سیاست بدون خط خوردگی
#تحولات_منطقه_در_آیینه_احادیث
فتنه آذربایجان(۳)
در این بخش روایت دیگری مربوط به آذربایجان از کتاب «التشريف بالمنن في التعريف بالفتن» آورده میشود. متن روایت چنین است: «يكون للترك خرجتان: خرجة يخرجون من آذربيجان، و الثانية يربطون خيولهم بالفرات لا ترك بعدها» برای ترکها دو خروج است. مرتبه اول: از آذربایجان خروج میکنند و مرتبه دوم: سوارىهای خود را به فرات میبندند و بعد از آن، ترکى نخواهد بود.
آذربایجان در آخر الزمان نقش کلیدی دارد. جغرافیای این منطقه بسیار مهم است. در روایت تعبیر «من آذربیجان» آمده نه «فی آذربایجان». کما اینکه در روایت «لابد لنار من آذربیجان ...» مذکور در کتاب شریف غیبت نعمانی که ذکر آن قبلاً گذشت نیز این تعبیر آمده است؛ پس روایت در مقام بیان این نیست که این آتش در آذربایجان واقع میشود بلکه در مقام بیان این مطلب است که از آذربایجان شروع میشود.
عدهای از تحلیلگران بر این باورند که نسبت فتنه آذربایجان با ایران، مانند نسبت اوکراین به روسیه است و این برنامهای انگلیسی ـ صهیونیستی برای درگیر کردن ایران در مرزهای شمالی است. همانطور که با توجه به هستهای و اتمی بودن روسیه، اوکراین در قد و قواره روسیه نیست، آذربایجان نیز در قامت ایران نیست و صرفاً باعث استهلاک موتور پیشران ایران میشود.
نگارنده بر دیدگاه حد وسط خود در رابطه با نسبت تحولات بیرونی و روایات حوزه مهدویت تأکید میکند. به این معنا که انطباق صرف، مردود است و از آن سو چشم بستن بر روایات این حوزه و عدم مختصاتیابی خود در جغرافیای ظهور نیز امری نکوهیده است.
✍سید رضا میرهاشمی
@siasiland
کتاب کار بیانیه گام دوم! (۲)
از نگاه امام خامنه ای عزیز(حفظه الله) انقلاب اسلامی صرفاً یک حرکت ضد استعماری و ضد استبدادی مثلاً در حد و قواره نهضت ملی شدن صنعت نفت نیست بلکه انقلابی است در مقیاس جامعه جهانی و شعارهایش منطبق بر شعارهای فطری بشر و لذا است که در بیانیه راهبردی گام دوم، مرقوم نموده اند:
"برای همه چیز میتوان طول عمر مفید و تاریخ مصرف فرض کرد اما شعارهای جهانی این انقلاب دینی از این قاعده مستثنی است؛ آنها هرگز بی مصرف و بی فایده نخواهند شد، زیرا فطرت بشر در همه عصرها با آن سرشته است؛ آزادی، اخلاق، معنویت، عدالت، استقلال، عزت، عقلانیت، برادری، هیچ یک به یک نسل و یک جامعه مربوط نیست تا در دوره ای بدرخشد و در دوره ای دیگر، افول کند؛ هرگز نمیتوان مردمی را تصور کرد که از این چشم اندازهای مبارک، دل زده شوند، هرگاه دل زدگی پیش آمده، از روی گردانی مسئولان از این ارزشهای دینی بوده است و نه از پایبندی به آنها و کوشش برای تحقق آنها"
✍️ سید محسن میرخانی
@siasiland
#ترکیه
🔍تاثیرانتخابات ترکیه بر سیاست های این کشور در غرب آسیا
برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ترکیه از جهات مختلف قابل توجه است و مهم ترین ابعاد آن، نتیجه این انتخابات بر سیاست خاورميانه ای ترکیه است. اردوغان و تیم سیاسی اش طی دهه اخیر سیاست فعال و به نوعی مداخله جویانه در بحران های بزرگ خاورمیانه و شمال آفریقا، نظیر سوریه و لیبی اتخاذ کردند. مساله اینجاست که این نوع سیاست ورزی از سوی حزب حاکم ترکیه مورد انتقاد جدی و گسترده احزاب سکولار ترکیه بوده است؛ از این رو درصورت شکست احتمالی اردوغان، تحول در سیاست خاورميانه ای ترکیه، از مداخله گرایی فعال به بی طرفی فعال دور از انتظار نیست
✍ حزین
@siasiland
سیاست بدون خط خوردگی
#جهاد_تبیین
📄 حضرت على (ع) در نامه تاریخی خود به امام حسن(ع) ضمن سفارش به مسائلی در باره اهمیت تاریخ چنین مى فرماید: "فرزندم! من هر چند عمر پیشینیان را یک جا نداشتهام، ولى در اعمال آنها نظر افکندم، در اخبارشان اندیشه نمودم و در آثارشان به سیر و سیاحت پرداختم، آن چنان که گویى همچون یکى از آنها شدم، بلکه گویى من به خاطر آنچه از تجربیات تاریخ آنان دریافتهام با اولین و آخرین آنها عمر کردهام.
✅️ آنچه در جامعه امروز ما در حال وقوع می باشد بیان گر موج جدیدی از مواجهه با چالش هایی متفاوت با قشری متفاوت است و دقیقا چیزی که این مسئله را پیچیده میکند نیز همین تفاوت نسل می باشد.
سید جعفر شهیدی در کتاب قیام حسین علیه السلام نگاهی جامعه شناسانه به واقعه عاشورای سال ۶۱ دارد و آن را از منظر آسیب شناسی اجتماعی مورد بررسی قرار داده است. آنچه در مورد شهادت امام حسین ع اتفاق افتاد بهره برداری دشمنان از جهل تاریخی جامعه ای بود که جوان بودند و ناآگاه. در واقع نسلی که بعد از وقایع صدر اسلام به دنیا آمده بودند و هیچ درکی از آن زمان نداشتند حال با موضوعات فراوان و سوالات پیچیده سیاسی در ذهن خود مواجه شدند که پاسخ آن را نه از راه صواب که از طرق باطل و از طریق دشمنان اسلام به دست آوردند. درست زمانیکه جبهه اسلام و کسانیکه می بایست از طریق جهاد تبیین به بسط و نشر وقایع صدر اسلام می پرداختند کوتاهی نموده و عرصه را برای روایت ناصحیح آماده کردند.
🟢 حال آنچه ما امروز با آن مواجهیم دقیقا چیزی شبیه به آن دوران است. نسلی که بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی به دنیا آمده اند و داستان آن دوران را کسانی غیر از جبهه خودی و به سبک و سلیقه خودشان تعریف میکنند.
🔴 آنچه رهبری مدام روی آن تاکید می کنند و از تکرار آن هم ابایی ندارند همین مسئله جهاد تبیین است که اگر به درستی انجام نشود امام معصوم را به قتلگاه می کشد و جای جلاد و شهید را تغییر می دهد.
✍مهران بوربور
@siasiland
#اقتصاد آبی:
بانک جهانی اقتصاد آبی (Blue Economy)را اینگونه تعریف میکند «استفاده پایدار از منابع اقیانوسها ودریاها در جهت تقویت رشد اقتصادی و بهبود معیشت و اشتغال ساکنین آن نواحی در حالی که به سلامت آن زیست بوم آسیبی وارد نشود»؛ بنابراین اقتصاد دریا را نمیتوان تنها به گردشگری و توسعه صنایع شیلات محدود کرد. اقتصاد دریا طیف گستردهای از مباحث مثل حمل ونقل دریایی، ساخت کشتی و قایق و تعمیر آن ها، صنایع تفریحی، تولید انرژی تجدید پذیر، آبزی پروری، زیست شناسایی دریایی و معدن کاری را شامل میشود.مقام معظم رهبری سال گذشته درتوصیه های اقتصادی خود به دولت سیزدهم از «توسعه استفاده از ظرفیت بیبدیل دریا» نام برده و برلزوم توجه به آن تاکیدنمودند.لذا یکی از بخش های که دولت سیزدهم بایستی به جهت توسعه اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری به آن توجه جدی نمایدظرفیت بی بدیل دریاهاست.
✍احمدرضایی
@siasiland
#موضوع: حرام شرعی- حرام سیاسی
رهبر انقلاب ۱۵ فروردین ۱۴۰۲ در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام بیان کردند:
کشف حجاب، حرام شرعی و حرام سیاسی است.
اما تفاوت حرام شرعی با حرام سیاسی چیست؟ هر حرام سیاسی حرام شرعی هم هست ولی هر حرام شرعی حرام سیاسی نیست.
با مثالی در مورد کشف حجاب موضوع بهتر روشن می شود.
اگر یک خانم در منزل خودش جلوی نامحرم کشف حجاب کند، یک حرام شرعی را انجام داده است و این کارش حرام سیاسی نیست.
ولی اگر همین خانم بیاید و بگوید من با حجاب مخالفم و برای ترویج بی حجابی یا مبارزه با اصل حجاب که در قرآن آمده است یا حتی به عنوان یک سلیقه شخصی، با نقض حکم دینی حجاب، در انظار عمومی ظاهر شود که همزمان نقض حکم قانونی حجاب در نظام اسلامی نیز هست، خواسته یا ناخواسته نوعی مبارزه علیه نظام اسلامی را شروع کرده است.
در تمام دنیا مبارزه با نظام حاکم یک فعالیت مخرب سیاسی است. حال اگر اکثریت مطلق یک جامعه مسلمان باشند و نظام اسلامی برپا شده باشد، به فرموده امام خمینی، حفظ نظام از اوجب واجبات است. مبارزه با نظام از نظر دینی، مبارزه با واجب ترین واجبات دینی است. و این کار حرام است و چون این کار سیاسی است، پس حرام سیاسی است.
باتوجه به استفاده دشمنان و فریب خوردگان از کشف حجاب برای مبارزه با نظام اسلامی در سال 1401، چون این حرام شرعی جنبه سیاسی پیدا کرده است. پس حرام سیاسی است و هر کس از این روش دشمن به صورت ناخواسته نیز استفاده کند، مرتکب حرام سیاسی شده است.
✍هادی سیاسی:محمدحسین صالحی
اداره اتکا
@hadiansiasi
برناد لوئيس و تجزیه خاورمیانه
برناد لوئيس رئیس بخش مطالعات خاورمیانه دانشگاه لندن بوده است. دکترین وی علاوه بر تجزیه ایران، تجزیه دیگر کشورهای خاورمیانه که شاید روزی قدرتمند شوند را نیز شامل می شود. کشورهایی مانند عراق،ترکیه و عربستان. خاورمیانه جدید شامل کشورهای کوچکی است که توان تبدیل شدن به قدرت منطقهاي را ندارند. آنچه امروز افراط گرایان با حمایت آمریکا در خاورمیانه انجام می دهند ، همان نقشه تجزیه کشورهای قدرتمند خاورمیانه است تا امنيت رژیم صهيونيستي و منافع آمریکا حفظ شود. اکنون می توان ارزش کار محور مقاومت در چند ساله اخیر در منطقه را درک کرد.
✍سعید اله بخش
@siasiland
📄شرایط گذار در عرصه بین المللی و بسترهای شکل گیری نظم نوین جهانی و همگرایی های بین المللی از دو قطبی به چند قطبی و منطقه گرایی.
قدرت های جدید نوظهور جهانی و منطقه ای زمینه ها و شرایط شکل گیری صورت بندی نظم نوین جهانی را رقم خواهند زد.
نظم نوین جهانی از اصطلاحی است که برای توصیف ساختار قدرت در جهان پس از پایان جنگ سرد و تضعيف نفوذ آمریکا استفاده می شود که عوامل گوناگونی دارد. لذا برای فهم و درک مناسب موضوع حتما نیاز است تعابیری همچون قدرت نسبی ایالات متحده، قدرت های نوظهور بین المللی، قدرت های نوظهور منطقه ای، تنش های ژئوپلیتیک، منابع استراتژیک (نفت، گاز و...) بررسی و مد نظر قرار گیرد.
امابرای آن که شرایط گذار در عرصه بین المللی از جهان تک قطبی و دو قطبی به جهان چندقطبی و قدرت های منطقهای را بهتر درک کنیم ابتدا نیاز است مشخصا به افول قدرت امریکا از یک ابرقدرت جهانی به یک قدرت نسبی بین المللی اشاره و در کنار آن نیز به قدرتهای نوظهور جهانی و منطقه ای مثل چین، هند و ایران اشاره کرد.
در دهه های اخیر برخی از تحلیلگران از افول و نفوذ قدرت نسبی امریکا سخن گفته اند . برخی از دلایل این افول نسبی قدرت عبارت است از رشد اقتصادی کند در سال های اخیر، بهره وری پایین نسبت به کشورهایی همچون چین، افزایش قدرت نظامی و امنیتی کشورها و قدرتهای نوظهور بین المللی، افزایش و نارضایتی های اجتماعی و سیاسی داخلی، همه و همه باعث گردیده شاهد کاهش نفوذ و رهبری جهانی امریکا باشیم
از سوی دیگر چین در دهه های اخیر توسعه سریعی را تجربه کرده است و تبدیل به یک قدرت اقتصادی و نظامی نوظهور در جهان شده است. اف
سیاست بدون خط خوردگی
📄شرایط گذار در عرصه بین المللی و بسترهای شکل گیری نظم نوین جهانی و همگرایی های بین المللی از دو قطبی
📄شرایط گذار در عرصه بین المللی و بسترهای شکل گیری نظم نوین جهانی و همگرایی های بین المللی از دو قطبی به چند قطبی و منطقه گرایی.
قدرت های جدید نوظهور جهانی و منطقه ای زمینه ها و شرایط شکل گیری صورت بندی نظم نوین جهانی را رقم خواهند زد.
نظم نوین جهانی از اصطلاحی است که برای توصیف ساختار قدرت در جهان پس از پایان جنگ سرد و تضعيف نفوذ آمریکا استفاده می شود که عوامل گوناگونی دارد. لذا برای فهم و درک مناسب موضوع حتما نیاز است تعابیری همچون قدرت نسبی ایالات متحده، قدرت های نوظهور بین المللی، قدرت های نوظهور منطقه ای، تنش های ژئوپلیتیک، منابع استراتژیک (نفت، گاز و...) بررسی و مد نظر قرار گیرد.
امابرای آن که شرایط گذار در عرصه بین المللی از جهان تک قطبی و دو قطبی به جهان چندقطبی و قدرت های منطقهای را بهتر درک کنیم ابتدا نیاز است مشخصا به افول قدرت امریکا از یک ابرقدرت جهانی به یک قدرت نسبی بین المللی اشاره و در کنار آن نیز به قدرتهای نوظهور جهانی و منطقه ای مثل چین، هند و ایران اشاره کرد.
در دهه های اخیر برخی از تحلیلگران از افول و نفوذ قدرت نسبی امریکا سخن گفته اند . برخی از دلایل این افول نسبی قدرت عبارت است از رشد اقتصادی کند در سال های اخیر، بهره وری پایین نسبت به کشورهایی همچون چین، افزایش قدرت نظامی و امنیتی کشورها و قدرتهای نوظهور بین المللی، افزایش و نارضایتی های اجتماعی و سیاسی داخلی، همه و همه باعث گردیده شاهد کاهش نفوذ و رهبری جهانی امریکا باشیم
از سوی دیگر چین در دهه های اخیر توسعه سریعی را تجربه کرده است و تبدیل به یک قدرت اقتصادی و نظامی نوظهور در جهان شده است. افزایش قدرت نظامی چین و پیشرفت در زمینه هایی مانند موشک های بالستیک باعث گردیده چین تهدید بالقوه برای منافع آمریکا در منطقه و جهان باشد.
در کنار چین قدرتهای نوظهور منطقهای در آسیای جنوبی غربی و شرقی در حال شکل گیری می باشد، کشورهایی همچون هند ژاپن و ایران در حوزه های مختلف میتواند موازنه قوا در سطح بین المللی را تغییر داده و تاثیر گذار باشند.
قدرت های نوظهور منطقهای با تکیه بر توان نظامی امنیتی و نفوذ منطقه ای خود و قدرت تشکیل جبهه ای واحد از کشورهای هم پیمان قادر خواهند بود نفوذ خود را در منطقه و سطح جهان افزایش دهند و در معادلات بین المللی نقش پررنگ تری ایفا نمایند.
✍داودبیگی
@siasiland