eitaa logo
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
179 دنبال‌کننده
268 عکس
25 ویدیو
38 فایل
هنر و ادبیات کودک و نوجوان #ادبیات_کودک #شعر #داستان #نقد ارتباط با مدیر @masoommoradii
مشاهده در ایتا
دانلود
دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان بخش اول از دیرباز کودکان و نوجوانان، مخاطب بسیاری از حرف‎ها و واگویه‎های والدین، مربیان و دیگر افراد جامعه بوده‎اند. کودک از بدو تولد با ترانه‎های ناز و نوازش و لالایی‎ها و بعدها قصه ها، متل‎ها و افسانه‎ها به عنوان مخاطب کلام بزرگسالان قرار می گیرد و با افزایش سنش، گستره‎ ارتباطی او با دیگران فزونی می‎یابد و به تبع آن مفاهیم و درون مایه هایی که از ارتباط با بزرگسالان دریافت می کند چه در قالب گفتگو و چه ادبیات، متنوع و فراوان می شود. شعر با توجه به جذابیت ها و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، یکی از مهم‏ترین ابزارهای برقراری ارتباط بزرگسالان با مخاطبان خردسال و کودک در طول تاریخ بوده است. از این رو بسیاری از مفاهیم آموزشی و تربیتی، عاطفی و اجتماعی از این طریق به آن‌ها منتقل می‎شود. جنگ و درگیری های نظامی و آزادی خواهانه، از مفاهیمی است که در جوامع مختلف و به دلایل گوناگون از ابتدای تاریخ بشر حضور داشته و به دلیل تاثیر عمیق آن‎ بر جامعه به صورتی خاص در شعر منعکس شده‎است و در گذشته و در دوره های اساطیری، ادبیات حماسی را ساخته است و در حال حاضر از مضامین پر تکرار در حوزه ادب غنایی است. یکی از بسترهای بررسی مفهوم جنگ در ادبیات، اشعاری است که با درنظر گرفتن مخاطب کودک و نوجوان و درباره‎ی این موضوع سروده شده است. همزمان و پس از جنگ ایران و عراق پرداختن به مضمون دفاع مقدس در کنار شعر بزرگسال، از مضمون‎های مورد توجه شاعران کودک و نوجوان بوده است. آشنا کردن این گروه سنی با موضوع دفاع و ضرورت آن که مهمترین مسئله روز جامعه بود و خانواده ها به شیوه های مختلف با آن درگیر بودند، از همان ابتدای جنگ احساس شد و در شعر شاعرانی چون مصطفی رحماندوست، محمد جواد محقق، قیصر امین‌پور، جعفر ابراهیمی، علی اصغر نصرتی و ناصر کشاورز انعکاس یافت. با این حال شاعران در دوره های مختلف با توجه به شرایط جامعه و نیز نگرش های مذهبی و ملی خود، به شیوه های مختلفی این مضمون را در شعرهایشان جا داده اند. ادامه دارد... https://eitaa.com/moradimasoome https://eitaa.com/sibenaghd
قسمت سوم را در ادامه بخوانید
*استاندارد تولید انمیشن برای کودکان۳-۷* *بخش سوم* *محمود علی‌پور* در کتاب زیبایی شناسی انیمیشن تالیف مورین فرنیس در خصوص تاریخچه انیمیشن آمده است : «مدتها قبل از سال (۱۸۹۵)، سالی که تصویر متحرک برای اولین بار بر روی پرده برای عموم به نمایش درآمد، نمونه هایی از فیلم زنده و فیلم انیمیشن به وسیله اسباب بازی های نوری (optical) و انواع متفاوتی از تصاویر طراحی شده ای که حرکاتی پی در پی را به وجود می آورد شکل گرفته بود. در میان این «صورت های ابتدایی سینمایی» ، اسلایدهای شیشه ای نقاشی و عکس برداری شده ی نمایش های فانوس جادویی نیز وجود داشت که تاریخ آن به اواسط قرن هفدهم بازمی گردد. از اویل دهه (۱۸۰۰) سرگرمی های گوناگون دیگری نیز رایج شده بود. مثل تصاویر پویانمایی شده در دوحالت دستگاه توماتروپ (thaumatrope) یا انیمیشن چند مرحله ای که به وسیله چرخ دستگاه فناکیستیسکوپ (pgenakistiscope) به وجود می آمد. و انیمیشن دوری چند مرحله ای که به وسیله ی نوار کاغذی در طول دستگاه زئوتروپ (zoetrope) تولید می شد. ». امیل کول[۱] فرانسوی(۱۸۷۵–۱۹۳۸) را نخستین انیماتور جهان می دانند.