علم و معرفت و کشف اسرار و ظهور و انوار، جمله در ذات آدمی موجودند. صحبت دانا و تربیت و پرورش میباید که تا تمام، ظاهر شوند.
ای درویش! علم اولین و آخرین در ذات تو مکنون است، هرچه میخواهی در خود طلب کن!
#شیخ_عزیزالدین_نسفی
#علم_درونی
#استخراج_خویشتن
@sooyesama
منزل [جایگاه وجودی] قطب و امامت، منزلی است که نشانهای ندارد [ناشناخته است]. آنرا [تنها] یک نفر مالک میشود که از صفتِ سیر و اقامت برتر است.
رنگ چهره مبارکش به زردی میگراید [گندمگون است] و در جانب راست گونهاش خالی سیاه است.
بند ۱۹: از جهت تخلّق و تحقق، به همه اسماء متصف است. غیبت بر او غالب است و در گنجینههای غیرت محفوظ است.
#محییالدین_عربی
(فتوحات مکیه، باب ۲۷۰: معرفتِ منزلِ قطب، دفتر ۱۹ از فتح مکی)
#منزل_قطب
#غلبه_غیبت
@sooyesama
قطب الاقطاب در [پیرامون] کعبه جای دارد.
ابدال و رجالالغیب، طیالارض میکنند و نماز صبح به مکه رسیده و به او اقتدا مینمایند.
پس از فراغت از اذکار، به اطراف عالم میروند و بهمصالح خلق، رسیدگی میکنند.
#محییالدین_عربی
(رسالهٔ معرفة رجال الغیب، ص۱)
#قطب
#ابدال
#کعبه
@sooyesama
زرتشت:
در كتاب «جاماسبنامه» به نقل از زرتشت آمده: «مردى از سرزمين تازيان از ذريه هاشم خروج خواهد كرد، او مردى بزرگ سر، با جسمى عظيم، ساقى طولانى، بر دين جدش و با لشكرى فراوان رو به ايران خواهد نمود، زمين را آباد كرده و آن را پر از عدل و داد خواهد نمود». كتاب «زند بهمن يسن» نيز او را «خردشهر ايزد» و «سوشيانس» معرفی كرده است.
هندوئیسم:
در كتاب «ماللهند» از كتابهاى مقدس هندوها این منجی را «برهمن كلا»؛ (مردى شجاع و ديندار) معرفی مىكند. كتاب «شاكمونى» او را از ذريه سيد خلايق عالميان «كشن» میداند كه اسمش قائم و عارف بالله است. در كتاب «وشن جوك» نام او را فرخنده و خجسته دانسته و در كتاب «اوپانيشاد» از او با نام «ويشنو» ياد كرده است.
#باور_منجی
#زرتشت
#هندوئیسم
@sooyesama