eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠نگاهی بر روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی؛ اردوغان در گرداب مساله فلسطین علی حیدری 🔹اردوغان شخصیتی عمل‌گرا و منفعت طلب دارد. بعد از کنار زدن محمد مرسی و روی کار آمدن السیسی علی‌رغم مواضع تند اولیه که ناشی از سرخوردگی بود، شروع به عادی سازی روابط خود با مصر کرد. در همین چارچوب، علی رغم اینکه امارات را در کودتای نافرجام 2016 صاحب نقش می دانست، بر عادی سازی روابط خود با امارات همت گماشت. به همین ترتیب نیز به دنبال برقراری رابطه با اسرائیل و عربستان است. این رفتارها که طی دو دهه گذشته به شکل زیرکانه و ظریفی دنبال شده، با تنگ‌تر شدن عرصه بر اردوغان و حزب عدالت و توسعه در محیط منطقه ای و بین المللی، امروز بر همگان عیان و قابل مشاهده شده است. مقاومت فلسطین نیز طی سال‌های گذشته با این چرخش مواضع اردوغان آشنا شده و در بیانیه اخیر خود، اقدام اردوغان را خیانت به مسئله فلسطین دانست... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 بررسی سیاست روسیه در خاورمیانه؛ هیچ دوست و دشمن دائمی وجود ندارد! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹کشور روسیه بر اساس آمار رسمی ۳۰ میلیون مسلمان دارد اما طبق آمار غیررسمی این رقم به حدود ۵۰ میلیون نفر هم می‌رسد، از طرفی حدود ۵۰ میلیون مسلمان نیز در آسیای میانه هستند که در مجموع جمعیت ۸۰ تا ۱۰۰ میلیونی را تشکیل می‌دهند، همچنین یک پنجم مسلمانان دنیا در منطقه (MENA) هستند، بنابراین گسترش تفکرات افراطی یا گسترش گروه‌های تروریستی امنیت جمهوری‌های استقلال یافته و مسلمانان روسیه را به خطر می‌اندازد. 🔹روس‌ها در مجموع قائل به الگوی دوستی و دشمنی دائمی نیستند و ایدئولوژی مشخصی نیز در این خصوص ندارند بنابراین می‌بینید که روابط دیپلماتیک بسیار خوبی با اسرائیل دارند و اسرائیل دومین شریک اقتصادی‌شان شده است به حدی که آقای پوتین سال ۲۰۱۶ عنوان کرد ما با اسرائیل بالاترین سطح همکاری‌ها را داریم و از همکاری‌های سازنده خودمان با اسرائیل راضی هستیم. اما از سویی دیگر شاهد این هستیم که در بحث سوریه همکاری خوبی با ایران دارند 🔹هرچند در سال ۲۰۱۴ عربستان با افزایش تولید نفت و پایین نگه داشتن قیمت نفت موجب ضرر به روسیه شد اما در طی این سال‌ها روابط دو کشور ارتقا یافته است به طوری که در سال ۲۰۱۷ بن سلمان اعلام کرد که روابط ما با روسیه به سمت بهترین لحظات خود می‌رود و حتی طرح ساخت ۱۶ رآکتور هسته ای را مطرح می‌کند. به طور کل طرح نزدیکی به عربستان جواب داده است و در حال حاضر عربستان حاضر نشده است تولیدات نفتی خود را از حد معینی بیشتر کند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮فمنیسم و جامعه جمهوری آذربایجان؛ ملغمه تعارض‌ها، بی‌نظمی زیبا امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 📌زنان جوان بیشتر از مردان به ارزش های مدرنیته متمایل­ند. خانم ها بیشتر خود را با سندهای فرهنگی غربی ابلاغی دولت سازگار می کنند حال آنکه مردان به دلایلی دیگر کمتر با ارزش های جدید وفق پیدا می کنند و همچنان به ارزش های سنتی پایبندند. 📌با توجه به سیاست گذاری های فرهنگی دوران شوروی برخی برابری های جنسیتی خصوصا در حوزه وظایف درآمد و مصرف هزینه های خانواده تبدیل به هنجاری بر عهده هر دو طرف زن و شوهر شده اما این مسئله با برخی سنت های آذربایجان تقابل یا تعارض داشته که در نتیجه ملغمه ای را به وجود آورده که در نوع خود جالب است. 📌هیچ یک از سازمان های مردم نهاد مدافع حقوق زنان مدافع خواست های واقعی جامعه زنان جمهوری آذربایجان نیستند و کمیته دولتی رسیدگی به مشکلات خانواده، زنان و کودکان هم تاکنون نتوانسته آنچه باید در احقاق حقوق بانوان جامعه پیش قدم باشد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠انقلاب اسلامی و تغییر بافت جهان اسلام؛ اردوگاه سوم مبتنی بر هویت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹تقابل ایران با آمریکا امری تصادفی نیست یا ناشی از اشغال سفارت یا چند حادثه دسته دوم نیست بلکه علت اصلی این است که آمریکا می‌خواهد هژمونی خود را از طریق کنشگری فرهنگی استمرار ببخشد و ایران هم بازیگری فرهنگی‌ست. 🔹ظرفیت جدیدی را که می‌توانم نام ببرم حوزه علمیه است؛ یعنی دیپلماسی علم ما در فضای دیپلماسی عمومی به معنای علوم انسانی اسلامی. برای مثال ما هنوز تعامل الازهر و‌ حوزه علمیه قم را نداریم، تعامل سیستمی منظور است وگرنه تعامل فردی و اجتماعی را داریم اما اینکه سازمان مشترک داشته باشند و اتحادیه‌‎ای را تشکیل دهند چنین اتفاقی هنوز رخ نداده است. 🔹تمایز اصلی انقلاب اسلامی با کشورهای منطقه در محصولاتی‌ست که تولید کرده است؛ یعنی صادراتی‌ترین کالای ما به منطقه مردم‎سالاری دینی‌ست. هیچ یک از کشورهای همسایه مردم‌‌‎سالاری دینی را همانند ما نتوانسته اند تجربه کنند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنگ اوکراین چه اثرات سوئی بر اقتصاد کشورهای خاورمیانه دارد؟ ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮نگاهی به تاریخ و وضعیت کنونی مسلمانان چین؛ اولین جمهوری اسلامی جهان در چین! مصاحبه با دکتر بهرام زاهدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺اساسا خاستگاه اسلام در چین عمدتا ایران بوده است، البته ایران فرهنگی منظورم است نه لزوما مرزهای ایران کنونی. باید عمیقا به این مسأله توجه داشت که فرهنگ اسلامی و زندگی مردم مسلمان چین چه در میان ترک زبانان اویغور، چه در میان تاجیکان سریکولی زبان (از زیر مجموعه زبانهای ایران شرقی) اسماعیلی مذهب تاش قورغان و چه هویی های پراکنده در چین و چینی زبان با اجداد عمدتا ایرانی، رنگ و بوی ایرانی دارد. 🔺در سال 1933 مفهومی به نام جمهوری اسلامی برای اولین بار در همین منطقه سین کیانگ مطرح شد و حکومتی با نام جمهوری اسلامی ترکستان شرقی اعلام موجودیت کرد که بر روی پرچم‌هایشان شعارهای اسلامیت، آزادیت، عدالت و اخوت نوشته شده بود.این حرکت در سال 1934 توسط دولت چین سرکوب شد. در سال 1944 برای دومین بار اویغورها دولت مستقلی اعلام کردند ولی در سال 1949 کمونیست‌ها وارد منطقه شدند و این دولت نیز سقوط کرد. در همه این شکست‌ها اختلافات میان مسلمانان نقش اساسی داشته است 🔺کشورهای مسلمان اگر یکپارچه عمل می‌کردند می‌توانستند دولت چین را وادار به رفتار منطقی تر و ملایم‌تر کنند اما متأسفانه در حال حاضر و با این تشتتها هر اقدامی که دولت چین علیه مسلمانان کشورش انجام دهد تقریبا هیچ صدایی از سایر کشورها برنخواهد خواست در حالی‌که اگر ایران، ترکیه، مالزی، اندونزی، ازبکستان، قزاقستان، افغانستان و پاکستان و سایر کشورهای اسلامی به صورت یکپارچه خواسته هایی از چین داشته باشند چین هم سنیجده تر عمل خواهد کرد و نفع آن هم برای مسلمانان خواهد بود و هم حتی برای خود دولت چین. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠اخوان‌المسلمین و هنر؛ چگونه تجربه‌ اخوانی‌ها شکست خورد؟ احمد عبدالحلیم ✂️برش‌هایی از متن: 📍حسن البنا موسس اخوان المسلمین: «اخوان المسلمین قصد نابودی تئاتر و رادیو را ندارد؛ زیرا آن‌ها ابله نیستند که بخواهند جلوی این موقعیت را بگیرند؛ بلکه می‌خواهند آن‌ها را از شر و گناه پاک کنند تا تاثیر بدی بر روی روحیه دختران و پسران جوان نگذارد؛ بنابراین آن‌ها برای تئاتر، داستان‌های سخاوتمندانه با ادبیات شگفت‌انگیز، مثل‌ها و راهنمایی‌های صادقانه آماده کردند.» 📍البنا درگذشت، و ارتباط اخوان با هنر به تئاتر محدود باقی ماند؛ این گروه نه فیلم سینمایی تولید کرد و نه در تئاتر پیشرفتی داشت و از آغاز دهه پنجاه قرن گذشته وارد دوره ظالمانه ناصریه شدند که اکثر آن‌ها زندانی شدند و از فعالیت سیاسی، اجتماعی و ترویج افکارشان محروم شدند. 📍به مدت یکسال و نیم جدال بر سر سبک ورود اخوان به سینما بود؛ اخوانی‌ها از یکسو توسط طیف وسیعی از مذهبی‌ها به ویژه سلفی‌ها به دلیل حرمت شرعی محکوم شدند و از سوی دیگر اخوان در مورد نحوه حضور زنان در فیلم‌ها تصمیمی نگرفته بود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 مستند: جهاد عشق در هند! 🔹ازدواج بین‌الادیانی میان مسلمانان و هندوها، بهانه دیگری از دولت نارندا مودی است برای سرکوب مسلمانان در هند. افراط‌گرایان هندو معتقدند مسلمانان قصد دارند با فریب دختران هندو با آنان ازدواج کرده و از این طریق جمعیت مسلمانان را افزایش دهند و یک «جمهوری اسلامی» در هند بسازند! افراطیون هندو برای مبارزه با این پدیده حتی دست به تشکیل تشکیلات شبه‌نظامی هم زده‌اند. 🔹 در این مستند به پدیده ازدواج بین‌الادیانی در هند و سوءاستفاده‌های سیاسی از آن پرداخته شده است. 🔹این مستند محصول شبکه الجزیره است و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است. 🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📮 نگاهی به وضعیت اقتصاد عراق؛ عراق یک روز هم نمی‌تواند تحریم آمریکا را تحمل کند! امیرمحمد مهرعلی ✂️برش‌هایی از متن: 🔺دولت عراق 6 میلیون نفر حقوق بگیر دارد و عمده هزینه­‌های دولت عراق، حقوق کارمندان و بازنشستگان و… است. یعنی عمده بودجه کشور صرف توسعه اقتصادی نمی­‌شود بلکه صرف هزینه‌­های جاری و حقوق کارمندان می­شود، پس معیشت مردم ارتباط مستقیم به درآمدهای نفتی دارد! 🔺اقتصاد عراق کاملا وابسته به نفت است و همه درآمدهای نفتی به حساب بانک فدرال رزرو آمریکا می‌­رود و آمریکا از این طریق بر تمام اقتصاد عراق تسلط دارد و هر وقت بخواهد می­‌تواند بر دولت عراق فشار بیاورد. 🔺تراز تجاری ایران و عراق نامتوازن است. ایران حجم بالایی از کالا و خدمات را به عراق صادر می­کند. در سال 2019 حدود 9 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته و عراق دومین مقصد صادرات غیرنفتی ایران است. اما واردات ایران از عراق خیلی کم است. این نکته شاید در کوتاه­‌مدت مثبت و به نفع ایران باشد، اما در بلندمدت به تجارت دو کشور ضرر می‌­زند. وقتی تجارت یک طرفه تعریف می­شود، مردم و بخش خصوصی دو کشور به هم گره نخورده و فقط یک طرف منفعت می­‌برد، و چنین تجارتی ناپایدار خواهد بود! 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 درباره مشکلات آوارگان سوری؛ فقر شدید و افزایش تجرد عمر یوسف ✂️برش‌هایی از متن: 🔺عبدالکریم احمد بیش از دوازده ساعت از روز خود را مشغول کار بنایی یک ساختمان در ادلب شمال سوریه است. او برای به ­دست­ آوردن دستمزد 20 لیر ترکیه (برابر یک ونیم دولار) به این کار سخت مشغول است. این مبلغی است که او تنها برای تهیه مقداری نان و سبزیجات برای خانواده اش در اردوگاه حربنوش (اردوگاه آوارگان سوری) به دست می‌آورد. 🔺با توجه به گرانی­ها و کمبود فرصت­های شغلی در این مناطق، جوانان ادلب و حلب مهاجرت به ترکیه و کشورهای اروپایی را علیرغم خطرات عبور از مرز و سختی سفر و هزینه بالای آن به عنوان تنها و آخرین گزینه پیش­ روی خود می‌­بینند. نسل جوان معتقد است هزینه‌های بیش از حد ازدواج و شرایط غیرعادی جامعه راه تشکیل خانواده و ثبات خانواده ها را بسته ­است. 🔺نسبت زنان به مردان به دلیل کشته شدن مردان در عملیات­های نظامی و نبردها و همچنین قربانیان ناشی از بمباران­‌ها افزایش یافته است. علی – در مصاحبه ای با الجزیره نت – اشاره می کند که عوامل دیگری نیز در کاهش نسبت مردان نقش داشته است، به ویژه مهاجرت به خارج از کشور، که منجر به گسترش تجرد قطعی در منطقه شده است. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠روز زمین؛ مبارزه‌ای مستمر برای بقاء زعتر و زیتون حسین اکبرزاده 🔹اسرائیل از 1948 تاکنون به انحاء مختلف با تخریب منازل، غصب برنامه ریزی شده اراضی، مهاجرت اجباری فلسطینیان، یهودی سازی ابنیه تاریخی فلسطینی و برپایی شهرک های یهودی سعی بر نابودی هویت فلسطینیان داشته است. فقط در سال گذشته چیزی حدود 35 شهرک یهودی- که مساحتی به وسعت 1280 دونم را دربرمی گیرد – بنا شد و این در حالی است که از ابتدای امسال تاکنون(حدود 3 ماه) نیز، دو شهرک ساخته شده است. در طول تنها دو ماه از سال 2021 نیز، رژیم صهیونیستی 187 ساختمان را در جای جای کرانه باختری و قدس شرقی تخریب کرد که این امر سبب بی خانمانی 226 نفر و آسیب به حیات 3000 شهروند دیگر و امکان دسترسی ایشان به خدمات شد... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جزیره سقطری یمن؛ زیباترین جزیره جهان در اشغال امارات! ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 برنامه صهیونیست‌ها برای عراق ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی عملکرد 7 ماهه طالبان؛ موفق در امنیت و ناموفق در اقتصاد گفتگو با پیرمحمد ملازهی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹ابتدای کار اعلام کردند که دولت همه شمول از همه‌ی اقوام و مذاهب ایجاد خواهند کرد. اما این اتفاق نیفتاد چون طالبان تلقی خاص خود را از دولت همه شمول داشت. مثلا الان دو وزیر تاجیک، یک وزیر ازبک و یک معاون وزیر شیعه دارد. اما همه اینها کسانی بودند که از نظر فکری به آنها نزدیک بودند و مولوی‌هایی هستند که تفکر طالبانی دارند. در حالی همه احزاب سیاسی، جریانات فکری و قوم‌هایی که مدعی سهم‌بری از قدرت هستند را کنار گذاشته‌اند. 🔹طالب در حوزه زنان دیگر طالب گذشته نیست که زنان را اصلا به حساب نمی‌آورد. همین که پذیرفته‌اند زنان بدون محرم می‌توانند وارد خیابان شوند و در یک محدوده 70 کیلومتری تردد داشته باشند یعنی از آن تصور «زن فقط در خانه» دست برداشته‌اند و این یک گام اولیه است اگرچه کافی نیست. 🔹با ایران کمی مشکل دارند چون ایران را حامی شیعه می‌دانند و با جمعیت شیعه هنوز به جمع‌بندی واحدی نرسیده‌اند. هرچند تلاش می‌کنند به شیعه‌ها اطمینان بدهند اما هنوز مشکل دارند. البته ایران امکانات سوختی در اختیار دارد که می‌تواند انرژی افغانستان را تامین کند؛ مشروط به اینکه در ایران این اراده وجود داشته باشد. در افغانستان این نگاه مساعد وجود دارد که ایران انرژی افغانستان را تامین کند و سود خود را ببرد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 جزوه: زمینه‌های اجتماعی رشد سلفیت و بنیادگرایی 🔹 درپی جنایت حمله با چاقو به سه روحانی در حرم رضوی، بار دیگر مسئله سلفیت، افراط‌گرایی و تکفیر در مرکز توجه افکار عمومی قرار گرفته است. اما متاسفانه بررسی عمیق این پدیده، خاصه زمینه‌های اجتماعی شکل‌گیری و گسترش آن، کماکان مغفول مانده است. 🔹در این جزوه سعی شده، فارغ از عوامل معرفت‌شناختی، به زمینه‌های عینی اجتماعی و سیاسی رشد سلفیت پرداخته شود. این جزوه متن مقاله دکتر حسین هوشنگی در کتاب «بنیادگرایی و سلفیه، بازشناسی طیفی از جریان‌های دینی» است. 🖇 برای مطالعه این جزوه اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠آیت الله تسخیری، راهبر میدانی اول تقریب مذاهب یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹نگاه و فعالیت تسخیری در حوزه فقه مقارن، عمیق و ژرف کاوانه بود. رویکرد وی را به این حوزه به هیچ وجه نمی توان تفنّنی، تشریفاتی یا خدایی ناکرده اقدامی فرصت طلبانه دانست، بلکه او در فضای امت به فقه امت می اندیشید و ظرفیت ها و قابلیت های فقه شیعه را به عنوان بخش مهمی از امت در جهت امت و همگرایی فقهی امت مطرح و مصرف می کرد. 🔹سه گانه صداقت تقریبی، اندیشه تقریبی و اخلاق تقریبی او تجربه هایی نو را در زمینه ارتباطات و تعاملات بینامذاهبی در اختیار ما گذاشته است. این تجربه ها در صورت تحلیل و مطالعه و به کارگیری می توانند در تکوین و تکمیل زیرساخت های تقریبی بسیار موثر و نقش آفرین باشند. 🔹به خلاف مرحوم قمی که از طرف حوزه علمیه و مرجعیت (آیت اله بروجردی) نماینده رسمی طرح تقریب بود، آیت الله تسخیری جایگاه و اعتبار قابل توجهی در قم و نجف نداشت. شاید از مهمترین علل غربت آیت اله تسخیری این بود که اراده تقریب و وحدت از دو لحاظ معطوف به قدرت و حاکمیت انقلاب بوده، نه برآمده از عمق دستگاه روحانیت و مرجعیت. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠قصه اعراب مهاجر در آمریکای لاتین؛ ریاست جمهوری چندین کشور در دست اعراب! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در کنار «بنیتز» و «أبو کیله»، کشورهای قاره آمریکای لاتین شاهد رؤسای جمهور دیگری با اصالتِ عرب بوده‌اند. ازجمله می‌توان به «میشل تِمِر» رئیس‌جمهور سابق برزیل اشاره کرد که لبنانی‌الأصل بود. همچنین «کارلوس فلوریس فقوسه» به عنوان یک شخصیت فلسطینی‌الأصل در حد فاصل میان سال‌های 1998 تا 2002 رئیس‌جمهور «هندوراس» بود. در همین حال، «آنتونیو سقا» شخصیت فلسطینی‌الأصل در میان سال‌های 2004 تا 2009 رئیس‌جمهور «السالوادور» بود. علاوه بر این، «جولیوس سزار طریبه» به عنوان یک لبنانی‌الأصل در سال‌های 1978 تا 1982 مسئولیت ریاست جمهوری کلمبیا را برعهده داشت. در این میان، کشور اکوادور به تنهایی شاهد 3 رئیس جمهور با اصالت لبنانی بوده است. «جولیو تئودور سالم» رئیس جمهور موقت در سال 1944، ، «عبدالله بوکرم» و «جمیل معوض» هریک به ترتیب در حد فاصل سال‌های 1996 تا 1997 و نیز 1998 تا 2000 رئیس‌جمهور اکوادور بودند. 🔹مهاجران عرب در طول سالیان اخیر توانسته‌اند به طور کامل در کشورهای آمریکای لاتین ادغام شوند. نمی‌توان هیچ قاره‌ای در جهان را یافت که مهاجران عرب به اندازه آمریکای لاتین در آن ادغام شده باشند. به عنوان نمونه، می‌توانیم وضعیت اعراب مهاجر در کشور کلمبیا را مورد بررسی قرار دهیم. به ضرس قاطع می‌توانم بگویم که اعراب مهاجر ساکن کلمبیا احساس می‌کنند که یک کلمبیایی هستند. این درست برعکسِ آن چیزی است که در کشورهای اروپایی شاهد هستیم. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚مروری بر کتاب «انسان‌گرایی در فکر عربی» از محمد ارکون علی اصغر خسروی 🔹کتاب «انسان‌گرایی در فکر عربی، جیل مسکویه و التوحیدی» از محقق الجزائری محمد ارکون توسط انتشارات دارالساقی بیروت به زبان عربی منتشر شده است. هاشم صالح این اثر را از زبان فرانسه ترجمه کرده است. این کتاب در اصل پایان‌نامه دکتری ارکون در دانشگاه سوربن است که با عنوان (L’Humanisme arabe au IVe (Xe) siècle) منتشر شده است. نشر دارالساقی که متکفّل انتشار این کتاب است، در همین باره می‌گوید: «کشف اساسی ارکون در این اثر، وجود یک مذهب فکری انسان‌گرا در عصر کلاسیک و تحدید زمان آن در قرن چهارم هجری در زمان آل بویه است. در این دوران عقلانیت فلسفیِ ملهَم از یونان شکوفا شد و در سطح لغوی و روشی، صورت «الادب الفلاسفه و فلسفه الادبا» را به خود گرفت. اما این انسان‌گرایی در ادامه از بین رفت تا جایی که ما آن را تماما از یاد بردیم چنان که گویی اصلا وجود نداشته است. سپس ما وارد اعصار طولانی تعطیلی و رکود شدیم که ما را تماما از آن جدا کرد و آن را ذیل نسیان تراثی آن زمان قرار داد. این کتاب نقاب از لحظه‌ای فراموش‌شده می‌کشد که سابق بر آمدن سلجوقیان درقرن ۱۱هجری است. به این ترتیب این سؤال را پیش می‌کشد: راه نوزایی انسان‌گرایی در عالم عربی و اسلامی چیست؟ چگونه می‌توان به آنچه از ما گسسته است برسیم و از آن مجددا الهام بگیریم تا رنسانس خود را بر آن مبتنی کنیم؟»... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠شهید آوینی چگونه به جهان اسلام می اندیشید و چه می گفت؟ (بخش اول) یاسر عسگری ✂️برش‌هایی از متن: 🔹او به واسطه مجموعه مستند «روایت فتح» شناخته شده است و سفرهایی به عربستان، سوریه، لبنان، پاکستان، تاجیکستان، آذربایجان، بوسنی و هرزگوین نیز داشت و «سفر به سرزمین نور»، «حج جانبازان» «انقلاب سنگ»، «نسیم حیات: رایحه انقلاب اسلامی در لبنان»، «سه نفر آواره»، «خنجر و شقایق» و «بوسنی در خون» از جمله مستندهای او در زمینه جهان اسلام است. او جامعه موحدین و مومنین و مستضعفین جهانی را در نبرد آخرالزمانی با شیاطین و مظاهر انسانی و دولتی آن و الحاد و خداگریزی بشر مدرن نقش آفرین می‌دانست. 🔹ده سال اول انقلاب ما شبیه ده سال اول بعثت حضرت رسول(ص) بود. دوره عشق بود و در آن 10 سال مسلمانان به هیچ چیز دیگری فکر نمی کردند. ده سال بعد، دوره عقل شروع شد. دوره عقل، دوره گسترش اسلام بود. دوره ده سال اول انقلاب را نیز شبیه می کردند به ده سال آن دوران و می گفتند آن دوران به سر آمده و با رحلت امام آن دوره تمام شده است. مرتضی معتقد بود که ایران این دوره را پشت سر گذاشته ولی جاهای دیگر در دنیا هستند که آن 10 سال اول را شروع کرده اند. از جمله لبنان، بوسنی، افغانستان، تاجیکستان، آذربایجان، کشمیر، سومالی، سودان، یمن، مصر، الجزایر و جاهای دیگر. 🔹مسلمانان به قدرت اقتصادی و تسلیحاتی نیز دست خواهند یافت، اما این امر مسلّماً موکول و مسبوق به یک «تحول انفسی» است که امام خمینی برای آن قیام کرده بود و به آن رسید و بی رودربایستی، همه تحولات تاریخی دهه شصت هجری و دهه هشتاد میلادی و دهه اول قرن پانزدهم هجری قمری معلول همین علت یگانه است: قیام امام خمینی و پیروزی انقلاب اسلامی… چه دیگران این حقیقت را بفهمند و چه نفهمند. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
30.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞انیمیشن: احمد المناصره 🔹احمد المناصره کودک فلسطینی است که در 12 سالگی توسط نیروهای رژیم صهیونیستی دستگیر و روانه زندان شده است. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠تحلیلی کوتاه از نگاه طالبان به آمریکا؛ مارگزیده‌ای که از ریسمان سیاه و سفید نمی‌ترسد! سجاد محمدی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹واکاوی مصاحبه‌های انجام شده با افراد مختلف بیانگر یک نظر مشخص و دقیق نیست؛ اما تقریبا این را می‌توان از مجموعه مصاحبه‌ها دریافت که در نگاه آنها، آمریکا آن قدرت هژمون و مستکبر که مدام در حال دسیسه برای سلطه بیشتر بر دیگران می‌باشد، نیست. نقطه ضعفی که می‌تواند محل ضربه خوردن امارت در گام‌های بعدی باشد. 🔹طالبان در دوره جدید این اطمینان را به همه کشورها داده است که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها استفاده نخواهد شد. یعنی تلویحا بیان می‌کنند آن فرصتی که به گروه‌هایی نظیر القاعده در دولت سابق داده شد مجدد تکرار نخواهد شد. موضوعی که آمریکا نیز بعد از خروج آن را به عنوان یکی از دستاوردهایش اعلام کرد و احتمالا از مفاد توافق دوحه باشد. 🔹این ضعف در لایه بینشی که مبارزه با استکبار در آن جایگاهی ندارد در کنار ضعف بصیرتی طالبان که موجب نگاهی بسیار بسیط به ماهیت آمریکا به عنوان یک دشمن می‌شود سبب شده که با وجود غم‌بار بودن وضعیت افغانستان در طول چند دهه اخیر همچنان نسبت به آینده آن نیز نگران بود و این مسئله‌ای است که باید با جدیت و در شروع کار تدبیری برایش نمود. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 جنین، اردوگاه افسانه‌ای مقاومت ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎞 جنگ اوکراین و تغییر نظام جهانی مصاحبه اختصاصی با دکتر سامی العریان 🔹دکتر سامی العریان از تحلیلگران برجسته جهان عرب و استاد سابق دانشگاه فلوریدای آمریکاست. او معتقد است جنگ اوکراین نشانه‌ای از خارج شدن جهان از نظم تک قطبی است و این مسئله می‌تواند به نفع کشورهای اسلامی هم باشد. 🖇فیلم گفتگوی تفصیلی ما با دکتر سامی العریان را میتوانید در اینجا مشاهده کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠بررسی وضعیت جامعه‌ مدنی در عراق؛ جامعه مدنی به ثبات در عراق کمک کرده؟! مارسین الشمری 🔹این گزارش توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در جنوب و مرکز عراق پس از جنگ سال 2003 و تلاش‌های بین‌المللی پس از جنگ برای پیش‌برد دمکراتیزاسیون را ارزیابی می‌کند. پیشینه‌ی پژوهش و تجربیات در این منطقه آثار ضد و نقیضی از تأثیرات جامعه‌ی مدنی بر ثبات دمکراتیک بر جا گذاشته است، اما علی رغم این وضعیت، این گزارش در پیچیدگی‌های توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی در شرایط گذار عمیق می‌شود و بر برخی از چالش‌هایی تأکید می‌کند که توضیح می‌دهند چرا بین جامعه‌ی مدنی و ثبات دمکراتیک رابطه‌ی مستقیمی برقرار نیست. به علاوه بر موفقیت‌هایی صحه می‌گذارد که نشان می‌دهند چرا ترویج جامعه‌ی مدنی به هر حال سودمند است. این گزارش تعمداً توسعه‌ی جامعه‌ی مدنی را در شهرهای نسبتا باثبات و متمتع منطقه‌ی فرات میانی بررسی می‌کند. شهرهای این منطقه، علی‌رغم شرایط مطلوب، به محل نارضایتی عمومی بدل گشته‌اند و منبع عدم ثبات هستند. این گزارش، با تمرکز بر این موارد مطالعاتی، هشدار می‌دهد که در کار توسعه و ترویج جامعه‌ی مدنی صرف نظر کردن از منطقه‌ی جنوبی و مرکز عراق مطلوب نیست... 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به نهاد خانواده در جمهوری آذربایجان؛ خانواده متزلزل و جامعه رو به فروپاشی! امیررضا عباس زاده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹طبق آمار مرکز دولتی آمار جمهوری آذربایجان، از هر 10 ازدواج، 3.7 آن ها منجر به طلاق می شود. در شهر باکو و مناطق اطراف این آمار به یک طلاق به ازای هر 2 ازدواج، می رسد. آمار در خود شهر باکو از این هم فجیع تر هست و تقریبا از 2 ازدواج، 1.2 آن ها منجر به طلاق می شود. آمار در شهر گنجه، دومین شهر پر جمعیت آذربایجان، از هر 3 ازدواج، 2 طلاق می باشد که آمار واقعا وحشتناکی است. 🔹دیگر علل طلاق از نظر خانم ها مهاجرت مردان برای کار به کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین، هوس رانی مردان و ازدواج مجدد و پنهانی آن­ها و شکاکی زنان درباره مردانشان می باشد که از سریال های ترکیه‌­ای تاثیر پذیرفته‌­اند. 🔹با افزایش آمار طلاق ها، پدید آمدن شکل های بدیل خانواده در جامعه همچون خانوار های تک نفره[4]، زندگی با حیوانات همچون سگ و گربه و همجنس گرایی(که به تازگی در جامعه گسترش یافته اما جامعه دربرابر این تغییر مقاومت نشان می­دهد. این نوع خانواده‌­ها از نظر قانون به رسمیت شناخته نشده­‌اند) و از سوی دیگر کاهش شیب افزایش جمعیت که از سال 2012 هم رو به کاهش گذاشت، کاهش فرزندآوری در خانواده ها به کمتر از متوسط 2 فرزند و افزایش سن ازدواج در آقایان به بالای 30 سال و در خانم ها به بالای 25 سال، زنگ خطر فروپاشی جامعه در آذربایجان به صدا در آمد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba