♦️پیش نیاز نخست مساله تحول در علوم ♦️
🔹حول در سازمان علم (در مسیر تحقق دانش تمدنی نو) و سازماندهی مدیریت سازمانی علم در جامعه که نوعی حرکت از بالا به پایین محسوب می شود، پیش نیاز نخست مسألۀ تحول است.
یادداشتی از دکتر سیدحسین حسینی
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
▫️در یادداشتی با عنوان نقد فلسفی؛ انقلاب در انقلاب از منظر تمدن نوین اسلامی به نقد و بررسی فعالیتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته است:
🔸چندی پیش در یادداشتی علمی با عنوان "فلسفه را گِل آلود نکنیم؛ امکان و امتناع علم دینی" و در پاسخ به اظهارات اخیر دکتر داوری آورده بودم: "...نخستین جایی که بیش از هر مرکز دیگری، نیازمند انقلاب فرهنگی است، همانا شورای عالی انقلاب فرهنگی است و تا چنین انقلابی فرهنگی در رویکردها و ارکان آن روی ندهد، بر سرنوشت علم و فرهنگ این مرز و بوم همان می آید که تا حال آمده است..." (ر.ک: سایت طلیعه،۲۱/۱/۱۳۹۷).
🔸دلایلی که درآن یادداشت علمی کوتاه داشتم، قابل تأمل بود چرا که از زاویۀ دغدغه مندی "مسألۀ علم دینی" به موضوع نگاشته شده بود؛ اما هم اینک از منظر مهم دیگری یعنی "تمدن نوین اسلامی" به این موضوع می پردازم.
🔸برای اقامۀ استدلال، پنج مقدمۀ کوتاه؛ اما متقن را در کنار یکدیگر قرار داده و سپس اظهار نظر در خصوص نتیجه گیری را به خوانندگان عزیز واگذار می کنم.
1⃣ مقدمۀ اول: "انقلاب اسلامی ایران" در مسیر تحقق "تمدن نوین اسلامی" قرار گرفته است.
🔸مقصود از تمدن نوین اسلامی، تمدن عصر طلایی اسلام در قرون پیشین نیست بلکه وضعیتی تعریف شده(در برابر سیطرۀ تمدن مادی غرب گرایِ معاصر) و با شاخصه های متعین برای حرکت جوامع اسلامی و خروج از موقعیت موجود است( ر.ک: حسینی، سید حسین،۱۳۹۵، تمدن پژوهی؛ مطالعات مفهومی تمدن اسلامی، تهران، جامعه شناسان، ص ۱۵).
2⃣ مقدمۀ دوم: تحقق تمدن نوین اسلامی بدون "دانش تمدنی نو" ممکن نیست. مقصود از دانش تمدنی در اینجا، اعم از علوم انسانی و علوم تجربی است؛ چه اینکه هر تمدنی بدون مجموعه ای از دانش، علوم و معارف بشری متناسبِ با ویژگی های تمدنی اش، امکان ظهور و باروری ندارد والّا منحل در تمدن غالب موجود می شود و نمی توان نسبت "نوین" به آن داد.
3⃣ مقدمۀ سوم: "علوم انسانی مدرن" و دستاوردهای علمی پیشینیان، همۀ نیازهای جدید ما را به دانش تمدنی نو برآورده نمیکنند.
🔸بحرانهای هویّتی علوم انسانی مدرن و سازواری آنها با مبانی نظری تمدن مادی غرب گرا، امکان بهره گیری از آنها به عنوان دانش تمدنی نو را نمی دهد؛ اهمیت تحول علوم انسانی و جایگاه علوم انسانی اسلامی و علم دینی نیز همین جاست.
4⃣ مقدمۀ چهارم: برای دستیابی به دانش تمدنی نو، دو تغییر مهم در جامعۀ علمی لازم است؛ "تحول در سازمان علم" و "تحول در ساختار علم". سازمان علم در جامعۀ علمی ما آن چنان معیوب است که امید حرکت سازمان یافتۀ نوینی از آن نمی رود و با این وجود، چنین سازمان عریض و طویلی بی تأثیر در نهاد علم ایران نیز نیست.
🔸بدین ترتیب تحول در سازمان علم (در مسیر تحقق دانش تمدنی نو) و سازماندهی مدیریت سازمانی علم در جامعه که نوعی حرکت از بالا به پایین محسوب می شود، پیش نیاز نخست مسألۀ تحول است.
🔸از سوی دیگر، ساختار علم در جامعۀ علمی، منشاء تولید دانش و بروز نظریه پردازی های علمی و فراگیری جریان نقد علمی در سطوح گوناگون است تا جنبش های علمی همگانی از بدنۀ نظام دانشی برخیزد که این تحول را نیز می توان نوعی حرکت از پایین به بالا دانست.
5⃣ مقدمۀ پنجم: در جامعۀ ما، شورای عالی انقلاب فرهنگی، مهمترین مرکز مسؤل در تصمیم گیری و تصمیم سازی در سازمان نهاد علم و مؤثر در ساختار نهاد علم به حساب می آید. (این سخن به معنای الزام آغاز جنبشهای خودجوش علمی از مراکز تصمیم گیری نیست بلکه به معنای تأثیرپذیری ساختار نهاد علم از سازمان نهاد علم است).
▫️تمرین: با توجه به مقدمات پنج گانه فوق، چگونه می توانید بر ضرورت انقلاب فرهنگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی، استدلال کنید و در غیر این صورت؛ دلایل خود را بر نادرستی مقدمات اقامه کنید. اظهار نظر خود را به صورت یک یادداشت علمی بنویسید.( دربارۀ ویژگیهای روش شناختی یادداشت علمی، در شماره های بعدی "نقدهای فلسفی" نکاتی خواهد آمد).
mehrnews.com/news/4438576
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️همایش یادمان علامه سید محمدحسین طباطبایی (ره) (با جستاری در علوم انسانی اسلامی ، عرفان علامه طباطبایی)
🔹علاقمندان ومتخصصین این حوزه میتوانند جهت کسب اطلاعات بیشتر به کانال ارتباطی همایش در تلگرام مراجعه فرموده :
@allameh_conference
و یا با رایانامهی زیر ارتباط برقرار کنند :
allameh.conference@gmail.com
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
▫️حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش ملی” المیزان و علوم انسانی اسلامی”
🔹با تجلیل از خدمات مرحوم علامه طباطبایی به ویژه در عرصه تفسیر قرآن کریم گفت: به اصرار مرحوم علامه طباطبایی در المیزان، قرآن کتابی است که هم اکنون با ما حرف می زند.
🔹 باید مغالطات را شناخت و دانست انسان سکولار الحاد خود را به علم تحمیل میکند و الا علم الحادی نبوده بلکه آیت حق است.
🔹علوم انسانی غربی مسموم و در پی سکولار کردن انسانهاست.
https://goo.gl/GwTwEJ
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
🔹علوم حوزوی باید پیشران تحول در علوم انسانی باشند.
🔹امکان تنظیم نظام راهبردهای تحول علوم انسانی، امکان تنظیم نقشه راه و امکان انقباض در سه مولفه و انبساط در نوزده هزار مولفه را از جمله قابلیتهای الگوی پیشنهادی، برشمرد.
▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در سومین نشست از سلسله نشست های مطالعات اسلامی علوم انسانی در مشهد به سخنرانی پرداختند.
▫️در میان علوم نیز علوم انسانی نقش پیشران سایر علوم را دارد چرا که سایر علوم در خدمت انسان است و این علوم انسانی است که در صدد شناسایی ماهیت و نیازهای اصیل انسان است. حال وقتی سخن از تمدنسازی اسلامی در میان است بالضروره تحول علوم انسانی بر اساس آموزههای دینی مورد نیاز است لذا علوم دینی و حوزوی باید پیشران این تحول باشد، بنابراین نقش حوزههای علمیه در این حرکت بسیار مهم است.
▫️سه رکن مهم پیشرفت یک تمدن شامل تولید دانش مناسب، بازمهندسی ساختارها و تولید محصولات مناسب با آنها است و تولید دانش نقش زیربنایی در این پروسه دارد.
https://goo.gl/QG7yvy
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️آخرین توصیه های آیت الله حائری شیرازی
🔹به آیت الله میر باقری گفتند : (علوم انسانی غربی که مبتنی بر انسان شناسی غربی است شرک است و ما باید به جدیت به سوی تولید علوم انسانی اسلامی برویم.)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ایدئولوژیک بودن علوم انسانی♦️
🔹 تا نوبت به اسلامیسازی علوم انسانی میرسد، میگویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح
دکتر عبدالحسین خسروپناه قسمت سوم
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پاسخ ایشان به نظرات دکتر حسین بشریه
🔸 تمام این ویژگی و مؤلفههای بومی و قومی و فرهنگی در شکلگیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این میشود بومیسازی که در همه جوامع هم قابل تصور است. حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلاً دارای باورهای ایمانی و دینی و کنشهای اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزشهایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر میخواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسانهایی را بررسی میکند که متأثر از آموزههای دینی هستند و به گزارههایی میرسد که میتوان آنها را گزارههای دینی دانست.
🔸یعنی نیتها و انگیزههای دینیِ این جامعه نیز مورد شناسایی قرار میگیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقعبینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثباتگرایانه. این هم میشود اسلامیسازی. شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا میگوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، میتوانیم به کشف روابط اقتصادی انسانهای متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید میشود.
🔸 چرا تا صحبت از علم دینی میشود، برخی فکر میکنند که میخواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟ علاوه بر این وقتی ما از اسلامیسازی علوم انسانی سخن میگوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلاً وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتاً علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی میشود. این هم یک معنا از اسلامیسازی علوم انسانی است.
🔸نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیدههای اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است. وقتی هایِک، رالز و پوپر به تعریف عدالت میپردازند، آیا فرضاً یک تحقیق میدانی انجام دادهاند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلاً تعریفشان از عدالت براساس ایدئولوژیای است که پذیرفتهاند. چطور اینجا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟ بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر میشود. همه اینها مملو از ارزشها است. چطور ایدئولوژیهای دیگر میتوانند راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمیتوانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟
🔸پس نهتنها علوم انسانی اسلامی به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه ضرورت دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزههای اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است. یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمیخواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و میخواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است.
▫️در خصوص شبهه مکانیسم درونی صدق و کذب چه نظری دارید؟
🔸توجه داشته باشید بخشی از گزارههایی که ما در علوم اجتماعی داریم، گزارههای ارزشی و بایدها و نبایدها هستند که صدق و کذببردار نیستند. مثلاً میگویید باید جامعه اینچنین باشد. یک باید حقوقی، راهبردی یا ساختاری. این اصلاً صدق و کذببردار نیست. این مبتنی بر مبانی و ارزشهای ما است. تنها در گزاره های اخباری صدق و کذب معنا دارد در حالیکه بخش قابل توجهی از علوم اجتماعی گزارههای انشایی هستند. صدق و کذب گزارههای اخباری هم بر اساس دو نفسالأمر قابل کشف هستند. یکی واقعیت خارجی در زمانی که مشغول توصیف و تبیین پدیدههای اجتماعی در عالم خارج هستیم.
🔸در این جا شواهد دال بر واقعیت بیرونی به ما میگوید که آیا گزارهمان صادق است یا کاذب. اما شواهدی که تفسیربردار است نه تبیینبردار. یعنی باید نگاه تفسیری و هرمنوتیستی به شواهد داشته باشیم نه نگاه اثباتگرایانه.
ادامه دارد ...
متن کامل در لینک زیر
https://goo.gl/9M6Fvh
goo.gl/5Ga7nA
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
4_5773619824710124609.mp3
30.37M
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
4_5832661348558833571.mp3
4.16M
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ اسلاميسازي علوم انساني از دیدگاه علامه مصباح ♦️
🔹مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد».
🔹بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب.
علامه محمد تقی مصباح یزدی قسمت نهم
▫️متن پيشرو ديدگاههاي حضرت آيتالله مصباح يزدي ـمد ظلهـ درباره "علم ديني و اسلاميسازي علوم انساني" است كه از آثار معظمله استخراج و در قالب پرسش و پاسخ تنظيم گرديده و پيش از اين با تغييراتي در شماره 86 ماهنامه معارف منتشر شده است.
9⃣ ارزيابي و بررسي تطبيقي شما از وضعيت توليدگري ما در علوم انساني، در قياس با نگاه و نگرش جامعه جهاني و در نسبتسنجي با شأن شايسته اين علوم در فرهنگ ديني ما، چيست؟ آيا ادامه روند موجود نيل به وضعيت مطلوب را نويد ميدهد؟
🔸سرنوشت آينده کشور، عمدتاً به دست فارغ التحصيلان دانشگاه هاست. قبل از پيروزي انقلاب به طور کلّي در اختيار آنها بود و روحاني جايي نداشت و اکنون في الجمله يک جايي براي روحاني باز شده است - البتّه روحانيان نيز، چه از لحاظ کميت و چه از لحاظ کيفيت، آمادگي کافي براي پر کردن اين خلأ را ندارند - و از طرف ديگر ميدانيم که بسياري از مفاسدي که ما با آن درگير هستيم، ناشي از ضعف ما در علوم انساني است.
🔸نمونه کاملاً روشن آن در جريانات اخير بعد از انتخابات بود. برخي تصريح کردند به اينکه مشکل ما ضعف علوم انساني بود و به همين تعبير در دادگاه اعتراف کردند. همه اينها لزوم يک تحوّل را ميرساند. امّا اين تحوّل چگونه بايد صورت بگيرد؟ علوم انساني در دانشگاه بايد اسلامي شود؛ امّا چگونه؟ امام - قدّس سرّه - سي سال پيش اين نکته را فرمودند.
🔸مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد». در شوراي عالي انقلاب فرهنگي کميتهاي براي رسيدگي به اين مسأله تشکيل شد که چگونه بايد دانشگاهها اسلامي شود؟ مدّتي بحث شد که اين کميته چه اسمي داشته باشد؟
🔸ابتدا برخي پيشنهاد دادند: نام آن «کميته انقلابي کردن دانشگاه ها» باشد. بعد اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي جمهوري اسلامي ايران گفتند: «مگر دانشگاههاي ما اسلامي نيست که ما ميخواهيم آنها را اسلامي کنيم. اين توهين به دانشگاه هاست». بالاخره با پيشنهاد جناب آقاي دکتر حدّاد عادل، اسم کميته «کميته اسلامي شدن دانشگاهها» گذاشته شد. از آن زمان تاکنون، چهارده يا پانزده سال گذشته است. اين کميته جلسات متعددي را براي تدوين آييننامه اسلامي شدن دانشگاهها، برگزار کرد و درباره آنچه بايد انجام بگيرد، مطالبي روي کاغذ آمد؛ امّا نميدانم آيا يک درصد آنچه روي کاغذ آمده بود، عملي شد يا نه؟ کار زيادي بايد انجام بگيرد و اين شوخي نيست.
🔸بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب. کتابها همانطور که همه صاحبنظران اطلاع دارند، ترجمهاي است از کتابهايي که در اروپا و آمريکا نوشته شده با اندکي تغيير. چند مثال اروپايي برداشته شده و به جاي آن، مثال ايراني گذاشته و باصطلاح بومي سازي شده است. اگر اين کتابها بخواهد اسلامي شود، بايد کلّ کتاب عوض شود.
🔸البتّه سالها روي اين کتابها کار شده تا آن نقطههايي که با اسلام تنافي دارد مشخص شود. گروههاي زيادي روي اينها کار کردند که پروندههاي اين کار در شوراي انقلاب فرهنگي موجود است؛ ولي نوشتن کتاب درسي دانشگاه، براي همه رشتههاي علوم انساني، کار عظيمي است. نوشتن يک کتاب در اين زمينه به زمان زياد، نيروي انساني مخلص وآگاهِ فراوان نياز دارد و البتّه امکانات مادي آن هم بايد فراهم باشد. از سي سال پيش طرح اوليه براي اين کار در نظر گرفته شد ولي مثل بسياري از کارهاي ديگر، اجراء نشد. بايد آسيب شناسي کنيم که چرا آن طرح با اينکه اراده امام پشت آن بود، عملي نشد؟
(مصباح يزدي، محمدتقي، سخنراني در هجدهمين نشست انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه امام خميني قدسسره، 15/8/88.)
ادامه دارد...
http://mesbahyazdi.ir/node/3408
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️صوت گفتوگوی کوتاه استاد حسن رحیم پورازغدی با علامه مصباح یزدی ۲۴ آذر ماه سال ۹۶
🔹سوال استاد رحیمپور ازغدی از علامه مصباح یزدی: اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار میدادید؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️آزمایشگاه علوم انسانی♦️
🔹 وقتی علوم انسانی هم میتواند آزمایشگاه داشته باشد.
🔹بیشتر دانشمندان به وقت گذراندن در آزمایشگاه عادت دارند اما برای بسیاری از عالمان علوم انسانی، آزمایشگاه قلمرویی ناآشنا و غریب است.
تمنا منصوری قسمت اول
🔸وقتی صحبت از آزمایشگاه به میان میآید بسیاری از ما یاد کلاسهای تشریح، کاغذ تورنسل، دودهای ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی میافتیم. گویی درب آزمایشگاه تنها به روی رشتههای علوم طبیعی، پایه، فنی و مهندسی باز است. اما چند سالی است که جهان و دانشگاههای توسعه یافته قدم در راه جدیدی گذاشته اند و دست به طراحی آزمایشگاههایی برای علوم انسانی هم زده اند که در برخی موارد رنگ و بوی علوم اجتماعی میگیرد و در پارهای مواقع با هنر و ادبیات میآمیزد. این گزارش میکوشد با ارجاع ضمنی به برخی از نمونههای عملی چنین آزمایشگاههایی بر ماهیت این مراکز و اهمیت آن برای پیشبرد بهتر علوم انسانی و کاربردیتر ساختن این مطالعات تأکید کند.
🔸در آزمایشگاه علوم انسانی که میکوشد کلیشه موجود دربارۀ افتراق میان علوم را تغییر دهد، تأکید بر نوع آزمایشهایی نیست که ممکن است نمونهاش را در یک آزمایشگاه فیزیک ببینید، بلکه بر جنبۀ مشارکتی اجرای تحقیق تأکید میشود. قدمت طرح ایدۀ راهاندازی چنین آزمایشگاههایی به بیش از یک دهه پیشمیرسد. (اینساید هایر اد، ۲۰۰۵) با این حال نمونه عملی واقعی آن در سالهای اخیر قابل ردیابی است.
🔸چیزی به نام «همکاری»لازمۀ کلیدی پروژههایی که در دانشگاههای علوم انسانی انجام میشود نفس همکاری و مشارکت است. برای مثال دانشگاه میشیگان و بخش آزمایشگاه مشارکتی علوم انسانی[۱] که زیر نظر گروه ادبیات، علوم و هنرها فعالیت میکند، درصدد است که با پیامدهای کاهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته علوم انسانی در سالهای اخیر مقابله کند. در واقع این مراکز در صدد هستند تا با بهره گیری از روش تحقیق مشارکتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به مشارکت در پژوهش هایی درگیر کنند که حضور در سمینارهای متداول و مرسوم چنین فرصتی را در اختیارشان قرار نمی داد.
🔸از سوی دیگر، جنبۀ مشارکتی پژوهش در این آزمایشگاهها فرصت رصد و انتشار را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی میدهد. نمونهاش آزمایشگاه طراحی بازی در دانشگاه شیکاگو[۲] است که مؤسس آن میگوید: وقتی دانشجویان در آزمایشگاه هستند من زمان بیشتری با آنها میگذرانم، با آنها مقاله مینویسم و روی تقویت رزومه آنها کار میکنیم.
🔸تحقیق مشارکتی در چنین آزمایشگاههایی تنها به نفع دانشجویان نیست بلکه استادان و اعضای هیئت علمی نیز از این مشارکت سود میبرند؛ زیرا آزمایشگاه علوم انسانی جایی است که متخصصان حوزههای غیردیجیتال در آن حضور دارند. در واقع در اینجا، تأکید برای تشکیل روابط جدید میان افرادی از علوم انسانی و علوم طبیعی است که پشت یک میز بنشینند و با هم کار کنند.
🔸البته در این میان، آن دسته از اساتیدی که از حق استادی دائمی برخوردار نیستند تمایل کمتری برای شرکت در این آزمایشگاهها دارند. به همین دلیل لزوم تغییر معیارهای ارزشیابی اساتید احساس میشود. به گفتۀ مدیر گروه هنرها، رسانه و مهندسی در دانشگاه ایالتی آریزونا، مدرسۀ عالی مهندسی این دانشگاه، اعضای هیئت علمی را نه صرفاً بر اساس پژوهش، تدریس و خدمات بلکه بر حسب مشارکت ارزیابی میکند. این درحالی است که در تاریخ آموزش، چنین معیاری معمولاً برای استادان علوم انسانی اعمال نمیشود و برخلاف علوم فیزیکی و زیستی تنها ملاک، مقالات چاپ شده و کتابهای تألیفی است.
http://llink.ir/azmayeshgaholoumensani
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️آیت الله جوادی آملی : نه عقل چنین تهمتی را برمی تابد که در برابر دین قرار گیرد و نه دین چنین اتهامی را تحمل میکند که در قبال عقل است.
(صفحه ۳۲ کتاب تفسیر انسان به انسان)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️فراخوان مقاله " فصلنامه انتقادی نظری در حوزه علوم انسانی " با محوریت نقد اقتصاد اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.