eitaa logo
یادداشتهای شبانه
110 دنبال‌کننده
72 عکس
27 ویدیو
48 فایل
یادداشتهای حجت الاسلام دکتر سلیمانی
مشاهده در ایتا
دانلود
🌴به مناسبت پیامبر اکرم علمدار بعثت پیامبر اکرم و استمرار نبوت ایشان، با مخالفت های درونی و بیرونی همراه شد. اولین و مهمترین اقدام پیامبر اکرم برای جذب مخالفان و حفظ موافقان تبیین بود. در این مسیر پیامبر اکرم روش های متعددی را در پیش گرفتند که امروز نیز کاربردی هستند: 1⃣.همدلی و همراهی عمده فعالیت پیامبر در تبیین همدلی و همراهی یا همان بهره گیری از اخلاق ناب دینی بود. اخلاق پیامبر و همراهی ایشان با مسلمانان در زندگی و رفت و آمد نقش بی نظیری در جذب و حفظ مسلمانان داشت. آیاتی مانند قَد جاءَکُم رَسولٌ مِن اَنفُسِکُم عَزیزٌ عَلَیهِ ما عَنِتُّم حَریصٌ عَلَیکُم بِالمُؤمِنینَ رَءوفٌ رحیم» ناظر به این همدلی و همراهی است. داستان های شگفت انگیز درباره اخلاق پیامبر زیاد است. 2⃣. تزریق امید صادق در جامعه امید کلید اساسی و موتور محرکه حرکت جامعه است. پیامبر اکرم از این روش مکرر استفاده کرده اند. آیات ابتدایی سوره روم و آیه «هُوَ الَّذي أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدينِ الحَقِّ لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ وَلَو كَرِهَ المُشرِكونَ» ناظر به این موضوع است. بشیر بودن پیامبر نیر این مطلب را می رساند. درجنگ احزاب مسلمانان به صخره سختی برخورد کردند و پیامبر ضمن زدن سه ضربه به سنگ، با هر برقی که از ضرباتش نمایان می‌شد، مژدۀ فتوحات آیندۀ مسلمانان در شام، یمن و ایران را به آنان داد. 3⃣. بیان دستاوردها و داشته ها از این روش در آیات قرآن استفاده شده است. پیامبر اکرم نیز از این روش استفاده کرده اند. آیه إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ نمونه خوبی از بیان دستاوردها است. پیامبر اکرم در غزوه حنین هنگامی که مکیان و مدنی ها درباره تقسیم غنائم جنگی به اختلاف خوردند در برابر اعتراض انصار فرمود: ما گروهى گمراه بودید که از طریق من هدایت یافتید. فقیر بودید، بى‌ نیاز شدید. دشمن بودید، مهربان گردیدید. همگى عرض کردند: صحیح است، اى رسول خدا! پیامبر فرمود: شما مى ‌توانید طورى دیگر به من پاسخ بگویید و در برابر خدمات من حقوقى را که بر گردنم دارید، به رخ من بکشید و بگویید: اى رسول خدا روزى که قریش تو را تکذیب کرد، ما تو را تصدیق نمودیم، قریش، تو را یارى نکرد، ما یارى کردیم؛ تو را بى‌پناه ساخت، ما پناه دادیم. روزى تهى‌دست بودى، تو را کمک کردیم. اى گروه انصار! چرا از مختصر مالى که به قریش دادم تا آن‌ها در اسلام استوار گردند و شما را به اسلام خود واگذار نمودم دلگیر شدید. آیا راضى نیستید که دیگران‌ مال و گوسفند ببرند و شما پیامبر را همراه خود ببرید؟ به خدا سوگند! اگر همه مردم به راهى بروند و انصار به راه دیگر، من راه انصار را انتخاب مى ‌کنم. سپس براى انصار و فرزندان انصار طلب رحمت کرد. سخنان پیامبر، آنچنان عواطف انصار را تحریک کرد که همگى گریه‌ کنان گفتند: اى رسول خدا! ما به قسمت خود راضى هستیم و کوچک‌ترین گله‌ اى نداریم. @soleimani59
