eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
898 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🔶تاریخچه مرکز اسلامی هامبورگ در کتاب «مسجد آبی آلمان» 🔹مسجد آبی آلمان، در صدد است تا برپایه بیش از 100 سند و مصاحبه های مختلف از افراد مرتبط با مرکز، به سوالات مخاطبان در حوزه رسالت، تاریخ و فعالیت های مرکز پاسخ شفاف و مستند ارائه بدهد. سوالاتی از قبیل : 🔺تاسیس مسجد و مرکز اسلامی از کجا و توسط چه کسانی رقم خورد؟ 🔺مشی و سیاست مرکز در فعالیت هایش چه بوده و آیا با تغییر امام جماعت و رییس مرکز، این سیاست ها نیز دچار تغییر می شده است؟ 🔺نحوه تعامل مرکز با ادیان و دیگر مذاهب در آلمان به چه شکلی است ؟ 🔺نوع فعالیت ها و خروجی های مرکز اسلامی از چه سنخی است؟ 🔺چه ارتباطی بین مسجد امام علی، و مرکز اسلامی و هم چنین آکادمی اسلامی برقرار است؟ 🔺رابطه مرجعیت با مرکز اسلامی به چه شکلی است؟ 🔺آیا مرکز دارای تشکیلاتی ساختاری خاصی هست ؟ اساسنامه آن بر چه نگاهی تدوین شده است؟ 🔺خروجی و دستاورد خاص هر دوره از ریاست مرکز چه بوده است؟ 🔺نوع تعامل ایرانیان مقیم آلمان با مرکز در طول این مدت، چگونه بوده است؟ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶یهودیان حریدی چه کسانی هستند و چه اعتقاداتی دارند؟ 🔹این روزها مخالفت یهودیان حریدی اسرائیل با مراقبتهای پزشکی کرونایی، اسم آنها بر سر زبانها انداخته است. اما به واقع حریدی ها کیستند و چرا دست به چنین اعمال احمقانه ای میزنند؟ نسبت آنها با دولت اسرائیل چیست و چه مواجهه ای با سایر اقشار ساکن سرزمین های اشغالی دارند؟ 🔹برای پاسخ به این سوالات، مستند شبکه الجزیره با عنوان «اسرائیل شکاف از درون» که به بررسی عقاید، سبک زندگی و نسبت یهودیان حریدی با دولت و ملت اسرائیل میپردازد را پیشنهاد میکنیم. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🔺مشاهده و دانلود: https://rizy.ir/0G2ZG 🔹اما درباره وضعیت اجتماعی یهودیان حریدی گزارش موسسه «دموکراسی اسرائیل» خواندنی است. در این گزارش با میزان جمعیت حریدیان، نرخ رشد جمعیت آنها، وضعیت زنان آنان و مسائلی مانند آن آشنا خواهیم شد. 🔺مطالعه گزارش: https://rizy.ir/wyD @shouba
🔶بررسی تجربه جماعت اسلامی مصر؛ عاقبت جنبشی دانشجویی که به مبارزه مسلحانه روی آورد ✂️برش‌هایی از متن: 🔹جماعت اسلامی به مسائلی نظیر «پاداش و ثواب» و «امر به معروف و نهی از منکر» اهتمام ورزید و هیچ ذهنیت مشخصی پیرامون سرنگونی نظام حاکم یا برپایی دولت نداشت. جماعت اسلامی به منظور انتقام‌جویی و بدون هیچگونه نگرش استراتژیک وارد درگیری خشونت‌باری با نظام مبارک شد. عناصر این جنبش حتی در سایه شعله‌ور شدن درگیری‌ها در نزدیکی مناطق محل استقرارشان، به فعالیت‌های تبلیغی خود به صورت علنی ادامه می‌دادند. 🔹جماعت اسلامی وارد صحنه فعالیت‌های جهانی نیز شد و برخی از عناصر آن در جنگ افغانستان و بوسنی شرکت کرده و هدف قرار دادن گردشگران خارجی را در دستور کار قرار دادند؛ مسأله‌ای که موجب شد تا آمریکا اعضای جماعت اسلامی را هدف قرار دهد. بدین‌ترتیب، آمریکا در سال 1995 میلادی «طلعت قؤاد قاسم» عضو شورای مشورتی جماعت اسلامی در خارج و رئیس کمیته رسانه‌ای این جنبش را در کرواسی ربود و او را به دولت مصر تحویل داد تا برای همیشه ناپدید شود. 🔹پشتوانه تاریخی جماعت اسلامی بزرگ‌تر از تأثیر میدانیِ کنونی این جنبش است و این مسأله نیز به چند عامل بازمی‌گردد. به عنوان نمونه، اعضای جماعت اسلامی در عنفوان جوانی‌شان در دهه‌های گذشته از روحیه خطرپذیری و آمادگی برای ورود به چالش‌ها برخوردار بودند اما با گذشت چند دهه از سرکوب‌ها، بازداشت‌ها و کشتارها، روحیه سابق را از دست دادند. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 مستند «روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاه‌های لبنان 🔹 ما با نسل از فلسطینی ها مواجهیم که در اردوگاه به دنیا آمدند، بزرگ شدند و حتی بعضا از دنیا رفته اند. زندگی اردوگاهی، آن هم در کشوری دیگر، اقتضائات خاص خود را دارد که عمدتا همراه با ناملایماتی از جنس شهروند درجه دو بودن است. در این مستند فردی انگلیسی با ورود به این اردوگاه سعی میکند به متن زندگی فلسطینیان در اردوگاهی در لبنان نزدیک شده و جنس زندگی اردوگاهی در کشوری غریبه را لمس کند. 📌 برای مشاهده و دانلود این مستند کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 قرضاوی؛ متجدد یا سلفی؟/ مروری بر مواضع فکری و سیاسی شیخ اخوانی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 شیخ یوسف قرضاوی سعی می کند قرائتی روشنفکرانه و مبتنی بر تساهل از اسلام ارائه دهد که با مدرنیته سازگار باشد. البته او هرگز به دام رویکردهای غیردینی غرب نمی افتد. جمعِ میان اسلام و تجدد، بدون آن که از مواضع اصولی اسلام عقب نشینی صورت بگیرد، از قرضاوی شخصیتی جذاب برای جوانان دانشگاهی و مسلمانان ساکن غرب ساخته است. 🔹 «حکومت اسلامی حکومت «پدران روحانی» و «رجال دین» نیست که به گمان خود برای حاکمیت از جانب خداوند نیابت دارند یا نماینده اراده آسمانی بر اهل زمین اند، و هرچه را روا دانستند خداوند هم آن را روا میداند و هر تصمیم و قراری را که اتخاد کنند تصمیم و اراده ای باشد که در آسمانها اتخاذ شده است. واقعیت آن است که حکومت اسلامی حکومتی مدنی است که نظام اسلام را مبنای حاکمیت خویش قرار می دهد، بنیان آن بر «بیعت» و «انتخاب» و «شوری» قرار گرفته و مسئولان را از میان انسانهایی با دو ویژگی «قوت و امانت» یا کاردانی و امانت داری و به تعبیر دیگر «متخصص» و «متقی» برمی گزیند.» 🔹 سلفیتِ قرضاوی با سلفیتی که در عربستان سعودی حاکم است تفاوت های بسیاری دارد. تفاوت اصلی در چگونگی برداشت از متون اصلی دین است. در حالی که سلفیت سنتی قائل به برداشت ظاهرگرایانه و متعبدانه از نصوص است، قرضاوی به برداشتی منعطف و متناسب با شرایط زمان و مکان از این نصوص حکم می کند. ⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
12.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نگاهی به هزینه های گزاف نظامی سعودی؛ چرا عربستان علیرغم هزینه بسیار نمیتواند در جنگ ها پیروز شود؟! @shouba
🎯 بررسی تجربه مدرسه دین و دانش کابل؛ اختلافات قومی و مذهبی خط قرمز ماست ✂️برش‌هایی از متن: 🔹من امروز می‌بینم که بین پشتوها و تاجیک ها آدمهای خوب زیادی پیدا می‌شود. ما سعی کردیم خوب‌های این عرصه را پیدا کنیم و از آنها کمک بگیریم. ما وقتی خودمان خوب نیستیم و خوبی نمی‌کنیم خوبی ها را هم نمی‌بینیم. ما عادت کرده‌ایم به دیدن نقاط منفی. مخصوصا ماهایی که چهل سال جنگ و بدبختی دیدیم و دائما آماج حملات اخبار منفی بودیم. 🔹با ایرانی که اصلا کار نمی‌کنیم. دلیلش هم این است که ایرانی‌ها خیلی سروصدا دارند. یعنی مثلا این قندان را به شما بدهند به اندازه چندتا بمب هسته ای می‌گویند که ما کمک کرده ایم. ارتباط ما با سفارت قطع است، با وزارت فرهنگی قطع است. دلیلش سروصدای آنهاست. 🔹بحث شیعه و سنی زیاد بود. چون اکثریت شیعه بودند، شیعیان، اهل‌سنت را مسخره کرده بودند. در یک جلسه با حضور دانش‌آموزان و معلمان گفتم: خط قرمز من بحث قومی یا مذهبی است. اگر یک بار دیگر بفهمم این بحثها شده، اصلا نگاه نمی‌کنم حق با چه کسی است، سریعا اخراج می‌کنم. هرکس می‌خواهد باشد حتی معلم. چون بحث تقصیر نبود، بحث سر دامن زدن بود. همین شد که تا به امروز همچنین مشکلی نداریم. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
9.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 چرا جیبوتی مهم است؟! 🔹برخلاف آنچه در اذهان و افواه غیرمتخصصین وجود ندارد، جیبوتی به دلیل مساحت کوچکش کشور کم اهمیتی به شمار نمی آید، بلکه به قدری مهم و استراتژیک است که قدرت های جهانی برای ایجاد پایگاه نظامی در آن با یکدیگر به رقابت می پردازند. تا جایی که جیبوتی «پادگان ارتش های جهان» لقب گرفته است. 🔹اما اهمیت جیبوتی صرفا بخاطر مسائل نظامی نیست. بلکه این کشور به لحاظ اقتصادی نیز اهمیت فوق العاده ای دارد. 🔹در این ویدئو به صورت خلاصه به دلایل اهمیت بالای کشور کوچک جیبوتی اشاره میشود. @shouba
🔶از مدل داعش تا مدل اتحادیه اروپا، اسلام‌گرایان خلافت را چگونه تخیل می‌کنند؟! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در سال 1925 میلادی و بعد سقوط دولت عثمانی، یک روحانی حاکم شرع به نام علی عبدالرازق کتاب معروف خود را به عنوان «اسلام و اصول حکومت» را منتشر کرد. این کتاب از نظر بعضی زلزله ای در فکر اسلامی معاصر ایجاد کرد. تا جایی که محمد عماره در این باره میگوید: از زمانی که صنعت چاپ به ممالک ما راه پیدا کرده، چاپخانه ها کتابی چاپ نکرده اند که به اندازه این کتاب جدل و درگیری و هیاهو ایجاد کرده باشد. 🔹علیرغم مساله مندی شدید اسلام‌گرایان درباب خلافت، الگوهایی که آنان از خلافت مطلوب خویش ارائه میدادند به شدت متناقض بود. غیر از ایده «جامعه ملل»، ایده اتحادیه اروپا نیز از اولین الگوهای مطرح شده درباره خلافت بود. ایده خلافتی شبیه به اتحادیه اروپا، الهام بخش بسیاری از کسانی بود که میخواستند الگویی از خلافت را مطرح کنند که با مدرنیته نیز همخوانی داشته باشد. 🔹علیرغم وجود تمامی نمونه‌های متعدد و متناقض خلافت، پاسخ به سؤال پیرامون ماهیت اصلی «خلافت» ازجمله مسائلی است که تاکنون مبهم مانده و حتی جنبش‌های اسلامی نیز نتوانسته‌اند پاسخی بدان بدهند. آنچه که مشخص است، این است که همگان به دنبال «خلافت» و احیای مفهوم آن هستند اما به راستی کدام «خلافت»؟ این همان سؤالی است که همگان به صورت متناقض بدان پاسخ می‌دهند. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯اسلام ستیزی در هند این بار به بهانه کرونا!؛ توییتر و فیس بوک با نفرت پراکنان برخورد نمیکنند ✂️برش‌هایی از متن: 🔹هراس از ویروس کرونا و تنش های مذهبی، هر دو پیش از این هم در هند در مرکز توجه بودند و زمان زیادی طول نکشید که این دو حس، با هم آمیخته گردند. ویدیو هایی که به دروغ ادعا می کنند اعضای این گروه مبلغ مذهبی به پلیس و دیگران آب دهان می اندازند، به سرعت در فضای مجازی پخش گردید و فضای خطرناک موجود برای مسلمانان را تشدید کرد. به طوری که به اعتقاد امیرعلی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند «اسلام هراسی به بخشی از کرونا تبدیل شده است.» 🔹یکی از پرطرفدارترین توییت های دروغ ادعا می کند که مرد مسلمانی را از حضار کنفرانس دهلی نشان می دهد که تعمداً [در صورت] شخصی سرفه می کند. این توییت مسلمانان را مردمی لمپن و با سطح فکر پایین نشان داده و با هشتگ هایی مانند و به تخریب گروههای مذهبی مسلمان حاضر در دهلی می پردازد. 🔹در هند، فعالان بیم آن را دارند که بدنام سازی مسلمانان منجر به تشدید بحران ویروس کرونا گردد. برخی نخبگان هندی در نامه ای سرگشاده که در پنج شنبه [2 آوریل] منتشر شد، با اشاره به منطقه دهلی که کنفرانس نظام الدین در آن برگزار شده بود، اظهار داشتند: «از دیدگاه بهداشت عمومی، راه اندازی [مراسم] شکار جادوگر علیه شرکت کنندگان در کنفرانس نظام الدین، امری بیهوده می باشد. آنها باید بدون اینکه مجرم شناخته شوند مورد شناسایی قرار گیرند و مطابق قوانین و دستورالعمل های عادی، در قرنطینه قرار گیرند.» آنها اعلام داشتند که ویروس به اختلافات دینی و قومیتی توجهی ندارد. راه حل این موضوع نه با دنبال کردن برنامه های تفرقه افکنانه، بلکه از طریق تلاش های علمی و همبستگی انسانی بدست می آید. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶حکومت از منظر متفکرین اخوان‌المسلمین؛ اخوانی‌ها به اندیشه سیاسی حسن البنا پایبند نیستند! 🔹برش‌هایی از متن: البنا به دنبال آن بوده تا تمامی زوایای زندگی در جامعه تحت مدیریت حکومت اسلامی باشد؛ مسأله‌ای که خود از آن تحت عنوان هیمنه نظام قرآنی بر جامعه یاد می‌کند. 🔹حوی صراحتا تأکید می‌کند: «اسلام تنها 2 نوع جامعه را می‌شناسد؛ یکی جامعه اسلامی و دیگر جامعه جاهلی است. جامعه اسلامی در واقع جامعه‌ای است که در آن احکام، قوانین و شریعت اسلامی پیاده‌سازی می‌شود و جامعه جاهلی نیز جامعه‌ای است که هیچیک از دیدگاه‌های اسلام و موازینش در آن اجرا نمی‌شود». اینجاست که تأثیرپذیری «شیخ سعید حوی» از «سید قطب» مشخص می‌شود. 🔹سید قطب برخلاف حسن البنا اهتمام زیادی به شکل و ماهیت نظام حاکمیت اسلامی نداشت و تنها بر مرجعیت نظام حاکمیتی و عمل به احکام اسلامی تأکید داشته است. ازهمین‌روی، هیچ سخنی از سوی سید قطب مبنی بر دعوت وی به سمت حاکمیت قانون اساسی دیده نمی‌شود. او همچنین سخنی را پیرامون رابطه مردم و حکومت سیاسی، ارتباط میان شریعت و دموکراسی، اندیشه نظام پارلمانی و یا موارد مشابه آن، مطرح نکرد 🔹شیخ مصطفی السباعی درخصوص شکل و ماهیت نظام حاکمیتی در سوریه می‌گوید: «من نظام حاکمیتی جمهوری را دوست داشته و به آن اعتقاد دارم. من به حقانیت نظام حاکمیتی جمهوری ایمان دارم. ما به صراحت و وضوح اعلام می‌کنیم که هیچ جایگزینی برای نظام حاکمیتی جمهوری نداریم، زیرا خواهان یک نظام مردمی و دموکراتیک برای ملت خود هستیم؛ نظامی که بر پایه و اساس اراده ملت شکل می‌گیرد و بر اساس اراده آن نیز اداره می‌شود». 🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 بررسی نظام عشیره‌ای عراق؛ دولت ضعیف قدرت قبایل را بالا برده ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اهمیت نظام قبیله‌ای برحسب موقعیت جغرافیایی متفاوت است. هر چه به سمت جنوب عراق پیش برویم نقش نظام عشیره‌ای بسیار بیشتر و جامعه آن مناطق سنتی‌تر می شود مثلا در شهرهای بصره، میسان، المثنی قدرت قبایل بالاست. اما از این قدرت در استان‌های مرکزی مانند حله، کربلا و بغداد کاهش می‌یابد. 🔹بعد از سال 2003 حکومت عراق نسبت به گذشته به شدت ضعیف شد. واگرایی در احزاب سیاسی و تشتت در مسائل اجتماعی در میان اکراد، اهل سنت و شیعیان به شدت افزایش یافت. وجود چنین بحران‌های سیاسی و امنیتی در کشور موجب تضعیف قدرت دولت و ارتقاء جایگاه قبایل و رویکرد مردم به آنها شد. 🔹زمانی که افراد دچار اختلاف می‌شوند ترجیح می دهند به نظام عشیره‌ای خود رجوع کنند واختلافات فی‌مابین را از این طریق حل کنند. چرا که مردم می‌دانند به دلیل ضعیف بودن حکومت، نمی‌توانند از طریق دادگاه و نظام قضایی عراق به نتیجه مطلوب برسند. از این رو نقش قبایل در خصوص تاثیرگذاری در مسائل جدی اجتماعی عراق افزایش می‌یابد. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba