eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
898 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 6️⃣ قلیچدار اوغلو یا اردوغان؛ رژیم صهیونیستی چه آینده‌ای را برای ترکیه می‌پسندد؟ محسن فائضی ✂️برش‌هایی از متن 🔸برای پاسخ به این سؤال که احتمالاً تل آویو انتخابش برای انتخابات ترکیه کدام گزینه است، اول باید رقیب اردوغان را بررسی کرد. رقیبی که یک شخص نیست؛ بلکه جمعی از مخالفان تحت عنوان «ائتلاف ملت» متشکل از ۶ حزب به ریاست «کمال قیلیچدار اوغلو» هستند. 🔸اوغلو را می‌توان گزینه‌ای نزدیک به غرب و اروپا دانست. مسأله‌ای که در هفته گذشته با علنی‌تر و جدی‌تر شدن حمایت رسانه‌های غربی از او در مقابل اردوغان، موجب بهره‌گیری اردوغان برای حمله به رقیبش هم شده است. اما شاید مسأله برای اسرائیلی‌ها اینقدر شفاف و علنی نباشد. مروری بر مواضع اوغلو نه تنها در سال اخیر بلکه در دهه اخیر نشان می‌دهد او هیچگاه با صهیونیست‌ها رابطه خوبی نداشته است. 🔸با مروری بر رسانه‌های اسرائیلی می‌توان دریافت که هیچ کدام از طرفین انتخابات ترکیه برای اسرائیلی‌ها جذابیت حمایت ندارد. اما مروری سریع بر رسانه‌های اسرائیلی نشان می‌دهد سخنان اردوغان علیه غرب، همجنس گرایی یا سخنان اوغلو حول وضعیت اقتصادی و تنش‌های اردوغان با همسایگان از جمله مواردی است که بازتاب پیدا کرده است. 🔸 حمایت‌های مالی، حضور جریان‌ها و تشکل‌های نزدیک به اخوان المسلمین و حماس در استانبول در کنار دیگر اقدامات اردوغان موجب شده، قطعاً اردوغان گزینه مطلوب صهیونیست‌ها نباشد اما شاید بتوان دقیق‌تر پرسید که آیا رفتن و باخت اردوغان به سود تل آویو خواهد بود؟ 🔖 1287 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 6 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/انتخابات_ترکیه_اسرائیل ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
📚 #آناتولی، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 5️⃣ بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر
💠 ترکیه شبیه سریال‌هایش در پلتفرم آمریکایی «نتفلیکس» است یا شبکه‌های داخلی؟ 📍 سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود، این است که ترکیه دقیقا شبیه کدام دسته از فیلم‌ها و سریال‌های خود است؟ آیا شبیه فیلم‌هایی است که بدون هیچگونه نظارتی از سوی سازمان رادیو و تلویزیون از طریق پلتفرم آمریکایی نتفلیکس پخش می‌شوند و یا به فیلم و سریال‌هایی که از شبکه‌های داخلیِ زیرمجموعه سازمان یادشده پخش می‌گردند، شباهت دارد؟ 📍 فیلم‌هایی که از پلتفرم نتفلیکس پخش می‌شوند، ترکیه را یک جامعه سکولار نشان می‌دهند که البته چنین چیزی از واقعیت‌های این کشور به دور است. جامعه‌ای که در آن قُبح فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج ریخته می‌شود و همجنس‌گرایی به یک پدیده فراگیر تبدیل می‌شود. آنچه که در این فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود، وجود انواع و اقسام آزادی‌‎های خارج از چارچوب و ضابطه در ترکیه است. این تصویر در حالی است که به عنوان مثال، شما در جامعه ترکیه به ندرت می‌توانید فرزندآوری در خارج از چارچوب ازدواج را مشاهده کنید. 📍 نکته دیگر این است که در هر دو دسته فیلم و سریال‌های ترکیه‌ای که بدان اشاره شد، می‌بینیم که زنان و دختران محجبه خیلی کم به تصویر کشیده می‌شوند. این آثار تا حدود زیادی از واقعیت جامعه ترکیه به دور هستند، به ویژه اینکه زنان ترکیه برای برخورداری از حق داشتن حجاب مبارزات بسیاری انجام داده‌اند. 📍 آن دسته از جوانان ترکیه که خود را حامی آزادی می‌دانند، احساس می‌کنند که درگیر نبردی بر سَر هویت‌شان هستند. این جوانان از اقدامات اردوغان که ترکیه را به یک جامعه مسلمان و محافظه‌کار تبدیل کرده است، ناراضی هستند. در ماه آوریل سال 2021 بود که دولت ترکیه رسما خروج خود از معاهده جهانی «استانبول» (پیمان منع خشونت علیه زنان) را اعلام کرد. مخالفان این اقدام اعلام کردند که دولت آنکارا با چنین سیاستی، اولین گام را به سمت «اسلامی‌سازی ترکیه» و دور نگاه داشتن آن از اروپایِ آزاد برداشته است. 📍 موافقین خروج از معاهده جهانی «استانبول» گفتند این معاهده هیچ سنخیتی با ارزش‌های اجتماعی و خانوادگی در ترکیه ندارد و زمینه را برای «عادی‌سازی همجنس‌گرایی» فراهم می‌آورد. جوانان مخالف براین باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت، مانع از پیوستن ترکیه به جهانِ پیشرفته و مدرن می‌‎شود. بخشی از یادداشت : بحران هویتِ جوانان ترکیه چگونه بر انتخابات پیش‌رویِ این کشور تأثیر خواهد گذاشت؟ ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
6.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 7️⃣ مرد به یاد ماندنی ترک ها 📍 در آخرین سفر حیات خود که به ایران آمدند در پاسخ به روزنامه نگارانی که شاهد بودند که او با دو کیف پر از دارو و با همراهی دکترها راهی این سفر است و پرسیده بودند که «در این سن و سال و با این وضعیت چرا به ایران سفر میکنید؟» گفته بود: اگر لازم باشد من بر روی برقها سینه خیز میروم و برای یاری ایران در آنجا حاضر میشوم. 📍 نجم الدین اربکان، به جرئت پدر اسلامگرایی ترکیه است. فارغ از اردوغان و دیگر هم پیالگی های او در آن روزها، در انتخابات اخیر ترکیه حزب سعادت، یادگار حزبی او در کنار کمال قلیچداراوغلو نشسته؛ و در آن سو پسرش فاتح اربکان با حزب رفاه جدید جزو حامیان اردوغان است. ❓ اربکان که بود و چه تاثیری بر صحنه سیاست در ترکیه به جای گذاشت؟ برای مشاهده مستند نجم الدین اربکان، پدر اسلامگرایی ترکیه کلیک کنید: https://www.aparat.com/v/8drIS ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 ، پرونده شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی ترکیه 🇹🇷🇹🇷🇹🇷 8️⃣ موسسه معارف یا مدارس گولن؛ رقابتی بر سر تصاحب مدارس ترکیه در دنیا بیرول أکجون _ کریتر ✂️ برشهایی از متن ♦️ پس از آنکه مدارس «فتح‌الله گولن» توانستند در ترکیه به موفقیت دست پیدا کنند، تعدادی از مراکز آموزشی وابسته به این سازمان در خارج از مرزهای ترکیه تشکیل شد. در ابتدای امر، این مدارس در آسیای مرکزی گسترش یافتند. این اتفاق در دوران پس از جنگ سرد رخ داد. ♦️ در دوران جنگ سرد، ترکیه در جبهه دفاع از جهانِ غرب در برابر کمونیسم نقش‌آفرینی کرد. در آن هنگام، نقش فرهنگی به ترکیه سپرده شد؛ نقشی که البته ـ از لحاظ جایگاه و اهمیت ـ کمتر از نقش‌آفرینی در عرصه ژئوپلیتیک نبود ♦️ مقامات دولت آنکارا به منظور مقابله با سیاست‌های سازمان «گولن» به ایجاد تعدادی از مراکز و مؤسسات آموزشی بین‌المللی در خارج از ترکیه مبادرت ورزیدند. در همین راستا، در تاریخ 17 ژوئن سال 2016 و با تصویب «مجلس ملی کبیر ترکیه»، طرح تأسیس بنیاد (مؤسسه) «معارف» به موجب قانون شماره 6721 تصویب شد ♦️ سازمان «گولن» قدرت خود در رقابت با مدارس جدیدِ تأسیس‌شده توسط مؤسسه «معارف» را از دست داده است. در کشورهایی که مؤسسه «معارف» به تأسیس مدارس خاصِ خود مبادرت ورزیده است، تعداد شرکت‌کنندگان در مدارس سازمان «گولن» کاهش یافته است. 