آثار کول که بیش از یکصد اثر تخمین زده می‌شود دارای سطحی بالا از نظر کیفی هستند. او در سال ۱۹۱۳ یک فیلم عروسکی زیبا به نام چوب کبریت‌های سحر آمیز ساخت که از آثار اولیه فیلم عروسکی محسوب می‌شود. از دیگر آثار او درام در میان عروسک‌ها (۱۹۰۸) بارون کراک (۱۹۱۳) و ماجراهای یک برگ (۱۹۱۲-۱۴) را می‌توان نام برد که در آمریکا تهیه کرد. این تاریخچه از انیمیشن گرچه منطقی به نظر می رسند اما چندی است که نزد خانواده ی انیمیشن ایران خریدار ندارد اکنون از نگاه ما نه نخستین فردی که به تجربه ی انیمیشن دست زد امیل کول بود و نه اولین ابزارهای انیمیشن دوربین توماتروب , زئوتروب و پراکسی نوسکوب هستند, از این پس تعاریفی این گونه با چنین جملاتی آغاز خواهند شد اولین انیماتور جهان یک ایرانی است که اگر چه نام و نشانی از او در دست نیست ولی ما او را مرد ۴۱ ساله ای ساکن شهر سوخته می نامیم و نخستین وسیله ی انیمیشن غیر دوربینی جهان نیز جامی است سفالین[۲] که اولین فریم های انیمیشن جهان بر حاشیه ی آن نقش بسته است. این سفال که متعلق به ۵۰۰۰ سال پیش است در شهر سوخته در استان سیستان و بلوچستان واقع در جنوب شرقی ایران کشف شد. در این تصاویر که به عنوان اولین تصاویر انیمیشن جهان شناسایی شده است . طراح بزی را در حال حرکت و پرش به سمت درختی برای جویدن برگ هایش به تصویر کشیده است, در تصاویر طراحی شده بر روی این جام با ارتفاع ۱۰ و عرض ۸ سانتی متر وجودحرکت به ظرافت به نمایش در آورده که پیش از آن بی سابقه بوده است. انجمن تخصصی کودک و رسانه خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان سیب نارنجی https://eitaa.com/sibenaghd
دفاع مقدس در آینه شعر کودک بخش دوم معصومه مرادی ستایش دفاع مقدس و قهرمانان جنگ و نکوهش جنگ و پیامدهای آن، دو رویکرد مهم به جنگ در شعر شاعران کودک و به ویژه نوجوان است. در دوره دفاع مقدس و با توجه به شرایط کشور و درخواست جامعه، بیشتر شاعران کودک و نوجوان، شعرایی مهیج و شورنده و در تقدیس شهادت و مقاومت سروده اندو یا گاه با الگو گرفتن از وقایع عاشورا، به مفاهیمی چون شهید، جانباز، ایثار، ایران، دفاع، آزاده و ... پرداخته اند. در این شعرها به طور عمده یا شهیدی ستوده و یا اگر به نقد شرایط ایجاد شده حاصل از جنگ پرداخته شده، شاعر با پیوند دادن دفاع با دین و قداست آن، این شرایط نابسامان را توجیه کرده است. در اشعار دوره جنگ و مدت کمی پس از آن، ضرورت اطاعت از امام خمینی و بیان ویژگی های این شخصیت تاریخی فراوانی دیده می شود. چرا که یکی از دغدغه‌های شاعران کودک و نوجوان در ابتدای انقلاب و در دوره جنگ تحمیلی، آشنا کردن کودکان با نسل انقلاب، امام و فعالیت‌هایی بوده که اندکی پیش از پیروزی انقلاب و نیز زمان پیروزی شکل گرفته است. شاعران با ثبت ویژگی های تاریخی و تفکری آن دوره، کوشیده اند علاوه بر آشنا کردن کودک و نوجوان آن نسل با نسل قبل از خود، ویژگی های دوره انقلاب و جنگ را در شعرهایشان ثبت کند تا اتصال هویتی مناسبی بین نسل‎های قبل و بعد ایجاد شود. نگاه شاعران در این شعرها معرفی امام به عنوان منجی برای برقراری صلح در ایران و نیز پرداختن به چهره‌ی مبارزان انقلاب و جریان اجتماعی آن روزگار است. حمید هنرجو، افشین علا و غلامرضا بکتاش از این دسته شاعرانند ادامه دارد eitaa.com/moradimasoome
خانه تخصصی هنر و ادبیات کودک و نوجوان
* تحلیلی بر انیمیشن orion and the dark * انیمیشن اوریون و تاریکی محصول 2024 است که به طور مشترک توسط نتفیلیکس و دریم ورکس تولید شده است. این انیمیشن براساس کتاب تصویری کودکان به همین نام نوشته « اما یارلت» در سال 2015 می باشد که چارلی کافمن با اقتباس از آن کتاب، فیلمنامه این انیمیشن را به نگارش در آورده است. این انیمیشن داستان پسر نوجوانی است به نام اوریون است که تقریبا از همه چیز می ترسد از وقایع مادی و ظاهری گرفته مانند ترس از ارتفاع، حرف زدن ، افراد زورگو تا ترس های انتزاعی مانند مرگ و نیستی . تا اینکه «تاریکی» تجسد یافته و به سراغ او می آید و از ترس و نگرانی هایش شکایت می کند و اوریون را وارد ماجراجویی جدیدی می کند تا بر ترس هایش غلبه کند. او در شب با موجوادات مختلفی مانندخواب، بی خوابی، رویا و سکوت آشنا می شود که هر کدام قسمتی از وقایع خواب را مدیریت می کنند. جالب اینکه تمام این وقایع در داستان پدری است که این وقایع را برای دخترش بیان می کند. کارگردان: شان چارمتز فیلمنامه: چارلی کافمن داستان انیمیشن در اصل به موضوع غلبه بر ترس ها و پذیرش ناشناخته ها می پردازد. فیلم به شیوه خلاقانه، از طریق شخصیت های مختلف و ماجراهایی که اوریون با آن ها روبرو می شود، نشان می دهد که تاریکی یا ناشناخته ها لزوما ترسناک نیستند بلکه بخشی از زندگی هستند و باید با انها روبرو شد. از اینرو هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان که علاقمند به مباحث فلسفی هستند می تواند جذاب و دیدنی باشد. در این داستان بیان می شود که شب نه تنها ترس ندارد بلکه زیبایی های بسیار زیادی دارد و اهمیت آن در زندگی انسان ها چقدر ضروری است به طوریکه اگر تاریکی و شب وجود نداشت، زندگی انسان ها با مشکل مواجه می شد. بنابراین مفهوم دوگانه از تاریکی به نمایش در می آید که در یک طرف تاریکی و ترس و نیستی است و در طرف دیگر، تاریکی فضایی برای تفکر و خلوت می باشد که مخصوصا در سکانس پایانی به آن می پردازد. در کنار این مسائل که می توان در غالب انیمیشن با کودکان از اهمیت شب و عظمت خالق آن صحبت نمود چند نکته روانشناسی در انیمیشن وجود دارد که می تواند برای والدین مورد استفاده قرار گیرد. اولین نکته آن، راه مقابله با ترس ها است که مشاور از او خواسته است ترس هایش رو روی دفتر نقاشی کند. شاید هنوز والدینی باشند که در مقابل ترس های کودکانشان از عبارت« این که ترس نداره» استفاده می کنند در حالیکه این جملات کمکی به فرزندشان برای مقابله با ترس هایش نخواهد کرد . در حالیکه کشیدن آنها روی کاغذ می تواند راهی برای مقابله با آنها باشد، آنگاه در صحنه ای این ترس ها به دالانی تاریک فرو می روند و نشانی از فراموش شدن انها در ذهن اوریون دارد. پدر و مادر اوریون و همچنین در اوریون در جایگاه پدر و در آینده پدر بزرگ سعی می کنند آگاهانه با این مشکل مواجه شوند و این نشان دهنده نقش تربیتی و آموزشی نهاد خانواده در کنار آمدن فرزندان با مشکلات دارد. در این فیلم، ترس های اوریون نه تها او را محدود نمی کنند بلکه به او کمک می کنند تا با دنیای اطرافش تعامل کند و ترس و مواجهه با آن بخشی از فرآیند شکل گیری شخصیت و جایکاه اجتماعی فرد می باشد. بنابراین ترس نه تنها یک واکنش طبیعی بلکه یک ابزار یادگیری است. اینکه این انیمیشن توانسته است به مدد تصویر سازی، ترس های کودک را عینی کرده و راهی برای مقابله با آنها نشان دهد یکی از مهمترین نکات مثبت انیمیشن سازی است. اینکه بتوان ترس از مرگ، ناشناخته ها و حتی تنهایی را در بستر روایت فانتزی و کودکانه به نمایش درآورد می تواند بسیار جذاب و خاص باشد. آنچه در مورد این انیمیشن می تواند نگرانی کمی را به وجود آوردن بیان ترس هایی است که اوریون با آنها مواجه است، ترس های که شاید برای کودک ما اصلا موضوعیتی نداشته باشد و پس از انیمیشن ممکن است این ترس ها در ناخودآگاه او به وجود بیایند. از این جهت بهتر است مراقب این نکته باشیم و بعد از انیمیشن با کودکانمان درباره ترس هایشان صحبت کنیم و اطمینان حاصل کنیم ترس های اوریون از طریق همذات پنداری در ذهن کودک شکل نگرفته باشد. اگر کودک ما با ترس ها مخصوصا ترس از تاریکی مواجه است شاید تماشای این انیمیشن در کنار آنها و صحبت درباره ترس هایش بتواند مفید باشد نگارش: دکتر زینب نادری
