eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.9هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
314 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تلک الایام
بت های کوچک را شکستم حالا باید تبر را بگذارم روی دوش خودم @telkalayyam
هدایت شده از دولت قوی
9.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 آیت الله میرباقری 🔸مبارزه با راننده اسنپ و رستوران‌دار و … در موضوع مبارزه با بدحجابی، اقدام‌ ناموفقی است چرا که فقط با کسانی که مرتکب جرم شده‌اند برخورد کرده‌اید اما با شبکه اشاعه و اقامه‌ی آن درگیر نشده‌اید. اینطور نمیشود که به اقامه‌کننده بی‌عفتی لقبِ کارشناس ارشد و دانشمند بدهید اما به خانمی که مرتکب فسادی شده که از لوازم آن دانش است، لقب عمل‌کننده به منکر بدهید. 🔸 در موضوع حجاب، مسئولینی که ۴۰ سال است دنبال اشاعه فرهنگ غربی هستند، باید پاسخگو باشند. پی‌نوشت: اهتمام‌شان به لایه‌های بنیادینِ معضلاتِ کنونی به‌خصوص،«نظام تصمیم‌سازی» ستودنی است. 🆔@Asre_jadid_57
🔖 نهمین شمارۀ مجلۀ «گفتمان پیشرفت» در ۲۲۸ صفحه، با تصویری از دو چهرۀ شاخص گفتمان انقلاب اسلامی، آیت‌الله سیدمهدی میرباقری و حسن رحیم‌پور ازغدی بر روی جلد. https://b2n.ir/w25928 ☑️ @mirbaqeri_ir
📕 آن چه مالی سازی از اقتصاد جهان ربود نویسنده: گریس بلاکلی سرپرست مترجمان: احمد سیف ناشر: چرخ (چشمه) گریس بلاکلی فارغ‌التحصیل رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد (PPE) دانشگاه آکسفورد، تحلیلگر اقتصادی، ژورنالیست، نویسنده و پژوهشگر مؤسسه تحقیقات سیاست عمومی (IPPR) است. این کتاب در سال ٢٠١٩ با نام «دزدیده شده: چگونه جهان را از مالی شدن نجات دهیم» منتشر شد که نشر چرخ آن را با عنوان «آن‌چه مالی‌سازی از اقتصاد جهان ربود» به چاپ رسانده است. در این کتاب میخوانیم که الگوی رشد مالی‌سالار برجسته‌ترین بیان منطق سرمایه‌داری است. مالکان سرمایه می‌توانند سود ببرند بدون تولید چیزی که دارای ارزش است. آن‌ها سرمایه‌ خود را به دیگر عوامل اقتصادی وام می‌دهند و وام‌گیرندگان هم بخشی از درآمدهای آتی خود را به سرمایه‌داران مالی می‌پردازند که در واقع میزان رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد. هزینه‌ این الگوی اقتصادی هم چیزی نیست جز رشد وحشتناک بدهی بخش خصوصی و میزان مصرف غیرپایدار منابع که به گردن نسل‌های آینده می‌افتد. اگر منطق سرمایه‌داری ارزش امروز را از مردم و سیاره‌ زمین بمکد، اما منطق رشد مالی‌سالار ارزش امروز و فردا را از مردم و سیاره‌ زمین می‌مکد تا زمانی که آینده را هم تاراج کند. 🆔 @SSL_Qasd
پانوشتی که به این توییت دبیر شورای انقلاب فرهنگی زده شده است واقعا نگران کننده است! آیا فرهنگی دیدن ساده کردن است؟ اصلا مسائل فرهنگی ساده تر از مسائل امنیتی و انتظامی است؟!کسی اگر لایه های فرهنگی یک موضوع را کشف کند و بفهمد و معادله اصلاح برای آن بدهد، چیز ساده تری از امر امنیتی و انتظامی را فهمیده است؟!! واقعا این تفکر و زاویه دید را کی پیدا کردیم؟ این تکیه بیش از حد دوستان انقلابی و مذهبی بر حل مشکلات به وسیله قدرت، جرم انگاری، تحریم از خدمات اجتماعی و... برایم خیلی عجیب است و نمی توانم بفهمم که کجای تاریخ شیعه شروع شده است؟! این جمله که «حجاب قانون است و تخلف از آن رفتاری غیر مدنی است و مجازات دارد» همه فناوری ما برای نجات از حیا و غیرت زدایی است؟ همه درک ما از بی حجابی موجود «جنبش فواحش» است؟!! الان هم مساله این نیست که قانون اجرا نشود، مساله سر این است که اگر یک واحد نیرو گذاشته بودیم برای حجاب که آن هم امنیتی و انتظامی بود، و حالا فهمیده ایم که 4 واحد نیروی دیگر هم باید به آن اضافه کنیم باید از این چهار واحد جدید سه تا در لایه های فرهنگی باشد و یکی در تشدید نیروی انتظامی! اگر قدرت و ایده و همآهنگی و گفتمان فرهنگی جریان انقلابی در این شرایط دو چندان نشود، به نحوی که قوی تر و چشم پرکن تر از قدرت و ایده های امنیتی و انتظامی نباشد خواهیم دید که کارد قدرت حکومتی گاهی دسته اش را هم می برد! @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
پانوشتی که به این توییت دبیر شورای انقلاب فرهنگی زده شده است واقعا نگران کننده است! آیا فرهنگی دیدن
یکی از موضوعات مورد علاقه من، مطالعه تصاویر و استعاره های ذهنی انسانها، در حین حل مسائل است. به گمانم این نکته ای که این مخاطب محترم کانال اشاره کرده است، بسیار درست است. البته این بد نیست که ما خودمان را در موقعیت جنگ می بینیم، بلکه بدی ماجرا این است که استعاره جبهه های جنگ نظامیِ تحمیلی در دهه 60، چارچوب های معنایی ما را پر کرده باشد و ما نتوانیم متوجه شویم که آیا جنگ نظامی با جنگ فرهنگی تفاوتی دارد؟ این تفاوت ها در چیست؟ در جنگ فرهنگی ابزارهای امنیتی جایگاه بالاتری دارند یا ابزارهای شناختی؟ جنگ کلاسیک با چریکی فرق دارد، جنگ چریکی شهری با چریکی کوهستانی و... فرق دارد، جنگ فرهنگی با جنگ کلاسیک و چریکی چه فرقی دارد؟ عرصه های عمومی زندگی، بی مرکزتر از یک خط و جبهه جنگی است، این خطوط را در یک زندگی شهریِ متکثر و متراکم، ابرشهری مثل تهران و اصفهان و شیراز و مشهد، با کثرت جزئیاتی که در آن در جریان است، چطور به وحدت و هم آهنگی می رسانند؟! اینها نکات مهمی است که با اینکه ما خودمان را در جنگ با باطل و شیطان و مدرنیته و آمریکا و... ببینیم منافاتی ندارد، اما استعاره و تصویر مرکزی مان را باید روزآمد و بهینه نگهداریم تا بتوانیم این جنگ را پیروز شویم @social_theory
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
یکی از موضوعات مورد علاقه من، مطالعه تصاویر و استعاره های ذهنی انسانها، در حین حل مسائل است. به گمان
دقیقا درست است که فرهنگ و امنیت و سیاست و... رقیب هم نیستند، بلکه در یک کار همزمان مشترک، با هم همکار هستند و هر کسی باید نقشی را ایفا کند. واقعا بعضی از موارد، مساله امنیتی یا انتظامی است، چنانچه بعضی از کسانی که امروز بی حیایی و بی غیرتی می کنند، اساسا بیمار روانی و یا حتی جسمی هستند و یا بخش مهمی از اتفاقات زمستان 1401 اصلا سیاسی بود و یا حتی بازخوردی بود به مسیر اقتصادی غلطی که متاسفانه از اقای رئیسی و انقلابی ها توقع آن نمی رفت. اما کلی گویی ها و اطلاعات گل درشت از ناحیه مسائل امنیتی و انتظامی، امروز کاری کرده است که نیروهای فرهنگی دیگر متوجه نیستند که در مسائلی این چنینی، ایده و تصویر کلان را باید آنها بدهند، مدیریت میز اصلاحات را آنها در دست بگیرند و مدیریت این میز را هم نمی توانند به کسانی که تخصص یا استعاره ذهنی شان چیزی دیگر است، برون سپاری کنند. الان وقت این است که نیروهای اندیشمند و فرهنگی انقلاب، با سر بالا و با اعتماد به نفس از جای خود دفاع کنند و جلوی جابجا شدن نقش ها را بگیرند. @social_theory
حداقل این دو روایت را با هم ببینیم تا تکلیفی که اهلبیت به ما داده اند، را درست بشناسیم. هر دو با هم ببینیم، نه مدارایی که بشود، تساهل و نه تنسکی که تحجر... @social_theory
🔺سخنان تکان‌دهنده شهید مظلوم آیت الله سید محمدباقر صدر در مجلس درس: «ما معتقدیم که ما از هارون الرشید برتریم، از هارون الرشید ورع و تقوایمان بیشتر است. عجب! مگر دنیای هارون الرشید به ما عرضه شد و ما نپذیرفتیم که می‌‌گوییم ورع ما از او بیشتر است؟ فرزندانم، برادرانم، عزیزانم، ای فرزندان علی علیه‌السلام آیا دنیای هارون الرشید به ما عرضه شد؟ نه، به ما یک دنیای کوچک و ناچیز و محدود عرضه شده است؛ دنیایی که خیلی زود پراکنده می‌شود و از دست می‌رود، دنیایی که وسعت دنیای هارون الرشید را ندارد. هارون الرشید به ابرها رو می‌کرد و می‌گفت: هر جا ببارید خراجتان را برای من می‌آورند. در راه چنین دنیایی موسی بن جعفر علیهماالسلام را زندانی کرد. آیا ما خودمان را امتحان کرده‌ایم؟ آیا این دنیا دست ما آمده است و موسی بن جعفر علیهماالسلام را زندانی نکرده‌ایم؟ آیا خودمان را آزموده‌‌ایم؟ از خودمان پرسیده‌‌ایم؟ آیا تا به حال چنین سؤالی را برای خودمان طرح کرده‌‌ایم؟ هر یک از ما این سؤال را از خودش بپرسد: بینه و بین الله این دنیا، دنیای هارون الرشید که او را مجبور کرد به خاطر آن موسی بن جعفر علیهماالسلام را به زندان بیندازد، پیش روی ما گذاشته شده است که خیال کنیم ما از هارون الرشید باتقواتریم؟». 📍سالگشت شهادت آیت الله سید محمدباقر صدر و بنت الهدی صدر گرامی‌ باد. 💠 @najvaeqtesad
📚 دیشب وقت گذاشتم و 9 قسمت منتشر شده از رمان جدید آقای حدادپور را خواندم. مثل همیشه با ایده ای پرکشش در مساله های انقلاب اسلامی طرف هستیم. 💢 اما یک نکته: در این رمان تضاد و کشمکش بین دو گروه بر سر کار فرهنگی و حجاب است. یک طرف یک طلبه به روز است که میخواهد بچه ها را به مسجد جذب کند و طرف دیگر کسانی که می خواهد آخر تکبیرِ نماز شعار «مرگ بر بی ححاب» را اضافه کنند! البته هر دو طرف این قصه، واقعی هستند اما واقعیت های مرزی و قطبی جامعه مذهبی امروز! این وسط کلی کلان جریان دیگر هم وجود دارد که وزن جمعی آنها در بحران فرهنگی امروز کم نیست و بازیگرهای موثری هم هستند. خلاصه سخن اینکه گونه رمان یک اثر فرهنگی، با قدرت اثرگذاری گسترده بر ماست. حالا وقتی رمان نویس، قصه ای را شروع می کند که تا به این حد دیوار به دیوار واقعیت است، باید بداند که آنچه او می نویسد مثل یک توصیف دقیق از واقعیت، روان خواننده را جهت می دهد و پُر می کند. پس اگر نویسنده از سبکی استفاده کند که فقط کشمکش بازیگران قطبی جامعه را بازنمایی کند، ذهن خواننده نیز فقط این دو عامل را واقعیت قلمداد می کند و ناخواسته، بازیگرهای دیگر را در مشاهدات آتی اش سانسور میکند و از این به بعد به همه یا به دید «حاج دیوید» نگاه می کند یا «حاج ذاکر»! و به این ترتیب قدرت نگاه خاکستری و طیفی را از دست می دهد! پیداست که آقای حدادپور در اصل دلواپس همین فقدان نگاه طیفی و اثرگذاری بر خاکستری هاست، اما به گمانم تضاد موجود در این رمان، بیش از حد واقعیت را ساده کرده و از این جهت، خلاف غرض نویسنده است. @social_theory
هدایت شده از زیست شهر نوین مولّد
16.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏡 الگویی برای فضای زیست اجتماعی جدید است. ✅ در زیست‌شهرها برای تمام 21 کاربری شهری برنامه‌ریزی‌های مشخصی در جهت سهولت تحقق انجام شده است. ✅ نظام ، و یکی از کاربری های مهم و موثر در زیرساخت اقتصادی و معیشتی جامعه است و نیازمند تغییراتی اساسی است که در زیست شهرهای مولد، یکی از ارکان مهم طراحی بوده است. ♦️ به کانال زیست شهر نوین مولّد بپیوندید و در مسیر ایجاد تحولات انقلابی در معماری و شهرسازی و سبک زندگی با ما همراه باشید 👇👇👇👇👇👇👇 @zistshahr @zistshahr @zistshahr