❇️ اولین جلسه از سلسله گفتگو با موضوع «عملکرد جمهوری اسلامی در صدور انقلاب»
🔹با حضور مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام
📆یکشنبه 18 / 8 / 99 ساعت 20
📍در صفحه شعوبا در اینستاگرام:
https://www.instagram.com/shouba_ir/
@shouba
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬مستند: داستان سلفیت جهادی
🔹فهم پدیده سلفیت جهادی بدون بررسی تاریخ این جریان، تطورات و دگرگونی ها و اختلافات و تقسیم بندی های درونی آن، فهمی ناقص و کاریکاتوری خواهد بود که متاسفانه اغلب کسانی که در این باره به اظهارنظر می پردازند به این مشکل مبتلا هستند.
🔹مستند زیر که توسط شبکه الجزیره تولید شده است سعی کرده به صورت خلاصه تاریخی از شکل گیری و تطورات و اختلافات درونی سلفی های جهادی را پیش روی مخاطب بگذارد. این مستند توسط پایگاه اینترنتی شعوبا ترجمه و زیرنویس شده است.
🖇برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند به لینک زیر مراجعه کنید:
https://b2n.ir/798836
#مستند
#سلفیت_جهادی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 طنزی سیاه در روایت مساله فلسطین؛ حکایت 18 گاو و تهدید امنیت اسراییل!
آزاده گریوانی
🔹اهالی روستا با خرید 18 گاو و تحریم محصولات لبنی اسراییلی «تووا thuva» از پرداخت مالیات به اسراییلی ها خودداری می کنند.
این فرایند که 40 روز طول می کشد با هجوم سربازان اسراییلی به بیت ساحور و مصادره گاوها به اتهام تهدید علیه امنیت اسراییل به اوج خود می رسد.
🔹نکته طنز ماجرا آنجاست که نیروهای اسراییلی اعلامیه تصاویر گاوهای تحت تعقیب را پخش می کنند و این سوال در ذهن مزرعه دار فلسطینی شکل می گیرد که چگونه ۱۸ گاو می تواند تهدید امنیت ملی اسراییل تلقی گردد؟ «ما شایسته این هستیم که خانه خودمان، وطن خودمان، آزادی خودمان و گاو خودمان را داشته باشیم.»
🔹اقدام فلسطینیان در بایکوت محصولات اسراییلی به مذاق اسراییل خوش نیامده و حتی این اقدام را در سازمان ملل مطرح و آن را عملی غیرانسانی توصیف می کند...
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/260862
#سینمای_جهان_عرب
#فلسطین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯اسرار خودی و رموز بیخودی از منظر اقبال لاهوری؛ اقبال و اندیشه خودآگاهی
محمد سعید معزالدین
📍فلسفه خودی اقبال بدون باور به اختیار، بی معنی و بی ثمر است. زیرا انسان و جامعه انسانی اگر مختار باشد می تواند بیندیشد، بنگرد، انتخاب کند و سرنوشت آینده خویش را ترسیم نماید. در غیر این صورت باید خود را به تندباد حوادث بسپارد و تفرقه و ذلت و تباهی را جبری و مقدّر خویش فرض نماید.
📍خداوند، انسان را مختار و عاشق و کمال خواه آفریده است. انسان نه مجبور مطلق است و نه مختار مطلق. درجه و میزان اختیار او به حدی است که می تواند سعادت دنیا و آخرت را کسب نماید. و هیچ عذری برای فرد و جامعه اسلامی در پیمودن راه فلاح و رستگاری و پیشرفت و عزت و سربلندی و استقلال فرهنگی، سیاسی و اقتصادی پذیرفته نیست...
🖇متن کامل:
yun.ir/jhvdke
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯ضرورت جایگزینی اسلام اجتماعی به جای اسلام مبارزه جو برای صدور انقلاب
📌اولین گفتگو از سلسله گفتگوهای «بررسی عملکرد جمهوری اسلامی در مساله صدور انقلاب» با حضور مجتبی احمدی، کارشناس مسائل جهان اسلام برگزار شد.
📌مجتبی احمدی نبود صورت بندی دقیق از مسائل مبتلابه جوامع اسلامی در گفتمان اسلام سیاسی،سیطره نگاه قیم مآبانه در مواجهه با اسلامگرایان به جای رویکرد تبادل فکری و فرهنگی نسبت به آنان ، عدم فهم زمینه های فرهنگی و اجتماعی کشورهای اسلامی و غلبه اسلام مبارزه جو بر اسلام اجتماعی را از مهمترین عوامل عدم موفقیت مطلوب در مساله صدور انقلاب دانسته و درنهایت «بازگشت به گفتمان عشق» را مهمترین راهکار در جهت موفقیت در این مساله میداند.
