eitaa logo
ساخت ایران|حسین مهدیزاده
3.8هزار دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
315 ویدیو
117 فایل
طلبه درس خارج مدیر میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم اسلامی قم @ho_mah کانال آپارات https://www.aparat.com/hosseinmahdizade
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سطلیات
سوال و جواب از دکتر حمید سپهر، روان شناس کودک و متخصص اموزش کودک که اگر درست یادم باشد، در انگلستان تحصیل کرده اند و سالهاست به ایران برگشته اند و در این حوزه فعال هستند. و کتابی اخیرا از ایشان چاپ شده با نام «مدرسه کتابنخوانی». این سوال را فردی در گروهی که ایشان عضو هستند از ایشان پرسیده بودند که جواب ایشان برایم جالب بود. 👇 ❓ببخشید بهترین سن برای شروع آموزش زبان دوم به کودکان چه سنی هست؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید ✅با سلام و پوزش از تاخیر در پاسخ، ۱) هموطنان عزیز آگاه باشند که کودکان بسیار زیادی در جامعه ما زبان اول و مادری غیر فارسی دارند (آذری، کردی، عرب، ...) و زبان فارسی زبان دوم آنها محسوب میشود و سوادآموزی اولیه بهتر است در زبان مادری انجام شود. ۲) کودکان اگر در شرایطی باشند که دو زبان همزمان مورد استفاده دائم باشد (معمولا این امر فقط با حضور در کشور یا منطقه با زبان رایج دوم امکان پذیر است) دوزبانه پرورش می یابند. دوزبانه شدن های کاذب و بازاری که تبلیغ میشوند که با ساعات زیاد استفاده از تلویزیون و فیلم انجام شود حقه بازی و سودجویی است و نتیجه ای جز آسیب به کودکان ندارد. ۳) برابر تعلیم و تربیت اسلامی و روانشناسی امروزی کودکان زیر ۶ سال نباید مورد آموزش رسمی قرار بگیرند. غالب کلاسهای حضوری و مجازی زبان انگلیسی روش مناسبی برای کودکان ندارند و آنها را خسته و رشدشان را دچار اختلال میکنند. ۴ ) برای تصمیم در مورد ورود کودک به یادگیری زبانی غیر از زبان مادری باید به شرایط و ابعاد مختلف رشد در کودک توجه کنیم. کودکان زیادی امروز در ایران با رشد زبان مادری ضعیف وارد مدرسه میشوند و در یادگیری خواندن و نوشتن با مشکل روبرو خواهند بود. رشد سالم و همه جانبه (جسمی حرکتی، هیجانی، اجتماعی، زبان، ...) هدف درست برای والدین است. در کشور شاهد توجه افراطی و یکجانبه به رشد شناختی (البته غالبا هم از نوع انتقال محتوا و حافظه محور) هستیم. کودکان زیادی را دیده ایم که نیاز فراوان به ورزش و تحرک و بازی با همسالان دارند ولی به این کلاس و آن کلاس (از نوع درس و زبان و ریاضی) برده میشوند. این اعمال سلیقه ها نه فقط رشد بلکه سلامت کودکان در حال و آینده را مورد مخاطره قرار میدهند. تنهایی، کمبود رابطه اجتماعی، تماشای زیاد تلویزیون و یا فضای مجازی به ضعف در رشد زبان مادری در بسیاری از کودکان منجر شده و میشود. در چنین شرایطی ورود کودک به یادگیری زبان دیگر قطعا توصیه نمیشود. اگر رشد کودک شما از هرجهت مطلوب باشد و اگر آموزشها با روش مناسب برای کودکان انجام شود و اگر کودک علاقه داشته باشد، ورود به یادگیری زبان دیگر شاید مفید هم باشد. میتوان گفت در هر سنی میتوان شروع کرد ولی رشد همه جانبه و مخصوصا زبان مادری را دچار مشکل نکند. بنده معمولا زیر ۷ سال را از این جهت که نمیتوان از سلامت رشد زبان مادری کودک اطمینان داشت زیاد توصیه نمیکنم. اغلب کودکان ما که نیاز به بازی بیشتر و تحرک و روابط اجتماعی با همسالان دارند شاید از کلاس ورزش و هنری آزاد بیشتر بهره رشدی ببرند.
💢هفته بزرگداشت جهاد علمی استاد سیدمنیرالدین حسینی(ره)💢 💠بازخوانی اندیشه استاد، با گفتارهایی از اساتید و پژوهشگران فرهنگستان علوم اسلامی قم 🔰در موضوعات؛ بنیادین و راهبردی 🔸چهارشنبه و پنج شنبه، ۱۸ و ۱۹ اسفندماه، ساعت ۱۰ الی ۱۲ 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
💢هفته بزرگداشت جهادعلمی استاد سیدمنیرالدین حسینی💢 🔹برنامه روز دوم نشست پنج‌شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۰/ ساعت ۱۰ الی ۱۲ 1⃣جناب آقای اسماعیل پرور موضوع ارائه: احکام حکومتی در نگاه استاد حسینی 2⃣حجت الاسلام محمدمتقیان تبریزی موضوع ارائه: فقه حکومتی در اندیشه استادحسینی 3⃣حجت الاسلام حسن کربلایی موضوع ارائه: شبکه اسلامی علمی دراندیشه استاد حسینی 📲پخش زنده در صفحه رسمی فرهنگستان علوم اسلامی در اینستاگرام 💬 لینک مجازی: https://croom.ir/b/qfa-jga-uyy-suf @monir_ol_din
7.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 فیلم کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای همایش گام دوم انقلاب از نگاه قرآن و حدیث ۱۴۰۰/۱۱/۰۵ 🆔 @meftahandishe_com
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
8.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
داستان از آنجا آغاز شد که... دو دقیقه با وقتی از یا میگوییم به این نکات توجه کنید اینکه تحلیل مسائل اقتصادی در دنیا بر اساس آن چیزهای قشنگی که در کتب اقتصادی نوشته شده است یک تحلیل کودکانه است. مسائل اقتصاد سیاسی را نمیتوان با ماشین حساب تحلیل کرد 💠 @h_abasifar
آدام اسمیت و اندیشه «تجارت آزاد استعماری»، تحلیل انتقادی خاستگاه تاریخی نضج یک ایده مغفول نوع مقاله : مقاله پژوهشی نویسندگان محمدرضا رضی بهابادی 1 داوود منظور 2 https://ies.journals.isu.ac.ir/article_76057.html
💢کل‌نگری اسلامی ...💢 🔹در گروهی از فرهیختگان گفته شد که یکی از اساتید علوم انسانی معتقد است که نگاه سیستمی و کل نگری، اساساً سکولار است و ما در سنت فکری خودمان چنین رویکردی نداریم. 🔹متن زیر در پاسخ به این ادعا در همان گروه نوشته شد که با اندکی تغییر تقدیم می گردد:👇 ◼️نگاه مجموعه نگر و کل نگر، به نحوه های متعددی در سنت منطقی و فلسفی ما سابقه دارد. ➖ هم در نگاه فلسفه مشاء، هم در نگاه حکمت متعالیه و هم در نگاه عرفانی، منظرهای کل گرایانه متعددی وجود دارد که متاسفانه خوب منقح نشده و مرز آنها با یکدیگر و حتی با نگاه سیستمی مدرن روشن نشده است. ➖به عنوان مثال، ما در تفکر مشایی با جوهر جسمانی مواجه هستیم که اساسا منتجه ی ترکیب دو جوهر صورت و ماده است؛ ترکیب یک جوهر بالفعل و یک جوهر بالقوه و یا حتی در ذهن، ما مفهومی داریم به نام «نوع» که در نگاه مشهور (به غیر از نگاه علامه طباطبایی)، حاصل ترکیب دو مفهوم جوهر و عرض است که یکی «مبهم» است و دیگری «متحصل». ➖همچنین ما در حکمت متعالیه بعد از تشکیک، اثبات یک «واحد مشکک و ذومراتب» می کنیم. این نگاه نوعی وحدت و کثرت توأمان را توضیح می دهد که کاملا متفاوت با نگاه هگلی و همچنین نگاه های سیستمی و کل گرایانه نیمه دوم قرن بیستم است. ➖هم در حکمت متعالیه و هم در عرفان موارد متعدد دیگری نیز از نگاه کل نگرانه وجود دارد که لازم است که نسبت آن با نگاه کلی نگرانه تحلیل شود، مانند قاعده «بسیط الحقیقه ». ➖اینها همه غیر از تصریحاتی است که خود بوعلی در مقاله پنجم و فصل دوم الهیات شفا تحت عنوان «فی کیفیة کون الکلیة للطبایع الکلیة و اتمام القول فی ذلک و فی الفرق بین الکل و الجزء، الکلی و الجزئی» دارد: 👇 «و إذ قد عرفنا هذه الأشياء فقد، سهل لنا الفرق بين الكل و الجزء و بين الكلي و الجزئي، و ذلك أن الكل من حيث هو كل يكون موجودا في الأشياء، و أما الكلي من حيث هو كلي فليس موجودا إلا في التصور. و أيضا الكل يعد بأجزائه‏ و يكون كل جزء داخلا في قوامه، و أما الكلي فإنه لا يعد بأجزائه، و لا أيضا الجزئيات داخلة في قوامه. و أيضا فإن طبيعة الكل لا تقوم الأجزاء التي فيه، بل يتقوم منها، و أما طبيعة الكلي‏ فإنها تقوم الأجزاء التي‏ فيه. و كذلك‏ فإن طبيعة الكل لا تصير جزءا من أجزائه البتة، و أما طبيعة الكلي فإنها جزء من طبيعة الجزئيات لأنها إما الأنواع فتقوم من طبائع الكليين أعني الجنس و الفصل، و إما الأشخاص فتتقوم‏ من طبيعة الكليات كلها و من طبيعة الأعراض التي تكتنفها مع المادة. و أيضا فإن الكل لا يكون كلا لكل جزء وحده و لو انفرد، و الكلي يكون كليا محمولا على‏ كل جزئي‏. و أيضا فإن أجزاء كل كل متناهية، و ليس أجزاء كل كلي متناهية. و أيضا الكل يحتاج، إلى أن تحضره أجزاؤه معا، و الكلي‏ لا يحتاج إلى أن تحضره أجزاؤه معا. و قد يمكنك أن تجد فروقا أيضا غير هذه فتعلم أن الكل غير الكلي‏.» ◼️مرحوم سیدمنیرالدین حسینی نیز اوائل دهه شصت به بررسی منطق کل نگری و سیستمی ورود پیدا کرده است. ➖ شروع این توجه از پرداختن به مقوله صورت می گیرد. ➖مدعای آن زمان مرحوم حسینی آن است که در مقام امتثال احکام کلی شرعی، نمی توان از شیوه «انطباق کلی بر فرد» استفاده کرد و ما در مقام عمل، ناگزیر از برخورداری از «منطق نظام سازی یا کل‌سازی» هستیم. همین امر موجب شد که به مطالعه انتقادی نگاه های سیستمی غرب به بپردازد. حاصل این تلاش، این تحلیل بود که نگاه سیستمی از دو منشاء می تواند متأثر از نگاه های غیر دینی شود و تفکر سیستمی را مادی گرایانه کند. این دو منشاء، عبارتند بود از 1ـ که از ناحیه نظام ارزشی و مطلوبیتهای محقق سرچشمه می گیرد و 2ـ که از نظام فکری و هستی شناسیِ محقق نشأت می گیرد و توضیح نوع نسبت‌ها و نظام نسبتهای متغیرهای مختلف یک فرآیند و ترکیب را میدهد. ➖گزارش خوبی از تحلیل های دهه شصت مرحوم حسینی در مقدمه کتاب «درآمدی بر نظامهای اقتصادی» که تقریر درسهای دهه شصت دکتر مسعود درخشان است➖، آمده است. ➖همچنین جناب آقای پیروزمند حدود بیست سال پیش، مقاله ای نوشته بودند تحت عنوان «نقدی بر نگرشهای سیستمی» که نمی دونم کجا چاپ شده است. ➖همچنین جناب آقای مهندس سید جعفر مرعشی کتابی را چند سال پیش با همکاری چند نفر دیگر تحت عنوان «تفکر سیستمی» منتشر کردند که فصل آخرش گزارشی از نگاه های مرحوم حسینی الهاشمی به تفکر سیستمی است. ➖البته این تلقی ها، بعد و در ضمن مباحث فلسفی مرحوم حسینی ارتقاء یافت و به مواجهه و نقد ریشه های فلسفی و منطقی تفکر مدرن منتهی شد که گزارش آن را می توانید از دوستان گروه فلسفه فرهنگستان طلب کنید.
ادامه مطلب کل‌نگری اسلامی ... 2 از 2👆 ◼️چندسال پیش طرحی را در فصلنامه صدرا تحت عنوان «ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی» ارائه کردم و چند مصاحبه و یادداشت خوب هم از آقایان امینی نژاد و برنجکار، فیروزجاهی، متقیان هم تهیه شد تا بتوانیم ادبیات تخصصی خوبی در لایه های فلسفی نگاه کل نگرانه دست و پا کنیم که متأسفانه در ابتدا خیلی این طرح تحویل گرفته نشد و زمانی مورد تأکید سردبیر و بزرگواران دیگر قرار گرفته بود که حقیر دیگر درگیر کاری دیگر شده بودم! امروز نیز همچنان معتقدم که جای کار بسیاری در ریشه های فلسفی و منطقی کل نگری و کلی نگری و نسبت این دو وجود دارد که می تواند در نحوه جریان فلسفی در علوم پایین دست خود به شدت مؤثر باشد ...🌺🌺🌺 ◼️ در ادامه کنداکتوری که برای این پرونده در سال 96 فراهم شده بود، به پیوست تقدیم می گردد:👇 https://eitaa.com/alimohammadi1389/524
کنداکتور کل نگری ـ پیش نویس 4 .pdf
149K
💢کنداکتور پرونده‌ی ظرفیت سنت اسلامی/ کل نگری/ علوم انسانی اسلامی بخشی از متن:👇 مسئله را می توان هم نقطه مقابل دانست و هم نقطه مقابل . کلی‌نگری، رابطه ذهن و خارج را کلی و فرد (مفهوم و مصداق) می پندارد. در این تحلیل افراد یک کلی در خارج، حقیقتاً وحدت ندارند و وحدت آنها صرفاً مفهومی و ذهنی است. در شناخت کلی نگرانه، دغدغه اصلی یافت مناط صدق در افراد برای اتصاف به کلی است، هرچند دغدغه ای برای توضیح رابطه خارجی افراد یک کلی یا افراد کلی‌های مختلف را ندارد . جزئی‌نگری در تحلیل خود، از رابطه کلی و فرد بهره نمی گیرد، بلکه تلاش میکند امور خارجی را به عنوان یک پدیده مرکب، پیچیده و ذواجزاء، به اجزاء خود خُرد کرده و تجزیه و آنالیز نماید تا از این طریق بتواند حکم مرکب خارجی را به دست آورد. در مقابل این کلی نگری و جزء نگری، کل نگری وجود دارد که نه خارج را کلیات تحقق یافته در ضمن افراد می داند و نه اینکه برای شناسایی امر خارجی قابل به تجزیه و آنالیز اجزاء آن است، بلکه معتقد است که امور خارجی در عین برخورداری از کثرت و تعدد، دارای وحدت و انسجامی ورای إجزاء نیز می باشد که درک این وحدت و انسجام نه با کلی‌نگری میسور است و نه با جزء‌نگری اصطیاد می شود. به تعبیر دیگر، کل نگری، رهیافت و نگرشی برای ملاحظه‌ی هم‌زمان کثرت و وحدت پدیده هاست؛ رهیافتی که به اندیشمند امکان می‌دهد در عین ملاحظه کثرات و اجزاء یک پدیده، آن را خلاصه در این کثرات نکند و برای همه آن‌ها، هویتی یکپارچه و حقیقی فرض نماید. https://eitaa.com/alimohammadi1389/526
باید به همه ما طلبه های جوان، فقدان این الگوی باتقوا و مخلص و بی ادعا را عمیقا تسلیت گفت و برای پر شدن جای خالی ایشان به درگاه خدا استغاثه کرد و عزمها را جزم کرد. @social_theory