eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
93 عکس
39 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 بهجت و سعادت ▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت هشتم 🔹اگر مانعی و شاغلی پیش بیاید، برای مدرک، که به لحاظ وجودی یک کششی دارد، ❌[دیگر لذت نمی برد.] ☑️ مثلاً چشایی که به سمت شیرینی کشش دارد، اگر یک مانع و شاغلی پیش بیاید⬅️ شاید شیرینی را تلخ بیابد. ❓این موقع دیگر لذّت دارد؟ ندارد. ❓"شاغل" چه هست؟ ☑️مثلاً تب کرده است؛ فرد که تب کرده، همین شیرینی در کامش، تلخ است. اینجا دیگر لذّت نمی برد. اگر به حال خود بود، شاغلی نبود [از] شیرینی لذّت می برد، ☑️ الان اگر دست را ببُرند، معمولاً باید آدم احساسِ درد کند ⬅️ یعنی گفتیم به لحاظ وجودی هست، همین جوری حق است، ولی اگر تخدیر شود، شما بیایید مادّه ای را اضافه می کنید به بدن که بی حسی ایجاد کند الان در عمل ها معمولاً آمپول بی حسی می زنند [و] می برند، ❓ [آیا] شخص احساس درد می کند؟ خیر. ❓چرا احساس درد نمی کند؟ چون این احساس، یعنی ادراک و شعور از او گرفته شده است؛ ⬅️ مانع پیش آمده؛ ولی اگر ادراک می کرد، درد داشت. لذا همین که این ماده تخدیری، اثرش ردّ بشود، می گوید خیلی درد دارد. ❌ اگر مانع و شاغلی به لحاظ وجودی پیش بیاید (نه به لحاظ تصوّر، بحث تصوّر و مفهوم نیست،) او احساس لذّت نمی کند. ✅لذّت یا ألم برای آنجایی است که مانع و شاغل پیش نیاید. 🗂 جلسه هشتم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰 همایش ملی علامه ذوالفنون، سالک توحیدی حضرت آیت الله حسن زاده آملی ره 🎙 سخنرانان 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی 🔸 دکتر غلامعلی حداد عادل ◾️میزگرد تخصصی 🔹 آیت الله حسن رمضانی 🔹 آیت الله سید یدالله یزدان پناه ◽️دبیر علمی: حجه الاسلام و المسلمین دکتر علی شیروانی 🕌 مکان: دانشگاه قم 🗓 پنجشنبه، 26 مهر 1403 از ساعت 8:30 https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🎙 درس خارج تفسیر المیزان 🔹 بزرگوارانی که تمایل به شرکت در درس را دارند، روزهای یکشنبه تا سه شنبه ساعت ۱۱:١٠ دقیقه می توانند شرکت نمایند. آدرس: قم، چهارمردان، مسجد آیت اللّه جوادی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 همچنین بزرگوارانی که نمی توانند بصورت حضوری شرکت نمایند، می توانند بصورت (روزهای یکشنبه تا سه شنبه هر هفته) توسط لینک زیر (کانال نسیم حکمت) در پیام رسان ایتا در کلاس شرکت نمایند 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/nasimehekmat ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 بزرگوارانی که بصورت مجازی نیز نمی توانند شرکت نمایند، هر هفته، آخر هفته (معمولاً جمعه) در کانال زیر بارگزاری خواهد شد🔰🔰 @nasimehekmat_tafsir ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌀 بزرگوارانی که تصمیم بر استماع صوت تفسیر المیزان (بیش از ۱۳۰ جلسه) و تفسیر ( تا جلسه ۳۴۳) و ابتدای (از جلسه ۳۴۴) را دارند از لینک زیر(سایت نفحات) می توانند دریافت نمایند🔰🔰 https://b2n.ir/h36264 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
1403-08-26.mp3
18.68M
صوت نشست علمی با عنوان «مبانی عرفان نظری در اندیشه علامه طباطبایی» 🎤کارشناسان آیت الله استاد سید یدالله یزدان‌پناه حجت‌الاسلام والمسلمین استاد علی امینی‌نژاد 🔻دبیرعلمی: ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید احمد غفاری 🕌این نشست در مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شده است. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
📖 به زودی: جرعه‌هایی از زلال معنویت ▫️کتاب جرعه‌هایی از زلال معنویت اثر حضرت آیت‌الله یزدان‌پناه و با تدوین و نگارش حجت‌الاسلام سید محمدحسین سعیدی حسینی به زودی چاپ خواهد شد. ▫️این اثر که شرحی مختصر بر زیارت امین‌الله و زیارت اباعبدالله علیه‌السلام است، پیش‌تر توسط نشر معارف چاپ شده بود که با هماهنگی صورت گرفته، چاپ‌های بعدی اثر توسط انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام خواهد بود. 📣 اخبار بعدی پیرامون انتشار کتاب متعاقبا اعلام می‌شود. 📃 انتشارات آل احمد @AlAhmad_pub
🎞 نقد و بررسی کتاب تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی (دفتر اول) 🎙با حضور دکتر محسن حبیبی (عضو هیئت علمی و دانشیار رشته فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی ره) ▫️برای دیدن هر برنامه به روی لینک‌های زیر کلیک کنید: 🎞 تیزر برنامه 🎞 قسمت اول 🎞 قسمت دوم 🎞 قسمت سوم 🎞 مصاحبه کامل 📃 انتشارات آل احمد @AlAhmad_pub
30.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚 بهترین انتخاب 🗂 بیانات حضرت استاد یزدان‌پناه در جمع بانوان مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام 📆 میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۴۰۲ ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🕌 مدرسه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام ┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈ 🌐 نشر حداکثری https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
دفتر دوم کتاب تأملاتی در فلسفه فلسفه اسلامی (مباحث محتوایی) منتشر شد. این کتاب دفتر دوم از مباحث فلسفه فلسفه اسلامی است. کتاب از آثار آیت الله سیدیدالله یزدان‌پناه بوده و با قلم حجت‌الاسلام والمسلمین درگاهی‌فر به رشته تحریر درآمده است. این اثر در ٣٨٠ صفحه توسط مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات آماده سازی و بوسیله انتشارات آل‌احمد علیهم‌السلام چاپ شده است. علاقمندان برای خرید این کتاب می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نفحات این کتاب را خریداری نمایند. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🏷چاپ جدید کتاب جرعه‌هایی از زلال معنویت منتشر شد. این کتاب از آثار آیت الله سیدیدالله یزدان‌پناه است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی حسینی نگارش شده است. این اثر قبلا توسط نشر معارف منتشر شده بود. چاپ جدید این اثر در ٢٣٠ صفحه و بوسیله انتشارات آل احمد به بازار نشر عرضه شده است. علاقمندان به خرید این کتاب می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اینترنتی نفحات این کتاب را خریداری نمایند. https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دهم 🔹ایمان در سه نوع ایمان، کار عقلی و کار شهودی است. ✅اینها را دین گفته است؛ چقدر این بعد نظری در کار اثر دارد! 🔅"یَهدیهِم ربُّهُم بِایمانِهم"[یونس: 9] علّامه طباطبایی در المیزان [می گوید] اصل هدایت، با ایمان است، نه با عمل صالح. عمل صالح موجب رفعت است، 🔅"إلَیه یَصعَدُ الکلم الطَّیب و العملُ الصّالح یَرفَعه"[فاطر: 10]؛ علّامه می فرمایند اصل صعود ⬅️مالِ این کلمۀ طیِّب و اعتقادِ پاک است. پس از آن، عمل. عمل صالح تازه موجبِ رفعت این می شود⬅️ یعنی اصل، ایمان است. ✅این همان است که در متن های دینی ما آمده است [که]اوّل ایمان معیارِ نجات است و بعد عمل صالح. ▫️"ایمانِ صرف" که مثلاً متن دینی را می خواند، خدا گفته، باور می کند و همراهی می کند و سِلمْ محض است. ☑️بعضی از متدیّنین را دیده ام، هیچ کار علمی ای نکرده اند فقط چون خدا گفته است و تجربه های سلوکیِ در حدّ ایمان خودش؛ دارد قرآن را می خواند، می بیند همه اش همین هاست، ❗️عجب! همه اش همین هاست که در درون خودم هست. اینها را که می خواند، بعد باور دارد، همراهی می کند، سِلمِ محض است؛ مثلاً [خدا گفت] ملائکه ای هست⬅️ می گوید ملائکه هست. فرموده مثلاً، نبی ای هست⬅️ می گوید نبی هست. گفته عوالم و خزائنی هست، قضا و قدری هست⬅️ می گوید همین جور هست. همین ها را که صحّه می گذارد، همین را ادامه می دهند، بعد از مدّتی، به سرعت، تبدیل می شود به شهود. ✅سلم محض باشد زمینه را خیلی خوب آماده می کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت یازدهم 🔹[کسی که ایمان صرف دارد باید] سِلم محض باشد [اما] باید بصیرت [هم] پیدا کند⬅️ چشم و گوشش باز باشد؛ ❌یعنی این نباشد که به او بگویی تصویر کن، همه را عادی تصویر کند ⬅️حتّی در مورد ارتباطِ با خدا. همین تصویر عادی برای شروع خوب است امّا تمامِ حرف این نیست. ☑️ مثلاً وقتی گفته اند، خدا خزینه دارد ❌نگوید از این خزینه هایی است که ما داریم، یک انباری دارد. ☑️در روایات آمده شخصی خیلی عبادت می کرد، ملائکه به خداوند گفتند عجب این بنده اهل عبادت است! خدا گفت من اصلاً به او اعتنایی ندارم. گفتند ببینیم چه خبر است که خدا می گوید اعتنایی ندارم. ✅دیدند ایشان می گوید: این زمین پر از علف است، گاو و گوسفندهای خدا کجاست بیایند این زمین پر از علف را استفاده کنند! ❗️خیال کرده که خدای گنده ای هست که گاو و گوسفندی هم دارد و...! تازه فهمیدند این اصلاً نسبت به خدا معرفت درستی ندارد، توهّم دارد. ✅لذا بصیرت خیلی مهّم است. ◀️ تقاضا می کنم حتّی کسی که می خواهد کار ایمانی بکند، حرف های خوش و عمیق بشنود؛ حرف هایی که اندیشه اش را تصحیح و عمیق کند. لزومی ندارد که به عمق اصلی برسد ⬅️ همین قدر که بفهمد چه خبرهاست. ✅به نظرم مباحث فلسفۀ اسلامیِ ما خیلی کمک می کند؛ بصیرت می دهد. یعنی می فهمد که خزینه، ملائکه و... یعنی چه؟ خیلی از اسرار را می فهمد. ⬅️ تا می فهمد و حرف می شنود، در رفتار و کارش اثر می گذارد. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت دوازدهم 🔹حضرت استاد حسن زاده می فرمود: وقتی من پیش علّامه طباطبایی رفتم، التجاء کردم که دست ما را بگیرید، اوّل اصرار می کردم، ایشان نمی پذیرفتند، ⬅️ بعداً که پذیرفت، یک دستوری به ایشان داد، مثلاً لا اله الا الله. ❓بعد گفت امّا کدام خدا؟ ✅ یعنی اوّل پرسید حالا که تو می خواهی بگویی "لا اله الا الله" امّا کدام خدا؟ ایشان می گفت چون من از آقای شعرانی شنیده بودم "نه خدای جدا"، گفتم [نه خدای جدا]. گفتند، آهان! همین خدا؛ حالا بگو "لا اله الا الله". ✅ یعنی آدم باید بداند دارد چه کار می کند. ◀️ لذا حرف بشنویم⬅️ چشم و گوش را باز کنیم ⬅️ و سِلمِ محض باشیم. این ها خیلی عالی است. پس ◀️چه ایمانِ صرف باشد، ◀️چه کار عقلیِ استدلالیِ فلسفی باشد، ◀️چه کار شهودی باشد، ✅همه ساحت های ایمانی است، یعنی اعتقاد پاک می آید، اعتقاد پاک که آمد، آن بخش لذّت بخشِ نظری[حاصل می شود] که، این امر نظری نسبت به عملی خیلی فائق است؛ ❌ولی بدون عمل نمی شود. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal