❇️بررسی خوانشهای سیاسی قرآن؛ پیدایش تفسیر سیاسی با اهلسنت بوده پرورش با تشیع
حجت الاسلام یحیی جهانگیری
✂️برشهایی از متن:
🔹همان سلف صالحی است که ابن تیمیه خواسته بود آن مفاهیم را بازسازی کنند، گفتند چرا غرب دوره آرمانی به ما بدهد ما میتوانیم آن را در پیشینه خود جستجو کنیم. اهل سنت این دوره عصر طلایی را در پیشینه جستجو کردند و شیعه در آتیه. و به نظرم تفاوتی در نوع نگاههای این دو در بحث تفسیرهای سیاسی به خود نشان داد. حکومتی را که امام خمینی تشکیل میدهد به دنبال این است که مقدمه حکومت امام زمان را تاسیس کند. در منظر او ما باید آن دوره طلایی را زمینه سازی و بستر سازی کنیم (یمهدون بالمهدی سلطانه) اما در تفکر اهل سنت آن دوره اتفاق افتاده و باید در پیکسل بزرگتر بازسازی کنند.
🔹اگر پیدایش تفسیر سیاسی با اهل سنت بود، پرورش آن با شیعه بود. یعنی پس از انقلاب ایران کارهایی در این حوزه انجام شد که انصافا میبینیم اگر اهل سنت پبیشینگی دارند، تشیع پس از انقلاب ایران در بیشینگی، بیشتر بودند. ما در حال گزارش یک فکت تاریخی هستیم. اهل سنت به دلیل درگیر بودن با مسائل اجتماعی و از طرف دیگر نزدیکی فیزیکی به اروپا، عملا سختی ها و دلزدگی های مدرنیته را زودتر از ما چشیدند.
🔹فقه اهل سنت دارای مفاهیم اجتماعی است. آنها مقاصد الشریعه را بیشتر از ما کار کردند. مثلا مفهمومی به نام مصلحت عمومی را آنها بیش از ما کار کردند. به نظرم یک عامل سوم تاثیر فقه اهل سنت در تفسیر اهل سنت بوده. فقه شیعه بیشتر فرد محور بوده تا اجتماع محور.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯دومینوی عادیسازی روابط با اسرائیل و بازسازی چهره جمهوری اسلامی در جهان اسلام
ساناز یوسفی
📮دو هفته از شهادت دردناک شهید فخری زاده می گذرد؛ اگرچه این شهادت تلخی بسیاری به کام ما چشانده اما این حادثه میتواند فرصتهای بسیاری پیشروی ما بگشاید. شاید کمتر کسی است که نداند در سالیان گذشته به دلایل بسیاری که مجال بازگویی آن نیست، رابطه جمهوری اسلامی با گروههای عربی و اسلامی بسیاری تیره و تار شد و طبعا دشمنان نیز بر این اختلافات دمیدند. اما هنوز مشترکات فراوانی درون جهان اسلام وجود دارد که می تواند ابناء امت را بر سر یک میز بنشاند و چه اشتراکی بالاتر از فلسطین و دشمنی با صهیونیستها؛ عداوتی که حتی افراد دارای مواضع تند علیه جمهوری اسلامی در گذشته را نیز وادارد کرد کمی آرامتر موضع بگیرند. از طرفی متفکر موریتانیایی تبار اخوان مسلک، شهید فخری زاده را فرزند امت مینامد و ترور او را ادامه ترورهای فرزندان امت برای جلوگیری از قدرت و بازدارندگی مسلمانان میداند و شهادتش را موجب تلخی ماهعسل اسرائیل و امارات برمیشمرد و از طرف دیگر نویسنده ای در وبسایت عربی21 این تجاوزها را علیرغم اختلاف نظر با ایران محکوم میکند[4 موضعگیریهایی که صدای مزدوران محور لیبرالمسلک منطقه و سینهچاکان رابطه با اسرائیل را هم در آورده که چرا اخوان المسلمین عزادار ترور فخری زاده شده است...
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
@shouba
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟!
✂️برشهایی از متن:
📍در حال حاضر تقریبا ترکیه با تمام کشورهای عربی به جز قطر مشکل دارد. از سوریه و عراق گرفته تا عربستان و مصر به نوعی نگاه منفی به ترکیه وجود دارد و با نفوذ سیاسی ترکیه در کشورشان مبارزه میکنند، اما تقریبا هیچ ملتی را نمیبینیم که در حوزه سرگرمی، علاقهمند به سریال ترکیهای نباشد. سوریه در اوج بحران و درگیری که با ترکیه هم در حال جنگ بود، اولین کشوری بود که سریالهای ترکیه را دوبله و ترجمه میکرد.
📍آنها رجوع به کسانی میکنند که فکر و ایده دارند. نیازسنجی درست تجاری میکنند. در کارهای خود از جذابیتهای مختلف استفاده میکنند. از همه مهمتر اینکه به نقاط مشترک قومیتها و مذاهب و فرقهها دست میگذارند. برعکس ما که در سریالهای خود درست دست خود را بر گسل های مذهبی یا قومی میگذاریم.
📍افراد درستی بر منصب تصمیمگیریهای کلان این عرصه قرار نگرفتهاند. سریال امام علی (ع) را ساختیم که بر اختلاف شیعه و سنی تاکید دارد. ما مخلص و وامدار حضرت علی (ع) هستیم اما این نوع سریالسازی درست نیست که طوری سریال بسازیم که جرات نکنیم در کشورهایی که اهل سنت در آن غلبه دارند مثل ترکیه آن را نمایش بدهیم. صدای اهل سنت خود را هم دربیاوریم! یا سریالی مثل مختار که بر محور انتقامگیری میچرخد بسازیم. آیا واقعا این اولویت ماست!
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯چرا گفتگوهای فکری فرهنگی با ترکیه ضروری است؟
بهمن دهستانی
✂️برشهایی از متن:
🔺در اهمیت مناسبات ایران و ترکیه همین بس که سفر رضاشاه پهلوی به ترکیه آتاتورک و الگوپذیری از اصلاحات و اقدامات او و شبیه سازی آنها تبدیل به یک نقطه عطف در تحولات فرهنگی نیم قرن اخیر ایران شده است.
🔺جمهوری اسلامی که تا احیای دلبستگی های دینی خویش یعنی منطقه غدیرخم و فدک در عربستان سعودی پیش رفته بود به مرور وارد دوره ای از بی اهتمامی به این مهم شد و در شرایطی که روابط سیاسی روز به روز سخت تر می گردید نتوانست در تفکیک و تثبیت روابط علمی و فرهنگی و مذهبی با عربستان موفق باشد.
🔺رجب طیب اردوغان معمار ترکیه حاضر اکنون وجود مقابر عثمانی را در هر گوشه جهان جزئی از جغرافیای فرهنگی ترکیه می داند و در امتداد توسعه گرایی های خود و افزودن بر مزیت های ژئوپلتیک ترکیه به افتتاح سرکنسولگری در شهر مشهد هم اقدام می کند. این رویکرد همزمان متضمن فرصت ها و تهدیدهایی برای انقلاب اسلامی، ایران و تشیع است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#ترکیه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
شعوبا
🎯نگاهی به جایگاه سینمای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟! ✂️برشهایی از متن: 📍در ح
🎯نقدی بر مصاحبه آقای محمدی نجات؛ باید برای مخاطب شیعه هم برنامه داشت
حجت الاسلام محمدتقی سیفایی
✂️برشهایی از متن:
🔺در موارد زیادی این قاعده در سریال های ترکیه ای رعایت نمی شود و دقیقا قومیت کشور ترکیه و همچنین عثمانی گری (به معنای حکومت عثمانی) در آنها دخیل و بسیار پررنگ است و این گزاره ها هم با هویت فارسی در تعارض است و هم با هویت عربی و هم با هویت شیعی.
🔺چرا ما فکر می کنیم باید همه آثارمان توسط کل جریان های اسلامی دیده و پسندیده شود؟ از سوی دیگر تولیدات ما منحصر در اینها نبوده بلکه آثاری چون سریال یوسف پیامبر و مردان آنجلس (فارغ از کیفیت تولید) هم توسط جمهوری اسلامی تولید شده که در جهان اسلام اثرات خوبی داشته است.
🔺 بخشی از مخاطبین تولیدات کشور ترکیه به خاطر آزادی های خلاف اخلاق است که ندیدن این عامل هم می تواند خطای محاسباتی ایجاد کند. پرس و جویی در مخاطبین ایرانی سریال های ترکیه ای حتما موید این نکته است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
هدایت شده از خانهی طراحان انقلاب اسلامی
5.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#موشن_گرافیک | وداع ترکیه با پدر اسلامگرایی
◽️ حزب کنونی #ترکیه چگونه شکل گرفت؟
◽️ #اردوغان و یارانش چگونه دین را از سیاست جدا کردند؟
▫️مجری طرح: موسسه هنری رسانهای نگاه
⬇️ دریافت نسخه باکیفیت| ۵۷مگابایت
#اسلام | #سیاسی
●خانهی طراحان انقلاب اسلامی
@KHATTMEDIA
🔵 درباره آینده وهابیت در عربستان؛ وهابیت قابلیت سازگاری با اصلاحات بنسلمان را دارد
✂️برشهایی از متن:
🔹جانشینان وی یک پایه مذهبی جدید ایجاد کردند و این روند عادی سازی را بیش از پیش، پیش بردند. آنها جنبه های خاصی از آموزه های خود، به ویژه محکومیت تصوف و بی اعتبار دانستن جریان های دیگر اسلامی را تعدیل کردند. هدف جانشینان ابن عبدالوهاب پاسخگویی به وضعیت جدید و بی سابقه پادشاهی سعودی بود: پس از فتح مکه و مدینه در آغاز قرن نوزدهم، این فرقه دیگر موضوعی حاشیه ای نبود؛ بلکه در عوض به یک قدرت اسلامی تبدیل شده بود. بنابراین پدیده محیطی وهابیت به واقعیتی در سطح امت تبدیل شده بود.
🔹پس از حملات 11 سپتامبر، عربستان سعودی بار دیگر خود را در مرکز انزجار عمومی یافت. تغییرات اجتماعی، کاهش قیمت نفت، فشارهای آمریکا و تهدید جهادی همه مقامات ریاض را وادار به اتخاذ یک سیاست فشار زدایی کرد که یک اسلام معتدل ، باز و بردبار را ترویج کند. بدین ترتیب، مقاله نویسان و روشنفکران، مجاز به انتقاد آشکار از وهابیت بودند، از اختیارات پلیس مذهبی کاسته شد، گفتگوهای درون و بین مذهبی آغاز شد، دانشجویان زیادی به خارج از کشور اعزام شدند، وضعیت زنان مورد بحث قرار گرفته و حتی اندکی بهبود یافت، مراکز جدید و مکانهای تفریحی ایجاد شد، تقویت شده و حضور محققان خارجی تحمل شد.
🔹پیش بینی روابط آینده بین سلطنت و دستگاه مذهبی آسان نیست. تاکنون، اتحاد تاریخی که این دو شریک را به هم پیوند میدهد، زیر سوال نرفته است. چیزی که محمد بن سلمان و علما هیچ فرصتی را برای یادآوری آن به دیگران، از دست نمی دهند. برای عبور از توزیع مجدد استبدادی که در حال حاضر در جریان است، به نظر می رسد روحانیون وهابی برای بار دیگر آماده پذیرش برخی از تغییرات تصمیم گرفته شده توسط رژیم هستند. دقیقاً برای اینکه چیزی تغییر نکند.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#وهابیت
#عربستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔵مروری بر آرای مصطفی عبدالرازق؛ اصول فقه اسلامی و نخستین نمودهای خردورزی مسلمانان
حمیدرضا تمدن
✂️برشهایی از متن:
🔹عبدالرازق فلسفه اسلامی را به گونه ای تعریف کرده است که اصول فقه را نیز دربر می گیرد. به عقیده وی و همفکرانش مانند ابراهیم مدکور و علی سامی النشار مباحث مربوط به کلام، عرفان، تصوف و اصول فقه را به دلیل دقت ورزی ها و مایه های فلسفی در آن ها می توان ذیل عنوان کلی فلسفه اسلامی گنجاند. دلیل توجه او به اصول فقه آن است که در این علم نخستین تلاشهای مسلمانان برای به کارگیری عنصر عقل در قانونگذاری قابل پی جویی است و نخستین کوشش ها برای تدوین این علم، پیش از ورود فسلفه یونان به دنیای اسلام انجام گرفته است و از این جهت ادعای اثرپذیری آن از فلسفه یونانی از اساس منتفی است.
🔹عبدالرازق یکی از جلوه های عقل گرایی در دوران صحابه را عمل امیرالمومنین (ع) به قیاس دانسته و برپایه گزارش های تاریخی و آنچه در برخی متون مرتبط با تاریخ فقه آمده است، ایشان را جزو عمل کنندگان به اجتهاد الرأی به شمار آورده است، او برای نمونه به مواردی همچون «قیاس حد شارب خمر بر قاذف، قیاس قتل بر سرقت، قیاس مجازات غلو بر مجازات کافر» توسط امیرالمومنین (ع) اشاره کرده است.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯اخوانالمسلمین در مصر؛ چالشهای موجود و گزینههای مواجهه
✂️برشهایی از متن:
📍جمعیت اخوانالمسلمین از یک بحران اندیشهای رنج میبَرَد و این بحران در واقع جزئی جداییناپذیر از سلسله بحرانهای داخلی کنونی جمعیت مذکور محسوب میشود. چنین بحرانی موجب شده است تا اخوانالمسلمین تا حدود زیادی قدرت و نقش مهم گذشته خود را از دست بدهد.
📍تقریبا تمامی رهبران جمعیت اخوانالمسلمین در حال حاضر بر مسالمتآمیز بودن فعالیتهای خود و عدم کشیده شدن این فعالیتها به عرصه نظامی تأکید دارند. آنها صراحتا عنوان میکنند که به گزینهای غیر از گزینههای مسالمتآمیز متوسل نمیشوند؛ کمااینکه صراحتا هم اعلام کردهاند کسانی که به گزینه خشونت روی آورند در زمره جمعیت اخوانالمسلمین نیستند. لذا استراتژی «عملیات مسلحانه» با هدف تکیه زدن بر اریکه قدرت، برای اخوانالمسلمین غیرقابل اجراء است. علت این مسأله هم کاملا واضح است؛ اول اینکه جمعیت اخوانالمسلمین اساسا متوسل شدن به هرگونه گزینه مسلحانه را رد میکند و دوم اینکه چنین گزینهای دارای مشروعیت اخلاقی و ملی نزد مردم مصر نیست. این را نیز باید اضافه کرد که عملیاتی ساختن این گزینه در عرصه میدانی بسیار سخت خواهد بود.
📍پایبندی به گزینه «ضرورت و انعطاف» راهحلی میانه برای برونرفت جمعیت اخوانالمسلمین از شرایطِ کنونی است. به عبارت بهتر، بر این باورم که جمعیت اخوانالمسلمین اگر به دنبال کاهش فشارهای داخلی و خارجی علیه خود است باید چنین گزینهای را در دستور کار خود قرار دهد. طبیعتا اخوان در این مسیر با چالشهای فراوانی مواجه خواهد شد اما تکیه بر انعطافپذیری میتواند موجب شود تا بر تمامی این چالشها فائق آید. از سوی دیگر، معتقدم که استراتژی «ضرورت و انعطاف» تلفیقی از تمامی گزینههایی است که پیشتر بدان اشاره کردم.
🖇برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید.
#اخوان_المسلمین
#مصر
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬مستند: بحرین؛ حکومت، معارضه و القاعده
🔹حکومت بحرین برای مقابله با اعتراضات مردمی دست به دامان افراط گرایان مذهبی شده و سعی کرد مطالبات دموکراتیک مردمی را نوعی فرقه گرایی مذهبی جا زده و از طریق ایجاد تفرقه شیعه و سنی بر دیکتاتوری خود سرپوش گذارد و انقلاب مردم بحرین را عقیم کند.
🔹در این مستند که توسط شبکه الجزیره تولید شده به ارتباط حکومت بحرین با اعضای شبکه القاعده و استفاده ای که این حکومت از این افراد برای مقابله با معارضه بحرین انجام داده پرداخته شده است.
🔹این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود این مستند اینجا کلیک کنید.
#مستند
#بحرین
@shouba
❇️ پربازدیدترین های شعوبا در پاییز 1399
مروری بر بحران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ نه زبانی برای گفتن، نه گوشی برای شنیدن
چرا رویه حامد کاشانی ها برای حرکت انقلاب مضر است؟
نقدی بر مناقشه حضرات آیات اراکی و حیدری؛ تندی در نقد، محتوای نقد را زایل میکند
نگاهی به جایگاه سریالهای ترکیه در جهان اسلام؛ چرا ترکها از ما موفقترند؟!
مستند: حماس در عربستان سعودی
جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن
تجربیات یک مبلغ بینالملل در آفریقا؛ باید در کنار تبلیغ به کارآفرینی روی آورد
گزارش افکارسنجی جهان عرب در سال 2020؛ نگاه اعراب به ایران همچنان منفی است
مستند: محمد مرسی
مستند: طالبان و داعش از درون
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba