شعوبا
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
⭕️ فرار اعضای القاعده به ایران
🔸 نقطه عطف شناخت مستقیم ایرانیها از القاعده و سلفی جهادیها به سال ۲۰۰۱ و حمله امریکا به افغانستان بازمی گردد که بسیاری از رهبران و اعضای این سازمان به ایران فرار میکنند و ایرانیها به ناچار مجبور به تعامل با آنها میشوند.
🔹 با توجه به دشمنی طبیعی میان ایران و ایالات متحده، بسیاری ازایشان (به توصیه بنلادن) به ایران گریختند. بر اساس شنیدههای مستقیم از برخی نیروهای القاعده، بنلادن همواره به رهبران خود تأکید داشته که ایرانیها خیانت نخواهند کرد و شما را تحویل امریکاییها نخواهند داد. تحولات پسینی، درستی باور بنلادن را نشان داد.
🔸 افراد فراری به ایران سه سرنوشت پیدا کردند.
1️⃣ دسته نخست با بهرهگیری از شبکههای مذهبی همسو در داخل ایران، به مقصد کشورهایشان خارج شدند.
2️⃣ دسته دوم بازداشت شده و در زندان یا منازلی تحت حفاظت به همراه خانوادههایشان نگهداری میشدند.
3️⃣ دسته سوم اما در معیت زرقاوی به عراق رفتند تا با امریکا به مقابله بپردازند. اینها (و بنا به قولهایی از جمله شخص زرقاوی) در دوره بازداشتشان در ایران مدعی بودند که نیرویی ضدامریکایی هستند که هدفی جز عبور از ایران ندارند.
🔹 آن روزها در درون دستگاههای تصمیمگیر در ایران این اختلاف نظر بر سر تحویل یا عدم تحویل اعضای القاعده به امریکا وجود داشت و دولت وقت و دستگاه امنیتی آن، متأثر از فضای بسیار سنگین پس از ۱۱ سپتامبر و خط و نشانهای امریکا و نیز سیاست کلان خود برای تنشزدایی با غرب در کشاکش بحران هستهای، به تحویلایشان به امریکا رغبت داشت.
🔸 نهادهای نهضتی مخالفت جدی با ایده معامله رهبران جهادی با امریکاییها داشتند. از دید ایشان، اولاً این اقدام نقض قاعده نفی سبیل و مصداق تسلیط و سبیلدهی کفار بر مسلمین بود. از حیث امنیتی نیز ممکن بود ادامه بازداشت و یا تحویل ایشان به امریکاییها یا دولتهایشان، منجر به واکنش انتقامی القاعده در درون قلمروی ایران شود
🔹 در نهایت وتوی آیت الله خامنهای مانع از این معامله شد. البته گویا در این کشاکش دو سه مورد تبادلی با عربستان سعودی و مصر صورت گرفت. استدلال رهبری، همان دو مانع شرعی و تهدید امنیتی بود
🔸 القاعده بعدها (در تیر ۱۳۹۲) با گروگان گرفتن نور احمد نیکبخت دیپلمات ایرانی در یمن، وی را با برخی از رهبران بازداشتی القاعده در ایران و از جمله خالد العاروری و سیف العدل و ابومحمد المصری و… تبادل کرد.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید
محسن فائضی
✂️ برشهایی از متن
🔹 مدارس در قدس تا سال 1967 و پیش از اشغال این شهر در اختیار و کنترل اردنیها بود اما با اشغال این شهر در جنگ شش روزه و لغو کنترل اردن بر کرانه باختری و قدس، اهالی شهر قدس با در دست گرفتن انجمنهای آموزشی تا کنون سعی کردهاند محتوا و برنامه درسی مدارس عربی قدس را در اختیار و نظارت داشته باشند.
🔸 مدارس در قدس اکنون ذیل 4 چتر مدیریتی قرار دارند: مدارس خصوصی، مدارس وابسته به وزارت آموزش و پرورش تشکیلات خودگردان(بصورت غیر رسمی)، مدارس آنروا(آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی) و مدارس وابسته به شهرداری قدس اشغالی(با مدیریت اسرائیل).
🔹 اقدام اخیر شهرداری قدس با همکاری وزارت آموزش و پرورش اسرائیل در ورود به محتوای کتب درسی این مدارس، جنجالی شده است. در واکنش به این اقدام مدارس عربی شهر قدس فعلا در اعتصاب هستند. مدارش شامل 150 مدرسه با حدود 100 هزار دانش آموز میشود.
🔸 مروری بر برخی تغییرات این مسئله را کاملا عیان میکند:
📍حذف توضیح بلاد شام: فلسطین، اردن، سوریه و لبنان از کتاب تربیت اسلامی
📍حذف توضیحات حول سایس پیکو از کتاب جغرافیا که به نوعی نشان دهنده تناقض آن با اعلامیه بالفور است
📍حذف آیات قرآن در خصوص جهاد از کتاب تربیت دینی
📍حذف اسامی اسرا و آوارگان و جایگزینی کلمات معلم و زن در کتاب آموزش زبان
🔖 750 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 5 دقیقه
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین
#فلسطین_را_فراموش_نمیکنیم
@shouba
شعوبا
💠 رژیم صهیونیستی به دنبال تغییر هویت فلسطین؛ مدارس قدس هدفی جدید محسن فائضی ✂️ برشهایی از متن 🔹
❗️حذف نشان پرچم فلسطین و “کلید” به عنوان نماد حق بازگشت آوارگان فلسطین
📌 ادامه مطلب را در لینک زیر بخوانید:
https://zaya.io/هویت_مدارس_فلسطین
#فلسطین_را_فراموش_نمیکنیم
@shouba
🕌 مجموعه دیانت
🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگرانیم که آینده ایرانمان به چه سمت و سویی می رود؟ ما در پایگاه شعوبا رسالتمان پرداخت به مسائل اجتماعی، مذهبی و فرهنگی جهان اسلام است و طبیعتا در شرایط موجود هم توجه به ماموریت خود داریم.
🔸 اما باید بگوییم مسائلی مانند حجاب در کشورهای اسلامی، رشد خروج از دین یا گرایش به آن در میان جوامع مسلمان و .... مواردی است که تجربه هایی مشترک بین ما و دیگر جوامع اسلامی رقم میزند و درسهایی مثبت و منفی برای ایران امروز و فردا دارد!
🔸 زین پس در مجموعه دیانت به روند دین و دینداری در جوامع مسلمان و مواردی از این دست می پردازیم؛ امیدواریم به حل مشکلات امروز کشورمان کمک نماید
#دیانت
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
1️⃣درباره علل گسترش الحاد در جامعه مصر؛ اسلامگرایان مقصرند یا سکولارها؟
✂️ برشهایی از متن
🔹 14 آگوست 2013، مردم قاهره با صدای گلوله و جوی خونی که در میدان رابعه العدویه به راه افتاده بود، از خواب پریدند؛ بالغ بر 1000 شهروند مصری به دست نیروهای امنیتی به قتل رسیده بودند. قتل عامی که در سراسر تاریخ نوین مصر بیسابقه به شمار میرفت. اما این تازه شروع ماجرا بود. پس از کشتار فجیع 14 آگوست، مصر وقایعی خونین و سلسلهای از سرکوبها را به خود دید؛ وقایعی که شرایط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و دینی جامعه مصر را تحت تأثیر خود قرار داد. در این بین، پدیده الحاد نیز از جمله تحولاتی بود که مصرِ پس از کودتا با آن روبهرو شد.
🔹 در پس وقایع مربوط به کودتا، بافت اجتماعی مصر دچار ازهمگسیختگی بیسابقهای شد و جامعه تدریجاً قطبنمای اخلاقی خود را از دست داد. این ازهمگسیختگی بهگونهای است که امکان ترمیم آن در کوتاهمدت، غیرممکن به نظر میرسد. در نتیجه فضای بسته حاکم بر جامعه و همچنین عدم وجود بستری مناسب برای فعالیت جنبشهای حامی اصلاحات اجتماعی، ارزشهای جامعه مصر رنگ باخت و پدیدههایی نوظهور و نامأنوس همانند زنای با محارم، الحاد، خیانت به همسر، همجنسگرایی و کودکآزاری، انتشار گستردهای پیدا کرد.
🔹 با فروپاشی آرمانهای بزرگی که از تغییر در جامعه مصر خبر میداد و همینطور ازهمپاشیدگی تشکلهای مردمی و ازبینرفتن رؤیای انقلاب ژوئن، دیگر زندگی برای جوانان معنایی نداشت. زین پس جوانان زندگی را حول محور خود، احساسات و افکار شخصیشان که کاملاً به دور از مواجهه با وقایع بزرگ و مسائل داخلی و بینالمللی بود، تعریف کردند. اینگونه شد که معانی مبارزه اجتماعی رنگ باخته و جای خود را به مبارزه برای منافع فردی واگذار کرد!
🔹 ابن خلدون میگوید: «انسان مغلوب همواره مشتاق است در لباس، منسک و مذهب و باقی احوالش، به غالب اقتدا کند.» همزمان با افول، انحطاط و عقبافتادگی روزافزون و همهجانبه جامعه مصر (در حوزه بهداشت، آموزش، مسکن، پژوهش علمی و…) و در طرف مقابل رشد روزافزون ثبات در جوامع غربی، جوانان مصری تمدن خویش را در برابر عظمت غرب، شکستخورده یافتند و برای اقتدا و حرکت بر اساس مشی غربی در افکار، الحاد و مذهب، سر از پا نشناختند.
🔹 حسب رصد انجام شده از میان صدها مورد گرایش یافته به الحاد در مصر، به جرأت میتوان گفت، سؤال شر انگیزه بلامنازع جوانان برای گرایش به الحاد میباشد. این مسئله تنها در مصر نیست، بلکه حالتی است عمومی در سراسر تاریخ انسانی.
🔹 مخاطبین اصلی گفتمان الحادی به لحاظ رده سنی، دو گروه اساسی از اصحاب شبکههای اجتماعی میباشند: 1. نوجوانان 14 تا 18 سال 2. دانشجویان؛ گروههایی که ملحدین با استفاده از اصطلاحات و عباراتی همچون: نسل روشنفکر، ذهنهای آینده، سردمداران ذهن آزاد و همچنین جملاتی مانند: شما جوانان روشنفکر، امید میهن در آزادی آن از سلطه ادیان میباشید، شما در انتخابهای خود آزاد هستید و همه جهان به دیده افتخار به شما نظر میکند و… به توصیف و تمجید از ایشان میپردازند.
🔖 5100 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه
📌 برای مطالعه اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از دولتِ دین | اندیشکده مرصاد
⭕️ شیخ یوسف قرضاوی درگذشت
🔹شیخ یوسف #قرضاوی، عالم سنی مصری الاصل و موسس #اتحاد_العلماء، درگذشت.
🔹منابع رسانهای، امروز (دوشنبه، ۲۶ سپتامبر)، از درگذشت «یوسف القرضاوی» موسس و دبیرکل سابق الاتحاد العالمی لعلماء المسلمین در دوحه خبر دادند.
🔹حساب کاربری این عالم سنی مصری در توئیتر نیز، خبر درگذشت وی را تایید و برای او آرزوی آرامش و علو درجات کرد.
🔹یوسف القرضاوی که پدر معنوی #اخوان المسلمین به شمار میرفت، متولد سال ۱۹۲۶ در یکی از روستاهای حومه محله الکبری در استان غربی مصر بود.
🔹وی یکی از تئوریسینهای اصلی جریان موسوم به الوسطیة و تربیتشده مدرسهٔ حسن البنا و اخوان المسلمین بود که به دلیل کتابهایش و برنامههای دینی تلویزیونی و موضعگیری علیه برخی از حکام عرب و سران کشورهای غربی بسیار مشهور شد.
🔹موسس اتحادیه جهانی علمای مسلمان از خیزش مردم در تونس، مصر ،یمن، لیبی و ... حمایت کرده بود و در قطر به سر میبرد.
@dolatedin
هدایت شده از شعوبا
🔶 قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 شیخ یوسف قرضاوی سعی می کند قرائتی روشنفکرانه و مبتنی بر تساهل از اسلام ارائه دهد که با مدرنیته سازگار باشد. البته او هرگز به دام رویکردهای غیردینی غرب نمی افتد. جمعِ میان اسلام و تجدد، بدون آن که از مواضع اصولی اسلام عقب نشینی صورت بگیرد، از قرضاوی شخصیتی جذاب برای جوانان دانشگاهی و مسلمانان ساکن غرب ساخته است.
🔹 «حکومت اسلامی حکومت «پدران روحانی» و «رجال دین» نیست که به گمان خود برای حاکمیت از جانب خداوند نیابت دارند یا نماینده اراده آسمانی بر اهل زمین اند، و هرچه را روا دانستند خداوند هم آن را روا میداند و هر تصمیم و قراری را که اتخاد کنند تصمیم و اراده ای باشد که در آسمانها اتخاذ شده است. واقعیت آن است که حکومت اسلامی حکومتی مدنی است که نظام اسلام را مبنای حاکمیت خویش قرار می دهد، بنیان آن بر «بیعت» و «انتخاب» و «شوری» قرار گرفته و مسئولان را از میان انسانهایی با دو ویژگی «قوت و امانت» یا کاردانی و امانت داری و به تعبیر دیگر «متخصص» و «متقی» برمی گزیند.»
🔹 سلفیتِ قرضاوی با سلفیتی که در عربستان سعودی حاکم است تفاوت های بسیاری دارد. تفاوت اصلی در چگونگی برداشت از متون اصلی دین است. در حالی که سلفیت سنتی قائل به برداشت ظاهرگرایانه و متعبدانه از نصوص است، قرضاوی به برداشتی منعطف و متناسب با شرایط زمان و مکان از این نصوص حکم می کند.
⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#یوسف_قرضاوی
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 مصاحبه با زن ترکمانی؛ ترکمانهای عراق و دوره هویتیابی
امیررضا عباس زاده-پژوهشگر ارتباطات فرهنگی
✂️ برشهایی از متن
🔹 زن ترکمان از تفاوتهای فرهنگی شمال و جنوب عراق برایمان گفت و دعوت کرد حتماً سفری به شمال هم داشته باشیم تا قضاوتها و نظراتمان درباره عراق و جامعه عراقی با واقعیت عراق منطبق باشد. به زعم او عراق کشور هزار ملت هست و عراقیها را نباید مثل هم ببینیم.
🔹 در زمان حمله داعش من برای آخرین پسرم که پنجمین پسرم هست، باردار بودم. به عنوان زنی باردار سه روز در بیابان و در میان خاکها سرگردان بودم و از گشنگی کم مانده بود تلف شوم
🔹 خدا از جنوبیها راضی باشد که درهای خانههایشان و حسینیههایشان را به روی ما باز کردند اما بعد از کمی هم نشین شدن با آنها دیدیم فرهنگهایمان به هم نمیخورد و در سختی زندگی میکردیم
🔹 عراق اگر دولت داشت که وضعش این نبود. دولت یک دینار هم به ما نداده. خانههای ما ویران شده و با قرض و بدهی زندگی میکنیم و آن وقت دولت از خانوادههای داعشی حمایت مالی میکند. از کدام دولت حرف میزنید؟
🔹 شیعیان میانسال و شیوخ ما به ترکیه چشمامید ندارند. اما جوان ترها تغییر یافتند و به ترکیه گرایش پیدا کردند. ما نمیخواهیم در ترکیه زندگی کنیم. ما شیعیان نمیخواهیم جدا شویم. ما در کنار آن پرچم، پرچم عراق را هم بلند میکنیم.
#عراق
#ترکمن
🔖 1300 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
2️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سالهای اخیر؛ کاهش دینداری در کنار افزایش شهرنشینی
🔸 به واسطه تغییرات مدرن در ترکیه، شاهد کاهش زندگی و اقامت روستایی هستیم. جمعیت روستایی از 34 درصد به 16 درصد کاهش پیدا کرده است. زندگی در شهرهای این کشور رنگ آپارتمان نشینی به خود گرفته است و جمعیت قابل توجهی از روستاها به شهرها و از روستا و شهر به کلانشهرها مهاجرت کرده اند.
🔸 زندگی به سبک قدیم و به صورت خانه های مستقل، از 60 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. در برابر آن، آپارتمان نشینی از 33 درصد به مرز 59 درصد رسیده است.
