💙معرفی چند صفحه خوب در #اينستاگرام
❇️صفحه سخن عرفان
sokhan.erfan
❇️ شراب توحید
sharabetohid
❇️ وحدت وجود؛ معرفی آثار و مسائل
vahdat.vojood
❇️ استاد محمدمهدی مهندسی (ره)
ostadmohandesi
❇️ آیت الله استاد حسن رمضانی
ostadramazani
❇️ استاد سیدحسن عاملی
seyyed_hasan_ameli
❇️ استاد وحيد واحدجوان
vahidvahedjavan
🌸 گوهر و صدف دین
🌺 شریعت و طریقت و حقیقت
✳ برداشت نادرست از عبارت مولانا در مثنوی
🔹 دین، گوهر و صدفی دارد. گوهر دين، لبّ و حقيقت دين است و صدف دين، قشر و ظاهر آن است. لبّ و حقیقت دین همان وصول و رسیدن به خداست و صدف دین، همان شریعت و طریقت است.
در واقع، صدف دین که شریعت و طریقت است، محافظ گوهر دین است و بدون آن، گوهر از بین میرود. از اینرو، نباید تا لحظه مرگ، قشر و ظاهر دین را کنار گذاشت؛ اما بعد از مرگ، دیگر نیازی به شریعت و طریقت نیست.
🔹 جناب مولوی در دیباچه دفتر پنجم مثنوی معنوی مینویسد: «شريعت، همچو شمع است ره مى نمايد و بى آن كه شمع به دست آورى راه رفته نشود و چون در ره آمدى آن رفتن تو طريقت است و چون رسيدى به مقصود آن حقيقت است و جهت اين گفتهاند كه لَو ظَهَرَتِ الحَقائِقُ بَطَلَتِ الشَّرائِعُ».
سپس در ادامه میگوید: «چون آدمى از اين حيات ميرد، شريعت و طريقت از او منقطع شود و حقيقت ماند، حقيقت اگر دارد نعره مىزند كه يا لَيْتَ قَوْمِي يَعْلَمُونَ بِما غَفَرَ لِي رَبِّي و اگر ندارد نعره مىزند كه يا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتابِيَهْ وَ لَمْ أَدْرِ ما حِسابِيَهْ يا لَيْتَها كانَتِ الْقاضِيَةَ ما أَغْنى عَنِّي مالِيَهْ هَلَكَ عَنِّي سُلْطانِيَهْ. شريعت، علم است، طريقت عمل است، حقيقت الوُصُول إلَى اللَّه؛ فَمَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْيَعْمَلْ عَمَلًا صالِحاً وَ لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً».
🔹 این نگاه عرفانی، بسیار زیباست؛ اما برخی چنین پنداشته اند که مراد اهل معرفت از اینگونه عبارات، این است که وقتی به حقیقت رسیدی، شریعت باطل می شود و دیگر در دنیا، نیاز نیست احکام شریعت را انجام دهی و در طریقت باشی!
پاسخ این است که پیشوایان همه عارفان و مؤمنان – اعنی حضرت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و امیر المومنین علی علیه السلام – با اینکه در بالاترین مراتب یقین و حقیقت بودند، تا آخرین لحظه عمر در دنیا، از شریعت دست برنداشتند؛ همه بزرگان عرفان (چه سنی و چه شیعه) نیز چنین بوده اند. تنها همین دلیل، در رد برداشت نادرست از مسأله باطل شدن شریعت بعد از وصول به حقیقت، کفایت است.
📙 واحدجوان، وحدت وجود در عرفان اسلامی، چاپ دوم، ص 82
کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
🍀 ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) درباره فلسفه و عرفان
🔹 در برخی از کتب به #امام_عسکری علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین اند؛ از آن جهت که به #فلسفه و #تصوف گرایش دارند. به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی دینان اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785)
🔷 بررسی سندی
اولین کتابی که این روایت را نقل می کند #حدیقة_الشیعة است. دیگران از او نقل کرده اند.
بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از #مقدس_اردبیلی تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس حدیقه الشیعه کتاب معتبری نیست.
به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن داعی رازی نسبت می دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بنمحمد بنحسن بنولید و از او به پدرش (محمد بنالحسن) و از او به سعد بنعبدالله و از او به محمد بنعبدالله و در نهایت به محمد بنعبدالجبار میرساند.
از محمد بنعبدالله و از طريق محمد بنعبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره میشود (شیخ صدوق، بيتا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بنعبدالله هیچ روایتی از محمد بنعبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است.
درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بنعبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259)
نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است.
🔷 بررسی دلالی
به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن، استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل #صدرالمتألهین، #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی و علامه_حسن_زاده_آملی پرچمدار آن هستند.
#خواجه طوسی در عصر مغولان، #شیخ_بهايی و #میرداماد در عصر صفویه و امام خمینی در عصر حاضر نمونه های کاملی از علما هستند که به منصب های عالی دست یافته اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند.) در آنان نه تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی دهد.
🔶 قاعده
نقل روایت، خیلی مهم نیست، فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه حفظ ظاهر قرآن، خیلی مهم نیست، فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است.
اگر قرار بر نقل روایت باشد که برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟
دکتر واحدجوان
@sokhanerfan
🔷صلوات خاصه امام حسن عسڪری (علیه السلام)
اَللّهُمّ صَلِّ عَلی الحَسَنِ بنِ علیِّ بنِ مُحَمَّد، اَلبَرِّ التَّقِیِّ الصّادِقِ الوَفِیِّ النُّورِ المُضیء ، خازِنِ عِلمِک وَ المُذَکِّرِ بِتَوحیدِک وَ وَلیِّ اَمرِک وَ خَلَفِ اَئِمَّةِ الدّینِ الهُداةِ الرّاشِدینَ وَ الحُجَّةِ عَلی اَهلِ الدُّنیا فَصَلِّ عَلَیهِ یا رَبِّ اَفضَل ما صَلَّیتَ عَلی آَحَدٍ مِن اَصفیائِک وَ حُجَجِکَ وَ اَولادِ رُسُلِکَ یا اِلهَ العالَمین
@sokhanerfan
🌸 احاطه خداوند به همه چیز
اين كه در قرآن آمده است و «و هو معكم أين ما كنتم» هر كجا كه باشيد خدا با شماست. اين معيت چگونه معيتي است؟ هو معكم يعني چه؟
يعني پهلوی آدم است؟ همراه آدم است به طور مصاحبت؟ اين كه آنها اين طور تعبير كردند، براي اين است كه نميتوانستند از واقع تعبير كنند، هر چه نزديكتر بوده به واقعيت آن نزديكتر را اختيار كردهاند. چنانچه در كتاب و سنت هم آن كه نزديكتر بوده به واقعيت آن نزديكتر را اختيار كردهاند.
فهم اين مسأله بسيار مشكل است كه خالق و مخلوق مكانتش چيست، كيفيت چطوري است؟ كيفيت خلق و مخلوق مثل كيفيت آتش است و اثرش؟ مثل كيفيت نفس است و اين چشم و گوش و قوا؟ كه شايد از اكثر اين [مثال ها] نزديكتر باشد؛ ولي باز اين هم نيست.
احاطه است، يك احاطه قيومي كه ديگر [از] ضيق خناق بايد اين را گفت؛ احاطه قيومي بر همه موجودات به حيثي كه هيچ جاي از موجودات نيست الا اين كه او هست».
📙 امام خمینی، تفسیر سوره حمد، ص 176
@sokhanerfan
#انتقال_به_عالم_دیگر /17
#نحوه_فشار_قبر
برخی برآنند كه، بدن مادّي آدمی در قبر به سخن می آيد يا مورد فشار قبر قرار می گيرد يا عذاب می بيند.
اما برخی از صاحب نظران برداشت ديگری دارند كه به عنوان نمونه گفتار علامه #فيض_كاشانی كه در مقام توضيح سؤال و فشار قبر برآمده، ارائه می شود.
ایشان می گويد:
برخي دانشمندان حقيقت فشار قبر را تبيين كرده اند؛ به اين گونه كه جسد ميت گرچه در هوا يا در آب باشد هرگاه در تنگنای شديد قرار گيرد يا به وسيله آتش همه اعضای بدن او قطعه قطعه شود يا ميان دو سنگ بزرگ واقع شود، در همه اين حالات آنچه او را آزار می دهد آتش و سنگي نيست كه بر بدن او واقع می شود، بلكه صورت عذاب و آتشی است كه بر روح او وارد می آيد.
روح بر اثر علاقه ای كه با بدن دارد انسان می پندارد بر بدن او عذاب وارد شده است. حتي اگر فرض شود كه صورت عذاب و درد از ناحيه ديگري جز آتش، سنگ و بدن عنصری بتواند بر روح انسان وارد آيد باز تأثير عذاب همچنان به حال خود باقی خواهد بود؛ خواه بدن بعينه باقی باشد، يا نباشد.
بنابراين، فشار و عذاب قبر از اين قبيل است؛ چنانكه ثواب و راحتی قبر نيز از اين نوع است. بنابراين، وسعت يا تنگی قبر تابع انشراح صدر و روح انسان يا انقباض صدر و ضيق روح وی از ناحيه ايمان و عدم ايمان است.
🔹 لازم است عنايت شود كه جريان عذاب قبر و كيفيّت آن از مسائل نظری و پيچيده ای است كه آرای متعددی در آن طرح و بررسی شده و صاحبنظران محقّق هر كدام احتمالی را بازگو كرده اند.
مهم اين نيست كه انسان بداند با كدام بدن مورد سؤال قرار می گيرد، و ثمره عملی و علمي هم ندارد، بلكه مهمّ آن است كه انسان به فكر نجات افتد. جستار درباره بدن مزبور، از نوع تشنگی كاذب است كه ثمره ای نخواهد داشت. عمده آن است كه انسان خود را از تيرهای هلاكت بار شيطان نگاه دارد و از ميدان های تهاجم وي محفوظ دارد. معنای دعاهای پيشوايان دين نيز همه در مقام دفع بلاست، نه در مقام رفع؛ آنان می گريند و می نالند تا عيبها و نقصها را دفع كنند، نه اين كه به آنها مبتلا شدند و می نالند تا آنها را رفع كنند.
📘 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 215
@sokhanerfan
🌺 دستور العمل عرفانی
اگر دستور العمل مى خواهى مگر اين آيه را تلاوت نكرده اى؟ «وَ مِنَ اللَّيْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نافِلَةً لَكَ عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً» (اسراء/80)
و مگر نشنيده اى؟
دوش وقت سحر از غصّه نجاتم دادند
و اندر آن ظلمت شب آب حياتم دادند
و مگر برايت نخوانده ام؟
در خلوت شبهاى تارت مى توانى
آرى بكف سرچشمه آب بقا را
🔹علامه حسن زاده آملی، نامه ها برنامه ها ص 60
💢کانال سخن عرفان
🆔 @sokhanerfan
اطلاع امامان از عقاید و اعمال ما
عبدالله بن أبان زيّات كه نزد امام علي بن موسي الرضا(عليهالسلام) جايگاهي ويژه داشت، ميگويد: به آن حضرت عرض كردم: براي من و خانوادهام دعا كنيد.
امام رضا (عليهالسلام) فرمود: مگر من براي شما دعا نميكنم؟ به خدا سوگند اعمال شما در هر روز و شب بر من عرضه ميشود: «أولستُ أفعل؟ والله إنّ أعمالكم لتعرض عليّ في كلّ يومٍ وليلةٍ». آنگاه آن حضرت چون مرا از اين سخن در شگفت ديد، فرمود: آيا اين آيه را در كتاب خدا نخواندهاي: (وقل اعملوا فسيري الله عملكم ورسوله والمؤمنون)؟
اشاره: از اين روايات به خوبي برميآيد كه ائمّه(عليهمالسلام) نه تنها شئون ظاهري جامعه را رهبري و هدايت ميكنند بلكه آنان بر روح و جان افراد نيز احاطه علمي و اشراف حضوري دارند؛ ازاينرو از عقايد و اخلاق و اعمال ديگران آگاهاند و آنها را ميبينند.
📙 تسنيم، جلد 6 - صفحه 523
🆔 @sokhanerfan
🌺 مکاشفه علامه حسن زاده آملی
حضرت علامه حسن زاده آملی می نویسند: «بعد از نماز صبح جمعه 15/ ج 2/ سنه 1389 ق- 7 شهريور 1348 ش، در حال توجه نشسته بودم، پس از برهه اى بدنم به ارتعاش آمد ولى خفيف بود. بعد از چند لحظه اى شنيدم شخصى بازبان بسيار شيوا و شيرين اين آيه كريمه را قرائت مى كند: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً» ولى من آن شخص را نمى ديدم، و من هم از شنيدن اين آيه صلوات مى فرستادم.
در آن حال يكى به من گفت: بگو «يا رسول اللّه» و من پى در پى مى گفتم: «يا رسول الله». و پس از آن با جمعى از مخلوقى خاص محشور شدم كه گفت و شنود بسيارى با هم داشتيم. بعد از آن كه از آن حال باز آمدم متنبّه شدم كه تلاوت آيه فوق براى اين جهت بود كه روز جمعه بود، و ذكر صلوات در اين روز بسيار تأكيد شده است».
📘 واحدجوان، رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد، ص 70
@sokhanerfan
15_1608.pdf
910.4K
🌺رویکرد علمی علامه طباطبایی به عرفان اسلامی
علامه طباطبایی، کتاب «تمهید القواعد ابن ترکه» را که یکی از قوی ترین کتابهای درسی حوزههای عرفان نظری است نزد مرحوم بادکوبهای خوانده بودند و ظاهراً بخشهایی از فتوحات مکیۀ محیی الدین عربی را نزد مرحوم آیتالله سید علی آقا قاضی فرا گرفته بودند. افزون بر این، حکیم متأله بودند و بر اساس حکمت متعالیه مشی میکردند و چون حکمت متعالیه، عنصر اصلیاش عرفان نظری است و به نوعی عرفان فلسفی است، از این رو، میتوانیم چنین بگوییم که مرحوم علاّمه طباطبایی، مسائل اساسی عرفان نظری را قبول داشتند.
از سوی دیگر، مسائل توحیدی و انسان کامل ـ که در آثار مرحوم علامه به صورت اجمال و تفصیل آمده ناظر به مباحثی است که در عرفان نظری و حکمت متعالیه مورد توجه اهل فن بوده است. بر اساس نقلی از حضرت استاد علاّمه حسنزاده آملی، مرحوم علاّمه طباطبایی از توحید عرفانی، که همان وحدت وجود است، به توحید قرآنی یا توحید اسلامی تعبیر میفرمودند.
گرچه علامه طباطبایی در برخی از آثار تعلیمی مانند بدایه و نهایه، وحدت تشکیکی وجود را مطرح کردهاند، اما دیدگاه اصلی و نهایی ایشان همانند صدرالمتألهین شیرازی، وحدت شخصی وجود یا همان وحدت وجود و کثرت مظاهر است که اهل معرفت معتقدند. ایشان در تفسیر المیزان در بحث توحید، در رساله الولایه، در رساله توحیدیه و مانند آن این مسأله را بیان کردهاند.
🔸 یادداشت حجت الاسلام و المسلمین واحدجوان ، منتشر شده در روزنامه فرهيختگان
@sokhanerfan
به عقيده ما، بشر يك ميليون اشتباه ندارد، بلكه تنها و تنها، يك اشتباه مرتكب شده است و آن اين است كه : هدف و ايده آل زندگي خود را نمي داند.
🆔 @sokhanerfan
🌺صلوات بر پیامبر
از امام صادق علیه السلام روایت است که خداوند ملکی به نام ظهليل را در قبر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وکیل کرده که وقتی یکی از شما بر پیامبر صلوات می فرستد ، به رسول الله عرض می کند یا رسول الله ! فلانی بر تو سلام و صلوات فرستاد و رسول خدا جواب سلامش را می دهد.
📘واحدجوان، رساله ای در شرح صلوات بر محمد و آل محمد، ص 86
🆔 @sokhanerfan
#انتقال_به_عالم_دیگر /18
ميزبان انسان در قبر عقيده، اوصاف و اعمال اوست؛ اگر آدمی آتش می خورد يا از زقّوم می چشد خود به همراه برده است و اگر در باغی از باغهای بهشت می نشيند نهال های آن را خود كِشته و پرورده است. بنابراين، هم خود، ميزبان و هم خود، مهمان است و بر سر سفره خويش نشسته است.
امام صادق (عليه السلام) می فرمايد: هنگامی كه آدمی وارد قبر و برزخ شد، برزخيان به ديدار او می شتابند و اندكی او را آرام می گذارند تا وی به خود آيد؛ زيرا از هول بزرگی گذشته و گردنه خسته كننده قبر، سئوال، فشار و... را پشت سرگذاشته است.
سپس به او نزديك شده از حال دوستان و ياران پرس و جو می كنند. اگر در پاسخ بگويد هنوز در دنياست، اميدوار می شوند كه بعد از مرگ به آنان بپيوندد و اگر گفت: قبلا ً در گذشته، در اين هنگام برزخيان گويند: سقوط كرد، سقوط كرد؛ يعنی گرفتار عذاب الهي شد وگرنه او را نزد ما می آوردند؛ «إنّ الأرواح لتلتقى فى الهواء فتعارف و تسائل. فإذا أقبل روح من الأرض قالوا دعوه، فقد أَفْلَتَ من هول عظيم ثم سألوه ما فعل فلان و ما فعل فلان؛ فكلّما قال: قدبقى رجوه أن يلحق بهم و كلّما قال: قدمات قالوا: هوي هوي و قال تعالي: (و من يحلل عليه غضبي فقد هوي) و قال تعالي: (و أما من خفّت موازينه فأُمّه هاويه و ما أدراك ماهيه نارٌ حاميةٌ) «و مثل الدنيا كمثل البحر و الملّاح و السفينة»
📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 220
🆔 @sokhanerfan
🌺 فیوضات معنوی فاطمه معصومه سلام الله علیها
در سال تحصيلي 35 ـ 1334(هـ.ش) پس از بهره های فراوان از محضر اساتيد عظيم الشأن، به ويژه آية اللّه شيخ محمد تقی آملی خدمت ايشان رسيدم تا از محضر او براي عزيمت به حوزه علميه قم اجازه بگيرم و نيز رهنمود خواستم كه چه درسی را بخوانم و چگونه تحصيل كنم.
ايشان در آغاز درباره حوزه علميه قم بسيار ابراز علاقه و از قوّت آن تعريف و تمجيد كردند و سپس فرمودند: هجرت و قصد مباركی است؛ زيرا در كنار قبر فاطمه معصومه (عليها السلام) و ديگر علمای ربّانی، فيوضات الهی فراوان است. كنار قبر بزرگان بحث كردن، درس گفتن و درس خواندن با بركات عینی همراه است؛ آنگاه اين جمله را اضافه كردند: شاگردان ارسطو بر آن بودند در بحثها هر وقت مشكل علمی برای آنها پيش می آمد، بحث را در كنار مزار ارسطو مطرح می كردند و عقيده داشتند كه بحث كردن در كنار قبر ارسطو بركات غيبی دارد و خدای متعالی امداد می كند و اين چنين هم مشاهده می كردند!
قبور بزرگان دينی نيز منشأ خير و بركت است و نظر ايشان اين بود كه گذشته از بارگاه ملكوتی كريمه اهل بيت، حضرت فاطمه معصومه (عليها السلام) كه در قم است، قبور بسياری از علما و اوليای بزرگ در قم است كه در جوار آن قبور نيز بركات الهي تعبيه شده است.
مرحوم ميرداماد نيز در قبسات آورده كه شاگردان ارسطو براي حل مسائل عميق علمی فلسفی كنار قبر ارسطو می رفتند و بحث می كردند و آن مسائل عميق بر ايشان روشن می شد.
آیت الله جوادی آملی، مهر استاد - صفحه 94
🆔 @sokhanerfan
🔻نماز اول وقت حتی بعد از سکته
فرزند استاد مهندسی رحمت الله علیه نقل می کنند: پدرم به نماز اول وقت خیلی اهمیت می دادند. تحت هر شرایطی که بودند، در مسافرت و یا برنامه زنده تلویزیونی، به نمازشان اهمیت بسیار می دادند.
روزی که ایشان سکته کردند، سکته خیلی وسیع بود و قسمتهای زیادی از بافت قلب از کار افتاده بود.
ایشان به بیمارستان منتقل شدند، وقتی من رسیدم یکی از پرسنل سی سی یو گفت برای ما خیلی جالب بود ایشان با آن حالی که داشتند، اولین چیزی که گفتند این بود که الآن وقت نماز است و تخت مرا رو به قبله کنید که نماز بخوانم !
💢 کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
🌺 شریعت و طریقت و حقیقت
پیشوایان همه عارفان و مؤمنان – اعنی حضرت پیامبر اکرم (ص) و امیر المومنین علی (ع) – با اینکه در بالاترین مراتب یقین و حقیقت بودند، تا آخرین لحظه عمر در دنیا، از شریعت دست برنداشتند؛ همه بزرگان عرفان (چه سنی و چه شیعه) نیز چنین بودهاند. تنها همین دلیل، در رد برداشت نادرست از مسأله باطل شدن شریعت بعد از وصول به حقیقت (در همین دنیا) کفایت است.
خادم شبلی از لحظه وفات او چنین گزارش داده است:
«در اين بيمارى گفت كه: مرا وضو ده! وى را وضو دادم، و تخليل لحيه فراموش كردم. زبان وى گرفته بود. دست مرا گرفت و به ميان لحيه خود درآورد، پس جان بداد» يكى از بزرگان آن را شنيد گفت: «چه گوييد در مردى كه در آخر عمر ادبى از آداب شريعت از وى فوت نشد؟»
همچنین گفته است:
«نزديك وفات خود گفت: بر من يك درم مظلمه است، و چندين هزار درم براى صاحب آن صدقه دادهام، و هنوز بر دل من هيچ شغلى از آن گرانتر نيست».
📘 واحدجوان، وحدت وجود در عرفان اسلامی، چاپ دوم، ص 83
🆔 @sokhanerfan
🍀 ملاقات خدا
بر پايه جهان بينی قرآن كريم همه انسانها به ملاقات خدا می روند؛ چه افرادی كه در راه مستقيم گام بر می دارند و چه آنان كه بيراهه می روند: (إلي اللّه مرجعكم جميعاً).
بازگشت به خدا ويژه مؤمنان و صالحان نيست، بلكه انسان، هر كه باشد به اين ملاقات دست می يازد (ياأيّها الإنسان إنّك كادح إلي ربّك كدحاً فملاقيه)؛ اي انسان البته با هر رنج و مشقت عاقبت به حضور پروردگارت خواهي رفت و به ملاقات او نايل خواهي گشت.
چه بهتر كه انسان تلاش كند آسانتر و بهتر به لقاي خدا برسد. اگر كسی با اراده صحيح و نيّت خالص خود اين راه را كه صراط مستقيم است طي نكرد او را می برند. چه بهتر كه انسان با وضع بهتر برود، نه با وضع بد و دشوار و باغُل و زنجير: (خذوه فغلّوه).
تفاوت ميان خوبان و بدان در اين است كه دين باوران در صراط مستقيم، با نفس سالم سريعتر، بهتر و جلوتر می روند و در صفّ مقدم جا می گيرند و به تماشای جمال مليك مقتدر می نشينند: (إنّ المتّقين في جنّاتٍ و نهرٍ في مقعد صدقٍ عند مليكٍ مقتدر)، امّا تبهكاران، گستاخان و دين ستيزان به سختی می روند، ديرتر می رسند و دورتر می نشينند: (ينادون من مكانٍ بعيدٍ).
بنابراين، مؤمنان جمال حق را می نگرند و با خداي ارحم الرّاحمين ملاقات می كنند: (وجوه يومئذٍ ناضرة إلي ربّها ناظرة)، اما تبه كاران خدا را با اسم «أشدّ المعاقبين فى
موضع النّكال و النّقمة» ملاقات می كنند و به عنوان (إنّا من المجرمين منتقمون) می بينند و جهنّم را با همه وجود حسّ می كنند و جلال حقّ را در می يابند، نه جمال او را. از اين رو كورند و از تماشاي جمال او در حجابند: (إنّهم عن ربّهم يومئذٍ لمحجوبون). پس آنان در آخرت به ملاقات اسم منتقم الهي می شتابند و همان را می نگرند.
بر اين پايه، قرآن سفارش و موعظه می كند كه هر كسی كه صاحب روان سالم و شعور است بايد پيش پای خود را بنگرد و توشه ای برای سرای ديگر خويش تدارك ببيند: (و لتنظر نفسٌ ما قدّمت لغدٍ)؛ اي اهل ايمان خداترس شويد و هر نَفْسی بنگرد تا چه عملی براي فردای قيامت خود پيش می فرستد. از خدا بترسيد كه او به همه كردارتان به خوبی آگاه است.
تبهكاران در قيامت در حضور خداوند سر به زير و ذليلند و می گويند: اكنون عذاب را ديديم. ما را به دنيا بازگردان تا كرداری شايسته و در خور انجام دهيم: (و لو تري إذ المجرمون ناكسوا رؤسهم عند ربّهم ربّنا أبصرنا و سمعنا فارجعنا نعمل صالحاً إنّا موقنون)؛ اي پيامبر اگر حال بدكاران را ببينی كه چگونه در حضور خدای خود سر به زير و ذليلند و گويند پروردگارا اكنون عذاب را به چشم ديديم و به گوش شنيديم. ما را به دنيا بازگردان تا كار شايسته كنيم كه هم اكنون به چشم يقين مشاهده كرديم، ولی اين خواهش ديگر سودی ندارد و انسان به دنيا باز نخواهد گشت. بايد هم اكنون در دنيا آماده سفر آخرت بود و توشه راه برداشت.
حق تعالي خطاب به پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) می فرمايد: اي پيامبر ياد كن هنگامی كه
خلايق از قبرها برانگيخته شوند. آن هنگام است كه هر شخصي به هر چه مقدّم و مؤخر انجام داده يعنی در اوايل عمر و در اواخر كرده است همه را آگاه شود: (وإذا القبور بُعثرت علمت نفسٌ ما قدّمت و أخّرت)
📙 معاد در قرآن جلد 4 - صفحه 244
🆔 @sokhanerfan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 #شرح_دیوان_حافظ
#استاد_فاضلی
جمعه 29 آذر 1398
🔹شرح غزل
ای هدهد صبا به سبا میفرستمت
بنگر که از کجا به کجا میفرستمت
@sokhanerfan
مراسم پنجمین سالگرد ارتحال حکیم وعارف الهی حضرت آیت الله حاج شیخ یحیی انصاری شيرازى
🔹چهارشنبه 11 دی 98 بعد از نماز مغرب و عشاء
🔹قم میدان روح الله ، مسجد سلماسی
@sokhanerfan
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیبهی شهیدان، روح مطهر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سالها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدانهای مبارزه با شیاطین و اشرار عالم، و سالها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقیترین آحاد بشر بر زمین ریخت.
🔸این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیةاللهارواحناهفداه و به روح مطهر خود او تبریک و به ملت ایران تسلیت عرض میکنم. او نمونهی برجستهای از تربیتشدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همهی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید.
🔸شهادت پاداش تلاش بیوقفهی او در همهی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوهی الهی کار او و راه او متوقف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثهی دیشب آلودند.
🔸شهید سلیمانی چهرهی بینالمللی مقاومت است و همهی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همهی دوستان - و نیز همهی دشمنان - بدانند خط جهاد مقاومت با انگیزهی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است، فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلختر خواهد کرد.
🔸ملت ایران یاد و نام شهید عالیمقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام میکنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت میگویم.
سیدعلی خامنهای
۱۳دیماه ۱۳۹۸
@sokhanerfan