eitaa logo
شعوبا
1.6هزار دنبال‌کننده
899 عکس
264 ویدیو
0 فایل
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنْثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا «شعوبا» پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان www.shouba.ir ارتباط با ادمین: @admin_shouba
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 نگاهی به قبایل و نظام قبیلگی حاکم بر یمن علیرضا بیگی ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 قبیله در میان جامعه و حکومت قرار گرفته و به‌نوعی واحد اولیه جلب وفاداری یا خصومت شهروندان با حکومت به شمار می‌آید. به سبب محوریت داشتن قبایل در یمن، عمدتاً سیاست و فرهنگ کشور متأثر از سیاست‌ها و فرهنگ‌های قبیله‌ای است. برخلاف دیگر قبایل شبه‌جزیره عربی که عمدتاً کوچ‌نشین بوده‌اند، قبایل یمنی عمدتاً کم‌تحرک و یکجانشین هستند. در این کشور هر روستا حوزه قلمرو یک قبیله است. 🔹 مردم یمن پیش و بیش از اینکه خود را یمنی بدانند، با تعلقات دیگر ازجمله قبیله، مذهب و حتی محل زندگی، برای خود هویت‌سازی می‌کنند. برای مثال مهم‌ترین عامل هویت‌ساز در مناطق شمالی و شمال شرقی وابستگی‌های نسبی و قبیله‌ای است. این عنصر هویت‌ساز در مناطق جنوب عمدتاً از گرایش به جریانات خاص نشأت می‌گیرد. 🔹 احساس هویت قبیله‌ای در بخش‌های جنوبی یمن کمتر است. مردم یمن شمالی به دلیل سکونت در منطقه‌ای صعب‌العبور و کوهستانی کمتر مورد تعرض و تصرف قرارگرفته‌اند لذا توانسته‌اند تا به امروز سنت‌های قدیمی و هویت قبیله‌ای خود را حفظ کنند. 🔺 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠 مهمترین مانع ملت‌سازی در پاکستان؛ ISI، فئودالها یا سرمایه‌داران؟ ✂️ برش‌هایی از متن: 🔹 هویت ملی در پاکستان چندان مطرح نیست برای مثال یک پشتون، یک بلوچ یا یک سندی خود را پشتون، بلوچ و یا سندی معرفی می کنند نه تبعه پاکستانی. طبعا وفاداری آنها اول به قبیله سپس قوم و آنگاه ایالت خودشان است نه ملیت پاکستان. 🔹 در درون هر قوم تقسیم‌بندی هست اما قومیت حس مشترک در درون قبایل است. این مسائل در شمال ایالت پنجاب و سراسر ایالتهای بلوچستان، خیبرپختونخواه و نیز منطقه فتا وجود دارد. در ایالت سند معمولا شهرنشینی بیشتر است و قبیله‌گرایی چندان مطرح نیست. 🔹 قطعا دست‌به‌دست شدن حاکمیت میان سرمایه‌داران و ملاکان بزرگ را می‌توان مهمترین مانع ملت‌سازی دانست. خوانین و امرای ارتش از ایالتهای سند و پنجاب قدرت را در کشور پاکستان از آن خود کرده اند. همین ملاکان مانند خاندان های زرداری و بوتو در ایالت سند، حزب مردم و خانواده شریف در پنجاب حزب مسلم لیگ را در‌‌ اختیار دارند. 📌 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
💠به بهانه صحبت­های اخیر مولوی عبدالحمید؛ مساله وحدت و دوراهی نهضت و تاریخ! حجت الاسلام محمد قطرانی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹گویا ما به این نتیجه رسیده ایم که برای تمدن اسلامی مان فقط با شیعیان کار کردن و رشد دادن ایشان کفایت می­کند و اتفاقا یک صبغه تاریخی منازعه با اهل سنت هم پشتیبان ماست. 🔹آن چه که روشن است فارغ از منازعات و درگیری­های میدانی، هم اینک جمهوری اسلامی در یک دوگانه جدی قرار دارد. این که به نهضت و اهداف نهضتی ابتدای انقلاب اسلامی پایبند بماند و شعار وحدت، تقریب و حکومت جهانی اسلامی را فارغ از تشریفات در میدان عمل نیز به منصه ظهور برساند. یا اینکه به تاریخ منازعه شیعی-سنی برگردد و این بار از دریچه این زاویه اهل سنت را مانند دیگر توده­ های مردمی در جهان بنگرد و متناسب با اهداف و منافعش با آنها متحد شود و یا کاری به کارشان نداشته باشد. ⬅️ برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
◀️چرا نواشعری گری در میان اسلام گرایان سیطره یافته است؟ 🔺اشاعره جریان عریض و طویلی در تاریخ کلام اسلامی هستند؛ جریان اشعری یک شاکله اصلی دارد و آن کم توجهی به عقل در جریان اندیشه دینی است 🔺 از آن جا که در ظاهرگرایی توجه به مفاد نص بسیار است این ها به فرایند و مکانیزم و سازوکارهای فهم متن خیلی بها می دهند و لذا علم درایه و معنا شناسی و حتی منطق در میان اشاعره بسیار پررنگ است. 🔺نواشاعره همان اشاعره مدرن هستند یعنی اشعری گری مدرن شده. اشعری گری ای که توانسته به لحاظ روشی و ابزار دفاع از خودش از ظرفیت تولید شده در تمدن غرب جدید استفاده کند 🔺یک چیزی که به متفکرین معاصری که امتداد جریان اشاعره هستند کمک کرده برخی از جریانات مدرنی است که در غرب شکل گرفته. به این ها خیلی خوب کمک کرده که بتوانند دفاع مدرنی از میراث گذشته خودشان داشته باشند. همان میراثی که اشعری تولید کرده. اگر فلسفه تحلیلی یا جریان پوزیتیویسم در غرب را نگاه کنیم ابزارهای نیرومندی برای دفاع از ایده های اشاعره در اختیارشان قرار می دهد. 🔺شخصیتی مثل طه عبدالرحمن که به نظرم قله اشعری گری مدرن است، دقیقا می آید ظاهرگرایی را ضمن آنکه با منطق مدرن تجهیز و تقویت می کند با تصوف و عرفان هم آشتی داده و آن را با اخلاق عملی به صورت تئوریک آشتی دهد. 🔶 برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. 📗 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔶 خلاصه کتاب «اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد» 🔹 رضوان السید متولد 1349 ترشیش(جبل لبنان) دارای مدرک لیسانس از دانشکده اصول دین الازهر بخش عقیده و فلسفه دکترای دولت در فلسفه بخش اسلام شناسی از دانشگاه توبینگن آلمان و دارای چندین نشان، جایزه و دارای کتب متعدد ازجمله : الاسلام المعاصر، مفاهیم الجماعات فی الاسلام و… است. 🔹 کتاب اسلام سیاسی معاصر در کشاکش هویت و تجدد محصول بخشی از پژوهش های نویسنده شامل مقاله های اوست که بیشتر آنها درکنگره های علمی و آکادمیک درموضوع اسلام گرایی اسلامی و روندهای آن ارائه شده است. متن حاضر خلاصه ای است از همین کتاب که مجید مرادی آن را ترجمه کرده است و مرکز بازشناسی اسلام و ایران(باز) برای اولین بار آن را منتشر کرد. 📌خلاصه این کتاب را در لینک زیر بخوانید: https://rizy.ir/czFB 🔺 شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 نگاهی به وضعیت مسلمانان کنیا؛ اینجا آفریقایی بودن مهمتر از مسلمان بودن است! ✂️برش‌هایی از متن: 🔹یک آفریقایی اول آفریقایی است و به قبیله و فرهنگ‌ش پایبند است، بعد مسلمان، مسیحی یا آنیمیست است. یعنی بین اسلام، مسیحیت یا هر مذهب دیگری تفاوت چندانی نیست. 🔹در کشورهای آفریقایی چرا انقلاب نمیشود؟ چون انقلاب توسط طبقه متوسط انجام میشود و وقتی طبقه متوسط چه طولی، چه عرضی و چه عمقی گسترده میشود این طبقه متوسط هست که به پا میخیزد؛ اما وقتی جامعه دو طبقه دارا و ندار داشته باشد انقلابی رخ نمیدهد. 🔹دولت میداند هر گروهی که بخواهد برای تبلیغ به کشورش بیاید بالاخره یک سری امکانات با خود می آورد، یا درمانگاه می سازد یا آموزشگاه، کتابخانه ای چیزی. پس به آنها اجازه میدهد تا حدی که وارد بحث های تخریبی و جنجالی نشوند، حضور پیدا کرده و فعالیت کنند و از قِبَلش سودی هم به مردم برسد. 📌برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
📚 کتابشناسی امام موسی صدر 🔺 آنچه از او به عنوان عالمی دینی و رهبری اجتماعی باقی مانده است، لایه های شخصیتی و فکری او را برای ما نمایان میکند. هرچند او ربوده شد، اما حجم بسیار زیادی از سخنرانیها و نوشته ها و مصاحبه از او و درباره او باقی مانده است که توانسته به خوبی خلأ وجود او را پر کند. کتابها و محصولات به جا مانده از او را در دو دسته میتوان تقسیم کرد؛ «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر»؛کتابهایی که محصول مستقیمِ فکر، بینش و عملکرد او بوده اند و کتابهایی که بیشتر مصاحبه هایی درباره شخصیت، فکر و منش او هستند. مورد اول مربوط به میراث بیانی و علمی و فکری ایشان است و دومی میراث عملی و کاری او را برای ما باقی گذاشته است... ⬅️ برای مطالعه ادامه متن کلیک کنید. @shouba
🔵داده‌کاوی وضعیت اجتماعی و اقتصادی فلسطین و رژیم صهیونیستی محسن فایضی ✂️برش‌هایی از متن: 🔹این آمار نشان می‌دهد که به‌طور مساوی نیمی از فلسطینیان در داخل و نیمی دیگر در خارج زندگی می‌کنند.(49.7 و 50.3 درصد) مسئله‌ای که نشان می‌دهد اهمیت آوارگان بیش از همیشه است. زندگی یک‌سوم فلسطینیان در اردن باری دیگر جایگاه راهبردی اردن و تأثیر پادشاهی اردن بر مسئله فلسطین و حساسیت تحولات این کشور برای تل‌آویو را عیان می‌کند. 🔹شیب نمودار نشان می‌دهد که از سال 2022 جمعیت فلسطینی‌های داخل افزایش خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی این گزارش در سال 2027 در صورت تداوم همین مسیر و الگوی رشد جمعیتی در میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها، فلسطینیان به 8 میلیون و یهودیان به 7.7 میلیون نفر خواهند رسید. 🔹 در سال 2018 بیش از 50 درصد واردات فلسطینی‌ها از سرزمین‌های اشغالی (3.6 هزار میلیون دلار) بوده است. ضمن آنکه اکثریت صادرات محصولات تجار فلسطینی که بخشی زیادی از آن‌هم کشاورزی است بالاجبار به صهیونیست‌ها بوده است. محاصره اقتصادی و مسیر زمینی تبادلات فلسطینی‌ها را بیش از گذشته به اسرائیل وابسته کرده است. 🔶برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🎯 آینده صوفیه در افغانستان/ صوفیان هیچ گاه از سیاست برکنار نبودند ✂️برش‌هایی از متن: 🔹 رابطه تصوف با سیاست در افغانستان یک رابطه خیلی برجسته و پررنگی است. صوفی­ها از دوره احمدشاه ابدالی (۱۷۴۷- میلادی۱۷۷۳) تا دوره ظاهرشاه (۱۹۳۳-۱۹۷۳ میلادی) و تا دوره کنونی جسته و گریخته به طور مستقیم و غیر مستقیم در اوضاع سیاسی افغانستان نظارت داشته اند. 🔹در جنگ با روس­ها نیز حضور صوفیه خواه به صورت فردی و خواه به صورت جمعی و گروهی مشهود است. برای نمونه چشتیه هرات به رهبری مرحوم سید محمد عثمان چشتی در بخش های سیاسی، نظامی، و فرهنگی حضور چشمگیری داشته اند. 🔹در دوره طالبان ما گزارشی از تعطیلی خانقاه­ها و یا ممانعت از فعالیتهای صوفیه نداریم. به نظر می رسد صوفیه نیز به دلیل باور به پیوند دین و دولت به حکومت دینی بیشتر متمایل هستند زیرا در سایه حکومت دینی البته از نوع طالبانی فعالیت­های ایشان کمتر مورد تهاجم فضای مدرن قرار می گیرد. و از آنجا که طالبان حکومتی دینی مدل امارت را سر می دهند احتمالا صوفیه در برابر طالبان ایستادگی نکردند. 🖇 متن کامل: https://rizy.ir/vYPHn ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
🔵 نیم نگاهی به وضعیت دانش جامعه شناسی در مصر ✂️برش‌هایی از متن: 🔹در اغلب این کشورها جامعه‌شناسی از نوع ملی‌گرای آن با پروژه های پیشرفت و توسعه همراهی و همکاری داشته است. لذا در کشورهایی که پروژه های پیشرفت و توسعه زمین خورده است، جامعه‌شناسی نیز با شکست مواجه شده است. گویی رابطه مستقیمی بین این دو برقرار است. 🔹جامعه‌شناسی مصر از آغاز با بی توجهی به روشهای تجربی نتوانست در عرصه مطالعات میدانی اثر گذار باشد. به نحوی می‌توان گفت که جامعه‌شناسی مصر پذیرفته بود که نمی‌تواند تغییر مهمی در پدیده ها، افکار و روابط اجتماعی ایجاد کند. 🔹دو مشکل عمده در علوم اجتماعی این دوره وجود داشت. اول آنکه در نظام تعلیماتی پدید آمده، تنها و تنها سنت جامعه‌شناسی فرانسه مدنظر بود و پیشرفتهای این علم در دیگر نقاط اروپا و آمریکا مورد بی‌توجهی قرار می‌گرفت. 🔺برای مطالعه متن کامل کلیک کنید. ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba
10.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 وحدت سوریه و مصر، کشور واحدی که دوام چندانی نداشت تاریخ معاصر خاورمیانه سرشار از اتفاقات عجیب و غریب است. یکی از این اتفاقات وحدت دو کشور سوریه و مصر و تشکیل حکومتی واحد به نام «جمهوری متحد عربی» است. در این ویدئو به صورت خلاصه به فرایند شکل گیری وحدت دو کشور و سپس انفصال دوباره آن و تلاش های بعدی که در جهت بازگرداندن این اتحاد انجام شد، پرداخته میشود. @shouba
📚 جزوه: بررسی تحلیلی وضعیت مسلمانان هند و نقش ما در این تحولات 🔹 خشونت بی‌حد و مرز هندوهای افراطی در سایه سکوت و همراهی دستگاه حاکمه‌ی هند، روز‌های دردآوری را برای تمامی مسلمانان رقم زده است. 🔹 اگرچه بخشی از مردم و مسئولین نسبت به این حوادث موضع گیری کرده‌اند اما انفعال در دستگاه سیاست خارجی و همچنین فراگیر شدن ویروس کرونا در کشور‌های جهان باعث شده تا توجه لازم از طرف مسئولان کشور و همچنین کشور‌های جهان اسلام صورت نگیرد و اخبار این فجایع در انبوه خبرهای کرونا گم شود. 🔹 جزوه حاضر حاصل همکاری مستضعفین تی‌وی با تعدادی از کارشناسان حوزه مطالعاتی شبه قاره هند است که برای شناخت بهتر زمینه‌ها، پیش‌بینی و نقش ما در تحولات هند تهیه شده است. 🔹 به تمامی انسان‌های آزاده، خصوصا فعالین اجتماعی-سیاسی ایران توصیه می‌شود که آن را به دقت مطالعه کرده و به بحث بگذارند. 🔺 دانلود جزوه: اینجا ⬅️ شعوبا، پایگاهی برای آشنایی با جامعه و فرهنگ ملل مسلمان: @shouba