🖇فیلم کامل این گفتگو را میتوانید از لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
https://b2n.ir/200337
#صدور_انقلاب
@shouba
🔵درباره اسلامِ متجددان؛ پروژهای برای عبور از اسلامِ تاریخی
محمدجواد محمدی مجد
🔹گفتمان نواندیشی دینی از نظر محمد حمزه داعیهی آن را دارد که باید از بند ذهنیت تقلیدی و جزماندیشانه رها شد و آنچه در طول تاریخ قطعی و مسلم انگاشته شده را بازاندیشی و به بوته نقد گذاشت. نواندیشی از منظر وی، بر اساس یک اصل قدیمی بنا نهاده میشود که آن هم تراث یا سنت است. سنتی که عبارت است از مجموعه عقاید نظری ثابت، و حقائق فراتاریخی که تصور گروه یا فرقهای خاص از جهان بوده، به صورت پاسخ آماده به پرسشهای اساسی گوناگون درآمده و نیازمند بازاندیشی و واسازیست. از این رو اسلام نواندیشان به دنبال نفی تراث و در عین حال، پذیرفتن آن از روی رضایت نیست. بلکه اعلام ناتوانی منظومه معرفتی آن در فهم وضعیت مسلمان امروزی و عدم توانایی فراهمآوردن آسایش روحی وی میباشد. از طرفی دیگر این قرائت از دین، تناقضی بین ایمان و آزادی دینی نمییابد کمااینکه بین تجدد و ایمان نیز تعارضی را حس نمیکند....
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/304245
#اندیشه_در_جهان_عرب
#معرفی_کتاب
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯بیاعتنایی به «امر اجتماعی» عامل سقوط حکومت اخوان در مصر
✂️برشهایی از متن:
📮عدم درک اخوانالمسلمین از طبیعت و ماهیت انقلاب ژانویه که 2 بُعد آن یعنی بُعد سیاسی (دموکراتیک) و اجتماعی (عدالت اجتماعی) بر دیگر ابعاد ازجمله بُعد هویتی (دین و شریعت) غالب شد، یکی از علل و عوامل اصلی و اساسی سقوط «محمد مرسی» و پایان یافتن حکمرانی اخوانیها محسوب میشود.
📮گفتمان تبلیغی اخوانالمسلمین فاقد زمینههای اجتماعی بود و میتوان گفت که یکی از آفتهای اصلی و اساسی سیاستهای معارضان در مصر این بوده است که همواره بر مسائل فرهنگی بدون در نظر گرفتن زمینههای اجتماعی، متمرکز شدند.
📮«خلیل العنانی» پژوهشگر مصری بر این باور است که سیاستهای نئولیبرالیستی آنها پس از سال 2011 میلادی را باید در سلسله تلاشهایشان برای جلب نظر غرب جستجو کرد. این پژوهشگر مصری در ادامه میگوید: «اسلامگرایان علیرغم اینکه خود را حامی و حافظ منافع و مصالح فقراء معرفی کردند، اما در آغوش طبقه سرمایهدارانِ بزرگ دوران حکمرانیِ حسنی مبارک قرار گرفتند».
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/554342
#اخوان_المسلمین
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
❇️ درباره حزب تحریک لبیک پاکستان؛ مرحله جدیدی از فعالیت سیاسی بریلویها
محمدجواد اصغری
✂️برشهایی از متن:
🔹در مقابله با گسترش ستیزهجویی الهام گرفته از طالبان، دولت و ارتش پاکستان دست به حمایت از گروههایی زدند که معتقد بودند آنها میتوانند با گفتمان مذهبی ستیزه جویانه مقابله کنند. این گامی بود که رئیس جمهور پرویز مشرف در سال 2006 برای ایجاد «شورای ملی ترویج تصوف» جهت «ترویج اسلام صوفیانه در برابر تروریسم» برداشت.
🔹«رضوی» انتقاد شدید از سایر رهبران بریلوی را آغاز کرده است. به ویژه او به «طاهر القادری» به دلیل محکومیت «ممتاز قادری» و معرفی خود به عنوان «میانه رو» حمله کرده است. «رضوی» همچنین به خاطر آنچه عدم «دفاع از عزت پیامبر(ص)» نامیده، به او حمله و او را همانند مبلغان مسیحی توصیف کرده است.
🔹این واقعیت که حزب تحریک لبیک (TLP) تصمیم گرفت با هیچ حزب دیگری متحد نشود، پیام سیاسی خاصی صادر کرد. درحالی که دیگر رهبران و سازمانهای بریلوی از منافع گستردهتر اهل سنت صحبت میکنند و خود را به عنوان رهبران بالقوه جامعهی مسلمانان معرفی میکنند، «رضوی» و حزب تحریک لبیک (TLP) خود را صرفا در اردوگاه بریلوی قرار میدهند و صریحاً گفتمان فرقهای را به کار میبرند.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/698291
#پاکستان
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 جزوه: آشنایی با شبکه الجزیره و بررسی دلایل موفقیت آن
🔹قله رسانههای محور ترکیه_قطر کماکان شبکۀ خبری-تحلیلی «الجزیره» است. همان رسانهای که در ابتدا، کمتر کسی میتوانست بفهمد در سرش چه میگذرد! الجزیره اسلامگرا است؟ هم هست و هم نیست! ضدآمریکایی است؟ هم هست و هم نیست! هواخواه القاعده و جهادیها است؟ هم هست و هم نیست!
🔹الجزیره، هم بیسابقه ترین مواضع ضدآمریکایی و ضداسرائیلی را میگرفت و هم تابوی حضور عناصر اسرائیلی در شبکههای عربی را میشکست! از طرفی، به حمایت از گروههای جهادی، چون القاعده میپرداخت و از سوی دیگر از سیاستهای آمریکا جانبداری میکرد!
🔹شاید همین تعارضات و تناقضات، الجزیره را جذاب کرده بود. امروز، اما پردهها کنار رفته و به موازات جایابی قطر در نظام بینالملل و توازن قوا در منطقه، نقش الجزیره هم در این پازل، مشخص شده است.
🔹پایگاه اینترنتی شعوبا در جزوهای ضمن بررسی همه جانبه فعالیتهای این رسانه از روز تاسیس تاکنون، دلایل موفقیت این رسانه در صحنه عمومی جهان اسلام را نیز مورد کاوش قرار داده است.
🖇این جزوه را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید:
https://b2n.ir/163914
#جزوه
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 درباره رابطه ترکیه و اسرائیل؛ از نظر ترکها پارادوکسی وجود ندارد
جلال الدین محمد اردوش
✂️برشهایی از متن:
🔹ترکیه با به رسمیت شناختن اسرائیل از همان ابتدا یکی از راه های ارتباطی در زمینه دیپلماسی بین کشور های اسلامی و اسرائیل شد. این پل ارتباطی موقعیت مهمی برای ترکیه بود و این کشور به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن این نقش نبود.
🔹حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ترکیه با اسرائیل در دوره پسا اردوغان جز در چند مقطع مدام رو به افزایش بوده و ترکیه نمی خواهد شریک جدیدی در روابط اقتصادی با اسرائیل داشته باشد. روابط اقتصادی ترکیه و اسرائیل بعد از به اقتدار رسیدن رجب طیب اردوغان علی رغم تمامی تنش ها طبق برخی از آمارها دو و نیم و طبق برخی دیگر تا چهار برابر افزایش یافته است.
🔹ترکیه هم به سبب خصومتی که با رژیم اسرائیل دارد هم به دلیل مشکلات فراوانی که با امارات دارد و در نهایت به دلیل منافع ترکیه و از دست ندادن نقش کلیدی میانجی گری حاضر به تایید عادی سازی روابط بین کشور های عربی و اسرائیل نخواهد شد.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/665602
#ترکیه
#اسرائیل
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯مقایسه دو رویکرد در جامعهشناسی عراق؛ چرا نظریات علیالوردی بر حنّا بطاطو برتری دارد؟
✂️برشهایی از متن:
📮به باور بطاطو، با پایان دوران پادشاهی در عراق طبقات و جایگاههای اجتماعی در عراق تغییر کرده و پیمانهای اجتماعی بر اساس مصالح شکل گرفته و تقسیمبندیهای قبیلگی، عشیرهای و مناطقی نادیده انگاشته میشود. سبب پایان یافتن نظام پادشاهی نیز ناتوانی این نظام برای پاسخگویی به نیازهای سیاسی و اجتماعی احزابی است که نماینده طبقات متوسط و فرودست هستند.
📮علی الوردی بر این باور است که عراق مرزی میان اسلام سنی و شیعی است و با توجه به جایگاه شهرهای مقدسی همچون کربلا و نجف، به میدانی برای درگیری ایدئولوژیک و در نهایت فرقهای تبدیل میشود. در نتیجه تضاد میان بادیهنشینی و تمدن و همچنین تضاد میان جوامع دینی بر روابط اجتماعی عراقیها سایه افکنده و این ارزشهای اجتماعی مانعی است که همواره در برابر پیشرفت متناسب جامعه عراقی وجود دارد.
📮خصوصیت سوم علی الوردی که موجب اقبال جامعه عراق به وی شده، این است که او با جامعه دینی و شیعی عراق آشناست و از دین بیگانه نیست و میتواند دیدگاههایش را با ادبیات دینی قرین کند. به عبارت دیگر، الوردی میتواند با زبان و ادبیاتی که در فرهنگ و سیاست عراق رواج دارد، دیدگاههایش را بیان کند و همین ضریب نفوذ او را افزایش میدهد. با این حال، وی مخالف دخالت دین در عرصه سیاست بوده و عقیده دارد دین، ذهنیت آرمانگرایانه و غیر قابل نقد را با خود به همراه داشته و با اصول دموکراتیک همخوانی ندارد. به همین دلیل، دیدگاههای علی الوردی برای نقد گفتمان سیاسی حاکم بر عراق به کار گرفته میشود.
🖇متن کامل:
https://b2n.ir/389025
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba