eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
887 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
🎯سیری در زندگانی سید عباس موسوی، اولین دبیرکل حزب الله 🔹برش‌هایی از متن: پس از آن که وی دبیرکل شد، اینگونه برنامه‌ریزی کرد که در کنار جهاد نظامی و مقاومت، خدمات اجتماعی نیز به جامعۀ همراه با مقاومت ارائه شود و همانگونه که همگام مجاهدین در جبهه‌های جنگ بود، با زندگی روزانۀ مردم نیز همراه می‌شد و به امور اجتماعی و نیازهای روزمرۀ مردم هم توجه داشت. سید اصرار داشت که به مناطق مسکونی برود، بطور مستقیم در جریان نیازها و مشکلات مردم قرار بگیرد و شعارش این بود که «نخدمکم بأشفار عیوننا؛ با مژه‌های چشم‌مان هم به شما خدمت می‌کنیم» 🔹در سال 1983 تصمیم گرفت به ایران سفر کند تا در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی صدام و نظام بعث شرکت کند. از تهران به اهواز رفت و از آنجا تصمیم داشت که با فاو برود… جنگ بالا گرفته و اوضاع خوب نبود. ناگهان شیخ عباس کعبی از طرف شخص امام خمینی خودش را به سید عباس می‌رساند و به او می‌گوید که فاو را رها کرده و به لبنان بازگردد، چرا که مسئولیتی که در لبنان بر عهدۀ اوست، مهمتر از وجودش در جبهه‌های ایران است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/ErRZ #سیدعباس_موسوی #حزب_الله @shouba
🎯نگاهی به وضعیت رسانه‌های عراق؛ دکان‌های رسانه‌ای! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹اما وقتی همان کانال را دیدی که با همان لوگو، یک شبه به‌دلیل تغییر ائتلاف‌های سیاسی به توجیه کارهای همان افراد می‌پردازد تعجب نکن. هم‌چنین اگر دیدی رسانه‌ای که در گذشته نه چندان دور، دشمن درجه یک دولت بود، مفتضحانه و بدون خجالت به پشتیبانی از دولت می‌پردازد، تعجب نکن. حالا می‌توانی یک سئوال پرسی: آیا از شرافت این حرفه چیزی باقی می‌ماند؟ 🔹این‌ها چیزی از ویژگی‌های موسسه بودن را ندارند؛ نه راهبرد واضحی دارند، نه شخصیت رسانه‌ای دارند. نه رویکرد ثابتی دارند، نه بسته می‌شوند، چون به پشتیبانی خارجی متصل هستند، نه خط خبری روشنی دارند و نه روش کاری مشخصی را دنبال می‌کنند. چون هدف از افتتاح‌شان فقط سود بوده است. مانند همه دکان‌هایی که در آن‌ها کالا فروخته می‌شود. 🔹از مجموع اموالی که دولت‌ها و طرف‌های خارجی به بعضی موسسات رسانه‌ای پرداخت می‌کنند تنها یک چهارم آن هزینه می‌شود و الباقی به جیب مالکان می‌رود. به همین دلیل است که حتی رسانه‌ای که از طرف احزاب مسلط بر چند وزارت‌خانه پشتیبانی مالی می‌شود، رسانه‌ای بی‌محتوا است. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/RajE #عراق #رسانه_های_عراق 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯چگونه زنان پیشرو اعتراضات علیه حکومت نژادپرست هند شدند؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹خاتون به گاردین می‌گوید: «من پیر‌زنم، سرما در استخوان‌هایم نفوذ می‌کند، فرزندانم نگران سلامتی من هستند، اما من اینجا می‌نشینم چون نمی‌توانم در مقابل تلاش مودی برای از هم پاشیدن هند، دست روی دست بگذارم تا بعد از 90 سال به من بگوید اینجا وطن تو نیست.» 🔹بلندترین صدای اعتراضات تا حد زیادی از سوی زنان است. زنان هندی نه تنها در راس مقاومت در برابر آزمون هویت شهروندی که با نام لایحه شهروندی هند(NRC) شناخته می‌شود قرار دارند بلکه زنان از فعالین و حقوقدانان گرفته تا دانشجویان و زنان خانه‌دار و پیرزنان، اعم از مسلمان و هندو هستند که در صدر جنبش مقاومت ضد قانون شهروندی جدید(CAB) و لایحه شهروندی (NRC) در سراسر هند قرار دارند. لایحه‌ای که ممکن است به موجب آن میلیون‌ها مسلمان در کشور خودشان که در آن بزرگ شده اند، به مهاجران غیر‌قانونی تبدیل شوند. بسیاری از این افراد اولین باری است که در یک حرکت سیاسی مشارکت می‌کنند. 🔹طبق نظر کارونا ناندی یکی از وکلای هندی که آشکارا با اصلاح قانون شهروندی مخالفت می‌کند و در تجمعات متعددی علیه این قانون سخنرانی کرده است، مساله زنان در هند ریشه دارتر از این حرف‌ها است. کارونا گفت: «زن بودن در هند کافیست تا ظلم و مقاومت را تجربه کرده باشد. و ما زنان هندی به حاشیه رانده شدن را به‌خوبی درک می‌کنیم.» 🖇متن کامل: http://rizy.ir/cpW12 #قانون_تابعیت_هندوستان #هند @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 حکایت اعتراضات اخیر عراق؛ داستان انحراف یک جنبش مردمی! @shouba
💠بازگشت به سنت افغانی لویه جرگه پس از 4 دهه علیرضا صالحی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹انتخابات به نوعی پیشانی ارزشهای لیبرال دموکراسی در افغانستان بود. وضعیت اخیر نشان دهنده افول شدید این گفتمان در افغانستان است. دیگر، آرای بدست آمده از داخل صندوقها مشروعیت بخش نیست. نتیجه عملی انتخابات اخیر نشان از شکست تلاشهای 20 ساله جامعه جهانی در افغانستان دارد. در این میان گفتمان رقیب نیز جایگاهی ندارد. اسلام طالبانی که بر شورای اهل حل و عقد تاکید می‌کند نتوانسته است جایگاه ویژه ای برای این شورا تعیین کند. 🔹در سنت تاریخی افغانستان، این گونه مشکلات مربوط به مشروعیت های سیاسی با «لویه جرگه» حل می‌شده. سنتی که از دل ساختارهای قومی و قبیله‌ای افغانستان سربرآورده بود و سالهای سال یگانه منبع مشروعیت بوده است. در نیم قرن اخیر گفتمانهای مختلفی آمدند تا این مدل را برهم بزنند و مدلهای مترقی و جدیدتری ارائه دهند اما امروز می‌بینیم همه آنها شکست خوردند و در حال از بین رفتن هستند. 🔹نظام بین الملل پس از سالها جنگ در افغانستان باز به نقطه اول رسیده است: «گفتگوهای بین الافغانی» که همان «لویه جرگه» قدیم است. یعنی افغانستان پس از چند دهه جنگ و خونریزی باز به مدل سنتی خود بازگشته است. بالاخره آمریکا و ناتو نیز در تار عنکبوت نظام روابط افغانستان درماندند و راه خروج پیش گرفتند. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/7BIzr #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نگاهی به گروه های تروریستی فعال در آفریقا و عملکرد آنها @shouba
💠 بن‌زاید رهبر بن‌سلمان است! / امارات ایدئولوژیک‌تر از سعودی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹امارات نسبت به موج بهار عربی نفرت شدیدی دارد و از همان ابتدا از مخالفان شدید همه این تحرکات بود. مخصوصا این‌که اخوان المسلمین به عنوان حساسیت اول و خط قرمز امارات، بیشترین ثمره را از این موج به دست می‌آورد. این آن چیزی است که پروژه سیاسی امارات را متمایز می‌کند. 🔹قطر و امارات دو کشور بسیار شبیه به هم هستند. جز اینکه دو انتخاب مختلف را در دهه 90 انجام دادند. قطر شبکه‌های اخوان المسلمین را به ‌عنوان بازوی سیاست خارجی خود به کار گرفت. اگر چه اسلام رسمی در این کشور سلفیت وهابی است. یعنی همان اسلامی که در سعودی هست با این تفاوت که اسلام مورد تایید قطر در سطح بین‌المللی اسلام نزدیک به اخوان است. این یک استراتژی است که قطر به‌طور کلی در دهه 90 اتخاذ کرد. امارات بر عکس قطر با اسلام سیاسی ابتدا مخفیانه و سپس علنا اعلام جنگ نمود. 🔹رابطه محمد بن سلمان و محمد بن زاید به شدت قوی است و بن زاید در این رابطه نقش رهبر و هدایت کننده را دارد. او بیست سال از همتای سعودی خود مسن‌تر است و تقریبا او بود که بن سلمان را به عرصه سیاست وارد کرد و بن سلمان به برکت ارتباطات بن زاید جایگاه خود را در سطح بین الملل تثبیت کرد. 🖇متن کامل: http://rizy.ir/tw0r1 #امارات @shouba
📚خلاصه کتاب «فقه سیاسی» اثر شیخ یوسف قرضاوی 🔶 کتاب «فقه سیاسی» کتابی است که شیخ یوسف قرضاوی چکیده ای از آرای خود درباره نسبت اسلام و سیاست و حکومت اسلامی را در آن آورده است. 📍 خلاصه این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید: http://rizy.ir/MS9w @shouba
هدایت شده از شعوبا
🔶 زمینه‌های اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹کسانی که با ان.آر.سی از رده شهروندی خارج می‌شوند، با سی.ای.ای دوباره تابعیت می‌گیرند، جز مسلمانان که از این قانون استثنا شده‌اند. تجربه آسام نشان داده وقتی این برنامه در بقیه هند اجرا می­شود، بسیار محتمل است که عذاب اثبات تابعیت در انتظار همه مردم مستضعف باشد، ولی پس از آن، عذاب بزرگتر سلب تابعیت و شاید حبس در زندان، متوجه فقط مسلمانان هند خواهد بود. 🔹 از این به بعد، جریان فاشیست هندو شروع می­کند به بی­ پرده و با سرعت عمل کردن. ایجاد التهاب و دوگانگی در جامعه و بویژه تحریک و هدایت عصبانیت و نارضایتی هندوها علیه مسلمانان، در فضای رسانه ­ای و اجتماعی هند عادی­ سازی می­شود. اسم‌های اسلامی یا فارسی بسیاری از شهرهای هند تغییر می­شوند. حتی تاج‌محل دیگر از بروشورهای گردشگری دولت حذف می­شود. مسلمانان ضعیف را به اتهام بی‌حرمتی به مقدسات هندو مانند گاو، به طور فجیعی در خیابان­ها می‌کشند و پلیس هم مانع نمی­شود. از این جرایم فیلمبرداری نیز می‌شود و با پخش عمدی آن، رعب و وحشت وسیعی ایجاد می­شود. غالبا مجرمان این قضایا محاکمه نمی‌شوند که هیچ، حتی گاهی از طرف مقامات رسمی دولت هم مورد تعظیم قرار می‌گیرند. در شبکه­ های تلویزیونی خشم و نفرت از مسلمین می‌بارد. اقتصاد مسلمانان به بهانه اجرای مقررات بهداشتی و امثال آن، مورد هجمه قرار می‌گیرد. 🔹 ناامیدی، افسردگی و وحشت، مسلمانان کشور را بیش از پیش فراگرفت. آنها فقط حیرت ­زده در انتظار بلاهای بعدی و شدیدتری، بدون هیچ برنامه دفاعی نشستند. به نظر می­رسد هند جدید، جایی برای مسلمانان ندارد؛ ولی این جمعیت 200 میلیونی جای دیگری هم ندارد. 🖇 متن کامل: http://rizy.ir/5lXyW 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯نگاهی به نوآوری‌های ابوالاعلی مودودی در اندیشه سیاسی اهل‌سنت ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مودودی مانند بسیاری دیگر از مصلحان مسلمان، علت عقب‌ماندگی مسلمین را انحطاط معرفت دینی می‌دانست. لذا سعی کرد معرفت دینی موجود را به چالش کشیده و تحولی در آن به وجود آورد. نقطه آغاز این تحول، تحول در فهم معنای اصطلاحات اساسی قرآن کریم و به دنبال آن پی‌ریزی نظریه‌ای سیاسی بدیع در فضای فکری اهل‌سنت بود. 🔹تمام حرف مودودی این بود که انبیا آمده‌اند تا مردمان را از بندگی انسان‌ها آزاد کرده و به بندگی خداوند برسانند. این همان اصلی است که ستون نظریه سیاسی اسلام بر آن نهاده شده است. یعنی نظامی که در آن تمامی وجوه سلطه، قدرت و قانونگذاری از دست بشر – چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی – خلع شود و هیچ کس حق نداشته باشد که بشری مثل خود را مطیع خود گرداند و یا اینکه به وسیله ایجاد قانون او را برای تبعیت از خود رام کند. 🔹از دیگر نوآوری‌های مودودی، تحول در مفهوم «خلافت» است. او به آیه شریفه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» (نور، 55) استناد کرده و معتقد است که خطاب خداوند در این آیه به شخص، طبقه و یا قشر خاصی نیست، بلکه به تمامی مومنان است. لذا خلافت متعلق به همه مومنین است و همه آن‌ها واجد مقام خلافت بوده و هریک سهمی در خلافت مسلمین دارند. در این دیدگاه «مومنین»هستند که خلیفه‌ پروردگارند نه یک شخص خاص. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/CwHz 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠به یاد استاد مکتب تقریب؛ مروری بر خاطرات سیدهادی خسروشاهی ✂️برش‌هایی از متن: 📍درموقع خداحافظی، حسنی مبارک دست مرا گرفت و گفت: برای تکمیل کادر اداری که درخواست کرده اید نیروی اضافی بیاورید، مواظب باشید که «متطرفین»! ـ تندروان ـ را نیاورید... از اصلاح طلبان بیاورید! من گفتم: حتماً از نیروهای اسلام گرای معتدل استفاده خواهیم کرد.. مبارک افزود: آخر می دانید! در کشور شما، عده زیادی معتدل و اصلاح گرا هستند، ولی «بَرد مجانین»! یعنی بعضی ها هم دیوانه هستند!.. این جمله را من بر نتافتم و بلافاصله گفتم: فخامة الرئیس! مثل بلادکم! ارض الکنانة! و خداحافظی کردم.. در دیدار بعدی، چند ماه بعد، حسنی مبارک با سردی مطلق با من روبرو شد و برخورد محترمانه ای نداشت و حتی بنظرم احوالپرسی هم نکرد... و من هم از ته دل گفتم: الحمدالله ربّ العالمین» 📍ملاقات های خصوصی مکرری با وی در «مشیخه الازهر» داشتم و محترمانه به او یادآور می شدم که استقلال کامل الازهر آبرویی برای اسلام و مسلمین خواهد بود و موقعیت پیشین آن در جهان اسلام زنده خواهد شد.. و او سعی می کرد محترمانه توضیح دهد که الازهر همچنان استقلال دارد! اما ما می دیدیم که او مجبور است در جلسات رسمی دولتی و حتی حزبی ـ حزب الوطنی الدیمقراطی! ـ شرکت کند. 📍آقای عمرو موسی، ضمن اظهار تأسف، به صراحت به من گفت: الأمن العام می ترسد که شما تحت پرچم فرهنگی، همان نوع فعالیت هایی را که در لبنان و سوریه دارید، در مصر هم پیاده کنید!… ولی من تلاش خودم را می کنم… که البته تلاش او نتیجه بخش نبود؛ چون اصولاً به اعتقاد من «ملف علاقه ایران و مصر» در اختیار وزارت امور خارجه مصر نبوده و نیست بلکه در دست رئیس اداره الامن العام و آقای عمر سلیمان است! (بعد از او هم به وراث او واگذار شده است) 🖇متن کامل: https://rizy.ir/RKt @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شاخص بیکاری در کشورهای عربی از 1991 تاکنون 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 اختلافات «جماعت اسلامی» و «دیوبندیه» در شبه قاره ✂️برش‌هایی از متن: 📌«سید ابوالحسن ندوی» و «ابوالاعلی مودودی» نماینده دو جریان فکری بزرگ در شبه قاره هند یعنی «دیوبندیه» و «جماعت اسلامی» هستند که با یکدیگر اختلافاتی دارند. اختلاف ابوالحسن ندوی با ابوالاعلی مودودی در دو مسئله است: ۱ – امکان، امتناع یا اقتضائات فهم درست دین در امت اسلام. ۲- جایگاه حکومت و مسائلی سیاسی در منظومه فکری دین اسلام. 📌ابوالاعلی مودودی با توجه به تحولی که در فهم مفاهیم اساسی قرآن پدیدمی‌آورد، تشکیل حکومت اسلامی را اصلی‌ترین هدف دین می‌پندارد. او معتقد است که تمام انبیا سعی کردند انقلابی سیاسی برپا کنند؛ لذا تمام عبادات فردی را مقدمه و وسیله‌ای برای انقلابی سیاسی و برپایی حکومت دینی می‌داند. 📌دیدگاه ندوی در باب قطعیت استمرار فهم صحیح دین در میان امت اسلامی، او را از رویکردهای سلفی دور و به رویکردهای سنتی اهل‌سنت نزدیک‌تر می‌کند. چرا که بنای سلفیت بر این گزاره بنا شده که ما از سیره و روش سلف صالح دور شده و باید به آن دوره «بازگشت» داشته باشیم. در حالی که ابوالحسن ندوی اساساً گسست و شکاف میان فهم سلف صالح و مسلمانان ادوار بعدی از دین را رد کرده و به یک استمرار بی کم‌وکاست در این زمینه قائل است. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/S1FuM 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 به بهانه درگذشت محمد عماره؛ اندیشمند معاصر اخوانی را بهتر بشناسیم ✂️برش‌هایی از متن: 📌استاد ما «علامه عماره» در مرکز و محور مکتب نوگرایی و تجددگرایی اسلامی معاصر قرار دارد؛ کمااینکه او امتدادی برای این مکتب نیز به شمار می‎‌رود؛ مکتبی که با «رفاعه الطهطاوی» آغاز شد و با «محمد عبده و جمال الدین الافغانی و رشید رضا و …» ادامه پیدا کرد. او در زمره چنین مردان و عالمان بزرگی قرار داشت. 📌علامه عماره در جبهه دیگری نیز اهتمام گسترده‌ای داشت و آن، جبهه اجتهاد و تجددگرایی بود. او نقش مهمی در نوگرایی بسیاری از مسائل ایفا کرد. ازجمله این مسائل می‌توان به تکثرگرایی در امور حزبی و همچنین در حیات اجتماعی به طور عام، یاد کرد. 🖇متن کامل: https://rizy.ir/DqkEx #محمد_عماره #اخوان_المسلمین 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 خلاصه کتاب «افغانستان رنگین کمان اقوام» 🔹اثر نامبرده جزو معدود کتاب‌های چاپ شده راجع به مقوله اقوام در افغانستان است و از این جهت یک منبع درجه یک و پژوهشی نو به حساب می‌آید. معمول کتاب هایی که در مورد اقوام افغانستان نوشته شده است به بررسی و تبارشناسی یک قوم پرداخته است که به عنوان تک شناسی شناخته می‌‌شوند اما این کتاب تمامی اقوام را مدنظر قرار داده است. 🔹خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید: https://rizy.ir/kECga #افغانستان #جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 عراق و مشکل مهاجرت نخبگان 🔹 کشورهای مختلفی در جهان به دلیل مهیا نساختن شرایط لازم فکری و ابزاری برای نخبگان خود، گرفتار مسئله فرار مغزها هستند که یکی از این کشورها عراق است. کشور عراق نه تنها در طول قرن بیستم درگیر کودتاها و حکومت‏ های نظامی بود، بلکه در قرن کنونی نیز به دلیل ناامنی‏ های گسترده، شاهد گسترش پدیده مهاجرت نخبگان شده است که این مسئله می‏تواند این کشور را در کوتاه‎‏‏مدت و بلندمدت با مشکلاتی عدیده مواجه سازد. در نوشتار پیش‏رو ضمن بررسی پدیده مهاجرت نخبگان در عراق، راهکارهای پیشنهادی در خصوص جلوگیری از این پدیده بیان می‏گردد. 🔹 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠نگاهی به رابطه قطر و اخوان‌المسلمین؛ چرا قطر از اخوان حمایت می‌کند؟ مهدی معرفت ✂️برش‌هایی از متن: ⬅️ قطری که قصد داشت در مقابل هژمونی عربستان در گذشته و محور لیبرال امروز یعنی سعودی و امارات بایستد و همچنین در سطح داخلی و منطقه‌ای در گفتمان سعودی هضم نشود، نیازمند یک وجه ممیز و گفتمان اختصاصی در سطح داخلی و منطقه‌ای بود؛ بنابراین با پیش‌زمینۀ مذهبی سلفی که قطری‌ها داشتند، تلاش کردند با حمایت‌های مالی و معنوی از اسلام‌گرایان و پناه‌دادن به آنان، به‌ویژه إخوانی‌ها راه بسط نفوذ وهابیت عربستانی به ساختار قدرت خود را سد کرده، نظام آموزشی و مدیریتی مستقل از سعودی برای خود تعریف کردند و با قرار گرفتن در مرکزیت محور اسلام‌گرا در سطح منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای پرچم گفتمان خاص خود را بالا بردند. ⬅️ موج اصلی حضور إخوان در قطر با ورود «دکتر شیخ یوسف قرضاوی» رهبر معنوی إخوان‌المسلمین در 1961 به اوج خود رسید و بعد از آن «عباس مدنی» رهبر جبهه نجات اسلامی الجزایر، «راشد الغنوشی» رهبر حزب النهضۀ تونس، «خالد مشعل» رئیس سابق دفتر سیاسی حماس و … به قطر آمدند. این دست افراد با ورود خود کمک بسیار زیادی به تاسیس نظام آموزشی این کشور، مستقل از آموزه­های وهابیت کردند و افراد مورد نیاز برای نظام دیوانی قطر را تربیت نمودند. ⬅️حضور اسلام‌گرایان در قطر تنها شامل إخوان نیست؛ طالبان و حتی القاعده نیز دفتری در قطر تأسیس کردند! این اقدامات نه تنها منجر به ناراحتی دشمنان غربی اسلام و اسلام‌گرایی نسبت به قطر شده است بلکه همسایگان لیبرال قطر را نیز به خشم آورده است. از دیگر موارد خشم روز افزون غرب، حضور علمای سلفی در مساجد مهم قطر همچون مسجد جامع امام محمد بن عبدالوهاب دوحه برای ترویج ایدئولوژی‌های افراطی القاعده و داعش است. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «صوفیان مصر» ⬅️ مصر یکی از مهمترین کانون های تصوف در جهان اسلام است. کارگردان این مستند با حضور در اجتماعات صوفیان مصر و شرکت در مراسمات آنها سعی کرده تا شناختی بی واسطه از صوفیان مصر به دست آورد. 🔺 برای مشاهده و دانلود فیلم کامل این مستند کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 صوفی های سلفی را بشناسیم/ بنیان های اعتقادی جماعت تبلیغ ✂️برش‌هایی از متن: 🔺شاید عجیب به نظر برسد که در عصری که رسانه های مدرن بر تمامی زندگی بشر چنبره زده و انسان ها بیش از آنکه در فضای حقیقی زندگی کنند، در فضای مجازی سیر می کنند؛ جماعتی که با سرعتی خارق العاده گسترشی بی نظیر در سطح کشورهای اسلامی و حتی غیراسلامی داشته، جماعتی است که هرگونه استفاده از ابزار و رسانه های مدرن را قویا نفی می کند. گروهی که بزرگانش اجازه گرفتن عکس و ضبط صدای شان را نمی دهند. آنها برای تجمعات بزرگ خود که تا ۳ میلیون نفر شرکت کننده دارد، حتی حاضر به چاپ یک اعلامیه و پوستر عادی نیز نیستند. چراییِ گسترش این جماعتِ به شدت سنتی در عصر تماما مدرن، خود می تواند پرسشی جدی برای اندیشمندان باشد. 🔺مهمتر از عمومی کردن تبلیغ، ایجاد روحی به شدت زاهدانه و ریاضت گونه در جماعت تبلیغ است که به اقبال عمومی به آن و گسترش شگفت انگیز جماعت کمک کرده است. جماعتی نیامده که در اثر تبلیغ پولی بگیرد یا شکم خود را سیر کند. اتفاقا آمده که گرسنگی و سختی بکشد. او زندگی و کاسبی خود را رها کرده و آمده است که تهذیب نفس کند و خود را بسازد. 🔺کار اصلی مبلّغ سخنرانی نیست، بلکه تعامل و نوع رفتار با مردم است که وزن اصلی تبلیغ را بر دوش می کشد. در این روش معنویت و رفتار برادرانه و ایثارگرانه مبلغ، بیش از خود محتوای تبلیغ موثر است. ⬅️ برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 خلاصه کتاب «نشانه های راه» (معالم فی الطریق) 🔹 معروفترین و شاید موثرترین کتاب سید قطب «معالم فی الطریق» است. کتابی که در زندان های جمال عبدالناصر نگاشته شده و صفت «مانیفست» جریانات اسلامگرا بر پیشانی دارد. عده ای این کتاب را آغازی بر افراط گرایی، خشونت و تکفیر در میان برخی اسلامگرایان می دانند و دیگرانی البته آن را نشان از عمق نظری سیدقطب دانسته و افراط گرایی ها را به برداشت های ناصواب از این کتاب بازگشت می دهند. در هر صورت برای فهم سید قطب باید «معالم فی الطریق» را خواند. کتابی که چکیده و عصاره آن چیزی است که سیدقطب به دنبالش بود. 🔹 برای مطالعه خلاصه این کتاب کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 کودتایی دیگر در خاندان سلطنتی عربستان سعودی؛ موج دوم دستگیری شاهزادگان با چه هدفی صورت میگیرد؟ @shouba
🎯 بررسی دلایل نفوذ اندیشه شهید صدر در جهان اسلام؛ چرا اندیشه شهید صدر برخلاف سایر اندیشمندان شیعه در جهان اسلام نفوذ کرد؟ ✂️برش‌هایی از متن: 🔹مقاله‌ای است که وضعیت مطالعه در میان جریان‌های اسلامی را بررسی کرده است. در این مقاله کسی به اسم «محمد عبد‌الباقی الهرماسی» که تونسی است، درباره رویکرد اسلام‌گرایی بحث کرده است. او در این مقاله جدولی دارد و در این جدول از این بحث می کند که شخصیت‌های مبارز امروز در جهان اسلام چه می‌خوانند؟ تقسیم‌بندی که او کرده و درصدی که طبق پژوهش‌های خودش به دست آورده این است که قرآن ۷۳ درصد، آثار محمدباقر صدر ۵۴ درصد، آثار سید قطب ۳۵ درصد، دکتر شریعتی ۳۱ درصد و سید شفیق، حسن حنفی، حسن ترابی، محمد قطب، حسن بنا و ... دیگر نفراتی هستند که آثارشان مطالعه می‌شود. مثلاً حسن بنا چهار درصد بوده است. 🔹ضرب‌المثل مشهوری است که می‌گوید؛ اندیشه در مصر تولید می‌شود، در لبنان چاپ می‌شود و در نجف خوانده می‌شود. ادعای درستی است، اما می‌گویند تنها کسی که جهت این مسیر‌ را عوض کرد شهید صدر بود. یعنی در نجف نوشت، در لبنان چاپ شد و در مصر آثارش خوانده شد. 🔹در افق خورشید امام خمینی، درخشندگی در فضای اجتماعی‌-سیاسی در دوره امام و بعد از ایشان در کس دیگری نداریم، اما از حیث اندیشه این‌طور نیست. اگر این دو را تفکیک کرده و با آثار بخواهیم مقایسه کنیم، شهید صدر در این مساله بی‌نظیر است 🔹صدر هم در ادبیات بیان محتوا مسائل رایجی که باید در فضای اسلامی رعایت شود، مثل احترام به بزرگان اهل‌سنت، ادبیات مناسب و پرهیز از تندی و غیره را کاملا رعایت کرده است. هم بالاتر از این، سعی می‌کند محتوایی که تولید می‌کند، اگر چه مبنایش کاملاً شیعی است اما به نحوی این محتوا را پردازش کند که سنی احساس نکند که با این محتوا تعارض دارد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
⬅️ نگاهی به گسترش فمنیسم در پاکستان؛ تلاش فمنیست‌ها برای گسترش جنبش در روستاها محمدجواد اصغری ✂️برش‌هایی از متن: 🔺بازوی پرقدرت این مجموعه و تفکر بازیگران و سلبریتی‌های پاکستان و رسانه‌های فراگیر آن هستند. رسانه‌ای که اگر چند بازیگر از جمله «احمد علی بت»، «کریتولین بلوچ» و «ماهره خان» هم با روند و شعارهای روز جهانی زن موافق نباشند، آنان را تحت فشار می‌گذارد. این جنبش همچنین تمرکز جدی بر زنان روستایی در ایالت سند کرده است و سعی دارد آن‌ها را برای اولین بار علاوه بر سایر شهرها به خیابان بکشاند. 🔺«عورت مارچ» اگرچه حرکت تازه‌ای در جنبش فمنیسم پاکستان حساب می‌شد اما در طرف مقابل افراد و احزاب اسلام‌گرا واکنش‌هایی تند و به‌جا علیه این راهپیمایی‌ها داشتند. مولانا فضل الرحمن راهپیمایی‌ها و شعارهایش را ابتذال و ترویج بی‌دینی خواند و گفت ارزش‌های شرقی پاکستان نباید تبدیل به ارزش‌های تمدن غربی شود. مجمع استانی «خیبر پختونخوا»، به اتفاق آرا قطعنامه‌ای را در محکوم کردن «عورت مارچ» تصویب کرد. این قطعنامه توسط یک خانم در پارلمان، رهانا اسماعیل، که گفته بود مطالبات مطرح شده در راهپیمایی در مورد زنان، غیر اسلامی و شرم آور است، مطرح شد. 📌برای مطالعه متن کامل این یادداشت کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba