eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
884 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سوری‌ها در ترکیه؛ آیا زلزله، اوضاع مهاجرین را بدتر می‌کند؟ اسلام البامری 🔸 «ساختمان‌ ما تمیز، مجهز، آرام و خالی از سوریه‌ای‌ها است». شاید این عبارت برای برخی خنده‌دار و برای برخی دیگر عجیب به نظر برسد، اما آن را به‌وفور در سایت‌های آگهی اجاره‌ی خانه در غازیان‌تپه، شانلی‌اورفه، استانبول و شهرهای دیگر ترکیه می‌توان دید. 🔸 اهل سوریه بودن در ترکیه یعنی مهمان ناخواسته بودن؛ تو در چشم همه یک مهمان ناخواسته هستی. این از صبح که نانوا متوجه لهجه‌ی متفاوت تو می‌شود و می‌پرسد سوریه‌ای هستی یا نه شروع می‌شود – او درهرصورت نانش را به تو می‌فروشد، اما تصمیم با اوست که این کار را با لبخند انجام دهد یا با چهره‌ای نالان و رنجیده- تا می‌رسد به شخص رئیس‌جمهور ترکیه، که مسئله پناهجویان سوری را به‌عنوان یک ابزار باج‌گیری از اتحادیه اروپا به کار می‌برد، و مخالفان دولت، که بیرون راندنِ سوری‌ها را در صدر شعارهای انتخاباتی خودشان قرار می‌دهند. 🔸 طبق آخرین آمار اداره مهاجرت ترکیه، تا سپتامبر 2021، تعداد سوری‌های مهاجر به این کشور به 3 میلیون و 715 هزار و 913 نفر رسیده است. اکثر آنها در شهرهای استانبول، غازی عنتاب و هاتای سکونت دارند و بخش اعظم آنها کودکان و جوانان 0 تا 24 سال هستند. بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی حزب «خلق جمهوری‌خواه» مخالف دولت ترکیه منتشر شده، 90 درصد مهاجران سوری در ترکیه هیچ آینده‌ای برای خود در این کشور متصور نیستند و ترجیح می‌دهند به کشورهای غربی مهاجرت کنند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مهاجرين_سوريه_تركيه @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 1️⃣ نظریه تطابق 🔹 اولین مدل، مدل «تطابق دین و حکومت» است و «تطابق دین و سیاست»؛ اینجا انطباق‌پذیری کامل میان دین و سیاست برقرار است. در این نگاه تفاوتی بین دین حکومتی و حکومت دینی وجود ندارد. تفاوتی بین دین سیاسی با سیاست دینی نمی‌شود قائل شد. مطلقا هر چیز سیاسی، دینی است و هر چیز دینی، سیاسی است. حداقل ظاهر عبارت این را می‌گوید که دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست. 🔹 وقتی تطابقی‌ها می‌گویند دین را از سیاست جدا نکنید، منظورشان این است که باید فقه به طور مشخص در تمام زوایا نظر بدهد. برداشت این‌ها از اینکه اسلام پاسخگو است این است که مثلاً اگر پزشکی پاسخ نمی‌دهد، به دلیل اسلامی نبودنش است. باید آن را اسلامی‌سازی کنیم. آقای تبریزیان مصداق کامل سیاست تطابقی می‌شود. 🔹 این افراد اعتقاد دارند که سیاست باید کامل ذیل نهاد دین بیاید. برای همین اعتقاد دارند همه چیز را باید از فقیه و عالم دینی استفتا کرد. باید مرجع پاسخگویی به تمام مطالبات دین باشد. اگر اخوانی‌ها می‌گویند «الاسلام هوالحل» طبق این دیدگاه تطابقی، یعنی حل تمام مشکلات؛ راه حل همه مشکلات. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 2️⃣ نظریه «تکامل» یا «تداخل» 🔺 دومین مدل، مدل «تکامل» یا «تداخل» میان دین و سیاست است. در نگاه تکاملی اینطور است که سیاست عین دیانت نیست؛ سیاست، سیاست است و عین دیانت نیست. اما این سیاست می‌تواند منطق تکاملی با دین داشته باشد. سیاست‌مدار می‌گوید من با تجربه سیاسی خودم فهمیده‌ام در دنیا باید اینطور سیاست مداری کرد، اما دین می‌تواند به من کمک کند. دین می‌تواند نیرو‌ها و خط و سو‌های اخلاقی به من بدهد که من کارآمدتر شوم. دین هم می‌تواند یک منبع نیرو و عقلانیت و منبع اصلاح و روحیه بخشیدن و منبع معنویت باشد. اینجا دیگر دین حق ندارد بیاید بگوید اینطور با دولت‌ها رابطه برقرار کن. نه؛ من دین را با آن کارکرد می‌خواهم. 