eitaa logo
انجمن ادبی سیب نارنجی
40 دنبال‌کننده
28 عکس
1 ویدیو
2 فایل
با هدایت معصومه مرادی
مشاهده در ایتا
دانلود
واقعا پیرنگ چیست؟ انسن دیبل پیرنگ را این گونه تعریف می‌کند: پیرنگ هرچیزیست که در داستان اتفاق می‌افتد، پیرنگ به وسیله حادثه‌های اصلی ساخته می‌شود؛ منظور از حادثه های اصلی آن حادثه‌هاییست که پیامدهای مهمی در داستان دارند. در این تعاریف چند کلمه درخور توجه و توضیح بیشتر است: اتفاق و پیامد. داستان متشکل از اتفاق‌های بسیاریست ولی نکته شایان توجه این است که تمام اتفاقات داستان پیرنگ محسوب نمی‌شوند. آن اتفاق‌هایی پیرنگ را تشکیل می‌دهند که در پیشبرد داستان اهمیت دارند. قانونی دیگری که در پیرنگ حکمفرماست رابطه ی علت و معلول بین اتفاق‌هاست که این همان چیزیست که دیبل از آن به عنوان پیامدهای مهم یاد می‌کند. اتفاق‌هایی که در داستان می‌افتد اگر پیامد مهمی در داستان داشته باشند و نتیجه آن را تغییر دهند، حتی اگر پیش پا افتاده هم به نظر برسد، پیرنگ را تشکیل می‌دهند. نویسنده اتفاقات داستان را که رابطه علت و معلولی بینشان حکمفرماست به گونه‌ای پشت سر هم قرار می‌دهد تا هر چه بیشتر معنایی را که می‌خواهد به داستانش بدهد از پیرنگ نتیجه بگیرد. کشمکش (Conflict) در داستان چیست؟ اهمیت عکس العمل برای ساخت پیرنگ نویسنده باید به این نکته توجه داشته باشد که تا وقتی اندیشه‌ها و احساسات خام به به عمل تبدیل نشوند و عکس العملی را به دنبال نداشته باشند آن احساسات هنوز پیرنگی تشکیل نداد‌ه‌اند و به عبارت دیگر به پیشبرد داستان کمکی نکرده‌اند. به عنوان مثال اگر احساس می‌کنید که باید فلان حرف چالش برانگیز را به دوستتان بگویید تا اینجای کار هیچ پیرنگی شکل نگرفته است اما درست وقتی که این حرف چالش برانگیر را به دوستتان می‌زنید و باعث می‌شود که رابطه‌تان با دوستتان کمرنگ شود می‌توانید ادعا کنید که با عملی کردن آن احساس و برملا کردن پیامدش پیرنگی تشکیل داده‌اید. تاکید روی پیرنگ؟ هیچ کدام از اجزای داستان از پیرنگ گرفته تا کارکتر و... نیازمند تاکید بیش از اندازه نیستند. از پیرنگ باید به عنوان ابزاری برای هدایت داستان و ایجاد وحدت در آن استفاده شود. تکنیکی‌ترین داستان‌ها آن هایی هستند که پیرنگ آن چنان استادانه با سایر عناصر داستان آمیخته شده که حضورش در داستان تنها با موشکافی و بررسی دقیق کشف می‌شود. یک نمونه پیرنگ ما بوسیله اتفاق‌هایی که پشت سر هم می‌چینیم خواننده را با سوخت احساس به سمت حقیقتی که در پی برملا کردنش هستیم هدایت می‌کنیم. بیایید یک نمونه پیرنگ را با هم بررسی کنیم: فردی وارد مهمانی می‌شود و هیچ کس را نمی‌شناسد، گیتار به او می‌دهند و از او می‌خواهند که ساز بزند. به هنگام ساز زدن همه افراد نسبت به قطعه‌ای که می نوازد بی‌‌توجهی می‌کنند و علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. در انتها شخصیت اصلی درک می‌کند که چقدر با افراد غریبه است و در جایی که هیچ اشتراکی با افراد ندارد محکوم به تنها ماندن است. آن چیزی که در بالا خواندید می تواند پیرنگ داستان باشد. در این داستان اتفاقی افتاد که هم خواننده و هم کاراکتر نسبت به امری آگاه شد. اگر صحنه ی نواختن گیتار را از این داستان حذف کنیم هیچ پیرنگی ساخته نشده است چرا که احساسات کاراکتر و افراد مهمانی نسبت به هم به عمل تبدیل نشده‌اند و پیامد آن اتفاق پیش چشمان خواننده و کاراکترها عیان نشده است و در نتیجه نه داستان پیش رفته و نه پیرنگی ساخته شده است.
