▫️حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی در همایش ملی” المیزان و علوم انسانی اسلامی”
🔹با تجلیل از خدمات مرحوم علامه طباطبایی به ویژه در عرصه تفسیر قرآن کریم گفت: به اصرار مرحوم علامه طباطبایی در المیزان، قرآن کتابی است که هم اکنون با ما حرف می زند.
🔹 باید مغالطات را شناخت و دانست انسان سکولار الحاد خود را به علم تحمیل میکند و الا علم الحادی نبوده بلکه آیت حق است.
🔹علوم انسانی غربی مسموم و در پی سکولار کردن انسانهاست.
https://goo.gl/GwTwEJ
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
🔹علوم حوزوی باید پیشران تحول در علوم انسانی باشند.
🔹امکان تنظیم نظام راهبردهای تحول علوم انسانی، امکان تنظیم نقشه راه و امکان انقباض در سه مولفه و انبساط در نوزده هزار مولفه را از جمله قابلیتهای الگوی پیشنهادی، برشمرد.
▫️حجت الاسلام والمسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در سومین نشست از سلسله نشست های مطالعات اسلامی علوم انسانی در مشهد به سخنرانی پرداختند.
▫️در میان علوم نیز علوم انسانی نقش پیشران سایر علوم را دارد چرا که سایر علوم در خدمت انسان است و این علوم انسانی است که در صدد شناسایی ماهیت و نیازهای اصیل انسان است. حال وقتی سخن از تمدنسازی اسلامی در میان است بالضروره تحول علوم انسانی بر اساس آموزههای دینی مورد نیاز است لذا علوم دینی و حوزوی باید پیشران این تحول باشد، بنابراین نقش حوزههای علمیه در این حرکت بسیار مهم است.
▫️سه رکن مهم پیشرفت یک تمدن شامل تولید دانش مناسب، بازمهندسی ساختارها و تولید محصولات مناسب با آنها است و تولید دانش نقش زیربنایی در این پروسه دارد.
https://goo.gl/QG7yvy
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️آخرین توصیه های آیت الله حائری شیرازی
🔹به آیت الله میر باقری گفتند : (علوم انسانی غربی که مبتنی بر انسان شناسی غربی است شرک است و ما باید به جدیت به سوی تولید علوم انسانی اسلامی برویم.)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ایدئولوژیک بودن علوم انسانی♦️
🔹 تا نوبت به اسلامیسازی علوم انسانی میرسد، میگویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح
دکتر عبدالحسین خسروپناه قسمت سوم
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پاسخ ایشان به نظرات دکتر حسین بشریه
🔸 تمام این ویژگی و مؤلفههای بومی و قومی و فرهنگی در شکلگیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این میشود بومیسازی که در همه جوامع هم قابل تصور است. حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلاً دارای باورهای ایمانی و دینی و کنشهای اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزشهایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر میخواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسانهایی را بررسی میکند که متأثر از آموزههای دینی هستند و به گزارههایی میرسد که میتوان آنها را گزارههای دینی دانست.
🔸یعنی نیتها و انگیزههای دینیِ این جامعه نیز مورد شناسایی قرار میگیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقعبینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثباتگرایانه. این هم میشود اسلامیسازی. شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا میگوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، میتوانیم به کشف روابط اقتصادی انسانهای متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید میشود.
🔸 چرا تا صحبت از علم دینی میشود، برخی فکر میکنند که میخواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟ علاوه بر این وقتی ما از اسلامیسازی علوم انسانی سخن میگوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلاً وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتاً علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی میشود. این هم یک معنا از اسلامیسازی علوم انسانی است.
🔸نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیدههای اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است. وقتی هایِک، رالز و پوپر به تعریف عدالت میپردازند، آیا فرضاً یک تحقیق میدانی انجام دادهاند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلاً تعریفشان از عدالت براساس ایدئولوژیای است که پذیرفتهاند. چطور اینجا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟ بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر میشود. همه اینها مملو از ارزشها است. چطور ایدئولوژیهای دیگر میتوانند راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمیتوانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟
🔸پس نهتنها علوم انسانی اسلامی به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه ضرورت دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزههای اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است. یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمیخواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و میخواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است.
▫️در خصوص شبهه مکانیسم درونی صدق و کذب چه نظری دارید؟
🔸توجه داشته باشید بخشی از گزارههایی که ما در علوم اجتماعی داریم، گزارههای ارزشی و بایدها و نبایدها هستند که صدق و کذببردار نیستند. مثلاً میگویید باید جامعه اینچنین باشد. یک باید حقوقی، راهبردی یا ساختاری. این اصلاً صدق و کذببردار نیست. این مبتنی بر مبانی و ارزشهای ما است. تنها در گزاره های اخباری صدق و کذب معنا دارد در حالیکه بخش قابل توجهی از علوم اجتماعی گزارههای انشایی هستند. صدق و کذب گزارههای اخباری هم بر اساس دو نفسالأمر قابل کشف هستند. یکی واقعیت خارجی در زمانی که مشغول توصیف و تبیین پدیدههای اجتماعی در عالم خارج هستیم.
🔸در این جا شواهد دال بر واقعیت بیرونی به ما میگوید که آیا گزارهمان صادق است یا کاذب. اما شواهدی که تفسیربردار است نه تبیینبردار. یعنی باید نگاه تفسیری و هرمنوتیستی به شواهد داشته باشیم نه نگاه اثباتگرایانه.
ادامه دارد ...
متن کامل در لینک زیر
https://goo.gl/9M6Fvh
goo.gl/5Ga7nA
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
4_5773619824710124609.mp3
30.37M
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
4_5832661348558833571.mp3
4.16M
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه سوم : با ارائه استاد حسن رحیم پور ازغدی
🔹عنوان : پیامدهای فرهنگی و اجتناعی علم مدرن
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ اسلاميسازي علوم انساني از دیدگاه علامه مصباح ♦️
🔹مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد».
🔹بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب.
علامه محمد تقی مصباح یزدی قسمت نهم
▫️متن پيشرو ديدگاههاي حضرت آيتالله مصباح يزدي ـمد ظلهـ درباره "علم ديني و اسلاميسازي علوم انساني" است كه از آثار معظمله استخراج و در قالب پرسش و پاسخ تنظيم گرديده و پيش از اين با تغييراتي در شماره 86 ماهنامه معارف منتشر شده است.
9⃣ ارزيابي و بررسي تطبيقي شما از وضعيت توليدگري ما در علوم انساني، در قياس با نگاه و نگرش جامعه جهاني و در نسبتسنجي با شأن شايسته اين علوم در فرهنگ ديني ما، چيست؟ آيا ادامه روند موجود نيل به وضعيت مطلوب را نويد ميدهد؟
🔸سرنوشت آينده کشور، عمدتاً به دست فارغ التحصيلان دانشگاه هاست. قبل از پيروزي انقلاب به طور کلّي در اختيار آنها بود و روحاني جايي نداشت و اکنون في الجمله يک جايي براي روحاني باز شده است - البتّه روحانيان نيز، چه از لحاظ کميت و چه از لحاظ کيفيت، آمادگي کافي براي پر کردن اين خلأ را ندارند - و از طرف ديگر ميدانيم که بسياري از مفاسدي که ما با آن درگير هستيم، ناشي از ضعف ما در علوم انساني است.
🔸نمونه کاملاً روشن آن در جريانات اخير بعد از انتخابات بود. برخي تصريح کردند به اينکه مشکل ما ضعف علوم انساني بود و به همين تعبير در دادگاه اعتراف کردند. همه اينها لزوم يک تحوّل را ميرساند. امّا اين تحوّل چگونه بايد صورت بگيرد؟ علوم انساني در دانشگاه بايد اسلامي شود؛ امّا چگونه؟ امام - قدّس سرّه - سي سال پيش اين نکته را فرمودند.
🔸مقام معظّم رهبري راجع به علوم انساني به چند تن از وزراء تأکيد کردند و شخصاً به وزيري فرمودند: «من از شخص شما ميخواهم اين کار را انجام دهيد». در شوراي عالي انقلاب فرهنگي کميتهاي براي رسيدگي به اين مسأله تشکيل شد که چگونه بايد دانشگاهها اسلامي شود؟ مدّتي بحث شد که اين کميته چه اسمي داشته باشد؟
🔸ابتدا برخي پيشنهاد دادند: نام آن «کميته انقلابي کردن دانشگاه ها» باشد. بعد اعضاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي جمهوري اسلامي ايران گفتند: «مگر دانشگاههاي ما اسلامي نيست که ما ميخواهيم آنها را اسلامي کنيم. اين توهين به دانشگاه هاست». بالاخره با پيشنهاد جناب آقاي دکتر حدّاد عادل، اسم کميته «کميته اسلامي شدن دانشگاهها» گذاشته شد. از آن زمان تاکنون، چهارده يا پانزده سال گذشته است. اين کميته جلسات متعددي را براي تدوين آييننامه اسلامي شدن دانشگاهها، برگزار کرد و درباره آنچه بايد انجام بگيرد، مطالبي روي کاغذ آمد؛ امّا نميدانم آيا يک درصد آنچه روي کاغذ آمده بود، عملي شد يا نه؟ کار زيادي بايد انجام بگيرد و اين شوخي نيست.
🔸بايد در همه رشتههاي علوم انساني، در کتابها و در اساتيد، تجديد نظر شود. ما براي اسلامي شدن دانشگاه ها، نه استاد داريم و نه کتاب. کتابها همانطور که همه صاحبنظران اطلاع دارند، ترجمهاي است از کتابهايي که در اروپا و آمريکا نوشته شده با اندکي تغيير. چند مثال اروپايي برداشته شده و به جاي آن، مثال ايراني گذاشته و باصطلاح بومي سازي شده است. اگر اين کتابها بخواهد اسلامي شود، بايد کلّ کتاب عوض شود.
🔸البتّه سالها روي اين کتابها کار شده تا آن نقطههايي که با اسلام تنافي دارد مشخص شود. گروههاي زيادي روي اينها کار کردند که پروندههاي اين کار در شوراي انقلاب فرهنگي موجود است؛ ولي نوشتن کتاب درسي دانشگاه، براي همه رشتههاي علوم انساني، کار عظيمي است. نوشتن يک کتاب در اين زمينه به زمان زياد، نيروي انساني مخلص وآگاهِ فراوان نياز دارد و البتّه امکانات مادي آن هم بايد فراهم باشد. از سي سال پيش طرح اوليه براي اين کار در نظر گرفته شد ولي مثل بسياري از کارهاي ديگر، اجراء نشد. بايد آسيب شناسي کنيم که چرا آن طرح با اينکه اراده امام پشت آن بود، عملي نشد؟
(مصباح يزدي، محمدتقي، سخنراني در هجدهمين نشست انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه امام خميني قدسسره، 15/8/88.)
ادامه دارد...
http://mesbahyazdi.ir/node/3408
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️صوت گفتوگوی کوتاه استاد حسن رحیم پورازغدی با علامه مصباح یزدی ۲۴ آذر ماه سال ۹۶
🔹سوال استاد رحیمپور ازغدی از علامه مصباح یزدی: اگر امروز جوانتر بودید، کدام کارها را در اولویت قرار میدادید؟
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️آزمایشگاه علوم انسانی♦️
🔹 وقتی علوم انسانی هم میتواند آزمایشگاه داشته باشد.
🔹بیشتر دانشمندان به وقت گذراندن در آزمایشگاه عادت دارند اما برای بسیاری از عالمان علوم انسانی، آزمایشگاه قلمرویی ناآشنا و غریب است.
تمنا منصوری قسمت اول
🔸وقتی صحبت از آزمایشگاه به میان میآید بسیاری از ما یاد کلاسهای تشریح، کاغذ تورنسل، دودهای ناشی از فعل و انفعالات شیمیایی و فیزیکی میافتیم. گویی درب آزمایشگاه تنها به روی رشتههای علوم طبیعی، پایه، فنی و مهندسی باز است. اما چند سالی است که جهان و دانشگاههای توسعه یافته قدم در راه جدیدی گذاشته اند و دست به طراحی آزمایشگاههایی برای علوم انسانی هم زده اند که در برخی موارد رنگ و بوی علوم اجتماعی میگیرد و در پارهای مواقع با هنر و ادبیات میآمیزد. این گزارش میکوشد با ارجاع ضمنی به برخی از نمونههای عملی چنین آزمایشگاههایی بر ماهیت این مراکز و اهمیت آن برای پیشبرد بهتر علوم انسانی و کاربردیتر ساختن این مطالعات تأکید کند.
🔸در آزمایشگاه علوم انسانی که میکوشد کلیشه موجود دربارۀ افتراق میان علوم را تغییر دهد، تأکید بر نوع آزمایشهایی نیست که ممکن است نمونهاش را در یک آزمایشگاه فیزیک ببینید، بلکه بر جنبۀ مشارکتی اجرای تحقیق تأکید میشود. قدمت طرح ایدۀ راهاندازی چنین آزمایشگاههایی به بیش از یک دهه پیشمیرسد. (اینساید هایر اد، ۲۰۰۵) با این حال نمونه عملی واقعی آن در سالهای اخیر قابل ردیابی است.
🔸چیزی به نام «همکاری»لازمۀ کلیدی پروژههایی که در دانشگاههای علوم انسانی انجام میشود نفس همکاری و مشارکت است. برای مثال دانشگاه میشیگان و بخش آزمایشگاه مشارکتی علوم انسانی[۱] که زیر نظر گروه ادبیات، علوم و هنرها فعالیت میکند، درصدد است که با پیامدهای کاهش دانشجویان تحصیلات تکمیلی در رشته علوم انسانی در سالهای اخیر مقابله کند. در واقع این مراکز در صدد هستند تا با بهره گیری از روش تحقیق مشارکتی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی را به مشارکت در پژوهش هایی درگیر کنند که حضور در سمینارهای متداول و مرسوم چنین فرصتی را در اختیارشان قرار نمی داد.
🔸از سوی دیگر، جنبۀ مشارکتی پژوهش در این آزمایشگاهها فرصت رصد و انتشار را به دانشجویان تحصیلات تکمیلی میدهد. نمونهاش آزمایشگاه طراحی بازی در دانشگاه شیکاگو[۲] است که مؤسس آن میگوید: وقتی دانشجویان در آزمایشگاه هستند من زمان بیشتری با آنها میگذرانم، با آنها مقاله مینویسم و روی تقویت رزومه آنها کار میکنیم.
🔸تحقیق مشارکتی در چنین آزمایشگاههایی تنها به نفع دانشجویان نیست بلکه استادان و اعضای هیئت علمی نیز از این مشارکت سود میبرند؛ زیرا آزمایشگاه علوم انسانی جایی است که متخصصان حوزههای غیردیجیتال در آن حضور دارند. در واقع در اینجا، تأکید برای تشکیل روابط جدید میان افرادی از علوم انسانی و علوم طبیعی است که پشت یک میز بنشینند و با هم کار کنند.
🔸البته در این میان، آن دسته از اساتیدی که از حق استادی دائمی برخوردار نیستند تمایل کمتری برای شرکت در این آزمایشگاهها دارند. به همین دلیل لزوم تغییر معیارهای ارزشیابی اساتید احساس میشود. به گفتۀ مدیر گروه هنرها، رسانه و مهندسی در دانشگاه ایالتی آریزونا، مدرسۀ عالی مهندسی این دانشگاه، اعضای هیئت علمی را نه صرفاً بر اساس پژوهش، تدریس و خدمات بلکه بر حسب مشارکت ارزیابی میکند. این درحالی است که در تاریخ آموزش، چنین معیاری معمولاً برای استادان علوم انسانی اعمال نمیشود و برخلاف علوم فیزیکی و زیستی تنها ملاک، مقالات چاپ شده و کتابهای تألیفی است.
http://llink.ir/azmayeshgaholoumensani
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️آیت الله جوادی آملی : نه عقل چنین تهمتی را برمی تابد که در برابر دین قرار گیرد و نه دین چنین اتهامی را تحمل میکند که در قبال عقل است.
(صفحه ۳۲ کتاب تفسیر انسان به انسان)
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️فراخوان مقاله " فصلنامه انتقادی نظری در حوزه علوم انسانی " با محوریت نقد اقتصاد اسلامی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️کارآفرینی علوم انسانی ♦️
🔹گروه بردار با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، نخستین دوره از کارگاههای کارآفرینی در علوم انسانی را با عنوان «مبانی کارآفرینی در علوم انسانی» پنجشنبه، ۲۵ مردادماه، برگزار کرد.
به گزارش گروه و سایت بُردار
💫 این کارگاه با سه سرفصل کلی شامل «شخصیتشناسی»، «تیمسازی»، «نوآوری» و «خلق مزیت» با ارائه امیرحسین اکرمی، مدرس منایع انسانی کارآفرینی؛ مسعود آقائی ساداتی، مدرس کارآفرینی حوزه هنر و علوم انسانی؛ سهیل پایدار، مدیر شتابدهنده آیبیک و مدرس حوزه مدیریت تکنولوژی و نوآوری، انجام شد.
▫️اکرمی: تیمسازی، تیپهای شخصیتی و حل تعارض
🔸امیرحسین اکرمی آغازگر کارگاه بود که درباره تیمسازی و شبکهسازی صحبت کرد. اکرمی در تیمسازی روی بحث شخصیتشناسی تاکید داشت و به معرفی تیپهای شخصیتی MBTI پرداخت.
🔸این تیپهای شخصیتی که بر مبنای نظریات کارل گوستاو یونگ، روانشناس سوئیسی، توسط مادر و دختری به نامهای مایرز و بریگز طراحی و پایهگذاری شده است؛ به معرفی ۱۶ تیپ شخصیتی میپردازد. این تیپهای شناختهشده، در غالب اوقات در فضای کسبوکار و تجارت برای تیمسازی استفاده میشود.
ابعاد چهارگانه تیپهای شخصیتی
🔸اکرمی توضیح داد که چهار بعد در تست MBTI وجود دارد که از تلفیق هر کدام از اینها با هم به ۱۶ تیپ میرسیم. ابعاد چهارگانه مذکور به قرار ذیل هستند:
1⃣درونگرایی/برونگرایی
🔸نکته اساسی در این تمایز، توجه به این خصلت در فرد است که انرژی خود را از خلوت یا جمع دریافت میکند. بدیهی است چنین تمایزی، منجر به چه تفاوتهای شخصیتی و رفتاری در افراد میشود.
2⃣حسی/شهودی
🔸 در این تمایز فرد حسی اطلاعات خود را از طریق حواس پنجگانه و فرد شهودی از طریق تفسیر محیط به دست میآورد.
3⃣ تفکری/احساسی:
🔸در این بُعد تمایز میان تصمیمگیری از طریق منطق و استدلال یا از طریق احساسات مدنظر است.
4⃣ قضاوتگر/دریافتگر:
🔸در تیپ قضاوتگر، فرد بر اساس داوریهای شخصی به تصمیم میرسد؛ درصورتی که فرد دریافتگر با انعطاف بیشتری منتظر دریافت اطلاعات بیشتر میماند.
▫️اکرمی در انتهای بخش نخست کارگاه کارآفرینی علوم انسانی به «حل تعارض» نیز پرداخت و آن را شامل مراحل چهارگانه ذیل معرفی کرد:
بررسی شرایط موجود
تصویر شرایط مطلوب
بررسی هزینه-فایده
تصمیمگیری
🔸اکرمی توضیح داد که شخصیتشناسی در مراحل چهارگانه حل تعارض چطور به اعضای گروه کمک میکند تا به راهحل برسند.
▫️آقائی ساداتی: کارآفرینی، تیپهای مدیریتی و خلق مزیت
🔸مسعود آقائی ساداتی، به عنوان دومین ارائهدهنده درباره کارآفرینی در کسبوکار و چگونگی مراحل رشد و افول کسبوکارهای نوپا صحبت کرد. آقائی ساداتی بحث «تیپهای شخصیتی» را که اکرمی توضیح داده بود با تشریح «تیپهای مدیریتی» تکمیل کرد.
ادامه خبر در لینک زیر
http://llink.ir/kargahmabani
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه پنجم : با ارائه حجه الاسلام سعید جوادی آملی
🔹عنوان : بررسی ابعاد اصلی نظریه آیت الله جوادی آملی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
سعید جوادی آملی.mp3
19.38M
▫️صوت های مجموعه گفتارهای " علم دینی با رویکرد فلسفه اسلامی "
🔹جلسه پنجم : با ارائه حجه الاسلام سعید جوادی آملی
🔹عنوان : بررسی ابعاد اصلی نظریه آیت الله جوادی آملی
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ضرورتهای تولید علوم انسانی اسلامی♦️
🔹نمیخواهیم علوم انسانی را تعطیل کنیم.
🔹علوم انسانی دارای سه دسته قضایاست که هم قضایای هستیشناسانه دارد که از هست و نیست سخن میگوید و این موضوعات را تحلیل میکند و انسانشناسی دارد و انسان را تحلیل میکند و از کنش و واکنش انسان تعریف خاصی دارد و وجه هستیشناختی دارد.
آیتالله علیاکبر رشاد قسمت اول
رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح
▫️آیتالله علیاکبر رشاد، رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در جلسهای با عنوان «علوم انسانی اسلامی، بایستگی و بایستهها» که در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، به تبیین دلایل و چرایی تولید علوم انسانی اسلامی پرداخت.
🔸آیت الله رشاد در این نشست گفت: برخی تصور میکنند علوم انسانی یکسری احکام انضمامی را صادر میکند و از طرفی علوم انسانی دارای سه دسته قضایاست که هم قضایای هستیشناسانه دارد که از هست و نیست سخن میگوید و این موضوعات را تحلیل میکند و انسانشناسی دارد و انسان را تحلیل میکند و از کنش و واکنش انسان تعریف خاصی دارد و وجه هستیشناختی دارد.
🔸مجموعهای از قضایای هستیشناسانه و معرفتشناسانه در علوم انسانی وجود دارد که امروزه گاهی برخی از مباحث فلسفی جزو مباحث اصلی علوم انسانی شده است.
🔸جامعهشناسی معرفت در این زمره قرار میگیرد که به معنای تحلیل وجودی معرفت است و تبیین زیرساختها و مبانی معرفت در آن قرار میگیرد و تبیین عوامل مؤثر بر تکرر معرفت است و درعینحال قواعدی که معرفت در آن تکرر پیدا میکند. اینها مباحث فلسفیاند و علوم انسانی حتی ادعای فلسفی دارد و علاوهبر این حکم بایستی هم صادر میکند که چنان باید و چنان نباید است که اگر بخواهید رشد اتفاق بیفتد نیاز به حکم بایسته و شایسته است. علوم انسانی و شریعت به موازات هم در همه این سه عرصه به موازات این سه دسته از قضایا آموزه و گزاره دارند.
🔸وی افزود: اگر بنا باشد جامعهای اسلامی شود و شئون اسلامی شود نیاز است تا شریعت حاکم شود چرا که حاکم شدن شریعت به معنای فقه و اخلاق است. فقه و اخلاق اگر بخواهد حاکم شود بدین معنا است که همین عرصهها باید علمی شود و در نتیجه بهصورت عملی این ضرورت که جامعه باید اسلامی و شئون آن اسلامی اداره شود احساس میشود.
🔸 اگر بناست که این عرصهها و ساحتها اسلامی شود آیا میشود بدون علوم انسانی جامعه را اداره کرد؟ از طرفی آیا میتوان با وجود این شئون بدون داشتن نظریه و تئوری و نظام و مبنا در قلمروهای مختلف علوم انسانی جامعه را اداره کرد؟ بدین معنا که میشود علوم انسانی را از حیات حذف کرد؟ درواقع یکی از اتهاماتی که به کسانی که پیشآهنگ و جلودار شعار و آرمان تولید انسانی اسلامی زده میشود این موضوع است که برخی تصور میکنند یا میخواهند که اینگونه تصور کنند ما میگوییم که به علوم انسانی نیاز نداریم و میخواهیم علوم انسانی را از عرصه حیات و مناسبات حذف کنیم و از دانشگاهها حذف کنیم که چنین تصوری نادرست است و این بیش از آنکه تصور باشد، توهم است و حتی بالاتر از توهم این افترا و تهمت است.
🔸آیت الله رشاد تاکید کرد: البته باید بگویم ما ممکن است نسبت به طبقهبندی علوم که بخشی از علوم را علوم انسانی بنامیم تردید کنیم اما ما فعلاً پذیرفتهایم که طبقهای از علوم و معرفتها بهنام علوم انسانی وجود دارد و ممکن است برخی به لحاظ مبنایی علوم انسانی را بهگونه دیگری تعریف کنند و این مسأله دیگری است.
🔸ما ممکن است به صورت مبنایی با این طبقهبندی مشکل داشته باشیم و بگوییم چه کسی گفته است که علوم انسانی با طرزی که امروز طبقهبندی شده است درست است. ما بحث تاریخی و بحث عینی میکنیم چرا که علوم انسانی محقَق است و وجود دارد و فعلاً شئون بشر اینگونه تدبیر شده است و براساس یک گروه دانش تدبیر میشود که اقتصاد و فرهنگ و جامعه و حقوق و مدیریت و روانشناسی و تعلیم و تربیت اینگونه است.
متن کامل در لینک زیر
https://goo.gl/K3H5sq
goo.gl/qQqpFc
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️چله انقلاب و مسئله علوم انسانی اسلامی♦️
🔹ممکن است الان بگویید ۸۰ درصد علم دانشگاهی دست علوم سکولار است، اشکالی ندارد، ولی میگوییم این مساله قرار است چگونه هدایت و مدیریت شود؟
🔹باید یک برنامه پژوهش میداشتیم و الان داشته باشیم، و در آن برنامه پژوهش بدانیم که چه میخواهیم و ببینیم که به چه دستاوردی به تدریج خواهیم رسید.
حجه الاسلام علیرضا پیروزمند بخش چهارم
پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح
▫️از جمله نکاتی که باید در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی به آن توجه شود، نسبت میان حکمرانان نظام اسلامی با دانش بومی اسلامی تولید شده است.
▫️در راستای بررسی این سوال با حجتالاسلام و المسلمین علیرضا پیروزمند، استاد حوزه و دانشگاه و قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی گفتوگویی صورت گرفته است که مشروح آن به شرح زیر است:
🔸بنده میگویم این مساله، مساله امروز ما نیست. آن چیزی که انتظار میرفت مسوولین مربوطه فارغ از جناحبندی سیاسی، به نیازهای اصلی کشور بپردازند، و اگر به دنبال این نبودند که یک حرف آماده به ما بدهید که استفاده کنیم. باید یک برنامه پژوهش میداشتیم و الان داشته باشیم، و در آن برنامه پژوهش بدانیم که چه میخواهیم و ببینیم که به چه دستاوردی به تدریج خواهیم رسید.
🔸ممکن است الان بگویید ۸۰ درصد علم دانشگاهی دست علوم سکولار است، اشکالی ندارد، ولی میگوییم این مساله قرار است چگونه هدایت و مدیریت شود؟ تا کی باید این وضعیت ادامه پیدا کند؟ ما باید بدانیم که گام اول این کار را میکنیم و به این نتایج خواهیم رسید. نه اینکه بعد از ۴۰ سال وقتی بگوییم علوم انسانی، نشود با همینهایی که هست درگیر شویم.
🔸اما دسته سوم را هم که در عرصه ارتباطات دانش ما با حکمرانی را عرض کنم. دسته سوم حوزههای علمیه هستند. حوزههای علمیه نقش مهمی دارند و خواهند داشت. آیا دستاورد علمی نیاز جامعه اسلامی را پاسخ میدهد و مرتبط هست؟ بنده میگویم صد در صدش هست. حالا ممکن است در فرهنگ تخصصی کشور نباشد، اما در فرهنگ عمومی کشور حتما هست.
🔸آنچه که در حوزههای علمیه اعم از تخصصی و علوم پیرامونی آموزش داده میشود، به دانشآموختگان حوزه علمیه برای حل مسائل کشور در قالبهای مختلف توانمندی میدهد. اینکه بگوییم بخشی از دانشها اسلامی نیست یا به درد نمیخورد، من این باور را ندارم. اما در عین اینکه چنین هست، نواقص جدی از چند جهت وجود دارد. اولا از بهرهبرداری از دانش و نیروی انسانی موجود. با وجود اینکه نسبت طلاب و جمعیت کشور بسیار پایین است، از همین حجم طلاب موجود هم استفاده نمیشود. یک طلبه که به طلبه فاضل تبدیل شود و ۲۰ سال زحمت بکشد، باید خیلی مرارت بکشد.
🔸اینطور نیست که طلبهای وارد حوزه علمیه میشود، همه شرایط برایش مهیا باشد. تصور غلطی که ممکن است برخی القا بکنند که اینها شهریهشان به راه است و کاری با مردم جامعه ندارند، اینطور نیست. خیلی باید مرارت بکشند. حال وقتی به یک مرحلهای از دانش میرسد، آن مراجعی که باید از این طلاب استفاده کنند، از یک محله کوچک تا مراکز علمی، از استقرار در یک محله کوچک برای تبلیغ و ارتباطات با جوانان، تا مدرسه و دانشگاه. الان تیمهای طلبگی وجود دارد که به صورت خودجوش در ایام تبلیغ به آموزش و پرورش گسیل میشوند، که آموزش پرورش برخی مناطق هم انصافا همراهی میکنند، اما این چند ساعت تبلیغ در مدرسه کافی نیست. لذا به نظرم از ظرفیت استفاده نمیشود.
🔸این در سطح تبلیغی است، اما در سطح تخصصی، چه میزان در حوزه علمیه دغدغهشان با مردم جامعه یکسان است. مثلا در زمینههای مختلف مثل عدالت اجتماعی، هنوز به یک جمع بندی در بین متخصصان نرسیدیم.
🔸یک آسیب این است که از این متخصصان استفاده نمیشود. آسیب دوم این است که با توجه به محدودیتهایی که وقتی میخواهد وارد حوزه علمیه شود، حجم سنوات زیادی که باید درس بخواند، کی باید درسش تمام شود و به موقعیت شغلی برسد، این باعث شده که یک عقب ماندگی رو به تصاعدی نسبت به نیاز فرهنگی جامعه پیدا بکنند. ولی وقتی میگوییم حوزه علمیه پاسخ بدهد، باید یک ورودی مکفی هم از نظر کمیت و کیفیت وارد بشود، درصدی از این ورودی مکفی میتوانند به سوالاتی که حضرتعالی میفرمایید پاسخ دهند.
ادامه دارد ...
https://goo.gl/HtQdQ9
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.
♦️ایدئولوژیک بودن علوم انسانی♦️
🔹 تا نوبت به اسلامیسازی علوم انسانی میرسد، میگویند این کار یعنی ایدئولوژیک کردن علوم. علوم اجتماعی اساساً ایدئولوژیک هست.
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح
دکتر عبدالحسین خسروپناه قسمت دوم
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران
پاسخ ایشان به نظرات دکتر حسین بشریه
🔸پس ما این دو نوع بسته بودنِ اندیشهای را در جریان روشنفکری سکولار مشاهده میکنیم. چه خوب میشد این کسانی که در داخل کشور گرایشهای سکولار و نگاه اثباتی به علوم انسانی و اجتماعی دارند، مدتی به اروپا و آمریکا میرفتند و سپس به ایران برمیگشتند.
🔸 شاید تغییر رویه میدادند و از آن عقبماندگی قرن بیستم بیرون میآمدند و دنیای جدید را میشناختند. امروز ما شاهد هستیم که پیوند دین و آموزههای مسیحی با علوم اجتماعی روز به روز در غرب تشدید میشود. در مجلس سنای آمریکا روحانیت کلیسایی حضور دارد و در خصوص دینی بودن قوانین نظر میدهد و دخالت میکند. در انگلستان هم همین طور است.
🔸بله نهاد کلیسا در غرب حکومت نمیکند ولی آموزههای دینی و کلیسایی در فرایند تقنین دخالت دارد. اینها اتفاقات جدیدی است که در غرب رخ میدهد. لذا بسیاری از روشنفکران داخلی ما با آنکه مدعی شناخت غرب هستند، غرب جدید را نمیشناسند و شناختشان غالباً تا نیمه اول قرن بیستم است.
▫️دکتر بشیریه به درستی نسبت به انقطاع و بیگانگی علوم اجتماعی از واقعیات جامعه هشدار میدهد. طبیعتاً یکی از راههای رفع این معضل، تلاش برای بومی کردن علوم انسانی و اجتماعی غربی برای انطباق آنها با شرایط جامعه ایرانی است. اما وقتی نزد بسیاری از اساتید ایرانی علوم سیاسی حتی روحانیونی مانند دکتر فیرحی صحبت از اسلامیسازی و بومیسازی علوم میکنیم، به شدت موضع منفی میگیرند. آنها اولاً میان بومیسازی و اسلامیسازی تفاوت قائل میشوند و ثانیاً میگویند اسلامیسازی علوم انسانی و اجتماعی به معنای ایدئولوژیک کردن علم و تحمیل یک سازوکار تأیید صدق و کذب از بیرون از دایره علم است در حالیکه علم باید مکانیسم درونی تصدیق گزارههای علمی داشته باشد. به عبارت دیگر آنها مدعی هستند اسلامیسازی علم بدین معناست که ما فارغ از نتایج بررسیهای علمی، گزارههای دیگری را به صورت مطلق به علم تحمیل کنیم. نظر حضرتعالی در این خصوص چیست؟
🔸این نگاه همان نگاه اثباتگرایانهای است که دکتر بشیریه در کتاب جدیدش از آن برائت جسته است. من معتقدم علوم انسانی جدید اساساً ایدئولوژیک هست. اصلاً علم از ایدئولوژی جدا نیست. چطور ممکن است کسی تصویر واقعبینانهای از علوم اجتماعی و انسانی جدید در غرب داشته باشد و متوجه نباشد که این علم، ایدئولوژیک است.
🔸اینجا باید بپرسیم شخصی مانند دکتر فیرحی که با اسلامیسازی علوم سیاسی مخالفت میورزد، پس چرا دارد مفاهیم علوم سیاسی مدرن را فقهی میکند؟! این که همان اسلامیسازی است. کل کاری که ایشان در کتاب فقه و حکمرانی حزبی انجام داده، این است که مفهوم مدرن حزب را با استفاده از مفاهیم فقهی مشروعیت میبخشد. مثلاً از مفاهیمی مانند سَبق و رمایه، نیابت، خطابات قانونی، لزوم شرعی و عقلی حفظ نظام و… کمک میگیرد تا حزب مدرن را فقهی کند.
🔸آیا این کار اسلامیسازی مفاهیم علوم سیاسی مدرن نیست؟ اتفاقاً غلیظترین نوعی اسلامیسازی، فقهیسازی است. امثال ما که از اسلامیسازی علوم انسانی صحبت میکنیم، منظورمان فقهیسازی نیست. منظورمان این است که از مبانی معرفتی و حکمی در علوم انسانی استفاده شود. زیرا علوم انسانی بدون مبانی نیستند و مبانی، معانی را تعیین میکنند. ما میگوییم از حکمت و معارف اسلامی بهعنوان مبانی در علوم انسانی استفاده شود اما منظورمان فقهیسازی نیست.
🔸 در حالیکه دکتر فیرحی غلیظترین نوع اسلامیسازی علوم انسانی را که فقهیسازی است، دارد در کتابهایش پیاده میکند. بعد میگویند ما موافق اسلامیسازی علوم نیستیم. شما که دارید این کار را انجام میدهید. من با این شیوه اسلامیسازی علوم انسانی مخالفم و پژوهش ایشان درباره حزب را هم در یک مناظره مفصل نقد کردهام.
🔸البته توجه داشته باشید که بنده نیز قائل به تفاوت میان دو مفهوم بومیسازی و اسلامیسازی هستم. لکن تفاوت آنها را طولی میدانم نه عرضی. وقتی میگوییم بومیسازی علوم انسانی، یعنی در نظر گرفتن مؤلفههای بومی یک جامعه در شناخت روابط اجتماعی. شما نمیتوانید مثلاً رابطه فقر و خودکشی را در جامعهای بشناسید بدون اینکه به ویژگیها و مؤلفههای بومی آن جامعه توجه داشته باشید.
ادامه دارد ...
متن کامل در لینک زیر
https://goo.gl/9M6Fvh
goo.gl/5Ga7nA
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
ارسال
♦️بومیسازی جامعه شناسی♦️
🔹کتاب بومی سازی جامعه شناسی ( مجموعه مقالات ) از انتشارات موسسه آموزشی امام خمینی به قلم جمعی از نخبگان منتشر شده است .
🔸در این کتاب مجموعه مقالات همایش بومیسازی جامعه گرداوری شده که آیتالله مصباح یزدی به عنوان سخنران اولیه، علم بودن جامعه شناسی و تعریف بومیسازی جامعهشناسی را عنوان فرمودند.
▫️سپس اندیشمندان مقالات خود را ارائه کردند:
🔸بخش اول نظریه حمید پارسانیا: نظریه و فرهنگ. دکتر سیدسعید زاهد: مبانی نظری علوم انسانی اسلام و غرب و آثار آنها در حوزه نظام فرهنگی. امانالله فصیحی : بررسی کارآمدی نظریه کارکردگرایی. محمدجواد برهانی: بررسی نظریه دگرگونی اجتماعی تکاملی با توجه به بنیادهای بومی- اسلامی دگرگونی اجتماعی. حسن یوسف زاده: بررسی انتقادی نظریههای جامعه شناختی درباره انقلاب اسلامی.
🔸بخش دوم: بومی سازی جامعه شناسی حسن فراهانی: بومیسازی دانش یا تولید دانش محسن محمدی: رهیافتی از جامعهشناسی بومی به جامعهشناسی اسلامی. قاسم اویسی فردویی و محمدمهدی فتورچی: تاملی بر چگونگی پیدایش و طرح مفهوم بومی کردن جامعه شناسی در ایران. محمدقدیر دانش: بومیکردن دانش بر تأکید بر علوم اجتماعی.
♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️
@OlomEnsaniEslami
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
کمپین دانشجویی ضد آمریکا و صهیونیست
https://eitaa.com/studentcfantiusantizionist
آتش به اختیاران افشاگر
ادمین
@Dailywriter
.