eitaa logo
به سوی سماء
956 دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
480 ویدیو
38 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم مطالب معرفتی، اخلاقی و گه‌گاه هنری
مشاهده در ایتا
دانلود
امام جواد عليه‌السلام: القَصدُ إلَى اللّه ِتعالي بِالقُلُوبِ، أبلَغُ مِن إِتعابِ الجَوارِحِ بِالأعمالِ؛ به دل آهنگ خدا داشتن برتر است، تاخسته كردن جوارح با اعمال. #عبادت_قلب #حضور @sooyesama
خدایا! خوش دارم گمنام و تنها باشم تا در غوغا و کشمکش‌های پوچ مدفون نشوم. خدایا! خوش دارم مدتی در گوشهٔ خلوتی فقط با تو بگذرانم. فقط اشک بریزم، فقط ناله کنم و فشارها و عقده‌های درونی‌ام را خالی کنم. خدایا! تو می‌دانی که در سراسر عمرم، هیچ‌گاه تو را فراموش نکرده‌ام، در سرزمین‌های دور دست، فقط تو در کنارم بودی. در شبهای تار، فقط تو انیس دردها و غم‌هایم بودی. در صحنه‌های خطر، فقط تو مرا محافظت می‌کردی. اشک‌های ریزانم را فقط تو مشاهده می‌نمودی. بر قلب مجروحم، فقط یاد تو و ذکر تو مرهم می‌گذاشت. @sooyesama
نویسنده، برای ارائه آن معانی که در دلش نهفته است، لب به سخن می‌گشاید، یا دست به قلم می‌برد. بنابراین معانی است، که کلمات را می‌آورد. علامه طباطبایی ره، ادراکاتی داشت که برای آشکار نمودن آن، حروف و کلمات را تنظیم کرد و تفسیر المیزان را نگاشت. مورچه‌ای که بر صفحات این کتاب راه می‌رود، تنها یک سری خطوط کج و ماوج می‌بیند. اما دانشمندان با دیدن این خطوط، معانی مکنون در دل مصنف را در می‌یابند. اساسا نگارش این کتاب عظیم، برای دانشمندانی است که توان فهم آنرا دارند، نه مورچگانی که خطوط کج و ماوج می‌بینند. حق تعالی نیز کتاب عالم را برای کسانی نوشت که بنیه خواندن و فهمیدن آنرا دارند. و با مطالعه کتاب عالم، به حقایق مکنون در صقع ربوبی پی می‌برند. انبیا و پی‌روان حقیقی آنها، مخاطبان کتاب عالم هستند. که خداوند این کتاب را برای آنها نوشته است. خاتم الانبیاء ص، کسی است که به تمام رازهای این کتاب پی برده است و تمامی حقایق مکنون آنرا کشف نموده است. و خداوند، کتاب عالم را برای چنین مخاطبی نگاشته است؛ «لولاک لما خلقت الافلاک». @sooyesama
دست مرا گرفتید تا یادتان بمانم از روی خاک بردید تا اوج آسمانم گفتند امام هر عصر بابای مهربان است روز پدر مبارک بابای مهربانم #ناشناس @sooyesama
لب من لایق بوسیدن دستان تو نیست زین سبب بوسه زنم خاک کف پای تو را قال رسول الله ص: «الآباءُ ثَلاثَةٌ: أبٌ وَلَّدَكَ، و أبٌ زَوَّجَكَ، و أبٌ عَلَّمَكَ» روز پدر بر همه پدرها مبارک. @sooyesama
پرده اول: «فاذا سویته و نفخت فیه من روحی، فقعوا له ساجدین» پرده دوم: «علّم الآدم الاسماء کلها» پرده سوم: «تنزل الملائکة و الروح فیها باذن ربهم من کل أمر» #خلق_آدم #علم_اسماء #لیله_قدر @sooyesama
من بودم و دل بود و کناری و فراغی این «عشق» کجا بود که ناگه به میان جست؟ #وحشی_بافقی @sooyesama
شبی خواب دیدم که پروانه‌ام. ناگه برخاستم ولی نمی‌دانستم که آیا من «چوانگ تسه‌ام» که خواب دید پروانه شده، یا پروانه‌ام و خواب می‌بینم که چوانگ تسه‌ام؟! @sooyesama
«هنر آن است که بی هیاهوی سیاسی و خودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزد و خود را فدای هدف کند نه هوی. و این هنر مردان خداست» #امام_خمینی (پیام شهادت چمران) @sooyesama
...در کنار پیکر پریشانت ناله خواهری ز جان برخواست: بپذیر ای خدا قلیل مرا این حسین است که مرمّلٌ بِدِماست... #ر_س @sooyesama
در اگر بر تو ببندد مرو و صبر کن آن‌جا ز پس صبر تو را او به سر صدر نشاند و اگر بر تو ببندد همه ره‌ها و گذرها ره پنهان بنماید که کس آن راه نداند #مولوی @sooyesama
هر آنکه ز حکمت برد توشه‌ای جهانی است بنشسته در گوشه‌ای الحکمة صیرورة الانسان عالما عقلیا، مضاهیا للعالم العینی؛ حکمت آن است که عالم عقل انسان، بر وزان عالم خارج [حاوی حقایق اشیاء] گردد @sooyesama
یا من یملک حوائج السائلین... #استاد_نوری @sooyesama
دل از من بردی ای دلبر، بفن آهسته آهسته تهی کردی مرا از خویشتن آهسته آهسته... ز بس بستم خیال «تو»، تو گشتم پای تا سر «من» «تو» آمد خرده خرده، رفت «من» آهسته آهسته #فیض_کاشانی @sooyesama
خوشتر از دوران عشق ایام نیست بامداد عاشقان را شام نیست... کام هر جوینده‌ای را آخریست عارفان را منتهای کام نیست... تا نسوزد برنیاید بوی عود پخته داند کاین سخن با خام نیست... #سعدی @sooyesama
مورچه‌ای که روی کتاب‌ها راه می‌رود، چیزی جز سیاهی و سفیدی نمی‌بیند. لذا همه کتاب‌ها را مشابه می‌یابد. از نگاه او، تفاوتی بین کتاب‌های مفید و مضر نیست؛ زیرا همه آنها عبارتند از خطوی کج و راست، و مقادیری از سیاهی و سفیدی. از نگاه او قرآن، و دیگر کتب ادبی و علمی یکسان‌اند؛ زیرا مورچه معانی را نمی‌فهمد تا به تفاوت، و بلندی و پستی آنها آگاه باشد. برخی معتقدند اعجاز قرآن منحصر در جنبه ادبی اوست. در برابر این‌ها، گروهی می‌پندارند که از جهت ادبی، می‌توان مانند قرآن آورد. مشخص است که هردو گروه، به معانی و حقایق قرآن، بی‌توجه هستند. اعجاز ادبی قرآن مربوط به ترسیم معانی، و مرتبط با عالم مثالی است. اما اعجاز حقیقی قرآن، مربوط به معانی بلند اوست که از ختم نبوت سرچشمه می‌گیرد. ادراک این اعجاز، نیازمند صعود به عالم عقل (و بالاتر) خواهد بود که بیشتر مردم از آن غافل‌اند. کسی‌که معانی توحیدی قرآن را دریابد، می‌فهمد که هم‌آوردی با آن، ممکن نیست؛ زیرا قرآن، شرح بی‌نهایت توحید ختمی؛ یعنی «بسم الله الرحمن الرحیم»، است. و برتر از بی‌نهایت، یا در کنار آن، چیزی قابل تصور نیست. (با تصرف و تلخیص) @sooyesama
الهی ناتوانم و در راهم.... و گردنه‌های سخت در پیش است... و رهزن بسیار در کمین... و بار گران بر دوش... یا هادی اهدانا صراط المستقیم... #علامه_حسن‌زاده @sooyesama
روزی به دلبری نظری کرد چشم من زان یک نظر مرا دو جهان از نظر فتاد عشق آمد آن چنان به دلم در زد آتشی کز وی هزار سوز مرا در جگر فتاد #سعدی @sooyesama
جان می‌دهم از حسرت دیدار تو چون صبح باشد که چو خورشید درخشان به درآیی #حافظ @sooyesama
میان خوف و رجا حالتی است عارف را که خنده در دهن و گریه در گلو دارد... #صائب_تبریزی @sooyesama
و لا تقنطوا من روح الله... @sooyesama
«اینما تولوا فثم وجه الله» بقره/۱۱۵ «ظهرت الموجودات من باء بسم الله الرحمن الرحیم» @sooyesama
دنیا را دیدند، ولی نخواستند... چون روحی بزرگ‌تر از این دنیا داشتند... خدا به فرشته‌ها فرمود: آنها را بیاورید... آنها متعلق به خودم هستند... @sooyesama
شهود حقايق توحيدى ماهيتا غير از ظهور حالات معنوى است؛ زيرا حالات معنوى به نوعى با درك‌هاى لطيف ذهنى و حالات روحى همراه است كه براى عموم مؤمنين و كسانى‌كه در مسير تبعيت خالصانهٔ حق تعالى هستند ظاهر می‌شود، و ممكن است صاحب آن، منکر رسيدن به حقايق توحيدى يا منكر اصل آنها نيز باشد؛ مانند بعضى از بزرگانى كه منكر حقايق عرفانى هستند، لكن انسان‌هاى مهذبى هستند و داراى حالات معنوى حتى ارتباط‌هاى ويژه با ائمه- عليهم السلام- هستند، و نيز داراى كراماتى يا خلع روح از بدن می‌باشند. اما شهود قلبى حقايق توحيدى، ظرفيت ويژه‌اى را می‌طلبد و نيز آثار ويژه‌اى دارد كه به بيان نمی‌آيد و در حالات اولياى دين- عليهم السلام- نمونه‌هایی موجود است. @sooyesama
ماییم و شب تار و غم یار و دگر هیچ صبر کم و بی‌تابی بسیار و دگر هیچ در حشر چو پرسند که سرمایه چه داری؟ گویم که غم یار و غم یار و دگر هیچ #جمال‌الدین_عرفی_شیرازی @sooyesama
ما دل به غم تو بسته داریم ای دوست درد تو به جان خسته داریم ای دوست گفتی که به دل شکستگان نزدیکی ما نیز دل شکسته داریم ای دوست #ابوسعید_ابوالخیر @sooyesama
خداوندا اگر جایی دلی بی‌تاب دلدار است نمی‌دانم چطور اما خودت پا در میانی کن... #سید_سعید_صاحب_علم @sooyesama
...دو پر جبرئیل در عالم می‌پراند ز بند «من»، آدم... می‌فزاید ز علم، در ملکوت بهر «دار غرور»، او مرحم... اندک اندک از میان پرش سوی «دار خلود» می‌رفتم... #ر_س @sooyesama
ماهیان از آشوب دریا به خداوند شکایت کردند. دریا آرام شد و همگی در تور صیادان گرفتار شدند. آشوب‌های زندگی حکمت خداست. از خدا دل آرام بخواه، نه دریای آرام! @sooyesama
مرا دو چشم به راه و دو گوش بر پیغام تو فارغی و به افسوس می‌رود ایام شبی نپرسی و روزی که دوستدارانم چگونه شب به سحر می‌برند و روز به شام؟ #سعدی @sooyesama