eitaa logo
سلوک و عرفان در عمل (حضرت آیت الله یزدانپناه)
3.2هزار دنبال‌کننده
91 عکس
37 ویدیو
8 فایل
کانال کلاسهای درس حضرت آیت الله یزدانپناه با عنوان سلوک و عرفان در وادی عمل در شهرستان آمل ارتباط با مدیرکانال : @seyyedahmadian آدرس کانال تلگرام: https://t.me/kelaseostadyazdanpanah آدرس صفحه اینستاگرام:
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 فلسفه حجاب ▪️قسمت سوم: شرح آیه ۳۱ سوره نور ✨ آیه ۳۱ « وَ قُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لَايُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ.... لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ...» ✨ ترجمه آیه و به زنان با ايمان بگو: «ديدگان خود را [از هر نامحرمى‌] فرو بندند و پاكدامنى ورزند و زيورهاى خود را آشكار نگردانند مگر آنچه كه طبعاً از آن پيداست... تا آنچه از زينتشان نهفته مى‌دارند معلوم گردد...» 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
🔰شرح آیه 🌿 تفسیر «لایبدین... لیعلم ما یخفین» 🔴 دستور به حجاب ابتدای آیه می‌فرماید « لایبدین: آشکار نکنید»، انتهای آیه می‌فرماید « لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ: پنهان کنید» 👈 👌بحث ابداء و اختفاء است؛ 👌 آشکار نکردن و پنهان کردن است؛ 👌یعنی باید پنهان بماند؛ 👌یعنی این محدوده را نامحرم نبیند؛ ⬅️ این تعبیر یعنی یک نوع پوشش. همین که می‌گوید آشکار نکنند؛ ↩️یعنی این زینت باید مستور بماند؛ ↩️یعنی نامحرم نبیند؛ ⬅️ این یعنی یک نوع پوشش. ✔️ این مرزی است که قرار داده شده. 🏷فلسفه حجاب | استاد یزدان پناه| جلسه دوم؛ رمضان ۱۴۴۴ https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت پانزدهم 🔹این عقلی که به عنوان عقل عملی می گوییم چگونه عمل می کند؟ جناب بوعلی می گوید این عقل عملی گاهی می آید از حکمت عملی استفاده می کند، ❓حکمت عملی چه بود؟ جزءِ عقل نظری [بود]، قواعد کلی. گاهی از او استفاده می کند. آن، معمولاً همه اش قواعد حق است. ❓قواعد حق یعنی چه؟ یعنی دیگر انسانی و دونِ انسانی ندارد [و] همه باید انجام بدهند. ✅آنچه به نجابت، کرامت، شرافت مرتبط می شود، این ها مالِ حکمت عملی است. می گوید ▫️شرافت ام به من اجازه نمی دهد، ▫️کرامت ام به من اجازه نمی دهد. ⬅️حکمت عملی یعنی آن قواعد کلّیِ در باب عمل که خلافِ نجابت است، ☑️کسی به تو خیری برساند ولی تو بخواهی پاسخ بد بدهی. این قاعدۀ کلی را داریم به هر کسی [می گوییم]. ❓چرا داریم این قواعد کلی را می دهیم؟ قواعد کلی مال حکمت عملی است. ❌مال عقل عملی نیست؛ مال عقل نظری. ذات انسان به لحاظ روح خداوندی، کریم است، شریف است، نجیب است. ❗️این خیلی مهّم است! ⬅️هر چه با کرامت می سازد، خیر است؛ ⬅️هرچه با کرامت و نجابت و شرافت نمی سازد، شرّ است. یعنی در ذاتِ انسان خوابیده است و آن جنود عقل و جهل، آن هفتاد و پنج سپاه، زیر سر همین بحث است. آنجا که می گوید، تواضع جزء جنود عقل است، رأفت جزء جنود عقل است، به این خاطر است⬅️ یعنی نجابت، شرافت، کرامت؛ این هایی که مالِ انسان است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت شانزدهم 🔹عقل عملی همیشه از حکمت عملی استفاده نمی کند. گاهی از یک عُرف، از یک فضای عرفی، از یک فرهنگ ویژه استفاده می کند. ✅در آن فضا تنفس می کند، طبق همان، خوب و بد هم دارد. یعنی عقل عملی ⬅️گاهی به حسب عقل نظری اش کار می‌کند ⬅️و گاهی به حسب فضای عرفی هم کار می‌کند. ⬅️گاهی حتّی به لحاظ قوای دیگر عمل می‌کند ☑️مثلاً بعضی مواقع عقل عملی می‌گوید که خوب است با تشویق کار کنیم. یعنی همین قدر که نفس تشویق که می‌شود⬅️ تشویق، باعث می‌شود من این کار را بکنم. ✅می‌گویم خوب است، چون تشویق می‌کنند، چون مرا مدح می کنند خوب است. ❓این "خوب است" هایی که می‌گوید به حسب چیست؟ به حسب قوۀ واهمه اش هست. عقل عملی، سر صحنه که هست [و] کار می رسد. ▫️گاهی از عقل نظری استفاده می‌کند مثل شرافت و نجابت و کرامت ▫️و گاهی از اینجا استفاده می‌کند. انواع کارها را انجام می‌دهد. ⬅️لذا از امور عقلی عقل نظری، گاهی امرِ کرامت است و گاهی مثل همین مدح و تشکر و اینها هم هست⬅️ یعنی همۀ این ها را جزء کار قرار می‌دهد. از خیراتِ عقلی مربوط به عقل عملی⬅️ رسیدن به شکر و سپاس و ستایش و ثنای فراوان و کرامت و بزرگواری است. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
▪️قسمت پنجم: تعریف لذت و درد 🖌یادداشت هفدهم 🔹ما گاهی می گوییم: «الان، همه اینجوری هستند، اگر نکنم مرا مذمّت می کنند.» ❓این منطقش چیست؟ حیوان که هیچ موقع نمی گوید همه دارند برای من کف می زنند، این کار را بکنم! این کار را چه کسی می کند؟ ✅ عقلِ عملی در سر صحنه نه آن عقلِ نظری و حکمت. خب، همه بگویند بد است، مگر همه بگویند بد است بد می شود؟! ☑️همه بگویند الان که همه دیگر بی حجاب شده اند، تو چرا اینجوری حجاب داری؟! ❓بعد عقل عملی چه می گوید؟ می گوید، پس باید من مثل دیگران باشم. حجاب کامل لازم نیست، چون همه اینجوری هستند. ✅ فرهنگ از این جهت خیلی چیره و غالب است؛ ⬅️تا یک چیزی فرهنگ می شود، یک جریانی شد، اصلاً بعضی ها [می گویند] من نمی توانم [مدل دیگری] زندگی کنم؛ خیلی سخت است؛ یک جور دیگر به من نگاه می کنند! بوعلی میگوید، عقل عملی سر صحنه ◀️گاهی به خاطر این تشکر ◀️گاهی به خاطر یک ستایش ◀️گاهی به خاطر اینکه می گوید همه اینجوری هستند، من اگر اینجوری نباشم، ایراد می گیرند، حرف می زنند [اینگونه می گوید.] ☑️بوعلی گاهی مثال می زند: گاهی پوشش آدم مثل دیگران می شود، به خاطر اینکه می بیند، جامعه می گوید، تو چرا اینجوری هستی! ⬅️در اینها عقل عملی دارد نتیجه می گیرد. ❓از چه کسی مدد گرفت؟ از واهمه. ▫️برخی از این ها که خیر است⬅️ به لحاظ فرهنگ، عرف و جامعه است، ▫️برخی از اینها که خیر است⬅️ به خاطر این است که خیر مطلق است؛ یعنی اصلاً مالِ انسان است؛ انسان باید این گونه زندگی کند. 🗂 جلسه دهم https://eitaa.com/solookvaerfandaramal