eitaa logo
سبک زندگی دینی
127 دنبال‌کننده
5.5هزار عکس
1.4هزار ویدیو
23 فایل
آیدی ادمین: @mohammaddostmr
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ ماجرای شیخ انصاری و امام زمان 🔹 یکی از شاگردان مرحوم شیخ مرتضی انصاری می‌گوید: «نیمه شبی در کربلا از خانه بیرون آمدم، در حالی که کوچه‌ها گل آلود و تاریک بودند و من چراغی با خود برداشته بودم. از دور شخصی را دیدم، که چون به او نزدیک شدم دیدم، استادم شیخ انصاری است. با دیدن ایشان به فکر فرو رفتم که در این کوچه‌های گل آلود با چشم ضعیف به کجا می‌روند؟! 🔸 از بیم آنکه مبادا کسی در کمین ایشان باشد، آهسته به دنبالش حرکت کردم. شیخ رفت تا در کنار خانه ای ایستاد و در کنار درِ آن خانه زیارت جامعه را با یک توجّه خاصّی خواند، سپس داخل آن منزل گردید. من دیگر چیزی نمی دیدم امّا صدای شیخ را می شنیدم که با کسی سخن می‌گفت. ساعتی بعد به حرم مطهّر مشرّف گشتم و شیخ را در آنجا دیدم. 🔺 بعدها که به خدمت ایشان رسیدم و داستان آن شب را جویا شدم پس از اصرار زیاد به من، فرمودند: «گاهی برای رسیدن به خدمت امام عصر اجازه پیدا می‌کنم و در کنار آن خانه (که تو آن را پیدا نخواهی کرد.) می‌روم و زیارت جامعه را می‌خوانم، چنانچه اجازه ثانوی برسد خدمت آن حضرت شرفیاب می‌شوم و مطالب لازم را از آن سرور می‌پرسم و یاری می‌خواهم و برمی گردم. ☑️ سپس شیخ مرتضی انصاری از من پیمان گرفت که تا هنگام حیاتش این مطلب را برای کسی اظهار نکنم. 📚 ملاقات علمای بزرگ اسلام با امام زمان، ص ۶
🔻🔸امام صادق: اگر كسى از شما بميرد در حالى كه منتظر حكومت امام زمان (عج) بوده، همانند كسى است كه با امام قائم عليه السلام در خيمه اش بوده است، سپس اندكى درنگ كرد و فرمود: نه، بلكه همانند كسى است كه در كنار حضرت زد و خورد كند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلكه مانند كسى است كه در كنار رسول خدا به شهادت برسد. قالَ الصادق عليه السلام: 🔹 منْ ماتَ مِنْكُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ كَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى فُسْطاطِهِ قالَ: ثُمَّ مَكَثَ هُنيئَةً، ثُمَّ قالَ: لابَلْ كَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَيْفِه، ثُمَّ قالَ: لاوَاللّه ِ اِلاّ كَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ رَسُولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله. 📚بحارالأنوار، ج 42، ص 126
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ⁉️چرا سید بحرالعلوم، سید ابن طاووس و مقدس اردبیلی این قدر با امام زمان (عج) رفیق بودند، ولی من نه 🎤 استاد عالی
عکس نوشته همسر شهید بلباسی پ.ن: شهدا شخصیت های دست نیافتنی نداشتند.
نکته هایی که از بزرگ ترین آیه قرآن استفاده می شود بزرگترین آیۀ قرآن (بقره ۲۸۲)، این آیه است که دربارۀ مسائل حقوقی و نحوۀ تنظیم اسناد تجاری می باشد. این آیه نشانۀ دقّت نظر و جامعیت اسلام است که در دوره جاهلیت و در میان مردمی عقب افتاده، دقیق ترین مسائل حقوقی را طرح کرده است. کلمه «تداینتم» از «دَین» به معنای بدهی، شامل هرگونه معامله غیر نقدی، وام و خرید سَلَف می شود. در حدیث آمده است: اگر کسی در معامله سند و شاهد نگیرد و مالش در معرض تلف قرار گیرد، هرچه دعا کند، خداوند مستجاب نمی کند و می فرماید: چرا به سفارشات من عمل نکردی؟![2]اگر دقّت در حفظ حقوق فردی ضروری است، حفظ بیت المال بمراتب ضروری تر است! تنظیم سند، حتّی در معاملات نقدی مفید است، ولی ضرورت آن به اندازۀ معاملات نسیه نیست. چون در معاملات موعد دار، ممکن است طرف های معامله و یا شاهدان از دنیا بروند یا فراموش کنند، بنابراین لازم است نوشته هم بشود. از فرمان نوشتن، معلوم می شود که اسناد تنظیم شده ای که همراه با گواهی عادل باشد، قابل استشهاد است. از این آیه استفاده می شود که جامعه اسلامی باید یکدیگر را در حفظ حقوق حمایت کنند. زیرا هر معامله ای، نیاز به کاتب و چند شاهد دارد. در زمانی که در تمام جزیرة العرب به گفته مورخان، 17 باسواد بیشتر نبوده، این همه سخن از نوشتن، نشانۀتوجّه اسلام به علم وحفظ حقوق است. پیام ها 1-ایمان، بستر و مقدّمه عمل به احکام، و خطاب؛ «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا» تشویقی برای عمل به احکام است. 2-مدّت بدهکاری، باید روشن باشد. «إِلی أَجَلٍ مُسَمًّی» 3-برای حفظ اعتماد و خوش بینی به همدیگر و آرامش روحی طرفین و جلوگیری از فراموشی، انکار و سوءظنّ، باید بدهی ها نوشته شود. «فَاکتُبُوهُ» 4-برای اطمینان و حفظ قرارداد از دخل و تصرّف احتمالی طرفین، سند باید با حضور طرفین وتوسط شخص سوّمی نوشته شود. «وَ لْیکتُبْ بَینَکمْ کاتِبٌ» 5-نویسندۀ قرار داد، حقّ را در نظر گرفته و عین واقع را بنویسد. «بِالْعَدْلِ» شرط گزینش نویسندۀ اسناد، داشتن عدالت در قلم است. 6-به شکرانه سواد و علمی که خداوند به ما داده است، کارگشایی کنیم. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ کما عَلَّمَهُ اللَّهُ» 7-اهل هر فن و حرفه ای مسئولیت ویژه دارد، کسی که قلم دارد باید برای مردم بنویسد. «وَ لا یأْبَ کاتِبٌ أَنْ یکتُبَ» 8-باید بدهکار که حقّ بر ذمّه اوست، متن قرار داد را بگوید و کاتب بنویسد، نه آنچه را بستانکار ادعا نماید. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ» 9-اقرار انسان علیه خودش، قابل قبول است. «وَ لْیمْلِلِ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ» 10-بدهکار، هنگام املای قرارداد باید خدا را در نظر بگیرد و چیزی را فروگذار نکند و تمام خصوصیات بدهی را بگوید. «وَ لْیتَّقِ اللَّهَ رَبَّهُ» 11-تدوین قانون باید به گونه ای باشد که حقّ ناتوان ضایع نشود. اگر بدهکار، سفیه یا ضعیف و ناتوان و یا گنگ و لال بود، سرپرست و ولی او متن قرارداد را بگوید و کاتب بنویسد. «فَإِنْ کانَ الَّذِی عَلَیهِ الْحَقُّ سَفِیهاً أَوْ ضَعِیفاً...فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ» 12-سفیهان و ناتوانان در مناسبات اجتماعی، نیازمند ولی هستند. «فَلْیمْلِلْ وَلِیهُ» 13-توجّه به حقوق طبقه محروم و اقشار ضعیف، از سوی مسئولان و سرپرستان لازم است. «فَلْیمْلِلْ» صیغه امر نشانه لزوم این کار است. 14-مردان، در گواه شدن و گواهی دادن بر زنان مقدّم می باشند. «شَهِیدَینِ مِنْ رِجالِکمْ» 15-گواهان باید عادل و مورد اطمینان و رضایت طرفین باشند. «مِمَّنْ تَرْضَوْنَ» 16-هر کدام از مردها به تنهایی می توانند شاهد باشند، ولی اگر شاهد یک مرد و دو زن بود، آن دو زن به اتفاق هم ادای شهادت کنند. تا اگر یکی لغزش یا اشتباه کرد، نفر دوّم یادآوری کند. «فَتُذَکرَ إِحْداهُمَا»دو زن به جای یک مرد در گواهی، یا به خاطر روحیۀ ظریف و عاطفی آنهاست و یا به جهت آن است که معمولًا زنان در مسائل بازار و اقتصاد حضور فعّال ندارندو آشنایی آنها با نحوۀمعاملات کمتر است. 17-اگر برای شاهد گرفتن از شما دعوت کردند، خودداری نکنید، گرچه گواه شدن بدون دعوت واجب نیست. «وَ لا یأْبَ الشُّهَداءُ إِذا ما دُعُوا» 18-مبلغ قرارداد مهم نیست، حفظ اطمینان و حقّ الناس مهم است. «وَ لا تَسْئَمُوا أَنْ تَکتُبُوهُ صَغِیراً أَوْ کبِیراً» 19-ثبتِ سند به صورت دقیق و عادلانه سه فایده دارد: الف:ضامن اجرای عدالت است. «أَقْسَطُ»ب:موجب جرأت گواهان بر شهادت دادن است. «أَقْوَمُ» ج:مانع ایجاد بدبینی در جامعه است. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا» 20-اگر فایده واسرار احکام برای مردم گفته شود، پذیرفتن آن آسان می شود. «ذلِکمْ أَقْسَطُ...» 21-معطل شدن امروز برای نوشتن قرارداد، بهتر از فتنه و اختلاف فرداست. «أَدْنی أَلَّا تَرْتابُوا» 22-در معاملات نقدی، لزومی به نوشتن نیست. «إِلَّا أَنْ تَکونَ تِجارَةً حاضِرَةً» 👇👇👇👇
👆👆👆👆 23-در معاملات نقدی، اگرچه نوشتن لازم نیست، ولی شاهد بگیرید. «فَلَیسَ عَلَیکمْ جُناحٌ أَلَّا تَکتُبُوها وَ أَشْهِدُوا إِذا تَبایعْتُمْ» 24-کاتب و شاهد در امان هستند و نباید به خاطر حقّ نوشتن و حقّ گفتن مورد آزار و اذیت یکی از طرفین قرار گیرند. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ» 25-اگر ادای شهادت و یا نوشتن قرارداد، نیازمند زمان یا تحمّل زحمتی بود، باید شاهد و کاتب به نحوی تأمین مالی شوند وگرنه هر دو ضرر خواهند کرد. «وَ لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ» 26-کاتب وشاهد حقّ ندارند سند را به گونه ای تنظیم کنند که به یکی از طرفین ضرری وارد شود. «لا یضَارَّ کاتِبٌ وَ لا شَهِیدٌ» 27-هر گونه خدشه در سند، از هرکس که باشد، فسق و گناه است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ» 28-کاتب و شاهد، مرزبان حقوق مردم هستند و شکستن مرزها همان خروج از مرز و فسق است. «فَإِنَّهُ فُسُوقٌ» 29-قلب پاک و با تقوا، همچون آینه علوم و حقایق را می گیرد. «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکمُ اللَّهُ» 30-خداوند تمام نیازهای مادّی و معنوی شما را می داند و بر اساس آن، احکام و قوانین را برای شما بیان می کند. قانون گذار باید آگاهی عمیق و گسترده داشته باشد. «وَ اللَّهُ بِکلِّ شَی ءٍ عَلِیمٌ»[3] پی نوشت ها [1] بقرة/ 282 [2] مشهدی، كنزالدقائق، ج 2، ص 467. [3] محسن قرائتى، تفسير نور، 10جلد، مركز فرهنگى درسهايى از قرآن - تهران، چاپ: 4، 1389.
🔴بهای موفقیت 🖊احمدحسین شریفی 🔶این یک قانون کلی حاکم بر زیست این جهانی آدمیان است که برای رسیدن به موفقیت باید چیزهایی (زمان، پول، خوشی، راحتی، محبوبیت، ...) را از دست داد. تا چیزی را از دست ندهیم هرگز نمی‌توانیم چیزی به دست آوریم. در یک ضرب المثل اسپانیایی گفته می‌شود: «برای پختن یک املت خوشمزه، دست کم باید یک تخم‌مرغ شکست.» دستیابی به مقصود بدون هزینه‌ کردن و گذشتن از مطلوباتی دیگر، ناشدنی است. موفقیت، امری گران‌قیمت است، بدون پرداخت بهای آن نمی‌توان به آن دست یافت. و بهای آن صرف نظر کردن از پاره‌ای خواسته‌ها و علایق کم‌ارزش‌تر است.
﷽ امام علی(علیه السلام) هرکس به امور بیهوده بپردازد، امور سودمند را از دست بدهد. 📚 غررالحکم، حدیث 8520 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شیطان کشاورز کارکشته ایست ، بسیار هم زمان شناس و تیزبین است در کاشتن بذر نفاق و حسد و خودبینی در دل انسانها ؛ و چقدر غافلیم ما از هنرهای این کشاورز چیره دست ...
📜 رسول الله(ص): هر کس به شما نیکی کرد، جبران کنید و اگر نتوانستید، آن قدر برای او دعا کنید که مطمئن شوید تلافی کرده اید. مَنْ آتَاکمْ مَعْرُوفاً فَکافِئُوهُ وَ إِنْ لَمْ تَجِدُوا مَا تُکافِئُوهُ فَادْعُوا اللَّهَ لَهُ حَتَّی تَظُنُّوا أَنَّکمْ قَدْ کافَیتُمُوهُ.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘خودتان را ارزان نفروشید اگر می خواهید بفروشید؛ خودتان را به خدا بفروشید. حیف شما نیست که خودتان را به سنگ و گل بفروشید؟؟؟ 🎙