بررسی نقش هویت قومی درهویت اسلامی در گفتگو با دکتر رحال حسین
همانطور که میدانیم هر شخص به قومیتی تعلق دارد و دارای هویت قومی ست؛ یک شخص مسلمان نیز علاوه بر هویت اسلامی خود دارای هویت قومی ست. اما در برخی کشورعربی ممکن است هویت قومی نسبت به هویت اسلامی اولویت داشته باشد. بهطور مثال در کشوری مانند عراق، این هویت قومی است که هویت اسلامی را راهبری میکند، یعنی گویا هویت اصلی آنها هویت قومی طایفهای عشیرهای است و بعد از آن هویت اسلامی.
برش هایی از متن:
📍در جهان عرب مناقشه بزرگی میان اسلامگرایان و قومیتگرایان عرب حول مسأله «هویت عربی» وجود دارد. ولی هر دو این جریانها، در یک نقطه متفقاند و آن این که ملت عربی یک چیز است و دولت عربی چیزی دیگر.
📍در جهان عرب مناقشه بزرگی میان اسلامگرایان و قومیتگرایان عرب حول مسأله «هویت عربی» وجود دارد. ولی هر دو این جریانها، در یک نقطه متفقاند و آن این که ملت عربی یک چیز است و دولت عربی چیزی دیگر.
📍خیرا پژوهشی بر روی DNA مصریها انجام شده بود که نشان داد تنها ۱۴ درصد مصریها اصالتا عرباند، در حالی که همین پژوهش ۵۴ درصد ایرانیان را اصالتا عرب تشخیص داد.
📍معمولا بخش زیادی از این هویتها، هویتهای خیالیاند و حقیقی نیستند. مثلا هویت قومی یک هویت خیالی است و ما وجود آن را تخیل میکنیم و ممکن است اصلا وجود نداشته باشد. بسیاری از اوقات ما ادعای وجود یک هویت میکنیم که در واقع خیالی است.
🖇 برای مشاهده متن کامل اینجا را مشاهده کنید.
#هویت
#قومیت
#هویت_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟
سید روح الله رضوی
✂️ برشهایی از متن:
🔹 برای دنیای اهل سنت، شیخ ابراهیم زکزکی نماد شیعهسازی در پنجمین کشور پرجمعیت مسلمان دنیا است. کسی که «به زعم آنها» پول از قم میگرفته و خرج تغییر مذهب اهل سنت نیجریه میکرده و توانسته بعد از سالها، نفوذی چند میلیونی در قلب آفریقا ایجاد کند. این آدم هر چقدر هم که خوب و دوست داشتنی بوده باشد و هر چقدر هم که مورد ظلم و ستم واقع شده باشد، چون کیان مذهب مقابل را به خطر انداخته، نمیتواند جایی در دل آنها باز بکند.
🔹 در فضای عمومی بین المللی هم کشورهای غربی حرکت اسلامی نیجریه را پروژه نفوذ سیاسی جمهوری اسلامی ایران در آفریقا قلمداد میکنند که میرفت تا مدل کپی پیستی از حزب الله لبنان باشد. اگر در بعد مذهبی، اظهار نظرات پر از شوق و شعف برخی قم نشینان در قبال معجزه شیعهسازی شیخ ابراهیم زکزکی، بهانه بدست کشورهای اسلامی میداد، در بعد سیاسی، هیجان رقم زدن حزب اللهی جدید در قلب قاره سیاه، حسگرهای دستگاههای امنیتی ـ اطلاعاتی کشورهای غربی را به شدت تحریک کرد.
🔹 فارغ از نگاه ریشهای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بیاساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمیای از سوی وزارت خارجه ایران دارند.
🖇 برای مشاهده متن کامل اینجا کلیک کنید
#نیجریه
#شیخ_زکزاکی
#آفریقا
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
تاثیر حوداث اخیر جهان بر اقتصاد و سیاست کشورهای عربی
در دهه های گذشته اتفاقات بزرگی در دنیا رقم خورده که منشا تحولات و تاثیرات عمیقی بر اقتصاد، سیاست و حتی مسائل اجتماعی کشورها در سرتاسر جهان بوده است. یکی از برجستهترین حوداث شیوع ویروس کرونا و شاید مهمترین آنها جنگهای روسیه و اوکراین، سودان و سوریه باشد. بسیاری از این حوادث به همراه تغییرات قیمت نفت از عوامل تاثیر گذار بر امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشورها به خصوص کشورهای عربی بوده است که این نوشتار به بررسی این تغییرات و تاثیرات در کشورهای عربی پرداخته است.
✂️برش هایی از متن:
📍بحرانهای پی در پی که در طول یک دهه گذشته در منطقه ایجاد شد، به وضوح نشان از آن دارد که نظام سیاسی و اقتصادی حاکم بر تمامی کشورهای عربی دیگر قابل استمرار نیست.
📍تا زمانی که در ساختار سیاسی نظامهای عربی، تصمیمگیریها در دست یک فردِ واحد و یا یک گروهِ کوچک باشد، اجرای اصلاحات سیاسی میسر نخواهد بود.
📍کشورهای عربی پیشرفته از طریق انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی تلاش دارند برای خود زمان بخرند تا اصلاحاتی نظیر مشارکت دادن مردم در ساختار سیاسی و تصمیمگیری کشور را اجراء نکنند. کشورهای فقیر نیز به اجرای اصلاحاتِ پراکندهای مبادرت میورزند که از رهگذر آنها تنها بخش بسیار کوچکی از چالشها و بحرانهای موجود قابل حل و فصل خواهد بود.
🖇 برای مشاهده متن کامل اینجا کلیک کنید
#کشورهای_عربی
#اتفاقات_جهان
#اصلاحات_سیاسی_اقتصادی_اجتماعی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔹 در حملات به غزه چه باید کرد؟
محمد خلیلی
❓نزاع با رژیم صهیونیستی را چگونه ببینیم؟ (بخش اول)
⬅️ اتفاقات اخیر نشان داد در ذهن بسیاری از ما ممکن است ریشه نزاع با رژیم صهیونیستی درست شکل نگرفته باشد. ریشه این نزاع، نه دعوا از روی تعصب تاریخی اعراب و اسرائیل، و نه «فقط» یک حمایت بشردوستانه نسبت به اشغال و جنگ و تجاوز است،؛ دو ریشه دیگر که نزاع با این رژیم را حیاتی می کند و این تقابل سرزمینی را همچون قلب تپنده مسائل ایدئولوژیک ما در سیاست خارجی قرار می دهد از این قرار است:
شعوبا
🔹 در حملات به غزه چه باید کرد؟ محمد خلیلی ❓نزاع با رژیم صهیونیستی را چگونه ببینیم؟ (بخش اول) ⬅
1⃣ پروژه غرب
این غده سرطانی بنا به قرائن بسیار، و البته بنا به تشخیص رهبران این انقلاب، اصلی ترین پروژه غرب در منطقه است. یا به تعبیر دیگر، ضامن اجرای همه پروژه های غرب در منطقه قرار داده شده.
▫️همواره این سوال در ذهن تحلیلگران ایدئولوژیک هست، که امریکا به اسرائیل خدمات می دهد یا برعکس؟ و پاسخ آن است که حداقل قرار است اسرائیل خدمات بسیار بیشتری به امریکا دهد و کلّ فرایند اشغالگری، ماهیتاً یک «سرمایه گذاری» از سوی غرب است. غده سرطانی و سگ وحشی غرب، که نیاز به ورود مستقیم ارتش های غربی را کمتر کند و ابزار کنترل منطقه در فضای طراحی های استعماریِ فرا نو باشد.
▫️ابهّت رژیم صهیونیستی، وحشی گری او، اشغالگری اش و ... همه از مزیّت های نسبی چنین بازیگری محسوب می شود! و اتفاقاً کشتن و غارت کردن افرادش و ذلیل کردن این رژیم، بزرگترین ضربه به چنین پروژه ای است.
▫️مظلومیت نمایی، ابزار رژیم صهیونیستی در غرب است و هیچ ربطی به تصویر و مزیت های او در شرق ندارد. آنان که احساس می کنند کشتن از افراد رژیم اشغالگر، افزایش تعداد کشته ها و ضربه های تحقیر کننده به آن، به مظلومیت این رژیم کمک می کند و به ضرر ماست اساساً از ماهیت «پروژه اسرائیل» در منطقه غافلند.
▫️ اسرائیلی های غاصب انتقام از حماس را این بار نه برای حمایت های ضمیر غربی نسبت به مظلومیت اشغالگران، بلکه از حقد و کینه تحقیر شدن نزد ضمیرِ شرقی می گیرد.
▫️در این ابعاد، اساساً دیگر کار رسانه ای به معنای ماله کشی و حرف های مخاطب جذب کن، چندان ابزار مناسبی برای بازیگری در این مسئله تمدنی نیستند. جبهه ها تقسیم شده، مواضع مشخص است و کینه ها انباشته. رسانه هم اگر نقشی دارد، در امتداد تحقیر عملیاتی است و یا تحریک یاران شرقی به ورود و دست برداشتن از ترس و سستی. حماسه می خواهیم اینجا و نه اقناع. تحقیر می خواهیم و نه ارضا.
▫️دلیلش همان است که سطح مسئله از نقش آفرینی اقناعیِ رسانه فراتر رفته است، و جنگی واقعی در جریان است. در این ابعاد اگر کسی می تواند کمک کند بسم الله.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
32.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 آمده ایم که خوش باشیم !
🔸 بسیاری گمان می کنند شهرک نشینان رژیم صهیونیستی، برای سکونت در سرزمین غصب شده فلسطین انگیزه های دینی و ایدئولوژیک دارند. اما گویا این مساله، اعتقادی فراگیر نیست!
🔸 آب و هوای خوش مدیترانه ای، جاده های تمیز، خانه های بزرگ و .... جای خوبی را برای یک زندگی بی دردسر فراهم کرده است؛ ولو به قیمت نابودی زندگی صدها هزار انسان؛ البته فقط کمی آن سو تر!
🎞️ در این ویدئو که تولید مجموعه رسانه ای vox است، با اسرائیلی های ساکن در شهرک های غیرقانونی ساخته در کرانه باختری صحبت می شود. آنها رفاه، امنیت و آرامش را عامل اصلی ساکن شدن خود می دانند نه عوامل ایدئولوژیک!
❓آیا به هم خوردن این امنیت و آرامش، دلیلی برای باقی ماندنشان در فلسطین اشغالی باقی می گذارد؟
برای مشاهده کیفیت های دیگر کلیک کنید:
https://www.aparat.com/v/tIK1y
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند: سلاح مقاومت فلسطین
🔹پس از معامله قرن و پس از آن که سودان – که از مهمترین معبرهای رساندن سلاح به دست مبارزان فلسطینی بود – از زمره حامیان مسئله فلسطین خارج شد، چگونگی تامین سلاح حماس و جهاد اسلامی به سوالی مهم تبدیل شده است.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده، با چگونگی تامین سلاح توسط گروه های مقاومت فلسطینی آشنا خواهیم شد.
🔹در این مستند از تونل های اسرارآمیز زیرزمینی تا سلاح هایی که از اعماق دریا به دست مجاهدین فلسطینی میرسد پرده برداشته میشود.
🖇 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.aparat.com/v/65aP1
#فلسطین
#حماس
#طوفان_الأقصی
@shouba
شعوبا
🔹 در حملات به غزه چه باید کرد؟ محمد خلیلی ❓نزاع با رژیم صهیونیستی را چگونه ببینیم؟ (بخش اول) ⬅
🔹 در حملات به غزه چه باید کرد؟
محمد خلیلی
❓نزاع با رژیم صهیونیستی را چگونه ببینیم؟ (بخش دوم)
🔹 خواهی نخواهی مسئله قدس، مسئله ای دینی است و «ارض مقدسه» را خداوند اراده کرده تا محلّ جوشش قدرت تاریخی و تمدنی باشد. ارض مقدسه ادیان ابراهیمی به دست صهیونیست های وحشی و کافر نسبت به مسیر اصلیِ ابراهیم(ع) افتاده و این عامل قدرت باید از دست آنان گرفته شود.
