eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
972 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
6 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
◀️ تقدیم به روح پر فتوح (ره) امانت‌است هر آیه که از تو جا مانده که آشنا سخنش نزد آشنا مانده تبر به دوش شکستی تمام بت‌ها را تو وارثی به هرآنچه از انبیا مانده به دوش می‌کشد اکنون رسالتت را عشق بهار رفته و باغ اقاقیا مانده قدم به راه تو صبحی نهاده‌است که او از ازدحام شب و تیرگی جدا مانده پس از غروب تو، خورشید شب شکن! افسوس چه غربتی به دلِ تنگِ سایه‌ها مانده اگرچه رفته‌ای اما نبسته‌ای در را و نور می‌خزد از لای در که وامانده شکست نیست در این کشتیِ پُر از طوفان هزار شکر که قاموس ناخدا مانده هنوز نقش تو بر لوح جان و دل باقی‌است به ذهنِ آینه‌ها جلوه‌ی خدا مانده و از کرامتِ چشمت تنفسِ صُبحیم تو ای به خال لب دوست مبتلا مانده! پرنده‌ایم که پر باز کرده‌ایم ای ماه به شوق عطرِ حضورت که در هوا مانده خدا کند همه سلمانِ راهِ تو باشیم هزار راهِ نرفته به دوشِ ما مانده همیشه خوب‌ترین‌ها کنارِ خوبان‌اند کنار عکسِ شما عکسِ جان‌فدا مانده به هرکه گفت چه‌ شد قصه‌ی تو؟ می‌گوییم هنوز قسمتِ اصلیِ ماجرا مانده... @elahesoltani
نقد تخصصی شعر ولایی جلسه ۲۱۵ چهارشنبه‌ هفدهم‌ خردادماه ‌۱۴۰۲ ساعت۱۷‌ الی ‌۱۹:۳۰ تهران خیابان‌ وحدت‌ اسلامی‌ کوچه‌ خندان‌ حسینیه سادات. 🔸حلقه شعر‌ولایی‌فرات @foratpoem
(١) یابن‌الشبیب! جدّ مرا بی‌هوا زدند یابن‌الشبیب! جدّ مرا با عصا زدند. پی‌نوشت: بی‌هوا بودن، به معنای بی‌پروا و بی‌توجه بودن به محیط اطراف خود و عدم مواظبت است. «بی‌هوا زدن» بیانگر نوعی رفتار ناجوانمردانه‌ی افراد بی‌مروّت است. مثال: بی‌هوا بر روی ماه دخترت سیلی زدند.. اما وقتی رزم امام علیه‌السلام را وصف می‌کنیم، بلاغت کلام، اقتضا می‌کند که از کنایه‌ی بی‌هوا‌زدن استفاده نکنیم؛ تا تصور ناشایست در ذهن مخاطب ایجاد نشود. یابن‌الشبیب! جدّ مرا بی‌هوا زدند موهِم معنای «غفلتِ امام» است. (نستجیر بالله) و چون این عبارت، در قالب زبان حال حضرت امام رضا سلام‌الله‌علیه بیان شده است، به نظر می‌رسد که در نقل و اشاعه‌ی آن، وسواس بیشتری باید داشت.
سیر من سیر الی‌الله است تا مقصد تویی کیستم؟ دست نیازم، لطف بیش از حد تویی کیستم؟ عرض سلامم، بال در بالِ نسیم می‌کشد آن‌که مرا هر صبح تا مشهد تویی صبح مشهد زندگی تازه‌ای در من دمید حس شیرینی که در خود زندگی دارد تویی ای نگاه لطف تو بی‌ابتدا بی‌انتها من چه می‌فهمم، گمانم معنی سرمد تویی یا امان الخائفین! آیا امانم می‌دهی؟ آن‌که نگذارد تفاوت بین خوب و بد تویی آمدم از خویش تا تو ای نگاه بی‌کران سیر من سیر الی‌الله است تا مقصد تویی
https://eitaa.com/gardoune قاف کانال اشعار من
سخنان‌من‌دربرنامه‌تکریم‌استاد‌شفق(بخش پایانی).mp3
7.66M
(١0) سخنان من دربرنامه‌ی تکریم شاعر اهل بیت(ع) استاد محمد جواد غفورزاده (شفق) نشست ذاکران اهل بیت (الی‌الحبیب) خردادماه ١۴٠٢ (بخش پایانی) همراه با عهد به‌یادماندنی ذاکران اهل بیت با ایشان @smahdihoseinir
جلسه‌ی دویست‌وشانزدهم و سومین جلسه‌ی نقد تخصصی نوحه با حضور شاعران، ذاکران و نوحه‌سرایان دوشنبه بیست‌و‌نهم خرداد ساعت ۱۷ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه‌ی خندان حسینیه‌ی سادات
وصف‌و‌تصویر‌آفرینی‌درشعرولایی.mp3
15M
(١١) مبحث وصف‌و‌تصویر‌آفرینی‌درشعرولایی جلسه‌ی هفتگی «مشکات» حلقه‌ی شاعران اهل بیت قم. خردادماه ١۴٠٢
هدایت شده از شعر هیأت
جست‌وجوی معیارهایی برای واکاوی نقاط قوت و ضعف نوحه‌های امروز.mp3
13.7M
💠 مبحث «جست‌وجوی معیارهایی برای واکاوی نقاط قوت و ضعف نوحه‌های امروز» 🎙ارائه شده توسط استاد سیدمهدی حسینی رکن‌آبادی ❇️ در جلسه حلقۀ ادبی فرات؛ تهران، خرداد ١۴٠٢ ✅ @smhroknabadi@ShereHeyat
ساده‌سرایی‌گام‌نخست‌تمرین‌شاعری.mp3
17.01M
(١٣) معرفی ابعاد ساده‌سرایی (بخش یکم) همراه با تحلیل سه غزل‌ از شاعران معاصر نشست با شاعران نوجوان یکم تیرماه ١۴٠٢ @smahdihoseinir
(١) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم شیطان به رویت سنگ زد، از کوفه پرسیدم: کافر! چرا اعمال حج را جا به‌ جا کردی؟ 📝 🌐 shereheyat.ir/node/774@ShereHeyat
در آستانه‌ی ولادت امام هادی علیه‌السلام برگزار می‌شود:   جلسه‌‌ی ۲۱۷ دوشنبه دوازدهم تیرماه ساعت ۱۷ الی ۱۹:۳۰ تهران خیابان وحدت اسلامی کوچه‌ی خندان حسینیه‌ی سادات
ذی الحجه، روزهای سپیدی که دیدنی‌ست لبخندهای روشن عیدی که دیدنی‌ست فصلی‌ست عاشقانه از این فصل، غافلیم غرق فروع مانده و از اصل غافلیم ذی‌الحجه این سپیدترین عید را ببین یوم‌الغدیر عیدترین عید را بیین ذی‌الحجه عاشقی‌ست که شوقش زبانزد است دلداده‌ی محمد و آل محمد است دارد هزار جلوه‌ی روشن به خاطرش از آخرین پیامبر و حجّ آخرش از حجةالوداع سرودیم پیش از این از حجةالتمام بگوییم بیش ازاین ذی‌الحجه شاهد است که در حجةالتمام می‌گفت آخرین نبی از اولین امام او خطبه خواند، خطبه‌ی او را نخوانده‌ایم دردا نخوانده‌ایم و دریغا نخوانده‌ایم او خطبه خواند، خطبه‌ی او خط به خط علی‌ست حرف رسول، اول و آخر فقط علی‌ست از حجةالوداع سرودیم پیش از این از حجةالبلاغ بگوییم بیش از این یا ایهاالرسول زمان بیان رسید بلّغ! که وقت سخت‌ترین امتحان رسید باید نگفته‌ها دم آخر بیان شوند تا مرد و زن به حبّ علی امتحان شوند میزان سنجش است و عیار است مرتضی آری قسیم جنت و نار است مرتضی ذی‌الحجه شاهد است که در حجةالتمام می‌گفت آخرین نبی از آخرین امام ذی‌الحجه ایستاده در این راه ناتمام چشم انتظار آمدن آخرین امام او که خلیفةالنبی و والی‌الولی‌ست سرتا به پا محمد و پا تا به سر علی‌ست غدیریه @ayateghamze
بخشی از یک شعر بلند باران دوباره دل‌پذیر آمد سرشار آمد، سر به زیر آمد در عالم بالا خبرهایی‌است این‌گونه باران دل‌پذیر آمد تا از طراوت‌ها نشان آرد هر ابر سمت آبگیر آمد هر ابر، باران هدایت شد با رودها در این مسیر آمد تا رمز رویش را به او گوید باران به دیدار کویر آمد باران به لحن رعد و طوفان بود گرچه به نرمای حریر آمد باران وحی از آسمان بارید حکم ولایت در غدیر آمد آن حکم حق، بار امانت بود حکم خدا باری خطیر آمد بار امانت عشق مولا شد در عشق او خیر کثیر آمد... تمام این شعر در کانال اشعار من بارگذاری شده است https://eitaa.com/gardoune
جلسه ۲۱۹ نقد تخصصی شعر ولایی دوشنبه بیست و ششم تیرماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ تهران میدان بهارستان جنب پارک شهید مصطفی خمینی بن بست آزرم پلاک ۸ واحد ۲ ⚪️ دهه اول محرم‌الحرام جلسه فرات برگزار نمی‌شود.
1_1021592493.pdf
1.19M
🔰 تقدیم به همه مبلغان مکتب اهل بیت علیهم‌السلام و مروّجان مکتب سیدالشهدا علیه‌السلام ▫️ 📗 متن کامل کتاب گران‌سنگ عاشورا‌‌پژوهی 💠 اثر جناب حجت‌الاسلام والمسلمین استاد دکتر محمد‌حسین‌زاده‌یزدی 🔻 کتاب در دو بخش سامان یافته است: ▫️ دفتر نخست: مبانی معرفت‌شناختی پژوهش در نهضت عاشورا ▫️ دفتر دوم: نهضت عاشورا در ساحت روایات (رخدادهای عاشورا در منابع روایی) مؤلف در بخش نخست به صورت ریشه‌ای به برخی شبهات عاشوراستیزان خصوصاً روشنفکرنماها و جامعه‌شناس‌های سکولار پاسخ داده است. بخش دوم، حاوی برخی روضه‌های مأثور و مستند می‌باشد. 🔸 ان‌شاءالله وعاظ و ذاکرین سیدالشهدا علیه‌السلام، دعاگوی نویسنده باشند که بدون چشم‌داشتی، متن کامل اثر را جهت انتشار در اختیار عموم قرار دادند.
(٢) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم «یَومَ تَبیَضُّ وُجوهٌ» اثر روضۀ توست با همین آیه چه خوب‌ است که بشناسندم
(٣) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم خاکِ نفرین شده آن است که در ماتم تو خالی از نام تو و روضه و پرچم باشد
عباس آمده‌است و علی اکبر آمده‌است وقتی رباب هست، علی اصغر آمده‌است جمعند خانواده زهرا کنار هم اینجا برادری‌است که با خواهر آمده‌است یک‌سو رسیده لشکری از کوفه (سی‌هزار) یک‌سو عزیز فاطمه بی‌لشکر آمده‌است صفین دیده‌اند که با دیدن حسین آه از نهاد این همه لشکر برآمده‌است اکبر رسید و دشمنش از روی بهت گفت: «ایمان بیاورید که پیغمبر آمده‌است!» حرف از فدک که نه؛ سخن از غصب مهریه‌است! با بچه‌های فاطمه، آب‌آور آمده‌است گیرم فرات بخل کند، چشم ما که هست رودی کشیده‌ایم که از کوثر آمده‌است زینب پیاده شد، وسط دشت رفت و گفت: «اینجا چقدر خار مغیلان درآمده‌است» شاید به شام می‌رسد این ره که هر زنی در این مسیر با دو سه تا معجر آمده‌است...
(۴) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم حُرّم و یا که شمر در این کربلای نفس؟ اصلاً خودت بگو که در این صحنه کیستم؟ اصلاً در این مبارزه‌ها جای من کجاست؟ ای وای اگر که روبروی تو بایستم
(۵) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم سلام من به کسی که فقط به خاطر اشکم مرا رسانده به جایی که دوزخ است حرامم... چه اسم‌های بزرگی گرفته دور و برش را به حیرتم که در این بین خویش را چه بنامم چگونه پیش «حبیب» ادعا کنم که حبیبم؟ چگونه پیش «غلام» ادعا کنم که غلامم؟
(۶) شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم هرکس گره به حبل متین خورد، شد زهیر هرکس که از امام جدا شد، زبیر شد
شعر‌خوب‌به‌هم‌هدیه‌دهیم زهیر باش دلم! تا به کربلا برسی به کاروان شهیدان نینوا برسی امام پیک فرستاده در پی‌ات ... برخیز! در انتظار جوابت نشسته... تا برسی چه شام باشی و کوفه.. چه کربلا، ای دل! مقیم عشق که باشی... به مقتدا برسی زهیر باش! بزن خیمه در جوار امام که عاشقانه به آن متن ماجرا برسی مرید حضرت ارباب باش و عاشق باش! که در مقام ارادت به مدعّا برسی تمام خاک جهان کربلاست ... پس بشتاب درست در وسط آتش بلا برسی... زهیر باش دلم! با یزید نفس بجنگ! که تا به اجر شهیدان نینوا برسی...