💠افغانستان از دیدگاه مردم آن (قسمت دوم)؛ احساس ناامنی بیش از ناامنی است!
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔹احساس ناامنی صرفا بخاطر مسائل نظامی و سیاسی نبوده است بلکه عوامل اجتماعی مهم دیگری در آن دخیل هستند که بدون آنها نمی توان مسئله امنیت در کشور را فهم کرد. افزایش جرم و جنایت نیز بر افزایش احساس ناامنی و ترس نقش بسزایی داشته است. کمااینکه طبق نظرسنجی به عمل آمده خطر انتحاری یا مرگ توسط فشنگ و گلوله از عوامل کم اهمیت تر به حساب می آیند. جرم و جنایتهای مختلف بیشتر از هر عاملی احساس ناامنی را در میان مردم افزایش داده است.
🔹پلیس در میان مردم از جایگاه خوبی برخوردار نیست. در سال 2018 تنها 68 درصد مردم پلیس را حافظ امنیت خود دانسته اند و این رقم در سال 2019 به 54 درصد کاهش پیدا کرده است. 27 درصد مردم افغانستان معتقدند که وضعیت پلیس در سالهای اخیر بدتر شده است. تنها 36 درصد مردم باور دارند که پلیس در راستای امنیت مردم تلاش میکند.
🔹مهمترین تهدید امنیتی از نظر مردم گروه «طالبان» عنوان شده است. با وجود آنکه طالبان از قوم پشتون میباشد با این حال 70 درصد مردم افغان، این گروه را به عنوان مهمترین تهدید ذکر کردهاند. درمیان اقوام مختلف هزارهها بیشترین احساس ناامنی را نسبت به طالبان دارند. 80 درصد هزاره ها طالبان را مهمترین تهدید عنوان کردهاند.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/W1z
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 بررسی عملکرد شبکه الجزیره؛ چه شد که الجزیره، الجزیره شد؟!
✂️برشهایی از متن:
🔹سران قطری دست مدیران الجزیره را باز گذاشتند و در پرتو الجزیره، نوعی آزادی بیان بیسابقه در فضای جهان عرب شکل گرفت. خیلی از حرفها که رسانههای دیگر از ترس حکومتهایشان نمیزدند، از الجزیره شنیده میشد. نقد آمریکا، اسرائیل، سعودی و سایر دیکتاتورهای منطقه، ازجمله مسائلی بود که الجزیره به آنها میپرداخت و دیگران نمیپرداختند. درواقع الجزیره سعی کرد صدای مردم باشد نه حکام. حداقل در ظاهر سعی کرد خود را اینگونه بنمایاند. و موفق بود.
🔹تقریباً از شروع بیداری اسلامی بود که الجزیره کم کم از قامت یک رسانۀ بیطرف و «متعلق به همه» به رسانهای جانبدار تبدیل شد؛ رسانهای که سیاستهای یک محور خاص سیاسی را دنبال میکند و بویژه این مسئله با اختلافات اخیر میان «محور قطر-ترکیه» و «محور سعودی – اماراتی» شدت بیشتری گرفته است و بهواقع ایران ستیزی، سوریه ستیزی و حزبالله ستیزی در خلال سال های 2011 تا 2017 و سعودی ستیزی و امارات ستیزی آن از سال 2017 تاکنون، چهرۀ الجزیره را به عنوان یک رسانه بیطرف به شدت مخدوش کرده است و امروزه کمتر کسی است که الجزیره را بیطرف بداند.
🔹علاوه بر مسائل محتوایی، باید به ساختار کوچک و چابک الجزیره هم اشاره کرد که با دوری از پیچیدگی کلافه کننده بروکراتیک، توانسته است سرعت عمل و ابتکار را سرلوحۀ خبررسانی قرار دهد و بازدهی خود را بالا ببرد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/tTC
#الجزیره
#قطر
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
پژوهشگاه تخصصی شهیدصدر و انجمن علمی و گروه علوم اجتماعی اسلامی دانشگاه تهران برگزار میکنند:
سومین نشست از
«سلسله نشستهای اندیشهٔ اجتماعی متفکران مسلمان»:
شهیدصدر در نظرگاه اندیشمندان غرب
با حضور
دکتر عبدالکریم تاراس چرنینکو
(مترجم آثار شهیدصدر به زبان روسی)
دکتر ژولین پلیسیه
(مترجم آثار شهیدصدر به زبان فرانسوی)
سه شنبه، ۲۹بهمن۱۳۹۸
۱۵ تا ۱۷
تالار دکتر شریعتی
دانشکدهٔ علوم اجتماعی
دانشگاه تهران
@shouba
🎯افغانستان از دیدگاه مردم آن(قسمت سوم)؛درآمد، حجاب، مهاجرت و استفاده از اینترنت در افغانستان
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔹پیگیری اخبار توسط مردم افغانستان تاریخ جالبی دارد. در 40 ساله اخیر که کشور درگیر جنگ و درگیری بوده است رادیو از جمله مهمترین منابع خبری محسوب میشود. به طور مثال در دوران جنگ علیه دولت کمونیستی در افغانستان، مهمترین منبع خبری مجاهدان مسلمان، رادیو بیبیسی بوده است. هنوز هم رادیو در میان مردم بسیار رواج دارد. در سال 2018، 62 درصد افراد از رادیو استفاده میکردند. این رقم در سال 2019 به 57 درصد کاهش پیدا کرده است. تلویزیون در میان 65 درصد افراد بیننده دارد که 91 آن را درصد شهرنشینان و 57 درصد آن را روستائیان تشکیل میدهند. جالب اینجاست که اینترنت، در میان دیگر منابع کمترین نقش را دارد. 17درصد مردم از اینترنت استفاده میکنند که در میان آنان 14 درصد برای پیگیری اخبار از آن استفاده میکنند. در کابل فقط 25 درصد افراد از اینترنت برای رصد اخبار استفاده میکنند.