🔹 نزاع تاریخی را نیز همین عامل ایجاد کرده است، که قاعدتاً برای ناظرین دهری قابل فهم نیست و جز همان تراکم تاریخیِ دعوا و شکل گیری نمادهای ذهنیِ جمعی در اثر آن را نمی بینند. درحالی که این ها همه معلول همان «تقدس» هستند که اثرات واقعی در ابعاد جهانی دارد و خود نیز معلول «اراده الهی» است.
🔹در این جاست که مؤمنین به ابراهیم باید وارد شوند و به کمک فلسطین بیایند، خصوصاً مسلمانان. غزه اکنون تنهاست اما نباید تنها بماند. کار در سستی اعراب و مسلمین و «ما» به جایی رسیده است که صدای کمک خواهی در بیانیه های رسمی شنیده می شود.
▫️«به نام غزه سرافراز از شما میخواهیم که دقیقاً ساعت پنج بعد از ظهر (به وقت محلی قدس) با ماشینها، دوچرخهها و به صورت پیاده به خیابانها بیایید، ما از همه مردان، زنان و سالمندان میخواهیم به سوی همه مکانهای درگیری با اشغالگران روانه شده و با کوکتل مولوتف، سنگ، وسایل انفجاری دست ساز و سلاحهای خود به تقابل با اشغالگران صهیونیست بپردازند.» (بیانیه عرین الاسود، 19مهر)
▫️«حماس تمامی امت های عربی و اسلامی و توده های فلسطینی را در داخل و خارج به حرکت دسته جمعی به سمت مرزهای فلسطین دعوت کرد.
حماس تمامی آزادگان جهان را به خیزش جهت همبستگی با ملت فلسطین، حمایت از آرمان عادلانه فلسطین، حقوق مشروع این ملت در زمینه نیل به آزادی و استقلال و بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و تعیین سرنوشتشان فراخواند.»
در پایان این بیانیه آمده است :«اکنون فلسطین و مسجد الاقصی همگی شما را فرا می خواند، از شما انتظار دارد که به وظیفه برادری خود در زمینه نقش آفرینی در کنار برادران مبارز فلسطینی از سرزمین با برکت فلسطین پاسداری کنید و از عزت و کرامت امت صیانت کنید.ـ» (بیانیه حماس به مناسبت اعلام جمعه 20مهر به عنوان جمعه طوفان الاقصی: فراخوان حماس برای خیزش جهانیان جهت همبستگی با ملت فلسطین (palinfo.com))
🔹وقتی کار از رسانه گذر کرده باشد، حداقل کاری که می توان به عنوان فعالیت مردمی کرد همین است: حرکت. حرکت است که رسانه را نیز بخواهد یا نخواهد به دنبال مردم خواهد کشاند. تکان دهندگیِ «حرکت» در میان مردم را در تجاربی همچون جمعه های بازگشت، کشتی ماوی مرمره، تنش قبلی کرانه باختری با رژیم اشغالگر قدس و حمله های مردمی برای کشتن اشغالگران، و... می توان دید. حرکت به سمت مرز، به سمت خیابان، به سمت سرزمین درگیری و...
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 درباره فرصت های فکری طوفان الاقصی
همه نباید درگیر میدان بشوند. خوب است که جریانات فکری انقلاب به ابعاد دیگر این حماسه بپردازند. اتفاقی که پس از هفت اکتبر 1973 یعنی دقیقا پس از نیم قرن، توانست یک بحران نظامی جدی برای رژیم خلق کند و برند امنیتی که فلسفه تشکیل دولت صهیونیستی برای قوم یهود بوده را بشکند. ایجاد این نوع «غافلگیری» یک پشتوانه جدی دارد. ابعاد مهم زیرساخت فکری اجتماعی که چنین دستاوردی را رقم می زند باید کنکاش شود. ایستادگی طولانی مدت یک جامعه، امری تصادفی نیست.
از همین رو برآن شدم تا نکاتی را به اهل فکر تقدیم کنم، باشد که در این جهاد مقدس شریک شوند:
1) الگوی الهام بخش محمد ضیف
وی می تواند به یک برند سنی مذهب جریان مقاومت در حد عماد مغنیه تبدیل بشود. متاسفانه کانال های تندرویی که نفوذی شیرازی ها در خط انقلاب هستند مثل اخبار سوریه و جریان شبکه ولیعصر و... سالها علیه حماس حرف زدند و به بهانه سوریه، این جریان را در ذهن مخاطب ایرانی مذهبی شکستند.
سنی ستیزی در میان مذهبی های ما هنوز هست چرا که اولویت بندی را جریان متحجر انجام می دهد. علت محبوبیت یمن در جامعه ایرانی، شیعه بودن آنان و ضدیت با سعودی بود!
همانطور که حزب الله، تا قبل از جنگ سوریه برند شیعی محبوب در میان جامعه عربی سنی بود و هنوز هم جایگاه دارد، باید حماس را برند محبوب سنی در میان جامعه شیعی کرد و این کار خود یک تحول معرفتی در حوزه وحدت است و کار فکری می طلبد و با خبررسانی صرف انجام نخواهد شد!
هنوز سخنرانانی مثل ح.ک اشاراتی دارند به اینکه حقیقت بر اینها عرضه اگر بشود چه شود! یعنی نمی توانند یک سنی موفق انقلابی را درک یا تحمل کنند. هنوز برخی هییتی ها می گویند اگر اینها شیعه بودند تا حالا تمام شده بود و حتی درباره زکزکی مظلوم که جریانش تارومار شده احساس موفقیت دارند ولی دستاوردهای مقاومت فلسطینی را نمی بینند!
هنوز برخی منبری ها از اینکه درباره این اتفاقات سخن بگویند ابا دارند یا صرفا از منظر دیگری بنام صهیونیزم حاضرند بدان بپردازند و جنبه ایجابی جریان مقاومت برای آنان معنابخشی نشده است.
2) تولد انسان فلسطینی مقاوم
مانند انسان ایرانی که در برابر فشارها و تحریم ها به خوبی دوام آورده و در جنگ، فداکاری های کربلایی گونه ای را از خود به نمایش گذاشته است، باید درباره خلق این موقعیت جدید در فلسطین نیز همت گمارد.
اینکه همه چیز را به پای خودمان می زنیم هم دروغ و هم یک آفت است! اگر تربیت دینی مردم غزه نبود و اگر ایستادگی بسیار سخت آنان نمی بود، حماس و مقاومتی هم وجود نمی داشت که اینطور هیمنه رژیم را بشکند.
اینکه چطور غزه بعنوان یک زندان بزرگ دو میلیون نفری، در میانه فشارهای جهانی و تحریم های مختلف هوایی و زمینی و دریایی و با تحمل جنگ های پیاپی، اینگونه ایستادگی می کند و الگوهای الهام بخش او چه چیزهایی هستند باید مورد بررسی واقع شده و درباره آن گفته و شنیده شود.
انتصاب همه دستاوردها به خودمان یا تلاش برای مصادره آن، در عین اینکه می دانیم نقش اراده و تربیت نیروهای جهادی سازش ناپذیر و سخت تر از آن، این جامعه مقاوم، امری سیاست زده و خطایی راهبردی است. چیزی که رهبری انقلاب درباره اتفاقات اخیر فرمودند ذیل همین هویت بخشی و استقلال در عمل قابل فهم است.
3) مدل اسلام سیاسی مقاوم
در زمانه مدل سازی های غلط از اسلام لیبرال و اسلام سیاسی از مدل توسعه مدرن اماراتی و سعودی تا مدل اخوانی ترکی تا قطری و... پرداختن به یک اسلام سنی اخوانی ولی مقاوم و سازش ناپذیر، یک فرصت نظری و البته ضروری است.
عموما به ابعاد انسانی و اجتماعی و حتی مدیریت اقتصادی این مدل کمتر توجه شده است و گرچه حدود عمل آنها در یک محیط کوچک بوده ولی همین خود نیز نشانگر سختی های مضاعف این ماجراست و جا دارد که به آن پرداخته شود.
الگوسازی از حماس بمثابه یک جریان فکری جدید در میانه مدل های غلط رایج و نیز هویت بخشی به آن امری ضروری در فضای فکری کنونی جریان اسلام سیاسی که بشدت غربزده شده می باشد.
📍 @komeilialireza
6.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 چرا تا حالا تجمع یکپارچه مردمی نداشتیم؟
محمد صادقی
🔹شاید فیلم تظاهرات پر جمعیت مردم رباط پایتخت مغرب را دیده باشید؛ مغربی که حکومتش جزو پیشروان مسئله عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی است و در حوادث اخیر نیز واکنش خوبی توسط دولت این کشور اتخاذ نشده است.
🔹صحنههای به هم پیوسته تظاهرات در استانبول، لندن و دیگر شهرهای کشورهای اسلامی هم، انبوهی از جمعیت حامی فلسطین را در رسانهها نمایش داد. با این حال تصویر نمادینی از تهران و یا خیابانهای ایران در رسانههای داخلی و خارجی منعکس نشده است!
🔹 ما در نمادسازی و خلق حماسه مردمی برای فلسطین عاجز بودیم. این سال ها که نهادهای مذهبی و انقلابی برای مراسم های متعدد آیینی تلاش داشتند که حرکت واحد و یکپارچه مردمی ایجاد کنند، چرا به فلسطین که رسیده دوباره زمام کار را داده اند به دست ستادهای فشل و خسته همیشگی و تظاهرات بعد نماز جمعه تا میدان فلان در شهرهای مختلف کشور؛
🔹غیر از صحبت های خوب جناب امیرعبداللهیان در سفر اخیرشان چه تصویری از ایران و فلسطین به دنیا مخابره شد ؟ کسی خبری دارد ؟ فارغ از میدان و اتفاقات میدانی، برند ما در مقاومت است،؛ چقدر این برند را سر دست گرفتیم و خیابان های ما نیز روایتگر این نقطه قوت ما بود ؟
▫️پ.ن:
اخیرا برای کاری از چندین نخبه شیعه سوری سوال کردم که آیا شما فیلم بازمانده را دیده اید و پاسخ همگی شان بلا استثنا این بود : خیر!
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
7.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 مسجد و زیارتگاه حضرت هاشم(ع) جد رسول اکرم در غزه
🔹 عمروالعَلاء پسر عبدمَناف معروف به هاشم (۲۰۱ پیش از هجرت - ۱۲۶ پیش از هجرت) از بزرگان قبیلهٔ قریش و شهر مکه و نیای قبیلهٔ بنیهاشم بود. وی جد اعلای حضرت محمد رسولالله (ص) و از بزرگترین و بانفوذترین شخصیتهای قریش بود.
🔹 به دلیل احترام و تکریم ایشان نام کامل این شهر غزه هاشم است.به ایشان بخاطر خصوصیات شایسته در لقب سید دادند. یعنی آقای عرب. لقب «سید» در اولاد او باقی ماند، و این سیادت از او به فرزندانش عبدالمطلب و اولاد او و بعدها به پیامبر خدا (ص) و علی بن ابیطالب (ع) و دودمان آنها رسید.جد بزرگ پيامبر (ص) در یکی از سفرهای تجاریاش، در شهر غزه، در فلسطین درگذشت.
🔹 ضعف مدیران فرهنگی و دینی و رسانه ای ماست که این قضیه بایکوت مانده و گرنه با وجود همچین مسجد و معماری حرم گونه و با این احترامی که مردم این شهر برای حضرت هاشم(ع) جد اهل بیت و سادات دارند خیلی بی عرضگی است عده ای ابله متعصب نادان در ایران اهالی فلسطین و غزه را به ناصبی بودن و دشمنی اهل بیت(ع) متهم کنند!!
منبع: برندسازی ملی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
هدایت شده از مسلمنا muslimnair
⚡️اسرائیل شر مطلق و بزرگترین ناقض کنوانسیون های بین المللی
🔹با بمباران یک بیمارستان و شهادت بیش از ۳۰۰ فلسطینی مجروح و کادر درمان، رژیم صهیونیستی تمامی کنوانسیونهای بین المللی را نقض کرد و نشان داد به هیچ بندی از هیچ پیمان بین المللی پایبند نیست.
@ircwis
🌐 مُسْلِمْنا (کانال علمیتخصصی مسائل جهان اسلام) در تلگرام، ایتا و بله:
➣ @Muslimnair ؛ @muslimnair
➣ واتس اَپ:
https://chat.whatsapp.com/H7nizlXGUrP2CtEK6UrE2J