💠 حضرت اميرالمؤمنين امام علی عليهالسّلام:
چه بسا روزهدارى كه از روزۀ خود جز گرسنگى و تشنگى نصيبى نمىبرد و بسا شب زندهدارى كه از عبادت شبانه خويش جز نخوابيدن و رنج بهرهاى نمیگيرد؛ خوشا خواب زيركان و روزه نگرفتن آنان.
🔅 كَم مِن صائمٍ ليسَ لَهُ مِن صيامِهِ إلاّ الجُوعُ و الظَّمَأُ، و كَم مِن قائمٍ ليسَ لَهُ مِن قيامِهِ إلاّ السَّهَرُ و العَناءُ، حَبَّذا نَومُ الأكياسِ و إفطارُهُم.
📙نهج البلاغه #حكمت_۱۴۵
امام على عليه السلام :
زبان درنده اى است كه اگر رها شود، گاز مى گيرد!🐉
اللِّسانُ سَبُعٌ ، إن خُلِّيَ عَنهُ عَقَرَ .
[نهج البلاغة: الحكمة60.]
🌷 امام_باقر(عليه السلام) از جدش اميرمؤمنان (علیه السلام) چنين نقل مي کندکه فرمود :
☘ در روی زمين دو امان و وسيله نجات از عذاب الهی بود که يکی از آنها برداشته شد دومی را دريابيد و به آن چنگ زنيد .
👌 اما امانیکه برداشته شد رسول_الله بود.
👌 و اما امانیکه باقیمانده استغفار است .
💐 خداوند تعالی مي فرمايد: خدا آنها را عذاب نمي کند تا تو در ميانشان هستی و خداوند آنها را هرگز عذاب نمي کند در حاليکه استغفار مي کنند .
📕 نهج البلاغه
🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿
🌿🌴🌿🌴
🌿🌴
🌿
🔷پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله:
اگر بنده «خدا» مى دانست كه در ماه رمضان چيست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى داشت كه تمام سال، رمضان باشد.
📗بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۶
نهج البلاغه مثل خود علی(ع) است.
کلام انسان مثل خود اوست، چون کلام تنزل روح انسان است، تجلی روح انسان است.
یک روح پست کلامش پست است و یک روح عالی کلامش عالی است.
یک روح یک بعدی کلامش یک بعدی است و یک روح چند بعدی کلامش هم چند بعدی است.
علی(ع) یک شخصیت جامع الاضداد است، کلامش هم جامع الاضداد است.
(انسانکامل، ص۱۵۸)
💡 هرکس نهجالبلاغه نمیخواند، از قرآن خبری ندارد.
(مقام معظم رهبری)
امام علی (عليه السلام) در گفتاری از نهج البلاغه به هفت نكته مهم از فضايل اخلاقى و اثر مثبت آنها اشاره مى كند.
نخست مى فرمايد: «كثرت سكوت، سبب ابهت و بزرگى است»; (بِكَثْرَةِ الصَّمْتِ تَكُونُ الْهَيْبَةُ). مرحوم ابن میثم در شرح نهج البلاغه خود در اینجا نکته جالبى آورده مى گوید: دلیل کلام مولا این است که سکوت، غالباً نشانه عقل است و ابهت صاحبان عقل آشکار است و اگر به یقین دانسته شود که کثرت سکوت ناشى از عقل اوست، ابهت او بیشتر مى شود و اگر حال او شناخته نشود و این احتمال وجود داشته باشد که سکوتش ناشى از عقل است باز سبب ابهت اوست و گاه ممکن است سکوت، ناشى از ضعف و ناتوانى در کلام باشد و باز هم این امر سبب احترام شخص مى شود، زیرا از پریشان گویى پرهیز مى کند.(1)
اضافه بر اینها، سکوت، سبب نجات از بسیارى از گناهان است، زیرا غالب گناهان کبیره به وسیله زبان انجام مى شود تا آنجا که سى گناه کبیره را براى زبان شماره کرده ایم. بدیهى است هنگامى که انسان از این گناهان پرهیز کند ابهت و هیبت و شخصیت او بیشتر خواهد بود.
در حدیث جالبى از «هشام بن سالم» یکى از یاران خاص امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که مى فرماید: «پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) به مردى که خدمتش رسید فرمود: ألا أدُلّکَ عَلى أمْر یُدْخِلُکَ اللهُ بِهِ الْجَنَّةَ؟; آیا تو را به چیزى هدایت کنم که به وسیله آن وارد بهشت شوى؟» عرض کرد: آرى یا رسول الله.
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «أنِلْ مِمّا أنالَکَ اللهُ; از آنچه خداوند در اختیار تو قرار داده بذل و بخشش کن». عرض کرد: اگر من خودم محتاج تر از کسى باشم که مى خواهم به او بخشش کنم چه کنم؟
پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «فَانْصُرِ الْمَظْلُومِ; به یارى ستم دیده برخیز».
عرض کرد: اگر من خودم از او ضعیف تر باشم چه کنم.
فرمود: «فَاصْنَعْ لِلاْخْرَقِ یَعْنی أشِرْ عَلَیْهِ; شخص نادان را راهنمایى کن و به او مشورت بده».
عرض کرد: اگر من از او نادان تر باشم چه کنم؟ فرمود: «فَأصْمِتْ لِسانَکَ إلاّ مِنْ خَیْر; زبانت را جز از نیکى خاموش ساز». و سرانجام پیغمبر(صلى الله علیه وآله) فرمود: «أما یَسُرُّکَ اَنْ تَکُونِ فیکَ خِصْلَةٌ مِنْ هذِهِ الْخِصالِ تَجُرُّکَ إلَى الْجَنَّةِ؟; آیا تو را خشنود نمى سازد که یکى از این صفات نیک را داشته باشى و تو را به سوى بهشت برد؟».(2)
اضافه بر این، سکوت سبب نورانیت فکر و عمق اندیشه است، همان گونه که در حدیثى از امیرمؤمنان(علیه السلام) مى خوانیم: «الْزِمِ الصَّمْتَ یَسْتَنِرْ فِکْرُکَ; ساکت باش تا فکرت نورانى شود».(3)
در حدیث دیگرى از همان حضرت آمده است: «أکْثِرْ صَمْتَکَ یَتَوَفّرْ فِکْرُکَ وَیَسْتَنِرْ قَلْبُکَ وَیَسْلَمِ النّاسُ مِنْ یَدِکِ; بسیار سکوت کن که فکرت فراوان و قلبت نورانى مى شود و مردم از تو در امان خواهند بود».(4)
البته همه اینها مربوط به سخنانى است که به اصطلاح فضول الکلام یا آلوده به گناه است; ولى سخن حق و تعلیم دانش و امر به معروف و نهى از منکر و امثال آن به یقین از آن مستثناست و همان گونه که در حکمت 182 آمده است که اگر کلام از آفات خالى باشد به یقین از سکوت برتر است، زیرا انبیا دعوت به کلام شدند نه به سکوت حتى اگر ما در فضیلت سکوت سخن مى گوییم از کلام کمک مى گیریم.(5)
پی نوشت:
(1). شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج 5، ص 602.
(2). کافى، ج 2، ص 113، ح 5.
(3). غررالحکم، ح 4248 .
(4). غررالحکم، ح 4252 .
(5). براى توضیح بیشتر به ذیل حکمت 182 و 71 و به جلد اول تفسیر موضوعى اخلاق در قرآن، ص 298 مراجعه شود.
امیرالمؤمنین امام على عليه السّلام:
به خدا سوگند، بنده با تقوايى را نمى شناسم
كه تقوايش او را سود دهد
مگر آن كه زبانش را نگه دارد
نهج البلاغه، خطبه 176
📌تلنگر امیرمومنان علی علیه السلام
امیرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
⬅️مردم را روزگارى میرسد كه در آن از #قرآن جز نشان و خطوط آن چیزی نماند و از #اسلام جز نام آن باقی نماند.
⬅️در آن روزگار #مسجدهاى آنان _ از نظر ساختمان _ #آباد است و از رستگارى #ويران است.
⬅️ساكنان و سازندگان آن مسجدها بدترين مردم زمين هستند، #فتنه از آنان برخيزد و خطا به آنان درآويزد.
⬅️آن كه از فتنه به كنار ماند بدان بازش گردانند، و آن كه از آن پس افتد به سويش برانند.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، حکمت 369، ص540.
📣ماه #رمضان فرصت آشتی با قرآن است.
❌ #ناسزا گفتن ممنوع
امیرمؤمنان #علی(ع) فرمود:
«از به کارگیری کلمات زشت و #مستهجن، بپرهیزید! زیرا زشتگویی، #فرومایگان را در اطرافت آدمی نگاه داشته و افراد #شریف را از گرد انسان پراکنده می سازد.»
آن حضرت به حُجربن عَدی و عمروبن حِمَق خُزاعی در نبرد #صِفّین تذکر داد تا از ناسزاگویی به دشمن پرهیز کنند.
آنان به امام اعتراض کردند که مگر ما برحق نیستیم؟ امام فرمود:
«خوش ندارم که شما بدزبان و #دشنامگو باشید! اگر عملکرد- زشت- دشمن را با #منطق بیان کنید، گفتار شما به صواب نزدیکتر است.»
📚منقری، وقعة صفین، ص103؛ عبدالحميد
📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج11، ص21.
📚سیدرضی، نهج البلاغه، نامه: 5، ص366.