eitaa logo
کشکول محب الزهرا
222 دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
2هزار ویدیو
24 فایل
ما بر سر عهدی که بستیم ماندیم اما تو ... ارتباط با ما @moheb_v لینک گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️نگذاشتم قبر فردوسی را در توس خراب کنند! ✏️رهبر انقلاب: اول انقلاب عده‌یی از مردمِ بااخلاصِ بی‌اطلاع رفته بودند قبر فردوسی را در توس خراب کنند! وقتی من مطلع شدم، چیزی نوشتم و فوراً به مشهد فرستادم؛ که آن را بردند و بالای قبر نصب کردند؛ نمی‌دانم الان هم هست یا نه. بچه‌های حادی که به آن‌جا می‌رفتند، چشمشان که به شهادت بنده می‌افتد، لطف می‌کردند و می‌پذیرفتند و دیگر کاری به کار فردوسی نداشتند! ۷۰/۱۲/۵ 🗓 ۲۵ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir 🔸 گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
💠
انسان، موجودی کریم

🔹 کرامت، همان نزاهت از فرومایگی است که گرچه معادل فارسی آن نایاب است، ولی شاید نزدیک ترین واژه به آن در زبان فارسی، کلمه باشد. تکریم و بزرگداشت آدمی به دو شکل ظاهری و معنوی تحقّق یافته است: 1️⃣ تکریم ظاهری که بین همه افراد بشر مشترک است، به تفاوت های ظاهری و جسمی انسان با سایر حیوانات برمی گردد؛ مانند: ایستاده راه رفتن، خوردن و آشامیدن با دست، قدرت بر نوشتن، خوش ترکیبی، زیبایی صورت، اعتدال مزاج، قدرت بر تفهیم دیگران با کلام و نطق و اشاره، تسلّط بر طبیعت، تهیه اسباب معاش و... . 2️⃣ تکریم معنوی انسان به است که بسیاری از تکریم های ظاهری از آن نشأت می گیرد و انسان را بر سایر حیوانات برتری می بخشد. این نعمت که بزرگ ترین و محبوب ترین نعمت خداوند است، انسان را در تشخیص حق و باطل، خیر و شر، صلاح و فساد و حَسَن و قبیح راهنمایی می کند. تکامل زندگی بشر از این نعمت سرچشمه می گیرد و حیوانات بر اثر نداشتن آن، تکاملی در شکل زندگی و به کارگیری مواهب طبیعت نداشته، همان شیوه اوّلی زندگی را حفظ کرده اند؛ جز تغییراتی که انسان ها در مسیر به کارگیری حیوانات برای آنها ایجاد کرده اند. 🔹 هر یک از این دو تکریم، شامل همه انسان ها می شود. نه تنها رنگ، نژاد، اقلیم و ... در آن اثری ندارد، بلکه ملاک های برتری حقیقی، مانند ایمان، علم، جهاد و ... نیز نقشی ندارد. از این رو قرآن کریم جمیع فرزندان آدم (علیه السلام) را مشمول این تکریم معرفی کرده است: «و لقد کرّمنا بنی ءادم و حملناهم فی البرّ و البحر و رزقناهم من الطیّبات و فضلناهم علی کثیر ممّن خلقنا تفضیلاً». بنابراین، انتخاب و اختیار آدمی در این دو گونه تکریم نقشی ندارد و در حقیقت مشمول تکریم اجباری شده است. 🔹 افزون بر این دو، تکریم دیگری وجود دارد که به اراده و اختیارِ خود آدمی بستگی دارد که همان تکریم به ، و... است. این تکریم در واقع از تکلیف ناشی می شود. هرچند که عقل انسان ها متفاوت است و بدین جهت، مراتب تکریم در آنها یکسان نیست، لیکن آنچه مورد توجه قرآن کریم است، تفاوت مراتبی است که از تقوا نشأت می گیرد: «إنّ أکرمکم عنداللَّه أتقاکم»، وگرنه تفاوت های جسمی، همانند تفاوت های قومی و قبیله ای، شناسنامه طبیعی افراد است؛ چنان که تفاوت افراد در برخورداری از عقل نیز در حدّ خود، شناسنامه طبیعی است. مهم تر آنکه ، زمانی ارزش و جایگاه واقعی خود را می یابد که در خدمت ایمان و تقوا قرار گیرد... . 🔹 در توصیه های امیرمؤمنان (علیه السلام) به اصحابش آمده است: هر کس از شما که به آینه نگریست، ضمن حمد و ثنای الهی بر حُسن صورت، خداوند متعالی را به سبب اِکرام به اسلام ثنا گوید... . از این جهت که به اسلام، ایمان و تقواست. 📚 ادب فنای مقربان جلد 3، ص272 ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir 🔸 گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
نظام جمهوری اسلامی امانت الهی است / باید از این امانت الهی به درستی محافظت شود / همه ما مسئول هستیم ما در هستیم که باید از همه نظر ممتاز باشیم و این امانت الهی را درست رعایت کنیم تا آن را به دست صاحب اصلی اش برسانیم. 🔹 در همین قرن اخیر با اینکه مردم به حسینیه ها و سقاخانه ها نسبت به مساجد احترام بیشتری قائل بودند و مهمترین اموال خود را وقت سیدالشهداء و حسینیه ها می کردند، اما وقتی رضاخان با بگیر و ببند، همین حسینیه ها و سقاخانه ها را تعطیل یا تخریب کرد، صدای هیچ کسی به طرفداری از حسینیه ها بر نیامد! باید بدانیم که این خطر همیشه وجود دارد! اگر این را به درستی حفاظت نکنیم و هر روز از گوشه و کنار، اختلاسی و نجومی در بیاید؛ اگر خدای ناکرده مسئله ای پیش بیاید، معلوم نیست که با دین الهی چه خواهند کرد. 🔹 ما مردان بزرگی هستیم، ما نه یعنی حوزویان و دانشگاهیان، ما یعنی ، چرا که هم تاریخ داریم و هم جغرافیا، هر جا در این کشور پهناور قدم بگذارید، اثری باستانی را مشاهده می کنید، ما بزرگیم و کشور نیز دارای سرمایه های عظیم خدادادی است، لذا در نیست که کمیته امدادی و با گرانی اداره شوند. 🔹 «کلکمْ راعٍ وَ کلکمْ مَسْؤُولٌ عَنْ رَعِیتِهِ» همه ما در هر جایگاهی ، دنیا و مقام خواهی و من و ما هیچ مشکلی را حل نمی کند، انسان نه بیراهه باید برود و نه راه کسی را ببندد، باید در بندگی خالص بود، هم مراقبت داشت و هم مواظبت! ما سرمایه های عظیمی همچون از یک سو و عصمت و طهارت از سوی دیگر داریم و می توانیم کشور را به بهترین وجه اداره کنیم. 📚 دیدار دادستان دادگاه ویژه روحانیت با حضرت استاد تاریخ: 1403/02/25 ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir 🔸 گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 کارشناس ترک: من ایرانچی هستم. اگر عربستان مثل ایران بود جای ایران عربستانچی میشدم کارشناس ترکیه ای توضیح می دهد که چرا طرفدار ایران است: من ایرانچی (طرفدار ایران) هستم. حتما اگر عربستان هم از غزه حمایت می کرد و به اسرائیل حمله می کرد عربستانچی می‌شدیم ....چون ایران برخلاف ترکیه که با اسرائیل تجارت میکنه اون رو زده، حمله کرده. بله من ایرانچی هستم. ما در کشوری هستیم که اسرائیل رو به رسمیت می شناسه و با اسرائیل تجارت می کنه و حامیان اسرائیل رو مثل ناتو و امریکا در ترکیه جا میده. ما سیاست ترکیه رو در قبال اسرائیل قبول نداریم بله ما ایرانچی هستیم چون سیاست ایران رو در این مسئله درست می دانیم. ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir 🔸 گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خدا کیست ⁉️ اگر خوش ت اومد بفرس برای دیگران ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir 🔸 گروه فرزندان مکتب حاج قاسم https://eitaa.com/joinchat/469565635C2de1852c38
چیست ⁉️ استئثار ، از منظر احاديث اسلامى ، به دو بخش تقسيم مى شود : استئثار ستوده و استئثار نكوهيده . الف ـ استئثار ستوده استئثار ستوده ، عبارت است از ويژه سازى خويش به حق ، مانند اين كه خداوند متعال ، بخشى از علوم را به خود، ويژه ساخته است ، چنان كه از امام صادق عليه السلام روايت شده است: إنَّ للّهِِ ـ تَبارَكَ وتَعالى ـ عِلمَينِ : عِلما أظهَرَ عَلَيهِ مَلائِكَتَهُ وأنبِياءَهُ ورُسُلَهُ ... وعِلما استَأثَرَ بِهِ .[۱] براى خداى ـ تبارك و تعالى ـ دو علم است : يكى علمى كه فرشتگان و پيامبران و فرستادگانش را بر آن آگاه گردانيده ... و ديگرى، علمى كه ويژه خود قرار داده است . و در روايتى ديگر از ايشان آمده است: إنَّ اسمَ اللّهِ الأَعظَمَ عَلى ثَلاثَةٍ و سَبعينَ حَرفا، و إنَّما كانَ عِندَ آصِفَ مِنها حَرفٌ واحدٌ ... و نَحنُ عِندَنا مِنَ الاِسمِ الأَعظَمِ اثنانِ و سَبعونَ، و حرفٌ و احِدٌ عِندَ اللّهِ تَعالَى استَأثَرَ بِهِ فى عِلمِ الغَيبِ عِندَهُ .[۲] همانا اسم اعظم خداوند ، داراى هفتاد و سه حرف است و از اين تعداد ، تنها يك حرف آن در اختيار آصف [بن بَرخيا] بود ... و نزد ما از اسم اعظم ، هفتاد و دو حرف است . و يك حرف ، نزد خداى متعال است كه در انحصار خود او و در علم غيبش است. نيز مواردى از ويژه سازى خويش و يا وابستگان از اموال شخصى ، استئثار ممدوح شناخته مى شود . و به طور كلّى هر جا ويژه ساختن خود يا نزديكان، بر اساس حكمت و منطبق با موازين عقل باشد ، استئثار ، ممدوح است. ب ـ استئثار نكوهيده استئثار نكوهيده ، عبارت است از ويژه ساختن خود و يا نزديكان، بر خلاف منطق عقل و فطرت . اين نوع از استئثار نيز بر دو قسم است: اوّل . استئثارى كه تجاوز به حقوق ديگران نيست و تنها ، اقدامى است بر خلاف ارزش اخلاقىِ «ايثار» . دوم . استئثارى كه افزون بر مخالف بودن با ايثار ، تجاوز به حقوق ديگران نيز هست. احاديثى كه ارائه شدند ، ناظر به استئثار نكوهيده اند و شامل ويژه ساختن خود و نزديكان ، همراه با تجاوز به حقوق ديگران مى شوند . [۱]الكافى : ج ۱ ص ۲۵۵ ح ۱ ، الاختصاص : ص ۳۱۳ ، بصائر الدرجات : ص ۳۹۴ ح ۱۰ . [۲]الكافى : ج ۱ ص ۲۳۰ ح ۱ ، كشف الغمّة : ج ۲ ص ۴۰۳ ، دلائل الإمامة : ص ۴۱۴ ح ۳۷۷ ، إثبات الوصيّة : ص ۲۵۴ ، بحار الأنوار : ج ۱۴ ص ۱۱۳ ح ۵ . منبع : حكمت نامه پيامبر اعظم صلَّي الله عليه و آله و سلّم ۸ سال انتشار : ۱۳۸۶ از صفحه ۴۶۵ تا صفحه ۴۷۷ ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
اقدام علیه مومن ⁉️ امام رضا «ع»: - من شهد علی مؤمن بما یثلمه او یثلم ماله اومروءته، سماه الله کاذبا و ان کان صادقا، و ان شهد له بما یحیی ماله أو یعینه علی عدوه او یحقن دمه سماه الله صادقا و ان کان کاذبا [۱] . - آنکس که به زیان مؤمنی شهادتی بدهد که مایه ی بدنامی او باشد، یا به مال و اعتبار او زیان باشد، خداوند او را دروغگو بنامد گرچه راستگو باشد. و اگر گواهیی داد که مال او حفظ گردد، یا در برابر دشمن او را یاری کند یا خون او حفظ شود، خدای شهادت دهنده را راستگو بنامد؛ گر چه دروغگو باشد. ---------- [۱]: ۴۵. غوالی اللئالی ۳۱۴: ۱ و ۳۱۵ - چاپخانه سید الشهداء «ع»، قم - ایران / ۱۳۰۴ قمری. ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
در تعالیم والای امام رضا «ع»، تجاوز به حق مالکیت و سرقت اموال، عامل فساد مالی و کشتار انسانها شمرده شده است. امام رضا «ع»: - … و حرم السرقة لما فیها من فساد الأموال و قتل الأنفس، و لما یأتی فی التغاصب من القتل و التنازع و التحاسد و ما یدعو الی ترک التجارات و الصناعات فی المکاسب و اقتناء الأموال اذا کان الشیی المقتنی لا یکون أحدا أحق به من أحد [۱] . - سرقت تحریم شد چون مایه ی فساد اموال و کشتن مردمان است، و به این علت که دست درازی و غصب (اموال دیگران) موجب کشتار و درگیری و حسد ورزی است و (اینها) مردم را به رها کردن داد و ستد و کسب مال از راه صنعت و کار فرامی خواند؛ زیرا که (در صورت تجاوز به مال دیگران) هیچ کس نسبت به مالی که به دست آمده است از کس دیگر اولویت ندارد. ---------- [۱]: ۴۶. عیون اخبار الرضا «ع» ۹۷: ۲؛ وسائل ۴۸۲: ۱۸. ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
کتاب معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی (ع) / تالیف حکیمی، محمد را دارم برای آماده شدن برای منبر مطالعه میکنم چقدر این کتاب عالیه😍 من که کتاب از نرم افزار قائمیه دانلود کردم و مطالعه میکنم توصیه میکنم این کتاب را حتما مطالعه کنید ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
🔸 وضعیت کتمان کننده یا اقرار کننده به حق در روز قیامت امام رضا «ع»: - من کتم شهادته أوشهد اثما، لیهدردم رجل مسلم أو لیتوی ماله، أتی یوم القیامة و بوجهه ظلمة مد البصر و فی وجهه کدوح یعرفه الخلائق باسمه و نسبه. و من شهد شهادة حق لیخرج بها حقا لامری مسلم، أو لیحقن بها دمه، أتی یوم القیامة و بوجهه نور مد البصر، یعرفه الخلائق باسمه و نسبه [۱] . - آنکس که از شهادت (بر حقی) خودداری کند یا بنا حق شهادت دهد، تا خون مسلمانی را بریزد یا مالش را تباه کند، چون در روز رستخیز بیاید گرداگرد چهره ی او تا جایی که چشم کار می‌کند تاریک است، و صورت او پر از خراش است و مردمان همه او را به نام و نسب خواهند شناخت. و هر کس به حق شهادت دهد تا حق مسلمانی را آزاد کند یا جان او را حفظ نماید، روز قیامت چهره ی او تا جایی که چشم می‌تواند دید، غرق نور است، و مردمان او را با نام و نسب می‌شناسند. ---------- [۱]: ۵۰. فقه الرضا «ع» / ۳۰۷. منبع : کتاب معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی ( علیه السلام ) - صفحه ۴۵ ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
امام رضا «ع»: - … اذا فعل الناس هذه الأشیاء (المنهیات)، و ارتکب کل انسان ما یشتهی و یهواه، من غیر مراقبة لأحد، کان فی ذلک فساد الخلق أجمعین … [۱] . - زمانی که مردم به کارهای ممنوع دست زدند، و هر کس هر چه دلش خواست کرد، بدون اینکه کسی نظارت کند، (در این صورت) مردم همگی به فساد و تباهی دچار می‌گردند. ---------- [۱] عیون اخبار الرضا «ع» ۹۹: ۲.  [معیارهای اقتصادی در تعالیم رضوی ( علیه السلام ) - صفحه ۴۸]  ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir
فتوای میرزای شیرازی و یک نکته مهم فقهی 🔸️پس از این که دولت ناصرالدین شاه با تشویق امین السلطان صدراعظم وقت، قرارداد "رژی" را با ماژور تالبوت تاجر انگلیسی بست و انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو را به این فرد سپرد ، اتفاقاتی افتاد که از نظرای علمای اعلام و مراجع تقلید، مصلحت مسلمین و بقای فرهنگی ایران اسلامی به خطر می افتاد ؛ از جمله اینکه "کمپانی رژی " در پشت پرده قرارداد تنباکو و ورودش به ایالات و ولایات ایران قصد داشت در نمایندگی های خود فعالیت های فرهنگی در چهارچوب ترویج مسیحیت و سست کردن باورهای اسلامی مردم انجام دهد و در همین راستا هزاران نفر فرنگی وارد کشور شدند. 🔸️در نتیجه مرجع تقلید و زعیم وقت شیعه حضرت آیت الله العظمی میرزا محمدحسن شیرازی (رضوان الله علیه) که گزارشات خطرناکی از ایران دریافت می کرد، در یک فتوای یک خطی استعمال توتون و تنباکو که در حالت عادی مباح بود را در حکم محاربه با امام زمان تشخیص داد. 🔸️متن فتوای این مرجع عالیقدر بدین شرح است : بسم‌الله الرحمن الرحیم، الیوم استعمال تنباکو و توتون بِأَیِ نحوٍ کان در حکم محاربه با امام زمان علیه‌السلام است. حرره الاقل محمدحسن الحسینی.» 🔸️سوال مهم اینست که زعیم شیعه در آن مقطع چگونه به خود جرات داد استفاده از یک گیاه ( که بسیاری از علما نیز آن را استعمال می کردند) را جنگ با امام زمان بنامد ؟ 🔸️در واقع قاعده اضطرار (الضرورات تبيح المحظورات ) در اینجا به کمک مرجع تقلید آمد و در شرایطی که بقای جامعه اسلامی در خطر بود یک امر حلال را حرام کرد. 🔸️بر اساس این قاعده فقهی، ضرورت‌ها ممنوعیت چیزهایی را که ممنوع است، برمی‌دارد و اموری که حلال به شمار می رود را می توان بنا به ضرورت حرام کرد. 🔸️در نتیجه با فتوای این مرجع عالیقدر و استفاده از قاعده فقهی اضطرار، جامعه مسلمین در ایران از خطر استحاله فرهنگی نجات یافت . 🔸️قدرت فتوای یک خطی مرجعیت شیعه به حدی بود که شاه مطلق العنان مملکت نیز اجازه قلیان کشیدن نیافت و ناچارا مجبور به لغو قرارداد با کمپانی رژی گردید. 🔸️خلاصه مطلب این که بقای جامعه اسلامی تا حدی اهمیت دارد که زعیم می تواند حلالی را در حالت اضطرار حرام کرده و حرامی را حلال سازد . 📌 نکته : دیروز سالروز فتوای تحریم توتون و تنباکو بود. ❣ پژواک| سیدمحمدمجیدی https://eitaa.com/smajidi_ir