📌الزامات ماندگاری حماسه ها 🔹 دهه حماسه های متعدد است. ورود حضرت امام، حضور مردم در صحنه، بیعت همافران، پیروزی انقلاب اسلامی ایران و ... برخی رازها و الزامات ماندگاری این حماسه ها را براساس بیانات مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از فرماندهان نیروی هوایی می توان شمارش کرد: 1⃣. حرکت، خروش و بیعت بر اساس هدف مقام معظم رهبری نیروی های جوان کنونی را شریک در بیعت همافران ۱۳۵۷ می دانند. دلیل آن ای است که "این بیعت، بیعت با شخص نبود؛ این بیعت، بیعت با هدفها بود، بیعت با آرمانها بود؛ بیعت با آن جهاد مقدّسی بود که امام فرمانده مقتدر آن جهاد بود. اینها آمدند نیروی هوایی را آوردند زیر چتر این فرماندهیِ مقتدر و باعظمت و شگفتی‌آفرین. این کار یک کار معنوی بود، لذا این کار جریان دارد؛ این کار یک قضیّه‌ای نبود که حالا آن روز اتّفاق افتاد و تمام شد؛ نه، این کار در جریان است" 2⃣. حرکت بر اساس نیاز لحظه حرکت بهنگام و در لحظه باعث ماندگار و اثربخشی جریان است. "این حرکت، بود. من روی این قضیّه خیلی تکیه میکنم و بارها تکیه کرده‌ام. ما همیشه باید در کارهای خودمان نیاز لحظه را درک کنیم. یک کارهایی وجود دارد که شما اگر الان انجام دادید، این به هدف اصابت میکند." 4⃣.ایمان و اطمینان به امدادهای غیبی متعدد است از جمله ضربه خوری دشمن از جایی که تصورش را نمی کند مانند ضربه از همافران تحصیل کرده در آمریکا. مهم ورود و حرکت در جبهه حق است. "اگر شما در میدان جهاد -هر جهادی؛ در هر دوره‌ای یک‌ جور جهاد لازم است؛ جهاد نظامی داریم، جهاد علمی داریم، جهاد تحقیقاتی داریم؛ همه‌ جور جهادی- حضور داشته باشید و فعّال باشید، دشمن را شکست خواهید داد؛ چرا؟ چون خدای متعال این ‌جور قرار داده که محاسبات دشمن غلط از آب در می‌آید، درست نمیتواند محاسبه کند، درست نمیتواند برآورد کند. امروز خود آمریکا هم دچار این مشکل «فَاَتاهُمُ اللهُ مِن حَیثُ لَم یَحتَسِبوا»" 4⃣.عمق داشتن حرکت ها ماندگاری حماسه ها و حرکت ها به عمق و پشت داشتن و هدایت شدگی وابسته است. حرکت های احساسی زودگذر و هیجانی مانایی ندارد. البته ماندگاری این حرکت های عمقی را در هر زمانی به گونه ای می توان مشاهده کرد. مقام معظم رهبری جهاد خودکفایی نیروی هوایی، خنثی سازی توطئه پایگاه تبریز و پایگاه هوایی شهید نوژه همدان و درخشش در دفاع مقدس را نشانه های عمق داشتن حرکت همافران می دانند. "اینها استمرار همان حرکت اوّل است. اینکه من میگویم این حرکت، حرکت هیجانی نبود، به خاطر این است که این حرکت استمرار پیدا کرد و ادامه پیدا کرد در داخل نیروی هوایی. آن وقت همین روحیه و بصیرت موجب میشود که هم در نیرو و هم در کلّ ارتش، شهیدان برجسته‌ای چهره‌ی خودشان را بنمایانند: شهید صیّادشیرازی، شهید بابایی، شهید ستّاری، شهید کلاهدوز و امثال اینها و هزاران شهدای دیگر" 5⃣.جهاد تبیین به مرور زمان، حماسه ها اگر خوب تبیین نشوند، فراموش می شوند یا دشمنان با جنگ روایت ها حماسه ها را تحریف خواهند کرد."من میخواهم بگویم آن روز که این حرکت تاریخی نوزدهم بهمن در برابر امام انجام گرفت، اگر آن عکسی که از این واقعه منتشر شد منتشر نمیشد، یعنی این کار تبیینی اگر انجام نمیگرفت، این حادثه نه این جور ماندگار میشد، نه اثرگذار میشد؛ یک حادثه‌ای بود مثل حوادث فراوان دیگری که اتّفاق می‌افتد و فراموش میشود. عامل ماندگاری و اثرگذاری این حادثه عبارت بود از همان قاب تصویر هنرمندانه‌ای که از این منتشر شد." 6⃣. تهاجم ترکیبی دشمنان برای از بین بردن حماسه ها حمله ترکیبی را در پیش می گیرند. راه خنثی سازی این طرح، از طرف جبهه حق است. "دشمنان از همه جهت یک حمله‌ی ترکیبیِ دسته‌جمعی را شروع کرده‌اند.ما هم در مقابل بایستی حرکتمان حرکت ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم. البتّه دفاع باید بکنیم امّا همیشه در موضع دفاعی نمیتوانیم بمانیم؛ این را باید توجّه داشت. این که من میگویم باید دفاع کنیم، خب دفاع یک کار لازم است امّا همیشه نمیشود در موضع دفاعی ماند؛ دشمن تهاجم میکند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم." @soleimani59
📌تفاوت اعمال در حکومت طاغوت و الله عَنْهُ عَنْ يُونُسَ عَنِ اِبْنِ بُكَيْرٍ عَنْ أَبِي أُمَيَّةَ يُوسُفَ بْنِ ثَابِتٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: لاَ يَضُرُّ مَعَ اَلْإِيمَانِ عَمَلٌ وَ لاَ يَنْفَعُ مَعَ اَلْكُفْرِ عَمَل أَ لاَ تَرَى أَنَّهُ قَالَ: «وَ مٰا مَنَعَهُمْ أَنْ تُقْبَلَ مِنْهُمْ نَفَقٰاتُهُمْ إِلاّٰ أَنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللّٰهِ وَ بِرَسُولِهِ و ماتوا و هم کافرون لا یَضُرُّ الْاِیمانِ عَمَلًُ، وَ لا یَنْفَعُ مَعَ الْکُفْرِ عَمَلًُ: کسی که ایمان داشته باشد به عمل نیک او زیان نمی‌رسد، و کسی که راه کفر را بپیماید، کار نیک او به حالش سودی ندارد.» فرمود: آری چنین است، ولی او (ابوامیّه) تفسیر این سخن را از من نخواست، منظور من از این سخن این بود که؛ امام و رهبر از آل محمّد(ص) را بشناسد، و او را پیشوای خود قرار دهد، در این صورت هرگونه کار نیکی انجام داد، مورد قبول خداوند است و پاداش چندان برابر به او می‌رسد، و کار نیک توأم با معرفت، سودمند خواهد بود. و به عکس خداوند کار نیک آنان را که رهبری ستمگران را پذیرفته‌اند نمی‌پذیرد، پذیرش کار نیک بستگی به پذیرفتن امام بر حقّ دارد. @soleimani59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
نگرش امام خمینی ره به انتظار 🎤
🌴الزامات پاسداری بر اساس بازخوانی پیام امام خمینی ره 🔹امام خمینی ره در سال 1359 مصادف با سوم شعبان و پیش از شروع دفاع مقدس، پیامی را به مناسبت ولادت حضرت امام حسين (ع ) فرستادند و در اين پيام سوم شعبان را روز پاسدار ناميدند. در این پیام الزامات زیر را برای پاسداری آمده است: ✅.پیوند با بزرگ پاسدار قرآن كريم و اسلام عزيز حضرت امام حسین علیه السلام ✅. اهدا هر آنچه داریم در راه حفظ اسلام عزیز از پرتگاههای انحراف ✅.فداکاری و شهادت طلبی برای خارج کردن اسلام از خفقان ✅.پاسداری از اسلام، حکومت حق و حکومت عدل ✅.پاسداری از عدالت ✅.متصف شدن پاسداران به عدالت برای پاسداری از عدالت https://eitaa.com/soleimani59
📌عبدالله در ولادت و شهادت 🔸حجت الاسلام حاجی صادقی ضمن خاطره ای نقل کردند: در تشییع جنازه شهید به آیت الله نمازی پیشنهاد شد چند دقیقه‌ای پیش‌از تشییع سخنرانی کنند. گفتند: عجب قبلا چیزی نگفتید. با این وجود قرآن کریم را باز کردند. آیه انی عبدالله آتانی الکتاب آمد. چند دقیقه‌ای پیرامون این آیه صحبت کردند. هنگامی که سخنرانی تمام شد. پدر شهید عبدالله میثمی گفتند: عجب! گفتیم چه شد. گفتند: موقعی که برای نام گذاریش قرآن را باز کردیم همین آیه انی عبدالله آتانی الکتاب آمد. اسمش را گذاشتیم. @soleimani59
🌴 علیه السلام سین تو نشان سطوت و حسینی سیره ات جودت آشکار از زخم انبان شانه ات اوج بندگی، تو را زین عباد کرد دلدادگی به خدا هویدا از سجده ات
به مناسبت ولادت حضرت علیه السلام 📌 سلاح جهاد تبیین از تاکیدات مقام معظم رهبری است. جهاد تبیین الزاماتی دارد. بهره گیری از منابع غنی، منطقی و مستدل از الزامات جهاد تبیین است. یکی از منابع مورد تاکید مقام معظم صحیفه سجادیه است. "و به نظر من امروز آن چیزی که میتواند به بهترین وجهی به صورت یک سلاح مؤثّری عمل کند، تبیین مفاهیم عالی اسلامی است در زمینه‌های مختلف. ما در زمینه‌ی مسائل معرفتی، مسائل معارفی، حرفهای نگفته زیاد داریم؛ حرفهای قابل گفتنی که برای دنیا جذّاب و شیرین است، زیاد داریم. در زمینه‌ی مسائل مربوط به سبک زندگی اسلامی، ما خیلی حرفِ نگفته داریم. فرض کنید حالا یک قلم، بحث محیط زیست است، یک قلم بحث معامله‌ی با حیوانات است، یک قلم بحث خانواده است؛ اینها سبک زندگی است دیگر. در همه‌ی اینها اسلام حرفهای جذّاب دارد؛ معارف اسلامی‌ای که اینها را میشود از درون متون اسلامی تخلیص کرد و تجرید کرد و در اختیار همه گذاشت. یا در زمینه‌ی آئین حکمرانی اسلامی؛ یکی از موضوعاتی که بسیار مهم است و میتوان این را مطرح کرد، مسئله‌ی حکمرانی اسلامی است. حکمرانی در منطق اسلام از بن و بنیاد با حکمرانی‌های رایج جهان متفاوت است؛ نه شبیه سلطنت است، نه شبیه ریاست‌جمهوری‌های امروز دنیا است، نه شبیه فرماندهی‌ها است، نه شبیه رؤسای کودتاگر است؛ شبیه هیچ کدام از اینها نیست؛ یک چیز خاصّی است متّکی به مبانی معنوی. سبک حکمرانی اسلامی این است: مردمی ‌بودن، دینی‌ بودن، اعتقادی بودن، اَشرافی نبودن، مسرف نبودن، ظالم نبودن؛ نه ظالم [و نه مظلوم]: لا اُظلَمَنَّ وَ اَنتَ مُطیقٌ لِلدَّفعِ عَنّی وَ لا اَظلِمَنَّ وَ اَنتَ‌ القادِرُ عَلَى‌ القَبضِ‌ مِنّی (۱) در این دعاهای صحیفه‌ی سجّادیّه [هست]؛ اینها هر کلمه‌کلمه‌اش مبانی مهمّ معرفتی است؛ اینها چیزهایی است که سلاحهای جدید ما است، باید از اینها استفاده کرد.۱۴۰۰/۱۲/۱۹ 🔹شرایط اجتماعی زمان حضرت سجاد علیه السلام، نقش تبیین گری ایشان پس از حماسه عاشورا، عرضه محتوای مکتوب برای جهاد تبیین و موفقیت آن حضرت در این جهاد بهترین الگوی نظری و عملی برای مجاهدان عرصه تبیین است. @soleimani59
📌 ارتباط دوسویه حضرت مهدی عجج و امام خمینی ره 🔸امام زمان، امام حی و حاضر غایب از نظر شیعیان در گفتار و نوشتار امام خمینی جایگاه ویژه ای دارد. امام خمینی ره علما و عملا مردم را به سمت حضرت مهدی علبه السلام سوق دادند. این ارتباط دوسویه بود. امام زمان علیه السلام نیز امداد خودشان را به امام خمینی در جای جای رهبری انقلاب ارزانی داشتند. برخی ویژگی های امام زمان و امداد آن حضرت عبارت است از: ۱. مفهوم انتظار 🔹در دیدگاه امام خمینی ره، منتظران به چند گروه مختلف تقسیم می شوند الف) یک دسته کسانی هستند که می گویند که ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه می گذرد، برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاءالله درست می کنند. ب) بعضی ها انتظار فرج را به این می دانند که … بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان(عج) را از خداوند بخواهند. ج) یک دسته ای می گویند باید عالم پر از معصیت بشود تا آن حضرت بیاید. یک دسته ای از این بالاتر بودند، می گفتند باید دامن زد به گناه ها، دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پراز جور و ظلم بشود و حضرت(عج) تشریف بیاورند. هـ)یک دسته دیگری بودند که می گفتند هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است … در صورتی که آن روایات که هرکس علم بلند کند کذاب است ،منظور علم به نام حضرت مهدی و به عنوان مهدویت بلند کند است نه علم برای قدرت اسلام و عدالت طلبی اسلامی.  انتظار از نظر امام خمینی(ره) زمانی مفهوم واقعی و اساسی می یابد که با امید و تلاش برای به قدرت رسیدن اسلام معنا شود. ایشان می فرماید: انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است، باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور ان شاءالله تهیه شود منتظر از نظر ایشان باید در جهت منویات حضرت ولی عصر(عج) تلاش کند. ۲. مهبط نزول ملائکه امام محمدتقی علیه‌السلام درباره لیلۀ‌القدر می فرمایند: «یا معشر الشیعه خاصِموا بسورۀ انّا انزلناه فی لیلۀ القدر تفلحوا»، شیعیان در مقام بحث باید با سورۀ مبارکه قدر استدلال نمایید تا پیروز شوید. مراد حضرت آن است که در سورۀ قدر از نزول فرشتگان خبر داده و فرمود: «تنزل الملائکۀ والروح فیها باذن ربّهم» در این آیه جریان نزول فرشتگان با فعل مضارع بیان شده است که دلالت بر استمرار می‌کند پس به نص قرآن کریم تا پایان دنیا فرشتگان با روح‌القدس در شب قدر به زمین فرود می‌آیند، باید بعد از پیامبر اکرم کسی که غیر از نبوت به همه صفات معنوی آن حضرت متصف است وجود داشته باشد و با فرشتگان و روح‌القدس سنخیت وجودی داشته باشد تا آنها در شب قدر در زمین به حضور او بیایند بی‌تردید هیچ کسی غیر از امام معصوم چنین شایستگی ندارد و مهدی موعود به عنوان آخرین پرچمدار امامت و ولایت تنها کسی است که سبب امتداد جریان نزول فرشتگان در شب قدر شده است.  امام خمینی ره به خوبی این مسئله را تبیین کرده است؛ « اگر سرّ لیلۀالقدر و سرّ نزول ملائکه در شبهای قدر که الآن هم برای ولیّ اعظم حضرت صاحب سلام‌الله علیه این معنا امتداد دارد، سرّ این‌ها را ما بدانیم، همه مشکلات ما آسان می‌شود.». ۳. ناظر اعمال ما یکی از آموزنده‌ترین نکته‌ها در بحث مهدویت که اثر تربیتی عمیقی به همراه دارد، آن است که حضرت مهدی(ع) به طور مستقیم و غیرمستقیم ناظر بر عملکرد ماست. در آیات و روایات به این موضوع اشاره شده است: «تعرض الاعمال یوم الخمس علی رسول‌الله و علی‌الائمۀ» ؛ اعمال مردم روز پنج‌شنبه بر رسول خدا و ائمه (علیهم‌السلام) عرضه می‌شود. در ذیل این آیه که فرمود: «فکیف اذا جئنا من کل امۀ بشهید و جئنابک علی هولاء شهیدا، پس چگونه است حالشان آنگاه که از هر امتی گواهی آوریم، و تو را به آنان گواه آوریم. در روایتی از امام صادق(ع) چنین نقل شده که فرمود: این آیه درخصوص امت محمد(ص) نازل شده که در هر عصری امامی از ما اهل بیت شاهد آنها و حضرت محمد(ص) شاهد ماست. امام خمینی ره، درخصوص حضرت مهدی به عنوان یکی از کسانی که مراقب اعمال ماست و عملکرد بد ما سبب ناخشنودی آن حضرت می‌شود اظهار داشته است: «ببینید که تحت مراقبت هستید، نامه اعمال ما می‌رود پیش امام زمان (سلام‌الله علیه) هفته‌ای دو دفعه ـ به حسب روایت ـ که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان سلام‌الله علیه یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان (سلام‌الله علیه) باشد.» امام در وصیت‌نامه الهی و سیاسی درباره نظارت حضرات ائمه معصومین(ع) بخصوص حضرت مهدی موعود(ع) نیز می‌گوید: «ما مفتخریم که ائمه معصومین از علی بن ابی طالب گرفته تا منجی بشر حضرت مهدی صاحب زمان علیهم الآف التحیّات والسلام که به قدرت خداوند قادر، زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.». ⬇️
⬆️ ۴.امداد غیبی امام زمان به رهبر انقلاب اقای سید علی اکبر قرشی می گوید گزارشاتی جسته و گریخته از امداد امام زمان به امام خمینی شنیده بودم. نامه ای به آیت الله خزعلی نوشتم «بسم الله الرحمن الرحیم. حضرت آیت‌الله خزعلی دامت برکاته. سلام علیکم و رحمة‌الله. راجع به اینکه آقای لطیفی دو دفعه مژده‌ی پیروزی را از طرف امام زمان (عج) به حضرت امام آورد، توضیح فرمایید». ایشان با خط خود در جواب نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم. 1- پیام به پاریس که فرمودند: «شاه می‌رود، نگران نباشید». امام راحل سؤال می‌کند: «با خونریزی یا بی‌خونریزی؟» می‌گوید: «امام علیه السلام فرمود:«بی‌خونریزی». 2- روز بیست و دوّم بهمن[2]، پیام مبنی بر اینکه «در خانه نمانید، بیرون بریزید وگرنه کشته خواهید شد». به وسیله‌ی همین پیام، امام خمینی(ره) اعلام فرمود به حکومت نظامی اهمیت ندهید و بریزید بیرون. در نتیجه مردم تهران، بیرون ریختند، حتی خانواده‌های خود را آوردند و در خیابان‌ها نشستند، دیگر در تهران به هیچ وجه امکان آمدن تانک و امثال اینها نبود؛ بنابراین آن توطئه‌ی خطرناکی که در نظر بود تا صدها تانک را وارد تهران کنند و با خونریزی انقلاب را از بین ببرند و محل اقامت امام را بمباران نمایند، منتفی شد. @soleimani59