eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
894 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شاخص بیکاری در کشورهای عربی از 1991 تاکنون 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 اختلافات «جماعت اسلامی» و «دیوبندیه» در شبه قاره ✂️برش‌هایی از متن: 📌«سید ابوالحسن ندوی» و «ابوالاعلی مودودی» نماینده دو جریان فکری بزرگ در شبه قاره هند یعنی «دیوبندیه» و «جماعت اسلامی» هستند که با یکدیگر اختلافاتی دارند. اختلاف ابوالحسن ندوی با ابوالاعلی مودودی در دو مسئله است: ۱ – امکان، امتناع یا اقتضائات فهم درست دین در امت اسلام. ۲- جایگاه حکومت و مسائلی سیاسی در منظومه فکری دین اسلام. 📌ابوالاعلی مودودی با توجه به تحولی که در فهم مفاهیم اساسی قرآن پدیدمی‌آورد، تشکیل حکومت اسلامی را اصلی‌ترین هدف دین می‌پندارد. او معتقد است که تمام انبیا سعی کردند انقلابی سیاسی برپا کنند؛ لذا تمام عبادات فردی را مقدمه و وسیله‌ای برای انقلابی سیاسی و برپایی حکومت دینی می‌داند. 📌دیدگاه ندوی در باب قطعیت استمرار فهم صحیح دین در میان امت اسلامی، او را از رویکردهای سلفی دور و به رویکردهای سنتی اهل‌سنت نزدیک‌تر می‌کند. چرا که بنای سلفیت بر این گزاره بنا شده که ما از سیره و روش سلف صالح دور شده و باید به آن دوره «بازگشت» داشته باشیم. در حالی که ابوالحسن ندوی اساساً گسست و شکاف میان فهم سلف صالح و مسلمانان ادوار بعدی از دین را رد کرده و به یک استمرار بی کم‌وکاست در این زمینه قائل است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/S1FuM 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 به بهانه درگذشت محمد عماره؛ اندیشمند معاصر اخوانی را بهتر بشناسیم ✂️برش‌هایی از متن: 📌استاد ما «علامه عماره» در مرکز و محور مکتب نوگرایی و تجددگرایی اسلامی معاصر قرار دارد؛ کمااینکه او امتدادی برای این مکتب نیز به شمار می‎‌رود؛ مکتبی که با «رفاعه الطهطاوی» آغاز شد و با «محمد عبده و جمال الدین الافغانی و رشید رضا و …» ادامه پیدا کرد. او در زمره چنین مردان و عالمان بزرگی قرار داشت. 📌علامه عماره در جبهه دیگری نیز اهتمام گسترده‌ای داشت و آن، جبهه اجتهاد و تجددگرایی بود. او نقش مهمی در نوگرایی بسیاری از مسائل ایفا کرد. ازجمله این مسائل می‌توان به تکثرگرایی در امور حزبی و همچنین در حیات اجتماعی به طور عام، یاد کرد. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/DqkEx #محمد_عماره #اخوان_المسلمین 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 خلاصه کتاب «افغانستان رنگین کمان اقوام» 🔹اثر نامبرده جزو معدود کتاب‌های چاپ شده راجع به مقوله اقوام در افغانستان است و از این جهت یک منبع درجه یک و پژوهشی نو به حساب می‌آید. معمول کتاب هایی که در مورد اقوام افغانستان نوشته شده است به بررسی و تبارشناسی یک قوم پرداخته است که به عنوان تک شناسی شناخته می‌‌شوند اما این کتاب تمامی اقوام را مدنظر قرار داده است. 🔹خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید: https://rizy.ir/kECga #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 عراق و مشکل مهاجرت نخبگان 🔹 کشورهای مختلفی در جهان به دلیل مهیا نساختن شرایط لازم فکری و ابزاری برای نخبگان خود، گرفتار مسئله فرار مغزها هستند که یکی از این کشورها عراق است. کشور عراق نه تنها در طول قرن بیستم درگیر کودتاها و حکومت‏ های نظامی بود، بلکه در قرن کنونی نیز به دلیل ناامنی‏ های گسترده، شاهد گسترش پدیده مهاجرت نخبگان شده است که این مسئله می‏تواند این کشور را در کوتاه‎‏‏مدت و بلندمدت با مشکلاتی عدیده مواجه سازد. در نوشتار پیش‏رو ضمن بررسی پدیده مهاجرت نخبگان در عراق، راهکارهای پیشنهادی در خصوص جلوگیری از این پدیده بیان می‏گردد. 🔹 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به رابطه قطر و اخوان‌المسلمین؛ چرا قطر از اخوان حمایت می‌کند؟ مهدی معرفت ✂️برش‌هایی از متن: ⬅️ قطری که قصد داشت در مقابل هژمونی عربستان در گذشته و محور لیبرال امروز یعنی سعودی و امارات بایستد و همچنین در سطح داخلی و منطقه‌ای در گفتمان سعودی هضم نشود، نیازمند یک وجه ممیز و گفتمان اختصاصی در سطح داخلی و منطقه‌ای بود؛ بنابراین با پیش‌زمینۀ مذهبی سلفی که قطری‌ها داشتند، تلاش کردند با حمایت‌های مالی و معنوی از اسلام‌گرایان و پناه‌دادن به آنان، به‌ویژه إخوانی‌ها راه بسط نفوذ وهابیت عربستانی به ساختار قدرت خود را سد کرده، نظام آموزشی و مدیریتی مستقل از سعودی برای خود تعریف کردند و با قرار گرفتن در مرکزیت محور اسلام‌گرا در سطح منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای پرچم گفتمان خاص خود را بالا بردند. ⬅️ موج اصلی حضور إخوان در قطر با ورود «دکتر شیخ یوسف قرضاوی» رهبر معنوی إخوان‌المسلمین در 1961 به اوج خود رسید و بعد از آن «عباس مدنی» رهبر جبهه نجات اسلامی الجزایر، «راشد الغنوشی» رهبر حزب النهضۀ تونس، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و … به قطر آمدند. این دست افراد با ورود خود کمک بسیار زیادی به تاسیس نظام آموزشی این کشور، مستقل از آموزه­های وهابیت کردند و افراد مورد نیاز برای نظام دیوانی قطر را تربیت نمودند. ⬅️حضور اسلام‌گرایان در قطر تنها شامل إخوان نیست؛ طالبان و حتی القاعده نیز دفتری در قطر تأسیس کردند! این اقدامات نه تنها منجر به ناراحتی دشمنان غربی اسلام و اسلام‌گرایی نسبت به قطر شده است بلکه همسایگان لیبرال قطر را نیز به خشم آورده است. از دیگر موارد خشم روز افزون غرب، حضور علمای سلفی در مساجد مهم قطر همچون مسجد جامع امام محمد بن عبدالوهاب دوحه برای ترویج ایدئولوژی‌های افراطی القاعده و داعش است. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. @shouba
10.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 مستند «صوفیان مصر» ⬅️ مصر یکی از مهمترین کانون های تصوف در جهان اسلام است. کارگردان این مستند با حضور در اجتماعات صوفیان مصر و شرکت در مراسمات آنها سعی کرده تا شناختی بی واسطه از صوفیان مصر به دست آورد. 🔺 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 صوفی های سلفی را بشناسیم/ بنیان های اعتقادی جماعت تبلیغ ✂️برش‌هایی از متن: 🔺شاید عجیب به نظر برسد که در عصری که رسانه های مدرن بر تمامی زندگی بشر چنبره زده و انسان ها بیش از آنکه در فضای حقیقی زندگی کنند، در فضای مجازی سیر می کنند؛ جماعتی که با سرعتی خارق العاده گسترشی بی نظیر در سطح کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی داشته، جماعتی است که هرگونه استفاده از ابزار و رسانه های مدرن را قویا نفی می کند. گروهی که بزرگانش اجازه گرفتن عکس و ضبط صدای شان را نمی دهند. آنها برای تجمعات بزرگ خود که تا ۳ میلیون نفر شرکت کننده دارد، حتی حاضر به چاپ یک اعلامیه و پوستر عادی نیز نیستند. چراییِ گسترش این جماعتِ به شدت سنتی در عصر تماما مدرن، خود می تواند پرسشی جدی برای اندیشمندان باشد. 🔺مهمتر از عمومی کردن تبلیغ، ایجاد روحی به شدت زاهدانه و ریاضت گونه در جماعت تبلیغ است که به اقبال عمومی به آن و گسترش شگفت انگیز جماعت کمک کرده است. جماعتی نیامده که در اثر تبلیغ پولی بگیرد یا شکم خود را سیر کند. اتفاقا آمده که گرسنگی و سختی بکشد. او زندگی و کاسبی خود را رها کرده و آمده است که تهذیب نفس کند و خود را بسازد. 🔺کار اصلی مبلّغ سخنرانی نیست، بلکه تعامل و نوع رفتار با مردم است که وزن اصلی تبلیغ را بر دوش می کشد. در این روش معنویت و رفتار برادرانه و ایثارگرانه مبلغ، بیش از خود محتوای تبلیغ موثر است. ⬅️ برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
17.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 نگاهی به ساختار سیاسی عربستان سعودی @shouba
🎯 خلاصه کتاب «نشانه های راه» (معالم فی الطریق) 🔹 معروفترین و شاید موثرترین کتاب سید قطب «معالم فی الطریق» است. کتابی که در زندان های جمال عبدالناصر نگاشته شده و صفت «مانیفست» جریانات اسلامگرا بر پیشانی دارد. عده ای این کتاب را آغازی بر افراط گرایی، خشونت و تکفیر در میان برخی اسلامگرایان می دانند و دیگرانی البته آن را نشان از عمق نظری سیدقطب دانسته و افراط گرایی ها را به برداشت های ناصواب از این کتاب بازگشت می دهند. در هر صورت برای فهم سید قطب باید «معالم فی الطریق» را خواند. کتابی که چکیده و عصاره آن چیزی است که سیدقطب به دنبالش بود. 🔹 برای مطالعه خلاصه این کتاب کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
13.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کودتایی دیگر در خاندان سلطنتی عربستان سعودی؛ موج دوم دستگیری شاهزادگان با چه هدفی صورت میگیرد؟ @shouba
🎯 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مقاله‌ای است که وضعیت مطالعه در میان جریان‌های اسلامی را بررسی کرده است. در این مقاله کسی به اسم «محمد عبد‌الباقی الهرماسی» که تونسی است، درباره رویکرد اسلام‌گرایی بحث کرده است. او در این مقاله جدولی دارد و در این جدول از این بحث می کند که شخصیت‌های مبارز امروز در جهان اسلام چه می‌خوانند؟ تقسیم‌بندی که او کرده و درصدی که طبق پژوهش‌های خودش به دست آورده این است که قرآن ۷۳ درصد، آثار محمدباقر صدر ۵۴ درصد، آثار سید قطب ۳۵ درصد، دکتر شریعتی ۳۱ درصد و سید شفیق، حسن حنفی، حسن ترابی، محمد قطب، حسن بنا و ... دیگر نفراتی هستند که آثارشان مطالعه می‌شود. مثلاً حسن بنا چهار درصد بوده است. 🔹ضرب‌المثل مشهوری است که می‌گوید؛ اندیشه در مصر تولید می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود. ادعای درستی است، اما می‌گویند تنها کسی که جهت این مسیر‌ را عوض کرد شهید صدر بود. یعنی در نجف نوشت، در لبنان چاپ شد و در مصر آثارش خوانده شد. 🔹در افق خورشید امام خمینی، درخشندگی در فضای اجتماعی‌-سیاسی در دوره امام و بعد از ایشان در کس دیگری نداریم، اما از حیث اندیشه این‌طور نیست. اگر این دو را تفکیک کرده و با آثار بخواهیم مقایسه کنیم، شهید صدر در این مساله بی‌نظیر است 🔹صدر هم در ادبیات بیان محتوا مسائل رایجی که باید در فضای اسلامی رعایت شود، مثل احترام به بزرگان اهل‌سنت، ادبیات مناسب و پرهیز از تندی و غیره را کاملا رعایت کرده است. هم بالاتر از این، سعی می‌کند محتوایی که تولید می‌کند، اگر چه مبنایش کاملاً شیعی است اما به نحوی این محتوا را پردازش کند که سنی احساس نکند که با این محتوا تعارض دارد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba