eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
891 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمی‌گیرد! گفتگو با مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام ✂️برش‌هایی از متن: 🔺مسئله وحدت به کلی در جنبش های اسلامی در دوران معاصر صورت بندی دقیقی از آن نشده، پرابلماتیک نشده و آن انباشت تاریخی فضای تخاصم و تکفیر و نفرتی که بین فرق مسلمانان بوده اصلا فهم نشده که چرا به وجود آمده که حالا بخواهد برطرف شود یا اصلا از بازتولیدش جلوگیری شود. 🔺مسیر مبارزه خلق و خویی که ایجاد می کند یک خلق و خوی حماسی است در صورتی که ما اگر بخواهیم در فضای وحدت به معنای حداکثری آن، بنشینیم و کار ایجابی کنیم، اصلا فضا خطابی و حماسی نیست بلکه فضای مبتنی بر همدلی و آرامش است. شخصیت هایی مثل آقای بروجردی و الازهر عموما مبارز به آن معنای کلاسی که ما می گوییم نبودند. این کار یک اخلاقی را می طلبد. آن کار هم یک اخلاق دیگری را می طلبد. 🔺اهل سنت وقتی خلافت را در قرن بیستم هم از دست دادند شوک روانی خیلی سنگینی به آنها وارد شد. حداقل از حیث روانی یک نماد هویتی بود. تا آن موقع که شیعیان نمو و رشدی پیدا نکردند در قرن بیستم که بخواهند جا پای خلافت اسلامی بگذارند. ولی بعد از انقلاب این قابل پیش بینی بود که اگر این واقعیت روانی و رفتاری تاریخی را نفهمیم و اگر طوری رفتار کنیم که اهل سنت احساس کنند که حالا دیگر بخواهند طفیلی وجود ما شوند کاملا دست به مقاومت روانی می زنند. این مسئله ای بوده که ما باید خودآگاه می بودیم کمااینکه بعدها دیدیم که این رفلکس روانی خیلی جاها سر باز کرد 🔺اشتباهی که کردیم این بود که ما خیلی عجول بودیم. اتفاقاتی که شاید جنبه دو سه قرنی دارد رقم خوردنش، می خواستیم در دو سه دهه رقم بزنیم، مکانیکال می خواستیم وحدت را به ثمر برسانیم در صورتی که اینها اصلا اینطور نبوده و باید در فرایند تدریجی اجتماعی و خودش مسیر خودش را پیدا می کرده و جلو می رفته. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/284677 @shouba
🎬 باید مقابل روند فرقه‌ای شدن تشیع ایستاد؛ فرقه‌گرایی در راستای مناسبات سرمایه‌داری است 🔹با اینکه وجه بسیار مهمی از وحدت اسلامی وجه اجتماعی آن است، ادبیات علوم اجتماعی در این مساله در کشور ما بسیار ضعیف است. متاسفانه جامعه شناسان کمی هستند که مسئله مناسبات شیعه و سنی را مورد واکاوی قرار داده و برای گسترش وحدت اسلامی چاره اندیشی کنند. 🔹سید حسین شهرستانی از معدود جامعه شناسانی است که در این حوزه وارد شده است. به همین دلیل تلویزیون اینترنتی وحدت به سراغ ایشان رفته تا راهکارهای تعمیق وحدت اسلامی را مورد بررسی قرار دهد. 🔹فیلم کامل این مصاحبه تصویری را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید: https://b2n.ir/267345 @shouba
🎯الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟ بهمن دهستانی 📌بررسی نقاط عطف تاریخی حرکت تقریب مذاهب به مثابه حلقه های پیوند این جریان اثبات می نماید اوج شکوفایی آن در دوره اوج ارتباطات و گفتگوهای علمی است. امسال 60 امین سال صدور فتوای جواز تعبد به مذهب جعفری توسط شیخ الأزهر است که تبدیل به سرمایه ای در روابط بین مذاهب شده است اما باید به روشنی دانست گفتمان کشف و استنباط مشترکات در عین آنکه دستاوردهای گرانقیمتی مانند موسوعات احادیث مشترکه و امثالهم به کتابخانه جهان اسلام تقدیم کرده است اما نیازمند جهش به گفتمان گفتگوهای انتقادی است که در تمدن اسلامی خود سنتی دیرینه است که بعضا با نام مناظرات شناخته می شود. مجاهدت های علامه سیدشرف الدین عاملی نمونه ممتاز و اعلایی از امکان و کارآمدی بکارگیری روابط و گفتگوهای علمی-انتقادی آن هم بطور مستقل و فارغ از مجامع و سیاست های رسمی است. این رهیافت مدل متواضعانه ای در میان انواع راهبردهای آزموده شده در تقریب مذاهب است که در تمامی مقاطع و نقاط عطف مذکور و فواصل زمانی میان آنها به اشکال گوناگون تکرار شده است و تجارب ارزنده ای را رقم زده است و می تواند در دشوارترین شرایط سیاسی و بین المللی و حتی بدون حمایت های کشورهای اسلامی به اجرا درآید.... 🖇متن کامل: https://b2n.ir/908185 @shouba
🔶پرونده: «وحدت اسلامی» 🔹بررسی دلایل عدم موفقیت پروژه تقریب مذاهب؛ با اخلاق مبارزه وحدت شکل نمی‌گیرد! مجتبی احمدی https://b2n.ir/284677 🔹تقریب مذاهب، نگاهی به فرازوفرودهای یک پروژه شکست‌خورده حامد رضایی https://b2n.ir/171387 🔹پروژه نیمه جان تقریب را چطور می توان نجات داد؟ علیرضا کمیلی https://b2n.ir/560103 🔹باید مقابل روند فرقه‌ای شدن تشیع ایستاد؛ فرقه‌گرایی در راستای مناسبات سرمایه‌داری است سید حسین شهرستانی https://b2n.ir/267345 🔹انقلاب و وحدت اسلامی محمد قطرانی https://b2n.ir/067461 🔹انقلاب «خمینی»؛ فرامذهبی، بدون مرز مهدی محمدآبادی https://b2n.ir/124063 🔹چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟ حسین کمیلی https://b2n.ir/068133 🔹الگوی پایدار برای احیای حرکت تقریب مذاهب کدام است؟ بهمن دهستانی https://b2n.ir/908185 🔹مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ! محمد قطرانی https://b2n.ir/129912 🔹«تقریب مذاهب» علیه «وحدت اسلامی» حامد رضایی https://b2n.ir/605386 @shouba
🎯فقه سیاسی اهل‌سنت از زبان الریسونی؛ صرف فقاهت برای حکومت‌داری کافی نیست ✂️برش‌هایی از متن: 📮سوال شما اینست که چگونه تکفیر کنیم و چه وقت تکفیر کنیم وشروط تکفیر چه است. نخیر! اصلا تکفیر یک حکم شرعی نیست، که ما به آن مکلف باشیم. تکفیر یک حکم شرعی نیست. این نادرست است. انسان باید به نفس خود مشغول باشد. و هر شخص بگوید و بر زبان بیاورد که من مسلمان هستم، پس او مسلمان است. 📮در قرآن می خوانیم که برخی از علما را، نه همه آنها را، علمای ربانی وصف نموده است. و علمای ربانی آنهایی‌اند که مشکلات دینی و دنیوی مردم را حل می‌کنند. این تعریف علمای ربانی است که در همه‌ی تفاسیر می توانید بدست آورید. چگونه می توانیم عالم ربانی را از عالم غیرربانی فرق بگذاریم؟ عالم ربانی می‌آموزاند و تدریس می‌کند و یاد می‌دهد، در دانشگاه خود یا در مسجد خود و پس از آن به خانه‌اش می‌رود. اما عالم ربانی علاوه بر علم و تدریس، با مردم می نشیند، و از مشکلات شان آگاه می‌شود. وآنگونه که طبری در باره‌ی‌شان می‌گوید: هر آنکه در کنار علم دینی از آگاهی سیاسی هم برخوردار باشد. در باره‌ی سیاست و جامعه و اقتصاد و بازار آگاهی داشته باشد. این است عالم ربانی. 📮قیام مسلحانه بر ضد هر حاکم مسلمان، و هر دولت که منکر اسلام نیست و از آن روگردان نیست، به شکل نهایی و قطعی ممکن نیست. اما راه و روش‌های مبارزه‌ی مسالمت‌آمیز باقی می ماند، واین همان است که من در باره‌اش نوشته‌ام. دروازه تظاهرات باز است، نقد و اعتراض هم باز است. در مبارزه مسالمت‌آمیز شاید بدترین احتمال، انقلاب مردمی باشد. چون انقلاب مردمی در حقیقت از آرمان‌های مردم نمایندگی می‌کند. وحاکم هرکسی باشد، باید به اراده‌ی مردم تمکین کند و تسلیم گردد. چون تو به نام مردم حکومت می‌کنی، و وقتی مردم به تو می‌گویند، برو بیرون، پس باید بیرون بروی. اگر مردم به شکل قاطع و شامل همه گفتند که باید بیرون بروی، و حاکم نرفت پس آن حاکم به یک غاصب حکومت تبدیل می گردد و مشروعیت خود را از دست می دهد. 🖇متن کامل: https://b2n.ir/255557 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯مروری بر بحران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نه زبانی برای گفتن، نه گوشی برای شنیدن محمدرضا کوهکن ✂️برش‌هایی از متن: 🔺مجموع لایک پست‌های مرتبط با پیام اخیر رهبر انقلاب در صفحه اینستاگرام، فیس‌بوک و توییتر رایزنی‌های فرهنگی ایران در اروپا تا نیمه‌شب دهم آبان ماه تنها «46» مورد است. اینستاگرام رایزنی ایران در فرانسه یک پست با 7 لایک دراین‌باره دارد. حساب توییتر، فیس‌بوک و یوتیوب آن هم مدت‌هاست که به‌روزرسانی نشده است. حال باید پرسید این نمایندگی‌ها بنا بود پیام رهبر انقلاب را به کدام مخاطب برسانند؟ 🔺مجموع تعداد دنبال‌کنندگان سازمان فرهنگ و ارتباطات و تمامی نمایندگی‌های آن در فیس‌بوک حداکثر 20 هزار نفر، در توییتر حداکثر 4.3 هزار نفر، در یوتیوب حداکثر هزار نفر و در اینستاگرام حداکثر 17 هزار نفر هستند، حال‌آنکه برخی از این دنبال‌کنندگان ایرانی و یا مشترک بین چند حساب بوده و لذا عدد واقعی مخاطبان کمتر از آن است. 🔺وضعیت برخی سایت‌های رایزنی‌های فرهنگی ازلحاظ به‌ روزرسانی مطالب قابل ‌تأمل است. آخرین مطلب منتشرشده در سایت رایزنی انگلستان مربوط به سال 2011، پاریس 2019، اتریش 2018، استرالیا 2016، زاگرب 2015، امارات 2015 و کازان روسیه 2014 است. جالب‌تر آنکه سایت رایزنی بنگلادش کماکان بنر احمدی‌نژاد را به‌عنوان رئیس‌جمهور ایران در ستون کنار صفحه خود دارد! 🖇متن کامل: https://b2n.ir/961444 @shouba
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 حمایت امارات از مواضع اسلام‌ستیزانه ماکرون @shouba
❇️ اولین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب» 🔹با حضور مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام 📆یکشنبه 18 / 8 / 99 ساعت 20 📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام: https://www.instagram.com/shouba_ir/ @shouba
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مستند: داستان سلفیت جهادی 🔹فهم پدیده سلفیت جهادی بدون بررسی تاریخ این جریان، تطورات و دگرگونی ها و اختلافات و تقسیم بندی های درونی آن، فهمی ناقص و کاریکاتوری خواهد بود که متاسفانه اغلب کسانی که در این باره به اظهارنظر می پردازند به این مشکل مبتلا هستند. 🔹مستند زیر که توسط شبکه الجزیره تولید شده است سعی کرده به صورت خلاصه تاریخی از شکل گیری و تطورات و اختلافات درونی سلفی های جهادی را پیش روی مخاطب بگذارد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است. 🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/798836 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 طنزی سیاه در روایت مساله فلسطین؛ حکایت 18 گاو و تهدید امنیت اسراییل! آزاده گریوانی 🔹اهالی روستا با خرید 18 گاو و تحریم محصولات لبنی اسراییلی «تووا thuva» از پرداخت مالیات به اسراییلی ها خودداری می کنند. این فرایند که 40 روز طول می کشد با هجوم سربازان اسراییلی به بیت ساحور و مصادره گاوها به اتهام تهدید علیه امنیت اسراییل به اوج خود می رسد. 🔹نکته طنز ماجرا آنجاست که نیروهای اسراییلی اعلامیه تصاویر گاوهای تحت تعقیب را پخش می کنند و این سوال در ذهن مزرعه دار فلسطینی شکل می گیرد که چگونه ۱۸ گاو می تواند تهدید امنیت ملی اسراییل تلقی گردد؟ «ما شایسته این هستیم که خانه خودمان، وطن خودمان، آزادی خودمان و گاو خودمان را داشته باشیم.» 🔹اقدام فلسطینیان در بایکوت محصولات اسراییلی به مذاق اسراییل خوش نیامده و حتی این اقدام را در سازمان ملل مطرح و آن را عملی غیرانسانی توصیف می کند... 🖇متن کامل: https://b2n.ir/260862 ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯اسرار خودی و رموز بیخودی از منظر اقبال لاهوری؛ اقبال و اندیشه خودآگاهی محمد سعید معزالدین 📍فلسفه خودی اقبال بدون باور به اختیار، بی معنی و بی ثمر است. زیرا انسان و جامعه انسانی اگر مختار باشد می تواند بیندیشد، بنگرد، انتخاب کند و سرنوشت آینده خویش را ترسیم نماید. در غیر این صورت باید خود را به تندباد حوادث بسپارد و تفرقه و ذلت و تباهی را جبری و مقدّر خویش فرض نماید. 📍خداوند، انسان را مختار و عاشق و کمال خواه آفریده است. انسان نه مجبور مطلق است و نه مختار مطلق. درجه و میزان اختیار او به حدی است که می تواند سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید. و هیچ عذری برای فرد و جامعه اسلامی در پیمودن راه فلاح و رستگاری و پیشرفت و عزت و سربلندی و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پذیرفته نیست... 🖇متن کامل: yun.ir/jhvdke ‌ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba