eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
898 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
شعوبا
🔫بازداشت الغنوشی در تونس، تیر خلاص به اسلامگرایی سکولار! خبر بازداشت راشد الغنوشی رهبر حزب اسلام‌گر
💠 آراء و نظرات راشد الغنوشی ✂️ برش هایی از متن 🔸 ما امروزه در دوران دولت ملی ـ و نه دولت خلافت ـ به سر می‌بریم که مبتنی بر اندیشه‌ی شهروندی است… در حال حاضر، هیچ مجالی برای تطبیق اسلامِ فراوطنی و فراملی نیست… امپراتوری اسلامی وقتی به پا شد که نظم جهانی آن دوران مبتنی بر امپراتوری‌ها بود… مسلمانان بلاشک برادرند منتها این برادری همواره برادری سیاسی نیست بلکه برادری در عقاید است 🔸 غنوشی ضمن حمله‌ی شدید به اسلامگرایانِ مخالف آزادی و دموکراسی ـ مثل حزب التحریر در تونس ـ آزادی را یکی از مقاصد شریعت دانسته و با استناد به فتوای فقیه برجسته‌ی مصری یوسف قَرَضاوی، معتقد است که خواسته‌ی آزادی بر خواسته‌ی برپایی شریعت، مقدّم است 🔸 گرفتاری اساسی ما، نه با مدرنیته ـ به معنای پیشرفت علمی و تکنولوژیک، و نه حتی با سکولاریسم، به معنای بی‌طرفی دولت نسبت به عقاید مردم ـ است. گرفتاری تلخ ما با مدرنیته‌ی تحریف‌شده است که با تسلط اقلیت جدا افتاده از ملت بر ثروت و قدرت سیاسی، و نیز چیرگی این اقلیت بر باطن و معیشت و عقول مردم توأم شده است؛ و این چیرگی به نام دموکراسی و مدرنیته و سکولاریسم و جامعه‌ی مدنی و احیاناً به نام اسلام، توجیه می‌شود بخش هایی از مقاله : دین و سیاست در اندیشه راشد الغنوشی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
🕌 مجموعه ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی‌ها سکولار شده‌اند! ♦️ امروز مسئله نسبت میان دین و سیاست به یکی از مهمترین پرسش‌های جوامع مسلمان تبدیل شده است. به همین دلیل پایگاه اینترنتی شعوبا درنظر دارد الگوهایی مختلفی که از این نسبت در سطح جهان اسلام وجود دارد را مورد بررسی قرار دهد. در همین راستا الگویی که اخوان المسلمین به عنوان یکی از پرقدرت ترین جریانات اسلامگرا، خاصه در مصر، در پیش گرفته، شایان توجه جدی است. ♦️ درباره الگوی رابطه دین و سیاست در اخوان مصر، سلفی‌های این کشور و الازهر، با محمد طلایی کارشناس مسائل مصر به گفتگو نشستیم. در این گفت و گو تاریخ چگونگی نسبت دین و سیاست و و ضعیت موجود آن بررسی شده است. برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید: https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
🕌 مجموعه #دیانت ؛ تحولات دینداری در جوامع مسلمان 3️⃣1️⃣ بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی
✂️ برش‌هایی از متن: 🔸 طیف اصلاحی در اخوان از اول تکلیف شان مشخص است. اینها خیلی با مظاهر تمدن غرب مشکل ندارند. اصلاحی ها یک چیزی شبیه جبهه ملی و نهضت آزادی خودمان هستند. الان هم بروی با آنها ارتباط بگیری نوعا خیلی هم ممکن است ملتزم دینی نباشند. حتی به لحاظ فردی شاید خیلی متشرع نباشند. ولی آن طرفی ها که طیف قطبی بودند و اساسا با نگاه اینکه (دهه هفتاد میلادی سلفی هم شدند و خیلی بنیادگرا شدند) ما می خواهیم شریعت را اجرا کنیم، آمدند به موضع حکومت که رسیدند کاملا عملگرا شدند و از مواضع ایدئولوژیک خود کوتاه آمدند. 🔸 مثلا خیابان الاهرام که از قاهره شروع می شود تا جیزه می رود و به اهرام ثلاثه منتهی می شود، پر از کاباره است. اولین توقع از اینها این بود که اینها را ببندند. تطبیق شریعت می خواهید بدهید، خرید و فروش مشروبات ممنوع شود و کاباره ها را ببندید. ولی نبستند. یعنی با اینکه دولت اسلامگرای معتقد به تطبیق قانون با شریعت سر کار آمده و اخوان هم دست تشکیلات قطبی است، باز کاباره ها بسته نمی‌شود. 🔸 الان دیگر یک اخوانی خیلی دغدغه‌اش این نیست که گفتمان اسلام سیاسی را مطرح کند. الان گفتمان‌هایشان کلاً عرفی است. 🔸 آن شکستی هم که بعدش در داستان کودتا علیه مرسی می خورند، این قضیه را بدتر می کند. یعنی هم در صحنه واقعی شکست خوردند و هم می آیند در ترکیه ای که اخوانش سکولار است. شما از اردوغان پافشاری خیلی ویژه ای بر شریعت نمی بینی. یک جاهایی دارد یک کارهایی می کند ولی اولویتش نیست. این جوان اخوانی ترکیه را می بیند و قطر را می بینید که بدتر از ترکیه است. مدل اندونزی و مالزی را می بینند که آنجا هم پافشاری بر اجرای شریعت چندان وجود ندارد. این مدل های جدید را هم می بینند. مدل هایی که مبتنی بر علوم انسانی مدرن است. برای مطالعه متن کامل این گفت و گو کلیک کنید: https://zaya.io/دین_سیاست_اخوان_مصر ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس ترین انتخابات ترکیه باقی مانده است. ناظران سیاسی معتقدند که این یکی از سرنوشت سازترین انتخابات های تاریخ جمهوری ترکیه است و تکلیف بسیاری از روندها و تحولات سیاسی در آینده را مشخص خواهد کرد. 🔸 برای حضور در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، چهار نامزد نهایی از جمله رجب طیب اردوغان از سوی ائتلاف جمهور، کمال قلیچداراوغلو از سوی ائتلاف ملت، محرم اینجه از سوی حزب مملکت و سینان اوغان از سوی ائتلاف آتا معرفی شده‌اند. به بهانه این اتفاق سرنوشت ساز، در روزهای آتی در بسته ، به همسایه غربی پرداخته و برخی از مهم‌ترین مسائل حوزه فرهنگ و اجتماع در ترکیه را مرور خواهیم کرد. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 1️⃣ نگاهی به وضعیت انتخابات و دموکراسی در ترکیه؛ انتخابات واقعا آزاد و فضای سیاسی واقعا باز! مصاحبه با مسعود صدرمحمدی ✂️برش‌هایی از متن: 📮وقتی اپوزیسیون، اپوزیسیون قدرتمندی باشد و انتخابات هم انتخابات سالمی باشند، رسانه‌ها هم به مثابه ابزار این فضا، قدرتمند خواهند بود. ترکیه از دهه 80 به بعد از نظر رسانه‌های صوتی و تصویری و پیش از آن هم از نظر مطبوعات جامعه رسانه‌ای قوی چه از نظر حجم تولیدات و چه از نظر تنوع گفتمانی داشته است. 📮نتیجه‌ای که از صندوق بیرون می‌آید، تقریبا با اراده ملت تطابق دارد. از همین روست که حاکمیت فرادولتی برای متوقف کردن اراده ملی دست به کودتا می‌زند؛ یعنی همین که ارتش نمی‌تواند از خلال انتخابات نظر خود را تحمیل کند و درنتیجه از طریق کودتا این کار را می‌کند خود حاکی از آن است که تا حد قابل توجهی انتخابات‌ها از سلامت برخوردار بوده‌اند. پس انتخابات صوری و ظاهری نبوده و واقعا نوعی کارزار ایدئولوژیک و کشمکش کارکردی بین احزاب وجود داشت. 📮با توجه به اینکه فضای گفتمانی و ایدئولوژیکی از دوران چند حزبی فضای بازی بوده است، سواد سیاسی و فعالیت‌های سیاسی مردم ترکیه در سطح قابل اعتنائی است. یعنی ایدئولوژی‌های مختلف توانستند علاوه بر طبقه نخبگانی بدنه مردمی را هم جذب کنند. این بدنه مردمی خود را در قالب تشکیلات مردم‌نهاد سازمان‌دهی کرده است. بیشترین استفاده و بهره از این فضای آزاد و تشکیلات را هم جریان اسلام‌گرا برد. 🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 اخوان المسلمین و توده های مردم مصر 📍 مردم به اخوان چطور نگاه می کنند؟ اخوان دارد خوب کار می کند .درمانگاه های اخوان از درمانگاه های دولتی مصر قبل از سرنگونی مبارک بهتر کار می کرد. هم ارزان تر بود هم خدماتش بهتر بود هم بعضا حتی در بعضی مناطق در دسترس تر بود. یا انواع و اقسام شبکه کارآفرینی. 📍 اما چون اخوان مردم را بازی نمی گیرد و فقط دارد بهشان خدمات می دهد، مردم به چشم یک شبه دولت به آن نگاه می کنند. وقتی به عنوان دولت سر کار می آید، مردم با حفظ فاصله می گویند باید خدمات بیشتر به من بدهی. من به تو رای دادم که خدمات بهتری بدهی. آن شکاف های سیاسی اجتماعی میان توده مردم و اخوان پر نشده است. به واسطه اینکه از اول به جامعه بدبین بوده و از اول بین خودش و بقیه اقشار جامعه خودی و غیرخودی تعریف کرده. 📍 این شکاف وقتی وجود دارد کافی است یک جریان سیاسی بیاید این شکاف را فعال کند. یعنی مردم می گویند من دوست داشتم اخوان بهم خدمات بدهد الان که وضعیت جامعه ملتهب شد این که نمی تواند به من خدمات بدهد پس من حمایتش نمی کنم. هرکس توانست، هرکس زورش بیشتر بود که بیاید دولت را اداره کند، آن بیاید. یعنی یک موج اجتماعی را از دست می دهد. فقط میماند با تشکیلاتش در صحنه! بخشی از مصاحبه با آقای محمد طلایی با موضوع بررسی نسبت دین و سیاست در مصر؛ اخوانی‌ها سکولار شده‌اند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 2️⃣ چرخش ایدئولوژیک حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه درقبال اسلامگرایان؛ تغییر عقیده یا بازی انتخاباتی؟ 🔸 حزب جمهوری‌خواه خلق در واقع حزبی است که توسط مصطفی کمال پاشا (آتاتورک) تأسیس شد. این حزب همواره به عنوان یک جریانِ چپگرا و سکولار در جامعه ترکیه فعالیت داشته است. اما سؤال اینجاست: «چه شد که حزبِ کمالی که تا دیروز از مظاهر تدین رنج می‌بُرد امروز به حامی اسلامگرایان تبدیل شده است»؟ 🔸 سؤالی که مطرح می‌شود این است که رهبران حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه حقیقتا ایدئولوژی سکولاری و افراط‌‎گرایانه خود را مورد بازنگری قرار داده‌اند و یا تنها قصد دارند در چند هفته باقی مانده به زمان برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، به صورت موقت رضایت رأی دهندگان اسلامگرا را جلب کنند؟ 🔸 رهبران حزب سکولار اکنون به خوبی دریافته‌اند که محافظه‌کاران حدود 50 درصد از جمعیت جامعه ترکیه را تشکیل می‌دهند و هیچ گروهی نمی‌تواند آن‌ها را نادیده بگیرد. حزب جمهوری‌‎خواه خلق در ماه نوامبر سال 2021 از زنان و دختران محجبه ترکیه عذرخواهی کرد. 🔸 حزب جمهوری‌خواه خلق نه تنها از زنان و دختران محجبه ترکیه‌ای عذرخواهی کرد، بلکه با احزاب و جریان‌های اسلامی در این کشور وارد ائتلاف شد تا حسن نیت خود را به محافظه کاران ثابت کند. 🔖 2400 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/حزب_جمهوریخواه_خلق_ترکیه ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 3️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سال‌های اخیر؛ کاهش دین‌داری در کنار افزایش شهرنشینی موسسه کوندا (konda) که ازجمله معتبرترین موسسات نظرسنجی و تحلیل داده در ترکیه محسوب می‌شود، روند تغییرات اجتماعی این کشور را طی سالهای 2008 تا 2018 مورد بررسی قرار داده است. طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی می‌شوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است. میزان افرادی که معتقد تلقی می‌شوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمی‌دهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است. جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است. برای مطالعه این یادداشت اینجا کلیک کنید. و در این موضوع مراجعه کنید به : روند ده ساله دینداری در ترکیه؛ ترک‌ها بی‌دین‌تر می‌شوند! ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 🔸 کمتر از ۲۰ روز دیگر به برگزاری حساس
8.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 4️⃣ مستند: تاریخ کودتاها در ترکیه در پس ظاهر دموکراتیک ترکیه، کودتاهای بسیاری اتفاق افتاده است که آخرین آن در سال 2016 بود. به وقوع پیوستن چندین کودتا در ترکیه در تاریخ معاصر این کشور باعث شده بود که ترکیه به عنوان یک کشور کودتاخیز شناخته شود اگرچه با شکست کودتای سال 2016 گویا دیگر نمی‌توان ترکیه را به چنین صفتی شناخت. در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده است به تاریخ کودتاها در ترکیه و نقش‌آفرینی آمریکا در وقوع آنها پرداخته شده است. برای تماشای این مستند اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیش‌رویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟ عربی بوست 📍 زمانی که از دور به تحولات سیاسی ترکیه می‌نگریم، شاید اینگونه به نظر برسد که مسئله ترکیه صِرفا یک مسئله سیاسی است، اما هرچقدر فاصله خود با تحولات را کمتر و کمتر کنیم، متوجه خواهیم شد که مسئله اصلی در ترکیه مسئله هویت است. 📍 هنگامی که جوانان ترکیه‌ای می‌پرسند که خود را کجا باید پیدا کنند، بیشتر احساس سرگردانی می‌کنند. برخی از آن‌ها در جستجوی هویت‌شان به غرب می‌روند و برخی دیگر عازم شرق می‌شوند. این نبرد [نبرد بر سَر هویت] از همان لحظه‌ای آغاز شد که «مصطفی کمال آتاتورک» چهره ترکیه را تغییر داد. او با تغییر خطر تُرکی از عربی به لاتین که در ادبیات سیاسی ترکیه از آن به عنوان «انقلاب حروف» یاد می‌شود، به جهانیان این پیام را مخابره کرد که ترکیه چهره دیگری دارد. 📍 در حقیقت باید گفت که آتاتورک تصمیم گرفت ترکیه را به یک کشور سکولار تبدیل کند. از همان روز که این تصمیمات اتخاذ شد، جوان ترکیه‌ای خود را در نبرد بر سَر هویت خود دید. ازهمین‌روی، برخی از جوانان ترکیه خواهان روابط و مناسبات گسترده با آمریکا و اروپا هستند و برخی دیگر چین و روسیه را ترجیح می‌دهند. همچنین برخی از جوانان موسیقی‌های «ایزل» و «زحل» را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر همچنان به موسیقی‌های «ابراهیم تاتلیس» و «سزن آکسو» علاقه‌مندند. 🔖 1200 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/هویت_جوانان_ترکیه @shouba
🕎 یهودی کیست؟ 〽️ در ایـن کتاب عبدالوهاب مسـیری یکی از شـخصیت هـای مشـهورجهان عـرب در حـوزه صهیونیسـم و یهـودی شناسـی سـعی کـرده بـا ارائـه تاریخچـه ای از پیدایـش هویتهای مختلـف یهودی در دنیـا بـه تبییـن ایـن مسـاله بپـردازد کـه هویـت امروزیـن یهـود در سراسـر دنیا ناشـی از چند تفکر و چند تجمع زیسـتی در دنیا محسـوب میشـود. نویسـنده در بخشی از کتاب خـود ضمـن تعریفـی از کیسـتی یهودیـان بـه معرفـی آنهـا از منظر سـاختار ژئولـوژی- تجمعـی پرداختـه و همچنیـن بـه معرفـی تاریخچـه هویتهـای یهـودی تـا عصـر حاضـر پرداخته اسـت. ⭕️ دیگر منابع شناخت مساله فلسطین را در کتابچه هر آن چه از فلسطین و رژیم صهیونیستی لازم است بدانیم؛ اینجاست! ببینید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba