💎 سه دورهٔ تربیتی از دیدگاه پیامبر اکرم (ص)
١- دورهٔ سیادت و آقایی : دربرگیرندهٔ هفت سال نخست زندگی است ودراین دوره کودک آقا وسرور خانواده بوده وباید توجه خاصی به او شود. دراین دوره به اصول وموارد زیر توجه کنید:
الف- والدين باید مظهر عمل باشند نه حرف، هیچ تناقضی بین حرف وعمل آنها وجود نداشته باشد که موید آیهٔ مبارکهٔ اتامرون الناس با لبروتنسون انفسکم.
٢- دورهٔ بندگی واطاعت: هفت سال دوم زندگی است. فرزندان در این دوره نیاز به کمک وراهنمایی دارند و والدین باید اصول زیر را رعایت کنند:
الف- عدم تبعیض درخانواده
ب- هماهنگی درتربیت
پ- همکاری با مدرسه
ت- وفای به عهد
خ- گفتار نیک
ح- انتخاب الگو
ج- آزادی
چ- تفریحات سالم
٣- دورهٔ وزارت: شامل هفت سال سوم زندگی بوده و والدین باید در این دوره از فرزندان مشورت گرفته، بانظرخواهی از آنها درکارها وسایر مسائل زندگی برای آنها ارزش قائل شوند.
#حدیث_روز
امیرالمؤمنین عليه السلام:
🍃 خردمند کسی است كه دمى را در كارهاى بى فایده هدر نمی دهد و آنچه را براى هميشه همراه او نمى ماند، ذخيره نسازد
📚 غررالحكم حدیث2163
:
🌷داستان تربیتی .
استادی با شاگردش از باغى ميگذشت
چشمشان به يک کفش کهنه افتاد.
شاگرد گفت گمان ميکنم اين کفشهاي کارگرى است که در اين باغ کار ميکند بيا با پنهان کردن کفشهایش عکس العمل کارگر را ببينيم و بعد کفشها را پس بدهيم و کمى شاد شويم و بخندیم ...!
استاد گفت چرا براى خنده خود او را ناراحت کنيم؛ بيا کارى که ميگويم انجام بده و عکس العملش را ببين!
مقدارى پول درون آن قرار بده ...
شاگرد هم پذيرفت و بعد از قرار دادن پول ، مخفى شدند.
کارگر براى تعويض لباس به وسائل خود مراجعه کرد و همينکه پا درون کفش گذاشت متوجه شيئى درون کفش شد و بعد از وارسى ، پول ها را ديد.
با گريه فرياد زد : خدايا شکرت !
خدايی که هيچ وقت بندگانت را فراموش نميکنى ....
تو ميدانى که همسر مريض و فرزندان گرسنه دارم و در این فکر بودم که امروز با دست خالى و با چه رويی به نزد آنها باز گردم و همينطور اشک ميريخت....
استاد به شاگردش گفت:
هميشه سعى کن براى خوشحاليت ببخشى نه بستانی.....
+ در مقابل یک فرد معلول با سرعت کم راه بروید.
+ در مقابل مادری که فرزندش رو از دست داده ، بچه تون رو نبوسید.
+ در مقابل یک فرد مجرد، از عشقتون نگید.
+ در برابر کسی که دارایی ندارد ، از داشته هاتون مغرورانه حرف نزنید
هیچگاه فراموش نکنیم که هیچکس بر دیگری برتری ندارد،
مگر به " فهم و شعور "
مگر به " درک و ادب "
مگر به "تقوی و پرهیزگاری"
آدمی فقط در یک صورت حق دارد به دیگران از بالا نگاه کند و آن هنگامی است که بخواهد دست کسی را که بر زمین افتاده را بگیرد و او را بلند کند !
بیاد داشته باش که ؛این قدرت تو نیست،
این " انسانیت " است!
امام صادق علیه السلام از پدر بزرگوارشان از امام سجاد علیه السلام روایت کرده اند که فرمودند:
إِذا قامَ الْقَائِمُ علیه السلام أَذهَبَ اللّهُ عَنْ کُلِّ مؤْمنٍ الْعاهَةَ وَ رَدَّ إِلیْهِ قُوَّتَهُ.
هنگامی که قائم علیه السلام قیام کند خداوند از مومنان هرگونه آفت و بیماری و ناتوانی را دور ساخته و قدرت و توانش را به او باز می گرداند.
🌱الغيبة( للنعماني) ص 317
#خوشبینی
#قضاوت زود هنگام
#نگرش و باور انسان ها
مردی🙇♂ صبح از خواب بیدار شد و دید تبرش🪓 ناپدید شده. شك كرد كه همسایه اش آن را دزدیده باشد، برای همین، تمام روز او را زیر نظر گرفت.👀
متوجه شد كه همسایه اش در دزدی مهارت دارد، مثل یك دزد راه می رود، مثل دزدی كه می خواهد چیزی را پنهان كند پچ پچ می كند، آن قدر از شك خود مطمئن شد كه تصمیم گرفت به خانه برگردد، لباسش را عوض كند، نزد قاضی برود و شكایت كند.😤
اما👇
همین كه وارد خانه شد، تبرش را پیدا كرد.😳😍
همسرش آن را جابه جا كرده بود. مرد از خانه بیرون رفت و دوباره همسایه اش را زیر نظر گرفت و دریافت كه او مثل یك آدم شریف راه می رود، حرف می زند، و رفتار می كند!
✅ همیشه این نکته را به یاد داشته باشید که ما انسانها در هر موقعیتی معمولا آن چیزی را می بینیم که دوست داریم و بهش فکر میکنیم ...!
✳️ نگرش خود را به جهان مثبت کنیم و دیگران را مقصر شکست های خود نکنیم.
📌 راهی برای کاهش #استرس
کتاب خواندن
توجه به کتاب و کتابخوانی، یکی از نشانههای رشد و تعالی فرهنگی است. عادت به مطالعه، امری اکتسابی است که مانند دیگر الگوهای رفتاری در روند اجتماعی شدن فرد، پایه اولیه آن در خانواده شکل میگیرد. عادت به مطالعه والدین، سبب تشویق اعضای خانه در پذیرش این مسئله میشود. آنها به راحتی با کتاب انس و الفت میگیرند، به سوی آن جذب میشوند و مطالعه در زندگیشان، جزء امور ضروری تلقی میشود. تغییرات ارتباطی گسترده در جامعه امروز با ایجاد شکافی نسلی میان والدین و فرزندان، لزوم مراقبت خانوادهها را چند برابر کرده است. علیرغم جایگزین شدن نهادهایی چون آموزش و پرورش و رسانهها به جای خانواده در جامعهپذیر کردن افراد در سطح وسیع و مشغله زیاد کاری و فکری والدین که سبب میشود وقت کمتری برای فرزندان خود داشته باشند، والدین هنوز هم میتوانند فرزندان خود را با کتاب به عنوان دوستی مهربان آشنا کرده و تصویری جذاب و دوستداشتنی از آن در ذهن آنان ایجاد کنند تا فرهنگ کتاب و کتابخوانی در آنها درونی شود.
🔰دیدگاه اسلام به اشتغال زنان
در دیدگاه #اسلام، نهاد #خانواده هسته اصلی جامعه به شمار میرود و سلامت و ارتقای جامعه در گرو خانوادههای سالم، پویا و آرام دانسته میشود.
💠در همین راستا، #زن به جهت تواناییهای #طبیعی و #فطریاش محور اصلی خانواده محسوب میشود و جایگاه خاصی در امر تولید و #تربیت نسلهای آینده دارد.
💠 بر همین اساس، در نظر اسلام، زن باید بدون داشتن دغدغههای #مالی و اجتماعی، با فراغ بال و #آرامش، #مدیریت داخلی خانواده را انجام دهد و #مرد موظف است تمامی نیازها و حاجات #اقتصادی خانواده را تامین کند. بنابراین، زن به واسطه نقش موثری که در نیل به اهداف خانواده دارد، از حمایتهای مالی ویژهای، چون #نفقه، #مهریه، اجرت #شیردهی و اجرتالمثل کارهای منزل برخوردار است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷 پول ، عامل ناآرامی 🌷
👈 استاد قرائتی
✍خیلی از افراد سرمایه دار هستن که استرس و دلواپسی دارند که خود پول باعث عذاب آنها شده است.
✍ قرآن کریم می فرماید :
به بعضی ها پول می دهیم تا عذابشان زیاد شود ...
هدایت شده از تاریخ تفکر تمدن
قضاوت ممنوع حماقت آزاد!
سید محمدباقر واحدی واعظ
یکی از گزارههایی که امروزه در فضای جامعه ما منتشر شده و بسیار مورد استناد قرار میگیرد «قضاوت ممنوع» است. به این صورت که اگر کسی کاری کند یا حرفی بزند که به نظر شما درست نباشد به سختی میتوانید آن را مطرح کنید چرا که سریعا مورد هجوم قرار میگیرید و با جملاتی از قبیل«منو قضاوت کردی» «به چه حقی قضاوت کردی؟» «مگه خدایی که قضاوت میکنی؟» و... مواجه خواهید شد.
برای این گزاره دو معنا میتوان در نظر گرفت:
اول این که منظور از «قضاوت ممنوع» این باشد که کسی حق ندارد فرد دیگری را به خاطر کار یا سخنی که مورد پسندش نیست تنزّل درجه بدهد؛ مثلا او را پایین تر از خود بداند و خود را انسان بهتری بداند، یا به خاطر آن کار او را مورد سخره قرار دهد و یا کارش را مجوزی برای غیبت، فحاشی و دهنکجی بداند. اگر منظور این باشد، من هم موافقم که قضاوت ممنوع است. در دین ما هم از چنین کاری منع شده است.در روایتی از امام صادق علیه السلام به نقل از پیامبرصلی الله علیه و آله این چنین آمده است که: «كسى كه فحشا و خلافی را پخش و منتشر نمايد همانند كسى است كه آن را انجام داده باشد؛ و كسى كه مؤمنى را عيبجويى و سرزنش كند، نمىميرد مگر آن كه مرتكب و مبتلاى به آن خواهد گشت»[1].
معنای دومی که ممکن است از این گزاره برداشت شود این است که نباید نسبت به کار یا سخن افراد موضعگیری و نظر داشت. در مورد این معنا باید دقت بیشتری داشت چرا که اجرای آن میتواند به یک ناهنجاری اجتماعی تبدیل شود.
انسان باید در زندگی خود به مبانی و اصولی باور داشته باشد و زندگی خود را بر اساس آن ها پیش برد. شخصی که دارای مبانی و اصول مشخصی است، قطعا یک سری از افعال و سخن ها را مطابق با آن مبانی مییابد و موارد دیگری را مخالف با آن میداند. فرض کنید کسی که مسلمان است خوشرویی، راستگویی، دستپاکی، عفت کلام و ... را مطابق مبانی خود میداند و بداخلاقی، دروغگویی، دزدی، فحاشی و ... را مخالف اصول خود میداند. این چنین شخصی نمیتواند و نباید نسبت به افعالی که از اطرافیان و افراد جامعه سر میزند بی تفاوت باشد و نظری نسبت به این افعال نداشته باشد. بلکه به تعبیر دیگر، تفاوت انسان که عاقل است با سایر موجودات در همین نکته است که او نسبت به اتفاقات پیرامون خود نظر داشته و تصمیم گیری میکند. البته این به معنای تصمیم گیری در مورد شخص مرتکب رفتار یا گوینده سخن نیست(که البته آن هم به صورت کلی منتفی نیست) بلکه در مورد قضاوت نسبت به فعلی که از آن شخص سرزده میباشد. کسی که قضاوت به این معنا را در مورد اتفاقات اطراف خود نداشته باشد یعنی دکان عقل را تعطیل کرده است.
نبود این چنین قضاوتی در جامعه میتواند منجر به ندانم گرایی، شک گرایی و نهایتا برچیده شدن امر به معروف و نهی از منکر به صورت کامل شود.
البته روشن است که باید به نکات اخلاقی که در شریعت ما نسبت به این مطلب وجود دارد دقت شود. مثلا در روایتی از امام صادقعلیه السلام به نقل از امیرالمؤمنینعلیه السلاماین مضمون را میبینیم که:«کار یا حرفی که از برادرت صادر می شود را تا جایی که ممکن است بر بهترین وجه ممکن حمل کن و مادامی که محمل خوبی برای کلمه ای که از برادرت صادر شده مییابی ظن بد مبر»[2].
سخن پایانی: حواسمان باشد به بهانه قضاوت ممنوع حماقت آزاد نشود.
[1]كافي، انتشارات دار الحديث، ج4، ص: 80
[2]كافي، انتشارات دار الحديث، ج4، ص: 94
سقط جنین ۳۲ برابر بیشتر از کرونا منجر به مرگ شده است!
🔹بر اساس آمار سازمانهای جهانی، آمار مرگ و میر بر اثر عوامل مختلف از دی ماه ۹۸ تا نیمه اول مهر ماه سال جاری بهصورت زیر است:
🔺در اثر کرونا: یک میلیون و ۴ هزار و ۵۰۶ نفر
🔺در اثر ایدز: یک میلیون و ۲۵۱ هزار و ۹۲۱ نفر
🔺در اثر مصرف الکل: یک میلیون و ۸۶۲ هزار و ۶۰۲ نفر
🔺در اثر سیگار کشیدن: ۳ میلیون و ۷۲۳ هزار و ۵۵۸ نفر
🔺در اثر سرطان: ۶ میلیون و ۱۱۶ هزار و ۲۹۴ نفر
سقط جنین: ۳۲ میلیون و ۶۹۱ هزار و ۱۱۴ نفر
🔸این آمار جهانی در حالی است که براساس آمارهای وزارت بهداشت، سالانه بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار سقط جنین غیرقانونی در کشورمان انجام میشود یعنی در کشور روزانه ۱۰۰۰ جنین توسط والدین کشته میشوند! که تنها حدود ۱۰ مورد آن قانونی است!
http://tn.ai/2366669
نکته:👌
با این میزان قتل کودکان بی گناه انتظار نزول رحمت نباید داشت.
پدر و مادرانی که اقدام به #سقط_جنین می کنند قاتلانی هستند که بر روی زمین راه می روند و ادعایحمایت از #انسانیت و #حقوق_بشر آنان، گوش عالم را کر کرده است.
لازم است دستگاه قضا و متولانیان امر در خصوص این #جنایت هولناک اقدام قانونی انجام دهند.
قرآن کریم می فرماید:
وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ كَانَ خِطْئًا كَبِيرًا ﴿ الاسراء: ۳۱﴾ و از بيم تنگدستى فرزندان خود را مكشيد ماييم كه به آنها و شما روزى مى بخشيم آرى كشتن آنان همواره خطايى بزرگ است .
✍️محمد علی فتحی
🆔 @sss1400
💠 قبلا برای فرهنگ سازی کم فرزندی می گفتن : فرزند کمتر، زندگی بهتر
🔹 فرزند کمتر شده ولی زندگی سخت تر و قیمتها گرانتر شده
💮 و این است سزای قومی که به خاطر ترس از فقر ،
👈 فرزندان خود را می کشند .
👈 و به وعده شیطان ( نسبت به سقط بچه ) لبیک گفتند .
جمعیت