eitaa logo
مشکات🏴
727 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
384 ویدیو
94 فایل
💢ردّ شبهات، کفریّات و خرافات وهابیان 🔔در اینجا خواهید دانست که وهابیان با اهل سنت هیچ نسبتی ندارند. بلکه خود گرفتار شرک و کفر هستند. 💢گروه:https://eitaa.com/joinchat/233635852C92da00590d تبادل @meshkat113
مشاهده در ایتا
دانلود
4 . ریشه های بدعت گذاری در ادامه به برخی از ریشه های بدعت می پردازیم تا از طرفی منشأ بدعت مشخص شود و بدعت گذاران شناخته شوند و از سویی دیگر بتوان از ایجاد بدعت در دین پیشگیری یا با آن مقابله کرد. الف: تقدس مآبی و اعمال سلیقه شخصی 👈برخی از افراد ظاهر گرا و مقدس مآب که از عمق آموزه های دینی غافل هستند، خیال می کنند با اعمالی فراتر از تکلیف شرعی، بیشتر به خدا نزدیک می شوند. در فرقه وهابیت نیز افراد مقدس مآب مانند ابن تیمیه و محمد بن عبد الوهاب ریشه بسیاری از بدعت ها را پایه گذاری کردند. یکی از بدعت هایی که ابن تیمیه بوجود آورد، تغییر در معنای عبادت بود و همین بدعت مبنای تکفیر مسلمانان و کشتار آنها در زمان محمد بن عبد الوهاب قرار گرفت. متاسفانه بدعت های ابن تیمیه در زمان ما نیز باعث کشتار و خونریزی های زیادی شد و گروه های تکفیری مانند داعش، القاعده و.... از همین بدعت ها و تفکرات متولد شدند. ادامه دارد.... @sonnatenabavii
ب: تعصب ناروا 👈یکی دیگر از ریشه های بدعت تعصب های ناروا است، مانند داستان اسلام آوردن مردم طائف که گفتند ما اسلام می آوریم به شرط اینکه بت بزرگ ما (لات) تا سه سال شکسته نشود و ما نماز هم نمی خوانیم، آنها می خواستند تعصب های قبیله ای را جزو دین قرار بدهند اما پیامبر اکرم شرائط آنان را رد کرد. 👈امروزه وهابیان با استناد به سلیقه شخصی بسیاری از جلوه های توجه به اولیای الهی مانند سفر برای زیارت آرامگاه پیامبر، ساخت بنا بر قبور صالحان، برگزاری جشن در ولادت پیامبر اکرم و... را با عنوان بدعت ممنوع می دانند در حالی انجام این موارد بدعت نیست و بدعت دانستن این موارد خودش نوعی بدعت از جانب وهابیان است @sonnatenabavii
ج: بی عدالتی در بررسی اسناد روایات، و ادعای اجماع دروغین 👈جرح و تعدیل های سلیقه ای راویان اخبار توسط وهابیان و ادعای اجماع های بی اساس یکی دیگر از ریشه های بدعت گذاری است. با توجه به اینکه سنت نبوی و اجماع علمای گذشته نزد مسلمانان از منابع احکام شمرده می شود، تحریف آن می تواند موجب تغییر احکام دینی و پیدایش بدعت یا محو سنتی خاص شود. 👈وهابیان هر راوی حدیث یا هر شخص دانشمندی که بر خلاف میل آنان مطلبی نقل کرده باشد، تضعیف می کنند. علاوه بر این آنان فتاوای خود را با ادعای دورغین اجماع تقویت می کنند ( به عنوان نمونه) ابن تیمیه می گوید: علما اتفاق نظر دارند که دست کشیدن و بوسیدن قبر پیامبر و سایر انبیا و اولیا جایز نیست. در حالی که همچین اجماعی وجود ندارد و تبرک به آثار صالحان نزد سلف جایز بوده است. و السلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌺 @sonnatenabavii
💢 : ردیه های علمای اهل سنت بر وهابیت. @sonnatenabavii 🚩مشکات
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع-موتی «۶» @sonnatenabavii 🚩مشکات
مشکات🏴
🔷🔹ادامه بحث "شد رحال" یا "سفر برای زیارت"🔹🔷 ❓❗️ریشه انحراف وهابیان در حرام دانستن سفر برای زیارت کجا است؟ در واقع باید دید محل نزاع در کجاست؟ ✅ریشه انحراف، در واقع تنگ نظری وهابیان در مواجهه با روایات و برخورد گزینشی و سلیقه ای نسبت به برخی از روایات، و عدم التفات دیگر روایات است.👌 🔰آنچه مشخص است، اصل زیارت قبور مورد پذیرش همه بوده و حتی وهابیان نیز زیارت قبور را جایز و سنت می دانند. دویش، احمد بن عبدالرزاق، فتاوى اللجنة الدائمة، ج1، ص391 ❗️اختلاف از آنجا شروع شد که ابن تیمیه با تکیه به برخی روایات، سفر کردن برای زیارت قبور را ممنوع دانست و آن را سفر معصیت نامید. ابن¬تيميه، احمد، مجموع الفتاوی، ج26، ص153 🔶این عقیده با مخالفت هایی که از سوی علمای هم عصر ابن تیمیه صورت گرفت، تا قرنها به کناری رانده شد، تا اینکه محمد ابن عبدالوهاب بار دیگر برای زنده کردن افکار منسوخ شده ابن تیمیه تبلیغات خود را شروع کرد. 👌بنابراین وهابیان زیارت قبور را اگر بدون سفر کردن باشد جایز می دانند. (دویش، احمد بن عبدالرزاق، فتاوی اللجنه الدائمه للبحوث العلمیه و الافتاء، ج1، ص431. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ❓❗️اما ادعای ابن تیمیه و وهابیان بر چه اساسی و طبق چه روایتی شکل گرفته است؟ 📌مهمترین دلیل وهابیان نجدی بر حرمت شدّ رحال به سوی حرم پیامبر اکرم« صلی الله علیه وآله»، حدیث زیر می باشد: 📜"لا تُشدُّ الرِّحالُ إلّا إلى ثَلاثَةِ مَساجدَ: مَسجدِالحرامِ، وَ مَسجدِالأقصى، وَمَسجِدي هذا" بنابر نقل مسلم و بخاری، پیامبر ص فرمودند: بار سفر بسته نمیشود الا برای سه مسجد؛ مسجدالحرام، مسجدالاقصی و این مسجد من. بخاری، محمّد، صحيح البخاري، ج1 ص398، ح1995؛ نيشابوری، مسلم بن حجّاج، صحیح مسلم، ج2، ص1014 ، ح 1397 🔍آنچه از این روایت دانسته می شود این است که سفر به سوی غیر این سه مسجد نباید صورت گیرد. ولی با کمال تعجب می بینیم که وهابیان به گونه ای دیگر برداشت کرده و می گویند: حال که سفر به سوی غیر این سه مسجد جایز نیست پس به طریق اولی نباید برای زیارت قبور بار سفر بست.!!! ابن¬عبدالوهاب، سليمان بن عبدالله، التوضيح عن توحيد الخلاق، ص249. در ادامه باید ببینیم که اصل ماجرا چیست؟! ادامه دارد . . . 🚩مشکات @sonnatenabavii
💢 *سلسله نقدهایی بر وهابیت * 🛑 ابن تیمیه می گوید در کتاب خدا و سنت رسول نیامده که خدا جسم نیست ✅ در حالی که این افترا به قرآن است....... 🚩 مشکات @sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع-موتی «۷» @sonnatenabavii 🚩مشکات
🔷وهابیان نجدی سفر برای زیارت رسول خدا «صلی الله علیه و آله» را حرام می دانند. امّا ✅امّا اهل سنت نظر دیگری دارند... 🚩مشکات @sonnatenabavii
بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث زیارت قبور برای زنان خواهیم پرداخت. إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود. جلسه بیست و دوم: زیارت قبور 💢مقدمه: یکی از مسائلی که دارای اهیت ویژه ای می باشد، مسئله زیارت قبور است. در ادیان پیشین به زیارت قبور توصیه شده و نگهداری قبور برخی از انبیا تا به امروز نشان از اهمیت آن است. در اسلام نیز هیچ اختلافی در مشروعیت اصل زیارت قبور وجود ندارد بلکه ترغیب فروانی به این امر شده است. اما بدعت گذاران نو ظهور (وهابیان) زیارت قبور برای زنان را بدعت می دانند و از اینکه زنان قبور را زیارت کنند جلوگیری می کنند. در این جلسه به بررسی این مسئله خواهیم پرداخت. @sonnatenabavii
جواز زیارت قبور ✅خداوند می فرماید: وَلَا تُصَلِّ عَلَىٰ أَحَدٍ مِنْهُمْ مَاتَ أَبَدًا وَلَا تَقُمْ عَلَىٰ قَبْرِهِ ۖ إِنَّهُمْ كَفَرُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَمَاتُوا وَهُمْ فَاسِقُونَ (توبه 84) هرگز بر مرده هیچ یک از آنان، نماز نخوان و بر کنار قبرش، (برای دعا و طلب آمرزش) نایست چرا که آنها به خدا و رسولش کافر شدند؛ و در حالی که فاسق بودند از دنیا رفتند. 👈نهی از حاضر شدن در کنار قبر مخصوص قبر منافقان است پس بر عکس آن یعنی حضور در کنار قبر مسلمانان مورد تایید قرآن است و خداوند در این آیه جواز نماز خواندن بر جسد مسلمانان و حضور در کنار قبر آنان را تایید کرده است. ✅پیامبر اکرم در مورد زیارت قبور می فرمایند: شما را از زیارت قبور نهی می کردم پس همانا به محمد اجازه زیارت قبر داده شد. پس قبور را زیارت کنید که آخرت را به یاد شما می آورد. 📚(ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج3، ص361) ✅مسلم در صحیحش نقل می کند که پیامبر به زیارت قبور می رفتند و می فرمودند: السلام علیکم دار قوم مومنین و آتاکم ما توعدون غدا موجلون و انا إن شاء الله بکم لاحقون اللهم اغفر لأهل بقیع الغرقد ( درود بر شما ای مومنان آنچه در دنیا به شما وعده می دادند به سراغ شما آمد و ما نیز به زودی به شما می پیوندیم. خدایا اهل بقیع غرقد را بیامرز.) 📚 ( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669) ✅در روایت دیگری آمده است: پیامبر اکرم به زیارت قبر مادر خود می رفتند و در کنار قبر آن بانو می گریستند. 📚( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص671) ادامه دارد..... 🚩مشکات @sonnatenabavii
❇️اثبات مشروعیت زیارت قبور توسط زنان ✅اطلاق برخی روایات 👈پیامبر اکرم می فرمایند: ألا فزوروا القبور فإنها تزهد فی الدنیا و تذکر الآخرة ، قبر ها را زیارت کنید این کار باعث زهد در دنیا می شود و آخرت را بیاد می آورد. 📚(حاکم نیشابوری، محمد بن عبد الله، المستدرک علی الصحیحین، ج1، ص530) 👈و در حدیث دیگری می فرماید: نهیتکم عن زیارة القبور فزوروها فإن فیها عبرة ، من شما را از زیارت قبور نهی می کردم پس به زیارت قبور بروید که قطعا برای شما مایه عبرت است 📚(هیثمی، علی بن ابی بکر، مجمع الزوائد و منبع الفوائد، ج3، ص58) 👈این دو روایت جواز زیارت قبور را به طور مطلق اثبات می کند چه برای زنان و چه برای مردان. و روایت نگفته فقط مردان قبور را زیارت کنند. ❇️سیره عملی پیامبر 👈مسلم در صحیحش به نقل از عایشه می نویسد: شبی دیدم پیغمبر از رختخواب بر خاستند و به طرف بقیع رفتند من نیز به دنبال ایشان رفتم و هر دو وارد قبرستان بقیع شدیم عرض کردم یا رسول الله چگونه زیارت کنم؟ ایشان فرمودند: قولی السلام علیکم أهل الدیار من المومنین و المسلمین و یرحم الله المستقدمین منا و المستاخرین و إنا إن شاء الله بکم لاحقون، بگو درود بر شما ای ساکنان دیار و ای مومنان و مسلمانان خداوند گذشتگان و آیندگان ما را بیامرزد، ما نیز به خواست خدا به شما ملحق می شویم. 📚(نیشابوری، مسلم حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669) 👈اگر زیارت قبور زنان جایز نبود پیامبر عایشه را از این کار نهی می کرد و به او شیوه زیارت قبور را تعلیم نمی داد. 🚩مشکات @sonnatenabavii
❇️سیره حضرت زهرا سلام الله علیها 👈دختر پیامبر اکرم هفته ای یک بار برای زیارت قبر عمویشان، حمزة سید الشهدا، به احد می رفتند و حتی در کنار قبر او دو رکعت نماز می خواندند و گریه می کردند. 📚 (حاکم نیشابوری، محمد بن عبد الله، المستدرک علی الصحیحین، ج1، ص362) ❇️سیره عایشه عبد الرحمن برادر عایشه، وفات نمود و در مکه دفن شد. هنگامی که عایشه به مکه رفت قبر برادرش عبد الرحمن را زیارت نمود و دو بیت شعر نیز در آنجا خواند. 📚(ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج3، ص362) وهابیان چگونه سیره صحابه را حجت می دانند اما به این روایات اعتنایی ندارند؟ پس بنابر روایات و سیره صحابه زیارت قبور برای زنان نه تنها بدعت نیست بلکه مشروع می باشد. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌺 🚩 مشکات @sonnatenabavii
📣کتاب شناسی نقد وهابیان نجدی(2) 📚تاریخ و نقد وهابیت«ترجمه کشف الإرتیاب» 📎این کتاب ارزشمند «کشف الارتیاب فی اتباع محمد بن عبد الوهاب» در زمانی تالیف گردیده که وهابیان تکفیری مکه ومدینه را با خون ریزی های مکرر تصرف کرده بودند. زمانی که تخریب ضریح و بارگاه قبور ائمه علیهم‌السّلام و ابوین پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و اجداد و اصحاب ایشان و قبور امهات المؤمنین و حضرت حواء‌ ام البشر و قبور علما و صلحا و ... به اوج خود رسیده بود. 🖊نویسنده با نگاه دقیق خود، شبهات را بر اساس قرآن وسنت صحیح پاسخ داده. از ویژگی دیگر کتاب این است که نویسنده بسیاری از وقایع و خون ریزی های وهابیان را به چشم خود دیده و بیان نموده است. 📚اکنون ترجمه کشف الارتیاب با عنوان (تاریخ و نقد وهابیت) معرفی می گردد. 🚩مشکات @sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع_موتی «۸» @sonnatenabavii 🚩مشکات
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 خلط مباحث فقهی با مسائل عقیدتی. نیرنگی از نجدی های تکفیری برای مسلمان کشی... 🎙 شیخ حبیب الجفری @sonnatenabavii 🚩مشکات
به انبیاء و اولیاء الهی است. 🚩مشکات @sonnatenabavii
💢 *سلسله نقدهایی بر وهابیت ۸* 🛑 ابن تیمیه می گوید در کتاب خدا و سنت رسول نیامده که خدا جسم نیست ✅ در حالی که این افترا به قرآن است....... 🚩 مشکات @sonnatenabavii
مشکات🏴
🔷🔹ادامه بحث "شد رحال" یا "سفر برای زیارت"🔹🔷 ❓❗️ریشه انحراف وهابیان در حرام دانستن سفر برای زیارت کج
🔷🔸در ادامه بحث «سفر برای زیارت» بیان شد که مهمترین دلیل وهابیان برای ممنوعیت سفر برای زیارت حدیث«لا تشد الرحال» می باشد. 🔔اما بررسی این حدیث... 🔶طبق حدیثی که در جلسه قبل بیان شد یک چیزی در این حدیث (طبق قواعد عربی) حذف شده است؛ ⬅️ "لا تُشدُّ الرِّحالُ (.........) إلّا إلى ثَلاثَةِ مَساجدَ ⬅️دو احتمال وجود دارد: 1. لا تُشدُّ الرِّحالُ (الی مکانٍ) إلّا إلى ثَلاثَةِ مَساجدَ؛ یعنی بار سفر بسته نمیشود به سوی هیچ مکانی مگر به سوی این سه مسجد. 2. لا تُشدُّ الرِّحالُ (الی مسجد) إلّا إلى ثَلاثَةِ مَساجدَ؛ یعنی بار سفر بسته نمیشود به سوی هیچ مسجدی مگر به سوی این سه مسجد. 🔶آنچه از بیان وهابیان و ابن تیمیه به دست می آید این است که احتمال اول را پذیرفته اند، لذا سفر به سوی هر مکانی غیر از سه مسجد را حرام و حتی سبب خروج از دین دانسته اند!!!(ابن¬تيميه، الرد على الأخنائي قاضي المالكية، ص26) امّا . . . 👌و اما مدعای وهابیان از جهات متعددی دچار ایراد اساسی است؛ ✅الف) این روایت اصلا ربطی به زیارت قبور ندارد؛ زیرا در روایتی دیگر همین مضمون به صورت کامل ذکر شده است: «لَا يَنْبَغِي لِلْمَطِيِّ أَنْ تُشَدَّ رِحَالُهُ إِلَى مَسْجِدٍ يُبْتَغَى فِيهِ الصَّلَاةُ، غَيْرَ الْمَسْجِدِالْحَرَامِ، وَالْمَسْجِدِالْأَقْصَى، وَمَسْجِدِي هَذَا»؛ ( ابن¬حنبل، مسند، ج18، ص152) برای کسی که سفر می¬کند سزاوار نیست که زاد و توشه ببندد برای رفتن به مسجدی که نماز در آن سزاوار است؛ الا به-سوی مسجدالحرام و مسجدالاقصی و این مسجد من. 🔹چنانچه در این روایت قابل ملاحظه است، چیزی حذف نشده و کلمه مسجد به صراحت بیان شده است. لذا ادعای ابن تیمیه و وهابیان که در حدیث "لا تشد الرحال" کلمه محذوف را (مکان) فرض کرده اند کاملا مخالف روایتی است که احمد ابن حنبل ذکر کرده است زیرا منظور از نهی در اینجا، سفرکردن به¬سوی مساجد برای نماز خواندن است، نه هر مکان دیگری. 👌🔶نکته 👌حال فرض کنیم که بر اساس آنچه وهابیان می گویند، کلمه محذوف را مکان در نظر بگیریم چه تالی فاسد و نتیجه ای به دنبال خواهد داشت؟! نتیجه این خواهد شد که سفر کردن به سوی هیچ مکانی صحیح نیست مگر این سه مسجد!! خب بنابراین امور واجبی مثل اعمال حج که نیاز به سفرکردن دارند تکلیفشان چیست؟ یا موارد بسیاری که لازمه زندگی بشری است مانند کسب علم، تجارت و صد ها مورد دیگر؟!! آیا از نگاه ابن تیمیه و پیروانش نباید برای این کار ها سفر کرد؟! ❇️اما دیگر علما در موجهه با این حدیث چه دیدگاهی داشته اند: 1. ابن حجر هیتمی در کتاب«الجوهر المنظم» می گوید: منظور از حدیث لا تشد... این است که دیگر مساجد را برای نماز وخواندن بر این سه مسجد ترجیح ندهید... لذا شد رحال را به طور کلی نمی¬توان نفی کرد؛ لذا شد رحال برای زیارت هم خارج از مضمون این روایت است و ممنوع نیست. (هیتمی، ابن¬حجر، الجوهر المنظم فی زیارت القبر الشریف النبوی المکرم، ص31) 2. ابن¬عابدین حنفی نیز حدیث مذکور را به سبب ثواب مضاعفی که در این سه مسجد وجود دارد معنا کرده است.به اعتقاد ابن عابدین، این حدیث منعی برای سفر به مساجد دیگر و سفر برای مقاصد دیگر (برای صله رحم و زیارت قبور و...)، ایجاد نمی‌کند و اصلاً ناظر به¬ چنین سفرهایی نیست. (ابن¬عابدين، محمد ، رد المحتار على الدر المختار، ج2، ص690-689) 3. مورد بعدی جناب بهوتی از علمای سرشناس حنبلی است؛وی می گوید: حدیث "لا تشد الرحال" دلالت بر نهی از شد رحال به¬غیر این مساجد نمی¬کند؛ زیرا پیامبر(ص) به¬صورت سواره و پیاده به¬سوی مسجد قبا می-رفتند و قبرها را نیز زیارت می¬کردند و می¬فرمودند: قبرها را زیارت کنید که شما را به یاد آخرت می¬اندازد. (بهوتی، منصور بن یونس، کشاف القناع عن متن الاقناع ، ج1، ص618) ادامه دارد . . . 🚩مشکات @sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع-موتی «۹» @sonnatenabavii 🚩مشکات
🔶🔸در جلسه اخیر حدیث مورد استناد وهابیان مبتنی بر حرمت سفر برای زیارت تا حدودی مورد بررسی قرار گرفت و بیان شد که حدیث «لا تشد الرحال» اولاً ارتباطی با زیارت قبور ندارد. 🔰🔰در ادامه بیان خواهیم نمود که. . . ✅ب) حرام دانستن سفر برای زیارت با قرآن کریم سازگار نیست قرآن کریم میفرماید:« وَمَنْ يَخْرُجْ مِنْ بَيْتِهِ مُهَاجِرًا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ ثُمَّ يُدْرِكْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا»(سوره نساء آیه 100) ترجمه: و هر کس بعنوان مهاجرت به سوی خدا و پیامبر او، از خانه خود بیرون رود، سپس مرگش فرا رسد، پاداش او بر خداست؛ و خداوند، آمرزنده و مهربان است. ☑️زینی دحلان از علمای شافعی مذهب می گوید: کمترین شکی برای کسی که اندک بهره¬ای از علم داشته باشد نیست که؛ هر کس برای زیارت رسول خدا «ص» از منزلش خارج شود، مهاجرت به¬سوی خدا و رسول بر او صدق می‌کند و علت آن روایاتی است که می¬فرماید: زیارت پیامبر(ص) بعد از وفات، مثل زیارت ایشان در حیات¬شان است. (زینی دحلان، احمد، الدرر السنیة فی الرد علی الوهابیه، ص4) علامه سبکی از دیگر عالمان سرشناس شافعی مذهب نیز بیان می کند که، این آیه مردم را تشویق می کند تا به سوی پیامبر «ص» بیایند و این مسئله اگرچه در زمان حیات ایشان وارد شده است ولی بزرگداشت پیامبر ص با وفات ایشان قطع نمی شود. (سبکی، تقی¬الدین، شفاء السقام فی زیارت خیر الانام، ص182) ✅ج) روايات بسياري در كتابهاي دسته اول اهل سنت وجود دارد که مسلمین را به زیارت قبور تشویق کرده است؛ مانند... 🔷1. فزوروا القبور؛ فإنها تذكركم الموت الآخره.( ابن أبي شيبه، عبدالله، المصنّف؛ ج3 ص 29 ح 11807) 🔷2. فزوروا القبور فإنها تذكر بالموت.( ابوداود، سنن أبى داود،ج3ص 218 ح 3234) (نسائي، احمد، السنن الصغرى، ج 4 ص 90، ح2034) ❓❗️حال این سوال پیش می آید که: 🔰چگونه می توان پذیرفت زیارت قبور چنین فوایدی داشته و توصیه های مهمی برای آن صورت گرفته شده باشد ولی از طرفی سفر کردن برای زیارت حرام باشد؟! چنانچه قبلا هم بیان شد وهابیون اصل زیارت اگر با شد رحال همراه نباشد را صحیح و سنت می دانند؛ اما باز این سوال باقی است که: 🔰اگر خیری در زیارت قبور است برای همه مسلمین باید باشد و اگر فعل حرامی است و مفسده ای دارد باز هم باید برای همه مسلمین حرام باشد!! چرا افراد نزدیک به قبور می توانند از برکات زیارت بهره مند شوند ولی دیگران از آن محروم باشند؟!! 🚩مشکات @sonnatenabavii
نقد وهابیت مولف: احمد بن محمد بن غماری متولد 1320 هـ ق و از محدثان بزرگ اهل سنت محسوب می شود. نویسنده در 4 بخش، ادله مجوزین و منکرین ساخت بناء و مسجد بر روی قبر را مورد بررسی قرار داده است. غماری با بررسی ادله مخالفین و موافقین می نویسد: ساختن مطلق بناء بر روی قبر اشکالی ندارد. 🚩مشکات @sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع-موتی «۱۰» @sonnatenabavii 🚩مشکات
بسم الله الرحمن الرحیم و صل الله علی محمد و آله الطییبن الطاهرین سلام علیکم و رحمة الله و برکاته🌺 ✨در ادامه سلسله مباحث درس نامه نقد وهابیت، این جلسه به مبحث شبهات زیارت قبور برای زنان خواهیم پرداخت. إن شاء الله که این جلسه نیز مفید واقع شود. جلسه بیست و سوم: شبهات زیارت قبور مقدمه: در جلسه قبل ادله قرآنی و روایی زیارت قبور را ذکر کردیم و روشن شد که زیارت قبور برای همه مسلمین (زنان و مردان) جایز است. با این وجود باز وهابیان شبهات و حرف های بی پایه و اساسی را در این مسئله مطرح میکنند. در این جلسه به بررسی شبهات زیارت قبور پرداخته می شود. إن شاء الله. ❌شبهه اول: زیارت قبور برای زنان موجب لعن خداوند است در روایتی پیامبر فرمودند: لعن الله زوارات القبور (خداوند لعنت کند زنانی که قبور را بسیار زیارت می کنند) 📚 ( ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج3، ص362 ) بنابراین زیارت قبور برای زنان جایز نیست. ✅پاسخ 💢بررسی سندی حدیث 👈روايت ( لَعَنَ اللهُ زائرات القُبُور) كه از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است در سلسله سند آن فردی بنام ابو صالح وجود دارد که مشهور به باذان است و از ديدگاه صاحب نظران علم رجال فردي ضعيف می باشد و به حديث او نمی توان احتجاج کرد. 📚حافظ مزي،يوسف، تهذيب الكمال، ج 4، ص 7،بيروت موسسه الرساله سوم 1408. 📚 ناصرالدين آلباني،ادواء الغليل ج3ص 212 @sonnatenabavii
💢بررسی دلالی 👈ترمذي که این حدیث را نقل کرده است پس از نقل اين حديث می نویسد: «ان هذا كان قبل ان يرخص النبي صلي الله عليه وآله في زيارة القبور فلما رخص دخل في رخصته الرجال والنساء». اين امر مربوط به زماني مي شود كه پيامبر اکرم هنوز براي زيارت قبور اجازه نداده بود و چون اجازه آن را داد، هم مردها و هم زن ها داخل در آن اجازه شدند. (و همه می توانند به زیارت قبور بروند) 📚(ترمذى، محمّد، سنن الترمذى، ج2، ص363، تحقيق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامى، بيروت، 1998م) 🔵به همين خاطر است كه در زمان رسول اکرم و پس از او، گاهي زن ها به زيارت قبور مي رفتند و مورد نهي واقع نمي شدند، حتي خود پيامبرصلي الله عليه وآله به عائشه آداب زيارت قبور و كيفيت سلام دادن به آنها را تعليم می دادند. 👈حاکم نیشابوری نیز تصریح می کند که این روایت ( لَعَنَ اللّه زائرات القبور) توسط احادیث دیگری نسخ شده است. قَالَ: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ زَوَّارَاتِ الْقُبُورِ» وَهَذِهِ الْأَحَادِیثُ الْمَرْوِیَّهُ فِی النَّهْیِ عَنْ زِیَارَهِ الْقُبُورِ مَنْسُوخَهٌ 📚 (مستدرک حاکم ، ج۱ ، ص ۵۳۰ المؤلف: أبو عبد الله الحاکم محمد بن عبد الله تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، دار الکتب العلمیه – بیروت، الطبعه: الأولى، ۱۴۱۱ – ۱۹۹۰) 👌نکته قابل توجه این که در این حدیث زنانی که زوارات باشند مورد لعن هستند (زنانی که خیلی زیاد به زیارت قبور می روند) زیرا زوارات صیغه مبالغه است و دلالت بر کثرت زیارت قبور می کند به حدی که زنان زیارت قبور را کار همیشگی خود قرار بدهند اما اگر زنی صرفا برای ثواب و یاد آوری آخرت و سلام دادن به زیارت قبور برود مورد لعن روایت نیست و زیارت او جایز است. 👈علاوه براین، جواز مسئله زیارت قبور زنان با روایاتی از صحیحین در جلسه گذشته اثبات شد. و این روایت توان آن را ندارد که روایات جواز زیارت قبور را کنار بزند. لذا این روایت از حجیت ساقط است. 👈و بر فرض صحت سند این روایت بسیاری از علما نهی در این روایت را به معنای کراهت می دانند 📚( بکری، عثمان بن محمد، إعانة الطالبین علی حل ألفاظ فتح المعین، ج2، ص162 ) ادامه دارد... 🚩مشکات @sonnatenabavii
❌شبهه دوم: روایات دال بر مشروعیت زیارت منسوخ است برخی وهابیان می گویند روایات دال بر جواز زیارت قبور برای زنان منسوخ شده است و لذا زیارت قبرپیامبر نیز بر زنان حرام است (دویش، احمد بن عبد الرزاق، فتاوی اللجنه الدائمة للبحوث العلمیه و الافتاء، ج9، ص196) ✅پاسخ 👈برای نسخ شدن روایات دال بر جواز زیارت قبور نیاز به دلیل است و دلیلی بر منسوخ بودن این دسته از روایات وجود ندارد 👈پس از رحلت رسول اکرم کسانی مانند حضرت زهرا سلام الله علیها و عایشه به زیارت قبور می رفتند. اگر روایات دال بر جواز منسوخ شده بود، این شخصیت ها از آن بی اطلاع بودن یا اینکه وهابیان شریعت را تحریف کرده اند؟ @sonnatenabavii
❌شبهه سوم: زنان ضعیف النفس هستند برخی از وهابیان می گویند زنان کم صبر هستند و لذا ممکن است وقتی به زیارت قبور می روند در کنار قبور ناله و شیون کنند و این امور سبب فتنه انگیزی شود و از این جهت زیارت قبور برای زنان حرام است. 📚(بن باز، عبد العزیز بن عبد الله، مجموع الفتاوی، ج5، ص332 و 333) ✅پاسخ 👈این سخن نوعی سفسطه است. زیرا در بسیاری از کشور های مسلمان زنان به زیارت قبور می روند و قرآن می خوانند و انفاق می کنند بدون اینکه خلاف شرعی از آنها صادر شود 👈بر فرض که برخی زنان آداب زیارت قبور را رعایت نکنند نمی توان اصل مشروعیت زیارت قبور برای زنان منع کرد زیرا مشروعیت آن توسط روایات ثابت شده است همانگونه که پیامبر اکرم هنگام عبور از کنار زنی که در کنار قبر فرزندش گریه می کرد صدای گریه آن زن را شنیدند و کار او را حرام ندانستند بلکه فقط او را به صبر و تقوا دعوت کردند. 📚(خطیب شربینی، محمد بن احمد، مغنی المحتاج، ج2، ص57) 👈فتاوای علما اهل سنت بر خلاف نظر وهابیان است. ابن حجر ترک زیارت توسط زنان را به دلیل رعایت نکردن حدود شرعی یا اختلاط زنان و مردان روا نمی داند و می نویسد: مستحبات بخاطر این گونه مسائل ترک نمی شود بلکه انسان باید مستحبات را انجام دهد و بدعت هایی مانند اختلاط را انکار کند 📚(ابن عابدین، محمد بن امین بن عمر، رد المحتار، ج2، ص242) و السلام علیکم و رحمة الله و برکاتة🌸 @sonnatenabavii
سلفی از علمای مذهب قرن ششم هجری در کتاب «الطيوريات» می نویسد: نوعی بیماری پوستی شدید داشتم. به همین جهت، تربت قبر حسین (علیه السلام) را بر آن کشیدم، و بعد خوابیدم، وقتی بیدار شدم، اثری از آن بیماری در بدنم نیافتم. (ابوطاهرسلفی، صدرالدین، الطيوريات، ج3، ص912) #بیماری @sonnatenabavii
♻️ بررسی مسئله سماع موتی و حاجت خواستن از اموات #سماع_موتی «۱۱» @sonnatenabavii 🚩مشکات
🔷🔹 موسسه دارا الاعلام برگزار میکند🔹🔷 وبینار تخصصی با موضوع 🔸توحید و شرک ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد حیاتی مقدم 🗓زمان برگزاری دوشنبه 15 آذر ماه ⏰ساعت 16:00 عصر لینک ورود به وبینار https://c88.ir/ZrG جهت اطلاع از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت موسسه دارالاعلام در کانال زیر عضو شوید. https://eitaa.com/darolelam_fars