eitaa logo
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
981 دنبال‌کننده
136 عکس
28 ویدیو
7 فایل
ادب و هنر ولایی به روایت سیدمهدی حسینی نقد و تحلیل شعر ولایی نقد و تحلیل اجرای هنری شعر معرفی جلسات @smahdihoseinir :جهت ارتباط
مشاهده در ایتا
دانلود
این کانال را به دوستان علاقه مند خود معرفی کنید. «محض یاری» کانال شعر مهدوی. طرح موضوعات مرتبط با انتظار فرج، ارائه فراخوان شعر مهدوی، اهدای صله به صاحبان برترین اشعار (به شکل فصلی)، و... https://eitaa.com/mahze_yari
بعثت، آغاز خدامحوری به نام خدا اگر از شما بپرسند: چرا پیامبر به بعثت رسید؟ احتمالاً خواهید گفت: خداوند پیامبر را فرستاد چون مردم جزیره العرب و دیگر نواحی در آن زمان گرفتار رفتارهای غیر انسانی بودند. از جمله: زنده به گور کردن دختران، شراب خواری، فساد اخلاقی، رباخواری، جنگ ودعواهای قبیله ای، برده داری، و... با تحلیل این نکات، می‌توانیم به این سوال برسیم: مگر در دنیای امروز، سقط جنین نمی شود؟ مگر یکی از نشانه های سبک زندگی عده ای در دنیای امروز، شراب خواری نیست؟ مگر فساد اخلاقی در جهان وجود ندارد؟ مگر برخی مردم ما مثل بانکها دچار رباخواری نیستند؟ مگر اکنون دعواهای حزبی و قبیله ای وجود ندارد؟ مگر اگر امروزه به بهانه تبلیغ کالا از زنان سوء استفاده نمی شود؟ آیا این نوعی برده داری مدرن نیست؟ فاجعه هیروشیما بیشتر کشتار داشت یا جنگ های قبیله ای آن دوره؟ و سوالاتی از این دست... بنابراین راز بعثت را در امری بالاتر از آنچه گفته آمد، باید جستجو کرد... مقصود خداوند از بعثت پیامبران، دعوت مردم به سمت خدا و پذیرش ربوبیت اوست. وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ جن و اِنس را آفریدم، فقط برای اینکه مرا بندگی کنند. و أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَنْ لَا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ ۖ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ فرزندان آدم! مگر سفارشتان نکردم از شیطان اطاعت نکنید که او دشمن علنیِ شماست؟ وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ و اینکه فقط از من اطاعت کنید که راه درست همین است؟ ۲۷ رجب سالروز بعثت پیامبر است هر انسانی می تواند در این روز در خود بعثتی داشته باشد، و تلاش کند برای رسیدن به مرحله عبودیت الهی، و پذیرش ربوبیت خداوند و دور شدن از انسان محوری راز دور شدن انسانها از حقیقت بعثت، جریان انسان محوری است، یا اومانیسم... چیزی که دنیای غرب اکنون آن را تبلیغ می کند.... نکته: بخشی از آنچه نوشتم و خواندید، برداشتی بود از درس گفتار فاضل گرامی، حجت الاسلام حامد کاشانی.
سلام بر شاعران گرامی کانال محض یاری در فضای مجازی با اهداف زیر راه اندازی شده است. ۱- به اشتراک گذاشتن مفاهیم مهدوی ۲- طرح و پیشنهاد محتوای مناسب برای تبدیل شدن به شعر ۳- تعامل با شاعران مهدوی سرا ۴- ارائه فراخوان های فصلی(سه ماهه) و تقدیر از شاعران (به شکل نقدی) که بر اساس موضوعات مطرح شده، شعر درخور سروده باشند. ۵- شناسایی استعدادهای ادبی نوظهور و... . آدرس در ایتا @mahze_yari آدرس در تلگرام @mahze_yarii آدرس در اینستاگرام @mahze_yari
این روزها ارائه اجراهای استودیویی در عرصه مداحی نسبتا فراگیر شده است. همیشه پدیده‌های نوظهور، اذهان دو گروه را درگیر جاذبه خود می‌کند و دو نوع بازخورد به دنبال دارد. یکی هنرمندان و مخاطبان‌شان که معمولا برای‌شان«وجدآفرین» است؛ و گروه دوم اهالی فرهنگ و دلسوزان عرصه هنر، که به جهت اقبال عام در ابتدا باید با دیدۀ تردید بر آن بنگرند... من نیز از این قاعده مستثنا نیستم؛ هم به وجد آمده‌ام، هم به نگرانی دچار شده‌ام! در این نوشته، با احترام به نظر همه علاقه‌مندان، پژوهش‌گران و صاحب‌نظران این عرصه، قصد دارم دلواپسی‌های خود را مطرح کنم؛ به این امید که، اهمیت این بحث در ذهن و دیدگاه اهل فن، بیش از همیشه جلوه کند. برای ورود به بحث، لازم است مقدمه‌ای کوتاه مطرح شود... @smahdihoseinir
فلسفه راه‌اندازی هیئت: هیئت، چندین فلسفه وجودی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، اجتماع علاقه‌مندان، محبان اهل‌بیت و اهل مودت، برای توسل و عزاداری است. هدف از این توسل و عزاداری، چیزی جز رسیدن از «محبت» به اصل «مودت» یا از «ارادت» به «معرفت و اقدام و عمل»نیست. در این رفتار معنوی و شیعی(توسل و عزاداری) چند اتفاق مهم و جذاب رخ می‌دهد: ۱. شعارهای شیعی در قالب محتوا و مضامینی معنوی مطرح می‌شود. ۲. محتوا و مضامین را قاری، واعظ، مداح/ذاکر و شاعر، به نوبه خود، در قالب بیانی هنری ارائه می‌کنند. ۳. تعامل عاطفی و فکری میان واعظ، ذاکر/مداح و شاعر با مخاطب صورت می‌گیرد و در نهایت این زنجیره تعامل، باعث التذاذ معنوی و هنری مخاطب می‌شود. نکته مهم در ایجاد این تعامل، ارتباط صوری و ظاهری (به عبارت بهتر، تعامل چهره به چهره) است که باعث تأثیر و تأثرات فکری و عاطفی در عرصه هیئت می‌شود. ۴. تجلی هنر بداهه‌خوانی و بداهه‌گویی، که جاذبه خاصی در عرصه هیئت ایجاد می‌کند. ۵. به موارد فوق، بیفزایید اصل تنوع سلایق در هیئت را، که مصادیق فراوانی دارد از جمله: آذین بندی و دکور مراسم، صوت مناسب و ابزارهای دیگر که هریک به جاذبه هیئت و نحوه تأثیرگذاری آن -چه درسطح و چه در عمق- کمک شایان توجهی می‌کنند. با همه این تفاصیل، قاطعانه می‌توان گفت: مهم‌ترین رکن هیئت «مخاطب» و جذاب‌ترین بخش، «تعامل با او» است. اگر مخاطب و واکنش او نادیده گرفته شود، هیئت دچار رکود، خلأ یا ابتذال خواهد شد. @smahdihoseinir
تصویری که از هیئت و مجلس توسل و عزاداری در ذهن ما ترسیم شده است، کم و بیش، آمیزه‌ای از عناصر یاد شده است که به اقتضای زمان و بر اساس خلاقیت‌های هنری و ذوق و سلایق افراد، روز به روز تنوع و رشد یافته است. نکته دیگری که قابل تأمل است، زنجیره ارتباطی بین ارکان هیئت است. تعاملی زنجیره‌وار بین مخاطب (به عنوان مهم‌ترین رکن)، مدیر هیئت، واعظ، شاعر، ذاکر/مداح و همچنین بانی هیئت. هر یک از این افراد و شخصیت‌های حقوقی و حقیقی، اگر به هر دلیل، در جایگاه معنوی خود لغزش یا ضعفی داشته باشند، مسلما نتیجه و تأثیر مستقیم آن در هیئت به‌راحتی، مشاهده خواهد شد. اکنون تصور کنید یکی از این عناصر چندگانه از هیئت حذف شود؛ طبیعتاً کاستی یا حذف هر یک از عناصر یادشده از جذابیت، طراوت، حیات معنوی، تنوع، رشد و تعالی هیئت خواهد کاست. بی‌شک نادیده گرفتن نقش مخاطب و حذف آن خسارتی دوچندان بر هیئت و ارکان آن تحمیل خواهد نمود. @smahdihoseinir ادامه دارد...
هدایت شده از کاروان دل
پیچیده شمیم ندبه و عهد و سمات طوفان‌زدگان! کجاست کشتی نجات؟ می‌آید و هر جای جهان خواهد شد یک صبح پر از عطر سلام و صلوات ☑️ @karavanedel
سلام بر شاعران گرامی کانال محض یاری در فضای مجازی با اهداف زیر راه اندازی شده است. ۱- به اشتراک گذاشتن مفاهیم مهدوی ۲- طرح و پیشنهاد محتوای مناسب برای تبدیل شدن به شعر ۳- تعامل با شاعران مهدوی سرا ۴- ارائه فراخوان های فصلی(سه ماهه) و تقدیر از شاعران (به شکل نقدی) که بر اساس موضوعات مطرح شده، شعر درخور سروده باشند. ۵- شناسایی استعدادهای ادبی نوظهور و... . آدرس در ایتا @mahze_yari آدرس در تلگرام @mahze_yarii آدرس در اینستاگرام instagram.com/mahze_yari
ای در نگاهت هزاران در بستۀ آسمانی کی می گشایی به رویم دری از سر ِمهربانی تو با سرانگشت خود پرده از راز گل می گشایی با دست خود شبنم صبح در کام گل می چکانی تو در دل سنگها بغض هر چشمه را می شناسی تو رودها را به آبی ترین لحظه ها می رسانی وامی کنی مشت هرچه مترسک- که حجم فریب است- می آیی و بیدها را به خاک ادب می نشانی آغاز باران و خورشید در چشمهای تو پیداست تو با درخت و نسیم و گل و شاپرک همزبانی کی طعم دیدار خورشید را می چشانی به گلها کی گرد اندوه را از نگاه همه می تکانی؟ دنیای بی تو فریب است رنگ است نام است ننگ است ای خضر ما را ازین ورطۀ وهم کی می رهانی؟ برما جزیره نشینان سیاره درد رحمی! امثال ما را فقط تو از این رنجها میتوانی... چشم انتظار تو بیرون این شهر من ایستادم قرآن و آیینه در دست شاید مرا هم بخوانی می دانم ای دوست می آیی و می نشینی کنارِ آنان که خوبند - در شهر در خلوت بی نشانی- بابای پیرم به یاد تو هرجمعه در ندبه می گفت آه از جوانی به پیری ... نه در پیری و نه جوانی... مادر بزرگم همیشه دعا می کند در حق من: «روزی الهی ببینم که سرباز صاحب زمانی» یک روز در مسجد سهله از شوق دیدار گفتم حس من این است امروز در مسجد جمکرانی... سیدمهدی حسینی رکن آبادی تیرماه1396
خلاصه بحث پیشین: درباره اجراهای استودیویی فلسفه وجودی هیئت: ۱. شعارهای شیعی در قالب محتوا و مضامینی معنوی مطرح می‌شود. ۲. محتوا و مضامین را قاری، واعظ، مداح/ذاکر و شاعر، به نوبه خود در قالب بیانی هنری ارائه می‌کنند. ۳. تعامل عاطفی و فکری میان واعظ، مداح و شاعر با مخاطب صورت می‌گیرد ارکان هیئت: مخاطب (به عنوان مهم‌ترین رکن)، مدیر هیئت، واعظ، شاعر، مداح و همچنین بانی هیئت. طبیعتاً کاستی یا حذف هر یک از عناصر یادشده از جذابیت، طراوت، حیات معنوی، تنوع، رشد و تعالی هیئت خواهد کاست. بی‌شک نادیده گرفتن نقش مخاطب و حذف آن خسارتی دوچندان بر هیئت و ارکان آن تحمیل خواهد نمود. @smahdihoseinir
بخش دوم ادامه بحث یکی از ابهامات مهم که باید در اندیشکده‌ها، هیئت‌های اندیشه‌ورز و پژوهشکده‌های ادب و هنر شیعی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد، پاسخ به سؤالاتی از این دست است: - حد و مرز نوآوری و خلاقیت و استفاده از ابزارهای نوظهور در هیئت تا چه حد است؟ - آیا دنیای مجازی و ابزارهای نوپدید می‌توانند به هیئت جاذبه ببخشند؟ - حدود و ثغور آن تا چه اندازه است؟ طبیعتاً هر عقل سلیمی، استفاده از امکانات روز را برای گسترش هرچه بیشتر این رسانه شیعی، لازم و ضروری می‌داند؛ اما سؤالاتی چون: «حد و مرز آن کجاست؟» «آیا عوام‌گرایی و ابتذال آن را تهدید نمی‌کند؟» و چنین سؤالاتی را، نباید ساده و بی‌ارزش پنداشت. به‌راستی، انسان‌های متفکر و اندیشمند، در برابر اتفاقات نوظهور، برخوردی صرفاً احساسی دارند و در برابر آن منفعلانه تسلیم خواهند بود؟ @smahdihoseinir