🔺 البته ممکن است تغذیه از دین از مباحث اخلاقی هم فراتر برود؛ این طیف است. حداکثری دارد و حداقلی هم دارد. اما مصداق قابل دفاعش بحث اخلاق است. حالا وقت نیست توضیح دهم که چطور در مناسبات دین و سیاست اسلام گرایان این مسأله مغفول شده و چطور به جای اینکه مهم‌ترین و جوهری‌ترین کارکرد دین در سیاست را اخلاق تلقی کنند شریعت تلقی کردند. 🔺 پس در این منطق، دیانت در سیاست کارکرد‌هایی دارد و همچنین برعکس؛ سیاست هم می‌تواند در دیانت کارکرد‌هایی داشته باشد. چون با نگاه فوکویی قدرت خودش زمینه ساز تعزیز و اعزاز شریعت است. یعنی اصلاً ما نمی‌توانیم از تحقق بخشی به دین حرف بزنیم بدون وجود قدرت؛ خود قدرت زمینه مساعدی برای دین و کارکرد دین است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
هدایت شده از شعوبا پلاس
💠 تفاوت کمک به دولت سوریه و ترکیه پس از زلزله مهیب در دو کشور 🔰 آخرین اخبار تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور هاي مسلمان در شعوبا پلاس : @shoubaplus
💠 غربی‌سازی جامعه و ترور هویت اسلامی علی المومن ✂️ برش هایی از متن 📍 زمانی که از غربی‌سازی جوامع اسلامی سخن می‌گوییم، مقصود دقیقا چیست؟ مقصود، قرار دادن غرب به عنوان مرجعیت است. مقصود این است که در سطوح مختلفی نظیر رویکردها و گرایشات اندیشه‌ای، مفاهیم و اصطلاحات گوناگون، فرهنگ عمومی و خصوصی، رفتارهای فردی و اجتماعی، غرب را مرجعیت قرار دهیم. 📍امروز سخن گفتن از غربی‌سازی جوامع اسلامی دیگر یک نظریه شفاهی و یا یک پژوهشِ پیش‌پا افتاده نیست، بلکه یک واقعیت است. تمامی جوامع اسلامی در حال حاضر با این واقعیت مواجه هستند. 📍 جنگ فراگیر غرب علیه جوامع و به ویژه جوامع اسلامی نماد بارز نبرد تمدن‌ها، مدنیت‌ها و ملت‌ها است. در این نبرد سخت و طاقت‌فرسا است که تمدن و مدنیتِ پیروز قادر خواهد بود تا ـ در عرصه‌های مادی و معنوی ـ ادبیات، فرهنگ، اصول سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی خود را به تمدن و مدنیتِ شکست‌خورده تحمیل کند. 📍 پس از سقوط قاجارها در ایران، عثمانی‌ها در ترکیه و مغول‌ها در هند، هجمه‌های غرب بیش از پیش تشدید شد. این هجمه‌ها تا به امروز نیز ادامه پیدا کرده و هنوز هم متوقف نشده است. لذا نمی‌توان به سادگی از کنار آن عبور کرد. 📍 به طور کلی، غرب به دنبال آن است تا هیمنه سیاسی، اقتصادی و فرهنگیِ خود را تا ابد در کشورهای جهان اسلام بسط دهد. سران غربی با همکای و کمک رژیم‌های داخلی متحدِ خود و مزدورانِ فرهنگی‌شان در این مسیر گام برمی‌دارند تا اهداف یادشده را محقق سازند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت اینجا کلیک کنید ⬅️ پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی محسن فائضی 🔸 مرکز دموکراسی اسرائیل(IDI) نهادی است که
💠 مروری بر 20 سال افکار عمومی رژیم صهیونیستی - محسن فائضی 3️⃣ راست گرایی، رو به افزایش و مقبولیت 🔹 یکی از موضوعات داغ سرزمین‌های اشغالی، افزایش جمعیت حامی و پیرو راست گرایی یا صهیونیسم‌های مذهبی تندرو است. برخلاف دهه‌های اولیه شکل‌گیری جعلی رژیم که اداره آن در اختیار چپ‌ها بود، در دو دهه اخیر بیشتر، احزاب راست گرا و تندرو قدرت را در دست گرفته‌اند. در انتخابات اخیر افزایش کرسی تندرو‌ها و ورود احزابی چون صهیونیسم مذهبی به لیست احزاب برتر انتخابات، این مسأله را گوشزد کرد که جامعه اسرائیلی روز به روز راست گرا‌تر می‌شود. نتایج و مقایسه مرکز دموکراسی اسرائیل بر این مسأله صحت می‌گذارد. 🔹 براساس نتایج بدست آمده اگر در سال ۲۰۰۳، ۵۰ درصد خود را راست گرا میدانستند، اکنون ۶۲ درصد خود را راست گرا و تنها ۱۱ درصد خود را چپ گرا می‌دانند. نکته مهم دیگر این می‌باشد که هر چه میانگین سنی کمتر می‌شود، درصد راستگرایی افزایش می‌یابد، چیزی که نشان می‌دهد راست گرایی در سرزمین‌های اشغالی در آغاز مسیر صعودی خود است. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/مرکز_دموکراسی_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بنیاد علمی‌آموزشی منهاج برگزار می‌کند: 🔰تاریخ اندیشۀ اسلام سیاسی🔰 «نگاهی بر تاریخ اندیشۀ اسلام سیاسی، با نظری به برجسته‌ترین آثار سدۀ اخیر» 🔺مبتنی بر متن‌خوانی و بررسی برخی از مهم‌ترین کتاب‌های مدافع و مخالف در حوزۀ اسلام سیاسی. 📚 برخی از آثار موردبررسی‌: ⭕ الخلافة «رشید رضا» ⭕ معالم في الطریق «سید قطب» ⭕ خلافت و ملوکیت «مودودی» ⭕ الفریضة الغائبة «محمد عبدالسلام فرج» ⭕ اسلام سیاسی «عشماوی» ⭕ الدولة المستحيلة «وائل حلاق» و .... 🕰️ زمان: چهارشنبه‌ها از ۱۹ بهمن‌ماه؛ ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷:۳۰؛ به‌صورت یک‌هفته‌درمیان 🔺طول دوره ۸ جلسه و مجموعا ۲۴ ساعت است. 🕌 مکان: پلایین، حوزۀ علمیۀ مشکات 🔺به‌شکل مجازی نیز برقرار خواهد بود. هزینه: دویست هزار تومان وجه تعهد 🔺در صورت حضور منظم در جلسات و کسب نمرۀ قبولی در آزمون، این وجه عودت می شود. 📜 ثبت‌نام و دریافت اطلاعات بیشتر: 📨 ارسال پیام به «@mostafa_nzr» در پیام‌رسان بله ☎️ تماس با شماره «۰۹۳۶۲۶۵۶۱۵۸» 🔸منهاج🔸 🔹@b_menhaj🔹
💠 تشدید بی‌سابقه تنش‌های داخلی؛ آیا اوضاع داخلی در رژیم صهیونیستی به مرحله انفجار می‌رسد؟ محسن محمد صالح - مرکز الزیتونة للدراسات و الاستشارات ✂️ برش‌هایی از متن 📍نمی‌توان گفت که ماهیت راستگرا بودن دولت کنونی عامل اصلی تشدید تنش‌ها در اراضی اشغالی و مخالفت با دولت نتانیاهو است. علت هم کاملا واضح است. 📍از زمان پیروزی حزب «لیکود» در انتخابات در سال 1977 یعنی از 46 سال پیش تاکنون این راستگرایان بوده‌اند که بر صحنه سیاسی در رژیم صهیونیستی سیطره داشته‌اند. افزون بر این، جامعه صهیونیستی نیز به طور کلی در طول 20 سال گذشته بیش از پیش به سمت راستگرایی حرکت کرده است. اما آن چه این بار متفاوت است، نگرانی‌ از تلاش‌های گروه‌ها و جریان‌های راستگرا برای مدیریت جامعه و دولت بر اساس دیدگاه‌ها و نگرش‌های افراط‌گرایانه خود است. 📍 علیرغم تمامی نکاتی که بدان اشاره شد، اما بحران داخلی شدیدی که رژیم صهیونیستی درحال حاضر با آن مواجه است، به انفجار اوضاع داخلی منجر نمی‌شود. این بدان معناست که در نتیجه این بحران و مناقشات سیاسی گسترده، اوضاع داخلی به خشونت و هرج و مرج ـ حداقل در آینده نزدیک ـ کشیده نخواهد شد. 📍 مهمترین عامل بحرانی‌تر شدن اوضاع پروژه صهیونیستی، افزایش قدرت مقاومت است. تقویت قدرت مقاومت به منزله تشدید نا امنی برای صهیونیست‌ها است. گسترش نا امنی نیز به نوبه خود به ظهور و بروز بحران اقتصادی و تشدید آن می‌انجامد. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/انفجار_وضع_داخلی_رژیم ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 3️⃣ نظریه «تعامل» یا «تعایش» 🔺 سومین مدل، نگاه‌های تعاملی و تعایشی است. در این مدل، همیشه میان دین و سیاست رابطه و تعامل برقرار است. این تعامل، لزوماً به معنای کارکرد‌های جدی معرفتی دین برای سیاست نیست. بلکه صرفاً نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز میان دین و سیاست است. دیانت امری واقعی است و سیاست نمی‌تواند آن را منکر شود. لذا از در تعامل با آن وارد می‌شود. 🔺 منطق تکاملی، ‌ایمانی بود. یعنی دین نظریه‌ای درباب مسائل مبتلابه حکومت دارد که من آن را قبول دارم. اما در منطق تعاملی شما به عنوان امر واقع، دین را به رسمیت می‌شناسید و بعد تعامل می‌کنید. در نگاه تعاملی مثلاً ناامنی پیش می‌آید، حکومت از جایگاه اجتماعی مرجع تقلید برای بهبود شرایط استفاده می‌کند. درحالی که ممکن است دینش را هم قبول نداشته باشی. در منطق تعامل، سیاست با نهاد دین بده‌بستان می‌کند. این منطق با منطق تکامل و تداخل تفاوت دارد. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 مقتدی صدر و اعتراض به سریال معاویه 🔸 مقتدی صدر در توئیتی شبکه ام بی سی را به بازنگری در پخش سریال معاویه فرا خواند. 🔸 وی در این توئیت بیان کرده که معاویه راس فتنه های فرقه ای، اولین دشنام دهنده به اصحاب پیامبر (ص) و ازبین برنده وحدت اسلامی است. 🔸 صدر پخش این سریال را مخالف سیاست های اعتدال گرایانه دولت دوست عربستان [در نگاه وی] دانسته است. پ.ن: سریال معاویه، ساخته جدید مجموعه رسانه ای mbc قرار است شب های ماه رمضان از این شبکه پخش شود. این سریال از حوادث مربوط به قتل عثمان آغاز گشته و به حوادثی مانند جنگ صفین، حکومت معاویه و ... می پردازد. 🔰 آخرین اخبار تحولات فرهنگي و اجتماعي كشور هاي مسلمان در شعوبا پلاس : @shoubaplus
شعوبا
💠 مقتدی صدر و اعتراض به سریال معاویه 🔸 مقتدی صدر در توئیتی شبکه ام بی سی را به بازنگری در پخش سری
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 1️⃣ بررسی کتاب اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص 🔹 یکی از پرچالش‌ترین مباحث در حوزه تاریخ اسلام در میان گروه های مختلف اسلامی نگاه به اصحاب پیامبر و جایگاه ایشان در دین است. یکی از آثاری که در میان اهل سنت در سالهای اخیر در این مورد به زیور طبع در آمد، کتاب «اختلافات سیاسی بین اصحاب، قداست مبانی و جایگاه اشخاص» است که محمد مختار الشنقیطی استاد دانشگاه دوحه آن را نوشته است. 🔹 گرچه این کتاب در اوایل سده جدید نوشته شد اما با حوادث بیداری اسلامی در سال 2011 نیاز به این نگاشته بیش از پیش احساس شد و در آن سالها بود که این کتاب بیشتر بر سر زبان ها افتاد. 🔹شنقیطی قائل است امت از بحران تاریخی خود خارج نمی شود مگر این که بداند چگونه وارد آن شده است. خروج از این چالش حقوقی تاریخی بدون مطالعه اختلافات سیاسی بین اصحاب در قرن اول ممکن نیست؛ مطالعه ای که تقدس را به مبانی و مبادی ببخشد و آن را بر جایگاه افراد ترجیح دهد. 🔹 شنقیطی اگرچه از چارچوب نگاه کلاسیک اهل سنت به مساله صحابه خارج نمی شود اما از خطاانگاری برای معاویه که در کتابش بارها به آن اشاره می‌کند، نیز چشم نمی‌پوشد: 🔹«در صفین قدرت بر حق، بغی بر عدل، ملک بر خلافت پیروز شد و مسلمین همواره تا امروز از برون آمدن از این بحران حقوقی عاجز بوده اند؛ در عین حال که قرآن و سنت مبانی روشنگری در ایجاد حکومت و اجرای آن دارد و علیرغم این که تجربه انسانی معاصر در این حیطه دارای پندهای روشن است» 📎 مطالعه کامل یادداشت ⬅️ شعوبا @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 0️⃣2️⃣ مستند: فرهنگ و آموزش در عراق 📍 روزی گفته می‌شد: در مصر کتاب می‌نویسند، در بیروت منتشر می‌کنند و در عراق می‌خوانند! 📍 اگرچه مصر و لبنان هم حال و روز خوبی ندارند، اما وضعیت بلد الرافدین، بین النهرین و گهواره تمدنی کهن یعنی عراق از آن دو ناخوش‌تر است. در این مستند که ساخته شبکه المیادین است به صورت کوتاه به اوضاع آموزش و تحصیل در عراق می‌پردازد که سال‌های دراز، تجربه جنگ و ناامنی را به خود دیده است. برای مشاهده این مستند اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 انتشار فیلم غیر رسمی داعش؛ جنگ هنوز آغاز نشده است! سید یاسر قزوینی حائری 🔹 “جنگ هنوز آغاز نشده‌ است” شعار اخیر فیلم غیررسمی داعش تحت عنوان (WAR AND MEDIA) است که در واقع بخش دوم مستند “النهایه و البدایه” پس از انتشار قسمت اول آن در سال ۲۰۲۱ می‌باشد. این فیلم که (THE END AND THE BEGINNING II) نام دارد، نام فرعی‌اش (WAR HAS’NT BEGUN YET) یا “الحرب لم تبدأ بعد” می‌باشد. 🔹 این فیلم در حالی منتشر می‌شود که داعش در بدترین روزهای خود از نظر آماری قرار دارد به گونه‌ای که طبق آمار منتشر شده توسط داعش در هفته آخر دی‌ماه، تعداد عملیات‌های این گروه تروریستی برای نخستین بار در طول تاریخ حیاتش تک رقمی شد. 🔹 این فیلم تحولات ولایت سینا را به تصویر می‌کشد. ولایتی که در زمان بیعت اخیر دواعش با ابوالحسین الحسینی، خلیفه جدید داعش تنها چهار نفر در تصویر حضور دارند. این در حالی‌ است که حدود ۹ ماه قبل یعنی در زمان بیعت با ابوالحسن الهاشمی، خلیفه معدوم داعش تعداد بیعت کنندگان در سینا بیش از این‌ها بود. منبع: تحولات جهان اسلام برای مطالعه این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/داعش_رسانه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 1️⃣1️⃣ جریان‌شناسی نسبت دین و سیاست در جهان اسلام
💠 5 کلان نظریه درباب نسبت دین و سیاست حجت الاسلام محمد علی میرزایی 4⃣ نظریه «تباین» مدل چهارم، مدل «تباین» است. در منطق تباین، هیچ گونه تکامل و تعاملی میان دین و سیاست برقرار نیست. اما علیه هم جبهه گیری هم ندارند. بلکه هرکس کار خودش را می کند. اصولا نسبتی با هم ندارند. هیچ گونه دایره مشترکی ندارند. مانند دو بیگانه از هم رفتار میکنند. 5⃣ نظریه «تقابل» آخرین مدل، مدل تقابل است. یعنی تضاد و تعارض کامل. در نسخه‌های تعاملی هم ممکن است در جایی تعارض باشد، ولی اینجا تعارض و تقابل کامل برقرار است. این بیشتر در مدل‌های سکولاریستی شرقی در زمان‌هایی وجود داشته است. الان هم ممکن است بعضی افراد نسبت به بعضی ادیان انجام شوند. در آغاز فضای کمونیستی اینطور بود. روح دین ستیزی در آنجا حاکم بود. برای مطالعه متن کامل این یادداشت شفاهی کلیک کنید: https://zaya.io/پنج_نظریه_نسبت_دین_سیاست ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 2⃣1⃣ بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی یکی از سوالات رایج سال‌های اخیر، مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی و به طور عمومی‌تر حوزه علمیه نجف اشرف است. در قسمت جدید از مجموعه سراغ دکتر عبدالوهاب فراتی رفته‌ایم تا نگاه حوزه نجف و مرجعیت اعلای آن، آیت الله سیستانی را با دقت بیشتری مورد کنکاش قرار دهیم. دکتر فراتی در این نوشته، ابتدا به جهت‌گیری‌های کلان در شیعیان در نسبت حکومت و دین پرداخته و شیعیان را به سه نگاه کلی تشیع سیاسی، تشیع فرهنگی و تشیع مدنی تقسیم می‌کنند. سپس با توجه به تاریخ نگاه به مساله حکومت در نجف اشرف از زمان شیخ انصاری تا کنون، به چگونگی رسوخ اندیشه تشیع مدنی در میان حوزه علمیه نجف و زعیم کنونی آن می‌پردازند. 🔖 4900 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 20 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/آیت_الله_سیستانی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 2⃣1⃣ بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آ
💠 بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی 1⃣ سه تفسیر از تشیع 🔹 ما سه تفسیر از تشیع داریم؛ یک «تشیع سیاسی» داریم که نماینده اش حضرت امام است و در عراق مثلا صدر اول است که از او هم به خمینی عراق تعبیر می کردند. چراکه او به آنچه امام می گفت اعتقاد وافر داشت. یعنی تشکیل حکومت اسلامی به رهبری فقها. 🔹 تفسیر دوم از تشیع، «تشیع فرهنگی» است که بیش از آنکه در پی تشکیل حکومت باشد یا گروهی را سازمان دهی کند که برای تشکیل حکومت اسلامی تلاش کند، دنبال فردسازی یا گسترش آموزه های شرعی و اخلاقی در جامعه است و نه تنها علاقه ای به دست گرفتن حکومت ندارد بلکه نسبتش به نوع حکومتی که تاسیس می شود لابشرط است. نماینده این تفکر در محافل مذهبی جریان انجمن حجتیه یا برخی از علمای کاملا سنتی در حوزه های علمیه هستند. 🔹 رویکرد یا تفسیر سوم از تشیع، «تشیع مدنی» است؛ مراد از آن تفسیری بین تشیع فرهنگی و تشیع سیاسی است. به این معنا که نسبت به سرنوشت عمومی جامعه و دولت حساس است و تنها وظیفه خودش را هدایت فرد نمی داند بلکه فراتر از آن هم برای خودش رسالتی قائل است. در واقع می شود گفت فضای عمومی نجف حامی اسلام مدنی یا تشیع مدنی است. سیاسی بودن آن هم سیاست به معنای عام است نه به معنای واجد یک نظریه در باب اداره امور نوعیه یا دولت. در واقع این تفسیر بیان می کند که من نسبت به سرنوشت جهان اسلام هم حساس هستم و خیلی مواقع ممکن است با تشیع سیاسی هم نظر و همگام باشم و به فلسطین و حضور امریکا در منطقه بهاء دهم اما اینکه خودم را حامی یک تئوری در باب دولت بدانم یا روانه بغداد شوم و متولی حکومت شوم، چنین کاری نمی کنم. 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/آیت_الله_سیستانی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 2⃣1⃣ بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آ
⭕ دسته بندی دیگری از نسبت دین و سیاست در میان فقهای شیعه اگر ما از زاویه دیگری مقایسه کنیم یعنی زاویه احادیث و روایات وارده در باره حکمرانی در غیاب امام عصر(ع)، می توانیم یک دسته بندی دیگر ارائه کنیم. 1⃣ گروه اول یعنی تشیع سیاسی، دلالت ادله لفظی بر ولایت سیاسی فقها را می پذیرد و فقیه را روانه قدرت می کند. اگر هم ادله لفظی کفایت نکرد با توسعه در امور حسبه راهی برای ورود فقیه باز می کند. این دیدگاه حکمرانی را جزئی از امر حسبه می داند و فقیه را متولی امور نوعیه می کند. 2⃣ گروه دوم که تشیع فرهنگی باشد اساسا معتقد است که سند و دلالت این روایات ضعیف است و با روایات دیگری که تشکیل هر نوع دولت قبل از ظهور را علم های برافراشته باطل می داند در تعارض اند. 3⃣ گروه سوم – تشیع مدنی- کسانی هستند که دلالت ادله لفظی در باب ولایت سیاسی فقها را قبول ندارد و اگر هم در امر حسبه توسعه می بخشد آنقدر توسعه نمی دهد تا امر حسبه شامل حکمرانی شود. یعنی تا مرز حکمرانی توسعه می دهد و سپس آنرا می بندد. بخشی از یادداشت: بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیهان حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام 🔹 این یادداشت در نقد بخشی از نوشته منتشر شده در شعوبا تحت عنوان «بررسی مدل سیاست‌ورزی آیت‌الله سیستانی؛ آیت الله سیستانی، اندیشه ای در میانه آیت الله خویی و امام خمینی» اثر دکتر عبدالوهاب فراتی نگاشته شده است. 🔹 در این یادداشت، ضمن توجه به برخی نظرات فقهی فقها مانند صاحب جواهر، محقق کرکی و میرزای نائینی، اختلاف در رفتار سیاسی فقها بیش از آنکه ناشی از مبانی فقهی باشد ناشی از شناخت زمانه و ظرفیت‌های هر زمان و تشخیص مصالح و مفاسد تحلیل می‌گردد. 🔹 حجت الاسلام رجبی «تشیع سیاسی» آن هم به رهبری و مرجعیت فقیه جامع الشرائط را جزء مسلمات اندیشه امامیه می دانند. برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/ازمبانی_فقهی_تا_رفتارشناسی_فقیهان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیها
💠 در پاسخ به یادداشت«بررسی مدل سیاست ورزی آیت الله سیستانی»؛ از مبانی فقهی تا رفتارشناسی سیاسی فقیهان حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام ✂ برش هایی از متن: 📍 تحلیل رفتار سیاسی فقیهان در دوره‌های مختلف تاریخی از مسائل کلیدی اندیشه سیاسی اسلامی بشمار می‌رود. همانطور که در تفسیر اندیشه سیاسی اسلام بویژه در دوره پسا انقلاب، میان تحلیل گران اختلاف است، در تفسیر رفتار سیاسی فقیهان نیز این اختلاف به چشم می خورد. 📍 برخی این تفاوت رفتاری را به تفاوت در مبانی باز می‌گردانند و شیعه را به نحله‌های گوناگونی تقسیم می‌کنند؛ این خطای در تحلیل غالبا از سوی تحلیل‌گرانی ارائه می‌شود که رفتار فقیهان را منقطع و جدای از مبانی فقهی‌شان می‌نگرند؛ به عبارت دیگر این خطا بر اساس خلط میان مبنای فقهی بر اساس نصوص با نظریه فقهی بر اساس مصالح زمان و مکان است. 📍 با ملاحظه دیدگاه فقیهان در ادوار مختلف تاریخی این حقیقت آشکار می‌شود که آنچه برخی نام آن را «تشیع سیاسی» آن هم به رهبری و مرجعیت فقیه جامع الشرائط می‌گذارند، جزء مسلمات اندیشه امامیه بوده است. فقیهان هرگاه که فرصتی دست می‌داده است با حضور در صحنه سیاست به ایفای نقش سازنده و مثبت در راستای اقامه دین و احیای ارزش‌ها می‌پرداخته‌اند. 📍 این نوشتار در صدد آن نیست تا ادعا کند اختلاف در رفتارهای سیاسی هرگز ناشی از اختلاف در مبانی فقهی و کلامی نبوده بلکه معتقد است اصل تشیع سیاسی امری مسلم و قطعی نزد فقیهان بشمار می‌رفته است، البته تاکتیک مواجهه با سیاست ممکن است در هر زمان نسبت به زمان دیگری و نزد هر اندیشمندی نسبت به اندیشمند دیگر متفاوت باشد 📌 برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/ازمبانی_فقهی_تا_رفتارشناسی_فقیهان ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
✴ ترجمه کتاب اصلاحات ناخواسته توسط مرکز مطالعات نماء ▪ اقداماتی که در راستای اصلاحات دینی انجام می‌شود هرچند که ممکن است گرد و غبارهای گذشته را کنار بزند و ناخالصی‌ها را از بین ببرد، اما ممکن است در این فرایند، بخشی از اجزاء اصلی خود دین نیز محو شوند و عناصر دیگری جای آن‌ را بگیرند. ▪ برد گرگوری در کتاب مذکور عواقب و پیامدهای ناخواسته اصلاحات پروتستانی را برشمارده و تشریح کرده است که در طول 5 قرن پس از اجرای این اصلاحات، در اروپا و آمریکای شمالی چه اتفاقی افتاده است. به عبارت بهتر، باید گفت که کتاب «اصلاحات ناخواسته» این سؤال اصلی و اساسی را مطرح می‌کند که: «چه چیزی غرب را به سمت و سوی کثرت‌گرایی سوق داد»؟ «برد گرگوری» در کتاب خود تلاش کرده است تا با نگاهی ژرف به گذشته مسیحیت و قرون وسطی، پاسخ‌هایی عمیق در رابطه با این سؤال را به مخاطب ارائه دهد. ▪ کتاب «اصلاحات ناخواسته» برای کسانی نگاشته شده است که می‌خواهند با سلسله اتفاقات، حوادث و رویدادهایی که در طول تاریخ در اروپا و آمریکای شمالی به وقوع پیوسته است، آشنا شوند. مخاطبان با خواندن این کتاب درخواهند یافت که اروپا و آمریکای شمالی چرا و چگونه به وضعیتی که اکنون در آن قرار دارند، رسیده‌اند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 1⃣2⃣ انتفاضه شعبانیه ماه شعبان سال 1411، مقارن با اسفند 1369 🔸 بعثی ها پس از 100 ساعت نبرد زمینی شکست خوردند و خفت‌بار از کویت اخراج شدند. 🔸 عراقی‌های خشمگین که حالا کشور نسبتا ثروتمندشان تبدیل به ویرانه حاصل از حملات ائتلاف جهانی به رهبری ایالات متحده شده بود، کاسه صبرشان لبریز شد؛ 🔸 اگرچه عراقی‌ها در بصره و نجف و کربلا خودجوش به خیابان‌ها آمده بودند، اما هزاران برگه ای که نیروهای ائتلاف به سرشان ریخت که علیه صدام قیام کنید، برای آنان درکی ایجاد کرد که جامعه جهانی از آنها حمایت می‌کند. 🔸 اما سقوط صدام به مصلحت آمریکایی های در 1991 نبود؛ از این رو صدام بی پروا و به هیچ مانعی به قتل هزاران عراقی دست زد. 🔸 زلمای خلیل زاد خیلی دیر اما بالاخره در سال 2008 اعتراف کرد که: احساس می کنم پس از جنگ برای آزادسازی کویت کار درستی انجام ندادیم، چرا که عراق را با تمام جنایات صدام به حال خود رها کردیم. این به شرح جنایات صدام در شهر کربلا در جریان انتفاضه شعبانیه می پردازد: برای مشاهده کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/1WKjM ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ ماجد عزام؛ روزنامه نگار فلسطینی ✂ برش‌هایی از متن 📍مسئله پیش بینی وقوع جنگ داخلی در اسرائیل به دیروز و امروز بازنمی‌گردد، زیرا در طول تاریخ افرادی بودند که چنین پیش بینی را مطرح کرده‌اند. 📍 نبرد همیشگی میان اسرائیلی‌های مذهبی و اسرائیلی‌های سکولار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی نیز خود یکی دیگر از عواملی است که احتمال وقوع جنگ داخلی در اسرائیل را افزایش می‌دهد. 📍 از زمان تأسیس رژیم اسرائیل، یهودیان غربی ـ اروپایی یعنی «اشکنازی‌ها» و یهودیان شرقی یعنی «سفاردی‌ها» همواره با یکدیگر در حال نبرد و منازعه بوده‌اند. این نبرد و منازعه امروز نیز در جامعه صهیونیستی به خوبی نمایان است 📍 «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل نیز اخیرا به وجود یک بحران در اراضی اشغالی اذعان کرده است. وی در سخنانی اعتراف کرد: «اسرائیل امروز در قلبِ یک منازعه عمیق قرار دارد که آن را متلاشی می‌کند. به نظر می‌رسد که اسرائیل به سمت یک بحران تاریخی پیش می‌رود که حاصل آن چیزی جز شکاف‌های بیشتر نخواهد بود». 🔖 2100 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 9 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_داخلی_رژیم_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ ماجد عزام؛ روزنامه نگار فلسطینی ✂ برش‌ه
💠 آیا اختلاف مذهبی می تواند به یک نزاع داخلی تبدیل شود؟ 📍 نبرد همیشگی میان اسرائیلی‌های مذهبی و اسرائیلی‌های سکولار در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی نیز خود یکی دیگر از عواملی است که احتمال وقوع جنگ داخلی در اسرائیل را افزایش می‌دهد. 📍 هرچند که اسرائیلی‌های متدین (یا مذهبی) در ابتدای امر و در زمان نخست وزیری «دیوید بن گوریون» بنیانگذار و اولین نخست‌وزیر اسرائیل، از ورود به عرصه سیاسی و نقش‌آفرینی در این عرصه خودداری کردند، اما به مرور زمان به بازیگران اصلی صحنه سیاسی مبدل گشتند. البته پس از این نقش‌آفرینی نیز، توافقات مذهبی‌ها با سیاستمداران که به بیش از 70 سال پیش بازمی‌گردد و به موجب آن امتیازاتی به متدینین داده شد، لغو نگردید. 📍 اکنون نیز که مذهبی‌ها تقریبا یک پنجمِ کل جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند و به یک قُطب قدرت تبدیل شده‌اند، سهم خود در قدرت سیاسی را خواستار هستند. مذهبی‌ها دارای تشکیلات سازمان‌یافته‌ای هستند و به شدت به اجرای دستورالعمل‌های خاخام‌ها پایبندند، زیرا خاخام‌ها را رهبران معنوی خود می‌دانند. 📍تمامی این‌ها درحالی است که مذهبی‌ها از لحاظ اقتصادی و امنیتی باری بر روی دوش دولت هستند، زیرا نه تنها هیچ فعالیت مستقیمی در بازار کار و اقتصاد ندارند، بلکه به بهانه پرداختن به فراگیری تورات نیز سربازی نمی‌روند. آن‌ها در مقابل، بودجه‌های کلانی را برای نهادها و مؤسسات اقتصادی و اجتماعی تحت سیطره خود دریافت می‌نمایند. بخشی از مقاله: اسرائیل و جنگ داخلی! آیا چنین گزینه‌ای قابل تصور است؟ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/جنگ_داخلی_رژیم_صهیونیستی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 فقیه و روشنفکر و احتکار معنا ؛ احمیده النيفر مقدمه و ترجمه: علی اصغر خسروی 🔸 احمیده النیفر نویسنده، روشنفکر تونسی و استاد دانشگاه الزیتونه، متخصص در اندیشه معاصر اسلامی و دارای مدرک دکتری زبانشناسی و مطالعات اسلامی از دانشگاه سوربن فرانسه است. احمیده النیفر یکی از نظریه‌پردازان چپ اسلامی و از بنیانگذاران الجماعه الاسلامیه در تونس است. 🔸 احمیده النیفر در این متن تلاش می‌کند نشان دهد که پدیده‌ای به نام روشنفکر عربی در تقابل و واکنش به نقش معرفتی-اجتماعی فقیه شکل گرفته است و از آنجایی که فقیه در ساختار عربی اسلامی، واسطه بین نظام اجتماعی و نظام ارزشی بوده، تقابل روشنفکر با او یک تقابل رادیکالِ معرفتی-سیاسی است. 🔸 اما پیامدهای این اختلاف بین فقیه و روشنفکر عربی چیست؟ چرا عموم روشنفکران بعد از کنارگذاشتن فقها از مرجعیت و صدارت فعالیت اجتماعی و قانون‌گذاری، تابع پادشاه حاکم شدند،‌ دقیقا بعد از آنکه آنها پیشگامان یک پروژه اندیشه‌ای اجتماعی گشتند که قادر به ایجاد حرکت در جامعه بود؟ 🔸 مسئله انحراف روشنفکران مدرن از ماهیت انتقادی و خلاق خود و ابتلای به همان رذیله فقهای متأخّر یعنی تبعیت و تقلید است. عموم روشنفکران عربی به سبب اندیشه‌های جدیدی که هیچ ارتباطی به فرهنگی سنّتی دینی نداشت و به سبب گسست از گذشته برای ایجاد ساختار جدید در آینده، مطرح گشتند و دقیقا همین مسئله بود که امکان اصلاح و نوسازی در عرصه‌های مختلف را فراهم می‌آورد. برای مطالعه متن کامل کلیک کنید: https://zaya.io/فقیه_روشنفکر_احتکارمعنا ⬅️ شعوبا @shouba
💠 گشت‌وگذارهای یک «ولگرد» مردم‌دوست … گزارشی از سفر چارلی چاپلین به مصر 🔸 سفر این هنرمند انگلیسی به مصر برمی‌گردد به مارس ۱۹۳۲، زمانی که چاپلین ۴۳ ساله بود و جهان شاهد اوج درخشش هنری او بود. 🔸 چاپلین در بندر پورت سعید درباره دلایل آمدنش به مصر می‌گوید و تأکید می‌کند که مشتاقانه منتظر است تا زندگی مردم شرقی را از زاویه‌ای نزدیک‌تر ببیند و آنچه ذهنش را در مصر به خود مشغول کرده مردم هستند. 🔸 چاپلین در آنجا مردمان شرقی را تحسین می‌کند و می‌گوید آن‌ها از هر چیز باستانی یا اشیاء بی‌جان زیباتر هستند. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba