شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
2️⃣ نگاهی به تغییرات اجتماعی ترکیه در سالهای اخیر؛ کاهش دینداری در کنار افزایش شهرنشینی
🔸 به واسطه تغییرات مدرن در ترکیه، شاهد کاهش زندگی و اقامت روستایی هستیم. جمعیت روستایی از 34 درصد به 16 درصد کاهش پیدا کرده است. زندگی در شهرهای این کشور رنگ آپارتمان نشینی به خود گرفته است و جمعیت قابل توجهی از روستاها به شهرها و از روستا و شهر به کلانشهرها مهاجرت کرده اند.
🔸 زندگی به سبک قدیم و به صورت خانه های مستقل، از 60 درصد به 30 درصد کاهش پیدا کرده است. در برابر آن، آپارتمان نشینی از 33 درصد به مرز 59 درصد رسیده است.
🔸 طبق آمار بدست آمده کسانی که خود را سنتی- محافظه کار میپندارند، افزایش یافته است. میزان افزایش در طی ده سال، از 37 درصد به 45 درصد رسیده است. در مقابل کسانی که خود را مدرن تلقی می کنند، کمتر شده اند.طبق آمار این میزان فقط 2 درصد کاهش داشته است. این تغییر از31 درصد به 29 درصد بوده است.
🔸 طبق آمار میزان افرادی که مذهبی تلقی میشوند(یعنی کسانی که در پی تحقق ملزومات دینی هستند) 4 درصد کاهش پیدا کرده و از 55 درصد به 51 درصد رسیده است. میزان افرادی که معتقد تلقی میشوند یعنی کسانی که به لحاظ اعتقادی به دین پایبندند ولی لزوما اعمال مورد نظر دینی را انجام نمیدهند، 3 درصد افزایش داشته و از 31 درصد به 34 درصد رسیده است.
🔸 جمعیت دینداران یعنی کسانی که هم به لحاظ اعتقادی و هم به لحاظ مناسکی، پایبندی کامل دارند با 3 درصد کاهش روبرو بوده و از 13 درصد به 10درصد است. جمعیت آتئیستها یعنی کسانی که هیچ اعتقاد مذهبی ندارند، 2 درصد افزایش داشته است. آنها در سال 2008 یک درصد بودند ولی در سال 2018 به سه درصد جمعیت ترکیه رسیده اند.
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 روایت یک بحران؛ وقایع جنگ سوریه از ابتدا تا سقوط خلافت داعش
✂️ برشهایی از متن
🔹 بحران سوریه از شهر 80 هزار نفری درعا در جنوب سوریه آغاز شد. در 16 فوریه سال 2011 (27 بهمن 1389) عده ای از دانش آموزان در مدرسهای در محله عربین درعا، شعارهایی را علیه حکومت بشار اسد بر دیوار نوشتند.
🔹 دانش آموزانی که شعار نوشته بودند، توسط دستگاه امنیتی سوریه بازداشت شدند و مخالفین اعلام کردند که این دانش آموزان توسط دستگاه امنیتی سوریه شکنجه شده اند و ناخن هایشان کشیده شده است. اولین بار این خبر را شبکه الجزیره اعلام کرد.
🔹 این خبر به علاوه خبر برخورد بد با والدین دانش آموزان، موجب شد که مردم درعا به خیابانها بریزند. اگر چه بعدها اخباری منتشر شد که حجم شکنجه و صحت این اخبار را مورد سوال قرار می داد!
🔹 در روزهای اول بحران نقاط ضعف حکومت سوریه به تدریج خود را نشان داد. یکی از این نقاط ضعف رسانه های رسمی حکومت سوریه بود که ضریب نفوذ پایینی در میان مردم داشتند. در حالی که مخالفان پرمخاطب ترین شبکههای عربی را به کار میبردند و لذا اخبار رسانه های دولتی مورد پذیرش مردم قرار نمیگرفت.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
🕌 مجموعه دیانت 🔸 این روزها حالمان خوب نیست و البته نگران! فرقی هم نمی کند که نظرمان چه باشد اما نگر
🕌 مجموعه #دیانت
3️⃣ ازدواج مدنی یا دینی؛ جامعه لبنان به کدام سمت میرود؟
🔸 ازدواج مدنی ازدواجی است که توسط یک مقام دولتی ثبت، اجرا و به رسمیت شناخته شود و به شکل مذهبی یا دینی اجرا نمیشود.
🔸 وقتی نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی مراسم عروسی خود را در فضای مجازی به صورت آنلاین برگزار کردند، افراد زیادی مشتاق شدند به علت مشکلات بروکرواتیک و واکنشهای شدید مذهبی، ازدواج خود را به صورت آنلاین برگزار کنند.
🔸 نجوا سبیتی و عمر عبدالباکی چند سالی بود که برای روز عروسی خود برنامه ریزی کرده بودند. این زوج شیعه-دروزی که دارای پیشینههای فرقهای مختلف بودند، در یک مراسم مجازی در 10 ژوئیه ازدواج کردند. ازدواج مدنی در لبنان ممنوع است و تنها در صورتی موثق شمرده میشود که در خارج از کشور ثبت شده باشد.
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف!
محسن فائضی
💢 ماهیت داخلی جامعه رژیم صهیونیستی، بواسطه شکلگیری از جمعیت مهاجر طی چندین دهه، یک جامعه متکثر هویتی همراه با چندین شکاف اجتماعی است. یکی از شکافهای اجتماعی درون رژیم صهیونیستی که با فضای سیاسی و حاکمیت هم تداخل جدی یافته، موضوع سکولارها و مذهبیهاست. سکولار- مذهبی را میتوان ریشه اصلی شکاف اجتماعی کنونی رژیم صهیونیستی دانست. برخی از چالش هایی که در این نگاشته مورد بررسی قرار گرفته:
1️⃣ قانون، یهودی یا سکولار؟
2️⃣ امتیازات خاص مذهبی ها
3️⃣ سوال همیشگی: چه کسی یهودی است؟
4️⃣ مذهبی ها، بدنبال ساختاری اختصاصی
5️⃣ ارزشها
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠اختلافات سکولارها و مذهبیها در رژیم صهیونیستی؛ افزایش یک شکاف! محسن فائضی 💢 ماهیت داخلی جامعه رژ
✂️ برشهایی از متن
💢 مردم در سرزمینهای اشغالی به جهت نسبتشان با دین یهود به سه گروه تقسیم میشوند:
1️⃣ گروه نخست مذهبیهاییاند که به آموزههای دینی شریعتیهود یا به عبارت دقیقتر آیینهای تلمودی، بهطور منظم در تمام شئون زندگی از زندگی شخصی گرفته تا قانونگذاری پایبندند و یا این که معتقد هستند باید در جامعه تحقق پیدا کند. رعایت احکام خاص روز شنبه، التزام به دعا و نماز، اجرای احکام خاص اعیاد یهودی و… نمونهای از این موارد است. این گروه را میتوان “یهودیان حریدی” نامگذاری کرد.
2️⃣ گروه دوم تنها به آموزههایی که جنبۀ اجتماعی دارند پایبندند؛ مانند جشن اعیاد دینی، رعایت سنت ازدواج، خوردن غذاهای حلال و… امروزه بخشی ازیهودیان سرزمینهای اشغالی، بر این مسأله تأکید جدیای دارند با اینکه نمیتوان آنها را ارتدوکس یا حریدی نامید. لذا آنها را میتوان”یهودیان صهیونیسم”، نامگذاری کرد.
3️⃣ و اما سومین گروه کسانیاند که هیچ پایبندیای به دین و آموزههای آن ندارند. این دسته، مواضعشان نسبت به شریعتیهود از بیمبالاتی تا مخالفت متفاوتاست. آنها قائل به ورود احکام به قانونگذاری، تصمیمگیری و زندگی اجتماعی نیستند؛ اما به صهیونیسم معتقدند؛ لذا میتوان آنها را “سکولارهای صهیونیسم” نامگذاری کرد.
💢 اکنون جامعه سرزمینهای اشغالی را میتوان به دو قسمت، اکثریت سکولاریستی(گروه دوم و سوم) و اقلیت ارتدکس افراطی(گروه اول) تقسیم کرد. اقلیت ارتدوکس اگرچه با مظاهر، آداب و رسوم و ارزشهای زندگی غربی و مدرنیته شدیداً فاصله دارد، اما با این حال روز به روز استفاده از برخی محصولات فناوریهای جدید، مانند اینترنت یا تلفن همراه در میان نسل جوان این طیف بیشتر میشود.
💢 ضمن آنکه اگر در این گزارش گفته شد، دو گروه سکولار، اکثریتی را در برابر اقلیت ارتدکس افراطی تشکیل میدهند، اما این نسبت در حال کاهش است و دو گروه بواسطه رشد زیاد جمعیتی حریدیها و مذهبیها تا دو دهه آتی، از نظر جمعیتی در حال نزدیک شدن به هم هستند. این مسأله بر چالشهایی که گفته شد، تأثیر مستقیم خواهد داشت.
🔖 1500 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 10 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 رسانههای عربی و حوادث ایران؛ گویا کمتر کسی ناراحت است!
🔸 الجزیره گزارشهای متعددی در مورد اعتراضات منتشر کرده است، اما این گزارشها کمتر در میان تیترهای بخشهای خبری این رسانه قرار گرفته یا در صفحه اصلی وبسایت آن برجسته شده است. این شبکه در به تصویر کشیدن اعتراضات نیز سعی کرده لحنی بیطرفانه اتخاذ کند و مرتباً به مواضع نظام در مورد رویدادها و همچنین منتقدین و کارشناسان میپردازد.
🔸 نون پست از رسانههای مطرح جوانان اخوانی ساکن در ترکیه است. این رسانه در مقالات خود سعی کرده است از طرفی نوع تعامل حاکمیت جمهوری اسلامی با حجاب را به نقد بکشد و از سوی دیگر تلاش نموده نگاه رسانههای غربی به این مسأله را رد کند.
🔸 پوشش خبری تظاهرات در اسکای نیوز عربی مستقر در امارات تا حد زیادی خاموش بوده است و این خبر به ندرت در میان عناوین خبری آن دیده میشود. اما العربیه با دشمنی بسیار مکرر به این حوادث پرداخته است.
🔸 اما یکی از نکات جالب توجه در این میان، ذوقزدگی و واکنش همراه با خوشحالی برخی رسانههای جریان صدر به حوادث ایران است. برخی از کانال های این جریان در تلگرام در مقاطعی پیامهای خود را به فارسی نیز منتشر کرده و مردم ایران را به خروش علیه دولت جمهوری اسلامی دعوت کردند!
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/اعتراضات_ایران_رسانه_عربی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!
محسن فائضی
✂️ برشهایی از متن
🔹 داستان مرحومه مهسا امینی و اتفاقات پس از آن، بازتاب و واکنش های بین المللی و رسانه ای استثنایی را با خودش به همراه داشت. سناریو مهسا امینی، جدا از آنکه یک برنامه منسجم و هماهنگ رسانهای، میدانی و عملیاتی علیه جمهوری اسلامی بود اما سوژه (زنان) و نقطه ثقل روایت (حق آزادی پوشش) و در پایان روایت شیوه از دنیا رفتن او، ظرفیت موج سازی خاص رسانه ای را ایجاد کرد؛
🔹 دکتر راز زیمت (Raz Zimmt) یکی از تحلیلگران مشهور اسرائیلی میگوید نظام در یک دامی گرفتار شده است که نه توان پایان دادن به اعتراضات دارد و نه میتواند در مسئله حجاب عقب نشینی کند. اما مسئولان نظام کنونی این را هم می دانند که تجربه دهه 70میلادی در حکومت پهلوی نشان داد که افزایش آزادی ها نتوانست مانع بی ثباتی شود و تنها سوخت انقلاب را تامین کرد.
🔹روزنامه معاریو در گزارشی ضمن آنکه تصریح کرده که شرایط میدان نشان میدهد اوضاع در کنترل نیروهای امنیتی نظام ایران است، اما شرایط اجتماعی را به قبل از اتفاقات بیداری در تونس و مصر تشبیه کرده و نوشته شرایط برای ایران شکننده است.
🔹 مروری ساده بر رسانه های اسرائیلی نشان می دهد تحلیل گران این رژیم، اعتراضات کنونی در ایران را یک فرصت دراز مدت برای فشار بر ایران و تغییر رفتار برخی کشورها با تهران میدانند.
🔖 1700 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید
https://zaya.io/اعتراضات_حجاب_رسانه_اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
شعوبا
💠 اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار! محسن فائضی ✂️ برشهایی از متن
اعتراضات اخیر ایران در رسانههای اسرائیلی؛ فرصتی برای تغییر رفتار!
1️⃣شبکه 12 اسرائیل: تحلیل مفصل شرایط اجتماعی ایران
2️⃣شبکه عربی مکان، مقایسه با ارزش پول آلمان پیش از هیتلر!
3️⃣اورشلیم پست، بازتاب روایت های جهانی و به دنبال پاسخ به سوال چرا حالا؟(Why now?)
4️⃣روزنامه معاریو و تشبیه به پیش از انقلاب تونس و مصر
5️⃣تایمز اسرائیل: کردها، خط توجه و تحلیل اصلی
6️⃣آرتز شیوا، از بازنشر سخنان سید حسن نصرالله تا بازداشت شروین
گزارش را کامل بخوانید:
https://zaya.io/اعتراضات_حجاب_رسانه_اسرائیل
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞️ #تماشا
3⃣1️⃣ مستند: افغانستان، کشور زخم خورده
🔹 مستند «افغانستان کشور زخم خورده» با محوریت اظهارات 6 تن از زنان افغانستانی که دوره های مختلفی از تحولات افغانستان را درک کرده و در سرنوشت این کشور نقش داشته و یا شاهد عینی برخی تحولات جدی بودهاند، به ارائه تصویری جامع از افغانستان طی دهه 60 میلادی تا 2021 (البته با تمرکز بیشتر بر وضعیت زنان این کشور) می پردازد.
🔹این مستند توسط شبکه دویچه وله آلمان تهیه شده و پایگاه اینترنتی شعوبا آن را ترجمه و زیرنویس کرده است.
🖇️ برای مشاهده و دانلود این مستند کلیک کنید.
https://www.aparat.com/v/HGaCp
#افغانستان
#طالبان
#مستند
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 اسلام فیلسوفان؛ تقابلی طولانی با فقیهان(قسمت اول)
مهدی رفیعی
🔹 مجموعه «الاسلام واحدا و متعددا» از پروژههای مهم فکری است که در انجمن «رابطه العقلانیین العرب» زیر نظر دکتر «عبدالمجید الشرفی» و توسط شاگردان او انتشار یافته و بازتاب های متعددی نیز داشته است
🔹 یکی دیگر از مجلدات این مجموعه اسلام الفلاسفه یا اسلام فیلسوفان است .منجی لسود در این کتاب بیان میکند که اسلام دست کم در اهل سنت به معنای شریعتی است که پیامبر آورده و در آن دستوراتی مانند نماز ، روزه ، زکات ،حج و … وجود دارد ؛ این در حالی است که فلسفه به معنای شناخت حقیقت اشیا بر اساس عقل است و بنابراین خاستگاه اسلام و فلسفه متفاوت خواهد بود، به نحوی که یکی جز با تسلیم و گردن نهادن و دیگری جز با عقل سامان نمییابد.
🔹مذاهب 4 گانه اهل سنت با تمام اختلاف نظرها، در بسیاری از امور در تباهی فلسفه و فیلسوفان متفقاند و فقها و اهل حدیث بر این باورند که، فلسفه از دانشهایی است که سرشار از سخنان باطل و گمراهیهاست . فلسفه ورزی یکی از مهمترین دلایل طعن و نقد راوی به شمار میرود.
🔹 علاوه بر فقها و متکلمین و اهل حدیث، عامه مردم نیز به سمت آنها تمایل نداشتند و بسیاری از شکستهای آنان نیز از همین ناحیه رخ داد هرچند فقها هم از این فرصت استفاده می کردند و از عامه مردم در این راه استفاده مینمودند.
🔖 1000 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تاریخ روسیه در فلسطین؛ ورود از دریچه دین و توقف در ایستگاه حمایت از صهیونیسم
📍روابط روسیه و رژیم صهیونیستی یکی از پیچیدهترین حوزههای شناخت رژیم صهیونیستی است. این روزها از سویی شکراب شدن روابط طرفین پس از جنگ اوکراین بسیار جدی مطرح میشود و از سوی دیگر مساله حضور هزاران روستبار در سرزمینهای اشغالی، مسالهای بسیار مهم است که میتواند برگ قدرتی برای روسها به شمار آید. در این نگاشته به بخشی از تاریخ حضور روسیه در فلسطین پرداخته و ابعاد تاریخی آن برررسی شده است.
🔖 1200 کلمه
⏰ زمان مطالعه: 8 دقیقه
📌برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba
💠 تحول گفتمان سلفیت جهادی؛ از مبارزه با غرب تا مبارزه با تشیع
مصاحبه با آقای دکتر هادی معصومی زارع
💢 این مصاحبۀ تحلیلی به سیر اتفاقات در گروه های جهادی از خروج شوروی تا وضعیت کنونی می پردازد. در این مصاحبه برای اولین بار حقایقی بسیار مهم از چگونگی رابطه این گروهها با شیعیان و جمهوری اسلامی بیان میشود. در بخش های گذشته به خلاصه این موضوعات پرداختیم:
1️⃣ القاعده و شروع جنگ جهانی
https://eitaa.com/shouba/1233
2️⃣ القاعده و جنگ با شیعیان
https://eitaa.com/shouba/1236
3️⃣ روابط القاعده و طالبان
https://eitaa.com/shouba/1241
4️⃣ روابط القاعده و جمهوری اسلامی ایران قبل از 11 سپتامبر
https://eitaa.com/shouba/1263
5️⃣فرار برخی اعضای القاعده به ایران
https://eitaa.com/shouba/1274
〽️ در پست بعدی به جنگ القاعده با شیعیان در دوره زرقاوی پرداخته می شود
♦️برای مطالعه متن کامل این مصاحبه کلیک کنید
https://zaya.io/تحول_گفتمان_سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان
@shouba