eitaa logo
سخن عرفان
1.2هزار دنبال‌کننده
329 عکس
49 ویدیو
67 فایل
🔹 آشنایی با عرفان و پاسخ به اشکالات مخالفان عرفان 🔹 سخنان اساتید و بزرگان عرفان سخن عرفان در تلگرام: @sokhanerfan 🔹 زیر نظر حجت الاسلام و المسلمين وحید واحدجوان عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸 احاطه خداوند به همه چیز اين كه در قرآن آمده است و «و هو معكم أين ما كنتم» هر كجا كه باشيد خدا با شماست. اين معيت چگونه معيتي است؟ هو معكم يعني چه؟ يعني پهلوی آدم است؟ همراه آدم است به طور مصاحبت؟ اين كه آنها اين طور تعبير كردند، براي اين است كه نمي‌توانستند از واقع تعبير كنند، ‌هر چه نزديك‌تر بوده به واقعيت آن نزديك‌تر را اختيار كرده‌اند. چنانچه در كتاب و سنت هم آن كه نزديك‌تر بوده به واقعيت آن نزديك‌تر را اختيار كرده‌اند. فهم اين مسأله بسيار مشكل است كه خالق و مخلوق مكانتش چيست، كيفيت چطوري است؟ كيفيت خلق و مخلوق مثل كيفيت آتش است و اثرش؟ مثل كيفيت نفس است و اين چشم و گوش و قوا؟ كه شايد از اكثر اين [مثال ها] نزديك‌تر باشد؛ ولي باز اين هم نيست. احاطه است، يك احاطه قيومي كه ديگر [از] ضيق خناق بايد اين را گفت؛ احاطه قيومي بر همه موجودات به حيثي كه هيچ جاي از موجودات نيست الا اين كه او هست». 📙 امام خمینی، تفسیر سوره حمد، ص 176 @sokhanerfan
/17 برخی برآنند كه، بدن مادّي آدمی در قبر به سخن می آيد يا مورد فشار قبر قرار می ‏گيرد يا عذاب می ‏بيند. اما برخی از صاحب نظران برداشت ديگری دارند كه به عنوان نمونه گفتار علامه كه در مقام توضيح سؤال و فشار قبر برآمده، ارائه می ‏شود. ایشان می ‏گويد: برخي دانشمندان حقيقت فشار قبر را تبيين كرده اند؛ به اين گونه كه جسد ميت گرچه در هوا يا در آب باشد هرگاه در تنگنای شديد قرار گيرد يا به وسيله آتش همه اعضای بدن او قطعه قطعه شود يا ميان دو سنگ بزرگ واقع شود، در همه اين حالات آنچه او را آزار می ‏دهد آتش و سنگي نيست كه بر بدن او واقع می ‏شود، بلكه صورت عذاب و آتشی است كه بر روح او وارد می ‏آيد. روح بر اثر علاقه ‏ای كه با بدن دارد انسان می پندارد بر بدن او عذاب وارد شده است. حتي اگر فرض شود كه صورت عذاب و درد از ناحيه ديگري جز آتش، سنگ و بدن عنصری بتواند بر روح انسان وارد آيد باز تأثير عذاب همچنان به حال خود باقی خواهد بود؛ خواه بدن بعينه باقی باشد، يا نباشد. بنابراين، فشار و عذاب قبر از اين قبيل است؛ چنان‏كه ثواب و راحتی قبر نيز از اين نوع است. بنابراين، وسعت يا تنگی قبر تابع انشراح صدر و روح انسان يا انقباض صدر و ضيق روح وی از ناحيه ايمان و عدم ايمان است. 🔹 لازم است عنايت شود كه جريان عذاب قبر و كيفيّت آن از مسائل نظری و پيچيده‏ ای است كه آرای متعددی در آن طرح و بررسی شده و صاحب‏نظران محقّق هر كدام احتمالی را بازگو كرده ‏اند. مهم اين نيست كه انسان بداند با كدام بدن مورد سؤال قرار می ‏گيرد، و ثمره عملی و علمي هم ندارد، بلكه مهمّ آن است كه انسان به فكر نجات افتد. جستار درباره بدن مزبور، از نوع تشنگی كاذب است كه ثمره ‏ای نخواهد داشت. عمده آن است كه انسان خود را از تيرهای هلاكت بار شيطان نگاه دارد و از ميدان های تهاجم وي محفوظ دارد. معنای دعاهای پيشوايان دين نيز همه در مقام دفع بلاست، نه در مقام رفع؛ آنان می ‏گريند و می ‏نالند تا عيب‏ها و نقص‏ها را دفع كنند، نه اين كه به آنها مبتلا شدند و می ‏نالند تا آنها را رفع كنند. 📘 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 215 @sokhanerfan
🌺 دستور العمل عرفانی اگر دستور العمل مى ‏خواهى مگر اين آيه را تلاوت نكرده ‏اى؟ «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى‏ أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً» (اسراء/80) و مگر نشنيده‏ اى؟ دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند و مگر برايت نخوانده‏ ام؟ در خلوت شبهاى تارت مى‏ توانى‏ آرى بكف سرچشمه آب بقا را 🔹علامه حسن زاده آملی، نامه ها برنامه ها ص 60 💢کانال سخن عرفان 🆔 @sokhanerfan
اطلاع امامان از عقاید و اعمال ما عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام علي ‏بن موسي الرضا(عليه‌السلام) جايگاهي ويژه داشت، مي‌گويد: به آن حضرت عرض كردم: براي من و خانواده‌ام دعا كنيد. امام رضا (عليه‌السلام) فرمود: مگر من براي شما دعا نمي‌كنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه مي‌شود: «أولستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ وليلةٍ». آنگاه آن حضرت چون مرا از اين سخن در شگفت ديد، فرمود: آيا اين آيه را در كتاب خدا نخوانده‌اي: (وقل اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون)؟ اشاره: از اين روايات به خوبي برمي‌آيد كه ائمّه(عليهم‌السلام) نه‏ تنها شئون ظاهري جامعه را رهبري و هدايت مي‌كنند بلكه آنان بر روح و جان افراد نيز احاطه علمي و اشراف حضوري دارند؛ ازاين‌رو از عقايد و اخلاق و اعمال ديگران آگاه‌اند و آنها را مي‌بينند. 📙 تسنيم، جلد 6 - صفحه 523 🆔 @sokhanerfan
🌺 مکاشفه علامه حسن زاده آملی حضرت علامه حسن زاده آملی می نویسند: «بعد از نماز صبح جمعه 15/ ج 2/ سنه 1389 ق- 7 شهريور 1348 ش، در حال توجه نشسته بودم، پس از برهه ‏اى بدنم به ارتعاش آمد ولى خفيف بود. بعد از چند لحظه ‏اى شنيدم شخصى بازبان بسيار شيوا و شيرين اين آيه كريمه را قرائت مى‏ كند: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» ولى من آن شخص را نمى ‏ديدم، و من هم از شنيدن اين آيه صلوات مى ‏فرستادم. در آن حال يكى به من گفت: بگو «يا رسول اللّه» و من پى در پى مى ‏گفتم: «يا رسول الله». و پس از آن با جمعى از مخلوقى خاص محشور شدم كه گفت و شنود بسيارى با هم داشتيم. بعد از آن كه از آن حال باز آمدم متنبّه شدم كه تلاوت آيه فوق براى اين جهت بود كه روز جمعه بود، و ذكر صلوات در اين روز بسيار تأكيد شده است». 📘 واحدجوان، رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد، ص 70 @sokhanerfan
15_1608.pdf
910.4K
🌺رویکرد علمی علامه طباطبایی به عرفان اسلامی علامه طباطبایی، کتاب «تمهید القواعد ابن ترکه» را که یکی از قوی ترین کتاب‌های درسی حوزه‌های عرفان نظری است نزد مرحوم بادکوبه‌ای خوانده بودند و ظاهراً بخش‌هایی از فتوحات مکیۀ محیی الدین عربی را نزد مرحوم آیت‌الله سید علی آقا قاضی فرا گرفته بودند. افزون بر این، حکیم متأله بودند و بر اساس حکمت متعالیه مشی می‌کردند و چون حکمت متعالیه، عنصر اصلی‌اش عرفان نظری است و به نوعی عرفان فلسفی است، از این رو، می‌توانیم چنین بگوییم که مرحوم علاّمه طباطبایی، مسائل اساسی عرفان نظری را قبول داشتند. از سوی دیگر، مسائل توحیدی و انسان کامل ـ که در آثار مرحوم علامه به صورت اجمال و تفصیل آمده ناظر به مباحثی است که در عرفان نظری و حکمت متعالیه مورد توجه اهل فن بوده است. بر اساس نقلی از حضرت استاد علاّمه حسن‌زاده آملی، مرحوم علاّمه طباطبایی از توحید عرفانی، که همان وحدت وجود است، به توحید قرآنی یا توحید اسلامی تعبیر می‌فرمودند. گرچه علامه طباطبایی در برخی از آثار تعلیمی مانند بدایه و نهایه، وحدت تشکیکی وجود را مطرح کرده‌اند، اما دیدگاه اصلی و نهایی ایشان همانند صدرالمتألهین شیرازی، وحدت شخصی وجود یا همان وحدت وجود و کثرت مظاهر است که اهل معرفت معتقدند. ایشان در تفسیر المیزان در بحث توحید، در رساله الولایه، در رساله توحیدیه و مانند آن این مسأله را بیان کرده‌اند. 🔸 یادداشت حجت الاسلام و المسلمین واحدجوان ، منتشر شده در روزنامه فرهيختگان @sokhanerfan
به عقيده ما، بشر يك ميليون اشتباه ندارد، بلكه تنها و تنها، يك اشتباه مرتكب شده است و آن اين است كه : هدف و ايده آل زندگي خود را نمي داند. 🆔 @sokhanerfan
آه ‏آه اگر وقتى بيدار شويم كه كاروان رفتند و خبردار شويم كه اين نبود كه ما مى ‏پنداشتيم و بدان دلخوش بوديم. 🆔 @sokhanerfan
🌺صلوات بر پیامبر از امام صادق علیه السلام روایت است که خداوند ملکی به نام ظهليل را در قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وکیل کرده که وقتی یکی از شما بر پیامبر صلوات می فرستد ، به رسول الله عرض می کند یا رسول الله ! فلانی بر تو سلام و صلوات فرستاد و رسول خدا جواب سلامش را می دهد. 📘واحدجوان، رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد، ص 86 🆔 @sokhanerfan
/18 ميزبان انسان در قبر عقيده، اوصاف و اعمال اوست؛ اگر آدمی آتش می خورد يا از زقّوم می ‏چشد خود به همراه برده است و اگر در باغی از باغ‏های بهشت می ‏نشيند نهال‏ های آن را خود كِشته و پرورده است. بنابراين، هم خود، ميزبان و هم خود، مهمان است و بر سر سفره خويش نشسته است. امام صادق (عليه ‏السلام) می ‏فرمايد: هنگامی كه آدمی وارد قبر و برزخ شد، برزخيان به ديدار او می‏ شتابند و اندكی او را آرام می ‏گذارند تا وی به خود آيد؛ زيرا از هول بزرگی گذشته و گردنه خسته كننده قبر، سئوال، فشار و... را پشت سرگذاشته است. سپس به او نزديك شده از حال دوستان و ياران پرس و جو می كنند. اگر در پاسخ بگويد هنوز در دنياست، اميدوار می شوند كه بعد از مرگ به آنان بپيوندد و اگر گفت: قبلا ً در گذشته، در اين هنگام برزخيان گويند: سقوط كرد، سقوط كرد؛ يعنی گرفتار عذاب الهي شد وگرنه او را نزد ما می ‏آوردند؛ «إنّ الأرواح لتلتقى فى الهواء فتعارف و تسائل. فإذا أقبل روح من الأرض قالوا دعوه، فقد أَفْلَتَ من هول عظيم ثم سألوه ما فعل فلان و ما فعل فلان؛ فكلّما قال: قدبقى رجوه أن يلحق بهم و كلّما قال: قدمات قالوا: هوي هوي و قال تعالي: (و من يحلل عليه غضبي فقد هوي) و قال تعالي: (و أما من خفّت موازينه فأُمّه هاويه و ما أدراك ماهيه نارٌ حاميةٌ) «و مثل الدنيا كمثل البحر و الملّاح و السفينة» 📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 220 🆔 @sokhanerfan
🌺 فیوضات معنوی فاطمه معصومه سلام الله علیها در سال تحصيلي 35 ـ 1334(هـ.ش) پس از بهره ‏های فراوان از محضر اساتيد عظيم الشأن، به ويژه آية اللّه شيخ محمد تقی آملی خدمت ايشان رسيدم تا از محضر او براي عزيمت به حوزه علميه قم اجازه بگيرم و نيز رهنمود خواستم كه چه درسی را بخوانم و چگونه تحصيل كنم. ايشان در آغاز درباره حوزه علميه قم بسيار ابراز علاقه و از قوّت آن تعريف و تمجيد كردند و سپس فرمودند: هجرت و قصد مباركی است؛ زيرا در كنار قبر فاطمه معصومه (عليها السلام) و ديگر علمای ربّانی، فيوضات الهی فراوان است. كنار قبر بزرگان بحث كردن، درس گفتن و درس خواندن با بركات عینی همراه است؛ آن‏گاه اين جمله را اضافه كردند: شاگردان ارسطو بر آن بودند در بحث‏ها هر وقت مشكل علمی برای آن‏ها پيش می ‏آمد، بحث را در كنار مزار ارسطو مطرح می كردند و عقيده داشتند كه بحث كردن در كنار قبر ارسطو بركات غيبی دارد و خدای متعالی امداد می ‏كند و اين چنين هم مشاهده می كردند! قبور بزرگان دينی نيز منشأ خير و بركت است و نظر ايشان اين بود كه گذشته از بارگاه ملكوتی كريمه اهل‏ بيت، حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) كه در قم است، قبور بسياری از علما و اوليای بزرگ در قم است كه در جوار آن قبور نيز بركات الهي تعبيه شده است. مرحوم ميرداماد نيز در قبسات آورده كه شاگردان ارسطو براي حل مسائل عميق علمی فلسفی كنار قبر ارسطو می ‏رفتند و بحث می ‏كردند و آن مسائل عميق بر ايشان روشن می ‏شد. آیت الله جوادی آملی، مهر استاد - صفحه 94 🆔 @sokhanerfan
🔻نماز اول وقت حتی بعد از سکته فرزند استاد مهندسی رحمت الله علیه نقل می کنند: پدرم به نماز اول وقت خیلی اهمیت می‌ دادند. تحت هر شرایطی که بودند، در مسافرت و یا برنامه زنده تلویزیونی، به نمازشان اهمیت بسیار می‌ دادند. روزی که ایشان سکته کردند، سکته خیلی وسیع بود و قسمتهای زیادی از بافت قلب از کار افتاده بود. ایشان به بیمارستان منتقل شدند، وقتی من رسیدم یکی از پرسنل سی سی یو گفت برای ما خیلی جالب بود ایشان با آن حالی که داشتند، اولین چیزی که گفتند این بود که الآن وقت نماز است و تخت مرا رو به قبله کنید که نماز بخوانم ! 💢 کانال سخن عرفان @sokhanerfan