خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
cyabr-v5n18p169-fa.pdf
شخصیتپردازی
فدای توصیف و حادثه
معرفی و نقد رمان سلحشوران پارلهآن
هدایت شده از پرویزن
"شهریار و منشوری از صداها"
محمدحسین بهجت تبریزی شهریار، متولد ۱۳۸۵ و درگذشته در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷، از نامآوران شعر سنتی بهویژه غزل در روزگار ماست. در شعر او در کنار جلوهی یکپارچهای که از شهریار میشناسیم، صداهایی گوناگون شنیده میشود که به مناسبت روز درگذشت او به چند مورد اشاره میشود.
۱_ غزلهای شهریار صدای حافظ را میتوان بهآشکارا شنید. شهریار در بسیاری از غزلهایش، وزن و ردیف اشعار حافظ را تجربه کرده است. در این دست اشعار، وزنهای اشعارش یکدست و تکرارپذیر است و کمتر فضایی تازه را در شعر او میتوان سراغ گرفت.
۲_ شاخهای دیگر از اشعار شهریار که اوج هنر شاعرانهی اوست؛ اشعاری را در بر میگیرد که عمدتا در قالب غزل یا دیگر قالبها(عمدتا قطعه) سروده شده است. در این اشعار شهریار به زبان روزمره نزدیکشده و از روایت و گاه گفتگو بهره جسته است. شعرهای "حالا چرا؟"، "دختر گلفروش"، "بوی صفای پدر" و ... از این دسته است.
۳_ در بسیاری از غزلها، شهریار زبانی ساده چون گونهی قبل را انتخاب کرده؛ هرچند به مضمونگرایی و برخی وبژگیهای سبک موسوم به تهرانی (آمیختهی عراقی_ اصفهانی) نزدیک شده است. غزل "جوانی" از نمونههای موفق این صدا در اشعار شهریار است.
۴_ شعر مذهبی شهریار آمیحتهای از شعر مذهبی بازگشتی و شعر رمانتیک مذهبی عصر پهلوی است. این شاخه، با وجود برجستهشدن در معرفی شهریار، از صداهای حاشیهای شعر اوست.
۵_ اشعار عمدتا رمانتیک متاثر از شعر تغزلی پس از نیما که تلاشهای او را در نوجویی نشان میدهد؛ هرچند او در این شاخه شاعری تاثیرگذار نبوده است.
#شهریار
#شعر_معاصر
@mmparvizan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صحبتهای مصطفی رحماندوست درباره چرایی و چگونگی شعر کودک
http://koodak.tv/9524/ مقاله روزنه ای بر شعر کودک در ایران را در سایت کودک و رسانه بخوانید.
هدایت شده از محمود علی پور
🔸انجمن تخصصی کودک و رسانه برگزار میکند:
🔹سلسله وبینارهای تخصصی با موضوع:
🔺چشم انداز مدیریت فرهنگی-رسانهای آینده سازان میهن
1⃣نشست اول
🟡ظرفیت قصه های فولکلور اقوام برای مخاطب کودک
🟧میهمان: دکتر ابراهیم شمشیری مدیرکل رادیو امور استان های سازمان صدا و سیما
🟩دبیر : استاد نصرت صدر میلانی دبیر انجمن تخصصی کودک و رسانه
تاریخ : یکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲
زمان : ساعت ۲۱:۰۰
محل گفتگو:
meet.google.com/ayn-uktg-mpo
💛انجمن تخصصی کودک و رسانه
🩵Koodak.tv
هدایت شده از کودکانههای سیب نارنجی
در جامجم امروز بخوانید
کودک کودک است...
روزنامه جام جم | شماره :6603 | تاریخ 1402/7/19
https://jamejamdaily.ir/?nid=6603&pid=5&type=0
#از_کویر_دلم_تا_آسمان_دلت
کتاب "در دلم دریا بریز" مجموعهای حاوی ۸ شعر از غلامرضا بکتاش در قالب چهارپاره و در وزن فاعلاتن فاعلن(رمل مربع محذوف) با محتوای اصلی نیایش است که در سال ۹۶ توسط نشر آستان قدس رضوی(بهنشر) چاپ و منتشر شده است.
نیایش و توحید از مضمونهای پر تکرار در شعرهای بکتاش است که در کتابهای دیگری چون "مورچه زحمتکش است"،"حال غنچه خوب است" و به طور ویژه در کتاب "با دعای باران" نیز دیده می شود.
کتاب "در دلم دریابریز" که واگویههایی شاعرانه بین انسان و خداوند است با استفاده از عناصر طبیعت و زیباییهای مختلف دنیا چون شب، گل، باران، برف، دریا، درخت و ... مفهوم توحید را با نگاهی عرفانی_اسلامی و از دیگر سو با تاکید بر آیات و احادیث به مخاطب منتقل کرده است.
در این مجموعه بعضی از سوالهای علمی کودکانه نیز مطرح شده است(صفحه ۷) و به بسیاری از سوال های ذهن کودکان و به طور ویژه و با توجه به خواننده نهفته در متن بزرگسال در قالب جملات خبری پاسخی عرفانی داده شده است.
در این مجموعه نیز بکتاش کوشیده است با تاکید به کشف و استفاده از عناصر خیال، نگاهی شاعرانه به توحید و نیایش اگرچه گاهی تکراری داشته باشد. تشبیه ماه به امضای خداوند(ص۷) تشبیه برف به آیههای قرآن و نزول آن به زمین(ص۸)توصیف بندگی و دریافت لوح تقدیر که همسو با دنیای مخاطب نیز است(ص۱۰) تشبیه ضمنی درختان به طرحهای چوبکاری شده(ص۱۵)از این نمودهای استفاده هنرمندانه از کلام است.
با تمام نقات قوت کتاب، استفاده از بعضی از واژهها در جایگاه شعر کودک و نوجوان و با توجه به دنیای مخاطب قدری دیرفهم است پرداختن ماه (ص۴) از این گونه استفادهها از واژگان است.
ضعف موسیقایی در دو شعر از این مجموعه در کلمههای حجرالاسود (ص۸) و تابلو (ص۷) دیده میشود با این وجود عاطفهمندی قوی اشعار باعث شده است کتاب دلپذیر و جذاب باشد. #معصومه_مرادی
#غلامرضا_بکتاش
#در_دلم_دریا_بریز
#بهنشر
#شعر_کودک
https://eitaa.com/sibenaghd
هدایت شده از پرویزن
"نظم و شعر و حافظ"
یکی از مباحثی که در سدههای اخیر به صورت جدی وارد مباحث نقد و تعریف شعر شده و در بسیاری از داوریها و انتقادها از آن سخن به میان میآید، تقسیمبندی آثار به دو دستهی شعر و نظم است. این مرزبندی، در نقد کهن نیز مطرح بوده، چه در ادب یونان، چه در ادب عرب و چه در نقدالشعر فارسی که به این مساله گاه توجه شده؛ شاید موید همین نکته است که حافظ می
گوید:
به سلک درّ خوشاب است شعر نغز تو حافظ
که گاه لطف سبق میبرد ز نظم نظامی
چنان که در این بیت دیده میشود، حافظ اثر خود را شعر و سرودههای نظامی را نظم خوانده که این نکته با تقسیمبندی یادشده سازگار است؛ اما در نقد شعر کهن فارسی، دامنزدن به این مرزبندی چندان فراگیر نبوده است.
اگر بر تعریفهایی که شاعران مکتب کلاسیسیم اروپا از شعر و اصول آن ارائه کرده پاند نظر بیفکنیم، خطکشیهای منطقی و واضحی برای تشخیص اثر ادبی میتوان یافت که کاملا از پیش تعیین شده، کوششی و حتی قابل آموزش است و از این منظر با تعریف پهای موجود از نظم سازگاری دارد.
بنابراین تعریفهای موجود از شعر به معنی چیزی متفاوت با نظم در نقد جدید، نوعی اعتراض به ادب اشرافی دوران کلاسیسیم است که رمانتیکها با جهانبینی آزادیمحور و در تقابل کلاسیکها ارائه کرده اند و همین سنتشکنی، پس از آنها به آرای سمبولیستها و سوررئالیست ها و دیگران نیز راه یافته است. از این زاویه، یکی از تمایلات سبکی حافظ حرکت از بنیانهای نظمی شعر سدههای قبل به تعریفی جدید از شعر در سدهی هفتم است.
از زاویهای دیگر و در ادامهی تلاشهای زبانشناسانی چون سوسور و اهمیت دادن به زبان گفتار و تبیین محورهای جانشینی و همنشینی زبان و در ادامه با نظرات ساختارگرایانی چون شکلوفسکی، مباحثی دیگر بر پیشینهی این شیوهی نقد افزوده شده که ادب فارسی هم از این تغییرات بر کنار نبوده است.
اینکه در آستانه ی مشروطه کسانی چون ملکم خان، آخوندزاده، و پس از آنان رفعت در مجله ی آزادیستان در برابر ادبیات بازگشتی جبهه گرفتهاند و این که نیما و پیروانش ، بسیاری از اصول شعر کهن و شاعرانی چون فردوسی و سعدی را زیر ویژگی نظم مطرح کردهاند و حافظ را برکشیدهاند، بسیاری ریشه در این تلقیهای پسارمانتیک یا ساختارگرایانه دارد.
#نظم
#شعر
#حافظ
#محمد_مرادی
https://eitaa.com/mmparvizan
4_5911157618264511109.pdf
2.79M
شما خبر دارید چرا پسر کوچولویی که ما به اسم «اَلفی اَتکیز» میشناسیم هفت اسم مختلف دارد؟
عنوان مقاله: «نگاهی زبانشناختی به تغییرِ نام شخصیتهای کتابهای خردسالان در ترجمه»
✍نویسنده: دکتر نیلوفر کشتیاری
منتشرشده در مجلهٔ مترجم، شمارهٔ ۸۱
📎مقالهای خواندنی برای کسانی که دغدغهٔ ضبط اعلام دارند یا کار کتاب کودک میکنند.
https://eitaa.com/sibenaghd
آرمان فلسطین و لزوم توجه به ژانر حماسی در شعر کودک و نوجوان - ایبنا
https://www.ibna.ir/news/498813/%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%81%D9%84%D8%B3%D8%B7%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%DA%98%D8%A7%D9%86%D8%B1-%D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B9%D8%B1-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DA%A9-%D9%88-%D9%86%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%A7%D9%86
31813921706.pdf
6.07M
#مقاله
بررسی اشعار تعلیمی کودک و نوجوان در ادبیات معاصر
دکتر محمود صادقزاده
@sibenaghd
هدایت شده از باشگاه کتاب سیب نارنجی
30.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفی و نقد یک کتاب نوجوانانه
مهدیه جون امروز از تجربهش از خوانش کتاب بچه معمولی صحبت کرده.
پیشنهاد میکنم این ویدیو رو ببینید.
#باشگاه_کتاب_کودک_و_نوجوان_سیب_نارنجی
@sibbook
📝
وقتی خواندن کتاب "ساختارشناسی تاریخی- تحلیلی" شعر کودک و نوجوان از آقای محمد گودرزی دهریزی را شروع کردم؛ ذوق عجیبی برای خواندن آن داشتم، چون هم به نویسنده اطمینان داشتم و هم به نشر. گذشته از آن میدانستم که مطالعهی این کتاب در به سامان رساندن پژوهشهایم کمککننده خواهد بود. متأسفانه حجم زیاد اشکالهای ویرایشی و ویراسته نبودن متن ذهنم را پریشان کرد. به شناسنامهی کتاب مراجعه کردم و اثری از ویراستار ندیدم. دودستگی در ویرایش فنی کتاب به فراوانی به چشم میخورد که در همین دو صفحهای که تعدادی از آنها را علامت زدهام، قابل مشاهده است؛ اما کار جایی خطرناک میشود که بیتوجهی به استفاده از علائم سجاوندی به جای کمککردن به خوانش صحیح متن، خواننده را به غلط بیاندازد. نمونهی این اشتباه را در گیومهای که برای ساختار هندسی باز شده است میتوانید ببینید.
انتظارم از نشر مدرسه این بود که کتابی پژوهشی از نویسندهای دانشگاهی را با دقت بیشتری به بازار بفرستد.
امیدوارم در چاپهای بعد این کتاب، این خطاهای اساسی رفع شود تا مخاطب با میلی بیشتر و آسودگی خاطر بتواند از مطالعهی کتاب لذت ببرد.
#معصومه_مرادی
#ویرایش
#محمد_گودرزی_دهریزی
#نشر_مدرسه
کارخونه ساخت ایران عنوان منظومهای است که ناصر کشاورز با زبان محاوره و در قالب تلفیقی چهارپاره-مثنوی آن را سروده است. بهنشر این منظومه را برای اولین بار در سال ۹۸ در ۲۴ صفحه منتشر کرده است.
مجید صابری نژاد تصویر گر این کتاب است.
منظومه کارخونه ساخت ایران روایتی ساده از رفتن کودکی به مغازهای برای خرید اسباب بازی است. اسباب بازیهای مختلف و مورد علاقهی کودکان چون باربی، بتمن، باب اسفنجی و پلنگ صورتی در گفتگویی با کودک در تلاشند تا او را متقاعد به خریدن آنها کنند اما در تمام گفتگوها کودک میداند که آنها به دنبال گرفتن پول او هستند و از خریدن آن اسباببازی ها امتناع میکند. اگرچه در این روایتها شاعر به دنبال تشویق کودک برای استفادهی بهتر از پولش است اما با توجه به جذابیت اسباببازی و علاقه کودک به آنها این دیالوگها حالتی شعارگونه پیدا کرده و از واقعیت ذهنی کودک به دور است و به نظر میرسد این نتیجهگیریها تنها خواستهی خوانندهی نهفته در متن سازمان یا شخص سفارشدهندهی این منظومه است. در نهایت و پس از گفتگوی کودک با عروسکهای متعدد او تصمیم میگیرد کارخانهای داشته باشد که همه چیز را برایش ارزان تهیه کند و با کمک پدرش به این نتیجه میرسد که با مطالعه و خرید کتاب میتواند به این هدف برسد.
این منظومه به دلیل آموزشی بودن و احتمالا سفارشی بودن به دور از هرگونه شاعرانگی است.
شاعر وزن مفتعلن فعولن را برای سرودن انتخاب کرده است و تنگنای وزن گاهی باعث آسیب به موسیقی کلام شده است.
در برخی موارد هم شاعر دچار ضعف تالیف شده است؛ به عنوان مثال در بند زیر
تو فکر من یه باغ بود
با میوهی فراوون
مردما میخریدند
با قیمتهای ارزون
صفحه ۱۸
واژه مردم که اسم جمع است به ضرورت وزن جمع بسته شده است که خلاف دستور زبان فارسی است.
از دیگر ویژگیهای این منظومه دو دستگی زبان در شکستن واژگان است. این دو دستگی بیشتر در کلمات جمع دیده میشود.
با توجه به توانمندیهای ناصر کشاورز در دیگر مجموعهها، این کتاب را میتوان از آثار ضعیف او به حساب آورد و از نشر پر کار بهشر نیز انتظار میرود آثاری درخور منتشر کند.
معصومه مرادی
#نقد_ادبیات_کودک
@sibenaghd
هدایت شده از در هوای کودکی
*🪄انجمن ادبی سیب نارنجی با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار می کند؛*
*✴️در هوای کودکی سلسله نشست های هنر و ادبیات کودک و نوجوان*
*✴️دبیر جلسه : معصومه مرادی*
*✴️با حضور : دکتر سعید حسامپور *
موضوع نشست: بافت و متن در ادبیات کودک و نوجوان
*🕓زمان : شنبه ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ ساعت :١۶:۳۰ تا ۱۸*
*🏛️مکان : تالار گفتگو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس*