eitaa logo
مطالعات شیعه در غرب
2.7هزار دنبال‌کننده
505 عکس
156 ویدیو
344 فایل
✳️ بررسی،شناسایی ومعرفی 🔹جریانها 🔹مراکز علمی،پژوهشی وتخصصی 🔹شخصیتهای متخصص وصاحبنظر 🔹منابع ومحتواهای موجود 🔹نشست وکنفرانسها درحوزه مطالعات شیعه پژوهی واسلام شناسی ✳️ارتباط با مدیر @ebnosiam مؤسسه بین المللی ترنم صلح @Thrillofpeace @allah4all
مشاهده در ایتا
دانلود
@studiesofshia ✳️ کنفرانس تحصیلات تکمیلی مطالعات اسلامی 2020 CILIS 💠 2020 CILIS Islamic Studies Postgraduate Conference 🔹زمان: 25 نوامبر 2020 / آنلاین 🔹November 25, 2020 / Online 🔸این کنفرانس با هدف گردآوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی از سراسر استرالیا و خارج از این کشور، که در موضوعات مربوط به اسلام تحقیق می‌کنند، به صورت آنلاین تشکیل می‌شود. در سال جاری میلادی این کنفرانس از طریق نرم افزار زوم برگزار خواهد شد. جلساتی ویژه نیز جهت آموزش شیوه‌ی نوشتن پایان‌نامه و کارگاه‌هایی با موضوع روش تحقیق آکادمیک نیز در این برنامه گنجانده خواهد شد. رئوس مطالب پیشنهادی و موضوعات احتمالی این کنفرانس به شرح زیر است: اسلام و آموزش، تفکر اسلامی، مسلمانان و جنسیتف مسلمانان و تجدد، اسلام و هویت... 🔸This conference aims to bring together postgraduate students, from around Australia and overseas, who are researching topics relating to Islam. In 2020, the conference will be held online, via Zoom... ⁣Read more مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5861668170401581159.pdf
359K
@studiesofshia ✳️ قرآن پژوهی در غرب (گفت و گو) 🔹آنگلیکا نویورت آنگلیکا نویورت متولد آلمان (1943) استاد مطالعات قرآنی و ادبیات عرب در دانشگاه برلین و رئیس دانشکده ادبیات عرب در این دانشگاه است. وی عمده تحصیلات خود را در دانشگاه‏های برلین، تهران، گوتینگن، بیت المقدس، و مونیخ در رشته ‏هایی چون ادبیات عرب، زبان‏های سامی، و فقه اللغه زبان‏های باستانی انجام داده است. معروف‏ترین استاد وی در مطالعات قرآنی، آنتوان اشپیتالر در دانشگاه مونیخ بوده است که خود از شاگردان پِرِتْسِل به شمار می‏رود. وی فوق لیسانس خود را در سال 1970، دکتری تخصصی را در سال 1972 و رتبه استادی (Dr. Phil. Habilitation) خود را در سال 1977 از دانشگاه مونیخ دریافت کرده است. عنوان رساله استادی وی تحقیق در ساختار سوره‏های مکی قرآن است که شهرت بسیاری در میان قرآن ‏پژوهان غرب دارد. مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
✳️ تاریخ انگارۀ تحریف بایبل در جهان اسلام @studiesofshia 🔹محمد علی طباطبایی / پژوهشکده قرآن و حدیث قم - پژوهشکده تفسیر امروزه محرّف بودن کتاب‌های مقدس یهودی و مسیحی چنان بدیهی تلقی می‌شود که حتی بسیاری از عالمان سنتی این ادیان هم بدان باور دارند؛ اما آیا این موضوع همیشه همین قدر واضح بوده است؟ روشن است که نه. اما یک نکته مسلم است. قرن‌ها پیش از آنکه محققان غربی به نتایج امروز برسند، عالمان مسلمان با قاطعیت معتقد به تحریف تورات و انجیل بوده‌اند و در واقع این انگاره از متون اسلامی بود که کم‌کم به متون روشنفکرانۀ غربی راه پیدا کرد تا سرانجام از حوالی قرن هجدهم به بعد برای خودش تبدیل به یک رشتۀ علمی مستقل و گسترده (تحت عنوان نقد بایبل) شد. اما در عالم اسلام این ایده از چه زمانی مطرح شد؟ معمول‌ترین پاسخی که چه از جانب عالمان مسلمان و چه حتی از جانب بسیاری از محققان غربی مطرح می‌شود این است که آغاز این بحث دقیقا از صدر اسلام بوده که ایدۀ «یحرفون الکلم» در قرآن مطرح شد. البته برخی محققان نقطۀ آغاز این انگاره را حتی به پیش از اسلام می‌برند و این فرضیه را مطرح می‌کنند که خود قرآن هم در این زمینه متأثر از تحریف‌باوران پیشااسلامی بوده است. با این حال، در سال‌های اخیر شمار قابل توجهی از محققان، اعم از مسلمان و غیرمسلمان، در کل این ادعاها تردید افکنده و نشان داده‌اند که بسیاری از آیات مورد استناد در این بحث، اساسا به آنچه ما امروز با عنوان «تحریف» می‌شناسیم، ارتباطی ندارند. بنابراین، چه‌بسا اصلا نتوان قرآن را آغازکنندۀ این بحث در اسلام دانست. اگر این گونه باشد، این پرسش مطرح می‌شود که پس نخستین بار این ایده را چه کسی در جهان اسلام مطرح کرد؟ من در رسالۀ دکتری خود، که سال گذشته در دانشگاه تهران (پردیس فارابی) از آن دفاع کردم، بر مبنای روش تحقیق در «تاریخ انگاره‌ها» (the history of ideas) به بررسی این موضوع پرداختم و تاریخ انگارۀ تحریف بایبل را به ترتیب تاریخی در سه دورۀ متفاوت پیشاقرآنی، قرآنی و پساقرآنی پژوهیدم. @studiesofshia خلاصه‌ترین بیان از یافته‌های من در این پژوهش جذاب چنین است: ۱- هرچند افراد و گروه‌هایی از قرن‌ها پیش از اسلام، دربارۀ بایبل قائل به تحریف (به معانی مختلف آن) بوده‌اند، بر اساس اصول «تاریخ انگاره‌ها» نمی‌توان قرآن را را متأثر از آن افراد و گروه‌ها دانست؛ چون هم «تحریف» قرآنی متفاوت از «تحریف» مورد نظر آنها بوده، و هم دستگاه اعتقادی قرآن به قدری متفاوت از آنهاست که اساسا نمی‌توان ریشۀ مشترکی میان نگاه قرآن به این مسئله با نگاه هیچ یک از آن افراد و گروه‌ها یافت. ۲- بررسی‌های ریشه‌شناسی، معناشناختی و کاربردشناختی در تمام آیات قرآنی مرتبط با کُراسه‌ها (متون مقدس یا scriptures) نشان می‌دهد که از نگاه قرآن، بدرفتاری‌های اهل کتاب با کتاب‌هایشان در درجۀ اول کتمان، و در درجۀ بعد بدخوانی و معناگردانی است که هیچ کدام ارتباطی با دستکاری در متنِ مکتوبِ تورات و انجیل ندارند. در مقابل، قرآن با صراحت تمام از تصدیق تورات و انجیل و لزوم ایمان به آنها سخن می‌گوید، و در این قبیل آیات موضوع سخن دقیقا همان تورات و انجیل موجود در دست یهودیان و مسیحیان بوده است. https://telegram.me/bayeganitabligh/1952 ۳- بررسی‌های گستردۀ من در تمام متون در دسترس از قرون اولیۀ اسلامی، اعم از مجادلات مسیحی-اسلامی، احادیث کهن و تفاسیر متقدم نشان داد که می‌توان سه دورۀ متفاوت از ظهور ایدۀ تحریف را در جهان اسلام شناسایی کرد: دوران سکوت (قرن اول هجری) که هیچ نشانی از این ایده در جهان اسلام یافت نمی‌شود؛ دوران زمزمه (قرن دوم هجری) که ایدۀ غالب در میان مسلمانان اعتبارِ تورات و انجیل است و تنها گه‌گاه زمزمه‌هایی خفیف بر خلاف این شنیده می‌شود؛ و دوران همهمه (قرن سوم) که برای نخستین بار ایدۀ وقوع تحریف در بایبل با صراحت از طرف برخی متکلمان معتزلی در مناظرات بیناادیانیِ دربارِ مأمون عباسی، و در واکنش به طرح ایدۀ محرف بودنِ قرآن از طرف متکلمان مسیحی، مطرح شد؛ اما تبدیل شدن این ایده به گفتمان غالب در جهان اسلام دو قرن دیگر زمان برد. به این ترتیب، از قرن پنجم هجری و با نگارش کتاب الفصل توسط ابن حزم اندلسی بود که ایدۀ محرف بودن تورات و انجیل به ایدۀ غالب در سراسر جهان اسلام تبدیل شد. @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. ادامه مطلب 🔺Download the PDF مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. او در فصل نخست پیرامون نحوه پیدایش قرآن سخن می گوید و معتقد است این کتاب شرح و بیان جنبه های بشری تجربه و عمل پیامبر اکرم (ص) است. او به هیچ وجه جایگاه الهی قرآن را نفی نمی کند اما توضیح می دهد که در کتابش درصدد بیان این جنبه نیست. سپس می افزاید که در نگاه وی، قرآن باید به عنوان اثری فهمیده شود که به عهدین می‌پردازد و تلاش می کند آن را تفسیر کند. او به بحث پیرامون وضعیت روحی پیامبر (ص) می پردازد و پیامبر دارای تجربه های عرفانی می داند و البته چندین بار اذعان می کند که ایشان فاقد هرگونه بیماری روانی بوده اند. گلدری در فصل دوم به تفسیر قرآن پرداخته و معتقد است قرآن فقط دو روش تفسیر را مجاز دانسته است: اول اینکه خداوند معانی قرآن را تعلیم دهد و دوم رویکرد زبانی. وی می‌گوید روش‌های سنتی تفسیر، محلّ بحث و مناقشه قرار گرفته‌اند و ماهیت چندمعناییِ بسیاری از کلمات عربی در قرآن، تفسیر قطعی را دشوار نموده است. وی در ادامه به روش کتاب خود پرداخته و آن را «چندمعنایی بینا‌متنی» عنوان کرده است، روشی که در اصل شامل تحلیل زبانی مقایسه‌ای مفصل، به عنوان ابزاری برای فرضیه‌سازی حالت‌های ذهنی پیامبر اکرمدر طی تجربه عرفانی اوست؛ گلدری تکرار می‌کند که هیچ قصد جدلی ندارد. گلدری در فصل سوم نمونه‌هایی از چندمعنایی میان‌متنی از منظر قرآنی و زبان عربی را ارائه کرده که بر نخستین آیات نازل شده بر پیامبر اکرم(ص) تمرکز دارد. گلدری استدلال می‌کند که در قرآن کریم، دانش به انسانی آموخته شده است که همانند اتصال جنین در رحم مادر، به خدا متمسک باشد. این استعاره گلدری را قادر می‌سازد تا این آیات قرآنی را با بحث بین نیکودموس(Nicodemus) و عیسی در فصل سوم انجیل یوحنا مقایسه کند. دو مقایسه دیگر بعدی، یکی مربوط به طلاق و دیگری مربوط به زکریا و پسرش می باشد. @studiesofshia فصل چهارم رابطه میان قرآن کریم و کتاب مقدس را با تمرکز بر این پرسش بررسی می‌کند که چرا قرآن کریم از مسیحیان می‌خواهد که از انجیل پیروی کنند، آن هم در شرایطی که به نظر می‌رسد قرآن مخالف الهیات مسیحی است. استدلال اساسی گلدری این است که پیامبر اکرم(ص) می‌خواست خود را به عنوان یک پیامبر از جانب همان خدای کتاب مقدس اثبات کند و در این جهت، ارتباط و تفسیر متون کتاب مقدس برای پشتیبانی از ادعای ایشان مطرح گردید. بحث گلدری این است که از منظر قرآن، تورات و انجیل تحریف نشده اما معنا و تفسیر آن از دیدگاه پیامبر اکرم(ص)، توسط یهودیان و مسیحیان معاصر ایشان تحریف شده است. از نظر گلدری، انحصار نجات (salvific exclusivism) هیچ مبنایی در قرآن ندارد. در فصل‌های پنجم تا هفتم کتاب، گلدری نمونه‌هایی از چندمعنایی بینا‌متنی در قرآن و کتاب مقدس ارائه کرده است. فصل پنجم به تعامل میان اصطلاحات قرآنی و مسیحی می‌پردازد و به طور خاص، مفاهیم پسر خدا، خدای پدر و تولد روحانی مورد نظر بوده است. در فصل ششم این دیدگاه مطرح می‌شود که قرآن لزوماً با اعتقاد عهد جدید مبنی بر اینکه عیسی از خدا متولد شده است، مغایرت ندارد بلکه سعی در تفسیر انجیل یوحنا دارد. در فصل هفتم، به تجسم کلمه (word) در انجیل یوحنا و پیوند درون‌متنی میان داستان خلقت در سفر پیدایش، انجیل یوحنا و قرآن کریم توجه شده است. طبق دیدگاه گلدری که در فصل ششم آمده، این متون متناقض یکدیگر نیست اما تفاسیری از این متون وجود دارد که در رقابت با یکدیگر هستند و با هم تنش دارند. فصل هشتم، آخرین فصل اصلی است و گلدری در این قسمت از روش چندمعنایی میان‌متنی خود برای بحث پیرامون کنایه‌‌ها و تمثیلات قرآن بهره می‌گیرد. او منع از ربا را به عنوان مثال اصلی خود مطرح می‌کند و این پیشنهاد را ارائه نموده که منع، در درجه اول یک درس معنوی است و می‌خواهد به مخاطبان این نکته را یادآور شود که خداوند جان‌های مردم را به عنوان یک قرض برای مدتی مشخص به آن‌ها داده و لازم است آن را بازگردانند و تسویه کنند. @studiesofshia 👇👇👇
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
☝️☝️☝️ @studiesofshia از آنجایی که بسیاری از استدلال ها در کتاب گلدری، مغایر استدلال دانشمندان اسلامی در قرون متمادی است، کتاب او احتمالا در برخی محافل بحث برانگیز باشد. علاوه بر این، اگر چه او به توضیح و ترجمه اصطلاحات پرداخته اما مواجهه با بحث او نیازمند دانش عربی، یونانی و عبری در کنار آشنایی با دامنه گسترده ای ادبیان ثانویه است. بنابراین کتاب «تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین» اثری فنی به حساب می آید که برای مخاطبان علاقه‌مند تدوین شده است. مباحث کتاب گلدری می تواند در سطح عمومی تری نیز پیگیری شود، هرچند گلدری اشاره خاصی برای کارهای آینده نداشته اما باید امیدوار بود او این مساله را ادامه دهد و به توسعه استدلال خود در حوزه دانشگاهی بپردازد. Wilson, T. (2019). Reviews in Religion & Theology 2019-04-01 26(2): 234-237 منبع شرح فارسی 🔸Qur'anic Hermeneutics argues for the importance of understanding the polysemous nature of the words in the Qur'an and outlines a new method of Qur'anic exegesis called intertextual polysemy. By interweaving science, history and religious studies, Abdulla Galadari introduces a linguistic approach which draws on neuropsychology. This book features examples of intertextual polysemy within the Qur'an, as well as between the Qur'an and the Bible. It provides examples that intimately engage with Christological concepts of the Gospels, in addition to examples of allegorical interpretation through inner-Qur'anic allusions. Galadari reveals how new creative insights are possible, and argues that the Qur'an did not come to denounce the Gospel–which is one of the stumbling blocks between Islam and Christianity–but only to interpret it in its own words. 🔺Download the PDF مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_Quranic_Hermeneutics_Between_Science_His.pdf
8.64M
@studiesofshia ✳️ تفسیر قرآن: میان علم، تاریخ و عهدین ✳️ Qur'anic Hermeneutics: Between Science, History, and the Bible 🔹عبدالله گلدری (دانشگاه خلیفه ابوظبی) 🔹Abdulla Galadari 🔸کتاب تفسیر قرآن: میان علم و تاریخ و عهدین به بحث پیرامون اهمیت فهم تکثر معانی واژگان قرآنی می پردازد و درصدد است تا طرحی پیرامون روش تفسیر قرآن با نام «چندمعنایی بینامتنی» (intertextual polysemy) ارائه دهد. گلدری در این کتاب می کوشد تا بر اساس روش مذکور به بیان نمونه هایی از قرآن و کتاب مقدس بپردازد. او معتقد است قرآن کریم نه تنها قصد رد و اتهام بر انجیل ندارد بلکه می کوشد تا آن را بر اساس تعبیر خودش تفسیر کند. ادامه مطلب مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
2_5404780115072649025.pdf
20.99M
@studiesofshia ✳️ "الشيعة في الدراسات الغربية " 🔹المزيد على الرابط التالي . . . iicss.iq/?id=3217 مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_ Philosophy and Jurisprudence in the Islamic World.pdf
2.31M
@studiesofshia ✳️ فلسفه و فقه در جهان اسلام ✳️ Philosophy and Jurisprudence in the Islamic World 🔹پیتر آدامسون 🔹Peter Adamson مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia_آخرین_تغییرات_در_تاریخ_تشیع_متقدم.pdf
358.6K
@studiesofshia ✳️ آخرین تغییرات در تاریخ تشیع متقدم 🔹این مقاله از آقای گلیو استاد دانشگاه اکستر در بحث امامت رویکرد ها را مقایسه می کند. 🔸ترجمه مجید منتظر مهدی مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی محمد ارکون 🔹محمد ارکون (Mohammed Arkoun)) از بزرگترین اسلام‌شناسان فرانسه و استاد ممتاز دانشگاه سوربن و از اندیشمندان اسلامی بود. او از طرفداران نوین‌گرایی و انسان‌گرایی اسلامی بود. وی خود را ناقد رادیکالِ سنت اسلامی، ایدئولوژی اسلامی و گفتارِ خاورشناختی سنتی تعریف می‌کرد. [ویکیپدیا] مرجع تخصصی @studiesofshia
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5868439925078099599.pdf
1.74M
@studiesofshia ❇️ شیعه دوازده امامی در ادینبرو؛ با تاکید بر محرم و عزاداری امام حسین (ع)؛ 🔹پژوهشی قوم نگارانه پیرامون شیعه اثنی عشری در اسکاتلند @studiesofshia @interdisciplinarity
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