🔖 2200 کلمه ⏰ زمان مطالعه: 12 دقیقه 📌 برای مطالعه متن این یادداشت کلیک کنید: https://zaya.io/گولن_مدارس_معارف ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی 🔸 موضوعات، روش‌ها و مکاتبی که می‌تواند محمل گفت و گوهای علمی بین اندیشمندان جهان اسلام قرار گیرد، از جمله مسائل مهمی است که واکاوی آن می‌تواند در پیشبرد اهدافی مانند تمدن اسلامی کمک شایان نماید. گفت و گو در مورد علوم انسانی، چگونگی به کارگیری آن در محیط کشورهای اسلامی و انتقال تجربیات طرفین در این زمینه از دیگر مباحثی است که در ضمن گفت و گوهای علمی در فضای جهان اسلام می‌تواند مورد بحث قرار گیرد. 🔸 از این رو به گفت و گو با آقای دکتر طلال عتریسی استاد مطرح علوم اجتماعی دانشگاه لبنان پرداخته‌ایم. دکتر عتریسی در این مصاحبه ضمن نقد آموزش علوم انسانی در آکادمی‌های جهان اسلام، گسترش ارتباطات طرفین را برای ترمیم تصویرها از یکدیگر و تولد نظریات جدید در حوزه علوم انسانی ضروری می‌داند. 📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید: https://zaya.io/طلال_عتریسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
شعوبا
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی 🔸 موضوعات، روش‌ها و
💠 بررسی راه‌های گسترش ارتباطات علمی در جهان اسلام در مصاحبه با دکتر طلال عتریسی ✂️ برش‌هایی از متن 🔹 امروزه ممکن است یک نویسنده غربی هر یک یا دو سال یکبار یک کتاب منتشر کند، ولی او این کار را به تنهایی انجام نمی‌دهد. او دانشجو، بودجه‌های پژوهشی، امکانات سفرهای علمی، و … در اختیار دارد. مثلا برخی دانشجویان آمریکایی یا فرانسوی با تأمین هزینه‌ها ۶ ماه به لبنان می‌آیند، و به هر کجا که خواستند می‌روند تا خاورمیانه را بشناسند، و بعد از یک یا دو سال هم کارشناس امور خاورمیانه می‌شوند. 🔹 این کار با وجود امکانات ممکن است، ولی اگر امکانات نباشد او هم مثل هر دانشجوی دیگری به مطالعه اکتفا می‌کند. امکانات مهم است، و به واسطه امکانات ممکن است یک انسان متوسط به سطوح عالی برسد، و تولیدات بیشتری داشته باشد. مسأله نشر، به انگیزه گمراه کردن صورت نمی‌گیرد، بلکه به انگیزه منتشر کردن اندیشه است. ما چطور می‌توانیم فکرمان را در این روزگار منتشر کنیم؟ 🔹 باید به اندیشه بپردازیم، و زمانی که احساس کنیم این اندیشه مفید است، آن را تکرار کنیم. ما گاهی صرفا یک اندیشه را مطرح می‌کنیم و تمام؛ و به نظرمان همین کافی است. در حالی که باید این اندیشه را در کنفرانس‌ها، مباحثات، مناظره‌ها و … تکرار کنیم. تکرار، و رساندن این اندیشه به شخصیت‌های دیگر، تأثیر پررنگی دارد. 🔹 دیدار رو در رو مهم است. مثلا مردم زمانی که برای کنفرانس‌های معمولی به ایران می‌روند، با تصویر مثبتی از ایران برمی‌گردند؛ مثلا رسانه‌ای‌ها یا روزنامه‌نگاران یا سیاست‌مداران، وقتی ۵ روز به ایران می‌آیند، آن‌جا را کشوری زیبا و منظم می‌یابند، که با چیزی که در رسانه‌ها از ایران نشان داده می‌شود متفاوت است. 📌 برای مطالعه این مصاحبه، کلیک کنید: https://zaya.io/طلال_عتریسی ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
📚 مجموعه بررسی کتاب‌های غیرفارسی منتشر شده؛ مناسب محققین و پژوهشگران 5️⃣ نگاهی به کتاب «هراس از حکومت اسلامگرایان» اثر عصام تلیمه 🔸 با توجه به پیشینه اسلامگرایان(فارغ از درستی یا نادرستی آن) نگرانی‌هایی به ویژه پس از انقلاب مصر نسبت به ورود آن‌ها به صحنه سیاست به وجود آمد. این نگرانی‌ها سؤالات و ابهامات زیادی را به وجود آورد که اسلامگرایان باید پاسخی جامع و کافی به آن‌ها ارائه دهند. 🔸 ازجمله سؤالات این است: موضع دولتِ دینی درقبال نگرانی‌هایی که مطرح می‌شود، چیست؟ موضع اسلامگرایان در قبال آزادی‌های عمومی چیست؟ اسلامگرایان در قبال مسئله آزادی عقیده چه اعتقادی دارند؟ موضع‌شان در خصوص اجرای احکام اسلامی چیست؟ به طور کلی آن‌ها چه دیدگاه، نگرش و موضعی در قبال غیرمسلمانان و به ویژه مسیحیان دارند؟ 🔸 یکی از کسانی که تلاش کرد بدین سوالات پاسخ دهد، عصام تلیمه از شیوخ اخوانی الازهر و از نزدیکان قرضاوی، شخصیت مطرح درگذشته اخوانی­ها بوده است. وی در کتاب خود تلاش کرده است به سؤالات مطرح‌شده پاسخ دهد؛ به گونه‌ای که این پاسخ‌ها متناسب با اندیشه و فهم اسلامی باشد. 🔸 اگرچه سالهایی از نگارش این کتاب می گذرد، اما همچنان این نگاشته جزو آثار مورد ارجاع برای نگاه اسلامگرایان به برخی موضوعات مانند اجرای شریعت، آزادی عمومی و ... می‌باشد. برای مطالعه متن کامل اینجا کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 شکست محتمل ناتو در انتخابات پیشرو؛ خبری خوب برای ایران و منطقه جلال الدین محمد اردوش ✂️ برش‌هایی از متن 📍 تردیدی نیست که کمال قلیچداراوغلو در صورت پیروزی در انتخابات در خوشبینانه‌ترین حالت چند سال اول دوران ریاست جمهوری خود را باید وقف ایجاد شرایطی کند که دولت مستقر بتواند اهداف خود را در فضایی که پس از پایان دوران بیست و یک ساله حاکمیت حزب عدالت و توسعه در ترکیه به وجود آمده است به پیش ببرد. 📍در خصوص بحران جمهوری آذربایجان و کریدور زنگزور، به طور کلی می توان با سنجش عوامل متعدد گفت که روی کار ماندن اردوغان منجر به تداوم و حتی تشدید این بحران خواهد شد. در نتیجه شاید بتوان مهمترین عامل منفی ترکیه‌ اردوغانی برای ایران را مسئله کریدور زنگزور دانست. اما با این حال با در نظر داشتن نقش مهم «حزب خوب» به رهبری مرال آکشنر در ائتلاف ملت، نمی توان به طور مطلق روی کار آمدن قلیچداراوغلو را هم به منزله پایان بحران کریدور زنگزور تلقی کرد. 📍کورشاد زورلو (Kürşad Zorlu) سخنگوی حزب خوب (İYİ Parti) در تاریخ ۱۱ می سال جاری در مصاحبه تلویزیونی گفت « می خواهم کاملا واضح و شفاف به مردم ترکیه و مردم آذربایجان بگویم‌؛ اجازه نخواهیم داد هیچ پیروزی ای که در جنگ قره باغ به دست آمده از دست برود، ابهاماتی که امروز وجود دارد را نیز کاملا حل خواهیم کرد و برای تشکیل کریدور زنگزور چه در مجلس و چه در دولت همه ی اقدامات لازم را به طور کامل انجام خواهیم داد. به شما در این مورد قول می دهم.» 📌 برای مطالعه این مصاحبه اینجا کلیک کنید ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 1⃣ جلسه اول : کشور یمن با ارائه : احمد حاج صادقیان ؛ کارشناس امور یمن یکشنبه ۷ خرداد ساعت ۱۰:۳۰ مکان : قم ، میدان سپاه ، سازمان تبلیغات اسلامی استان قم @shouba
💠 فراماسونری و دانشگاه آمریکایی بیروت چگونه عربی استاندارد مدرن را ابداع کردند؟ ✂️ برش هایی از متن 🔹 در دهه‌های اول قرن نوزدهم میلادی و با ورود فراماسون‌های پروتستان از آمریکا فعالیت‌های ‏ماسونی در بیروت فوران پیدا کرد. این فراماسون‌ها که بعدها دانشگاه آمریکایی بیروت را ‏تاسیس کردند. آن‌ها معتقد بودند که پروتستانیسم یک مذهب عقل‌گرا و ‏علمی، یا به‌ زبان ساده، یک مذهب منطقی است؛ از این رو اگر اهالی شام بتوانند علم و منطق ‏عقل‌گرای مدرن را بفهمند، خود‌به‌خود به پروتستانیسم می‌گروند 🔹 پرسش مبلغان مذهبی این بود که حالا چطور باید اهالی شام را با عقلانیت و علم مدرن آشنا ‏کنند. پاسخ ساده بود؛ باید تحصیلات درجه‌یکی را برای محلی‌ها فراهم می‌کردند که جایگاه ‏هنر در اندیشه و علم مدرن را به آن‌ها معرفی کند. این تحصیلات باید در شبکه‌ای از مدارس ‏مذهبی ارائه می‌شد. کالج پروتستانِ سوری که در سال ۱۸۶۶ میلادی تاسیس شد یکی از این ‏مدارس بود؛ همان موسسه‌ای که بعدها نامش به دانشگاه آمریکایی بیروت تغییر یافت‎.‎ 🔹 مبلغان مذهبی برای آشنایی اهالی شام با کتاب مقدس به زبان عربی، ترجیحا ‏عربیِ واضح و قابل‌فهم، مجبور بودند در ابتدا کتاب مقدس را به این زبان ترجمه کنند. واقعا ‏در آن زمان نسخه‌ای از کتاب مقدس به زبان عربیِ واضح، کاملا قابل فهم و دسترسی‌پذیر ‏وجود نداشت، چرا که کلیساهای مسیحیِ قدیمی‌تر در مناطق عرب‌زبان استفاده‌ای از آن ‏نداشتند‎‎.‎ 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/دانشگاه_آمریکایی_بیروت ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
💠 نشست فعالیت‌های قرآنی در انصارالله یمن؛ تفکرات سید حسین الحوثی محور کارهاست ✂️ برش هایی از متن 📍در این نشست که به همت دارالقرآن کریم و پایگاه شعوبا برگزار شد، آقای احمد حاج صادقیان شرایط فعالیت­های قرآنی در یمن را بیان کردند. جریان‌های قرآنی در یمن در این نشست در سه شاخه انصارالله، اخوان المسلمین و صوفیه تقسیم گشته که این جلسه اختصاص به دسته اول داشته است. 📍 باید گفت انصارالله و زیدی ها در همین زمان کم با توجه به جنگ، محاصره و مشکلات دیگر در مضیقه بوده اند و نباید توقع و انتظار ساختارهای قرآنی مانند آنچه در دیگر کشورهای قرآنی وجود دارد را از آنها داشته باشیم. 📍جنبش انصارالله به عنوان حرکتی سیاسی و اجتماعی برپایه عقاید زیدی خود را از اساس مدعی قرآن دانسته و حرکتی را نیز که آغاز کردند، کاملا قرآنی بنا نهادند. دلیل این مساله هم به بنیانگذار این جنبش یعنی سید حسین الحوثی بر می گردد. 📌 ادامه مطلب در: https://zaya.io/قرآن_یمن ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان @shouba
پایگاه اندیشه ای شعوبا با همکاری دارالقرآن سازمان تبلیغات برگزار می کند: 🕋 برادران قرآنی ؛ بررسی فعالیت های قرآنی در جهان اسلام و زمینه های همکاری 2️⃣ جلسه دوم : اسلام سنتی اهل سنت با ارائه : حجت الاسلام دکتر سید علی بطحایی ؛ سردبیر پایگاه مسلمنا، پژوهشگر جریان های اسلامی حجت الاسلام محمد قطرانی ،‌ سردبیر پایگاه شعوبا سه شنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۶ مکان : تهران، سازمان دارالقرآن کریم جلسه به صورت مجازی نیز پخش می گردد. آدرس مجازی روز نشست اطلاع‌رسانی می‌شود. @shouba