eitaa logo
سلوک معنوی ـ حیات عارفانه
792 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
204 ویدیو
7 فایل
🎈#سلوک_معنوی #حیات_عارفانه، معارفِ تدوین شده و بازنویسیِ سخنانِ ارزش‌مندِ توحیدی، ولایی، عرفانی و معنویِ سالکانِ راه در حوزۀ نظری و معرفتی (معرفتِ توحیدی، معرفتِ نفس، معرفتِ هستی)، و حوزۀ عملی (تهذیبِ نفس، و حضورِ دین در متنِ زندگی) است. @Useriran
مشاهده در ایتا
دانلود
📚 ﷽ 📚 🔘 کبائر - صغائر (۴) 🔹دیگری، سِحر و جادو کردن و یادگرفتن و یاددادنِ آن است، و خدای متعال در مذمّتِ ساحران فرموده: "هرکه سِحر کند، در عالَمِ آخرت هرگز بهره‌ای از بهشت نخواهد یافت". 🔹دیگری، زنا کردن است، و خدای تعالی وعده عذاب به زناکنندگان داده، چنان‌که می‌فرماید: "هرکه زنا کند، کیفرش را خواهد دید و عذابش در قیامت مضاعف و دوچندان شود و با ذلّت و خواری به جهنّم جاوید و مخلّد گردد" (فرقان، ۶۸). 🔹و دیگری، قسمِ ناحق یادکردن است. یادکنندگانِ قسمِ ناحق، در آخرت بهره‌ای از رحمتِ الهی ندارند، چنان‌که می‌فرماید: "آنان‌که عهدِ خدا و سوگندِ خود را به بهایی اندک بفروشند، اینان را در آخرت بهره و نصیبی از رحمتِ خداوندی نیست". 🔹و دیگری، خیانت نمودن به دین و مملکت و اموال و ناموسِ مردم است؛ و خائن را نیز به کیفرِ اعمالش می‌رسانند، چنان‌که می‌فرماید: "هرکس خیانت کند، روزِ قیامت به کیفرِ آن خواهد رسید" (آل‌عمران، ۱۵۵). 🔹و دیگری، ندادنِ زکات است، و خدای تعالی در حقّ مانعینِ زکات فرموده: "روزی که آن طلا و ذخایرشان در آتشِ جهنّم گداخته شود و پیشانی و پشت و پهلوی‌شان را بدان داغ کنند" (توبه، ۳۵). @sulookmanavi
🏴شهادتِ جان‌سوزِ رئیسِ مذهب، حضرت امام جعفر بن محمد الصادق ـ علیهما‌السّلام ـ به محضرِ حضرت حجة بن الحسن ـ ارواحنافداه ـ و تمامیِ شیعیان و محبّینِ آل‌الله تسلیت‌باد. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔹باید فهمید خدا واسع‌ُالمغفره است. از خدای بخیلِ بعیدِ نابخششِ همیشه ناراضیِ عرفان‌های صناعی فاصله بگیرید و به خدای قرآن ایمان بیاورید. 🔹بجای کلنجار رفتن با خود، باید در حسنات ساعی شد. حسنات، سیّئات و کراهات را می‌برَد و جبران می‌کند. (بعضی از این‌ها لَمَم است و مغفور: الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ ۚ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ ... (نجم، ۳۲)). نیرویش را صرفِ عبادت و خدمت کند برای خدا. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🔘 کبائر - صغائر (۵) 🔹و دیگری، شهادتِ دروغ و ناحق دادن است که در آیهٔ ۷۲ سورهٔ فرقان می‌فرماید: "هرکس به دروغ و ناحق شهادت دهد، مۇمن نیست و مرتکبِ گناهِ کبیره شده است". 🔹و دیگری، کتمانِ شهادت است در جایی‌که آبرو یا جان یا اموالِ مۇمنی در معرضِ تلف و خطر باشد، چنان‌که خدای متعال می‌فرماید: "شهادت را مخفی نکنید، زیرا هرکس شهادت را کتمان کند البتّه به قلب گناه‌کار است" (بقره، ۲۸۳). 🔹و دیگری، شراب خوردن است و خدای تعالی نهی از خوردنِ شراب و مسکراتِ دیگر فرموده، هم‌چنان‌که از بت‌پرستی نهی نموده است. 🔹و دیگری، ترکِ نماز است، و رسولِ خدا (ص) در ذمّ تارک‌الصّلوة فرمود: "هرکس عمداً نماز را ترک نماید، از امان و پناهِ رسولِ خدا خارج است". 🔹و دیگری، نقضِ عهد و قطعِ رَحِم است، و خداوند ناقضِ عهد و قاطعِ رَحِم را لعن نموده به قولش که می‌فرماید: "برای ایشان است لعنِ خدا و منزل‌گاهِ بد نصیبِ آن‌هاست" (رعد، ۲۵). @sulookmanavi
🖌إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (حجر، ۹) ♦از نکاتِ جالبِ این آیه این است که قرآن را "ذکر" نامیده؛ وقتی آن‌را در کنارِ آیه "... أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" (رعد، ۲۸) قرار دهیم، می‌فهمیم دل‌هایی که با قرآن انس دارند، از آرامشِ واقعی برخوردارند. @sulookmanavi
📚 ﷽ 📚 🍀 تصوّری ناقص و رایج دربارهٔ دلیلِ انفاق به دیگران 🔸ممکن است برخی گمان کنند که انفاق تنها فلسفه‌اش پر شدنِ خلأهای اجتماعی است، و لذا می‌گویند اگر این مسئله را حکومت و دولت به عهده بگیرد و با سازمان‌هایی که تشکیل می‌دهد مشکلاتِ فقر و مسکنت را حل نماید، دیگر نیازی نیست که به‌صورتِ انفاق‌های فردی انجام گیرد. 🔸ولی این‌چنین نیست؛ یعنی انفاق فلسفه‌اش تنها پر شدنِ خلأها نیست، بلکه رابطه‌ای با "ساخته شدن" دارد. این‌که انسان چیزی داشته باشد و از خود جدا کند و مظهرِ رحمانیّتِ پروردگار بشود، نقشِ بزرگی در ساختنِ انسان دارد. 🔸عطوفت که از مادهٔ عطف است - یعنی تمایل و توجّه به دیگران، با دیگران یکی شدن و دل به‌جای دلِ آن‌ها نهادن - خود هدف است، هدفی اساسی و قابلِ اهمیّت. اگر چنین مفهومی در جامعه نباشد، عیناً مثلِ آن است که در محیطِ خانواده، محبّت و عطوفت مفقود گردد و به‌جایش مؤسساتِ تربیّتی تشکیل شود. 🖌 📚 آشنایی با قرآن، ج۲، ص۶۷ @sulookmanavi
🖌رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوَالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ (ابراهیم، ۴۱)؛ خدایا، در روز برپاییِ حساب‌وکتاب، مرا و پدر و مادرم را و همۀ مؤمنان را بیامرز. 🔹این دعا از خود شروع می‌شود و به نزدیکان و سپس تمامِ مۇمنان تسرّی می‌یابد. دعاها باید در عینِ این‌که از خود شروع می‌شوند، این‌طور فراگیر باشند. 🔹در این آیه، موضوعِ دعا نیز "مغفرت" است. مغفرت، فراگیرترین و واسع‌ترین خواستهٔ تمامِ موجودات است. مغفرت یعنی همه‌چیز. @sulookmanavi