فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰راه قرب الهی
🔹رهبرانقلاب:
اینکه در فارسی «جمعیت» را میگوئیم مَردُم؛ نمیگوئیم زنُم؛ و در انگلیسی «HUMAN»؛ نشانه غلبه فرهنگ مردانه نیست/
در قرب الهی، تفاوتی بین زن و مرد نیست
👌قرآن کریم نمونه های متعدد مردان و زنان به عنوان افرادی که دارای سلامت معنوی هستند را برای جامعه انسانی معرفی می کند.
زنانی همچون حضرت مریم سلام الله علیها، حضرت آسیه سلام الله علیها، مادر حضرت موسی، دختر حضرت شعیب
#عرفان_اسلامی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚫️متاسفانه انگار گوشی بدهکار نیست!
💢جلسات امام حسین علیه السلام را به خانقاه تبدیل کردند و هو هو می کنند
❓❓آیا نباید مجالس دینی ما طبق نظر مراجع تقلید باشد؟؟؟
🔰ذکر یاهو در مجالس ائمه علیم السلام(هو کشیدن)
❓❓ در بعضی از مجالس اهل بیت با بردن نام اهل بیت فریاد هو سر می دهند زیرا من شنیده ام اسم خاص خداست. این کار درست است؟
با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://eitaa.com/sufi110/487
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
هدایت شده از صوفی پژوهی
نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی درباره هوکشیدن در هیئات
🔰با توجه به این که امروزه این کار به عنوان شعار دراویش و صوفیه مطرح است از این کار اجتناب کنید.
#تصوف_و_هیئات
#علما_تصوف
#آیت_الله_العظمی_مکارم
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
سکوتِ فرقهٔ دراویش سلطانعلیشاهی در حادثه تروریستی کرمان!
🔻پس از حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان که به خاک و خون کشیده شدن دهها انسان بیگناه انجامید، باگذشت چندین روز از این واقعه، هنوز هیچکدام از سران این فرقه، کمترین واکنشی از خود نشان نداده و این حادثه تروریستی را محکوم نکردهاند.
🔻رویکرد فرقه در اینچنین بزنگاهی، خود بهترین شاهد برای گمراه بودن و همراهی آنان با دشمنانِ سفاکِ مردم ایران است.
#سلطانعلیشاهی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔶در مسیر بهشت
🖊استاد اخلاق آیت الله مظاهری حفظه الله
🔆شیعه بر اساس روایات متعدّد کسی است که ▫️اولا تشیّع خود را با زبان و به وسیلۀ شعائر تشیع اظهار کند.
▫️ثانیاً اعتقاد قلبی و باطنی به حقانیت تشیّع داشته باشد
▫️ثالثاً از حیث عمل، پیرو اهل بیت (ع) باشد.
🔶آیا بزرگان صوفیهای که در آثار خویش القاب مخصوص امیرالمومنین را به دشمنان ایشان نسبت داده و یا دشمنان آنها را همچون متوکل را جزء الهی میداند، را میتوان شیعیان اهلبیت علیهمالسلام دانسنت.
برای روشن شدن متن بیان شده مقالههای زیر را مطالعه بفرمایید:
1️⃣نقد تصوف از منظر علامه طباطبایی(ره)
https://www.adyannet.com/fa/news/43456
2️⃣اعتراض علامه طباطبائی به سلوک ابن عربی و دیدگاه وی درباره متوکّل عباسی
https://eitaa.com/sufi110/304
3️⃣نقد دیدگاه عطار در مورد ابوبکر
https://www.adyannet.com/fa/news/42314
4️⃣نقد دیدگاه عطار در مورد خلیفه دوم
https://www.adyannet.com/fa/news/42315
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
صوفی پژوهی
#علمای_شیعه ✅ برای أمان از مکر و خطر صوفیان، آثار علّامه مجلسی را بخوان میرزای قمّی (رحمه الله) ب
#علمای_شیعه
💡وقتی میرزای قمّی (رحمه الله) احساس میکند که میخواهند فتحعلیشاه را به تصوّف گرایش دهند، وارد میدان میشود
یکی از عواملی که باعث نزدیکی علماء به فتحعلیشاه و سلطنت گردیده بود،
نگرانی آنها از نفوذ عقاید صوفیه در دربار و شخص شاه👑 بود. بر این اساس، علمای شیعه به مخالفت با آن پرداخته و در این راستا چالشهای زیادی بین علماء و صوفیان به وجود آمد تا جایی که تعداد زیادی از مرشدان آنها به حکم علماء کشته شدند.
✅ جریان صوفیگری با مخالفتهای علمای شیعه در این دوره تا حدود زیادی تضعیف شد، اما به هر حال موجب ایجاد دغدغه خاطر برای آنان شده بود و ترس از گسترش بیشتر آن در بین مردم حاکمان و عمّال حکومتی، علمای شیعه را به تکاپو واداشته بود. ضرورت مبارزه علیه صوفیه، مجتهدان را الزام میکرد که به دارالسلطنة روانه شده،
توجّه فتحعلیشاه را به تشدید مبارزه
عليه صوفيه جلب نمایند.
✅ میرزای قمّی در مورد بطلان دیدگاههای آنان مینویسد:
✍️«چندان که سعی کردیم بفهمیم آیا طریقه این جماعت با آنچه به ما رسیده از صاحب شرع موافقت دارد، به هیچ وجه نیافتیم و جمع ما بين شرع و سخنان ایشان ممکن نیست.»
➖ ایشان در جای دیگر، در بیان اوصاف مشایخ صوفیه در عصر خود مینویسد:
📜«آنچه معاین است از مشایخی که در عصر ما مرشد بودهاند مانند: مشتاقعلی شاه و مقصودعلیشاه و #نور_علیشاه و امثال آنها که مریدان ایشان در شأن ایشان غلو کردهاند، محقّق شد که همه متّصف به همه ناخوشیها بودهاند و احوال همگی به فضیحت و رسوایی رسیده و معلوم شد که به غیر عوام فریبی و دنیا پرستی و ریاست عوام و بی مبالاتی به دین و بیخبری از احکام شرع مبین از برای ایشان نبوده است.»📜
❎میرزا عبدالوهاب منشیالممالک (نشاط) نامهای به فتحعلیشاه نوشته، او را به پیروی از تصوّف فرا میخوانَد. فتحعلیشاه در ملاقاتی که با میرزا داشت نامه مذکور را به ایشان میدهد تا صحت و بطلان آن عقاید را اعلام نماید تا به مقتضای آن عمل شود.
✅ میرزای قمّی پس از مطالعه رساله، احساس میکند که میخواهند شاه را به تصوّف گرایش دهند و به دنبال آن شاه و ملّت را نسبت به شرع و شریعت و حلال و حرام بی توجّه سازند که این خطر بزرگی برای اسلام و تشیّع است و ممکن است حتی موجب انحراف عقیدتی مردم شود، از این روی نامهای به فتحعلیشاه مینویسد تا او را از گرایش به تصوّف برحذر دارد. میرزا در این نامه ضمن ردّ اباطیل آن نامه، اشاعهی چنین افکاری را خطری بزرگ برای اسلام و تشیّع خوانده و نگرانی خود را از تأثیرپذیری شاه از این سخنان اعلام می دارد:
📜«و الحال که نوبت به پادشاه ما رسیده که زبده پادشاهان جهان و صاحب عقاید حقّه و دین پرور و شریعت گستر است، جمعی از شیاطین انس میخواهند که امر عقاید ایشان را ضايع و به طريقة باطله خود مایل کنند تا مردم هم به مقتضای "الناس على دين ملوكهم" ضایع و فاسدالعقیده شوند.»📜
👈🏻 ایشان در جای دیگر به صراحت هدف صوفیان را گمراه کردن شاه دانسته خطاب به وی مینویسد:
✉️«این طایفه مضایقه از معاصی ندارند، آنان عقاید کفره اهل یونان و جماعت صوفيه مثل حسین بن منصور #حلاج و #بایزید_بسطامی را با پادشاه اسلام و پشت و پناه شیعیان در میان نهاده و میخواستند که شاه را گمراه سازند.»✉️ 👇🏻
#تصوف_و_دولت_صفویه
#علما_و_تصوف
#میرزای_قمی
👆🏻 بدین سان طبیعی بود که میرزای قمّی برای جلوگیری از انحراف شاه و در نتیجه انحراف مردم، با فتحعلی شاه رابطه برقرار کرده وی را از عواقب این خطر بزرگ آگاه سازد. ایشان ضمن ابراز تنفّر از میرزا عبدالوهاب و عقاید باطل وی، به شاه گوشزد میکند که:
✍️ «جمع شدن این جور از طوایف به پشت گرمی این مرد موفّق است، وگرنه نبایست از خوف شاه دین پناه، نام و نشانی از این جماعت نامهتباه در حوالی مسکن شاه دین پناه باشد.»
✴️ اینها همه در حالی است که میرزای قمّی به صراحت، فتحعلیشاه را عوام و بی اطّلاع از این مسائل دانسته و به عواقب وخیم گمراهی وی آگاهی داشت:
👌«العياذ بالله العياذ بالله العیاذ بالله، اگر آن خلایقپناه، مثل این مردم موّفق کم مایه و بیفکر باشد و فریب او را خورده، اعتقاد به این عقاید باطله کند، اکثر خلایق به مقتضای "الناس علی دین ملوكهم" فاسد العقیده میشوند و شریعت بالمرّة از میان میرود.»
بنابراین تهدیدی که از جانب جریان صوفیگری نسبت به اساس شریعت و مسلمین وجود داشت، موجب برقراری رابطه و تعامل و همکاری میرزای قمّی با حکومت فتحعلی شاه گردیده بود.
وی نسبت به ایجاد تزلزل در دینداری شاه احساس خطر جدّى میکرد و شاه را عوام و دینداری او را سطحی میدانست، لذا این تهدید را جدیتر میدید. دینداری فتحعلیشاه چندان عمیق نبود و میرزای قمّی نیز بر این مسأله آگاهی داشت، امّا مایل نبود که همین مقدار نیز از بین برود، لذا به او چنین توصیه میکند:
✍️«پس آنچه بر پادشاه لازم است، إعراض از اینگونه صحبتهاست، و به قدر مقدور، سعی در ترویج شریعت و عمل به مقتضای اوامر و نواهی إلهی.»
✅ و در نهایت، میرزا به فتحعلیشاه توصیه میکند:
📚«آثار علّامه مجلسی طاب ثراه که به فارسی از برای عوام نوشته مثل حقّ الیقین و عین الحیات را بخوان تا جامع سعادت دنیا و آخرت باشد، و از صحبت صوفیه و اباحیان اجتناب کن و آنها را در ذلّت و خواری رها کن.»
📓 میرزای قمّی و حکومت قاجار، ص ١١٩ _ ١٢٢
#تصوف_و_دولت_صفویه
#علما_و_تصوف
#میرزای_قمی
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 بعد مادی و معنوی انسان
#پادکست صوتی
🎙آیت الله مظاهری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔺تدوین دستورالعملی سازنده برای نیل به مقام آدمیّت
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹از نظر قرآن كريم، انسان در حركت به سوى پروردگار هستى است و منتهاى اين سير كه در مسيرى پر رنج و پر مشقّت واقع شده است، خداوند متعال مىباشد.
🔹براى رسيدن به هر مقصدى بايد از راهى كه به آن مقصد منتهى مىشود، عبور كرد و طىّ مسير در هر راه و مسيرى، محتاج كمك و راهنمائى است.
🔹خداوند تعالى در آيات متعدّدى از قرآن مجيد به صورت مستقيم و غيرمستقيم راه را به جويندگان حقيقت نشان مىدهد. پيامبر اكرم«صل الله علیه واله» و
اهلبيت گرامى ايشان«علیهم السلام»كه مبيّن قرآن هستند نيز در روايات فراوانى سلوك معنوى آدمى را متذكّر شده و به گونهاى مسير حركت را براى سالك هموار مىكنند كه گويى او را به مقصد رسانيدهاند.
🔹هنگامى كه پيامبر اكرم «صل اللهم علیه وآله» به پيامبرى مبعوث شدند، هيچ فضيلت بارزى در جامعه عرب جاهلى عربستان ملاحظه نمىشد.
🔹اوّلين آياتى كه بر پيامبر اكرم«صل الله علیه واله» نازل شد، آيات تربيتى و آموزشى بود.
🔹آن نبىّ گرامى«صل الله علیه وآله»، فرستاده شده تا با تبيين قرآن كريم، انسانها را تربيت كند و آنان را به مقام آدميّت برساند. خودسازى و تهذيب نفس را به بندگان آموزش دهد و آنان را به دو بال علم و عمل مجهّز نمايد تا بتوانند پرواز كنند.
🔹پيامبر گرامى«صل الله علیه وآله» پس از مبعوث شدن به رسالت و دريافت برنامه آموزشى، از غار حرا به خانه بازگشتند. بارى سنگين بر دوش آن رسول گرامى«صل الله علیه وآله» آمده بود. جبرئيل نازل شد و آيات اوّل سوره مزّمّل را آورد. در حقيقت با يك دستورالعمل كه بهترين ابزار كار براى تحمّل آن بار سنگين بود، بر پيامبر اكرم«صل الله علیه وآله» وارد شد.
🔹خداوند متعال در اين آيات شريفه مىفرمايد: يا رسولالله كه عباى نبوّت به دوش تو آمده است، از اين دستورالعمل كمك بگير:
1⃣شبزندهدارى؛
2⃣ نماز شب(تهجّد)؛
3⃣ تمسّك به قرآن؛
4⃣ اراده؛
5⃣ قاطعيت در گفتار؛
6⃣ فعّاليت مداوم؛
7⃣ذكر مدام؛
8⃣9⃣ دعا و انقطاع الى الله؛
0⃣1⃣ توكّل؛
1⃣1⃣صبر؛
2⃣1⃣ سعه صدر.
🔹خداى سبحان با ابلاغ اين دستورالعمل، برنامه رسالت پيامبر«صل الله علیه وآله» را تدوين فرموده است.
🔹پيامبر اكرم«صل الله علیه وآله» با استفاده از اين دستورالعمل، فعّاليّت تبليغى و رسالت خويش را آغاز نمودند و پس از تحمّل شدايد و پشت سر نهادن موانع فراوان و فشارهاى كفّار، توانستند در مدّت كوتاهى جامعه عرب جاهلى را دگرگون سازند و با يك انقلاب دفعى، افرادى مهذّب و باتقوا تربيت نمايند.
🔹از ميوههاى شيرين درخت نبوى، تربيت و پرورش انسانهاى با فضيلت و بامعرفت بود.
🔹آن دستورالعمل، در واقع برنامه سلوك معنوى مسلمانان، مشتمل بر راهكارهايى براى خودسازى آنان است.
🔹برخى از مسلمانان صدر اسلام با عمل به اين برنامه و پيروى از پيامبر اكرم«صل الله علیه وآله»، به مقام آدميّت نائل آمدند.
🔹موفّقيّت در ميدان سير و سلوك و عبور از سختىها و موانع موجود در مسير حركت به سوى خدا، تنها با برنامهاى كه ذات بارى تعالى براى سختترينِ كارها تنظيم و تدوين فرموده است، امكانپذير است.
🔹هر كه اهل سير و سلوك باشد و رسيدن به مقامات عاليه عرفانى را به عنوان چشمانداز پيش روى خود رقم زده باشد، با عمل به اين دستورالعمل مىتواند به مطلوب خود برسد.
📚برگرفته از کتاب سير و سلوک، جلد اوّل(مقدمه)
از تألیفات حضرت آیتالله العظمی مظاهری«مدّظلّه»
🔹متن کامل در:
🌐 https://b2n.ir/x68114
#درس_اخلاق
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تأثیر شگفتِ نماز در سلوک معنوی انسان
#صوت
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
🔰سلوک شبانه و سحر عارفان شیعی
🔻 آیات بسياری برای بیدار کردن ما، به این معنا اشاره میکنند. گاهی داستانهایی را هم در این زمینه شنیدهایم.
❤️ خدا مرحوم قاضی را رحمت کند. ايشان در نجف اشرف با علامه طباطبایی برخورد میكند و میگويد:
«پسر عمو! دنیا میخواهی نماز شب، آخرت میخواهی نماز شب».
(مهر تابان، طهرانی، سید محمد حسین، ص۱۶)
🔸 بیداری سحر و خلوت است که حیات میآورد.
👌اینها است که انسان را به خویشتن خویش بر میگرداند.
👌 اینها است که یک نمونهای برای حرکت به دست انسان میدهد تا رکوع و سجدههای طولانی در نماز داشته باشد.
🔹 انسان در رکوع قرار بگیرد: سبحان ربی العظیم و بحمده. تکرار ذکر رکوع خیلی کار می کند. هر چه هست در نماز است. خیلی کار میکند. در سجده هم همین طور، تکرارش خیلی کار میکند: سبحان ربی الاعلی و بحمده.
🔸 ما هنوز به آن صورت راه نیفتادهایم که حتما از اول دنبال راههای میانبُر میگردیم. بر فرض هم که راه میانبر بخواهیم، راهش همین است که قرآن ميفرمايد: نماز، تکرار ذکر رکوع، هرچه در توان انسان است، ذکر سجده، بیداری سحر، انس با قرآن و توسل به اهل بیت عصمت و طهارت، همه اینها لازم است.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
📌دوشنبه
☀️ ۱۸ دی ۱۴۰۲ هجری شمسی
🌙۲۵ جمادی الثانی ۱۴۴۵ هجری قمری
🎄 8 ژانویه 2024 میلادی
📎 #تقویم
🔻مناسبتها:
🔹 درگذشت فخرالمحققین، محمدبنحسنبنیوسف، فرزند علامه حلی؛ ٧٧١ق.
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110
💠 قرآن کریم، گنجینه راهکارهای طی طریق
🔻 اگر وارد قرآن شدیم، میبینیم که الله اکبر از اینکه چقدر راهکارهای گوناگون دارد! قرآن، در مسألهی طبابت، از «طبیب دوّار بطبّه» گرفته تا «شفاء للناس»، طریقی را ارائه کرده است و برای همه، راهکار دارد و استمداد از اسم خدا، نسخههای فراوانی دارد!
🔸 البته اگر با چینش مقدّمات خاص خودش، وارد قرآن شوی؛ زیرا روزگار، کاری با برخی از ما کرده است که جایی دیگر، به دنبال چیز دیگری میگردیم و گم شدهایم.
🔹 بخشی که همه را گاهی به خود مشغول کرده، اشتغال به ذکر است که انواع و اقسامی دارد. کو آن متخصّصی که فرد را بشناسد، بیماری را بشناسد، راه حل را بشناسد، از روی حکمت، درمان نامهی اسماللهی را بشناسد و محتوای لازم یا قوانین مدوّن استفاده از اسم برای هر کسی را در این درماننامه، تبیین کند.
🔸 آیات، همگی شفا و درمان است و انس با خود قرآن هم انسان را به سمت شفا و ذکر میبرد. این، ذکر است.
#عرفان_اسلامی
#ذکر
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺 حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری:
🔵صوفی پژوهی
https://eitaa.com/sufi110