💠 #ليبرال:
🔹چون وجود بسيط است هر موجود و ذره اي لشگري از اسماء و صفات را با خود دارد، در اين بين انسان مظهر اسم اعظم و لابشرط از همه ي مراتب است لذا جامع جميع اسماء به نحو اندماج است و تمام اسماء بنحو لا استعداد به وي اعطا شده که بايد آنها را از اندماج به تفصيل رساند.اسم مضّل هم يکي از اسماء الهي است که هر فردي از افراد انسان در کنار اسماء ديگر داراي آن نيز ميباشد لذا شيطان هر فردي خود اوست.اما همانطور که اشاره رفت تمام اسماء بنحو اندماجي در انسان نهفته شده و براي به تفصيل رساندن آن نياز به عمليات عيني است.
🔹به بيان ديگر افراد انساني هر يک داراي شهوت و غضب و وهم و عقل اند که شهوت به بهيميت و غضب به سبعيت و وهم به شيطنت و عقل به فرشته شدن ميکشد به اين ترتيب آنکه عقل را سلطان قوا نموده و شهوت و غضب را تحت تدبير عقل در آورده و از وهم و حيله گذر کرده از فرشته هم بالاتر ميرود و شيطانش را تسليم خود نموده اما آنکه اسير هوا و هوس است و وهم را سلطان قوا نموده خود موجب به تفصيل رساندن اسم مضل شده لذا از ابليس هم پست تر ميشود.
🔸از اساسي ترين مباني ليبراليسم، اومانيسم و اصالت فرد و نفس اماره انساني است که اين تفکر دقيقا مقابل تفکر الهي است زيرا دين الهي افراد را از جسمانيات و شهوات و ظلمت به سمت نور و حيات طيبه هدايت ميکند،پس هدف دين الهي طهارت افراد انسان از کثافات است اما هدف ايدئولوژي ليبرال(که مبتني بر اومانيسم است)منغمر کردن افراد انساني در شهوات است و اين دو به مثابه ي اسم مضل و هادي در هر فردي از افراد انساني با شدت و ضعف موجود است که فرد با التزام به هر کدام و خارج کردن هر يک از اندماج به تفصيل ميتواند از فرشته بالاتر رود يا از ابليس پست تر شود.
♦️الحاصل:
#ليبراليسم که اشاعه ي آن متن پروتکل شماره دهم صهيون ملعون است ايدئولوژيي ميباشد که بر گرفته از متن وجودي شياطين انس است و هدفي جز تقابل با حق متعال و به تفصيل رساندن اسم مضل در افراد ندارد پس ليبراليسم نقشه ي شيطان بزرگ بزک شده است براي منغمر کردن انسانها در شهوات و شيطان سازي از افراد انساني بوسيله به تفصيل رساند اسم مضل در آنها و اين غايت با اومانيسم و اصالت دادن به نفس اماره دنبال ميشود و اومانيسم شالوده و مبناي تفکر ليبراليسم و بسياري از تفکرات شيطاني ديگر چون نيهيليسم،فمنيسم،سکولاريسم و... است؛به بيان اخر کأنه همه ي تفکرات شيطاني از پستان اومانيسم شير ميخورند.
📋نکته:
ظهور در واقع اکمال نفوس به تکميل عقول يا اظهار وجهه ي حقاني افراد است که در آن زمان سلطنت قوا از وهم به عقل داده ميشود و شيطان هر فرد که وهم اوست تسليم وي ميشود و لذا ابليس که تا يوم الوقت المعلوم زمان داشت با تسليم وهم افراد به عقلشان به مسلخ ميرود.پس براي تعجيل در امر ظهور نياز به تقويت قوه ي عقل در افراد است و اين مهم جز با تبليغ و تشريع فرامين الهي ميسور نيست و همانطور که تبيين شد انديشه ي ليبرال که مبتني بر اومانيسم است از اصلي ترين دشمنان دين خدا است چه اينکه اصالت را به نفس اماره ميدهد و دشمن ترين دشمنان تو نفس توست؛پس جنگ با تفکر منحوس ليبراليسم وظيفه هر شيعه ي منتظر و هر انسان آزاده اي است.
📋نکته:
شالوده ي تفکر شيطاني ليبرال در هر فردي از افراد وجود دارد و همانطور که گناه براي اسيران تن شيرين است پذيرش تفکر ليبرال براي افراد انساني هم راحت و هم شيرين است و در مقابل پذيرش دين الهي براي افراد سخت و ناگوار است همانطور که گناه نکردن و پرهيز از شهوات براي افراد سخت است.
📋نکته:
ابليس من وجهٍ غير از شيطان است همانطور که اخص غير از مطلق است.
📋نکته:
نکات فراوان ديگري مستفاد از اين نوشته است لکن براي جلوگيري از اطاله ي کلام مطرح نشدند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
کمپین د. ضد آمریکا و صهیونیست
#آية_الله_محمدجواد_انصاری_همدانی میفرمود: اگر كسی گفت من (در عرفان) به جايی رسيده ام كه ديگر احتياجی
🌺🌺🌺
🌺🌺
🌺
🌸میکند آشفتهام، همهمهی خویشتن
کاش برون میشدم از همهی خویشتن
🌸میکشد از هر طرف، چون پر کاهی مرا
وسوسهی این و آن، دمدمهی خویشتن
🌸پنجه درافکندهام، در دل خونین خویش
گرگوش افتادهام در رمهی خویشتن
🌸بادهی نابم گهی، زهر هلاهل گهی
خود به فغانم از این، ملقمهی خویشتن
🌸طفلم و بنهاده سر، بر سر دامان عشق
تا کندم بیخود از زمزمهی خویشتن
🌸مست و خرابم امین! بیخبر از بود و هست
از که ستانم؟ بگو! مظلمهی خویشتن
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠راه های رسیدن به علم حقیقی:
1⃣ تقوا.
2⃣عمل به علم.
3⃣عبودیت.
4⃣طلب فهم از خدا.
5⃣تأدّب به آداب روحانی( و تخلق به اخلاق الهی).
⭕️علم نور است که خدا هر که بخواهد بر قلب وی القاء می کند؛چنانکه در روایت آمده است: (لیس العلم بکثرة التعلم والتعلیم أنما هو نور یقذفه الله فی قلب من یشاء من عباده).
علم به کثرت تعلم نیست، بلکه نوری است در قلب آنکه خدای تعالی بخواهد القاء و افاضه می کند.
پیامبر(ص):(العِلمُ نورٌ وضياءٌ يَقذِفُهُ اللهُ في قُلوبِ أولِيائِهِ، ونَطَقَ بِهِ عَلى لِسانِهِم).
📚قرّة العيون فيض الكاشاني /438.
علم به آموختن نیست. بلکه در حقیقت نوری است كه در دل كسی كه خداوند تبارك و تعالی ارادی هدایت او را نموده است واقع میشود.
پس اگر علم میخواهی، باید در اوّلین مرحله در نزد خودت حقیقت عبودیت را بطلبی؛ و به واسطهی عمل كردن به علم، طالب علم باشی؛ و از خدادرخواست نماید که به او بفهماند .
تعلیم و تعلم و مطالعه و استاد دیدن و تلاش و مجاهدت از علل مُعِدّه می باشد که قابلیت قابل را زیاد می کند برای دریافت( چون نقص و بخلی از طرف فاعل در افاضه نیست) و باید دانست که علم حقیقی نور و افاضه الهی است و آنچه ما بر آن دست می یابیم به نام علم در واقع سواد(سیاهی) است که با زیاد شدن معلوماتمان بر حجاب و سیاهی و تیرگی مان افزوده می گردد.
1⃣تقوا:
شرط اول افاضه علم تقوای الهی و بندگی است؛ چنانکه خدای سبحان می فرمایند:
((وَ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّهُ)).
📚بقره/282.
و از خدا پروا کنید(تقوا پیشه کنید)، و خدا به شما یاد می دهد.
((ان تتقوا یجعل لکم فرقاناً))
📚انفال/ 29.
اگر تقوا پیشه کنید(و از مخالفت فرمان خدا بپرهیزید)، برای شما وسیلهای جهت جدا ساختن حق از باطل قرارمیدهد؛ (روشنبینی خاصّی که در پرتو آن، حق را از باطل خواهید شناخت؛)
2⃣عمل به علم:
شرط دوم افاضه الهی عمل به علم است که در روایت وارد شده :
واطلب العلم باستعماله علم را با به کار گیری آن طلب کنید.
و امام باقر (ع) فرموده اند:
مَن عَمِلَ بما یَعلَم عَلَّمَهُ الله ما لَم یَعلَم.
📚بحارالانوار، ج۷۵، ص۱۸۹.
هر کس به آنچه میداند عمل کند، خداوند آنچه را که نمیداند به او خواهد آموخت.
3⃣عبودیت:
(بالا توضيحش آمد).
4⃣طلب فهم از خدا:
چنانکه در روایت عنوان بصری از امام صادق(ع) آمده است:
لَیسَ الْعِلْمُ بِالتَّعَلُّمِ؛ إنَّمَا هُوَ نُورٌ یقَعُ فِی قَلْبِ مَنْ یرِیدُ اللَهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَی أَنْ یهْدِیهُ. فَإنْ أَرَدْتَ الْعِلْمَ فَاطْلُبْ أَوَّلاً فِی نَفْسِكَ حَقِیقَةَ الْعُبُودِیةِ، وَ اطْلُبِ الْعِلْمَ بِاسْتِعْمَالِهِ، وَ اسْتَفْهِمِ اللَهَ یفْهِمْكَ .
📚بحار الأنوار / ج 1 /ص 224.
5⃣تأدّب به آداب روحانی(و تخلق به اخلاق الهی):
امام صادق(ع) فرموده اند:
لَيسَ العِلمُ فِي السَّماءِ فَيُنزَلُ إلَيكُم ، ولا في تُخومِ الأَرضِ فَيُخرَجُ لَكُم ، ولكِنَّ العِلمَ مَجبولٌ في قُلوبِكُم ، تَأَدَّبوا بِآدابِ الرّوحانِيّينَ يَظهَر لَكُم.
📚قرّة العيون للفيض الكاشاني : 439.
علم در آسمان نیست که بر شما نازل شود و در عمق زمین نیست تا برشما خارج شود؛ بلکه علم در قلبهایتان نهفته است، متادّب به آداب روحانی(و متخلق به اخلاق الهی) شوید تا بر شما ظاهر(آشکار) شود.
قال امام علي (ع) :
" ليس العلم في السماء فينزل إليكم ولا في الأرض فيصعد إليكم ولكن العلم مجبول في قلوبكم تخلقوا بأخلاق الروحانيين يظهر لكم.
______________________________________
📚تفسیر صراط مستقیم/ج1/ ص267.
📚عرفان عملی/ نیکنام عربشاهی/ص68.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #124000 نبي:
عدد 124000 اشاره به عدم تناهي انبيا الهي دارد به اين بيان که عدد 2 مضاعف عدد يک است و همچنين عدد 4 مضاعف عدد دو است و سه صفري که مقابل عدد چهار است به معناي سه نقطه و اشاره به لايتناهي بودن اين سير تضاعفي ميباشد.پس:
1⃣لايتناهي بودن انبياء الهي مستدعي لايتناهي بودن مشارب ابناء بشر است.
2⃣لاينتاهي بودن مشارب حاکي از عدم تناهي طرق الي اللّه است.
📋نکته:
عدم تناهي طرق الي اللّه غير از پلوراليزم و تکثر گرايي است زيرا در اين مبنا،غايت و همچنين اصول کليه همواره واحد است بر خلاف پلوراليزم که قائل به هيچ اصولي نيست و هر اصل و روشي را مصاب معرفي ميکند.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆🔆🔆🔆
🔆🔆🔆
🔆🔆
🔆
💠 #سوال:
براي موفق بودن در دروس و نيز توفيق اجتهاد طلبه اي که حدود ده سال در دروس،حتي بطور متوسط موفق نبوده،چه راهي را پيشنهاد ميفرماييد؟
🔸 #پاسخ:
نماز شب مفتاح توفيقات است؛تعقيبات مخصوص را فراموش نکنيد.((سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکة))بعد از هر فريضه.
📚پرسشهاي شما پاسخهاي #آيت_اللّه_بهجت ،ص97.
🆔 @felhekmat
💠 #فنا_في_اللّه:
في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حادث شود لذا همه ي افراد،عالِم به فنا هستند؛لکن عوام علم بسيط به اين امر دارند و عرفا علم مرکب به اين فنا دارند و فنا برايشان به ظهور رسيده(نه حادث شده باشد).
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و دوم.pdf
580K
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و دوم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
نصّ بيست و يکم.pdf
5.88M
📒 #رسالة_النصوص.
💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و يکم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه.
📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب.
______________________________________
🔰أقول:
#نفس_انساني کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است.
#باب_الابواب #کارخانه_الهي #انسان_کامل #کون_جامع
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
🔆 #فصوص_الحکم در بيان اکابر:
🔅 #صدر_الدين_قونوي:
چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کتابهاي شيخ و پيشواي کامل،پيشرو کاملان و راهنماي امت،پيشواي پيشروان،محيي الدين ابي عبداللّه محد بن علي بن عربي طايي ميباشد،از آخرين تصنيفاتش هست که از کانون مقام محمدي و مشرب ذاتي و جمع احدي وارد شده،و مشتمل است بر خلاصه ي ذوق پيامبر ما(ص)در علم به خدا و اشاره کننده به اصل ذوق و مکاشفات بزرگان اوليا و انبيايي که در آن نام برده شده و هر بيناي زيرکي را به خلاصه و ناب ذوق و نتيجه همت و شوق و جمع محصولات و نهايت کمالات آنان راهنمايي و ارشاد مينمايد،و در آن مهري را ميماند که متضمن مقام کمال هر يک از آنان است و آگاهي دهنده بر اصل و ريشه ي آنچه که بر آن درنورديده شده اند و از آنان ظاهر گرديده...
📚متن و ترجمه فکوک،تصحيح محمد خواجوي،ص4و5.
______________________________________
🔅 #علامه_سيد_حيدر_آملي (ره):
((کما أنّ للرّسول الاعظم(ص) کتابين احدهما نازل اليه،و الثاني صادر عنه،و کما أنّ الشيخ محيي الدّين له کتابان احدهما نازلٌ و واصلٌ اليه و الاخر صادر عنه،فکذلک نحن،لنا أيضا کتابان احدهما فيض لنا و الآخر صادر عنّا،و الکتاب النّازل لاجل النبيّ (ص) القرآن،و النّازل لاجل الشيخ الاکبر فصوص الحکم،و النّازل لاجلنا تفسير المحيط الاعظم،و أما الکتاب الصّادر عن النبيّ الاکرم(ص) فهو فصوص الحکم... ،الخ)).انتهي ما اردناه من نقل کلامه.
📋نکته:
همانگونه که جناب رسول اللّه (ص) در ليله القدر خودش ، در ليله القدر زماني قرآن را به نحو انزال يکبارگي اخذ نمود و براي مردم در طول بيست و سه سال بصورت تدريج تبيين کرد،شيخ اکبر عارف عربي نيز کتاب فصوص الحکم را در ليله قدرش به نحو نزول دفعي از جناب رسول اللّه (ص) اخذ نمود و در بيست و هفت فص آورد.
📚تفسير المحيط الاعظم و البحر الخضم،ج1،مقدمة طبعة الثانية،صفحه يا.
_____________________________________
🔅 #آيت_اللّه_قاضي (ره):
براي شيخ اکبر در بين آحاد رعيت عديلي پيدا نميشود يعني بعد از معصوم وي را عديل نيست،چه اينکه بعد از قرآن و سنت کتابي عديل فتوحات و فصوص او در باب خودش نميباشد.
📚مآثر آثار،ج2،مؤثر162،ص221.
______________________________________
🔅 #علامه_طباطبايي (ره):
جناب استاد علامه طباطبايي رضوان اللّه عليه ميفرمود که شيخ اکبر محيي الدين ابن عربي،حقايق و معارف را در فصوص الحکم مشت مشت آورده است و در فتوحات مکيّه دامن دامن.
📚هزار و يک کلمه،کلمه 242.
______________________________________
🔅 #علامه_حسن_زاده_آملي (حفظه اللّه):
اين کمترين مطرز اوراق و راقم سطور گويد هر نيکبختي که بر اثر اعتدال فطرتش از غلظت طبع منزه و از کثافت حجاب مبرّي است و توفيق نيل به اعتلاي فهم خطاب محمدي را يافته است،در حقيقت صحف عرفانيه و بخصوص فصوص و فتوحات شيخ عربي و ... را تفسير انفسي و بيان مقامات عروجي و اسرار و بطون آيات و روايات ميابد.آنکس که اين حقايق را ادراک نکرده است در تمام ابعاد اصول عقائد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است،و در حفظ منقول بلغ ما بلغ بالاخره بيان و قلم او اقناعي است نه ايقاني.خداوند سبحان در کريمه نفر فرمود:((ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم))و پوشيده نيست که انذار مبتني بر فهم اصول معارف دين است و آن را هم بايد از راهش تحصيل کرد که فهم اين ذخائر علمي است،چنانکه ادبيات را کتبي خاص است،و رياضيات را کتبي خاص،و فقه را کتبي خاص و هکذا.
📚هزار و يک نکته،نکته626.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
متن و ترجمه فصوص الحکم ابن عربی.pdf
10.8M
📔متن و ترجمه کتاب #فصوص_الحکم.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat