🔸 سرزمین فلسطین متعلق به همه مسلمانان است،
بنابراین بر همه مسلمانان واجب است برای آزادسازی آن وارد میدان شوند.
امام خامنه ای
🔹 نقشآفرینی نخبگان در امتداد حماسهآفرینی مقاومت فلسطین
🇵🇸 رویداد بینالمللی فلسطین و نقش من 🇵🇸
🗓 تاریخ: ۱۱ لغایت ۱۳ آبان ماه
📍 مکان: تهران، مجتمع فرهنگی سرچشمه
ثبت نام در رویداد
🌐 myrole.ir
ما را در بله، تلگرام و اینستاگرام با نام کاربری ذیل دنبال کنید
🌐 @myrole_ir
💠 سکوتی بی معنا در بخشی از محور مقاومت
محمد صادقی
🔸 به تدریج یک ماه از آغاز طوفان الاقصی می گذرد و تمامی کشورهای اسلامی در جوش و خروش حمایت از فلسطین هستند؛ تظاهرات در شهرهای مختلف اسلامی، تحصن ها، رفتن لب مرز و ....
اما در این میان از یک جا گویا هیچ خبری نیست! و آن هم بیخ گوش رژیم صهیونیستی!
🇸🇾🇸🇾🇸🇾 سوریه!
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 سکوتی بی معنا در بخشی از محور مقاومت محمد صادقی 🔸 به تدریج یک ماه از آغاز طوفان الاقصی می گذرد و
🔸 هفته ای نیست که فرودگاه های مدنی سوری ها از دمشق گرفته تا حلب زیر بمباران رژیم نباشد؛ از باند فرودگاه تا برج مراقبت، همه مورد حمله اسرائیلی ها قرار گرفته و فرودگاه های شام را از خدمت خارج کرده است.
🔸 اما در این میان واکنش دولت سوریه چیزی نبود جز سکوت!
⁉️ از سوی دیگر نیز از شارع سوری خبری چشم گیر از حمایت یا مانند آن به گوش نمی رسد؛ چیزی که بعضا مخاطب ایرانی را نیز به شک انداخته که آیا واقعا دولت سوریه مخالف رژیم صهیونیستی است یا نه؟
❌ البته دولت سوریه نیز برای خود دلایلی دارد؛ درصد بالایی از خاکش هنوز تحت سیطره آمریکا، کردها و معارضه مورد حمایت ترکیه و البته خود ترک هاست.
سویدا حال و روز خوشی ندارد و تحصن های ولو کم اثر هفته هاست در آن تداوم داشته؛
هنوز در بسیاری از مناطق حلب ، حمص و حما معارضه وجود دارند که آخرین حرکتشان حمله پهبادی به پادگان افسری سوریه بود با بیش از صد کشته!
🔸 بی برقی فراگیر در همه جای سوریه، مشکلات معیشتی دهشتناک مردم و البته هم چنان دلی چرکین از حماس که چرا در بحران داخلی این کشور آن گونه که باید و شاید موضع نگرفت؟
🔸 این مشکلات و دیگر مسائل، دولت سوریه را به این کشانده که پای خود را هر جور که هست از درگیری رژیم با محور مقاومت به کنار بکشد؛ اما آیا این تصمیم بر دیگر ارکان جبهه مقاومت هم اثرگذار است؟ این موضع چقدر شمشیر ما را در نبرد با رژیم کند کرده و آیا در آینده بیشتر نیز مشکل ساز خواهد بود؟
❓ پاسخ این سوالات به راهبرد ما در قبال دولت بعث سوریه بر می گردد؛ بعد از این همه هزینه مالی، انسانی و آبرویی در سوریه ما با دولت بعث سوریه به کجا می خواهیم برویم؟
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📌 طوفان الأقصی فرصتی برای انتقام سخت و خروج امریکا از منطقه
🖋️سید علی موسوی
🔸 «فرصتی که در بحران ها وجود دارد، در خود فرصت ها نیست، اما شرطش این است که نترسید، که نتراسانید» شهید حاج قاسم سلیمانی رحمة الله علیه
طوفان الأقصی رونمایی از آغاز دوران جدید غرب آسیا به رهبری ایران است. اما شرط رسیدن به این دوران، دادن هزینه های آن است. این رهبری بدون خروج امریکا از منطقه (به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انتقام سخت شهادت حاج قاسم) امکان پذیر نیست. تا وقتی امریکایی ها در کشورهای منطقه از جمله سوریه و عراق حضور دارند، دوران جدید غرب آسیا محقق نخواهد شد. از جمله دردناک ترین پرونده های این انتقام در سوریه جریان دارد.
هزینه مداخله ما در سوریه بیش از خون بچه های شیعه و هزینه های مالی، هزینه از آبروی جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام بود. ایران دارای محبوبیتی گسترده در جهان اسلام بود و با مداخله و همراهی با رژیم أسد ، کینه ای عمیق در دل اهل سنت در منطقه از ایران کاشته شد و فضای رسانه ای عربی وابسته به امریکا نیز بر این امر دمیدند.
🔸 امروز وقت اثبات صداقت ایران در مداخله در سوریه است اما برای اثبات صداقت با مانعی جدی در سوریه مواجهیم، یعنی نظام بعثی سوریه. نکته اصلی این است که ما برای حفظ بعثی ها ، آبروی جمهوری اسلامی را در جهان اسلام معامله نکردیم، که از آن ها حساب ببریم. دلیل این همه محافظه کاری در سوریه، ترس ما از تصریح بعثی ها به لزوم خروج ایران از سوریه است. مگر بشار اسد نمی گوید من با شما هستم و این بعثی ها نمی گذارند، خوب بسم الله. این گوی و این میدان.
🔸 ضربه های مکرر اسرائیلی ها به پایگاه های نظامی ایران در سوریه را پاسخ هم وزن و متقابل از خاک سوریه ندادیم و حمله مستقیم به پایگاه های اسرائیلی نکردیم، تا به این نقطه جوش نرسیم. اگر به همین روند ادامه دهیم باید آماده حذف شدن تدریجی از صحنه سوریه نیز باشیم.
طوفان الأقصی فرصت و مشروعیت گوشمالی های محدود به اسرائیل از خاک سوریه را فراهم کرد. اما همچنان از بعثی ها حساب می بریم. چرا صراحتا نمی گوییم که سهم ما از حفظ شما در رأس قدرت سوریه چیست؟ افکار عمومی جهان اسلام را ما با شعار مقاومت به این مداخله راضی کردیم، نمی توانیم و مجبور به مداخله ایم.
🔸 طوفان الأقصی تهدید نیست، بلکه فرصت است. فرصتی برای انتقام سخت یعنی خروج امریکا از منطقه . طوفان الأقصی به حملات مستقیم ایران به پایگاه های امریکایی مشروعیت داده است. فرصت خلاص شدن از شر حضور امریکایی ها در شرق دجله، اکنون به مراتب بیشتر از هر وقت دیگر است.
🔸 هرچه بگذریم اقتدار و استقرار بعثی ها بیشتر می شود. امروز بهتر از فردا است. وقت انتقام سخت امروز است، آن هم در سوریه. از عواقبش نباید ترسید. الان وقت اعاده حیثیت ایران در جهان اسلام سنی در پرونده سوریه است. باید نشان دهیم که در مداخله مان در سوریه برای مقاومت در مقابل اسرائیل صادق بودیم.
امیدورام مانع این جدیت، امید برخی دولتمردان ما به مذاکرات پسا برجامی با امریکا نباشد.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 یک ماه پس از طوفان الاقصی؛ چرا شکست صهیونیستها «ترمیمناپذیر» است؟
✏️ علیرضا فرشچی
🔸 واژهٔ عربی «طوفان» یعنی سیل و واژهٔ پارسی «توفان» یعنی تندباد. «طوفان الأقصى» یعنی «سیل اقصی». به رغم این کژتابی، فرصتی بهر خلق ایهامهای جذاب پدید آورده: اسرائیل باد کاشته و حال «طوفان» درو کرده! برخی تردید دارند و میپرسند: به زحمتش میارزید؟ چند دههزار شهید و زخمی و چند کرور آواره و ویرانی و محاصرهٔ جانفرسا؛ در برابر ۲ هزار تلفات و اسیر برای صهیونیستها و آوارگان کمتر و ویرانی ناچیز؛ این معادله به پیروزی نمیماند، چرا رهبر انقلاب –دام ظله– آن را ضربهای «ترمیمناپذیر» معرفی کردهاست؟
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 یک ماه پس از طوفان الاقصی؛ چرا شکست صهیونیستها «ترمیمناپذیر» است؟ ✏️ علیرضا فرشچی 🔸 واژهٔ عربی
🔸به نظرم دو بُعد غیرقابلجبران این شکست عبارت است از: ۱) لو رفتن پوشالی بودن صهیونیستها و ۲) دمیدن روح مقاومت نزد فلسطینیان به ویژه کرانهٔ باختری. به ترتیب توضیح میدهم.
اینکه صهیونیستها تا این حد ضعیف باشند روشن نبود. گروهی شبهنظامی تحت محاصرهٔ همهجانبه با امکانات بسیار محدود و تحت اشراف کامل، توانستند آن را چنان به چالش بکشند که حامیانش به صرافت بیفتند! سربازانش را کشتند و پایگاهها را به تاراج بردند و حتی شهرکها را چند روز تصرف کردند. مانند لاتی عربدهکش که کودکی او را برهنه کرده و همه دیدند هیکل گندهاش پنبهای بوده! حتی اگر کودک را لت و پار کند، دیگر کسی از او حساب نخواهد برد؛ چون لو رفته که زورش به بزرگترها نمیرسد. به اعتراف گرشون هکوهین تیمسار ذخیرهٔ ارتش این رژیم: «هفتم اکتبر [۱۵ مهر] احساس امنیت اسرائیلیها به طور کلی از بین رفت و همراه با آن، این مفهوم که اسرائیل قادر به حمایت از مرزهای خود و شکست سریع دشمنان خویش است، به کلی از هم پاشید». این حقیقتاً ترمیمناپذیر است.
🔸 از همینجا روی دیگر سکهٔ شکست ترمیمناپذیری به دست میآید: اعتماد به نفس فلسطینیان به ویژه در کرانهٔ باختری. اگر در این جنگ، رژیم صهیونیستی نتواند دستکم یکی از دو هدف اصلی خود را محقق سازد: الف) نابودی مقاومت غزه و خلع سلاح گروههای نظامی، ب) پاکسازی قومی بخشهایی از غزه و تخلیهٔ آن؛ آنگاه هر چند هم جنایت کند، نزد افکار عمومی فلسطینیان، تهماندهٔ آبروی سازشکاران تشکیلات خودگردان خواهد رفت و انگارهٔ کارامدی و امکان موفقیت مقاومت جا خواهد افتاد.
🔸گواه این ادعا، تغییر نظرسنجیها به سود مقاومت بود پیرو کامیابی عملیات شمشیر قدس (سيف القدس) در جلوگیری از اشغال محلهٔ شیخ جراح بیتالمقدس اشغالی. اما این چرخش افکار عمومی لزوماً پایدار نبود، هنوز اقلیت قابلتوجهی از فلسطینیان افق روشنی نمیدیدند و دومینوی عادیسازی در جهان عرب متوقف نشدهبود.
🔸 در سالهای اخیر همزمان با رشد جمعیت یهودیان راستکیش و ابرراستکیش (حریدی) و تسخیر مجلس به دست راست تندرو، بدمستی صهیونیستها شدت گرفته. تعرض به مسجدالاقصی و افزایش شهرکسازی و انتقال پایتخت به بیتالمقدس، پوچ بودن رؤیای صلح با رژیم صهیونیستی را برای فلسطینیان به ویژه مردم کرانهٔ باختری رود اردن ثابت کرده. از سوی دیگر مقاومت در آنجا توانسته با راه انداختن رشتهای از عملیاتهای موفق، باریکهٔ امیدی برای این مردم فراهم سازد. شاید به همین دلیل است که نتیجهٔ نظرسنجی چند ماه پیش نشان داد ۷۰٪ فلسطینیان دیگر از اندیشهٔ دو کشور استقبال نمیکنند و همین میزان از گروههای مسلح کرانهٔ باختری حمایت کردهاند. ۸۰٪ خواهان استعفای محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان اند و از همه جالبتر؛ دو سوم معتقد اند رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید!
🔸 توفانی که طوفان اقصی به پا ساخته، این امید را واقعی نشان داد. همه دیدند که واقعاً میشود با بسیج همین توانمندی موجود، فلسطین را آزاد کرد. اگر شبهنظامیان دستبستهٔ غزهٔ کوچک میتوانند، چرا ما در کرانهٔ باختری بزرگ و با همکاری حزبالله قدرتمند و سوریه نه؟ رهبر انقلاب اسلامی خردادماه در دیدار با اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس تصریح کرد: «غزه مرکز مقاومت است؛ اما آن نقطهای که دشمن را به زانو درخواهد آورد، منطقهٔ ساحل غربیست که تاکنون پیشرفتهای خوبی هم در این منطقه به دست آمدهاست» و در دیدار با زیاد نَخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی گفت « اقتدار روزافزون گروههای مقاومت در کرانه باختری، کلید اصلی به زانو درآوردن دشمن صهیونیستیست که این مسیر باید ادامه یابد» . اگر کرانهنشینان ببینند رژیم صهیونیستی با همهٔ وحشیگریاش نمیتواند حریف مقاومت غزه شود، با شوق بیشتر به جریان مقاومت خواهند پیوست و حلقهٔ مفقودهٔ آزادسازی فلسطین را کامل خواهند کرد. این نیز بدین سادگیها ترمیم نخواهد شد.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
بازگشت شعوبا
از اواسط سال گذشته، فعالیت های پایگاه شعوبا بدلیل مشکلات مختلف اعم از مالی و غیرمالی متوقف شده بود.
إن شاءالله از امروز دوباره فعالیت های خود را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم بتوانیم کمکی هرچند اندک به ایجاد و توسعه جریان اندیشه در نسبت با تحولات جهان اسلام داشته باشیم.
پایگاه تحلیلی شعوبا
💠 جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین وگزینههای پیش رو
✏️محمد قطرانی - مهدی محمد آبادی
این متن بخشی از سند سیاستی است که در سال ۱۴۰۱ برای یکی از نهادها نگاشته شد. در این متن وضعیت فعلی اخوان المسلمین و البته با تأکید بر اخوان مصر مورد بررسی قرار گرفت و پیشنهادهایی برای نهاد مربوط ارائه گشت. این روزها که بحران سوریه شکلی دیگر یافته و اسلامگرایی اخوانی خود را پیروز میداند، انتشار این متن و برخی از پیشنهادهای آن خالی از لطف نیست.
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا را مشاهده کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 جمهوری اسلامی، اخوان المسلمین وگزینههای پیش رو ✏️محمد قطرانی - مهدی محمد آبادی این متن بخشی از
🔸 بخشی از متن :
اخوان سعی کرده جز از سر اضطرار، تن به انتخاب سیاستهای اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ندهد و همیشه مثل یک معارض خارج از حکومت، اندیشههایی فارغ از مضامین اجتماعی را به دوش بکشد. در حالیکه نمیتوان به مصرفگرایی بیحدومرز و مبانی اقتصاد بازار –که تمام زندگی ما را به تسخیر خود درآورده است- بیتوجه بود و مدعی داشتن یک هویت متمایز تمدنی هم بود. به دلیل همین نبود یکاندیشۀ حاکم است که وقتی اخوان مجبور به انتخابگری شده –مانند دوران حکومت مرسی- تأثیرپذیریش از واقعیتهای میدانی بر مبانی نظری پیشی گرفته است؛ لذا میبینیم که در چرخشی آشکار، از سوسیالیسم اسلامی به نئولیبرالیزم و از دشمنی با تحزب به دموکراسی لیبرالی رسیده است! و جالب اینجاست که همۀ این تناقضات عملگرایانه را با ادبیات دینی توجیه میکنند.
🖇 برای مطالعه متن کامل اینجا را مشاهده کنید.
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 دشمنی دو برادری که حالا نابود شدند؛ روایتی از درگیری حزب بعث سوریه و حزب بعث عراق
✂️ برشهایی از متن
▪️حزب بعث حزبی عربگرا، سکولار و سوسیالیست بود که توسط عدهای از روشنفکران عرب و در راس آنان میشل عفلق و صلاح الدین البیطار تاسیس گشت. اگرچه هدف حزب بعث یکپارچگی کشورهای عربی بود، اما با وجود به قدرت رسیدن در عراق و سوریه هیچ گاه بدان نرسید.
▪️عفلق در سوریه اعلام کرد که حزب اوست که توانسته است کودتا را در عراق و سوریه راهبری کند؛ ولی برغم این مساله، روز به روز از نفوذ او کاسته و بر نفوذ اعضای نظامی حزب افزوده شد که حالا بر حکومت و رهبری فرع حزب در سوریه چیره شده بودند.
▪️در سال ۱۹۶۶ سوریه شاهد کودتای نظامی دیگری بود که در پی آن صلاح جدید و حافظ اسد به قدرت رسیدند؛ دو نفری که از تندترین اعضای شورای نظامی حزب علیه عفلق بودند؛ در نتیجه عفلق از حزب بعث سوریه کنار گذاشته شد و حکم اعدام غیابی او صادر گردید
▪️فقط ۶ روز بعد از کنارهگیری حسن البکر از قدرت، صدام حسین که جزو مخالفان اتحاد سوریه و عراق بود، در جلسهای که به جلسه قتل عام همراهان یا حادثه سالن الخلد معروف شد، اسامی برخی رهبران حزب بعث را به جرم خیانت و ارتباط پنهانی با حافظ اسد اعلام و حکم اعدامشان را صادر نمود؛ این گونه بود که تلاشها برای وحدت با دمشقی که حالا متهم به خیانت و جاسوسی شده از بین رفت.
▪️وقتی جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۰ آغاز شد، دمشق در کنار تهران ایستاد و بغداد در اکتبر همان سال روابطش را با دمشق قطع کرد و عراق دشمن محور همکاری میان تهران و دمشق شد. اسد درسال ۱۹۸۲ با بستن مرزهای خود با عراق و قطع لولههای نفتی عراق که از خاک سوریه میگذشت، تلاش کرد تا اقتصاد رژیم صدام را به خاطر حضورش در جنگ با جبهه شرق تحت فشار قرار دهد
برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تاریخچه روابط جمهوری اسلامی ایران و نظام سوریه (قسمت اول)
1️⃣ روابط دو کشور قبل از انقلاب اسلامی
〽️ متن گفت و گو با آقای دکتر هادی معصومی زارع
🔸 تاریخچه روابط ایران و سوریه از ۱۳۲۵ شروع میشود که سوریه به استقلال میرسد و ایران بلافاصله این استقلال را به رسمیت میشناسد، کنسولگری در سوریه تأسیس میکند و در سال ۱۳۳۳ یعنی حدود ۸ سال بعد از استقلال سوریه عهدنامهٔ مودت بین دو نظام سیاسی، نظام شاهنشاهی پهلوی و نظام سیاسی سوریه امضا میشود.
🔸 درعینحال که شاید بشود گفت نظام پهلوی در ایران حامی اصلی رژیم اسرائیل در منطقه است، اما جسته گریخته با توجه به دشمنیای که با نظام بعث عراق وجود دارد، این منفعت مشترک را بین دو نظام سیاسی میبینید.
🔸 باید طبیعت و ماهیت حزب بعث را خوب بشناسیم تا بفهمیم چرا حزب بعث هم با شاه روابط برقرار میکند و هم بعد از شاه با جمهوری اسلامی روابط خوبی برقرار میکند. روابطی تا سطح روابط شبهاستراتژیک در دورهٔ حافظ اسد و روابط استراتژیک در دورهٔ بشار اسد.
🔸 در دوران پهلوی اساساً روابط ایران و سوریه روابط از سر اضطرار بود، از سر نیاز بود، نه روابطی راهبردی؛ ازاینرو آن روابط اصالت ندارد و مبتنی بر نیاز متقابل است. ولی دقت کنید به هر حال حزب بعث یک حزب چپگراست و تجانس بین نظام سوریه و نظام شاهنشاهی وجود نداشت.
برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
📚 مجموعه #کاوش
بررسی کتابهای غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران
6️⃣ دین و دولت در جامعه سوریه؛ کتابی کم نظیر در شناخت جامعه دینی اهل سنت سوریه
🔸 این کتاب دربرگیرنده رابطه بین «دین و حکومت» در سوریه و بازیگران تأثیرگذار هر دو طرف است. در این کتاب، به علل و عوامل عمیقی که رابطه بین «دین و حکومت» در سوریه را شکل داده است، اشاره میشود. افزونبراین، عواملی نیز که به شکلگیری نخبگان سکولار و مواضع آنها منجر شدهاند، مورد بررسی قرار میگیرند.
🔸 در کتاب «دین و حکومت در سوریه» به تحولات اقتصادی و نخبگانِ فعال آن از مرحله سوسیالیسم تا مرحله نئولیبرالیسم اشاره و تشریح شده است که چگونه این تحولات [اقتصادی] بر روی کار آمدن نخبگان اقتصادی مختلف و سپس سقوط آنها تأثیر گذاشته است.
🔸 افزونبراین، لیست بلندبالایی از تحولات فرهنگی نیز در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است؛ تحولاتی که میزان تأثیرات آن حتی از مرزهای تلویزیون، اینترنت و بازار کتاب نیز عبور کرد و نسل جدید، زنان، نوع لباس و .. را هم تحت تأثیر قرار داد.
نویسنده : توماس بری، پژوهشگر ارشد مؤسسه مطالعات جهان عرب و جهان اسلام (Iremam) و مدرس ارشد اسلام معاصر در دانشگاه «ادینبورگ» (۲۰۱۱ ـ ۲۰۱۷)
برای مطالعه متن اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba