🔸 حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرماید: «لا تقسِروا اولادکم عَلی آدابکم، فانَّهم مَخْلُوقونَ لِزَمانٍ غیر زمانکم» فرزندان خویش را بر آداب خود مجبور نسازید که آنها برای زمانی غیر عصر شما آفریده شدهاند.
📚 شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج20 ص267
*خانواده موفق*
*✅قهر بهترین وسیله تنبیه*
از درس های تربیتی اسلام این است که حتی اگر نیازی به تنبیه فرزندان باشد آنها را نزنید، در چنین مواقعی با آنها قهر کنید زیرا این عمل در روحیه کودک تاثیر بسزایی دارد و کودک احساس می کند با قهر کردن پدر و مادر از او، هیچ راهی ندارد تا از کار بد خود دست بردارد.
ناگفته نماند که قهر کردن نباید خیلی طول بکشد وگرنه بازتاب های منفی خواهد داشت.
💠 امام موسی بن جعفر(علیه السلام) به یکی از یاران خود که از دست فرزندش به ستوه آمده بود و از دست او شکایت می کرد فرمود:
او را کتک نزن، بلکه با او قهر کن اما خیلی طول نکشد.
☘️☘️☘️☘️☘️
برخورد تند، سرزنش بار و تحقیر آمیز به خاطر اشتباهاتی که از افراد و به خصوص از فرزندانمان سر میزند، آنها را وادار می کند به ما دروغ بگویند و خطای خود را به گردن دیگران بیاندازند.
📬 چه چیزهایی باعث احساس حقارت در کودک میشود؟
انواع تحقیر: تحقیر مستقیم و غیرمستقیم .
تحقیر آشکار و مستقیم:
استفاده از الفاظ تحقیرآمیز ؛ بد، کثافت، تنبل ...
بچه که بودیم سرصف بچه را تنبیه میکردند، فلک میکردند، کلاه بوقی سرش میگذاشتند و... چه آیندهای میتوان برای شخصیت این کودک متصور بود؟!
تحقیر غیر مستقیم؛ مثل مقایسه کردن
"ببین فلانی شاگرد اول شده، ببین چقدر درسخونه."
جایزههایی که میدیم، شاگرد اول، دوم و سوم تعیین میکنیم.
اینها مصداق تحقیر،
و به مثابه خشونت رفتاری است.
به همین دلیل بچه ها پشتکارشان را از دست میدهند.
خشونت فقط فیزیکی نیست.
✨﷽✨
🔰 فرزندانتان را به سمت عاق شدن یا قطع رحم، نبرید!...
✍حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند:خداوند متعال رحمت كند كسى را كه فرزندش را بر نيكى كردن به خود يارى نمايد.راوی گويد: عرض کردم: انسان چگونه فرزندش را بر نيكى كردن به خويش يارى كند؟
فرمودند: عمل اندكى را كه در توان اوست بپذيرد و از عملى كه بر او سخت است درگذرد، بر او ستم نكند و با او بداخلاقى ننمايد كه [اگر چنین کند] در اين صورت بين او و فرزندش از مرزهاى كفر جز عاق شدن يا قطع رحم كردن فاصلهاى نخواهد بود.
سپس حضرت پيامبر خدا صلّى الله عليه و آله فرمودند:بهشت پاكيزه است. خداوند متعال آن را پاكيزه نموده است و بوى آن را نيز پاكيزه قرار داده است؛ به طورى كه بوى آن از مسير دو هزار سال راه استشمام مىشود، امّا كسى كه عاق شده، كسى كه قطع رحم كرده و كسى كه لباس خود را از روى تكبّر بر زمين مىكشاند، بوى بهشت را استشمام نخواهند كرد!
📚 کافی ج6 ص50
بچه احتیاج به بازی دارد و خود این احتیاج به بازی یکی از حکمتهای پروردگار است. یک مقدار انرژی در وجود کودک ذخیره است که او فقط به وسیله بازی میتواند این انرژی را دفع کند. بچه غریزه ای دارد برای بازی کردن. حالا انسان اشخاصی را میبیند که میگویند میخواهم بچهام را تربیت کنم. خوب، چطور میخواهی تربیت کنی؟ نمیگذارد بچه پنج شش ساله برود با بچهها بازی کند، هر مجلسی که خودش میرود بچه را هم میبرد برای اینکه تربیت بشود، جلوی خنده او را میگیرد، جلوی خوراک او را میگیرد.
📕استاد مطهری، آزادی معنوی، ص۱۱۵
✅ فرزند آوری، رزق آوری
✍ بکر بـن صـالح، یـکـی از اصـحـاب امام
کاظم علیه السلام می گوید: به امام کاظم
علیه السلام نوشتم، حدود پنج سال است
که از طلب بچه خودداری کرده ام
و این بدان سبب است که همسرم از این کار ناخشنود است و می گوید تربیت و نگهداری فرزندان بـه عـلـت کمبود مـالی مشکـل است.
نظر شما چیست؟
امام در پاسخ به من نوشت: در پی فرزند باش؛ زیرا #روزی آن ها را خداوند عزوجل می دهد.
📚 کافی، ج ۶، ص ۳
ابراز محبت و توجه صرفا با روشهای مادی مثل خریدهای مكرر، پول دادنهای بیرویه و هدیههای رشوهمانند، زمينه را برای پرتوقع و بیمسئولیت شدن کودک و نوجوان را ایجاد میكند.
@nooredideh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نسخه دین برای مشکلات تربیتی بچه ها!
🔻دین میگوید اگر ما فرزندمان را توحیدی و ولایی تربیت کنیم، خود به خود دچار خیلی از مشکلات نمیشوند. اساسا چرا ما به دنبال درمان پرخاشگری هستیم؟ دین میگوید، اگر زیر ۷ سال بچه را آزاد بگذاریم که خوب بازی کند، اصلا دچار لجبازی و پرخاشگری نمیشود. حواسمان باشد نسخه دین در تربیت، نسخه خالق برای مخلوق و نسخه غرب برای تربیت، نسخه مخلوق برای مخلوق است. خالق، به انسان اِشراف دارد و از بالا به او نگاه میکند اما مخلوق تازه دارد شروع میکند، تا چیزی از انسان سر در بیاورد. خالق، اِشرافش به جسم و روح است و مخلوق سراسر جهل به روح و جسم است.
🔺 حجت الاسلام عباسی ولدی
✳ از تهمتزننده چه گرفتم تا راضی شدم؟
جوان پشت میز گفت: شخصی اینجاست که چهار سال است منتظر شماست! اینشخص اعمال خوبی داشته و باید به بهشت برزخی برود، اما معطل شماست. با تعجب گفتم: از کی حرف میزنی؟ یکی از پیرمردهای اُمنای مسجدمان را دیدم که در مقابلم و در کنار همانجوان ایستاده. خیلی ابراز ارادت کرد و گفت: کجایی؟ چند ساله منتظر تو هستم. بعد از کمی صحبت، این پیرمرد ادامه داد: زمانی که شما در مسجد و بسیج، مشغول فعالیت فرهنگی بودید، تهمتی را در جمع به شما زدم. برای همین آمدهام که حلالم کنید.
آنصحنه برایم یادآوری شد. من مشغول فعالیت و کارهای فرهنگی در مسجد بودم. این پیرمرد و چند نفر دیگر در گوشهای نشسته بود. بعد پشت سر من حرفی زد که واقعیت نداشت. او به من تهمت بدی زد و نیت ما را زیر سؤال برد. عجیبتر اینکه زمانی این تهمت را به من زد که ابتدای حضورم در بسیج بود و نوجوان بودم!
آدم خوبی بود. اما من نامه اعمالم خیلی خالی شده بود. به جوان پشت میز گفتم: درسته ایشون آدم خوبی بوده، اما من همینطوری از ایشون نمیگذرم. دست من خالیه. هرچه میتوانی ازش بگیر.
تازه معنای آیه ۳۷ سوره عبس را فهمیدم: «هر کسی در روز جزا برای خودش گرفتاری دارد و همان گرفتاری خودش، برایش بس است و مجال این نیست که به فکر کس دیگری باشد.»
جوان هم رو به من کرد و گفت: این بنده خدا یک وقف انجام داده که خیلی بابرکت بوده و ثواب زیادی برایش میآید. او یک حسینیه را در شهر شما، خالصانه برای رضای خدا ساخته که مردم از آنجا استفاده میکنند. اگر بخواهی ثواب کل حسینیهاش را از او میگیرم و در نامه عمل شما میگذارم تا او را ببخشی. با خودم گفتم: ثواب ساخت یک حسینیه به خاطر یک تهمت؟! خیلی خوبه.
بنده خدا این پیرمرد خیلی ناراحت و افسرده شد، اما چارهای نداشت. ثواب یک وقف خالصانه یک حسینیه را به خاطر یک تهمت به یک نوجوان داد و رفت به سمت بهشت برزخی!
اما تمام حواس من در آنلحظه به این بود که وقتی کسی به خاطر تهمت به یک نوجوان، یک چنین خیرات بزرگی را از دست میدهد، پس ما که هر روز و هر شب پشت سر مسئولان و دوستان و آشنایان خودمان هرچه میخواهیم میگوییم...
جوان پشت میز به عظمت آبروی مؤمن اشاره کرد و آیۀ ۱۹ سوره نور را خواند: «کسانی که دوست دارند زشتیها در میان مردم باایمان رواج یابد، برای آنان در دنیا و آخرت عذاب دردناکی است»...
#سه_دقیقه_در_قیامت
(چاپ سوم، تهران: انتشارات شهید ابراهیم هادی، ۱۳۹۸)
صفحات ۳۷ و ۳۸.