-306438399_-87091924.pdf
10.62M
فراخوان همایش حقوق کودک و نوجوان در آثار هنری و ادبی
دفاع مقدس در آینه شعر کودک و نوجوان قسمت سوم. با فاصله گرفتن از جنگ و سال‌های ابتدایی پس از آن و با شهادت جانبازان و رو دررویی کمتر کودکان در جامعه با افراد جنگ‌زده و نیز بزرگ شدن نسل کودکان جنگ و ورود نسلی که با جنگ هیچ خاطره‌ای نداشت ، صلح به‌عنوان یکی از درون‌مایه‌های خاص و جدید در شعر کودک و نوجوان سال‌های پس از دهه‌ی 60 و 70 نمود ویژه‌ای یافت و شاعران به خرابی ها و ویرانی های حاصل از جنگ توجه بیشتری کردند و کوشیدندمفاهیم صلح پذیری رادر شعر کودک و نوجوان کودک ارائه دهند. با توجه به تاکید مشاوران حوزه تعلیم و تربیت و نیز روانشناسان و توجه به نظریه های نقد ادبیات کودک و تغییر شرایط جامعه، پرداختن به دغدغه‌های کودکان و نوجوانان امروز باعث رواج درون‌مایه‌های آشتی‌جویانه در فضای خانواده نظیر جدال‌های خانوادگی، جدال درون‌مدرسه‌ای و کودک و هم‌سن و سالانش، شد و بسیاری از شاعران جز در مواردی محدود و به صورت سفارشی یا برای شرکت در جشنواره ها و استفاده از حق انتشار کتاب با موضوع دفاع مقدس در سازمان ها و نهادها به شعر دفاع مقدس توجه نداشتند و نه تنها به قهرمانی های دلاوران جنگ اشاره نکرده اند که گاهی با دید خسران و تاسف به صورت تلویحی یا مستقیم از کشته شدن جوانان سخن گفتند و یا حتی با نگاهیمنفی از این پدیده در صفحه های اجتماعی خود یاد کردند بااین حال دفاع مقدس پس از گذشت چند دهه هنوز از مضمون‌هایی است که با نگاه ویژه و ستایشگرانه در شعر کودک و نوجوان نمود دارد. اگرچه با کمی بررسی می‌توان نتیجه گرفت که خوانندگان نهفته در متن این دسته از شعرها بیشتر کودکان و نوجوانانی هستند که دوران کودکی خود را در زمان جنگ گذرانده‎اند و با جنگ پیوندی عاطفی و خاطره‌آمیز دارند و در حقیقت این شعرها ویژه کودکان و نوجوانان امروز نیست. شاید لازم باشد با الگوسازی قهرمانان جنگ، که نوجوانان و جوانانی از جنس مردم بودند و در بزنگاه حادثه با ایثار و قهرمانی از آرمان هایشان دفاع کردند رویکردی نوین با توجه به مضمون دفاع مقدس در شعر کودک و نوجوان اتخاذ کرد تا از این بستر اثرگذار برای ساختن نسلی شجاع و البته موقعیت شناس استفاده کرد. معصومه مرادی https://eitaa.com/moradimasoome
انجمن‌علمی فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت دانشگاه شیراز برگزار می‌کند: 🔘 *سومین پیش‌نشست اوّلین همایش ملّی فلسفه برای کودکان: «فلسفه برای کودکان» به دانشگاه می‌رود!* 🔹 با حضور: - دکتر *بابک شمشیری* : دانشگاه شیراز - دکتر *امین ایزدپناه* : دانشگاه شیراز - دکتر *سعید ناجی* : پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی - دکتر *روح‌الله کریمی* : پژوهشگاه علوم‌انسانی و مطالعات فرهنگی - دکتر *مسعود صفایی‌مقدم* : دانشگاه شهید چمران اهواز - دکتر *منصور مرعشی* : دانشگاه شهید چمران اهواز - دکتر *رمضان برخورداری* : دانشگاه خوارزمی - دکتر *افضل‌السادات حسینی* : دانشگاه تهران 🔹 دبیر نشست: *مهسا پوست‌فروش‌فرد* (کاندیدای دکتری فلسفهٔ تعلیم‌وتربیت) 🗓 چهارشنبه، چهارمین روز از مهرماه ۱۴۰۳، ساعت ۱۴ الی ۱۶ 📍لینک شرکت مجازی در نشست: meet.google.com/wui-ztvs-xyc 🔸بیایید پرسه بزنیم! 🌐  تلگرام: https://t.me/philo_edu_shz اینستاگرام: https://www.instagram.com/philo_edu_shz?igsh=M2FoZG5kZWdqemo3
🌞انجمن تخصصی کودک و رسانه🌞 🙋🏻‍♀️سلسله وبینارهای هفته کودک و هفته نوجوان🙋🏻‍♂️ 🔻با عنوان: ارتقا کیفیت آثار رسانه ای کودک و نوجوان با رویکرد تولیدات مشترک بین المللی 🔻موضوع این نشست: “ از وحی تا تصویر” بررسی تولیدات رسانه ای بین المللی کودک، با محوریت قرآن کریم 🔹دبیر: حجت الاسلام حسین نطنزی قائم مقام مدیر شبکه قرآن و معارف سیما 🔹کارشناس: جناب آقای احمدرضا اخوت عضو علمی مدرسه دانشجویی قرآن و عترت 🕗تاریخ برگزاری: یکشنبه- ۸ مهرماه ۱۴۰۳- ازساعت ۲۰ تا ۲۲ 🌐درگاه برگزاری:گوگل میت به نشانی: https://meet.google.com/sza-teuj-zaz ویا گوگل میت انجمن تخصصی کودک و رسانه وبسایت: https://koodak.tv/
بافت و متن در ادبیات کودک با صحبت‌های ارزشمند دکتر سعید حسام‌پور این گفتگو رو به صورت کامل در لینک زیر ببینید: https://www.aparat.com/v/y309e77
انجمن فرهنگی ناشران كتاب كودک و نوجوان برگزار می کند: "میزگرد علاقه‌مندان ورود به باز بین‌المللی کتاب؛ چالش‌ها و فرصت‌ها از منظر نویسنده، تصویرگر، ناشر و کارگزار ادبی" زمان: ۱۴۰۳/۷/۱۰- ساعت ۸:۳۰ تا ۱۱:۳۰ مکان: خیابان کریم خان زند، ابتدای خیابان حافظ جنوبی، کورچه هورچهر، پلاک ۱۳، واحد ۱و۲ ✅
🎬 پوستر هفته ملی کودک منتشر شد / «برای کودکان، برای آینده» 🔹پوستر هفته ملی کودک سال ۱۴۰۳ از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شعار «برای کودکان، برای آینده» منتشر شد.
خیلی جالبه که نتانیاهو به خودش اجاز می ده هر بی‌حرمتی به ما بکنه و ایرانی‌ها می‌رن زیر صفحه‌ش آفرین و مرحبا می‌گن. از اون جالب‌تر اینه که دانشگاه ما عملا از نتانیاهو حمایت می‌کنه. اونم دانشگاه هنر. ما کجای کار ایستادیم؟ تحت ولایت اسرائیل؟ خون خونم رو می‌خوره. من دست تنها چی کار می‌تونم بکنم. دوستان مددی
عصر شعر و روایت و داستان *«ذوق انتقام»* *در رثای شهدای آزادی راه قدس و حمایت از جبهه مقاومت* 🇮🇷🇵🇸 ✨با حضور جمعی از انجمن های شعر و ادبیات شیراز🖋🌹 🔉و رونمایی از مجموعه آلبوم صوتی *"یک مشت زیتون"* 🌿 ⏰زمان: دوشنبه ۱۶ مهرماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۰ 🏢مکان: میدان کوزه گری - ابتدای دلاوران بسیج - بعد از بوستان جوان - پردیس سینمایی تارُخ- سالن ترنج 📌پرديس سینمایی تارخ https://nshn.ir/8frbgj0z_FQIdf *حضور برای عموم آزاد است* 🌹 https://eitaa.com/sibenaranji
✅نشست ادبی سلام به مناسبت هفته ملی کودک 🔹با مشارکت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان قم و به همت دبیرخانه ادبیات دینی کودک و نوجوان معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی 🔵با حضور کودکان و نوجوانان شاعر و نویسنده و تحریریه مجلات سلام بچه‌ها، پوپک و سنجاقک 🔸سخنران: خانم مهدیس حسینی، نویسنده و روان‌شناس 📅دوشنبه، ۱۶ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۰ 🏢قم: خیابان شهدا (صفائیه)، نبش کوچه ۱۷، معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه، سالن سینما اشراق 💡 | اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی: 🆔 @eshragh_news
✅ شورای کتاب کودک برگزار می‌کند: 🔻دوازدهمین جلسه؛ باهم کتاب می‌خوانیم و از هم می‌شنویم 🔻جلسه خوانش گروهی: کتاب «مارسل دوشان»، نویسنده و تصویرگر فاستو گیلبرتی، مترجم فاطمه کاوندی و ناشر چاپ و نشر نظر (بلندخوانی - گفتگو ) رایگان- آنلاین- گوگل‌میت 🔻مخاطب: ۱۲- ۱۵ سال ظرفیت ۲۰ نفر 🔻تسهیلگری جلسه: یاسمن رومینا 🔻زمان: شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت  ۱۶ - ۱۸ 🔻ثبت نام: تلفن ۶۶۴۰۸۰۷۴ شنبه - چهارشنبه ساعت ۹- ۱۶ و شماره وات سپ ۰۹۱۹۶۵۵۲۱۰۳ 🔻در این جلسه مروجان، کتابداران و آموزگاران علاقمند به ترویح  کتابخوانی، به عنوان شنونده می‌توانند شرکت کنند.
1_14029247818.pdf
11.92M
. 🔹 نشریه شماره 1 جشنواره فیلم کودک و نوجوان این نشریه در جشنواره روزانه منتشر می‌شود
از هنردوستان، دست اندکاران و علامندان به هنرهای تجسمی دعوت میکنیم تا در جلسه معرفی پروژه ی شخصیت شناسی و فرم عمونوروز با هدایت خانم مرضیه محبوب عروسک ساز برجسته ایرانی حضور داشته باشند. در این پروژه در بازه زمانی ۳ ماهه و با هدایت خانم محبوب هر هنرمند شخصیت عمونوروز خود را می‌سازد. امیدواریم به مناسبت نوروز ۱۴۰۴ بتوانیم نمایشگاه بزرگی از فرم‌های ساخته شده برپا کنیم جلسه ی معرفی پروژه با حضور خانم مرضیه محبوب به صورت حضوری و آنلاین برگزار خواهد شد. شنبه، ۲۸ مهر، ساعت ۱۵ آدرس :ظفر، خیابان بخارا، بن بست آرامش، پلاک یک، طبقه ی دوم لطفا حضورتان در این جلسه را به شماره‌ی زیر از طریق ارسال پیام در تلگرام اطلاع دهید: +989045753154
*کودک، کودک است!* به مناسبت ۱۶ مهرماه، روز جهانی کودک براساس پیمان‌نامه یونیسف، کودک در هر کجای دنیا که باشدکودک است و از حقوق مختلفی برخوردار. کشورهای عضو پیمان‌نامه یونیسف مطابق با بند دوم این پیمان‌نامه متعهد می‌شوند که بدون هرگونه تبعیض و بدون توجه به نژاد، رنگ، جنسیت، زبان، مذهب، عقاید سیاسی، منشأ ملی، قومی، یا اجتماعی، دارایی، معلولیت، تولد یا سایر خصوصیات کودک یا والدین یا سرپرستان قانونی او، حقوق کودک را محترم شمرند. این درحالی‌است که به‌رغم امضای این پیمان‌نامه از سوی بسیاری از کشورهای مدعی چون آمریکا و انگلیس و حکومت‌هایی برساخته چون اسرائیل، این نظام‎ها سالانه تعداد زیادی از کودکان را از ساده‌ترین حقوق خود محروم می‌کنند. کودک در هرجای دنیا که باشد کودک است و حق برخورداری از زندگی‌ای آرام و بدون تنش را دارد. این درحالی‌است که بیش از ۶۰سال است در کشور فلسطین کودکان از طبیعی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوق خود محرومند. شاعران و نویسندگان آزاده به دور از هر نگاه سیاسی، همواره در دوره اشغال فلسطین کوشیده‌اند با زبان واژه‌ها از کودکان فلسطین و در سال‌های اخیر نوار غزه دفاع کنند. به‌همین‌دلیل، شعر مقاومت با رویکرد مبارزه با اسرائیل یکی از شاخه‌های ادبیات پایداری را در ایران ساخته است. شعر کودک نیز به‌تبع شعر بزرگسال هرچند بسیار محدودتر، به این موضوع مهم توجه داشته است و شاعران مختلف در دوره‌های زمانی گوناگون، گاه به‌صورت خودجوش و گاه به سفارش نهادهای خاص و به‌مناسبت شرکت در جشنواره‎ها، به این موضوع توجه کرده‌اند. در این گونه اشعار، آنچه بیشتر از دیگر مضمون‌های مقاومت به چشم می‌خورد، محروم‌ماندن کودکان از زیستی آرام در زیر پرچم صلح و درگیرشدن آنها با جنگ است. گرچه قدرت همذات‌پنداری در این‌گونه اشعار به‌دلیل قرارنگرفتن کودک ایرانی امروز در موقعیت اشغال و جنگ درون‌شهری اندک است، می‌تواند ذهن کودک را با این مفهوم و نحوه زندگی دیگر کودکان آشنا کند و شاید آنها را به جست‌وجو در چرایی این اشغال و درگیری تشویق کند. «خواهرم پرنده شد» عنوان مجموعه شعری است که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای اولین بار در سال۱۳۹۳ آن را منتشر کرده است. این کتاب که با کوشش بابک نیک‌طلب و تصویرگری حدیثه قربان و عاطفه ملکی‌جو به سرانجام رسیده است، دربردارنده ۱۲قطعه شعر از ۱۱شاعر نام‌آشنای کودک‌ونوجوان کشور و برای گروه سنی (ب) است.از ۱۲شعر این مجموعه تنها هفت شعر با نمادهای مستقیم مربوط به فلسطین چون سنگ، اردوگاه و آوارگی و کلمه‌‎های غزه و فلسطین شعر فلسطینی محسوب می‌شوند و دیگر شعرها به‌طورکل شعر جنگند و معنایی عام دارند. بااین‌حال همین توجه اندک به این مضمون مهم جهان اسلام نیز ستودنی است. امید است شاعران ونویسندگان ایرانی باتوجه به زیست‌بوم فرهنگی کشور، همین‎‌‌طور با شناخت بهتر دنیای کودک، به خلق آثاری فاخر با این موضوع قهرمان‌‎پرور و ظلم‎‌ستیز مبادرت ورزند. در ادامه یکی از شعرهای این مجموعه را می‌خوانید: خواهر کوچکم کنج دیوار/ با نگاهی پر از غم نشسته / زل زده توی چشمان خیسم / تشنه و خسته و دل‌شکسته / گوش او پرشده ازصداها / از صداهای فریاد وموشک / بغض او می‌چکد قطره‌قطره / روی پاهای زخم عروسک / سهم ما جای بازی و شادی / زندگی زیر باران جنگ است / می‌روم با دلی پاره‌پاره / توی مشتم پر از قلوه‌سنگ است / رودابه حمزه‌ای معصومه مرادی|
"شکوه‌ای ناتمام: به بهانه‌ی روز جهانی کودک" کودک/ کودک است خواه در مدرسه باشد خواه در خانه خواه در تشویش غروبِ مزرعه در همهمه‌ی مترسک‌های شاخ‌دار * کودک/ کودک است خواه از پشت بام کلماتِ شعر من به زمین غلطیده باشد یا در دستان پدر، به آسمان پرتاب. چه در خیابان‌های شبانه‌ی اعتراض چه در گره‌خوردگی ابروانِ مشت و باتوم چه در داستان اسحله‌ی خانگی پدر: در خمیازه‌ی کاسبان تمدن * کودک/ کودک است گیرم در کاخ سلطنتی ملکه باشد یا در پلّه‌های مجعّد کاخ سفید یا در سیاهی معدن زغال‌سنگ * چه گلفروشِ سرِ چارراه باشد چه بازیگری در نقش کودکی‌های من در توهم خنده‌های خاله‌بازی یا در بن‌بست‌های منجمدِ تبسم * کودک/ کودک است و کوچک در مصاف تیر سه‌شعبه در خرابه‌ی شام در محاصره‌ی سیاه‌پوشان داعش در مراکز تربیت کلیسا در مواجهه با سرنیزه‌های جنگ جهانی در ویرانه‌های سیاست و سکوت * کودک/ باید کودک باشد هم روی زانوان نوازش رونالدو هم در معابر برازیلیا: مشغول توپ‌بازی هم در نقاشی بچگانه‌ی آرمیتا و هم‌در تغزل تاب و نسیم * کودک/ کودک است آنگاه که صلح را در معنای فریب مزمزه می‌کند وقتی که در اینترنت تجربه‌های بزرگانه را می‌کاود در ازدحام سکس و پورن در غوغای سینمای هالیوود کودک/ کودک است می‌خواهد فرزند طلاق باشد یا زاییده‌ی شهوتی شوم خواه در تکرّر خیانت مادر یا در تصور ناگفته‌های پدر * کودک/ کودک است در شهر بازی و پارک در BBC و بیست و سی در رقص‌های شبانه در سرودهای روزانه در خلوت تدخین و تخدیر ... در گاراژ عمو رضا در بزنگاه رمان‌های زرد و سیاه در سربرنیتسا در صنعا در اردوگاه‌های فلسطینی در قایق‌های مهاجرت در محله‌ی سیاه‌ها در محله‌ی سفیدها * کودک/ کودن نیست که نفهمد ما دروغ می‌گوییم ریا می‌کنیم و در چارراه منفعت گشت می‌زنیم او تصویری شاعرانه است به‌سان گلی که بر شاخه‌ای رُسته باشد چونان ابری کوچک زاییده‌ی ابری بزرگ و قطره‌ای باران بر گونه‌های مادرانه‌ی دریا ... اما نمی‌دانم در انزوای این جهان تودرتو در تلاقی معصومیت و تجربه پهبادها و هواپیماهای جاسوسی کودکان افغان و ژرمن را چگونه از هم تشخیص می‌دهند؟ یا بچه‌های پرواز بندرعباس_دوبی را از خلبانان جنگی؟ و نمی‌دانم در شعرِ حقوق بشر در مثنوی جهان مدرن چرا؟ کودکان نجیب آمریکا بچه‌های بور اتحادیه‌ی اروپا تنها با عروسک قافیه می‌شوند اما در خرابه‌های شام در آلبوم خاطرات ویتنام در خواب گرسنه‌ی ساکنان آفریقای مرکزی و در جیغاجیغ خیابان‌های غزه و یمن کودک باید با موشک قافیه‌بازی کند.
ebook7124[www.takbook.com].pdf
987.2K
نقش آزادی در تربیت کودک شهید بهشتی به مناسبت روز جهانی کودک https://eitaa.com/sibbook
هدایت شده از معصومه مرادی
می‌توانید این کتاب و کتاب های دیگری را به مناسبت امروز در باشگاه کتاب ما بخوانید.
درنگی بر یکی از شعرهای پروین‌دولت‌آبادی یکی از مباحثی که به موازات نقد و بیشتر از سوی جامعه‌ی آفریینندگان ادبی در پاسخ انتقادها مطرح می‌شود؛ چارچوب‌مند نبودن هنر و لزوم کلیشه‌گریزی و ساختارشکنی برای هنرمندان است. این مقوله، راه گریزی شده که از طریق آن جامعه‌ی خلاق ادبی خود را از دانش نقد بی‌نیاز بداند و چالش‌های نقد آثار خود را هم با مباحثی چون نوآوری، ساخت‌شکنی و گریز از کلیشه‌زدگی توجیه کند. حال آن که مباحثی چون ساخت‌شکنی و نوآوری پس از دانش هنرمند بر نقاط مقابل آن‌ها معنا پیدا می کند؛ یعنی هنرمند باید ابتدا سنت را بشناسد تا بتواند نوآوری کند؛ باید ساختار را بداند تا آن را بشکند. بی‌ساختاری و ساختار شکسته و ویران به معنی ساختارشکنی نیست. حتی در صورت دانایی، باید ساخت‌شکنی آگاهانه باشد ودر نتیجه نیز موثر واقع شود؛ برای توضیح بیشتر این مبحث، به نقد وزن در شعری از پروین دولت آبادی شاعر پیشکسوت کودک و نوجوان می‌پردازیم. درباره‌ی تفاوت نسبی وزن شعر کودک و نوجوان با شعر بزرگسال تاکنون سخنانی مطرح شده و کسانی چون: کیانوش در کتاب شعر کودک در ایران، سید آبادی در شعر در حاشیه، سلاجقه در ازاین باغ شرقی، و شاعران کودک چون: رحماندوست، نظر آهاری و ... مباحثی را در این حوزه مطرح کرده‌اند که خارج از محدوده‌ی بحث ماست. بحث اصلی این است که بسیاری ساختارشکنی وزن عروضی را در شعر کودک و نوجوان و به‌ویژه در برخی گروه های سنی مجاز می دانند؛  اما چنان که اشاره شد، این ساخت.شکنی باید با دانایی، آگاهی و نتیجه‌بخشی همراه باشد. از این زاویه به دفتر "گل بادام" از پروین دولت آبادی می‌نگریم که نخستین بار 1366 کانون پرورش فکری آن را منتشر کرده است. این دفتر به جز دو بیت مقدمه، دوازده شعر دیگر دارد که همه در دو قالب مثنوی و چهارپاره سروده شده است. شاعر در تمام مصراع‌های دوازده شعر، تساوی وزن ابیات را حفظ کرده جز، در شعر "کوه سربلند" که در دو مصرع، وزن از فاعلات فاعلات فع، به فاعلات فاعلات فاعلن تبدیل می‌شود: می‌نشست دانه‌های برف / نرم‌نرم روی پیکرش/ مخمل لطیف برف سرد/ عاقبت سپید می‌کند سرش/...باز می‌نشیند آفتاب گرم/ روی تپه‌ها و کوه.ها/ آورد سلام کوه را/ رود نغمه خوان به شهر ما. خلاصه‌ی بحث این که شاعر این شعر(چارپاره) ساختار شکنی نکرده؛ بلکه وزن را از دست داده است و دلایل آن این است: -در دیگر شعر‌ها و حتی دیگر بندهای همین شعر نشانی از ساخت‌شکنی دیده نمی‌شود. - در کتاب و مقدمه به این ساخت شکنی اشاره نشده؛ - وزن شعر از وزن پ‌هایی است که بسیاری از شاعران دیگر نیز در آن خطا کرده‌اند؛ -تغییر وزن هیچ کمکی به تقویت شاعرانگی شعرنکرده. حاصل بحث آن که در ساخت‌شکنی و نوآوری، رفتار ادبی باید با دانایی، آگاهانه و همراه با دلیل ادبی نتیجه‌بخش در اثر اتفاق بیفتد و بقیه‌ی موارد یا بر آمده از ناآگاهی نویسندگان و شاعران است یا به جای کمک، ساختار اثر را دچار ضعف خواهد کرد. https://eitaa.com/sibenaghd