7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷گفتگوی امام حسین علیهالسلام با عمر سعد لعنهالله
🎥 بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در خطبههای نماز جمعه تهران در تاریخ ۲۰ مهر ۱۳۶۳.
🔸بازنشر به مناسبت سالروز ورود عمرسعد به کربلا
🆔 @ss_alavi_ir
✍️شعری از #عمر_سعد در بیان حیرت و انتخاب نهایی او در دوراهی میان پسر پیامبر یا حکومت ری
🔸بازنشر به مناسبت سالروز ورود عمرسعد به کربلا
و والله ما أدري وإني لحائر
أفكّر في أمري على خطرين
أأترك ملك الرّي والرّي منيتي
أم أرجع مأثوماً بقتل حسين
حسين ابن عمي والحوادث جمّة
لعمري ولي في الرّي قرة عين
وإنَّ إله العرش يغفر زلّتي
ولو كنت فيها أظلم الثقلين
ألا إنما الدنيا بخير معجّل
وما عاقل باع الوجود بدين
يقولون إن الله خالق جنة
ونار وتعذيب وغلّ يدين
فإن صدقوا فيما يقولون فإنني
أتوب إلى الرحمن من سنتين
وإن كذبوا فزنا بدنيا عظيمة
وملك عظيم دائم الحجلين
📚نفس المهموم، ج۱، ص۱۹۷.
🔸ترجمه:
به خدا سوگند نمیدانم و به راستی در حیرتم. در فكر كارم هستم كه بین دو خطر افتاده است
آیا ترک کنم حکومت ری را در حالی که آرزوی من است؟ یا گناهکاری شوم که قتل حسین را به گردن گرفته است
حسین عموزادۀ من است، حوادث انبوه شده است و به جانم سوگند که ری نور چشم من است
حتی اگر اگر ستمکارترینِ ثقلین باشم، قطعاً خداوند لغزش مرا خواهد بخشید
به راستی دنیا نیکیِ حاضر است و عاقل هرگز نقد را به نسیه نمیفروشد
میگویند خدا خالق بهشت و خالق جهنم و عذاب و غل و زنجیر است
اگر آن چه گفتهاند راست باشد دو سال دیگر حتما من به درگاه خدا توبه میكنم
و اگر دروغ گفته باشند ما با دنیا به پیروزی بزرگی رسیدهایم و سلطنتی که همواره در پرتوش کامیابیم
🆔 @ss_alavi_ir
سید سلمان علوی
✍️شعری از #عمر_سعد در بیان حیرت و انتخاب نهایی او در دوراهی میان پسر پیامبر یا حکومت ری 🔸بازنشر به م
اللَّهُمَّ لَا تَكِلْنا إِلَى أنفُسِنَا طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً🤲
#مناسبت_روز
🗓 ۴محرّم الحرام، سالروز به درک واصل شدن نمرود
🔹نمرود پسر کنعان بن سام بن نوح بود (در تورات فرزند کوش بن حام بن نوح دانسته شده). وى از شاهان بابل بود. نمرود آن چنان متکبر و خودخواه شد که دعوى الوهیت کرد. بتهایى به صورت خویش تراشیده و به اطراف فرستاد و مردم را به عبادت آنها مجبور گردانید.
پایان کار نمرود اینگونه بود که او با لشکر عظیمى به جنگ ابراهیم علیهالسلام برخاست و خلیل الله علیهالسلام بدون یاور و تنها در برابر نمرودیان قرار گرفت. به فرمان الهى لشکر پشه رسید و سر و روى نمرودیان را گزید. نمرود مبهوتانه به قصر خویش پناه برد ولى پشه لبش را گزید و بعد به دماغ نمرود رفت و به مدت ۴۰ سال مغز او را مىخورد. عمر نمرود در این مدت در نهایت مریضى سپرى شد و سرانجام در چنین روزی پس از ۴۰۰ سال حکومت به درک واصل شد.
📚 حوادث الایام، سید مهدی مرعشی نجفی، ص۱۷.
🆔 @ss_alavi_ir
🔷بخشی از مثنوی لطف حق
✍️#پروین_اعتصامی
🔸انتشار به بهانه سالروز به درک واصل شدن #نمرود
کشتئی زآسیب موجی هولناک
رفت وقتی سوی غرقاب هلاک
تند بادی، کرد سیرش را تباه
روزگار اهل کشتی شد سیاه
طاقتی در لنگر و سکان نماند
قوتی در دست کشتیبان نماند
ناخدایان را کیاست اندکی است
ناخدای کشتی امکان یکی است
بندها را تار و پود از هم گسیخت
موج، از هر جا که راهی یافت ریخت
هر چه بود از مال و مردم، آب برد
زان گروه رفته طفلی ماند خرد
طفل مسکین، چون کبوتر پر گرفت
بحر را چون دامن مادر گرفت
موجش اول وهله چون طومار کرد
تند باد اندیشهٔ پیکار کرد
بحر را گفتم دگر طوفان مکن
این بنای شوق را ویران مکن
در میان مستمندان فرق نیست
این غریق خُرد بهر غرق نیست
صخره را گفتم مکن با او ستیز
قطره را گفتم بدان جانب مریز
امر دادم باد را کان شیرخوار
گیرد از دریا گذارد در کنار
سنگ را گفتم بزیرش نرم شو
برف را گفتم که آب گرم شو
صبح را گفتم برویش خنده کن
نور را گفتم دلش را زنده کن
لاله را گفتم که نزدیکش بروی
ژاله را گفتم که رخسارش بشوی
خار را گفتم که خلخالش مکن
مار را گفتم که طفلک را مزن
رنج را گفتم که صبرش اندک است
اشک را گفتم مکاهش کودک است
گرگ را گفتم تن خردش مدر
دزد را گفتم گلوبندش مبر
بخت را گفتم جهانداریش ده
هوش را گفتم که هشیاریش ده
تیرگیها را نمودم روشنی
ترسها را جمله کردم ایمنی
ایمنی دیدند و ناایمن شدند
دوستی کردم، مرا دشمن شدند
کارها کردند، اما پست و زشت
ساختند آئینهها، اما ز خشت
تا که خود بشناختند از راه، چاه
چاهها کندند مردم را به راه
روشنیها خواستند، اما ز دود
قصرها افراشتند، اما به رود
قصهها گفتند بیاصل و اساس
دزدها بگماشتند از بهر پاس
جامها لبریز کردند از فساد
رشتهها رشتند در دوک عناد
درسها خواندند، اما درس عار
اسبها راندند، اما بیفسار
دیوها کردند دربان و وکیل
در چه محضر؟ محضر حی جلیل
سجدهها کردند بر هر سنگ و خاک
در چه معبد؟ معبد یزدان پاک
رهنمون گشتند در تیه ضلال
توشهها بردند از وزر و وبال
از تنور خودپسندی شد بلند
شعلهٔ کردارهای ناپسند
وارهاندیم آن غریق بینوا
تا رهید از مرگ، شد صید هوی
آخر آن نور تجلی دود شد
آن یتیم بیگنه نمرود شد
رزمجوئی کرد با چون من کسی
خواست یاری از عقاب و کرکسی
کردمش با مهربانیها بزرگ
شد بزرگ و تیره دلتر شد ز گرگ
برق عُجب آتش بسی افروخته
وز شراری خانمانها سوخته
خواست تا لاف خداوندی زند
برج و باروی خدا را بشکند
رای بد زد، گشت پست و تیرهرای
سرکشی کرد و فکندیمش ز پای
پشهای را حکم فرمودم که خیز
خاکش اندر دیدهٔ خودبین بریز
تا نماند باد عجبش در دماغ
تیرگی را نام نگذارد چراغ
ما که دشمن را چنین میپروریم
دوستان را از نظر چون میبریم
🆔 @ss_alavi_ir
#مناسبت_روز
🗓۵ محرّم، سالروز رسیدن منافق هزارچهره؛ #شبث_بن_ربعى به کربلا
🔹یکی از شخصیتهای بدسگال و عبرتآموز تاریخی، فردی است به نام «شبث ابن ربعی». غلظت رنگ عوض کردن این فرد تا حدی است که او را سمبل بوقلمونصفتی در تاریخ میدانند.
شبث از قبیله بنی تمیم و آخرین دسته اعراب بودند که اسلام آوردند. شبث در سن ۹ یا ۱۳ سالگی مسلمان شد.
بعد از رحلت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله شبث از اسلام برگشت و موذّن زنی به نام #سجاح شد که ادعای پیامبری کرده بود.
بعد از سرکوبی پیامبران دروغین توسط #ابوبکر، باز مسلمان شد و با خلیفه بیعت کرد.
بعد از ابوبکر، با عمر و سپس عثمان بیعت کرد.
شبث از معترضان به فساد عثمان بود و به مخالفان سیاسی خلیفه پیوست.
پس از قتل عثمان، با امیرالمؤمنین علی علیهالسلام بیعت کرد.
در صفین به خوارج پیوست و از امام جدا شد.
در نهروان از خوارج جدا شد و به امام پیوست.
پس از شهادت امیرمؤمنان علیهالسلام با امام حسن علیهالسلام به شرط جهاد برضد معاویه بیعت کرد.
در جنگ امام حسن علیهالسلام با #معاویه و با تطمیع معاویه از امام حسن علیهالسلام جدا شد.
علیه #حجر_بن_عدی شهادت داد که او از صبّ علی علیهالسلام خودداری کرده است. شهادتی که منجر به اعدام حجر بن عدی شد.
در زمان امام حسین علیهالسلام از کسانی بود که به امام نامه نوشت و او را به #کوفه دعوت کرد.
وقتی #عبیدالله_بن زیاد لعنهالله بر کوفه مسلط شد، به #مسلم_بن_عقیل خیانت کرد و به عبیدالله پیوست.
در کربلا جزو فرماندهان #عمر_سعد لعنهالله بود و به خیمههای امام حسین علیهالسلام حمله کرد.
پس از شهادت امام حسین علیهالسلام و به شکرانۀ کشتن ایشان مسجدی در کوفه ساخت.
با قیام #مختار، به او پیوست و به خونخواهی امام حسین علیهالسلام برخاست.
در حکومت مختار رئیس پلیس کوفه شد.
در جنگ مختار با زبیریان به #مصعب_بن_زبیر پیوست و مصعب با کمک شبث موفق به شکست و قتل مختار شد.
پس از آنکه بنیامیه به ریاست مروان، قصد حمله به زبیریان را نمود، از آل زبیر جدا شد و به #مروان_بن_حکم پیوست.
با کمک مروان، ال زبیر را در هم شکست و مصعب را گردن زد و با #حجاج_بن_یوسف ثقفی بیعت کرد.
در نهایت شبث در سن۹۰ یا ۱۱۲ سالگی از دنیا رفت.
🆔 @ss_alavi_ir
#مناسبت_روز
🗓 ۲۱ تیر، سالروز واقعه مسجد گوهرشاد (۱۳۱۴)
🔹مشهور شده که واقعۀ مسجد گوهرشاد مربوط به قانون #کشف_حجاب است. حال آنکه قانون کشف حجاب شش ماه پس از واقعۀ مسجد گوهرشاد در ۱۷ دی ۱۳۱۴ مصوّب شد. واقعیّت آن است که واقعۀ مسجد گوهرشاد در پی محاصرۀ آیتالله قمی توسّط عمّال #رضاخان و در اعتراض به قانون متّحدالشکل شدن لباس اتّفاق افتاد.
🔻خلاصۀ واقعه:
۲۸ خرداد ۱۳۱۴، دولت #محمدعلی_فروغی در یک بخشنامه آمرانه که از تبعات سفر رضاشاه به ترکیه در ۱۲ خرداد ۱۳۱۳ بود، مردم ایران را ملزم کرد که از کلاه پهلوی (یک لبه) دست برداشته و کلاه بین المللی تمام لبهای به اسم شاپو استفاده کنند.
متدینین مشهد با استناد به روایت «مَن تَشَبّهَ بِقومٍ فَهُوَ مِنهُم» بنای اعتراض گذاردند. مرحوم آیت الله سید حسین قمی برای گفتگو با رضاخان در مورد بخشنامه و دستور تغییرلباس، هشتم یا نهم تیرماه ۱۳۱۴ به تهران رفت، اما به محض ورود توسّط نیروهای دولتی محاصره و ممنوع الملاقات شد.
مردم مشهد نامهای به امضای ۱۵۰ نفر از روحانیون و متنفذین خطاب به رضاخان نوشته و در آن، خواستار آزادی آیت الله قمی شدند؛ اما فتح الله پاکروان ــ استاندار خراسان ــ بدون درنگ، دستور تعقیب تمام امضاکنندگان تلگراف را صادر کرد؛ عدهای دستگیر و برخی نیز مجبور به ترک مشهد شدند.
روحانیون مشهد در اطلاعیههایی از مردم خواستند که با اعتراض به سیاست مذهبی و اجتماعی رضاخان و محدودیتی که برای آیت الله قمی بهوجود آورده، اعتصاب کنند و در مسجد گوهرشاد متحصّن شوند و هر روز یکی از علما برای مردم سخنرانی کند.
مرحوم #محمدتقی_بهلول در چهارشنبه ۱۸ تیر به مشهد رسید و به حرم رضوی رفت؛ ولی مامورین انتظامی او را دستگیر و در یکی از اتاقهای صحن کهنه بازداشت کردند. مردم در مقابل محل توقیف او تجمع کرده و او را آزاد کردند. بهلول میگوید:
«در تمام محوطه مسجد و صحنها صدای مرگ بر شاه و لعنت بر شاه و مرده باد شاه و زنده باد اسلام، لعنت بر بهایی و لعنت بر دشمن علما، بلند بود... با این اتفاقات، دیگر کوتاه آمدن معنا نداشت و ممکن هم نبود» (خاطرات سیاسی بهلول، ص۶۵-۷۲). آن روز بهلول در مسجد گوهرشاد سخنرانی تندی کرد.
با دستور رضاخان، نظامیان روز جمعه ۲۰ تیرماه وارد حرم شدند و از متحصّنین خواسته شد که متفرق شوند و عرایض خود را تسلیم استاندار کنید تا رسیدگی شود. شیخ بهلول پاسخ داد: «ما جمع نشدهایم برای اینکه به حرف استاندار متفرق شویم. با استنکاف متحصّنین درگیری مختصری به وجود آمد و به گفتۀ بهلول ۲۲ نفر کشته و عدهای نیز زخمی شدند (همان).
فردای آن روز کسبه مشهد و روستاییان اطراف به مردم متحصن پیوستند و بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر در مسجد گوهرشاد و اطراف آن گرد آمدند. نظمیۀ مشهد از سوی «تشکیلات کلّ نظمیۀ مملکتی» مأمور به عملیات شبانه شد. نیمه شب تمام درها و راههای ورود و خروج به مسجد گوهرشاد و حرم بسته شد. مردم با کلنگ شروع به شکستن درها و اقدام به خروج از آن کردند. در این لحظه بود که دستور شلیک و کشتار مردم صادر شد و مردم بیدفاع و بدون سلاح، در درون و بیرون مسجد، آماج گلولۀ نظامیان قرار گرفتند.
علیرضا بایگان که از شاهدان واقعه بوده میگوید:
«تعداد آنها (کشته شدگان) ۱۶۷۰ نفر بوده و حدود ۷۰ نفر افراد سالم که در گوشه و کنار خود را مخفی کرده بودند و به دنبال فرصت برای فرار میگشتند، به دست مامورین افتاده، جزو کشتهشدگان در کامیون ریخته و در گودالهایی ریخته و به داد و فریاد و التماس آنها که ما زنده هستیم، وقعی نگذارده و آن مردم بیچاره را زنده به گور کردند» (واقعه گوهرشاد به روایت دیگر، ص ۱۳۷).
یک روز پس از واقعه، روحانیون وعلمای طراز اول مشهد دستگیر و زندانی شدند، از جمله: میرزا محمد کفائی خراسانی ــ فرزند آخوند خراسانی ــ، سید عبدالله شیرازی، یونس اردبیلی، محمدولی نجات، بحرالعلوم، محقق، شیخ هاشم قزوینی، آقابزرگ شاهرودی و نواب احتشام رضوی. برخی از علما همچون شیخ محمدتقی بهلول از معرکه گریختند و حتی از کشور خارج شدند. بعضی نیز مخفی گردیدند. میرزا محمد کفائی پس از دوسال در یکی از زندانهای تهران به نحو مشکوکی درگذشت. محمدولی خان اسدی ــ تولیت آستان قدس رضوی ــ نیز در ۲۸ آذر ۱۳۱۴ش اعدام شد.
🆔 @ss_alavi_ir
17.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 دوره #اهل_ولاء برای چه کسانی مناسب است؟
از زبان استاد دوره حجتالاسلام مفیدی.
🔻سرفصل ها:
_ تاریخچه نبرد حق و باطل و ماموریت تمدنی ما
_ راهبردشناسی حرکت امت در جبهه حق
_ خانواده به مثابه سلول اولیه امت
_ ماموریت خانواده در امتسازی برای ظهور
_ خانوادهپروری و کار تشکیلاتی و چالشهای امروز
⚠️ تحت اشراف استاد عابدینی
ثبت نام در دوره 👇
https://survey.porsline.ir/s/DF70sGiJ
@Ahlevela313
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈•
🆔 @ss_alavi_ir