🔸 طبق آمار بدست آمده کسانی که خود را سنتی- محافظه کار میپندارند، افزایش یافته است. میزان افزایش در طی ده سال، از 37 درصد به 45 درصد رسیده است. در مقابل کسانی که خود را مدرن تلقی می کنند، کمتر شده اند.طبق آمار این میزان فقط 2 درصد کاهش داشته است. این تغییر از31 درصد به 29 درصد بوده است.
🔸 طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی میشوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است. میزان افرادی که معتقد تلقی میشوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمیدهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است.
🔸 جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است. جمعیت آتئیستها یعنی کسانی که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند، 2 درصد افزایش داشته است. آنها در سال 2008 یک درصد بودند ولی در سال 2018 به سه درصد جمعیت ترکیه رسیده اند.
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 روایت یک بحران؛ وقایع جنگ سوریه از ابتدا تا سقوط خلافت داعش
✂️ برشهایی از متن
🔹 بحران سوریه از شهر 80 هزار نفری درعا در جنوب سوریه آغاز شد. در 16 فوریه سال 2011 (27 بهمن 1389) عده ای از دانش آموزان در مدرسهای در محله عربین درعا، شعارهایی را علیه حکومت بشار اسد بر دیوار نوشتند.
🔹 دانش آموزانی که شعار نوشته بودند، توسط دستگاه امنیتی سوریه بازداشت شدند و مخالفین اعلام کردند که این دانش آموزان توسط دستگاه امنیتی سوریه شکنجه شده اند و ناخن هایشان کشیده شده است. اولین بار این خبر را شبکه الجزیره اعلام کرد.
🔹 این خبر به علاوه خبر برخورد بد با والدین دانش آموزان، موجب شد که مردم درعا به خیابانها بریزند. اگر چه بعدها اخباری منتشر شد که حجم شکنجه و صحت این اخبار را مورد سوال قرار می داد!
🔹 در روزهای اول بحران نقاط ضعف حکومت سوریه به تدریج خود را نشان داد. یکی از این نقاط ضعف رسانه های رسمی حکومت سوریه بود که ضریب نفوذ پایینی در میان مردم داشتند. در حالی که مخالفان پرمخاطب ترین شبکههای عربی را به کار میبردند و لذا اخبار رسانه های دولتی مورد پذیرش مردم قرار نمیگرفت.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
3️⃣ ازدواج مدنی یا دینی؛ جامعه لبنان به کدام سمت میرود؟
🔸 ازدواج مدنی ازدواجی است که توسط یک مقام دولتی ثبت، اجرا و به رسمیت شناخته شود و به شکل مذهبی یا دینی اجرا نمیشود.
🔸 وقتی نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی مراسم عروسی خود را در فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار کردند، افراد زیادی مشتاق شدند به علت مشکلات بروکرواتیک و واکنشهای شدید مذهبی، ازدواج خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.
🔸 نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی چند سالی بود که برای روز عروسی خود برنامه ریزی کرده بودند. این زوج شیعه-دروزی که دارای پیشینههای فرقهای مختلف بودند، در یک مراسم مجازی در 10 ژوئیه ازدواج کردند. ازدواج مدنی در لبنان ممنوع است و تنها در صورتی موثق شمرده میشود که در خارج از کشور ثبت شده باشد.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف!
محسن فائضی
💢 ماهیت داخلی جامعه رژیم صهیونیستی، بواسطه شکلگیری از جمعیت مهاجر طی چندین دهه، یک جامعه متکثر هویتی همراه با چندین شکاف اجتماعی است. یکی از شکافهای اجتماعی درون رژیم صهیونیستی که با فضای سیاسی و حاکمیت هم تداخل جدی یافته، موضوع سکولارها و مذهبیهاست. سکولار- مذهبی را میتوان ریشه اصلی شکاف اجتماعی کنونی رژیم صهیونیستی دانست. برخی از چالش هایی که در این نگاشته مورد بررسی قرار گرفته:
1️⃣ قانون، یهودی یا سکولار؟
2️⃣ امتیازات خاص مذهبی ها
3️⃣ سوال همیشگی: چه کسی یهودی است؟
4️⃣ مذهبی ها، بدنبال ساختاری اختصاصی
5️⃣ ارزشها
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba