❇️دلایل مشروعیت دعا در کنار قبور صالحان
✅دلیل اول : سنت پیامبر
1 . طلب عافیت در کنار قبور
👈پیامبر اکرم هنگام زیارت قبور می فرمودند:
السلام علیکم أهل الدیار من المومنین و المسلمین و إنا إن شاء الله بکم لاحقون أنتم لنا فرط و نحن لکم تبع أسأل الله العافیة لنا و لکم
سلام بر شما ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین و ما ان شاء الله به شما ملحق می شویم شما پیشرو ما هستید و ما به دنبال شما هستیم، از خداوند برای خودمان و شما طلب عافیت میکنم.
📚نسائی، احمد بن علی، السنن الکبری، ج9، ص400
👈در این حدیث پیامبر در کنار قبور مسلمین برای خود دعا کرده است
2 . آموزش دعا در کنار قبور
👈مسلم در صحیحش نقل می کند: پیامبر اکرم هنگام خارج شدن برای زیارت قبور آموزش می داد. حضرت به آنها می فرمودند که بگویند: السلام علیکم أهل الدیار من المومنین و المسلمین و إنا إن شاء الله للاحقون و نسأل الله لنا و لکم العافیه،
(سلام بر شما ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین و ما به خواست خدا به شما ملحق میشویم و از خداوند برای خودمان و شما عافیت می طلبیم.)
📚(نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص671: ابن ابی شیبه، عبد الله بن محمد، المصنف فی الأحادیث و الآثار، ج3، ص360)
👈در این حدیث پیامبر به اصحاب خود تعلیم داده است که هنگام زیارت قبور برای خودشان و مردگان دعا کنند. همچنین در روایتی آمده است که " فأقبل علیهم بوجهه" یعنی پیامبر در حال زیارت رو به قبور می ایستادند نه رو به قبله.
📚( ترمذی، محمد بن عیسی، سنن الترمذی، ج2، ص360)
https://eitaa.com/sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#وقاحت_و_جسارت_نجدیون_درحق_پیامبر
🔻 مفتی وهابی (ولید سعدان)
اگر از مسلمانان نمیترسیدیم، با بیل و کلنگ قبر پیامبر ص نابود و گنبد مسجد النبی را تخریب میکردیم.
یعنی ما دفع افسد به فاسد کرده ایم!!!
#فتنه_وهابیت
#توهین_به_پیامبراسلام
🚩مشکات
@sonnatenabavii
مشکات🏴
❇️دلایل مشروعیت دعا در کنار قبور صالحان ✅دلیل اول : سنت پیامبر 1 . طلب عافیت در کنار قبور 👈پیا
3 . حضور طولانی در کنار قبور
👈عایشه می گوید: از آغاز شب پیامبر را ندیده بودم..... جست و جو کردم و ایشان را در بقیع یافتم که می فرمودند: السلام علیکم دار قوم مومنین....... اللهم لا تحرمنا أجرهم و لا تضلنا بعدهم
( سلام بر شما ای مومنان..... خدایا ما را از پاداش آنها محروم نکن و پس از آنان گمراهمان نساز)
📚( طیالسی، سلیمان بن داوود، مسند أبی داوود الطیالسی، ج3، ص48 )
👈از روایت معلوم می شود پیامبر مدت طولانی( از آغاز شب تا پاسی از شب را ) در قبرستان بقیع مشغول دعا بودند و با وجود فضلیتی که مسجد النبی دارد، حضرت بقیع را برای عبادت انتخاب کردند و در آنجا به زیارت و دعا پرداخته اند. همچنین در حدیث دیگری عایشه نقل می کند: پیامبر را تعقیب کردم تا اینکه به قبرستان بقیع آمد و در آنجا برای مدت طولانی توقف کرد.
📚( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669)
4 . درخواست رحمت در کنار قبور
👈عایشه می گوید: پیامبر اکرم فرمودند: جبرئیل نزد من آمد و عرضه داشت پروردگارت فرمان داده است که به قبرستان بقیع برو و برای اهل قبور طلب رحمت کن. من نیزهمراه حضرت به بقیع رفتم و گفتم: ای رسول خدا من چگونه برای آنها استغفار کنم؟ ایشان فرمودند بگو: السلام علی أهل الدیار من المومنین و المسلمین و یرحم الله المستقدمین منکم و المستاخرین
( سلام بر ساکنان مومن و مسلمان این سرزمین خدا گذشتگان و آیندگان ما را رحمت کند )
📚 ( نیشابوری، مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج2، ص669 )
https://eitaa.com/sonnatenabavii
❇️دلیل دوم : اقتضای شرافت مدفن اولیای الهی
طبق روایات مسجد الحرام یکی از برترین و مقدس ترین مکان های روی زمین است اما برخی مکان های همین مسجد مانند: ناودان، حجر اسماعیل، بین رکن و مقام شرافت بیشتری دارد. از سویی دیگر در منابع شیعه و سنی آمده است که حضرت اسماعیل و هاجر در حجر دفن شده اند
📚(محمد بن سعد، طبقات الکبری، ج1، ص52، کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج4، ص295)
👈طبری نیز می نویسد: قبر حضرت نوح، هود، صالح، و شعیب بین زمزم، رکن و مقام واقع شده است.
📚(طبری، محمد بن جریر، جامع البیان فی تقسیر القرآن، ج1، ص448)
از مقایسه برخی روایات با یکدیگر می توان دریافت که علت شرافت برخی از مکان ها بر برخی دیگر بخاطر این است که اولیا الهی در آن مکان دفن شده اند و شرافت هر مکانی به اشخاصی است که در آن مکان هستند.
هم چنان که علمای اهل سنت اتفاق نظر دارند که محل دفن پیامبر اکرم برترین نقطه روی کره زمین است و در مورد محل دفن پیامبر گفته اند: آن مکان برترین نقطه روی زمین و حتی از مسجد الحرام و کعبه و حتی گرامی تر از آسمان ها و عرش است.
📚( قاضی عیاض، عیاض بن موسی، الشفاء، ج2، ص213، شنقیطی، محمد خضر، کوثر المعانی الدراری، ج11، ص143 )
پس همانگونه که محل دفن پیامبر برترین مکان وری زمین است و دارای شرافت خاصی است دلیل شرافت برخی از مکان ها در مسجد الحرام نیز دفن اجساد اولیا در آن مکان ها است از این رو دعا کردن و نماز خواندن در آن مکان ها فضلیت بیشتری دارد.
👈قرآن کریم نیز می فرماید: لا أقسم بهذا البلد و أنت حل بهذا البلد. سوره بلد آیه 1و 2
(قسم می خورم به این شهر در حالی که تو در آن جای داری)
بیضاوی و زحلی در تفسیر این آیه می گویند: خدای سبحان به مکه سوگند یاد کرده است و دلیل عظمت این سوگند را به وجود پیامبر در آن شهر مقید کرده است تا بفهماند که شرافت مکان به خاطر شرافت اهل آن است.
📚(بیضاوی، عبد الله بن عمر،انوار التنزیل و اسرار التاویل، ج5، ص313، زحیلی، وهبه، التفسیر المنیر، ج30، ص243)
❇️نتیجه : دعا و عبادت در کنار قبر پیامبر و قبور اولیا نه تنها نا مشروع نیست بلکه دارای فضبیت بیشتری از سایر مکان ها می باشد. و اگر دعا کردن در کنار قبور اولیا با سایر مکان ها تفاوتی نداشت پیامبر به بقیع نمی رفتند و در آنجا دعا نمی کردند. وهابیان خودش به سفارش پیامبر عمل نمی کنند و با فهم نادرستشان مسلمانان را به گمراهی می کشانند.
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته
https://eitaa.com/sonnatenabavii
👆👆👆👆👆
📌 #معنای_دعا (بخش 3)
📗ج) معنای صحیح آیاتی که نهی از دعای دون الله می کنند
🔹وهابیت با استناد به آیاتی که مشرکین را از دعای دون الله(خواندن و صدا زدن غیر خدا) نهی می کند، به این نتیجه رسیده اند که توسل، استغاثه، استشفاع و... شرک است.
🔸با نگاهی به تفسیر این دسته از آیات می بینیم که دعا در این آیات به معنای صدا زدن و خواندن نیست، بلکه به معنای عبادت کردن است.
در واقع خداوند در این آیات از عبادت و پرستش دون الله نهی می کند.
چنانچه قبلا نیز بیان شد در عبادت، قصد تعبد، اعتقاد به الوهیت و ربوبیت مخضوع له باید وجود داشته باشد.
🚫هیچ شک و تردیدی نیست که مسلمانان هیچگاه هنگام توسل و استغاثه و...، در فکر عبادت و پرستش مستغاث نیستند و مقایسه این فعل مسلمانان با مشرکین از خطاهای آشکار وهابیت است.
🚫 وهابیت با استناد به این آیات که از عبادت غیر خدا نهی می کنند، اینگونه نتیجه می گیرند که نباید غیر خدا را صدا بزنیم. در حالی که در آیات مربوطه، دعا به معنای عبادت است یعنی نباید غیر خدا را عبادت کنیم.
👈 اگر در این آیات دعا را به معنای صدا زدن و خواندن بگیریم، اشکال اصلی متوجه خود وهابیت می شود. زیرا از دیدگاه آنان دعای انسان حی و حاضر و قادر جایز است در حالی که بر اساس این دسته از آیات، این دعا نیز باید شرک باشد چونکه انسان حی حاضرِ قادر، دون الله محسوب می شود و خداوند از دعای دون الله نهی کرده است. 👉
🏷 نکته قابل توجه اینکه عموم مفسران نیز در تفسیر این آیات تصریح کرده اند که دعا در این آیات به معنای عبادت است و نه صرف صدا زدن و خواندن.
💠 در نتیجه دعا در این آیات به معنای عبادت کردن است و خواندن و صدا زدن غیر خدا تنها در صورتی که با اعتقاد به الوهیت و ربوبیت و با نیت تعبد باشد، شرک است اما اگر بدون این اعتقاد و قصد باشد، هیچ اشکالی ندارد.
❇️شواهد قرآنی، روایی و تاریخی زیادی مشروعیت این عمل را تایید می کنند که در مباحث بعدی به آنها اشاره می کنیم.
#دعا
#عبادت
#الدعاء_هو_العباده
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#قدرت_روح
🔰سوال؛
🔻روح انسان پس از مرگ چه قدرت و اختیاراتی دارد؟
❇️پاسخ:
🔹یکی از مهمترین اشکالاتی که باعث شده برخی به انکار توسل، استغاثه، استشفاع و... بپردازند، آگاهی نداشتن آنان به قدرت روح انسان است.
🔸آنان گمان می کنند روح انسان پس از مرگ هیچ قدرت و اختیاری از خود ندارد، بنابراین توسل و استمداد از آنان بی فایده است زیرا نمی توانند هیچ فعلی را انجام دهند.
☸️ این در حالی است که حتی بزرگان مدعی پیروی از سلفی گری نیز بر قدرت روح انسان تاکید کرده اند.
👈 از جمله می توان به ابن قیم جوزیه (م 751ق) شاگرد ابن تیمیه اشاره کرد.
⭕️وی کتاب مستقلی را با موضوع و عنوان «کتاب الروح» نوشته و در آن به بسیاری از زوایای پنهان روح آدمی پرداخته است.
🔹 وی در بخشی از این کتاب می نویسد:
➖از مواردی که سزاوار است دانسته شود اینکه قدرت روح انسان ها به حسب صاحب روح، با هم مختلف است.
برخی از روح ها امور بزرگی را انجام می دهند که برخی دیگر قادر بر انجام آن نیستند.
➖مثلا روحی که از علاقه به بدن آزاد شده دارای قدرت و تصرف و نفوذی و سرعت صعودی است که برای روحی که محبوس در علائق بدن است، این قدرت وجود ندارد.
➖به تواتر از گروه های مختلف مردم رؤیاهایی درباره قدرت روح پس از مرگ به ثبت رسیده که هنگام اتصال به بدن این قدرت را نداشته اند.
📚ابن قیم الجوزیه، الروح، ص 311-312
🗂سند🗂
💠نتیجه اینکه روح انسان پس از مرگ دارای قدرت منحصر به فردی است که حتی در زمان اتصال به بدن، این قدرت را نداشته است.
لذا انسانهای پارسا که آلوده زخارف دنیوی نشده اند، روح آنها نیز قدرتی بسیار شگفت خواهد داشت.
🚩مشکات
@sonnatenabavii
شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق.pdf
848.1K
#کتابشناسی_نقد_وهابیت۴
📜شواهد الحق في الاستغاثة بسيد الخلق
🔶🔹علامه شیخ یوسف النبهانی الشافعی، قاضی، ادیب، شافعی مذهب و از محبین رسول خدا (صلی الله علیه وآله) و صاحب آثار فراوان مخصوصا در مدح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) است.
از او آثار بسیار در علوم دین و تصوف و ادب و تاریخ و غیره به جای مانده است.
✅پس از آنکه شیخ یوسف نبهانی، کتاب «شواهد الحق فی الاستغاثه بسید الخلق» در ردّ ابن تیمیه نوشت، بسیاری از علمای مذاهب اربعه بر کتاب او تقریظ زدند و وی را با عناوین و تعابیری والا ستودند.
👌علامه شيخ على محمد الببلاوي از علمای بزرگ مالکی مذهب الأزهر، در وصف نبهانی و کتابش می نویسد: «کتابی بهتر از کتاب استادِ فاضل و علامه یوسف نبهانی در موضوع استغاثه ندیدم».
🖋مولف در این کتاب افکار ابن تیمیه و پیروان او را در باب استغاثه و زیارت به نقد می کشد و به همین سبب مورد استقبال بزرگان مذاهب اسلامی قرار گرفت.
👈ایشان اموری از قبیل مشروعیت سفر برای زیارت حضرت رسول (صلي الله عليه وآله) و سایر انبیاء و سفر زیارتی را مورد بررسی قرار داده و آن از اعظم استغاثات برای برآورده شدن حاجات می داند.
همچنین حکایاتی از علماء و صالحین که به سید المرسلین استغاثه کردند و دعاهایی که اکابر اولیاء هنگام استغاثه به پیامبر خدا داشتند از جمله مطالب این کتاب می باشد.
🚩مشکات
@sonnatenabavii
✅تبرك و توسل از جمله مسائلی هستند كه وهابيت با مسلمانان مخالفت كردند و آنها را متهم به شرک مي كنند و خودشان را پیرو سلف می دانند در حالی که رئیس مذهب شافعی که از بزرگان سلف است به قبر ابوحنیفه توسل و تبرک داشته است.
📚 ابن عابدین حنفی از بزرگان علمای احناف مي نويسد:
📜ومما روي من تأدبه معه أنه قال: إني لأتبرك بأبي حنيفة وأجيء إلى قبره، فإذا عرضت لي حاجة صليت ركعتين وسألت الله تعالى عند قبره فتقضى سريعا. وذكر بعض من كتب على المناهج أن الشافعي صلى الصبح عند قبره فلم يقنت، فقيل له لم؟ قال: تأدبا مع صاحب هذا القبر. وزاد غيره أنه لم يجهر بالبسملة.
👈از ادب شافعی به ابوحنیفه روایت شده است که شافعی می گفت:
☑️من به ابوحنیفه تبرک می جويم و به سوی قبرش می روم.
هنگامی که حاجتی برایم پیش می آید دو رکعت نماز می خوانم و از خدا حاجتم را نزد قبر او می خواهم و به سرعت حاجتم برآورده می شود.
و بعضی ذکر کردند شافعی نزد قبر ابوحنیفه نماز صبح را می خوانده است و قنوت به جای نمی آورده است.(زیرا در فقه حنفی قنوت سنت مستحب نیست)
📚ابن عابدين،رد المحتار على الدر المختار، دار عالم الكتب، رياض، چاپ خاص، 1423 هـ. ق. ج 1 ص 149
📚خطیب بغدادی، تاريخ بغداد، تحقیق: بشار عواد معروف، دار الغرب الإسلامي، چاپ اوّل، 1422ق، ج1، ص445.
🚩مشکات
@sonnatenabavii
هدایت شده از اطلاع رسانی آموزش های آزاد، همایش ها، کوتاه مدت، موسسه دارالاعلام نمایندگی جنوب
🔷🔹 موسسه دارا الاعلام برگزار میکند
❇️وبینار تخصصی با موضوع
🔸🔹 توحید و شرک در اسلام
ارائه دهنده: حجت الاسلام والمسلمین استاد حیاتی مقدم
🗓 دوشنبه 4️⃣بهمن ماه
⏰ساعت 15:00
لینک ورود به وبینار
https://c88.ir/ZrG
جهت اطلاع از برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت موسسه دارالاعلام در کانال زیر عضو شوید.
https://eitaa.com/darolelam_fars
#توسل و #طلب_شفاعت و #استغاثه به پیامبر اکرم ص از دیدگاه علامه شيخ يوسف نبهانی شافعی
✅هر کس توسل به پیامر و طلب شفاعت به واسطه ایشان بعد از رحلتشان را انکار کند از یهود بدتر است.
✅استغاثه به پیامبر اکرم (صل الله علیه و آله) نه تنها جایز است، بلکه بهترین وسیله برای تقرب به درگاه خدای سبحان است.
📚یوسف النبهانی، شواهد الحق فی الاستغاثة بسيد الخلق، ص403 – 91
🚩مشکات
@sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👇عالم اهل سنت، شریف حاتم العونی
✅توجه به ظاهر اعمال و بی توجهی به عقیده، انگیزه و باطن عمل افراد از جمله انحرافات وهابیان نجدی است.
🔶روایت «انما الاعمال بالنیات» را می خوانند اما در هنگام قضاوت اعمال افراد هیچ توجهی به نیت و عقیده آنها ندارند.
#ظاهر و #باطن_اعمال
🚩مشکات
@sonnatenabavii
بسم الله الرحمن الرحیم
💢یکی از مسائل اختلافی که بین وهابیان و سایر مسلمانان وجود دارد این است که آیا انبیا و اولیا الهی پس از مرگ می توانند کاری را انجام دهند؟ یا اینکه بعد از مرگ قادر به انجام هیچ عملی نیستند؟ 🤔
✍️در این نوشتار کوتاه به دیدگاه برخی از علما دیوبند در این مسئله پرداخته میشود.
👈سهارنپوری از علما دیوبند در کتاب المهند علی المفند می نویسد:
از نطر ما و مشایخ دیوبند حضرت رسول و تمامی پیامبران و شهدا مانند سایر مردم نیستند که فقط حیات برزخی داشته باشند بلکه آنها در قبر خود از حیات دنیوی بدون تکلیف برخوردارند و و شاهد بر این مطلب حدیثی از پیامبر است که ایشان فرمودند در معراج دیدم که حضرت موسی در قبرش نماز می خواند
📚(سهارنپوری، خلیل احمد، المهند علی المفند، ص148)
👈انورشاه کشمیری از دیگر علما دیوبند قائل است، تمامی پیامبران و سایر پیروان آنها در قبر اعمال دنیوی مانند نماز، حج، اذان و... را انجام می دهند.
📚(کشمیری،انورشاه، فیض الباری، ج1، ص450)
👈وی در مورد تفاوت حیات برزخی کفار با پیامبران و اولیا الهی می نویسد: کفار حقیقتا مرده اند زیرا از هر کار خیر در دنیا بریده شده اند اما پیامبران و اولیا الهی زنده اند و کارهای خیر آنها در این دنیا با مرگشان تعطیل نشده است، آنها همچنان این کار ها را انجام می دهند و زندگی واقعی این است که انسان بتواند کار های نیک و دستورات الهی را ادامه دهد.
📚(کشمیری،انورشاه، فیض الباری، ص162و163)
✅نتیجه : پیامبران و اولیا الهی پس از مرگ قدرت بر انجام عمل دارند.
https://eitaa.com/sonnatenabavii
#الرویة_الوهابیة_للتوحید_و_أقسامه #عثمان_مصطفی_النابلسی
✍️نوشتار پیش رو برگرفته از کتاب «رویة الوهابیة للتوحید و أقسامه» تالیف "عثمان مصطفی النابلسی" می باشد.
این کتاب در چهار باب به بررسی و نقد، توحید از دیدگاه وهابیت پرداخته است.
❇️جلسه اول : حقیقت ایمان به ربوبیت خداوند ( پرودگار فقط الله است )
👈انسان باید در ربوبیت الله متعال موحد باشد، رب یعنی پروردگار و کسی که پروردگار عالم را فقط، الله متعال می داند، در ربوبیت او موحد است، و باید نسبت به چند نکته آگاهی کامل داشته باشد.
🔹اول : اینکه الله متعال وجود دارد و وجودش مستقل می باشد یعنی او به هیچ چیز و هیچ کس وابستگی ندارد
🔸دوم : اینکه الله متعال دارای کمال مطلق است و دارای عیب و نقصی نمی باشد
🔹سوم : اینکه با قلب هم بپذیرد که الله متعال فقط ، رب و پروردگار عالم است.
✔️بنابراین کسی که وجود الله متعال را انکار کند یا معتقد باشد غیر از الله متعال خدای دیگری نیز وجود دارد، 👈یا معتقد باشد غیر از الله متعال هم می تواند رازق، خالق، مدبر و... باشد 👈کافر است و در ربوبیت الله متعال موحد نیست 👈و همچنین کسی که خدا را دارای نقص بداند مثلا او را جسم بپندارد و او را نیازمند به دست و پا بداند 👈یا اینکه به زبان اقرار کند که الله متعال وجود دارد اما با قلب آن را نپذیرد (مانند مشرکین صدر اسلام) و در دلش کسی دیگری 👈یا چیز دیگری را خالق، رازق، مدبر عالم بداند👈 یا شوونات و صفات رب بودن و پروردگاری را، برای غیر از الله قائل باشد، کافر می باشد.
#جلسه_اول
#توحید_ربوبیت
#عبادت
https://eitaa.com/sonnatenabavii
✔️هم چنین مشرکین در زمان پیامبران الهی نیز در ربوبیت موحد نبودند زیرا آنها شوونات رب را برای اصنامشان قائل بودند و بت هایشان را عبادت می کردند و معتقد بودند آنها رازق و مدبر عالم و... هستند. و نفع رساندن یا ضرر رساندن به چیزی یا کسی دست آنهاست و ربوبیت را فقط مختص الله متعال نمی دانستند. لذا بسیاری از آیات قرآن دلالت دارد که آنها در ربوبیت مشرک بودند و چون در ربوبیت مشرک بودند غیر خدا را عبادت می کردند.
برای نمونه برخی از آیات را ذکر می کنیم
🔷فلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ
(انعام 78)
و هنگامی که (ابراهیم) خورشید را دید که (سینه افق را) میشکافت، گفت: این خدای من است؟ این (که از همه) بزرگتر است، امّا هنگامی که غروب کرد، گفت: ای قوم من از شریکهایی که شما (برای خدا) میسازید، بیزارم
👈در این آیه به خوبی روشن است که پیامبر الهی برای اینکه مردم را موحد در ربوبیت کند ابتدا با آنها هم عقیده می شود و مانند مردم خورشید را رب خود قرار می دهد اما آنگاه که خورشید غروب می کند از خورشید بی زاری می جوید تا مردم نیز دست از ربوبیت خوشید بردارند
و در آیه دیگر می فرماید :
🔷إنَّمَا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْثَانًا وَتَخْلُقُونَ إِفْكًا ۚ إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقًا فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ وَاعْبُدُوهُ وَاشْكُرُوا لَهُ ۖ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ (عنکبوت آیه 17)
شما غیر از خدا فقط بتهایی (از سنگ و چوب) را میپرستید و دروغی به هم میبافید؛ آنهایی را که غیر از خدا پرستش میکنید، مالک هیچ رزقی برای شما نیستند؛ روزی را تنها نزد خدا بطلبید و او را پرستش کنید و شکر او را بجا آورید که بسوی او بازگشت داده میشوید
👈در این آیه نیز صراحت دارد در اینکه مشرکین بت ها را به جای خداوند عبادت می کردند و معتقد بودند بت ها روزی دهنده هستند و شوونات و صفات رب را برای بت ها قائل بودند لذا آیه می فرماید این بت هایی که عبادت می کنید رازق شما نیستند، رزق را نزد الله متعال بطلبید و الله متعال را عبادت کنید.
#جلسه_اول
#توحید_ربوبیت
#عبادت
https://eitaa.com/sonnatenabavii
✔️لذا با توجه به آیات قرآن، مشرکین در #ربوبیت، مشرک بودند و به همین خاطر غیر الله متعال را عبادت می کردند و اساسا مشرکین زمانی چیزی را عبادت می کردند که آن را رب بدانند زیرا ممکن نیست که مشرکین قائل به #ربوبیت چیزی نباشند و آن را #عبادت کنند. عبادت مستلزم ربوبیت است، کسی که غیر خدا را عبادت می کند یقینا در ربوبیت نیز مشرک است. همینطور اگر کسی بخواهد الله متعال را عبادت کند ابتدا باید فقط او را رب بداند و بعد او را عبادت کند
👈آیات قرآن نیز به وضوح #عبادت را مستلزم ربوبیت می داند
🔹وإِنَّ اللَّهَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَٰذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِيمٌ
(مریم 36)
و خداوند، پروردگار من و شماست او را پرستش کنید؛ این است راه راست
🔸ربُّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا فَاعْبُدْهُ وَاصْطَبِرْ لِعِبَادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا
(مریم 65)
همان پروردگار آسمانها و زمین، و آنچه میان آن دو قرار دارد او را پرستش کن؛ و در راه عبادتش شکیبا باش آیا مثل و مانندی برای او مییابی؟
☑️بنابراین طبق این دو آیه قرآن #عبادت خداوند زمانی محقق می شود که ابتدا او را رب بدانیم و معتقد به ربوبیت او باشیم.
✅نتیجه نوشتار:
1 . مشرکین زمان پیامبران الهی دارای #شرک_ربوبی بودند و به همین خاطرغیر خدا را عبادت می کردند.
2 . عبادت چیزی یا کسی، زمانی محقق می شود که اعتقاد به ربوبیت آن باشد. اگر اعتقاد به ربوبیت چیزی نباشد آن چیز پرستیده نمی شود و اعتقاد به ربوبیت شرط اساسی برای تحقق عبادت است.
پایان #جلسه_اول🌷
#توحید_ربوبیت
#عبادت
https://eitaa.com/sonnatenabavii
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
علت زندانی شدن برخی از علما عربستان
https://eitaa.com/sonnatenabavii
عمومیت آیه «وَابْتَغُوا إِلَيْهِ الْوَسِيلَة» مائده، آيه 35
شیخ محمد زاهد کوثری حنفی در تفسیر آیه #وابتغوا_الیه_والوسیلة عمومیت #وسیله را، شامل اشخاص واعمال می داند.
این شمولیت تنها از عموم لغوی به دست نیامده، بلکه از روایتی نقل شده که خلیفه دوم در جریان استسقاء، به جناب عباس عموی پیامبر ص توسل کردند، و گفتند:
«هذا والله الوسیلة إلی الله عزوجل» (۱)
کوثری ادامه دادند: علاوه بر این ابن حجر در فتح الباری از عمر نقل می کند: «واتخذوه یعنی العباس وسیلة إلی الله»(۲)
و این روایت هم می تواند #تفسیر مناسبی از #سلف_صالح بر #الوسیلة در آیه مبارکه باشد (۳)
📚 پی نویس
(۱) ابن عبد البر، الاستيعاب، دار الجيل-بيروت، ج2، ص815.
(۲) ابن حجر عسقلاني، فتح الباري، ج2، ص497.
(۳) محمد زاهد کوثری، محق التقول فی مسألة التوسل، المکتبة الأزهریة-قاهره، ص5 و 11
🚩مشکات
@sonnatenabavii
#متهم_کننده_به_شرک_خودش_به_شرک_نزدیکتر_است
محمّد بن عبد الوهّاب می گوید:
👈همانا هدف آنان وسیله تقرّب به خداوند و شفیع قرار دادن پیامبران و صالحان است، به همین جهت خونشان حلال و قتلشان جایز است.
📚کشف الشبهات، ص 58
وی در جای دیگر میگوید:
مشرکان عصر ما (یعنی مسلمانان غیر وهّابی) به افرادی متوسّل می شوند و صدا می زنند که فاسق ترین مردمند.
مجموع مؤلّفات محمّد بن عبد الوهّاب، ج 6،
🔶تشویش فکری محمد ابن عبدالوهاب را مشاهده می کنید،
🤥میگوید مسلمانان از فاسقین طلب کمک میکنند لذا از مشرکین بدتر هستند، زیرا مشرکین از ملائکه و انبیاء طلب کمک می کردند!!!
☑️قضاوت با شما👌
#تطهیر_مشرکین #تکفیر_مسلمین
🚩مشکات
@sonnatenabavii