🔹«آیا زنان حق دارند راجع به سرنوشتشان تصمیم بگیرند؟» نتایج آماری بدست آمده از این سوال در سالهای اخیر نشان میدهد که قومیت در نوع پاسخ به این سوال بسیار حائز اهمیت است. چرا که مثلا قوم پشتون یک جامعه مردسالار است که بهای کمتری به زن میدهد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که به رغم تلاشهای رسانهای بسیار در این زمینه تفاوت چندانی در نتایج این نظرسنجی بوجود نیامده است. در این میان به نظر میرسد هزاره ها جزو پیشگامان دفاع از حقوق زنان در افغانستان باشند. 72 درصد هزارهها، 68 درصد تاجیکها، 53 درصد ازبکها و 48 درصد پشتونها در سال 2019 پاسخشان به پرسش اخیر مثبت بوده است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/CQmt
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 مستند «راز شهر نیوم»
🔹شهر نیوم، شهری است که محمد بن سلمان با اهدافی بسیار بلندپروازانه و با تبلیغات بسیار زیاد در حال ساخت آن است. شهر نیوم شهری کاملا مدرن است که طبق ادعای محمدبن سلمان آورده اقتصادی فراوانی برای عربستان خواهد داشت. اما نکته مهمتر تبعات سیاسی ساخت این شهر است که حتی در بلندمدت روی روابط عربستان و اسرائیل و سرنوشت مسئله فلسطین نیز موثر خواهد بود.
🖇 فیلم کامل این مستند را در لینک زیر مشاهده و دانلود کنید:
http://rizy.ir/ZSV
#مستند
#عربستان
#محمدبن_سلمان
@shouba
🎯نتایج تحقیقاتی جامع درباره افغانستان؛ افغانستان از دیدگاه مردم آن
🔹بنیاد آسیا (Asia Foundation) در سال 2019 تحقیق آماری نسبتا جامعی درباره مردم افغانستان منتشر کرده است و در آن به مسائل مختلف اجتماعی فرهنگی مردم افغانستان پرداخته است. مسائل متعددی از جمله دیدگاه عمومی مردم نسبت به کشور، امنیت، اقتصاد، خدمات اجتماعی، عملکرد دولت و مشارکت سیاسی.
🔹در این نظرسنجی نزدیک به 17 هزار نفر از 36 ولایت مختلف افغانستان مورد پرسش قرار گرفتهاند که 18درصد آنان از شهرنشینان و 82 درصد از روستائیان بوده است. با توجه به اینکه عمده جمعیت افغانستان روستایی هستند این تفاوت وجود دارد. از لحاظ جنسیتی نیز 51 درصد مردان و 49 درصد زنان مدنظر بودهاند.
🔶 قسمت اول گزارش: میزان امید به آینده در میان مردم افغانستان به تفکیک قومیت و شهر و روستا
http://rizy.ir/KOL5
🔶قسمت دوم گزارش: ناامنی و حس ناامنی به تفکیک قومیت و شهر و روستا
http://rizy.ir/W1z
🔶قسمت سوم گزارش: درآمد، حجاب، مهاجرت و استفاده از اینترنت به تفکیک قومیت و شهر و روستا
http://rizy.ir/CQmt
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 به بهانه انتشار خبر کذب بیبیسی فارسی؛
«آشناییزدایی»، گام اول در ترمیم باور افکار عمومی ایرانی از مسئله فلسطین
محمدمحسن فایضی
✂️برشهایی از متن:
🔹یکی از اصلیترین آسیبهایی که افکار عمومی در قبال شایعات و اخبار حوزه فلسطین دریافت میکند، عدم شناخت صحیح از کرانه باختری و نوار غزه است. تفاوت و جایگاه جغرافیایی این دو مکان، نفوذ و تاریخچه حضور اسرائیل در هر دو، تفاوت جریانهای حاکم بر آن دو منطقه، جمعیت هرکدام و… از مؤلفههای مهمی است که باید برای افکار عمومی ایرانی به زبان ساده توضیح داده شود.
🔹یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه کرد، عدم ایجاد حس، باور و نشانهگذاری دینی، عرفانی و مذهبی از مسئله فلسطین بالأخص حول مسجدالاقصی و قدس شریف در افکار عمومی ایرانی بالأخص طیف مذهبی و انقلابی است. لازم است منبریهای مورد اعتماد جریانهای مذهبی و حزباللهی در شاکله ذهنی افکار عمومی و مخاطبینشان جایگاه دینی، مذهبی و پیوند قدس با مقوله انتظار و ظهور را پررنگتر و ملموستر نمایند.