@studiesofshia ✳️ آنه ماری شیمل، شیفته «صحیفه سجادیه» «آنه ماری شیمل» طی مطالعات اسلامی خود، با ادعیه مذهب شیعه و به ویژه، دعاهای عارفانه امام سجاد(ع) آشنا شد و با اشتیاق فراوان آنها را ترجمه و به اروپاییان علاقه‌مند معرفی کرد. او درباره تأثیر ترجمه دعاهای امام سجاد(ع) بر اروپاییانی که آن را مطالعه کرده اند، گفته است: «من خود همواره دعاها، احادیث و اخبار اسلامی را از اصل عربی آن می‌خوانم و به ترجمه دیگران مراجعه نمی‌کنم. من بخشی کوچک از کتاب مبارک صحیفه سجادیه را، به آلمانی ترجمه و منتشر کرده‌ام و از جمله، دعای رؤیت هلال ماه مبارک رمضان و دعای وداع با آن ماه را. وقتی مشغول ترجمه این دعاها بودم، مادرم در بیمارستان بستری بود و من که به او سر می‌زدم، پس از آنکه او به خواب می‌رفت، در گوشه‌ای از آن اتاق، به کار پاکنویس کردن ترجمه‌ها مشغول می‌شدم. اتاق مادرم دو تختی بود. در تخت دیگر، خانمی بسیار فاضله بستری بود که کاتولیکی مؤمن و راسخ‌العقیده و حتی متعصب بود. وقتی فهمید که من دعاهای اسلامی را ترجمه می‌کنم، دلگیر شد که مگر در مسیحیت و در کتب مقدسه خودمان، کمبودی داریم که تو به ادعیه اسلامی روی آورده ای؟ وقتی کتابم چاپ شد، یک نسخه برای او فرستادم. یک ماه بعد، او به من تلفن زد و گفت: صمیمانه از هدیه این کتاب متشکرم، زیرا هر روز به جای دعا، آن را می خوانم. بله! واقعا ترجمه ادعیه امامان معصوم(ع)، به ویژه صحیفه حضرت زین‌العابدین(ع)، برای بسیاری از مردم مغرب زمین، کارساز است.» مرجع تخصصی @studiesofshia @Allah4all
هدایت شده از مطالعات شیعه در غرب
4_5784998301178791507.pdf
3.18M
#معرفی_کتاب @studiesofshia ❇️ ترجمه انگلیسی "صحیفه سجادیه" 🔹با مقدمه و حاشیه ای از پروفسور ویلیام سی چیتیک ❇️ Al-sahifah Al-sajjadiyyah Al-kamilah 🔹Translated with an Introduction and annotation by Willian C. Chittick #مطالعات_شیعه_در_غرب @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ هندبوک حدیثِ وایلی بلک ول ✳️ The Wiley Blackwell Companions to Religion 🔹سرویراستار: دنیل براون - 2020 🔹Daniel W Brown 🔸گفتنی‌است که مدخل «شیعه گرایی» این هندبوک توسط استاد دکتر پاکتچی تألیف شده است. 🔺Download مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia_The Wiley Blackwell Companions to Religion.pdf
2.56M
@studiesofshia ✳️ هندبوک حدیثِ وایلی بلک ول ✳️ The Wiley Blackwell Companions to Religion 🔹سرویراستار: دنیل براون - 2020 🔹Daniel W Brown 🔸گفتنی‌است که مدخل «شیعه گرایی» این هندبوک توسط استاد دکتر پاکتچی تألیف شده است. مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ بررسی کارنامه قرآن پژوهی محمد عابد الجابری محمد عابد جابری (عربی: محمد عابد الجابری‎) (زادهٔ ۲۷ دسامبر ۱۹۳۶ در مراکش - ۳ مه ۲۰۱۰) استاد فلسفه و اندیشهٔ عربی-اسلامی دانشکده ادبیات در رباط و از روشنفکران بنام معاصر جهان عرب بود. او در سال ۱۹۳۶ متولد شد و در سال ۱۹۶۷ دیپلم مطالعات عالی در فلسفه را گرفت و سپس به مدرک دکترا با موضوع دولت در فلسفه در سال ۱۹۷۰ از دانشکده ادبیات رباط نایل شد. یکی از برنامه‌های پژوهشی وی که تاکنون منجر به چاپ چهار جلد کتاب شده، نقد عقل عربی است. وی بر آن است می‌توان نقد عقل عربی زمینه را برای قرائتی علمی و آگاهانه از میراث مهیا کرد. جابری عقل عربی را نتیجهٔ فرهنگی می‌داند که بر سه نظام معرفتی استوار است: نظام زبانی عربی یا بیان؛ نظام غنوسی ایرانی هرمسی یا عرفان و نظام عقلانی یونانی یا برهان. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ سومین کنفرانس بین المللی تشیع اسماعیلی Call for Papers: Third International Ismaili Studies Conference Third International Ismaili Studies Conference: Histories, Philosophies, and Communities Organiser: Leiden University Shii Studies Initaitve Conference Date: August 6-9, 2021 [Online via Zoom] Abstract Deadline: May 30, 2021 Convenor: Dr Ahab Bdaiwi (Leiden University) and Dr. Khalil Andani (Augustana College) Organizing Committee: Dr. Ali Asgar Alibhai, Visiting Assistant Professor of Islamic History and Material Culture (University of Texas - Dallas) Dr. Daniel Beben, Assistant Professor of History & Religious Studies (Nazarbayev University) Dr. Alyshea Cummins, Post-Doctoral Fellow (University of Ottawa) Syed Zaidi, Doctoral Candidate (Emory University) The Leiden University Shiii Studies Initiative is ple more information مرجع تخصصی @studiesofshia
✳️ انتقال حدیث امامیه، محافظت از دانش: نکاتی در مورد سه کتاب "امالی" در دوران آل بویه (ابتدای غیبت کبری) ✳️ TRANSMITTING IMĀMĪ ḤADĪTH, PRESERVING KNOWLEDGE; REMARKS ON THREE AMĀLĪ WORKS OF THE BUWAYHĪ PERIOD 🔹روی ویلوزنی شیعه شناس جوان اسرائیلی 🔹Roy Vilozny / 2021, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 50 🔸این مقاله در پنجاهمین شماره مجله مطالعات عربی و اسلامی اورشلیم که توسط دانشگاه عبری اورشلیم منتشر می شود، درج شده است. در این مقاله ویلوزنی به سه کتاب امالی که در ابتدای غیبت کبری توسط علمای شیعی نگاشته شده (امالی شیخ صدوق، امالی شیخ مفید و امالی شیخ طوسی ره) پرداخته و محتوای آنها را با امالی سید مرتضی مقایسه نموده است. 🔸روی ویلوزنی که از جمله شاگردان بنام اتان کلبرگ و استاد دانشگاه حیفاست، سالهای زیادی از عمر خود را در تحقیق پیرامون مرحوم احمد بن محمد بن خالد برقی قمی (عالم بزرگ شیعی در غیبت صغری) و کتاب محاسن او سپری کرده و کتب و مقالات او در این زمینه حاوی نکاتی بدیع و جالب توجه است. 🔸روی ویلوزنی مقاله جالب توجهی نیز در مورد کتاب کمال الدین شیخ صدوق ره با عنوان «چیزی که دین را کامل می کند: بازنگاهی به کمال الدین شیخ صدوق» دارد که در مرکز تخصصی مهدویت ترجمه شده است. 🔺گروه پژوهشی غرب و مهدویت - مرکز تخصصی مهدویت 🔸One of the sub-genres of the Imāmī ḥadīth literature to which very little attention had been paid in scholarship so far is known by the term amālī, that is, “dictations”. The centrality of amālī works within the Shīʿī corpus is easily discernable due to the repeated references to, and numerous quotations from, four amālī works that bear the names of four prominent scholars of the Buwayhī period (334/945-447/1055): Ibn Bābawayh, al-Shaykh al-Ṣadūq (d. 381/991), al-Shaykh al-Mufīd (d. 413/1022), Abū Jaʿfar al-Ṭūsī (d. 460/1067), and al-Sharīf al-Murtaḍā (d. 436/1044). Unlike al-Murtaḍā’s Amālī, the three Amālīs attributed to the other scholars clearly belong within what seems to constitute a well-defined, though understudied, sub-genre of ḥadīth literature. Referring to thematic, stylistic, and technical aspects characteristic of these works, the present article sets out to explore unfamiliar sides of this sub-genre and evaluate its importance for the transmission and preservation of knowledge following the onset of the twelfth Imām’s greater occultation (329/941). 🔺Download مرجع تخصصی @studiesofshia
4_5922269849710495921.pdf
1.62M
✳️ انتقال حدیث امامیه، محافظت از دانش: نکاتی در مورد سه کتاب "امالی" در دوران آل بویه (ابتدای غیبت کبری) ✳️ TRANSMITTING IMĀMĪ ḤADĪTH, PRESERVING KNOWLEDGE; REMARKS ON THREE AMĀLĪ WORKS OF THE BUWAYHĪ PERIOD 🔹روی ویلوزنی شیعه شناس جوان اسرائیلی 🔹Roy Vilozny / 2021, Jerusalem Studies in Arabic and Islam 50 🔺more information مرجع تخصصی @studiesofshia
@ThrillofPeace_Islamic_Studies_A.pdf
1.64M
@ThrillofPeace ✳️ مطالعات اسلامی: کتابشناسی ✳️ Islamic Studies: A Bibliography (2016) 🔹Patrick S. O’Donnell 1. General 2. Muhammad 3. The Qur’an 4. Shi‘ism 5. Sufism 6. Theology & Philosophy 7. Jurisprudence 8. The Arts 9. History 10. Geographic Regions and Nation States 11. Culture, Economics and Politics 12. Miscellany 🔸مطالب بیشتر در "انجمن ترنم صلح" 👇👇👇 @ThrillofPeace @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تنوع و یگانگی در تشیع فراملّی ✳️ Diversity and Unity in Transnational Shi’ism 🔹دانشگاه هاروارد، آمریکا 🔹Apr. 5-8, 2021. An International Symposium on Intra-Shi'a Dialogue & Confessional Diversity within Shi'ism at Harvard University 🔸از تاریخ 5 - 8 آوریل، کنفرانس مهم چهار روزه‌ای در دانشگاه هاروارد درباره ماهیت حضور شیعیان در سراسر جهان برگزار می‌شود. این کنفرانس شامل چهار نشست تخصصی است و بیش از بیست دانشمند دانشگاهی (شیعی و غیر شیعی) در آن سخنرانی خواهند کرد. علاوه بر شخصیت های دانشگاهی، برخی چهره‌های مذهبی و نیز فعالان مدنی شیعی نیز سخنرانی‌ خواهند کرد. دکتر سیدحسین نصر نیز سخنران ویژه این کنفرانس است. این کنفرانس توسط پروژه تشیع و مسائل جهانی مستقر در مرکز ودرهد دانشگاه هاروارد تشکیل شده است. projects.iq.harvard.edu/transnationalshiism مرجع تخصصی @studiesofshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@studiesofshia ✳️ میراث شیعه در دست یهودیان و روس ‌ها 🔹در کتابخانه ملی روسیه در سن پترزبورگ، مجموعه فرکويويچ، کتاب فوق‌العاده نفيس «الذخیرة في علم الکلام» به زبان عربی، که از تالیفات سیدِ مرتضی است، نگهداری می‌شود 🔸این کتاب بی شک يکی از نادر ترین و کهن‌ترین نسخ خطی شیعی جهان به حساب می‌آید منبع: فطرس مدیا مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ جانشین آینده کریم آقاخان اسماعیلی کیست؟ 🔹با سپری شدن دهه هشتم از زندگی کریم آقاخان امام چهل و نهم از فرقه نزاریه، گمانه زنی ها در مورد امام آینده این فرقه پررنگ شده است! 🔸موروثی بودن امامت از اعتقادات این فرقه است و سه فرزند "رحیم"، "حسین" و "علیمحمد" جهت تصدی این منصب از گزینه های مطرح هستند. ▪️هر چند همه آنها، در مناصب عالی بنیاد آقاخان مسئولیت های کلیدی دارند، ولی نشانه هایی در چند سفر اخیر کریم آقاخان و بویژه آخرین سفر پیش از شیوع کرونا به تاجیکستان و حضور پررنگ کوچکترین فرزند او یعنی "علیمحمد بیست و یک ساله" احتمال احراز این پست توسط وی را تقویت کرده است. 🔹از آن سو، برخی با طرح بدنه اجتماعی پرطرفدار "رحیم آقاخان پنجاه ساله" در لیسبون(محل زندگی خانواده آقاخان درپرتغال) و همچنین کسب موقعیت ممتاز رحیم در هيئت مدیره بنیاد آقاخان، نشانه هایی قوی از شایستگی های مناسب وی برای تصدی پنجاهمین امام نزاریان می دانند. 🔸آنچه احتمال انتخاب رحیم پنجاه ساله را تقویت می کند مسئله نقش"امامت مستودع" و راهبرد "مستوریت" و دیده نشدن امام است که در مکانیزم انتخاب نهایی حائز اهمیت است و عدم حضور رحیم در سفرهای اخیر، نشانه دیگری برای امامت اوست که در مجموع قرائن قوی تری برای احراز این منصب توسط او وجود دارد. 💎 پیشتر از این "جشن الماس" به مناسبت شصت سال زعامت کریم آقاخان برگزار شده بود. منبع: مُسلمنا : مؤسسه مطالعات اسماعیلیه لندن (Institute of Ismaili Studies) (iis.ac.uk) نهادی تحقیقاتی است که توسط کریم آقاخان چهارم چهل و نهمین امام مسلمانان شیعه امامی اسماعیلیه برای انتشار منابع، اسناد و مکتوبات اسلام به ویژه شیعه اسماعیلیه در سال (۱۹۷۷ میلادی) تأسیس گردید. این مؤسسه یکی از معدود مراکزی است که با ارائه حمایت و بورسیه های پژوهشی به عنوان بخشی از بنیاد آقاخان، زمینه گسترش و انتشار پژوهش های مرتبط با فرقه اسماعیلیه را در غرب به خوبی فراهم کرده است. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ تحلیل فهرستی: بازسازی آثار متقدم حدیث شیعه ✳️ Vistas to the East 🔰 ارائه: استاد سید احمد مددی (حوزه علمیه قم) 🔰 گفت‌وگوکنندگان: پروفسور اندرو نیومن (دانشگاه ادینبرو) و پروفسور رابرت گلیو (دانشگاه اگزتر) 📌 شنبه 21 فروردین|10th of April ⏱ ساعت 20:30 - 23:00 (به وقت تهران)| 5:00 - 7:30 pm (به وقت لندن) 💠 سلسله وبینارهای «چشم‌اندازی به سوی شرق» که توسط کالج اسلامی لندن برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از سخنرانی‌ها و مباحث علمی که زمینه‌ای برای تبادل اندیشه و گفت‌وگوی علمی میان دانشمندان برجسته شرق و اندیشمندان آکادمیای غرب فراهم می نماید. 🔸لینک ورود: zoom.us/j/3131107214 Passcode: 2021 🔸برگرفته از @sulaym : - برگزاری چنین نشست هایی با توجه به وجود پژوهش های ارزشمند در حوزه علمیه بسیار قابل تحسین است؛ طبیعتاً حضور پر رنگ تر پژوهشگران حوزوی در این عرصه و ارائه آثار و مقالات علمی آکادمیک در مجامع بین المللی، میتواند حوزه را وارد عرصه ای جدید از مواجهه با مسائل بین المللی نموده و در موضوع شناسی تقویت نماید. مرجع تخصصی @studiesofshia
@studiesofshia ✳️ مطالعات تشیع معاصر در اروپا و خاورمیانه ✳️ Exploring contemporary shiism in European and Middle Eastern context: A Glance at the recent evolutions of shiism in the region 🔹تاریخ برگزاری: 9 آپریل، ساعت 10- 17 🔹April 9th 2021, 10 AM - 5 PM 🔸Link of the participation: https://uniroma1.zoom.us/j/6557047402 مرجع تخصصی @studiesofshia
@ThrillofPeace ✳️ فهرست 500 مسلمان مؤثّر در جهان 2021 ✳️ The Muslim 500: The World’s 500 Most Influential Muslims, 2021 🔹ویژه پژوهشگران و فعالان بین الملل 🔹The 2021 Edition of The Muslim 500 is now available for order! ($34.95) 🔸This publication sets out to ascertain the influence some Muslims have on this community, or on behalf of the community. Influence is: any person who has the power (be it cultural, ideological, financial, political or otherwise) to make a change that will have a significant impact on the Muslim world or Muslims. Note that the impact can be either positive or negative, depending on one's point of view of course. The influence can be of a religious scholar directly addressing Muslims and influencing their beliefs, ideas and behaviour, or it can be of a ruler shaping the socio-economic factors within which people live their lives, or of artists shaping popular culture. 🔺Download link مرجع تخصصی محتواهای @ThrillofPeace @studiesofshia @Allah4all
@studiesofshia_مبانی_و_ویژگی_های_اصلی_فلسفۀ_تحلیلی_دین.pdf
409.1K
@studiesofshia ✳️ مبانی و ویژگی های اصلی فلسفۀ تحلیلی دین ✳️ The Main Basis and Features of Analytical Philosophy of Religion 🔹فائزه برزگر تبریزی، حمیدرضا آیت اللهی 🔸چکیده در این مجال، به دنبال کشف مبانی و ویژگی های اصلی «فلسفه تحلیلی دین» هستیم. رویکردی که می گوییم آن را به عنوان واکنش متفکران تحلیلی دین آور، نسبت به فضای الحادی و لا ادری گرایانه نیمه دوم قرن بیستم معرفی کنیم. جهت گیری اصلی این مقاله، به سمت اثبات سه ویژگی عمده برای این رویکرد است: 1- تلاش برای وضوح حداکثری کلمات و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای فهم عرفی به جای اتمیسم منطقی؛ 2- توجه به دستاوردهای علوم تجربی جدید و در نظر گرفتن ارزش معرفتی برای تجربه دینی به جای پوزیتیوسم منطقی؛ 3- تلاش در جهت ارزیابی عقلانی گزاره های دینی و ارائه ملاک صدق و کذب برای آنها. از همین رهگذر، زمینه های عمده چالش ساز برای فلسفه دین و نیز حوزه های اصلی فلسفه تحلیلی که در فلسفه دین به کار گرفته شدند، به عنوان خاستگاه اصلی که منجر به پیدایش این رویکرد فکری با سه ویژگی فوق شده است شناسایی می شوند. مرجع تخصصی @studiesofshia