می‌تونید این کتاب من رو به صورت صوتی و رایگان به نشانی زیر در ایرانصدا بشنوید. با قصه گفتن و کتاب خوندن کودکان و نوجوانان رو به خوبی و با زبانی ملایم با دلیل مقاومت آشنا کنید. صدمین درخت زیتون http://player.iranseda.ir/kids-player/?w=44&g=635363
پیچ چکش کلید کفش قفسه فانوس بیل آجر ساعت عقربه دستبند صندلی کتاب مداد سوزن سبد فنجان قوطی گنجه قوری گلدان گیره کولر سه‌پایه زمان‌سنج چنگال چاقو چتر صابون میز سطل پاکت یخچال آنتن اشیاء محسوس و ملموسند، برای بیان ناملموس و نامحسوس، می‌شه ازشون استفاده کرد. جلوی همه‌ی واژه‌های بالا بنویسین «عشق» یا هر کلمه‌ی ذهنی دیگری که دوست دارین مثل روح، عقل و ... ببینید چه موضوع‌های نابی برای نوشتن پیدا می‌کنید. انواع تمرین‌های ترکیب‌سازی توی نوشتن خلاق به ما خیلی کمک می‌کنه. من همیشه از این شیوه توی کلاسام استفاده می‌کنم و نتایج شگفت‌انگیزی می‌گیرم. بعضی از این راهکارها رو گاهی بیان می‌کنم. می‌تونین به این فهرست یه عالمه شیء دیگه هم اضافه کنین. همین تمرین رو با حیوانات هم می‌شه انجام داد. اون وقت رسیدن به داستان کودک برای ما راحت‌تر می‌شه. ‌معصومه مرادی تمرین نویسندگی https://eitaa.com/sibenaranji
یکی از مهم‌ترین اصول برای نوشتن داشتن خلاقیت است. خلاقیت با نگاه تازه به پدیده‌ها می‌تواند افزایش یابد و نویسندگان موفق همواره کوشیده‌اند با متفاوت دیدن دنیا، شخصیت‌ها و سوژه‌های نابی بیابند و بیافرینند. 🐳🪰🦂🐠🦩🐼 استفاده از قدرت حیوانات برای ساختن شخصیت‌های تازه می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. 🐍🦥🐿 نام دو حیوان را با هم ترکیب کنید و قدرت‌های آن‌ها را با هم پیوند دهید. یک موجود خیالی اما جذاب خواهید داشت که می‌تواند سوژه بسیاری از داستان‌ها شود. به عنوان مثال: گرگ+ مار= مرگ توصیف: مرگ حیوانی‌ست که ظاهری شبیه گرگ دارد و نیش مار و دمی به دازی مار. او می‌تواند علاوه بر دریدن با نیش زدن به موجودات دیگر آن‌ها را شکست بدهد. مرگ بر خلاف گرگ این امکان را دارد که در مواقع حساس مثل مار بخزد و از درختان بالا برود. او پاهایش را زیر تنه‌اش جمع می‌کند و از درخت و سنگ و ... بالا می‌رود پس امکان شکست دادنش سخت است. صدایش ترکیبی از زوزه گرگ و فیش فیش مار است: عوووووووش نیش او گاهی خودش را نه از ظهر که با زبان و کلمات نشان می‌دهد پس موجودی زخم‌زبان‌زن است. 🤔فکر می‌کنید نقطه ضعف این موجود تازه متولد شده چیست؟ 🤓شما چه موجوداتی را می‌توانید با این رویکرد خلق کنید؟ استفاده از کمال تضاد در انتخاب حیوانات می‌تواند به طنز شخصیت کمک کند مثل: موریل: موش+ فیل🐘🐭 میمار: میمون+مار🐍🐵 برای آموزش مهارت‌های بیشتر نوشتن با من همراه باشید. 🪷🪷🪷🪷 معصومه مرادی رشد و تربیت کودک با ادبیات هنر نوشتن خلاق سیب نارنجی https://eitaa.com/moradimasoome https://eitaa.com/sibenaranji
خلاقانه ببینیم خلاقانه بنویسیم... برای نوشتن خلاقانه، لازم هست به جهان خلاقانه نگاه کنیم.👀 امروز با این تمرین مرا همراهی کنید: سعی کنید خودتان را در نقش یکی از اعضای بدن ببینید: به عنوان مثال دهان😃 حالا برای شخصیت بخشی به این عضو، لازم است او را محدودتر و منحصر به فردتر کنید: دهان یک انسان، یک حیوان و ... این انسان یا حیوان حتما ویژگی خاصی دارد: گربه‌ی خجالتی🐾 انسان چاپلوس🙄😶‍🌫️ حالا سعی کنید با استفاده از توصیف، هر کدام از این دهان‌ها را توسعه بدهید: من دهان یک گربه‌ی خجالتی‌ام. خیلی وقت‌ها که گربه دلش می‌خواهد با دوستانش بازی کند، مشکلاتی برایش پیش می‌آید. مثلا توی بازی دستش درد می گیرد. یا دلش نمی‌خواهد وسایلش را به دیگران بدهد. این جور وقت‌ها مغز گربه با من حرف می‌زند و می گوید باید چه حرفی بزنم اما هرچقدر مغز گربه به من می‌گوید به دوستانم بگو نه دوست ندارم این کار را بکنم، من فقط می گویم میو...آن هم یک میوی کوچولوی آهسته. بعدش بخاطر این کارم گربه کوچولو یک عالمه غصه می‌خورد... دهان آدم چاپلوس: من دهان یک آدم چاپلوسم. تا بخواهید بلدم از واژه‌های عجیب و غریب استفاده کنم. کلمه‌هایی که به عقل جن هم نمی‌رسد. مثلا به کسی که خیلی هم باهوش و مدیر نیست اما باید کار مرا راه بیندازد می‌گویم: به‌به چه تدبیر خوبی. الحق شما یک مدیر ممتازید. کاش کشور چند مدیر دیگر مثل شما داشت. او هم گونه‌هایش سرخ می‌شود. عرق می‌کند و زود کار مرا راه می‌اندازد و من همچنان ادامه می‌دهم. جایگاه شما اینجا نیست. کاش مدیران بالا دستی بدانند که باید برای افرادی چون شما چه شرایطی فراهم کنند. این جور مواقع آقای وجدان هی درِ دل من را می کوبد و می‌گوید: آهای اینقدر زبان‌بازی و چاپلوسی نکن. تو که می‌دانی داری دروغ می گویی اما من که دیگر به این نوع حرف زدن عادت کرده‌ام، در را روی او باز نمی کنم و می‌گذارم آنقدر بگوید و بگوید و بگوید تا خسته شود و برود. راستش را بخواهید دیروز اتفاق عجیبی افتاد. جناب گوش به من گفت: آقای دهان خودم شنیدم که عده‌ زیادی از کارمندان شرکت می‌گفتند باز این آقای چاپلوس و دروغگو آمد. تحویلش نگیرید تا برود. حالمان را به هم می‌زند. باور کنید از دیروز ذهنم مشغول شده است. نکند تنها بمانم یا دستم را بخوانند. نکند جناب گوش دارد راست می‌گوید؟ باید فکر کنم و فکر کنم... با دقت به پدیده‌های اطراف می‌توانید به تقویت خلاقیت و نویسندگی خود کمک کنید. برای مهارت‌آموزی بیشتر در عرصه نوشتن خلاق با من همراه باشید. معصومه مرادی https://eitaa.com/moradimasoome
خیلی از والدین و مربیان در تلاشند که به تقویت قدرت نوشتن کودک و نوجوانشون کمک کنند. یکی از مهم‌ترین مسائل برای تقویت قدرت نوشتن، تقویت تخیل هست. به بچه‌ها کمک کنیم تا تخیلشون رو قوی‌تر کنند و راحت و رها از اون چیزی که توی ذهنشون می‌گذره حرف بزنند. ☁️☁️☁️ این تصویر رو به کودک یا نوجوانتون نشون بدید و ازش بخواید خودش رو در حال بالا رفتن از این نرده‌بان‌ها تصور کنه. ☁️☁️ برای هر ابر یه اسم بگذاره و بدونه به هر کدام از ابرها که می‌رسه اون توانایی رو به دست آورده. در گام سوم ازش بخواید خودش رو در بالاترین ابر تصور کنه و ببینه با یه جمله چطور می‌تونه خودش رو معرفی کنه. مثال: ابر اول کوشا ابر دوم شکمو ابر سوم پروازی ابر چهارم همه‌چیزدان: توصیف: من یک دختر کوشا، شکمو، پروازی و همه چیزدانم. در گام بعد می‌تونید در حد توان کودک و یا نوجوان ازش بخواید این من ایجاد شده رو توصیف کنه و از آرزوهاش حرف بزنه. من شکمویی ‌که می‌تونه پرواز کنه و هرجایی که گرسنه می‌شه به اولین خوردنی‌ای که می‌بینه گار می‌ز‌نه ابر چوب درخت... یادتون باشه در تمام مراحل قصه‌گویی یا نوشتن(متناسب به تمایل و توان کودک) هیچ دخالتی در خیال‌پردازیش نکنید. فراموش نکنید این تمرین رو به صورت یه بازی پیش ببرید حتی می‌تونید خودتون هم به عنوان یه شخصیت این بازی رو انجام بدید. حواستون باشه که اصلا کودک و نوجوان رو نقد نکنید. همراه من باشید با تمرین‌های بیشتری برای پرورش خودمون و کودکانمون با کمک ادبیات معصومه مرادی رشد و تربیت کودک با ادبیات سیب نارنجی. https://eitaa.com/sibenaranjikoodak https://eitaa.com/moradimasoome
داریم می‌ریم کارگاه داستان نویسی... متفاوت ببینیم از وسط این همه برگ می‌شه به چندتاش شخصیت داد؟ برگ تنها برگ بی احساس برگ زخمی بزرگ خواب‌آلو🍁🍁 یا حتی برگ خسته... برگی که تمام سال کار کرده و حالا منتظره بره مرخصی و یه سفر داشته باشه به اعماق زمین... یکی از رازهای نویسنده شدن گوش دادن به صدای طبیعته... گوش‌هامون رو تیز کنیم و تمرین کنیم و بنویسیم.... شروع هفته‌تون پر از نوشتن از حال خوب معصومه مرادی
کلمه بازی از فرزند یا دانش‌آموزتان بخواهید به انتخاب خودش ده کلمه بنویسید: مار سینی گوشی درخت هویج کتاب آبی لواشک گربه سوسمار بعد از او بخواهید دو حرف اول را جدا کند و با آن دو حرف یک کلمه جدید بنویسد: مار----》ماشین سینی-----》سیب گوشی-----》گوشواره درخت-----》دراز هویج-----》هواپیما کتاب-----》کتری آبی------》آب‌پاش لواشک-----》لواسان گربه----》گراز سوسمار-----》سوپ اهداف بازی🎯 🥇تقویت دقت و تمرکز 🥈افزایش خلاقیت 🥉کمک به واژه‌آموزی برای جذابیت بیشتر این بازی می‌توانید این بازی را دو به دو و سرعتی انجام دهید: دو دانش‌آموز کاغذهایشان را با هم عوض کنند و با واژه‌های یکدیگر، کلمه تازه بسازند. هر بازی‌کنی که سریع‌تر واژه‌های تازه را بیابد امتیاز بازی را به دست می‌آورد. در سطح بالاتر علاوه بر سرعت، هر بازی‌کنی که کلمه خلاقانه‌تری بسازد امتیاز اضافه می‌گیرد. شما می‌توانید با این روش علاوه بر ایجاد هیجان در خانه و مدرسه، به کودک و نوجوان کمک کنید از قابلیت‌های واژه‌سازی زبان استفاده کند. به عنوان مثال واژه‌هایی چون آب‌پوش، سوپکی و هوانورد، خلاقیت بیشتری از واژه‌های معمولی استفاده شده دارند. 😉شما هم می‌توانید با این بازی به خلاقیت و ذهن‌ورزی خود کمک کنید. برای تمرین‌های بیشتر با من همراه باشید معصومه مرادی رشد و تربیت کودک با ادبیات بازی کنیم بیاموزیم https://eitaa.com/moradimasoome https://eitaa.com/sibenaranjikoodak https://eitaa.com/sibenaghd https://eitaa.com/sibbook
امروز یک برگ با دیدن باد لرزید و تب کرد از شاخه افتاد با مرگ سرخش وقتی سفر کرد او قاصدک شد ما را خبر کرد امروز پاییز مهمان باغ است هر برگ سرخی یک اتفاق است غلامرضا بکتاش کتاب دستمال خیس ابر