eitaa logo
سیاهدونه | زندگی ایرانی
231.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
334 ویدیو
32 فایل
🇮🇷🍃📌با افتخار می کوشیم برای احیای سبک زندگی ایرانی،اسلامی تماس : 09129442352 ✅کانال رضایت مندی از محصولات 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/546636259C317f7f451d ✅تبلیغات در کانال سیاهدونه 👇🏻 https://eitaa.com/joinchat/1795293425C9f066528de
مشاهده در ایتا
دانلود
سیاهدونه | زندگی ایرانی
❇️در طب سنتی اسلامی، شروع فصل بهار با عدد و تاریخ تقويمی نیست... همین که نشانه های فصل بهار ظاهر و ث
😍فصل بهار فصل پاکسازی بدن و فصل مصرف مسهل و ملين است. بدنی در طول یکسال بعدی، سالم خواهد بود که این پاکسازی را انجام دهد.( آثار مثبت این پاکسازی هم در ظاهر و پوست خواهد آمد و نمایان می‌گردد هم در دستگاه های داخلی بدن) 😍ویژه ترین زمان، در فصل بهار برای مصرف مسهل و ملين و پاکسازی بدن و کبد، از همین اواسط اسفند به بعد تا آخر ماه فروردین است. ولی اگر ماه های بعد انجام شود خوب است. .محمد امین احسانیان. @siyahdune
زمان بندی کاشت انواع ها برای عید👇🏻 🩺 @siyahdune
سیاهدونه | زندگی ایرانی
⁉️آیا خوردن ناهار به طور مطلق ممنوع است؟! 3⃣ناهار برای همه ممنوع نیست اما برای کسانی که در آن شبا
🍛عصــرانہ وعده‌ی مهمِ فراموش شده❗️ یک وعده‌ی غذاییِ بسیار مهم که به علت عدم دقت کافی در ترجمه‌ی روایات و عدم دسترسی کافی به نسخه‌های خطی روایی، دچار غفلت واقع شده، عصــرانہ است. ⚠️بهترین دستور غذایی دستور صبحانه و شام نیست! بلکه بهترین دستور غذایی دستوری است که امام رضا علیه السلام در می‌فرمایند (و خیر من ذلک...: طبق نسخه نوفلی)؛ یعنی «سه وعده در دو روز» به این شکل: ✔️صبحانه اول روز، سپس عصرانه در آخر همان روز (نزدیک اذان مغرب، خوردن تمام شود) و سپس فردا در ساعت نهمِ روز ناهار میل شود. و دوباره از فردا صبحانه و عصرانه و فردایش ناهار به همین شکل ادامه داده شود؛ یعنی صبحانه و عصرانه یک روز در میان و ناهار هم یک روز در میان خورده شود و طبق روایات دیگر هر شب هم قبل از خواب حتماً یک چیزی خورده شود ولو یک تکه نان خشک. ❗️متاسفانه به علت اشتباه در ترجمه‌ی لفظ «یوم» و لفظ «تعشی» و «عشاء»، آن‌ها خیال کرده‌اند که این دستور رساله ذهبیه با روایات دیگر تعارض دارد! در حالی که: اولاً: در رساله سخن بر سر «روز» است نه «شب» و درباره‌ی شب اصلاً صحبتی نشده چرا که مفروغ عنه بوده است به خاطر روایات فراوان آن از شیعه و سنی و از خود امام رضا علیه السلام. ثانیاً: منظور از «عَشاء» در رساله یعنی «وعده‌ی غذایی در پایانِ عصر به بعد» اما در روایات دیگر به معنای «مطلق اکْل در پایان عصر به بعد» است که دلیل این تفاوت، تطور استعمالات و مقام تخاطب است. ثالثاً: «تَعَشّی» یعنی «غذا خوردن در پایانِ عصر به بعد» اعم از اینکه آخر آن روز یعنی نزدیک اذان مغرب باشد یا اینکه بعد از اذان مغرب تا هنگام خواب و تا قبل از نیمه شب شرعی باشد. به غذا خوردن در کل این بازه‌ی زمانی گفته می‌شود «تَعَشّی» و تا زمانی که قید «لَیل» برای آن نیاید فرقی ندارد که همان دم غروب باشد یا داخل شب باشد. رابعاً: این دستور دو وعده‌ای به شکل صبحانه و شام (در تاریکی شب) هرچند بسیار مطلوب و خوب است و خود انبیاء و اهل بیت علیهم السلام به همین شکل انجام می‌دادند اما برای سایرین و مردم خصوصاً صاحبان طبیعت خشک، این بهترین دستور نیست! بلکه بهترین روش همانی است که در رساله ذهبیه گفته شد. یعنی سه وعده در دو روز به علاوه‌ی اندکی اکل در شب. خامساً: طبق نسخه‌ی نوفلی در کتابخانه ملی پاریس در فرانسه به شماره ۲۱۸۲ که با نظر به قرائن مختلف، معتبرترین نسخه است امام علیه السلام تصریح می‌فرمایند که هرکس می‌خواهد طبیعتش تر شود پس باید در روز تَعَشّی کند نه شب. یعنی باید عصرانه بخورد نه شام! که عرض شد این درباره‌ی وعده‌ی غذایی است نه مطلق اکل. این نکته بسیار مهم است چرا که شاید بیش از نیمی از مردم مزاج خشک دارند و از غلبه خشکی رنج می‌برند خصوصاً افراد لاغر با این روش بسیار راحت تر چاق می‌شوند دقیقاً برعکس آنچه که در اذهان فعالان طب اسلامی جا افتاده که افراد لاغر بایستی وعده‌ی دوم را شام بخورند! ✍🏻به نظر می آید، مهمترین حدیث طبی رساله ذهبیه بوده و این رساله باید مبنای فهم تمام روایات طبی دیگر باشد چرا که اولین کتاب طبی مستقل در تاریخ اسلام است و امام در این رساله در مقام بیان علم طب بوده‌اند و همچنین چندبار در رساله تصریح کرده‌اند که این کتاب من برای همه است و در آن چندین نسخه برای همگان تجویز فرمودند. اما روایات دیگر تمام آن احتمالاتی که شیخ صدوق می‌فرمایند را دارد که البته خصوص هر روایت را باید با قرائن مختلف موشکافی کرد تا وجه صدور آن مشخص گردد. ✔️بنابراین در طب اسلامی بهترین دستور برای وعده‌های غذایی دستور معروف صبحانه و شام نیست بلکه بهترین دستور سه وعده در دو روز یعنی صبحانه، عصرانه و ناهار است + اندکی أکل در هر شب قبل از خواب. @siyahdune
🍇چند نکتہ‌ے مہم درباره‌ے مصرف میوه 🍒میوه‌ها را کلاً باید به یکی از سه شکل زیر میل نمود: ۱-ناشتا ۲-قبل از غذا ۳-بعد از غذا 🍈در مصرف همه‌ی میوه‌ها اصل بر خوردن آن‌ها قبل از غذاست حتی میوه‌هایی که در روایات توصیه به خوردن آن پس از غذا شده را نیز می‌توان قبل از غذا میل کرد و هیچ ضرری ندارد. 🥝اما اگر در خصوص میوه‌ای هیچ روایتی درباره‌ی خوردن آن بعد از غذا نداریم، بهتر است آن را پس از غذا میل نکنید و طبق همان اصلش یعنی پیش از غذا بخورید. 🍎میوه‌هایی که معصومین علیهم السلام فرمودند ناشتا بخورید: آلو (برای کسانی که مشکلات مفاصل ندارند)، خرما، سیب، انار و به 🍐میوه هایی را که فرمودند روی غذا بخورید: گلابی، انار، مرکبات (پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج و ...) 🍉ما بقی میوه‌ها را قبل از غذا میل کنید. ولی خوردن هرگونه میوه در طول روز در فاصله بین صبحانه تا عصرانه یا شام ممنوع است مگر در موارد استثناء. ✍🏻موارد استثناء: ۱-قبل از حمام داغ آتشین ۲-خوردن انار قبل و بعد از حجامت ۳-آلو هرگاه حرارت درونی خیلی زیاد شد ⚠️ناشتا خوردن هندوانه، خربزه، طالبی و گرمک، فلجی و بیماری‌های مانند آن می‌آورد. @siyahdune