#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷 به تصریح بسیاری از اندیشمندان مذاهب اسلامی، وهابیت نسخه بروز خوارج در قرون اخیر قلمداد می شوند.
👈 آیت الله العظمی مکارم شیرازی(حفظه الله)
آیت الله ناصر مکارم شیرازی(حفظه الله)، از شخصیت های نامدار شیعه که مجاهدت های فراوانی را در جهت خدمت به مکتب اهل البیت(علیهم السلام) و مبارزه با فرق منحرف و ضاله انجام داده است، طی عباراتی روشن و واضح، وهابیان را حتی بدتر از خوارج معرفی کرده است. ایشان در این باره چنین تصریح می فرماید: «وهابیت با خوارج قابل قیاس نیست، زیرا کشتار وهابیت در سطح جهان گسترش یافته است، خطر وهابیت تنها برای مسلمین نیست بلکه اصل اسلام را هدف گرفتهاند؛ خطر آنها برای مسلمین، همان کشتارهایی است که به جای میگذارند، ولی خطرشان برای اسلام آن است که آنها سعی دارند، اسلام را دینی خشن معرفی کنند و ابزاری به دست اسلامستیزان در سطح دنیا خواهند داد.»
📖 خبرگزاری دانشجو(snn)، آیتالله مکارمشیرازی: باید حساب وهابیت از اهل سنت جدا شود، کد خبر: ۴۹۶۵۸۵، تاریخ نشر: 25 اسفند 94.
@sonnatenabavii
#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷ابن عابدین دمشقی
⬅️ ابن عابدین از علمای مطرح حنفی مذهب قرن سیزدهم هجری در بیانی روشن و صریح چنین می نویسد: «مطلب في أتباع عبد الوهاب الخوارج في زماننا قوله: (ويكفرون أصحاب نبينا (صلی الله علیه وآله)) علمت أن هذا غير شرط في مسمى الخوارج، بل هو بيان لمن خرجوا على سيدنا علي رضي الله تعالى عنه، وإلا فيكفي فيهم اعتقادهم كفر من خرجوا عليه، كما وقع في زماننا في اتباع عبد الوهاب الذين خرجوا من نجد وتغلبوا على الحرمين وكانوا ينتحلون مذهب الحنابلة، لكنهم اعتقدوا أنهم هم المسلمون وأن من خالف اعتقادهم مشركون، واستباحوا بذلك قتل أهل السنة وقتل علمائهم، حتى كسر الله تعالى شوكتهم وخرب بلادهم وظفر بهم عساكر المسلمين عام ثلاث وثلاثين ومائتين وألف.» (معنای خوارج) در زمان ما در مورد پيروان عبدالوهاب، محقق شده است. وهابیون از منطقه نجد خروج کردند و بر حرمين (مکّه و مدينه) استيلاء پيدا نمودند. آنان (وهّابی ها) تابع مذهب حنبلی بودند، ولی اعتقاد پيدا کردند، که فقط خودشان مسلمان هستند و هر که مخالف عقيده شان باشد مشرک است، و آنگاه با چنين عقيدهای، قتل و کُشتار اهل سنّت و علمای اهل سنّت را مباح شمردند، تا آنکه خداوند متعال، شوکت آنان را شکست و شهرهايشان را ويران نمود و سپاه مسلمانان در سال ۱۲۳۳ه.ق بر آنان پيروز شد.
📚 ابن عابدین، الدر المحتار و حاشیه ابن عابدین، ج۴، ص۲۶۲، بیروت، دارالفکر، چاپ دوم، ۱۴۱۲ هق.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
#وهابیت
#اهل_سنت
⭕️وهابیون نجدی تلاش می کنند تا به هر نحوی علم غیب را مختص خداوند دانسته و آن را در مورد غیر خداوند منتفی بدانند و قائلین به علم غیب برای اولیا الهی را مشرک و خارج از دائره اسلام معرفی کنند.⭕️
🔆آیا اندیشمندان از اهل سنت هم چنین دیدگاهی دارند؟!
🔰 ابو العلا مبارکفوری - عالم اهل سنت - می نویسد :
وَقَدْ أَخْبَرَ کَثِیرٌ مِنَ الْأَوْلِیَاءِ عَنْ أُمُورٍ مُغَیَّبَةٍ فَکَانَتْ کَمَا أَخْبَرُوا .....
بسیاری از اولیاء از امور غیبی خبر داده اند و همانطور که گفته اند رخ داده است .....
📚 المبارکفوری، أبو العلا محمد عبد الرحمن بن عبد الرحیم (متوفاى1353هـ) ، تحفة الأحوذی بشرح جامع الترمذی ، الناشر : دار الفکر.
آیا ابو العلا مبارکفوری که چنین اعتقادی داشته کافر و منکر قرآن کریم است ؟!❓❗️
🔰 محمد صدیق حسن خان قنوجی (عالم مشهور اهل سنت)
وَأَن الْبشر محجوبون عَن الْغَیْب إِلَّا من أطلعه الله عَلَیْهِ من عِنْده فِی نوم أَو ولَایَة.
غیب و امور غیبی از انسان ها پوشیده است مگر آن کسی خداوند از پیش خودش در خواب یا به وسیله ی ولایت وی را از غیب آگاه سازد.
📚حسن خان، الملک محمد صدیق (متوفای 1308هـ)، لقطة العجلان مما تمس إلى معرفته حاجة الإنسان، ص 29، الناشر : مطبعة الجوائب الکائنة.
🔰سُبکی شافعی دیگر عالم برجسته اهل سنت در مقام شمردن برخی از کرامات اولیا الهی می نویسد:
الرَّابِع عشر: الْإِخْبَار بِبَعْض المغیبات والکشف وَهُوَ دَرَجَات تخرج عَن حد الْحصْر.
چهاردهم(مورد چهاردهم از کرامات اولیاء الهی): خبر دادن از برخی از امور غیبی و کشف و این درجاتی دارد که از حد حصر و محدد کردن خارج است.
📚السبکی الشافعی، ابونصر تاج الدین عبد الوهاب بن علی بن عبد الکافی (متوفاى 771هـ)، طبقات الشافعیة الکبرى،ج2، ص340، تحقیق: د. محمود محمد الطناحی د.عبد الفتاح محمد الحلو، ناشر: هجر للطباعة والنشر والتوزیع، الطبعة: الثانیة، 1413هـ
✅آیا کسی که برای صاحبان نفوس مطهری از اولیاء الهی، علم غیب(علم غیبی که با اذن خدا باشد) قائل باشد دچار شرک شده است؟!!!!!❓❗️
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#اهل_سنت_و_ابن_تیمیه
❇️ابوالقاسم بن أحمد بن محمد بن المعتل البلوی مشهور به «بُرزُلی»
فقیه و مفتی تونسی در قرن هشتم «هـ ق» که از وی با القابی چون «مفتی، فقیه، حافظ، شیخ الشیوخ یاد می شود در كتاب «جامع مسائل الأحکام لما نزل من القضایا بالمفتین و الحکّام» می نویسد:
⬅️«وکذا هذا الشیخ ابن تیمیة – رحمه الله – شدید الشکیمة علی من کان فی عصره ومن کان قبلهم .....
🔶همچنین شیخ ابن تیمیه به خود بسیار مغرور و خود بزرگ بین نسبت به هم عصران خود و گذشتگان و کسانی که پس از او خواهند آمد بود. او کلمات صوفیه را پیگیری و رد می نمود. در پی این امر وی بسیاری از صوفیه را بدعت گذار نامید.
از جمله پیگیر نظرات شیخ قطب عارف صالح ابوالحسن علی شاذلی در دو کتاب «حزب کبیر» و «حزب البحر» شد و نظرات وی را تقطیع می کرد.
در برابر نیز هم عصرانش با او به گفتگو و مذاکره نشستند.
نتیجه این گفتگو این بود که او را فردی فاسق و بدعت گذار دانستند و این مسئله به جایی رسید که او را تکفیر کردند.
برزلی، ابوالقاسم، جامع مسائل الأحکام، دارالغرب الاسلامی، بیروت، چاپ اوّل، 2002 میلادی، ج 6، ص 204.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
#نقد_وهابیت #وهابیت_خوارج_زمان
✍🏻تشبیه وهابیت به خوارج در بیان عالمان فریقین
🔷 احمد صاوی مالکی
👈 احمد بن محمد صاوی از عالمان مالکی مذهب قرن سیزدهم هجری قمری، در جهت تشبیه وهابیت به خوارج چنین نوشته است:
⬅️ «وقيل هذه الآية نزلت في الخوارج الذين يحرفون تأويل الکتاب والسنة ويستحلون بذلک دماء المسلمين وأموالهم کما هو مشاهد الآن في نظائرهم وهو فرقة بأرض الحجاز يقال لهم الوهابية يحسبون أنهم على شئ إلا أنهم هم الکاذبون استحوذ عليهم الشيطان فأنساهم ذکر الله أولئک حزب الشيطان ألا إن حزب الشيطان هم الخاسرون نسأل الله الکريم أن يقطع دابرهم»
✅ گفته شده که اين آيه (آیه ۸ سوره فاطر) در مورد خوارج نازل شده، همانهای که تأويل کتاب و سنّت را تحريفکردند و بهواسطهی آن خون و اموال مسلمين را حلالشمردند همانگونه که الان در نظائرشان ديده می شود. يعنی فرقهای در حجاز که به نام وهّابيت شهرت دارند، فکر میکنند بر حقيقتی هستند ولی آنها همان دروغگوياناند. که شيطان اختيار آنها را به دستگرفته و ياد خدا را از دلهايشان بردهاست. آنها حزب شيطاناند. بدانيد که حزب شيطان از زيانکاران هستند.(مجادله/۱۹) از خدای منّان میخواهيم که نسلشان را مقطوع گرداند.
📖 صاوی، احمد، حاشية الصاوی علی تفسير الجلالين، ج۵، ص۷۸، داراحیاء التراث العربی، بی تا.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
#نقد_وهابیت
♻️بر خلاف آنچه وهابیون نجدی به آن معتقد هستند، باور غالب مسلمانان این است که خداوند به برخی از اولیاء الهی این اجازه را داده است تا بر اخبار غیبی آگاهی یابند.
🔅ابن عبدالبرّ (متوفای 463 هـ) در کتاب «جامع بیان العلم وفضله» در روایتی از قول عامر بن واثله معروف به ابوالطفیل می نویسد:
«شهدت عليا رضي الله عنه وهو يخطب ويقول: سلوني فوالله لا تسألوني عن شيء يكون إلى يوم القيامة إلا حدثتكم به وسلوني عن كتاب الله؛ فوالله ما منه آية إلا وأنا أعلم بليل نزلت أم بنهار أم بسهل نزلت أم بجبل»
🔅حضرت علی (علیه السلام) را در حال سخنرانی دیدم که می فرمود:
«از من بپرسید؛ به خدا سوگند هیچ امری تا روز رستاخیز نمی باشد که از من بپرسید مگر این که پاسخ آن را به شما می دهم. از من در مورد قرآن سوال کنید؛ سوگند به پروردگار که آیه ای از آیات قرآن نیست مگر این که می دانم در شب نازل شده است یا در روز، در زمین هموار نازل شده است یا در بالای بلندی و کوه.»
〽️«أبو الأشبال الزهیری محقق کتاب «جامع بیان العلم وفضله» در پاورقی کتاب پیرامون این روایت می نویسد: «إسناده صحیحٌ و رجاله ثقات»؛
سلسله روات این حدیث معتبر هستند و راویان این حدیث مورد وثوق می باشند.
📚ابن عبد البر، يوسف، جامع بيان العلم وفضله، تحقيق: أبد الأشبال الزهيرى، دار ابن الجوزى، المملكة العربية السعودية، چاپ اوّل، 1414ق، ص 464، ح 726.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت #قسمت_اول
💥 مسلك وهابى منسوب به شيخ محمد، فرزند«عبدالوهاب» نجدى است كه اين نسبت از نام پدر او«عبدالوهاب»گرفته شده است و به گفته برخى از دانشمندان، علت اينكه اين مسلك را به نام خود شيخ محمد نسبت ندادهاند يعنى«محمديه» نگفتهاند اين است كه مبادا پيروان اين مذهب نوعى شركت با نام پيامبر(صلّىاللّهعليهوآله)پيدا بكنند، و از اين نسبت سوء استفاده نمايند.
📖 دائرة المعارف فريد وجدى، ج ۱۰، ص ۸۷۱ به نقل از مجله المقتطف، ج ۲۷، ص ۸۹۳.
👈 شيخ محمّد در سال ۱۱۱۵هجرى قمرى در شهر«عيينه» از شهرهاى«نجد» تولد يافت. پدرش در آن شهر قاضى بود. وی، فقه حنبلى را نزد پدر خود كه از علماء حنبلى بود، آموخت، وى از آغاز جوانى بسيارى از اعمال مذهبى مردم«نجد»را زشت مىشمرد. در سفرى كه به زيارت خانه خدا رفت بعد از انجام مناسك به«مدينه»رهسپار شد، در آنجا توسل مردم را به پيامبر(صلیاللهعلیهوآله) در نزد قبر آن حضرت انكار كرد. سپس به«نجد» مراجعت نمود و از آنجا به«بصره»رفت به اين قصد كه از«بصره»به«شام»رود،مدتى در «بصره»ماند و با بسيارى از اعمال مردم به مخالفت پرداخت، ولى مردم«بصره»وى را از شهر خود بيرون راندند. در راه ميان«بصره»و شهر«زبير» نزديك بود از شدت گرما و تشنگى و پياده روى هلاك شود، امّا مردى از اهل«زبير» چون او را در لباس روحانيت ديد در نجاتش كوشيد، جرعهاى آب به او نوشانيد و بر مركبى سوار كرد و به شهر«زبير»برد. وى مىخواست از«زبير»به«شام» سفر كند ولى چون توشه و خرج سفر به قدر كافى نداشت، مقصد را عوض كرد و رهسپار شهر«احسا» شد،و از آنجا آهنگ شهر«حريمله»از شهرهاى «نجد»را نمود.
◀️ در اين هنگام كه سال ۱۱۳۹ بود، پدرش«عبد الوهاب»از «عيينه» به«حريمله»انتقال يافته بود. شيخ محمد، ملازم پدر شد و كتابهائى را نزد او فرا گرفت و به انكار عقائد مردم«نجد»پرداخت به اين مناسبت ميان او و پدرش نزاع و جدال در گرفت. همچنين بين او و مردم«نجد» منازعات سختى رخ داد و اين امر چند سال دوام يافت تا اينكه در سال ۱۱۵۳ پدرش«شيخ عبد الوهاب»از دنيا رفت.
📖 خلاصه از تاريخ نجد آلوسى، از ص ۱۱۱ تا ۱۱۳.
@sonnatenabavii
#علم_غیب
🔹سعود الخلف (محقق سلفی و استاد دانشگاه اسلامی مدینه) : علی بن ابی طالب از مکان و کیفیت شهادتش خبر داشت!
〽️وقد أخرج ابن سعد فی الطبقات عن علی - رضی الله عنه - فی إثبات أنه کان یعلم أنه سیقتل ومکان مقتله عدة روایات بأسانیدة جیدة، وفی إحدى الروایات صرح علی - رضی الله عنه - أن مقتله بهذه الصفة عهد النبی صلى الله علیه وسلم إلیه، مما یدل أنه صلى الله علیه وسلم أخبره بذلک. والله أعلم.
📚العمرانی الیمنی الشافعی، أبو الحسین یحیى بن أبی الخیر بن سالم (المتوفی 558 هـ)، الانتصار فی الرد على المعتزلة القدریة الأشرار،ج2، ص 512، المحقق: سعود بن عبد العزیز الخلف، الناشر: أضواء السلف، الریاض، المملکة العربیة السعودیة، الطبعة: الأولى، 1419هـ/1999م.
✅ابن سعد در کتاب الطبقات از علی - رضی الله عنه - تعدادی روایت با سند های معتبر در اثبات این که وی می دانست به شهادت خواهد رسید و مکان شهادتش را می دانست نقل کرده است و در یکی از روایات علی - رضی الله عنه - تصریح کرده است که پیامبر برای وی تشریح کرده که اینگونه شهادت خواهد رسید این دلالت بر آن دارد که پیامبر این موارد را به ایشان خبر داده است. والله اعلم.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
✍🏻 #زندگانى_پايه_گذار_مسلك_وهابيّت #قسمت_دوم
⬅️ محمدبن عبدالوهاب پس از مرگ پدر به اظهار عقايد خود و انكار قسمتى از اعمال مذهبى مردم پرداخت،و جمعى از مردم«حريمله» از او پيروى كردند و كار وى شهرت يافت. وى از شهر«حريمله»به شهر«عيينه»رفت. رئيس عيينه در آن وقت«عثمان بن حمد» بود.
👈«عثمان» محمدبن عبدالوهاب را پذيرفت و او را گرامى داشت و در نظر گرفت وى را يارى كند. محمدبن عبدالوهاب نيز در مقابل، اظهار اميدوارى كرد كه همه اهل«نجد» از«عثمان بن حمد» اطاعت كنند. خبر دعوت محمدبن عبدالوهاب و كارهاى او به امير«احسا»رسيد. وى نامهاى براى «عثمان»نوشت كه نتيجهاش اين شد كه«عثمان» محمدبن عبدالوهاب را نزد خود خوانده و عذر او را خواست. محمدبن عبدالوهاب به او پاسخ داد كه اگر مرا يارى كنى تمام نجد را مالك مىشوى. اما عثمان از او اعراض كرد و او را از شهر«عيينه»بيرون راند.
◀️ محمدبن عبدالوهاب در سال ۱۱۶۰ پس از آنكه از«عيينه»بيرون رانده شد، رهسپار«درعيه» از شهرهاى معروف«نجد»گرديد.در آن وقت امير«درعيه»«محمد بن مسعود»(جد آل سعود)بود. وى به ديدن محمدبن عبدالوهاب رفت و عزت و نيكى را به او مژده داد. محمدبن عبدالوهاب نيز قدرت و غلبه بر همه بلاد«نجد»را به وى بشارت داد،و بدين ترتيب ارتباط ميان «محمدبن عبدالوهاب » و «آل سعود»آغاز گرديد. در آن وقت كهمحمدبن عبدالوهاب به «درعيه»آمد و با«محمد بن سعود» توافق كرد، مردم آنجا در نهايت تنگدستى و احتياج بودند.
📚 تاريخ ابن بشر نجدى
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
#شبهه
#نذر
❌ابن تیمیه نذر برای غیر خداوند را جائز نمی داند و آن را عملی شرکی معرفی میکند. او ادعای اتفاق علما را بر این مسئله دارد.
‼️او مینویسد؛( وقد اتفق العلماء على أنه لا يجوز لأحد أن ينذر لغير الله لا لنبي ولا لغير نبي، وأن هذا نذر شرك لا يوفى به).
🖊علماء اتفاق نظر دارند بر اینکه نذر برای غیر خدا، نه برای پیامبر و نه برای غیر ایشان جائز نیست زیرا چنین نذری شرک است و نباید آن را به انجام رساند.
📚قاعده جلیله فی التوسل و الوسیله، عجمان، مکتبه الفرقان، چاپ اول، 1422ق.
✅پاسخ
1️⃣ابتداء باید به این مسئله توجه داشت که اعمال انسان بر اساس نیّات حُسن و قُبح پیدا می کنند لذا نمی توان مطلق نذر برای غیر خداوند را شرک دانست. شکی نیست اگر مسلمان نذر را برای غیر خداوند مانند پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) انجام دهد به قصد اینکه ایشان مالکیت و ربوبیت الهی دارد، نذر او مصداق شرک است و چنین نذری حرام است. اما اگر فرد مسلمان برای پیامبر گرامی اسلام(صلی الله علیه و آله) نذری کند با این اعتقاد که ثوابی از آن نذر به ایشان برسد، نمی توان این عمل را شرک دانست.
2️⃣همانطور که از روایات برداشت میشود، نذر برای غیر خداوند تنها در صورتی جائز نیست که برای بت ها و اصنانم باشد و یا با عقیده شرکی همراه باشد.
❇️ چنانکه در روایت آمده است شخصی خدمت پیامبر مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) رسید و عرضه داشت؛ نذر کردم ذبح کنم در فلان مکان ( از مکان هایی که در عصر جاهلیت در آنجا ذبح انجام میشده)، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) فرمودند براي بت بزرگ یا برای بت کوچک؟ گفت خیر، پیامبر فرمودند پس به نذرت وفا کن.
📖(أَنَّ امْرَأَةً أَتَتِ النَّبِىَّ -صلى الله عليه وسلم- فَقَالَتْ : يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنِّى نَذَرْتُ أَنْ أَضْرِبَ عَلَى رَأْسِكَ بِالدُّفِّ. قَالَ : « أَوْفِى بِنَذْرِكِ ». قَالَتْ : إِنِّى نَذَرْتُ أَنْ أَذْبَحَ بِمَكَانِ كَذَا وَكَذَا مَكَانٌ كَانَ يَذْبَحُ فِيهِ أَهْلُ الْجَاهِلِيَّةِ. قَالَ : « لِصَنَمٍ ». قَالَتْ : لاَ. قَالَ : « لِوَثَنٍ ». قَالَتْ : لاَ. قَالَ : « أَوْفِى بِنَذْرِكِ)
📚سنن ابی داوود، ابی داوود سجستانی، ج3، ص235، بیروت، دارالکتاب العربی.
3️⃣مطلب بعد این است که ابن تیمیه بر چه اساسی ادعا میکند که علما چنین نذری را جائز نمیدانند در حالی که بزرگان اهل سنت در
طول تاریخ این عمل را جائز دانسته اند.
✳️خالدی در کتاب خود مینویسد؛ مساله مربوط به نیت ناذر میشود، درصورتی که نذر برای غیر خداوند به قصد تقرب باشد به اتفاق علما جائز نیست اما اگر به قصد بهره مندی شخص منذور ازثواب این نذر باشد جائز است و وفای به آن نیز واجب است.
📚صلح الاخوان من اهل الایمان و بيان الدين القيم في تبريه ابن تتميه و ابن القيم، خالدی، ص102.
✳️عزامی از دیگر علمای اهل سنت نیز در رد ادعای ابن تیمیه مینویسد؛ هرگاه مسلمانی نذری برای غیر خداوند انجام دهد قصد او این است که ثواب این نذر به شخص منذور برسد و این نوع نذر از باب هدایای زندگان بر مردگان است و مشروع بوده و دارای ثواب است.
📚فرقان القرآن بین الصفات الخالق و صفات الاکوان، عزامی، ص133.
______________
🔷مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1️⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5️⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6️⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7️⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8️⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
🔷مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1️⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4️⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5️⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6️⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7️⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8️⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098
#علم_پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) به احوال و رفتار زائرین خود
✅ابن حاج مالکی در کتاب المدخل خود درباره علم پیامبر (صلی الله علیه وآله) نسبت به اعمال و رفتار و افکار زائرینش چنین می گوید:
〽️وقد قال علماؤنا رحمة الله عليهم: إن الزائر يشعر نفسه بأنه واقف بين يديه - عليه الصلاة والسلام - كما هو في حياته، إذ لا فرق بين موته وحياته أعني في مشاهدته لأمته ومعرفته بأحوالهم ونياتهم وعزائمهم وخواطرهم، وذلك عنده جلي لا خفاء فيه؛
🔰ترجمه:
علمای ما (رحمهم الله) گفتهاند: زائر قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله) احساس میکند که در پیشگاه رسول الله – صلی الله علیه و اله- ایستاده است، مانند زمان حیاتش، چون فرقی بین زمان حیات و ممات آن حضرت نیست، یعنی در مشاهده آن حضرت و آگاهی از احوال و نیات و مقصود و افکار زائر (فرقی بین حال حیات و ممات نیست). و این احوال نزد آن حضرت آشکار است و خفایی در ان نیست
📚ابن الحاج، محمّد بن محمّد (م 737) المدخل، دار التراث، بيروت، ج1، ص259.
🚩مشکات کانال و گروه تخصصی نقد تفکرات تکفیری
صدقه جاریه؛ لطفا در نشر سهیم باشیم🙏
1⃣وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H1p2lpq9PXYAj4B3VJI7ly
2⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LUtDw6kC4bXL6Rc2mg4DV3
3⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/LlbTwxQGZRr7QMla1Fz220
4⃣ وات ساپ
https://chat.whatsapp.com/H0GhUjIfcP4881NP0WyvF9
5⃣ کانال ایتا
https://eitaa.com/sonnatenabavii
6⃣ گروه ایتا
https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d
7⃣ کانال تلگرام
https://t.me/sonnatenabavii
8⃣ گروه تلگرام
https://t.me/meshkat098