eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تثبیت انگاره «فاسد» بودن حشدالشعبی و گروه های مقاومت عراقی بعنوان یکی از دال های پیرامونی گفتمان ضدمقاومت در عراق، توسط احمد البشیر! 📍 فایل ترجمه شده قسمتی از برنامه بشیر شو، که در آن به بلعیده شدن بودجه عراقی ها توسط حشدالشعبی و فصائل مقاومت پرداخته‌ شده است. 《بشیر شو؛ هابِ هویتِ ضد مقاومت》 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 زمینه‌های اجتماعی اسلامگرایی در مصر؛ اتحاد دهقانان و خرده‌بورژوازی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در همه جوامع عربی در قرن نوزدهم تا اواسط قرن بیستم، روستاییان شرایط مشابهی را پشت‌سر گذاشتند؛ از طرفی مشاغل شهری به دلیل ارتباط با دولت و بازرگانان خارجی از امتیازات بیش‌تری برخوردار شدند. محدودیت‌های اعمالی بر صنایع دستی و حرکت به سمت تجارت جهانی مانند تجارت پنبه، سبب مهاجرت کشاورزان از روستا به شهر برای ادامه زندگی شد؛ اما شهرها قادر به جذب این تعداد از مهاجرین روستایی نبودند. 🔹با غرق شدن بازارهای عربی، ده‌ها صنعت در معرض انقراض و نابودی قرار گرفتند و صنایع جدیدی ظهور کردند، بازرگانان محلی هیچ تلاشی برای نجات یا توسعه صنایع دستی به سطح صنعتی انجام ندادند. با گسترش این تغییرات اجتماعی، مبارزه علیه استعمار و حمایت از تولیدات ملی آغاز شد. 🔹جای تعجب نیست که سید قطب، شکری مصطفی و بسیاری از اعضای جنبش‌های اسلامی از همه اقشار از نواحی مصر علیا، به ویژه اسیوط، و سایر مناطقی که این احساس تنش، بیگانگی و محاصره در آن‌ها افزایش یافته بود، بودند. آن‌گونه که با چشمان خود مظاهر آزار و اذیت و بی‌عدالتی اجتماعی و فرهنگی را می‌دیدند و راه‌های ترقی اجتماعی که همیشه خود را سزاوار آن می‌دانستند؛ بر رویشان بسته می‌شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 طالبان و داعش؛ دوست یا دشمن؟! حمیدرضا محمودخانی، عضو گروه سیاست خارجی مرکز راهبری برهان ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هر دو جنبش به شدت ایدئولوژیک بوده و لذا می توان گفت اختلاف ایدئولوژیک میان طالبان حنفی و داعش وهابی، حل نشدنی ترین تضاد میان این دو گروه بوده و هست. طالبان از فرقه دیوبندی فقه حنفی هستند و گرایشات جدی صوفیانه دارند، در حالی‌که داعش یک جریان سلفی-تکفیری است. 🔹داعشی‌ها به شدت با تصوف مخالفند تا جایی که از آنان با عنوان میمون‌های رقاص نام می‌برند. این در حالی است که مشهور است که ملاعمر به شیوه پیرهای صوفی توسط رؤیاهای خود هدایت می‌شده است. 🔹طالبان به شدت در تلاش است که خودش را جنبش ملی و نه قومی و نه جهانی معرفی کند و فقط ادعای افغانستان را دارد و هرگز خارج مرزهای خود دست به حمله نزده است، این در حالی است داعش ادعای خلافت اسلامی بدون مرز می‌کند و هویت ملی را به کل منکر است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 بازخوانی انتقادی انقلاب مصر؛ قرار نبود حکومت خود را برتر از جامعه بداند! ✂️برش‌هایی از متن: 🔺یکی از اشتباهات اصلی اخوانی‌ها این بود که حجم اتفاق بزرگی را که رخ داد، درک نکردند. در واقع، آن‌ها اساسا از خیزش و خروش مردم شگفت‌زده نشدند. همین عدم شگفت‌زدگی باعث شد تا اخوانی‌ها هیچگاه به فکر بازنگری در افکار و اندیشه‌هایشان نیفتند. آن‌ها بر اساس همان طرز تفکری که طی چند دهه متوالی داشتند با حوادث برخورد کردند. از همین روی، باید گفت که حوادث و رویدادهای انقلاب بسیار بزرگتر از [فراتر از قد و قواره] اخوانی‌ها بود. آن‌ها باید متواضعانه‌تر با حوادث انقلاب برخورد می‌کردند. 🔺یکی از محورهای اصلی و اساسی اختلافات و مناقشات میان گروه‌های اسلامگرا و سکولار، «سؤال درباره هویت» بود. از دیدگاه من، این یک سؤال بیهوده بود. گروه‌هایی که چنین سؤالی را مطرح و به دنبال پاسخ آن حرکت کرندد، مرتکب اشتباه شدند. من عمیقا و به شدت گروه‌های اسلامگرا را به دلیل مطرح ساختن چنین موضوعی سرزنش می‌کنم. علت این مسأله هم آن است که این گروه‌ها در وهله اول باید به مسائلی نظیر آزادی‌ها و حقوق شهروندی می‌پرداختند و نه مسأله هویت. 🔺مشکلی که مصر در زمان حکومت «محمد علی پاشا»، دوران اشغالگری انگلیسی‌ها و نیز در زمان تشکیل دولتِ ژوئن [دولت محمد مرسی] تا به امروز با آن مواجه بوده است. این مشکل اصلی و اساسی، نگاه برتری‌جویانه حکومت به جامعه است. در واقع، حکومت خود را در کنار جامعه نمی‌بیند و از یک موضع برتر به آن نگاه می‌کند. در این میان، ما نیز به عنوان افراد جامعه از هیچ ابزاری برای بازخواست حکومت و یا ایجاد تغییر و تحول در نوع رویکرد و نگرش آن، برخوردار نیستیم. به نظر من، در سال 2011 یک تلاش جدی برای تغییر وضعیتی که در کشور حاکم بود، صورت گرفت. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
❇️ مردم خاورمیانه و غائله اوکراین 🔺با حضور: آرشام بهمن نژاد، دانشجوی انیستیتو مطالعات شرق دانشگاه فارایسترن روسیه 📆یکشنبه 8 اسفند ساعت 11 صبح 🔺از صفحه دوم شعوبا در اینستاگرام👇 https://www.instagram.com/shouba_ir2/ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠واکنش جهان اسلام به جنگ اوکراین؛ از محکومیت دست به عصای ترکیه تا سکوت سعودی‌ها! نرگس حجتی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اردوغان اعلام کرده بود «ما با روسیه روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی داریم و با اوکراین نیز روابط سیاسی، اقتصادی و نظامی داریم.» برای همین الجزیره تاکید می‌کند اردوغان در تماس تلفنی با پوتین در انتخاب کلمات خود دقت بسیاری به خرج داد تا اعلام کند: «به رسمیت شناختن جمهوری‌های جداشده از سوی مسکو را نمی پذیرد». 🔹روز چهارشنبه، اسرائیل اولین بیانیه رسمی خود را درباره این بحران اعلام کرد و گفت که از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند. روسیه با انتقاد شدید از اسرائیل به دلیل اشغال مناطقی از بلندی‌های جولان “که بخشی جدایی ناپذیر از سوریه است” به این مواضع اسرائیل پاسخ داد. 🔹موضع عربستان در بحران اکراین از نفتش جدا نبود. سی‌ان‌ان در تحلیل 24 فوریه خود این موضوع را اینگونه مطرح کرده است: درخواست های بایدن برای نفت بیشتر از سوی عربستان سعودی، رد شده است. زیرا ملک سلمان متعهد شده است به پیمان کارتل نفتی با روسیه برای محدود کردن افزایش تولید پایبند بماند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚گزارشی از دو کتاب درباره آیت‌الله سیستانی؛ عملکرد آیت‌الله سیستانی در بحران نجف حانیه حسین زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹دامنه شایعات درباره انگیزه سفر به لندن تا جایی است که روزنامه الشرق الاوسط به نقل از رئیس پلیس نجف مدعی می‌شود که پس از تلاش ناکام نیروهای مقتدی صدر برای کشتن یا ربودن آقای سیستانی، پلیس و نیروهای چندملیتی ایشان را از نجف بیرون برده، برای حفظ جان و نه برای درمان به لندن فرستاده‌اند. 🔹بحران در نجف به جایی می‌رسد که دولت تصمیم می‌گیرد برای پایان دادن به آن وارد فاز نظامی شود. اما آیت‌الله به حل مسالمت‌آمیز بحران باور دارد و پیغام می‌دهد که در صورت حمله نظامی به نجف «ما ساکت نخواهیم نشست». بحران شدت می‌یابد. دومین پیام آیت‌الله خامنه‌ای به آیت‌الله سیستانی می‌رسد. 🔹تبلیغات بر ضد مرجعیت به اوج خود می‌رسد و هیچ اتهامی از جمله ترس و فرار و سکوت و تسلیم و خیانت فروگذار نمی‌شود. این در حالی است که بنا به گفته نویسنده، تلاش‌های مرجع تقلید در سکوت و آرامش و مطابق روش همیشگی، بدون سروصدا انجام می‌گیرد و غیر از کسانی که به طور مستقیم با آن درگیر بودند، «کسی از آن اطلاع نداشت». 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠غائله اوکراین، آن­چنان که هست؛ جنگ اوکراین چه تاثیری بر اوضاع خاورمیانه دارد؟ آرشام بهمن‌نژاد ✂️برش‌هایی از متن: 🔹پوتین همواره در سال­های حاکمیتش به یکی بودن ملت و فرهنگ و تاریخ روسیه و اکراین اشاره کرده و صراحتا خواستار یکی بودن و یکی شدن اکراین و روسیه بوده­ است. همان نگرشی که شوروی به اوکراین داشت، روسیه هم دارد. روسیه و شوروی یک نوع وحدت دارند. حتی در لایه دولت مردان. 🔹روسیه میگوید اوکراین 52 هزار نفر روس ساکن این منطقه را طی هشت درگیری های اخیر کشته است و این را مصداق نسل­‌کشی می­داند. به زعم پوتین این مساله توجیه محکمی برای حمله به اوکراین است. 🔹وضع تحریم های جدید، غرب را به طور همزمان با خاورمیانه، چین و روسیه درگیر میکند و باید توجه داشت که سیستم اقتصاد بازار یک کل به هم پیوسته است. لذا غرب نمیتواند رویه تحریم های شدید را از این به بعد به طور طولانی مدت ادامه بدهد. وقتی این سیاست شکست بخورد، خاور میانه هم با بهبود وضع اقتصادی مواجه خواهد شد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: انتفاضه شعبانیه 🔹انتفاضه شعبانیه از جمله مهمترین نقاط عطف تاریخ معاصر عراق است. قیامی که به وحشیانه‌ترین شکل توسط رژیم صدام سرکوب شده و حتی به پناهندگان به حرم امام حسین «ع» و حضرت عباس «ع» نیز رحم نشد! و این همه البته با چراغ سبز آمریکا انجام شد، چراکه می‌ترسید با سرنگونی صدام حکومتی شبیه ایران در عراق سرکار بیاید! 🔹در این مستند به صورت تفصیلی به زمینه‌های شکل‌گیری قیام مردم عراق، چگونگی سرکوب آنها (با تمرکز بر شهر کربلا) و نقش نیروهای فراملی در این فرایند اشاره شده است. 🔹این مستند توسط شبکه اهل‌البیت (وابسته به آیت‌الله مدرسی) تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 استفاده از موسیقی رمزی در مبارزه با اسرائیل؛ زنان حافظ موسیقی‌ سنتی فلسطینی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹موسیقی ـ چه پیش از نکبت در سال 1948 و چه پس از آن ـ همواره یکی از عناصر مهم در فعالیت‌های اجتماعی فلسطینیان بوده است. در واقع، این موسیقی عاملی برای جمع کردن فلسطینیان در کنار یکدیگر بوده است. موسیقی محلی همچنین توصیف‌‌کننده شرایط سیاسی فلسطینیان است. 🔹معمولا مردم فراموش می‌کنند که زنان از طریق «موسیقی» و «روایت قصه» چه نقش محوری و اصلی‌ای را در عرصه حفاظت و حراست از فرهنگ محلی فلسطین ایفاء کرده‌اند. همین زنان در بسیاری از موارد از روستاها و مناطق محل سکونت‌شان بیرون رانده شدند و بدین‌ترتیب، نام‌شان نیز به فراموشی سپرده شد. 🔹زنان از با استفاده از کلمات رمزی در موسیقی‌های خود در دوران حکمرانی عثمانی، دوران اشغالگری انگلیس و سپس در دوران اشغالگری اسرائیل، تلاش می‌کردند تا زندان‌بانان اسرائیلی متوجه مقصود پیام‌شان نشوند. به هر حال، فلسطینیان به منظور ارسال پیام برای یکدیگر باید به راهکارهایی دست می‌یافتند که دشمن از فهم آن عاجز باشد. درحال حاضر، تعداد زیادی از موسیقی‌های رمزی باقی نمانده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 مروری بر فعالیت‌های زنان اخوانی؛ انقلاب ما هرگز شکست نخورده! پریسا رضایی – مدیر میز اخوان‌المسلمین شعوبا 🔹11 سال از انقلاب 25 ژانویه مصر میگذرد و اکنون برخی از اعضای برجسته اخوان المسلمین در زندان و برخی دیگر در تبعید هستند و رژیم مصر اقدامات سرکوبگرانه‌ای را علیه انقلابیون و جریانات اسلامگرا اعمال کرده است که عملا مانع از هر گونه اقدام مردمی ملموس و برجسته شده است. 🔹در سال‌های اخیر پس از بیداری اسلامی، بین ما و فعالان و جوانان اخوان المسلمین، اختلاف نظرات و سوء تفاهمات در رابطه با مسائل و موضوعات مختلف کم نبوده و یکی از عوامل آن، فراهم نکردن باب گفت و گوی مستقیم است تا حرف‌های یکدیگر را بشنویم و از زاویه دید یکدیگر نسبت به مسائل فکری، سیاسی و اجتماعی مختلف آگاه شویم. 🔹از این رو گفت و گویی با یکی از فعالان جنبش اخوان المسلمین مصر داشتیم. اسماء شکر، عضو حزب الحریه والعداله (آزادی و عدالت) و سخنگوی جنبش زنان ضد کودتا مصر است. خانم شکر از پژوهشگران و فعالان رسانه‌ای مصری است که به طور مستقیم در جریان انقلاب ژانویه ۲۰۱۱ و همچنین اعتراضات به کودتای السیسی فعالیت داشته و بعد از کودتا به دلیل فشارهای شدید دولت کودتا بر جریانات فعال در انقلاب و اسلامگرایان، همراه همسر و سه فرزند خود از مصر به استانبول و بعدها نیوزلند مهاجرت کرده است. 🖇فیلم این گفتگو را اینجا ببینید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 مروری بر اندیشه و عملکرد نجم‌الدین اربکان؛ ایران و حرکت ملی گوروش دو بال مقاومت دربرابر صهیونیسم ✂️برش‌هایی از متن: 🔹از دیدگاه ما در جهان اسلام که امپریالیست ها از آن به عنوان خاورمیانه یاد میکنند دو عنصر حیاتی برای مقاومت در برابر طرح های صهیونیستی وجود دارد: یکی جمهوری اسلامی ایران و دیگر حرکت ملی گوروش. 🔹مرحوم استاد اربکان در آخرین سفر حیات خود که ایران داشند در پاسخ به روزنامه نگارانی که شاهد بودند که او با دو کیف پر از دارو و با همراهی دکترها راهی این سفر است و پرسیده بودند که «در این سن و سال و با این وضعیت چرا به ایران سفر میکنید؟» گفته بود: اگر لازم باشد من بر روی برقها سینه خیز میروم و برای یاری ایران در آنجا حاضر میشوم. 🔹او در دوره نخست وزیری نخستین سفر رسمی اش را به ایران انجام داده بود. او تلاش داشت تا هشت کشور مسلمان را که شامل ایران و مصر هم میشد و جمعیتی 800 میلیونی را شامل میشد تحت یک سازمان جمع کند و با این کارهای خود درسهایی را برای ما به جای گذاشت. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 50 مستند درباره مسائل جهان اسلام پایگاه اینترنتی شعوبا پس از حدود 2 سال از شروع کار خود 50 مستند درباره مسائل گوناگون جهان اسلام را ترجمه و زیرنویس کرده است. این مستندها را می‌توانید در لینک‌های زیر مشاهده و دانلود نمایید. 🔹«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش 🔹 «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل 🔹جمال عبدالناصر و اخوان المسلمین، از رفیق گرمابه و گلستان تا دشمنی خونین 🔹آمریکا و القاعده در یمن 🔹 راز شهر نیوم 🔹صوفیان مصر 🔹«روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاه‌های لبنان 🔹ارتش مصر، از جنگ تا بیزینس 🔹نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه 🔹ادوارد سعید 🔹اسلامِ اماراتی! 🔹بلندپروازی‌های قطر 🔹طه عبدالرحمن 🔹فتح الله گولن 🔹رابطه «وهابیت» و «آل سعود» 🔹حماس در عربستان سعودی 🔹سلاح مقاومت فلسطین 🔹داستان سلفیت جهادی 🔹محمد مرسی 🔹یاسر عرفات 🔹طالبان و داعش از درون 🔹بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده 🔹 «سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت اول) 🔹«سفر آخر»، روایت چگونگی شهادت حاج قاسم سلیمانی (قسمت دوم) 🔹تاریخ روابط اخوان‌المسلمین و ارتش مصر 🔹 انقلاب تونس 🔹جنبش فتح فلسطین 🔹حزب‌التحریر و تقی‌الدین نبهانی 🔹دره اردن 🔹جنگ شش روزه 🔹ترور دانشمندان هسته‌ای عرب 🔹 سلفیت جامی – مدخلی 🔹 یگان‌های افغانستانی وابسته به سازمان سیا 🔹آموزش و پرورش در جهان عرب 🔹مسلمانان انگلستان 🔹جماعت اسلامی و ابوالاعلی مودودی 🔹مسلمانان فرانسه 🔹 شیخ عمر عبدالرحمن 🔹طالبان از غار تا قصر 🔹افغانستان، کشور زخم خورده 🔹تصوف در ترکیه 🔹تاریخ کودتاها در ترکیه 🔹فتحی شقاقی 🔹 تحصیل در میان بمب‌ها! 🔹فلسطینیان داخل سرزمین‌های اشغالی 🔹سیاست خارجی ترکیه 🔹جنگ قدرت در خاندان آل‌سعود 🔹شهر سبته، نماد همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان 🔹 دیپلماسی مذهبی ترکیه در بوسنی و هرزگوین 🔹 انتفاضه شعبانیه ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮 جریان‌شناسی سیاسی شیعیان خلیج فارس؛ انقلابیون، اصلاحیون و استقراریون ✂️برش‌هایی از متن: 📍اولین اتفاق ناگوار در دهه 80 میلادی، محدودیت‌هایی بود که در قم و سایر نقاط ایران نسبت به سید محمد شیرازی و اطرافیان و شاگردان ایشان ایجاد شد. حتی شهید نمر مدرسه علمیه‌ای در اطراف تهران داشت که توسط حکومت ایران تعطیل شد! برخی رخدادهای امنیتی در داخل ایران، همچون مواجه نادرست با نهضت‌ها منجر به اتفاقاتی از جمله حصر سید محمد شیرازی و حتی شهید نمر شد؛ به طوریکه ایشان از ایران به دمشق رفتند. با وجود این رفتارها سر اعدام ایشان به سفارت عربستان حمله می‌کنیم و این همه اختلاف ایجاد می‌شود! 📍این عوامل باعث ظهور جریانی جدید شد که حدفاصل بین انقلابیون و استقراریون بودند که شاید بتوان نام اصلاحیون را بر روی این گروه گذاشت. این جریان نوظهور مهمترین رسالت خود را تلاش برای احقاق حقوق شهروندی شیعیان تعریف می‌کند اما مبنای آن‌ها ارتباط با حاکمیت و قدرت‌های غربی است. در درجه‌ی بعدی ایده‌آل این جریان دموکراسی بود. این گرایش متاخرترین گرایش بود که به نوعی از دل حوادث قرن جدید بیرون آمد. 📍تا به امروز مدرسی‌ها بارزترین جریان انقلابی شیعی در عربستان و بحرین هستند. در کویت جریان شیعی انقلابی نداریم اما آقای دشتی از این نظر انقلابی محسوب می‌شود که مروج و مدافع انقلابیون بحرینی است و به نوعی می‌توان گفت امتداد مدرسی‌ها در کویت است. با توجه به اینکه مدرسی‌ها انقلابی‌ترین جریان شیعی محسوب می‌شوند پس طبیعتا معارض با حکومت‌های خود هستند. اما رابطه‌ی خوب و نزدیکی با نظام جمهوری اسلامی ایران دارند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ابعاد جنگ اوکراین و تاثیر آن بر کشورهای اسلامی 🔹گفتگو با محمد امین المقراوی، استاد سابق دانشگاه کی‌یف ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠به مناسبت سالگرد شهادت عبدالعلی مزاری؛ مردِ خدمت محمدهادی کاظمی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺سال 97 وقتی تابستان به افغانستان رفتم با همین پیش فرضی که اشاره کردم سعی کردم واژگانی که بیشتر بر سر زبان­ها است را بیابم و آن را مستمسکی برای تحلیل اوضاع اجتماعی و انسانی افغانستان قرار دهم. یکی از واژگانی که به وفور در کوچه و خیابان و دانشگاه و دبیرستان و دبستان و مسجد و نانوایی و پاساژ و بیمارستان و… شنیدم واژه «خدمت» بود. گویا همه مردم تشنه­ این معنا بودند و خود نیز گاهی برای اینکه این معنا را در جامعه جاری کنند دست به کارهای مختلف می­زدند. 🔺یکی از افرادی که دوست و دشمن در مورد او اذعان دارند که اهل خدمت به مردمش بوده، نه اهل خدمت­خواهی، مرحوم شهید مزاری بود. فردی که از همه­ وجودش برای خدمت به مردمش گذشت و مردمی که مزه­ خدمات او را چشیده بودند نیز برای او کم نگذاشتند و پیکر این شهید روزها بر دوش مردمی که ضجه می­زدند در میان برف سنگین در مناطق هزاره‌­جات تشییع شد. مردمی که حس می­کردند خادمی دلسوز و پدری مهربان را ازدست داده‌اند. 🔺در ایامی که در نجف طلبه جوانی بودم شبی مرحوم شهید مزاری که برای کاری به عراق و نجف آمده بودند در حجره من مهمان شدند. در نجف رسم بود که اگر مهمان عزیزی می‌­آمد صبحانه به او کباب می­دادند. من نیز برای تکریم مهمان عزیز برای ایشان کباب تهیه کردم، به امید اینکه خاطره خوشی از این میزبانی برای مهمان به جا ماند. اما وقتی کباب را برای ایشان به سر سفره آوردم شهید مزاری از خوردن آن امتناع کرد نان خالی و چای خورد و گفت: مردم ما نان خوردن ندارند و شما اینجا کباب می­خورید؟! شما طلبه‌­ها با این وضعیت و رفاه در آینده نمی­‌توانید مبارزه کنید! 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مروری خلاصه بر عملکرد سیاسی مقتدی صدر با حمله سنگین مقتدی صدر به ایران درپی حمله انتقام‌جویانه به مراکز صهیونیستی در اربیل عراق، بار دیگر نام او بر سر زبان ها افتاده است. مضاف بر اینکه این روزها صحبت از احتمال نخست وزیری سید جعفر صدر برادر همسر مقتدی نیز نقل محافل است. اما مقتدی صدر و جریان صدر چیست و چه عملکردی داشته؟ در این ویدئو به صورت خلاصه به این مسئله پرداخته شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 «این‌همانی» مقاومت و داعش، در بشیر شو 🔹یکی از اهداف محور ضد مقاومت و به شکل مصداقی، قرار دادن گروه های مقاومت در مقابل امنیت و رفاه مردم عراق است. 🔹تلاش برای تثبیت این انگاره که جهان‌بینی و عملکرد مقاومت بمثابه تروریسم، عراق را درگیر جنگ های نیابتی می‌کند و «توسعه» عراق را به تعویق می‌اندازد. 🔹در این فایل تصویری کوتاه، نمونه ای از این اقدامات ادراک‌سازانه را شاهد خواهید بود: این‌همانی یکی از مشهور ترین موزیک های داعش، با موزیکی به محتوای ضد مقاومت! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی بر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی؛ اردوغان در گرداب مساله فلسطین علی حیدری 🔹اردوغان شخصیتی عمل‌گرا و منفعت طلب دارد. بعد از کنار زدن محمد مرسی و روی کار آمدن السیسی علی‌رغم مواضع تند اولیه که ناشی از سرخوردگی بود، شروع به عادی سازی روابط خود با مصر کرد. در همین چارچوب، علی رغم اینکه امارات را در کودتای نافرجام 2016 صاحب نقش می دانست، بر عادی سازی روابط خود با امارات همت گماشت. به همین ترتیب نیز به دنبال برقراری رابطه با اسرائیل و عربستان است. این رفتارها که طی دو دهه گذشته به شکل زیرکانه و ظریفی دنبال شده، با تنگ‌تر شدن عرصه بر اردوغان و حزب عدالت و توسعه در محیط منطقه ای و بین المللی، امروز بر همگان عیان و قابل مشاهده شده است. مقاومت فلسطین نیز طی سال‌های گذشته با این چرخش مواضع اردوغان آشنا شده و در بیانیه اخیر خود، اقدام اردوغان را خیانت به مسئله فلسطین دانست... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 بررسی سیاست روسیه در خاورمیانه؛ هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹کشور روسیه بر اساس آمار رسمی ۳۰ میلیون مسلمان دارد اما طبق آمار غیررسمی این رقم به حدود ۵۰ میلیون نفر هم می‌رسد، از طرفی حدود ۵۰ میلیون مسلمان نیز در آسیای میانه هستند که در مجموع جمعیت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی را تشکیل می‌دهند، همچنین یک پنجم مسلمانان دنیا در منطقه (MENA) هستند، بنابراین گسترش تفکرات افراطی یا گسترش گروه‌های تروریستی امنیت جمهوری‌های استقلال یافته و مسلمانان روسیه را به خطر می‌اندازد. 🔹روس‌ها در مجموع قائل به الگوی دوستی و دشمنی دائمی نیستند و ایدئولوژی مشخصی نیز در این خصوص ندارند بنابراین می‌بینید که روابط دیپلماتیک بسیار خوبی با اسرائیل دارند و اسرائیل دومین شریک اقتصادی‌شان شده است به حدی که آقای پوتین سال ۲۰۱۶ عنوان کرد ما با اسرائیل بالاترین سطح همکاری‌ها را داریم و از همکاری‌های سازنده خودمان با اسرائیل راضی هستیم. اما از سویی دیگر شاهد این هستیم که در بحث سوریه همکاری خوبی با ایران دارند 🔹هرچند در سال ۲۰۱۴ عربستان با افزایش تولید نفت و پایین نگه داشتن قیمت نفت موجب ضرر به روسیه شد اما در طی این سال‌ها روابط دو کشور ارتقا یافته است به طوری که در سال ۲۰۱۷ بن سلمان اعلام کرد که روابط ما با روسیه به سمت بهترین لحظات خود می‌رود و حتی طرح ساخت ۱۶ رآکتور هسته ای را مطرح می‌کند. به طور کل طرح نزدیکی به عربستان جواب داده است و در حال حاضر عربستان حاضر نشده است تولیدات نفتی خود را از حد معینی بیشتر کند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮فمنیسم و جامعه جمهوری آذربایجان؛ ملغمه تعارض‌ها، بی‌نظمی زیبا امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 📌زنان جوان بیشتر از مردان به ارزش های مدرنیته متمایل­ند. خانم ها بیشتر خود را با سندهای فرهنگی غربی ابلاغی دولت سازگار می کنند حال آنکه مردان به دلایلی دیگر کمتر با ارزش های جدید وفق پیدا می کنند و همچنان به ارزش های سنتی پایبندند. 📌با توجه به سیاست گذاری های فرهنگی دوران شوروی برخی برابری های جنسیتی خصوصا در حوزه وظایف درآمد و مصرف هزینه های خانواده تبدیل به هنجاری بر عهده هر دو طرف زن و شوهر شده اما این مسئله با برخی سنت های آذربایجان تقابل یا تعارض داشته که در نتیجه ملغمه ای را به وجود آورده که در نوع خود جالب است. 📌هیچ یک از سازمان های مردم نهاد مدافع حقوق زنان مدافع خواست های واقعی جامعه زنان جمهوری آذربایجان نیستند و کمیته دولتی رسیدگی به مشکلات خانواده، زنان و کودکان هم تاکنون نتوانسته آنچه باید در احقاق حقوق بانوان جامعه پیش قدم باشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠انقلاب اسلامی و تغییر بافت جهان اسلام؛ اردوگاه سوم مبتنی بر هویت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹تقابل ایران با آمریکا امری تصادفی نیست یا ناشی از اشغال سفارت یا چند حادثه دسته دوم نیست بلکه علت اصلی این است که آمریکا می‌خواهد هژمونی خود را از طریق کنشگری فرهنگی استمرار ببخشد و ایران هم بازیگری فرهنگی‌ست. 🔹ظرفیت جدیدی را که می‌توانم نام ببرم حوزه علمیه است؛ یعنی دیپلماسی علم ما در فضای دیپلماسی عمومی به معنای علوم انسانی اسلامی. برای مثال ما هنوز تعامل الازهر و‌ حوزه علمیه قم را نداریم، تعامل سیستمی منظور است وگرنه تعامل فردی و اجتماعی را داریم اما اینکه سازمان مشترک داشته باشند و اتحادیه‌‎ای را تشکیل دهند چنین اتفاقی هنوز رخ نداده است. 🔹تمایز اصلی انقلاب اسلامی با کشورهای منطقه در محصولاتی‌ست که تولید کرده است؛ یعنی صادراتی‌ترین کالای ما به منطقه مردم‎سالاری دینی‌ست. هیچ یک از کشورهای همسایه مردم‌‌‎سالاری دینی را همانند ما نتوانسته اند تجربه کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ اوکراین چه اثرات سوئی بر اقتصاد کشورهای خاورمیانه دارد؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮نگاهی به تاریخ و وضعیت کنونی مسلمانان چین؛ اولین جمهوری اسلامی جهان در چین! مصاحبه با دکتر بهرام زاهدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺اساسا خاستگاه اسلام در چین عمدتا ایران بوده است، البته ایران فرهنگی منظورم است نه لزوما مرزهای ایران کنونی. باید عمیقا به این مسأله توجه داشت که فرهنگ اسلامی و زندگی مردم مسلمان چین چه در میان ترک زبانان اویغور، چه در میان تاجیکان سریکولی زبان (از زیر مجموعه زبانهای ایران شرقی) اسماعیلی مذهب تاش قورغان و چه هویی های پراکنده در چین و چینی زبان با اجداد عمدتا ایرانی، رنگ و بوی ایرانی دارد. 🔺در سال 1933 مفهومی به نام جمهوری اسلامی برای اولین بار در همین منطقه سین کیانگ مطرح شد و حکومتی با نام جمهوری اسلامی ترکستان شرقی اعلام موجودیت کرد که بر روی پرچم‌هایشان شعارهای اسلامیت، آزادیت، عدالت و اخوت نوشته شده بود.این حرکت در سال 1934 توسط دولت چین سرکوب شد. در سال 1944 برای دومین بار اویغورها دولت مستقلی اعلام کردند ولی در سال 1949 کمونیست‌ها وارد منطقه شدند و این دولت نیز سقوط کرد. در همه این شکست‌ها اختلافات میان مسلمانان نقش اساسی داشته است 🔺کشورهای مسلمان اگر یکپارچه عمل می‌کردند می‌توانستند دولت چین را وادار به رفتار منطقی تر و ملایم‌تر کنند اما متأسفانه در حال حاضر و با این تشتتها هر اقدامی که دولت چین علیه مسلمانان کشورش انجام دهد تقریبا هیچ صدایی از سایر کشورها برنخواهد خواست در حالی‌که اگر ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان و پاکستان و سایر کشورهای اسلامی به صورت یکپارچه خواسته هایی از چین داشته باشند چین هم سنیجده تر عمل خواهد کرد و نفع آن هم برای مسلمانان خواهد بود و هم حتی برای خود دولت چین. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠اخوان‌المسلمین و هنر؛ چگونه تجربه‌ اخوانی‌ها شکست خورد؟ احمد عبدالحلیم ✂️برش‌هایی از متن: 📍حسن البنا موسس اخوان المسلمین: «اخوان المسلمین قصد نابودی تئاتر و رادیو را ندارد؛ زیرا آن‌ها ابله نیستند که بخواهند جلوی این موقعیت را بگیرند؛ بلکه می‌خواهند آن‌ها را از شر و گناه پاک کنند تا تاثیر بدی بر روی روحیه دختران و پسران جوان نگذارد؛ بنابراین آن‌ها برای تئاتر، داستان‌های سخاوتمندانه با ادبیات شگفت‌انگیز، مثل‌ها و راهنمایی‌های صادقانه آماده کردند.» 📍البنا درگذشت، و ارتباط اخوان با هنر به تئاتر محدود باقی ماند؛ این گروه نه فیلم سینمایی تولید کرد و نه در تئاتر پیشرفتی داشت و از آغاز دهه پنجاه قرن گذشته وارد دوره ظالمانه ناصریه شدند که اکثر آن‌ها زندانی شدند و از فعالیت سیاسی، اجتماعی و ترویج افکارشان محروم شدند. 📍به مدت یکسال و نیم جدال بر سر سبک ورود اخوان به سینما بود؛ اخوانی‌ها از یکسو توسط طیف وسیعی از مذهبی‌ها به ویژه سلفی‌ها به دلیل حرمت شرعی محکوم شدند و از سوی دیگر اخوان در مورد نحوه حضور زنان در فیلم‌ها تصمیمی نگرفته بود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba