6.78M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آیت الله بهجت: بیسبب دوریم از خدا؛ اختیار کردهایم سلمان نشویم...
✅ اهمیت نماز صبح
مردی تصمیم داشت به سفر تجارت برود خدمت امام صادق (ع) که رسید درخواست استخاره ای کرد، استخاره بد آمد، آن مرد نادیده گرفت و به سفر رفت اتفاقاً به او خوش گذشت و سود فراوانی هم برد امام از آن استخاره در تعجب بود پس از مسافرت خدمت امام رسید و عرض کرد: یابن رسول الله! یادتان هست چندی قبل از خدمت شمارسیدم برایم استخاره کردید و بد آمد، استخاره ام برای سفر تجارت بود به سفر رفتم و سود فراوانی کردم به من خوش گذشت.
امام صادق (ع) تبسمی کرد و به او فرمود: در سفری که رفتی یادت هست در فلان منزل خسته بودی نماز مغرب و عشایت را خواندی شام خوردی و خوابیدی و زمانی بیدارشدی که آفتاب طلوع کرد و نماز صبح تو قضا شده بود؟
عرض کرد آری.حضرت فرمود: اگر خداوند دنیا و آنچه را که در دنیاست به تو داده بود جبران آن خسارت (قضا شدن نماز صبح) نمی شد.
(جهاد با نفس / ج ۱/ ص ۶۶)
مرحوم کلینى و شیخ طوسى و طبرسى از زهرى نقل کردهاند که گفت: مدت طولانی در طلب حضرت مهدى(عج) بودم و در این راه اموال فراوانى در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم، تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتى در محضر او بودم، روزى از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفى داد، ولى در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا، فردا صبح نزد وى رفتم، دیدم جوانى که در زیبایى و خوشبویى از همه کس بهتر و لباس تجار بر تن داشت؛ با وى است و چیزى در آستین دارد.
وقتى نظرم به او افتاد، نزدیک محمد بن عثمان رفتم، ولى او به من اشاره کرد که به طرف آن جوان برگردم، من هم به طرف جوان برگشتم و سؤالاتى از وى کرددم و هر چه میخواستم به من جواب داد، آنگاه رفت که داخل خانه شود و آن خانه، چندان مورد نظر نبود.
محمد بن عثمان به من گفت: اگر میخواهى چیزى بپرسى بپرس که دیگر بعد از این او را نمیبینى. من هم به دنبال او رفتم که سؤالاتى بپرسم، ولى او گوش نداد و داخل خانه شد و جز این دو جمله نفرمود: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْعِشَاءَ إِلَى أَنْ تَشْتَبِکَ النُّجُومُ مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ أَخَّرَ الْغَدَاةَ إِلَى أَنْ تَنْقَضِیَ النُّجُوم»؛ از رحمت خدا به دور است، از رحمت خدا به دور است، کسى که نماز مغرب را بقدرى به تأخیر بیندازد تا ستارهها نمایان شوند، از رحمت خدا به دور است از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تأخیر بیندازد تا ستارهها دیده نشوند.
از عطای سلمی - که یکی از مشاهیر اهل حال است - نقل کرده اند که او در اوایل، نساجی می کرد.
روزی یک پارچه درست کرد که به اعتقاد خودش در نهایت محکمی و بی هیچ عیبی بود. پارچه را نزد بزازان برد که بفروشد. آن ها قیمتی کمتر از قیمت عطای سلمی برای پارچه قرار دادند و عیب هایی گرفتند که هیچ یک از عیب ها در او پیدا نبود.
عطا که این را می شنود، شروع می کند به گریه کردن. بزاز از گفته خود پشیمان می شود و از او عذرخواهی می کند و می گوید هر قیمت که بگویی می دهم.
عطا می گوید: گریه من از کمی قیمت نیست؛ بلکه از این است که با وجود سعی و تلاش، پارچه ام معیوب است و من از عیب های آن غافل بوده ام، شاید عمل های من نیز مثل این پارچه معیوب باشد و من از آن غافل باشم.
ترجمه مصباح الشریعه، ص 57
❤️ مرگ را که بپذیری , همه ی غم و غصه ها می رود.
#حاج_اسماعیل_دولابی
💠قبل از مرگ، میتوانی ولی نمیدانی / بعد از مرگ میدانی ولی نمیتوانی💠
🌷امام حسن مجتبی عليه السلام فرمودند:
النّاسُ فِي دارِ سَهْوٍ وَ غَفْلَةٍ يَعْمَلُونَ وَلا يَعْلَمُونَ فَاِذا صارُوا إلی الآخِرَةِ صارُوا اِلی دارِ يَقينٍ يَعْلَمُونَ وَ لا يَعْمَلُونَ.
💢مردم در اين دنيا در خانه غفلت بسر می برند،
پس هر كاری را انجام می دهند، نتیجهاش را نمیدانند،
و چون به خانه آخرت روند، به وادی يقين وارد میشوند و همه چيز را خواهند دانست و لكن نمیتوانند عملی برای خويش انجام دهند.
📕مصابيح الانوار، ج 2، ص 271
🌷 #امام_سجاد (علیه السلام) :
✍ انَّما الاِْسْتِعْدادُ لْلِمَوْتِ تَجنُّبُ الْحرامِ وَبَذْلُ النَّدى فى الْخَيْرِ.
☘ براستى آمادگى براى مرگ ، دورى از حرام و بذل و بخشش در كار خير است.
📚 بحارالانوار ، ج ۴۶، ص ۶۶
✅دست ما کوتاه و خرما بر نخیل!
✍ زندگی برزخی: واقع مطلب این است که «دست ما کوتاه و خرما بر نخیل. » باید برویم و ببینیم. از مرحوم آقا جمال گلپایگانی که از مراجع باعظمت تقلید بود، نقل میکنند که پس از مرگِ میرزای نائینی، ایشان را در خواب دید و گفت چه خبر؟ مرحوم نائینی گفته بود: یک مرگ و عالم برزخی میگوییم، یک چیزی میشنویم. باید بیایی ببینی.
اما اجمالاً پس از مرگ، زندگی در عالم برزخ با بدن برزخی شروع میشود که هزاران بار متکامل تر از این بدن دنیوی است.درک و فهم و خوردن و آشامیدن و لذت و عذاب هست و به مراتب هم قوی تر از درک و فهم و لذتها و عذابهای دنیاست...
📚 کتاب از احتضار تا عالم قبر، استاد عالی
👌اندکی تامل
🌱میخواهیم دنیا رو کنار بزاریم ولی نمیشه...
🌷حضرت علی (ع) فرمودند:
آنكه ياد مرگ بسيار كند، از دنيا به اندك خشنود شود.
📕نهج البلاغه، حكمت 349
👈معنای این روایت این است که کسی که دنیا را میطلبد و سیری ندارد، به این معناست که قطعا مرگ را فراموش کرده،
بهترین نسخه برای رهایی از محبت دنیا، یاد مرگ است؛
❌عشق دنیا از آن کسانیست که در آن قصد اقامت دائم کردهاند و برای خود چنان دنیایی برپا کردهاند که گویی مرگی وجود ندارد!
💥اگر یاد مرگ نباشد حتی مومنین هم بر سر سجاده نشسته و طلب دنيا ميكنند.
از بین اذکار، ذكر ازدياد رزق به لب دارند و دنبال آیاتی هستند که بر روزیشان بیافزاید؛
مفاتیح و قرآن را هم مقدمه رسیدن به دنیا میکنند.
CQACAgQAAxkDAAGcmfBlBcywfxFe8zs8_d9h7PocKruUxgACugIAAiy8GVCb_pCxucSgjzAE.mp3
230.5K
🔺با دست خالی از مرگ بترسید
🌱آیت الله مجتهدی
🔹 هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَىٰ وَدِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ
🔹 اوست كسى كه فرستاده خود را با هدايت و دین درست روانه كرد، تا آن را بر هر چه دين است فائق گرداند، هر چند مشركان را ناخوش آيد.
📖 سوره صف، آیه ۹
✨💚 | این آیه در خصوص فائق آمدن اسلام بر تمامی ادیان هیچگاه تاکنون محقق نشده است از طرفی ما یقین به راستگو بودن خداوند داریم. علاوه بر روایات شیعه و اعتراف مخالفین شیعه مبنی بر دلالت این آیه بر موضوع ظهور و مهدویت🌱 ، اصلا آیه جز با تفسیر به ظهور معنای درستی پیدا نمیکند.
☄محمّدبنفُضیل گوید: از امام کاظم (علیه السلام) پرسیدم دربارهی آیهی هُو الذِی أَرْسَل رَسُولهُ بِالهُدَی ودِینِ الحَقِّ به چه معناست؟ فرمود: «او کسی است که رسولش (صلی الله علیه و آله) را به ولایت وصی و جانشین خود دستور داد و ولایت، همان دین حق است. گفتم: «لیُظْهِرَهُ عَلی الدِّینِ کُلهِ به چه معناست»؟ فرمود: «در زمان ظهور قائم (فرجه الشریف، این دین را بر تمامی ادیان برتری میبخشد و غلبه میدهد». و فرمود: «خداوند عزّوجلّ میفرماید: وَ اللهُ مُتِمُّ نُورِهِ به ولایت قائم (وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ به ولایت علی (علیه السلام) [خداوند، نورش را بهوسیلهی ولایت قائم (تمام میکند، اگرچه کافران به ولایت علی (علیه السلام) ناخشنود باشند». گفتم: «این کلام، قرآن است»؟ فرمود: «بله، این کلمات، جزء قرآن است، امّا غیر از آن تأویل است».