🔹تعریف اقدامات جدید مردمی، افزایش و نقش آفرینی نهادهای مردمی، فراهم کردن بستر ارتباطات مردمی و غیر دولتی، روایت زندگی اجتماعی فلسطینیان و ... بخشی از اقداماتی است که میتواند مسئله فلسطین را اجتماعی نموده و آرمان آزادی قدس را نهادینه و اجتماعی نماید. تداوم مسیر سیاست زدگی در تکرار شعارها و اقدامات نمادین در حمایت از فلسطین (مثل راهپیمایی روز قدس و ...) طی 4 دهه گذشته موجب شده آرمان فلسطین در بدنه اجتماعی جامعه نهادینه نشود و افراد با این مسئله همذات پنداری و نزدیکی نکنند.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/yHR
#فلسطین
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 شهید صدر در نگاه اندیشمندان غربی؛ مسیحیان از استدلالات شهید صدر استفاده میکنند
✂️برشهایی از متن:
📌آنچه باعث شد صدر از مجموعه اسلامی عبور کند این بود که باب گفتگوی اسلام و انسان را باز کرد. بدون اینکه نیازهای انسانی را فراموش کند بر اساس نظریات استخراج شده از دین پاسخ به نیاز انسانی را مبتنی بر باور به غیب و زیست انسانی گسترده قابل تحقق میداند. جذابیت صدر برای تفکر غربی در این است که انسان را فعال میداند و نه منفعل. از همین زاویه نه مشکل انسان را محدودیت منابع میداند و نه پاسخ آن را سرمایه داری یا مالکیت عمومی. اگر بناست با اعتماد به نفس علمی به مشکلات انسانی پاسخ دهیم باید چون صدر به دین نگاه نظریهای داشته باشیم و نه گزاره های پراکنده.
📌 ابعادی از آثار صدر که منتهی به ایجاد انس است در دانشگاههای غربی قابل توجه بوده است. که این برخاسته از سیستم استدلالی و منطقی شهید صدر است که دانشگاههای غربی هم ادعای سیستم استدلالی دارند. شهید صدر استدلالهای خود را از حد قوم مسلمان فراتر برده و اسلام را جهان شمول و انسان محور معرفی میکند.
📌امروز حتی مبلغان مسیحی هم برای اثبات خدا در کتابهای خود از نظریات و استدلالات صدری استفاده میکنند. این را من در یک کتاب تبلیغی مسیحیت دیدم که خود نویسنده اشاره کرده بود که در بخش استدلالهای خود از نظریات شهید صدر بهره گرفته است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/MNp
#شهیدصدر
@shouba
💠 نگاهی به روند دولت ملت سازی در یمن؛ چرا در یمن «ملت» نداریم؟!
✂️ برشهایی از متن:
🔹تقسیم یمن به دو کشور شمالی و جنوبی در دهه 60 میلادی که در شمال همراه بود با سرکوب هویت سیاسی اجتماعی زیدیه و در جنوب با تاسیس یک دولت کمونیست، زخم بسیار عمیقی در جامعه یمن گذاشت که آثار آن تاکنون موجود است.
🔹 از مهمترین موانع تشکیل یک دولت – ملت قوی در یمن بافت قبایلی این کشور است. اصلی ترین رکن قدرت، جامعه، سیاست و اقتصاد در یمن قبایل هستند. تشکیل دولت مرکزی قوی به معنای تضعیف آنانست به همین دلیل سران قبایل با تقویت هویت قبایلی و تلاش برای افزایش تعهد افراد به قبیله در عمل مانع شکلگیری و تقویت هویت ملی در این کشور می شوند.
🔹از مهمترین وقایعی که موجب شد شکاف شمال و جنوب در یمن پررنگ شود جنگ داخلی 1994 بود. این جنگ که تنها 4 سال بعد از وحدت دو یمن به دلیل فشار اقتصادی غرب و کشورهای حاشیه خلیج فارس و با حمایت این کشورها به خصوص عربستان درگرفت؛ منجر به کشته شدن بیش از 7 هزار نفر شد. این جنگ موجب شد جنوبی ها نسبت به شمالی ها بدبین شوند و سهیم نشدن جنوب در مناصب دولتی و پروژه های اقتصادی در دوران پس از جنگ شکاف شمال و جنوب را تشدید کرد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/ZKvOX
#یمن
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 پربازدیدترین مطالب شعوبا تا پایان بهمن ماه
🔶بازگشت پدرخوانده دلار و کودتا به سوریه
امروزه چنین ذهنیتی در حال غلبه در سطح منطقه است که در پیش گرفتن الگوی مقاومت، نتیجه ای جز تحمیل جنگ و تحریم و در نهایت عقب ماندگی و فلاکت نخواهد داشت. وصول سوریه به چنین مرحله ای پس از سال ها جنگ و تحریم و دست و پا زدن این کشور برای خروج از وضعیت فعلی، می تواند محرک لایه ای در ساختار سیاسی-امنیتی این کشور باشد که منفعت را حتی در برکناری بشار اسد از طریق یک کودتای نظامی ببیند.
http://rizy.ir/YzY
🔶مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
در این مستند به بررسی عقاید و رفتار متحجرین یهودی ساکن اسرائیل پرداخته میشود. کسانی که با مدرنیته مخالفند؛ تلویزیون، رادیو، اینترنت و شلوار جین را حرام میدانند و حتی بعضی از آنان به دنبال نابودی دولت اسرائیل هستند!
مستند «اسرائیل، شکاف از درون» همچنین درگیریهای اجتماعی شدید افراطیون یهودی با سایر ساکنین مناطق اشغالی و نیز درگیریهای آنان با دولت اسرائیل را مورد بررسی قرار میدهد.
http://rizy.ir/0G2ZG
🔶«داعش در اسارت»، مستندی درباره اوضاع آوارگان داعش
مستند «داعش در اسارت» به اوضاع اردوگاهی در سوریه میپردازد که بسیاری از ساکنان آن اعضای سابق داعش و یا خانواده اعضای کنونی آن هستند. در این مستند با چگونگی زندگی آوارگان سوری و عراقی در اردوگاهها و نیز وضعیت فرهنگی و اجتماعی وابستگان به داعش آشنا خواهیم شد.
http://rizy.ir/ETTQ
🔶زمینههای اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره
از این به بعد، جریان فاشیست هندو شروع میکند به بی پرده و با سرعت عمل کردن. ایجاد التهاب و دوگانگی در جامعه و بویژه تحریک و هدایت عصبانیت و نارضایتی هندوها علیه مسلمانان، در فضای رسانه ای و اجتماعی هند عادی سازی میشود. اسمهای اسلامی یا فارسی بسیاری از شهرهای هند تغییر میشوند. حتی تاجمحل دیگر از بروشورهای گردشگری دولت حذف میشود. مسلمانان ضعیف را به اتهام بیحرمتی به مقدسات هندو مانند گاو، به طور فجیعی در خیابانها میکشند و پلیس هم مانع نمیشود. از این جرایم فیلمبرداری نیز میشود و با پخش عمدی آن، رعب و وحشت وسیعی ایجاد میشود. غالبا مجرمان این قضایا محاکمه نمیشوند که هیچ، حتی گاهی از طرف مقامات رسمی دولت هم مورد تعظیم قرار میگیرند. در شبکه های تلویزیونی خشم و نفرت از مسلمین میبارد. اقتصاد مسلمانان به بهانه اجرای مقررات بهداشتی و امثال آن، مورد هجمه قرار میگیرد.
http://rizy.ir/5lXyW
🔶جریان صدر، مرجعیت و آینده نهاد دین در عراق ذیل تحولات جاری
جریان صدر خلال قریب به 25 سال گذشته دو پارامتر مهم را در درون بیت شیعی و نهاد مذهب دنبال می کند: یک: کسب زعامت بر بیت شیعی از طریق خلق دوگانه حوزه ناطقه و حوزه صامته و القای ناتوانی مرجعیت اعلی در تعامل با چالش های سیاسی و اجتماعی. دوم: خلق یک نظم سیاسی قوم گرای عربی که در راس آن یک مرجع دینی عربی حکمرانی می کند.
http://rizy.ir/YMfDD
🔶چرا شیخ ابراهیم زکزکی برای کسی مهم نیست؟
از این رو فارغ از نگاه ریشهای وزارت خارجه کنونی جمهوری اسلامی ایران که جای نقد جدی دارد، مجموعه انتقادات مطروحه از سوی جریانات مختلف داخل کشور به وزارت خارجه، در خصوص پرونده حرکت اسلامی نیجریه مبنائا بیاساس است. کسانی که توقع دارند وزارت خارجه در قبال آزادی شیخ ابراهیم زکزکی موضعی صریح و آشکار بگیرد، کمتر توجه و اطلاعی نسبت به شرایط کشور نیجریه و نیز تبعات چنان موضع رسمی ای از سوی وزارت خارجه ایران دارند.
http://rizy.ir/IoI
🔶ارتباطات بین المللی ما دست سیاسیها و امنیتیهاست/با هیچ جریانی از اهل سنت ارتباط جدی نداریم!
ما بعد از چهل سال با هیچ جریان اهل سنتی که دارای بدنه اجتماعی باشد ارتباط جدی و موثر نداریم، در این سالها با برخی جریانات موثر جلسات پراکنده داشتیم اما به توافق و همکاری نرسیدیم. حتی با جریانات صوفی هم ارتباط جدی نداریم. دلیل این ناکامی هم این است که اساسا پروژهای برای کار جدی با بدنه جهان اسلام نداریم.
http://rizy.ir/icdA
🔶برای از بین بردن عمق راهبردی انقلاب، تعجیل چرا؟
با تمام حساسیت ایران نسبت به رعایت به اصلاح خط قرمزهای این کشورها، ایران کماکان تحت فشار تحریم قرار دارد و این چشم پوشی، عایدیای بجز لبخندهای خشک و خالی برای ایران نداشته است. در این میان، ترس از آن است که هم معرکه اقتصادی را ببازیم و هم عمق راهبردی انقلاب اسلامی را از دست بدهیم. اتفاقی که شوربختانه نشانههایش بسیار روشن و آشکار شده؛ تو گویی از بین بردن طبیعی عمق راهبردی انقلاب اسلامی هم برخی آقایان قانع کننده نیست و برای این هدف تعجیل دارند. حضرات مهلا مهلا!
http://rizy.ir/FVCa
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
May 11
🎯سیری در زندگانی سید عباس موسوی، اولین دبیرکل حزب الله
🔹برشهایی از متن:
پس از آن که وی دبیرکل شد، اینگونه برنامهریزی کرد که در کنار جهاد نظامی و مقاومت، خدمات اجتماعی نیز به جامعۀ همراه با مقاومت ارائه شود و همانگونه که همگام مجاهدین در جبهههای جنگ بود، با زندگی روزانۀ مردم نیز همراه میشد و به امور اجتماعی و نیازهای روزمرۀ مردم هم توجه داشت. سید اصرار داشت که به مناطق مسکونی برود، بطور مستقیم در جریان نیازها و مشکلات مردم قرار بگیرد و شعارش این بود که «نخدمکم بأشفار عیوننا؛ با مژههای چشممان هم به شما خدمت میکنیم»
🔹در سال 1983 تصمیم گرفت به ایران سفر کند تا در دفاع مقدس و جنگ تحمیلی صدام و نظام بعث شرکت کند. از تهران به اهواز رفت و از آنجا تصمیم داشت که با فاو برود… جنگ بالا گرفته و اوضاع خوب نبود. ناگهان شیخ عباس کعبی از طرف شخص امام خمینی خودش را به سید عباس میرساند و به او میگوید که فاو را رها کرده و به لبنان بازگردد، چرا که مسئولیتی که در لبنان بر عهدۀ اوست، مهمتر از وجودش در جبهههای ایران است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/ErRZ
#سیدعباس_موسوی
#حزب_الله
@shouba
🎯نگاهی به وضعیت رسانههای عراق؛ دکانهای رسانهای!
✂️برشهایی از متن:
🔹اما وقتی همان کانال را دیدی که با همان لوگو، یک شبه بهدلیل تغییر ائتلافهای سیاسی به توجیه کارهای همان افراد میپردازد تعجب نکن. همچنین اگر دیدی رسانهای که در گذشته نه چندان دور، دشمن درجه یک دولت بود، مفتضحانه و بدون خجالت به پشتیبانی از دولت میپردازد، تعجب نکن. حالا میتوانی یک سئوال پرسی: آیا از شرافت این حرفه چیزی باقی میماند؟
🔹اینها چیزی از ویژگیهای موسسه بودن را ندارند؛ نه راهبرد واضحی دارند، نه شخصیت رسانهای دارند. نه رویکرد ثابتی دارند، نه بسته میشوند، چون به پشتیبانی خارجی متصل هستند، نه خط خبری روشنی دارند و نه روش کاری مشخصی را دنبال میکنند. چون هدف از افتتاحشان فقط سود بوده است. مانند همه دکانهایی که در آنها کالا فروخته میشود.
🔹از مجموع اموالی که دولتها و طرفهای خارجی به بعضی موسسات رسانهای پرداخت میکنند تنها یک چهارم آن هزینه میشود و الباقی به جیب مالکان میرود. به همین دلیل است که حتی رسانهای که از طرف احزاب مسلط بر چند وزارتخانه پشتیبانی مالی میشود، رسانهای بیمحتوا است.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/RajE
#عراق
#رسانه_های_عراق
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯چگونه زنان پیشرو اعتراضات علیه حکومت نژادپرست هند شدند؟
✂️برشهایی از متن:
🔹خاتون به گاردین میگوید: «من پیرزنم، سرما در استخوانهایم نفوذ میکند، فرزندانم نگران سلامتی من هستند، اما من اینجا مینشینم چون نمیتوانم در مقابل تلاش مودی برای از هم پاشیدن هند، دست روی دست بگذارم تا بعد از 90 سال به من بگوید اینجا وطن تو نیست.»
🔹بلندترین صدای اعتراضات تا حد زیادی از سوی زنان است. زنان هندی نه تنها در راس مقاومت در برابر آزمون هویت شهروندی که با نام لایحه شهروندی هند(NRC) شناخته میشود قرار دارند بلکه زنان از فعالین و حقوقدانان گرفته تا دانشجویان و زنان خانهدار و پیرزنان، اعم از مسلمان و هندو هستند که در صدر جنبش مقاومت ضد قانون شهروندی جدید(CAB) و لایحه شهروندی (NRC) در سراسر هند قرار دارند. لایحهای که ممکن است به موجب آن میلیونها مسلمان در کشور خودشان که در آن بزرگ شده اند، به مهاجران غیرقانونی تبدیل شوند. بسیاری از این افراد اولین باری است که در یک حرکت سیاسی مشارکت میکنند.
🔹طبق نظر کارونا ناندی یکی از وکلای هندی که آشکارا با اصلاح قانون شهروندی مخالفت میکند و در تجمعات متعددی علیه این قانون سخنرانی کرده است، مساله زنان در هند ریشه دارتر از این حرفها است. کارونا گفت: «زن بودن در هند کافیست تا ظلم و مقاومت را تجربه کرده باشد. و ما زنان هندی به حاشیه رانده شدن را بهخوبی درک میکنیم.»
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/cpW12
#قانون_تابعیت_هندوستان
#هند
@shouba
💠بازگشت به سنت افغانی لویه جرگه پس از 4 دهه
علیرضا صالحی
✂️برشهایی از متن:
🔹انتخابات به نوعی پیشانی ارزشهای لیبرال دموکراسی در افغانستان بود. وضعیت اخیر نشان دهنده افول شدید این گفتمان در افغانستان است. دیگر، آرای بدست آمده از داخل صندوقها مشروعیت بخش نیست. نتیجه عملی انتخابات اخیر نشان از شکست تلاشهای 20 ساله جامعه جهانی در افغانستان دارد. در این میان گفتمان رقیب نیز جایگاهی ندارد. اسلام طالبانی که بر شورای اهل حل و عقد تاکید میکند نتوانسته است جایگاه ویژه ای برای این شورا تعیین کند.
🔹در سنت تاریخی افغانستان، این گونه مشکلات مربوط به مشروعیت های سیاسی با «لویه جرگه» حل میشده. سنتی که از دل ساختارهای قومی و قبیلهای افغانستان سربرآورده بود و سالهای سال یگانه منبع مشروعیت بوده است. در نیم قرن اخیر گفتمانهای مختلفی آمدند تا این مدل را برهم بزنند و مدلهای مترقی و جدیدتری ارائه دهند اما امروز میبینیم همه آنها شکست خوردند و در حال از بین رفتن هستند.
🔹نظام بین الملل پس از سالها جنگ در افغانستان باز به نقطه اول رسیده است: «گفتگوهای بین الافغانی» که همان «لویه جرگه» قدیم است. یعنی افغانستان پس از چند دهه جنگ و خونریزی باز به مدل سنتی خود بازگشته است. بالاخره آمریکا و ناتو نیز در تار عنکبوت نظام روابط افغانستان درماندند و راه خروج پیش گرفتند.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/7BIzr
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠 بنزاید رهبر بنسلمان است! / امارات ایدئولوژیکتر از سعودی
✂️برشهایی از متن:
🔹امارات نسبت به موج بهار عربی نفرت شدیدی دارد و از همان ابتدا از مخالفان شدید همه این تحرکات بود. مخصوصا اینکه اخوان المسلمین به عنوان حساسیت اول و خط قرمز امارات، بیشترین ثمره را از این موج به دست میآورد. این آن چیزی است که پروژه سیاسی امارات را متمایز میکند.
🔹قطر و امارات دو کشور بسیار شبیه به هم هستند. جز اینکه دو انتخاب مختلف را در دهه 90 انجام دادند. قطر شبکههای اخوان المسلمین را به عنوان بازوی سیاست خارجی خود به کار گرفت. اگر چه اسلام رسمی در این کشور سلفیت وهابی است. یعنی همان اسلامی که در سعودی هست با این تفاوت که اسلام مورد تایید قطر در سطح بینالمللی اسلام نزدیک به اخوان است. این یک استراتژی است که قطر بهطور کلی در دهه 90 اتخاذ کرد. امارات بر عکس قطر با اسلام سیاسی ابتدا مخفیانه و سپس علنا اعلام جنگ نمود.
🔹رابطه محمد بن سلمان و محمد بن زاید به شدت قوی است و بن زاید در این رابطه نقش رهبر و هدایت کننده را دارد. او بیست سال از همتای سعودی خود مسنتر است و تقریبا او بود که بن سلمان را به عرصه سیاست وارد کرد و بن سلمان به برکت ارتباطات بن زاید جایگاه خود را در سطح بین الملل تثبیت کرد.
🖇متن کامل:
http://rizy.ir/tw0r1
#امارات
@shouba
📚خلاصه کتاب «فقه سیاسی» اثر شیخ یوسف قرضاوی
🔶 کتاب «فقه سیاسی» کتابی است که شیخ یوسف قرضاوی چکیده ای از آرای خود درباره نسبت اسلام و سیاست و حکومت اسلامی را در آن آورده است.
📍 خلاصه این کتاب را از لینک زیر دانلود کنید:
http://rizy.ir/MS9w
#یوسف_قرضاوی
#اخوان_المسلمین
@shouba
هدایت شده از شعوبا
🔶 زمینههای اجتماعی اعتراضات اخیر مردم هند؛ نقطه عطفی دیگر در تاریخ معاصر شبه قاره
✂️ برشهایی از متن:
🔹کسانی که با ان.آر.سی از رده شهروندی خارج میشوند، با سی.ای.ای دوباره تابعیت میگیرند، جز مسلمانان که از این قانون استثنا شدهاند. تجربه آسام نشان داده وقتی این برنامه در بقیه هند اجرا میشود، بسیار محتمل است که عذاب اثبات تابعیت در انتظار همه مردم مستضعف باشد، ولی پس از آن، عذاب بزرگتر سلب تابعیت و شاید حبس در زندان، متوجه فقط مسلمانان هند خواهد بود.
🔹 از این به بعد، جریان فاشیست هندو شروع میکند به بی پرده و با سرعت عمل کردن. ایجاد التهاب و دوگانگی در جامعه و بویژه تحریک و هدایت عصبانیت و نارضایتی هندوها علیه مسلمانان، در فضای رسانه ای و اجتماعی هند عادی سازی میشود. اسمهای اسلامی یا فارسی بسیاری از شهرهای هند تغییر میشوند. حتی تاجمحل دیگر از بروشورهای گردشگری دولت حذف میشود. مسلمانان ضعیف را به اتهام بیحرمتی به مقدسات هندو مانند گاو، به طور فجیعی در خیابانها میکشند و پلیس هم مانع نمیشود. از این جرایم فیلمبرداری نیز میشود و با پخش عمدی آن، رعب و وحشت وسیعی ایجاد میشود. غالبا مجرمان این قضایا محاکمه نمیشوند که هیچ، حتی گاهی از طرف مقامات رسمی دولت هم مورد تعظیم قرار میگیرند. در شبکه های تلویزیونی خشم و نفرت از مسلمین میبارد. اقتصاد مسلمانان به بهانه اجرای مقررات بهداشتی و امثال آن، مورد هجمه قرار میگیرد.
🔹 ناامیدی، افسردگی و وحشت، مسلمانان کشور را بیش از پیش فراگرفت. آنها فقط حیرت زده در انتظار بلاهای بعدی و شدیدتری، بدون هیچ برنامه دفاعی نشستند. به نظر میرسد هند جدید، جایی برای مسلمانان ندارد؛ ولی این جمعیت 200 میلیونی جای دیگری هم ندارد.
🖇 متن کامل:
http://rizy.ir/5lXyW
#مسلمانان_هند
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯نگاهی به نوآوریهای ابوالاعلی مودودی در اندیشه سیاسی اهلسنت
✂️برشهایی از متن:
🔹مودودی مانند بسیاری دیگر از مصلحان مسلمان، علت عقبماندگی مسلمین را انحطاط معرفت دینی میدانست. لذا سعی کرد معرفت دینی موجود را به چالش کشیده و تحولی در آن به وجود آورد. نقطه آغاز این تحول، تحول در فهم معنای اصطلاحات اساسی قرآن کریم و به دنبال آن پیریزی نظریهای سیاسی بدیع در فضای فکری اهلسنت بود.
🔹تمام حرف مودودی این بود که انبیا آمدهاند تا مردمان را از بندگی انسانها آزاد کرده و به بندگی خداوند برسانند. این همان اصلی است که ستون نظریه سیاسی اسلام بر آن نهاده شده است. یعنی نظامی که در آن تمامی وجوه سلطه، قدرت و قانونگذاری از دست بشر – چه به صورت فردی و چه به صورت اجتماعی – خلع شود و هیچ کس حق نداشته باشد که بشری مثل خود را مطیع خود گرداند و یا اینکه به وسیله ایجاد قانون او را برای تبعیت از خود رام کند.
🔹از دیگر نوآوریهای مودودی، تحول در مفهوم «خلافت» است. او به آیه شریفه «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الأرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» (نور، 55) استناد کرده و معتقد است که خطاب خداوند در این آیه به شخص، طبقه و یا قشر خاصی نیست، بلکه به تمامی مومنان است. لذا خلافت متعلق به همه مومنین است و همه آنها واجد مقام خلافت بوده و هریک سهمی در خلافت مسلمین دارند. در این دیدگاه «مومنین»هستند که خلیفه پروردگارند نه یک شخص خاص.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/CwHz
#ابوالاعلی_مودودی
#اندیشه_سیاسی_اهل_سنت
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
💠به یاد استاد مکتب تقریب؛ مروری بر خاطرات سیدهادی خسروشاهی
✂️برشهایی از متن:
📍درموقع خداحافظی، حسنی مبارک دست مرا گرفت و گفت: برای تکمیل کادر اداری که درخواست کرده اید نیروی اضافی بیاورید، مواظب باشید که «متطرفین»! ـ تندروان ـ را نیاورید... از اصلاح طلبان بیاورید! من گفتم: حتماً از نیروهای اسلام گرای معتدل استفاده خواهیم کرد.. مبارک افزود: آخر می دانید! در کشور شما، عده زیادی معتدل و اصلاح گرا هستند، ولی «بَرد مجانین»! یعنی بعضی ها هم دیوانه هستند!.. این جمله را من بر نتافتم و بلافاصله گفتم: فخامة الرئیس! مثل بلادکم! ارض الکنانة! و خداحافظی کردم.. در دیدار بعدی، چند ماه بعد، حسنی مبارک با سردی مطلق با من روبرو شد و برخورد محترمانه ای نداشت و حتی بنظرم احوالپرسی هم نکرد... و من هم از ته دل گفتم: الحمدالله ربّ العالمین»
📍ملاقات های خصوصی مکرری با وی در «مشیخه الازهر» داشتم و محترمانه به او یادآور می شدم که استقلال کامل الازهر آبرویی برای اسلام و مسلمین خواهد بود و موقعیت پیشین آن در جهان اسلام زنده خواهد شد.. و او سعی می کرد محترمانه توضیح دهد که الازهر همچنان استقلال دارد! اما ما می دیدیم که او مجبور است در جلسات رسمی دولتی و حتی حزبی ـ حزب الوطنی الدیمقراطی! ـ شرکت کند.
📍آقای عمرو موسی، ضمن اظهار تأسف، به صراحت به من گفت: الأمن العام می ترسد که شما تحت پرچم فرهنگی، همان نوع فعالیت هایی را که در لبنان و سوریه دارید، در مصر هم پیاده کنید!… ولی من تلاش خودم را می کنم… که البته تلاش او نتیجه بخش نبود؛ چون اصولاً به اعتقاد من «ملف علاقه ایران و مصر» در اختیار وزارت امور خارجه مصر نبوده و نیست بلکه در دست رئیس اداره الامن العام و آقای عمر سلیمان است! (بعد از او هم به وراث او واگذار شده است)
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/RKt
#سید_هادی_خسروشاهی
@shouba
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 شاخص بیکاری در کشورهای عربی از 1991 تاکنون
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 اختلافات «جماعت اسلامی» و «دیوبندیه» در شبه قاره
✂️برشهایی از متن:
📌«سید ابوالحسن ندوی» و «ابوالاعلی مودودی» نماینده دو جریان فکری بزرگ در شبه قاره هند یعنی «دیوبندیه» و «جماعت اسلامی» هستند که با یکدیگر اختلافاتی دارند. اختلاف ابوالحسن ندوی با ابوالاعلی مودودی در دو مسئله است: ۱ – امکان، امتناع یا اقتضائات فهم درست دین در امت اسلام. ۲- جایگاه حکومت و مسائلی سیاسی در منظومه فکری دین اسلام.
📌ابوالاعلی مودودی با توجه به تحولی که در فهم مفاهیم اساسی قرآن پدیدمیآورد، تشکیل حکومت اسلامی را اصلیترین هدف دین میپندارد. او معتقد است که تمام انبیا سعی کردند انقلابی سیاسی برپا کنند؛ لذا تمام عبادات فردی را مقدمه و وسیلهای برای انقلابی سیاسی و برپایی حکومت دینی میداند.
📌دیدگاه ندوی در باب قطعیت استمرار فهم صحیح دین در میان امت اسلامی، او را از رویکردهای سلفی دور و به رویکردهای سنتی اهلسنت نزدیکتر میکند. چرا که بنای سلفیت بر این گزاره بنا شده که ما از سیره و روش سلف صالح دور شده و باید به آن دوره «بازگشت» داشته باشیم. در حالی که ابوالحسن ندوی اساساً گسست و شکاف میان فهم سلف صالح و مسلمانان ادوار بعدی از دین را رد کرده و به یک استمرار بی کموکاست در این زمینه قائل است.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/S1FuM
#جماعت_اسلامی
#دیوبندیه
#شبه_قاره
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🔶 به بهانه درگذشت محمد عماره؛ اندیشمند معاصر اخوانی را بهتر بشناسیم
✂️برشهایی از متن:
📌استاد ما «علامه عماره» در مرکز و محور مکتب نوگرایی و تجددگرایی اسلامی معاصر قرار دارد؛ کمااینکه او امتدادی برای این مکتب نیز به شمار میرود؛ مکتبی که با «رفاعه الطهطاوی» آغاز شد و با «محمد عبده و جمال الدین الافغانی و رشید رضا و …» ادامه پیدا کرد. او در زمره چنین مردان و عالمان بزرگی قرار داشت.
📌علامه عماره در جبهه دیگری نیز اهتمام گستردهای داشت و آن، جبهه اجتهاد و تجددگرایی بود. او نقش مهمی در نوگرایی بسیاری از مسائل ایفا کرد. ازجمله این مسائل میتوان به تکثرگرایی در امور حزبی و همچنین در حیات اجتماعی به طور عام، یاد کرد.
🖇متن کامل:
https://rizy.ir/DqkEx
#محمد_عماره
#اخوان_المسلمین
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
📚 خلاصه کتاب «افغانستان رنگین کمان اقوام»
🔹اثر نامبرده جزو معدود کتابهای چاپ شده راجع به مقوله اقوام در افغانستان است و از این جهت یک منبع درجه یک و پژوهشی نو به حساب میآید. معمول کتاب هایی که در مورد اقوام افغانستان نوشته شده است به بررسی و تبارشناسی یک قوم پرداخته است که به عنوان تک شناسی شناخته میشوند اما این کتاب تمامی اقوام را مدنظر قرار داده است.
🔹خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید:
https://rizy.ir/kECga
#افغانستان
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba
🎯 عراق و مشکل مهاجرت نخبگان
🔹 کشورهای مختلفی در جهان به دلیل مهیا نساختن شرایط لازم فکری و ابزاری برای نخبگان خود، گرفتار مسئله فرار مغزها هستند که یکی از این کشورها عراق است. کشور عراق نه تنها در طول قرن بیستم درگیر کودتاها و حکومت های نظامی بود، بلکه در قرن کنونی نیز به دلیل ناامنی های گسترده، شاهد گسترش پدیده مهاجرت نخبگان شده است که این مسئله میتواند این کشور را در کوتاهمدت و بلندمدت با مشکلاتی عدیده مواجه سازد. در نوشتار پیشرو ضمن بررسی پدیده مهاجرت نخبگان در عراق، راهکارهای پیشنهادی در خصوص جلوگیری از این پدیده بیان میگردد.
🔹 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید.
#عراق
#جامعه_شناسی_کشورهای_اسلامی
📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان:
@shouba