هدایت شده از پژوهشگاه فضای مجازی
📗 کتاب «دهکده و کدخداهایش» منتشر شد
✅ کتاب «دهکده و کدخداهایش»، با گزینش و ترجمه محسن بدره، عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء سلام الله علیها، به همت گروه مطالعات فرهنگی و اجتماعی پژوهشگاه فضای مجازی و با همکاری پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی، از سوی انتشارات سوره مهر، منتشر شد.
💡 مشروح خبر:
b2n.ir/m28980
@csri_majazi_ir
هدایت شده از محمدجواد توکلی- یادداشتهای اقتصادی
بسته پیشنهادی "پول، بانک و سیاستهای پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی" رونمایی میشود
آیین رونمایی از بسته پیشنهادی "پول، بانک و سیاستهای پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی" روز دوشنبه 2 اسفندماه 1400 از ساعت 18:30 الی 20:30 در محل مرکز پژوهشهای علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار میشود.
خلق پول در نظام بانکی کشور، رابطه حذف ربا از نظام بانکی و دستیابی به عدالت، مشکلات بانکهای خصوصی، پولیشدن کسری بودجه یا تعمیق بازار بدهی، نظارت در نظام بانکی، سیاستگذاری پولی و عملیات بازار باز، جلوگیری از هرزروی تسهیلات بانکی و ماهیت بانک و الزامات اصلاح نظام بانکی از مهمترین مباحث مطرحشده در این بسته پیشنهادی است.
فهرست کامل مطالب این کتاب:
https://scih.ir/wXGGn
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
@icihch
1_1187582668.pdf
7.42M
مصاحبه تفصیلی
«هیات عقلانیت و جهان پیش رو»
@social_theory
به عنوان کسی که به مطالعات حوزه علوم اجتماعی علاقه دارم و نظریه اجتماعی خاصی را دنبال می کنم، به سازمان هیات و ملحقات آن علاقه زیادی دارم و آن را شدیدا دنبال میکنم.
امروز قرار است در یک جلسه خوب شرکت کنم و نکاتی را که آماده کرده عرضه کنم.
اگر برگزار کنندگان جلسه مشکلی نداشته باشند، به زودی بخش حرفهای خودم را منتشر خواهم کرد.
💢مرحوم سید منیرالدین حسینی الهاشمی:
بنابر دستگاه ما مفهوم سود افزایش کمی ثروت نیست، افزایش کیفی کرامت است. افزایش کیفی کرامت یعنی مال اضافه نمیشود سرمایه و انرژی تولید مال اضافه میشود. بنزین قبلیتان بنزین مناسب پیکان بوده، حالا بنزینتان مناسب هواپیما است. میگویید من باید کرامت انسان را در ظرفیت «روحی، ذهنی، عینی» (متغیرهای اصلی) بالا ببرم، این را مفهوم سود میگیرید. میگویید از آثار سوم این، افزایش ثروت عینی است، میگویم خوب نمیشود آن را با آن شاخصه ببینیم؟ میگویید نه، برای اینکه قبل از آن شاخصه، شاخصهها است. میگوییم چه شاخصهای است؟ میگویید که فنآوری شما در «سرعت، تسهیل، تسریع» حتماً بالاتر از آنها میشود؛ بر آنها غالب هستید. بالاتر، اصلاً خیلی از چیزهایی را که آنها مال میدانند، شما مال نمیدانید، فقط ارزش سوقیه خودمان را قبول دارید. اگر سوق، مال شما باشد، میگویید مشروب الکلی مالیت شرعیه ندارد هرچند مالیه عرفیه عندالکفار دارد. نه فقط آن، کلیه ابزارهایی که منشأ تفاخر و تحقیر غیر باشد، مضر به کرامت است، در نظر شما اضرار به کرامت جزء سود و افزوده شدن قیمت نیست.
📍سال 76- جلسه 15 بحث حول جداول آموزشی مباحث فرهنگستان
⚠️این فیش را آنها می فهمند که با بحث نظریه اجتماعی که مدتهاست آن را در این کانال دنبال میکنم آشنایی دارند.
@social_theory
⭕️مدتی است که به دلایل مختلف موضوع «عقلانیت انقلاب اسلامی» و امکان و بودن و نبودش توسط نیروهای انقلاب مورد پرسش واقع می شود. برای من نیز پیش آمد که در معرض این پرسش باشم.
🔆برای من رسیدن به عقلانیت عملی و اجتماعی مهمتر از عقلانیت به معنای نظری (به همان معنای کانتی که در صد سال اخیر هم دغدغه جهان اسلام است) است و عقلانیت انقلاب هم به گمانم از پیدا کردن حکمت عملی و عقل اجتماعی شروع خواهد شد نه آنجایی که دعوا بر سر کاشفیت عقل و اینجور دعواهاست.
در ادامه چند گفتگو و مصاحبه که در این موضوع داشته ام را تقدیم می کنم:
اول: اقتراح عقلانیت انقلاب: که در محضر استاد فلاح شیروانی و حجج اسلام امامی و موسوی بودم و توسط حجه اسلام اسدپور عزیز برگزار شده بود. در این گفتگو بصورت ناخواسته در معرض اعتراضات کم و بیش نامشخص و حاشیه ای آقای موسوی با فرهنگستان قرار گرفتم و البته تمام سعی خود را کردم که از موضوع خارج نشوم و این توجه را بدهم که سوالات و موضعشون بسیار مبهم است و البته از این جهت حرف فرهنگستان مبهم نیست و واضح است.
https://eitaa.com/social_theory/940
دوم: گفتگویی با دوست فاضل و عزیز حجه الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی که خیلی طولانی شد و مساله عقلانیت انقلاب در تعارض عقلانیت تحلیلی و تصویری مورد توجه قرار دادم. این بحث را قبلا من در اهمیت رویای ایرانی و جهادتبیین اجمالا مطرح کرده بودم و این جلسه تفصیل آن بود.
https://eitaa.com/social_theory/941
سوم: مصاحبه با روزنامه قدس درباره جهاد تبیین که البته قسمت دوم آن هنوز منشر نشده است و در آنجا به ضرورت تبیین از طریق روایت و تصویر را مطرح کردم. همانطور که در گفتگو با جناب آقای مدرس هم عرض کردم، ضرورت روایت و ساخت تصاویر، یک ضرورت روبنایی نیست و خلا آن در انقلاب، یک خلا بنیادین است و توجه به آن، تغییرات گسترده ای در ماهیت عقلانیت جبهه انقلاب بوجود خواهد آورد.
https://eitaa.com/social_theory/942
#عقلانیت_انقلاب
#جهاد_تبیین
@socisl_theory
هدایت شده از حسین مهدیزاده
عقلانیت انقلاب(موسوی-امامی-مهدیزاده-استادفلاح).mp3
51.47M
اقتراح عقلانیت انقلاب:
که در محضر استاد فلاح شیروانی و حجج اسلام امامی و موسوی بودم. جلسه توسط حجه اسلام اسدپور عزیز و به مدیریت ایشان برگزار شده بود. در این گفتگو بصورت ناخواسته در معرض اعتراضات کم و بیش نامشخص و حاشیه ای آقای موسوی نسبت به فرهنگستان قرار گرفتم و البته تمام سعی خود را کردم که از موضوع خارج نشوم و این توجه را بدهم که سوالات و موضعشون بسیار مبهم است و البته از این جهت حرف فرهنگستان مبهم نیست و واضح است.
#عقلانیت_انقلاب
@socisl_theory
مصاحبه با حجت الاسلام حسین مهدی زاده. 14001201.MP3
26.49M
گفتگویی با دوست فاضل و عزیز حجه الاسلام سید مصطفی مدرس مصلی که خیلی طولانی شد و مساله عقلانیت انقلاب در تعارض عقلانیت تحلیلی و تصویری مورد توجه قرار دادم. این بحث را قبلا من در اهمیت رویای ایرانی و جهادتبیین اجمالا مطرح کرده بودم و این جلسه تفصیل آن بود.
#عقلانیت_انقلاب
@socisl_theory
2 (4).pdf
1.18M
مصاحبه با برادر عزیزم آقای فاطمی، از روزنامه قدس درباره جهاد تبیین که البته قسمت دوم آن هنوز منشر نشده است. در این گفتگو به ضرورت تبیین از طریق روایت و تصویر را مطرح کردم. همانطور که در گفتگو با جناب آقای مدرس هم عرض کردم، ضرورت روایت و ساخت تصاویر، یک ضرورت روبنایی نیست و خلا آن در عقلانیت انقلاب، یک خلا بنیادین است و توجه به آن، تغییرات گسترده ای در ماهیت عقلانیت جبهه انقلاب بوجود خواهد آورد.
#عقلانیت_انقلاب
#جهاد_تبیین
@socisl_theory